#آمپـول_زدن_نامحرم_تزريقات
💬سوال:
آمپول زدن زن به وسيله نامحرم چگونه است⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝همه مراجع (به جز تبريزى و سيستانى): اگر آمپول زدن توسط هم جنس در دسترس نباشد و ضرورت اقتضا كند، اشكال ندارد.
📝آيات عظام تبريزى و سيستانى: اگر آمپول زدن هم جنس در دسترس نباشد، يا غير هم جنس مهارتش در تزريق بيشتر باشد، اشكال ندارد.
🆔👇👇
@resule10📚
#شرايط_امام_جماعت
💬سوال:
امام جماعت باید دارای چه شرایطی باشد⁉️⁉️
امام جماعت باید بالغ و عاقل و شیعه دوازده امامی و عادل و حلال زاده باشد و نماز را به طور صحیح بخواند (۱) و نیز اگر مأموم مرد است امام او هم باید مرد باشد (۲) و اقتدا کردن بچه ممیز که خوب و بد را می فهمد به بچه ممیز دیگر جایز نیست (۳) و احتیاط واجب آن است که امام زن نیز مرد باشد.
👇توضیحاتی از آیات عظام در مورد مطالب فوق:
✅پاسخ
(۱) 📝آیت الله فاضل:و نیز امام جماعت باید مرد باشد حتی برای زنان بنا بر احتیاط واجب و اقتدا کردن بچه ممیز که خوب و بد را می فهمد به بچه ممیز دیگر مانعی ندارد.
(۲) 📝آیت الله گلپایگانی:بلکه در غیر نماز میّت احتیاط لازم آن است که زن امامت نکند هر چند مأموم زن باشد.. (صافی:) و در غیر نماز میت امامت زن بر زنها کراهت دارد.
📝آیت الله زنجانی: اقتدا کردن به بچه ممیّز که خوب و بد را می فهمد، بنا بر احتیاط واجب صحیح نیست؛ ولی بچه ممیّز، می تواند در نماز جماعت شرکت کرده و اقتدا نماید و احکام جماعت هم بر آن بار می شود.
📝آیت الله مکارم: ولی امامت زن برای زن مانعی ندارد. و هر انسانی حلال زاده است خواه مسلمان یا غیر مسلمان، مگر این که خلاف آن ثابت شود.
📝آیت الله سیستانی:صحّت اقتداء به بچّه ده ساله اگر چه خالی از وجه نیست ولی خالی از اشکال هم نمی باشد و عدالت این است که واجبات را انجام دهد و محرمات را ترک کند و نشانه آن حُسن ظاهر است اگر انسان اطلاع از خلاف آن نداشته باشد.
(۳) 📝آیات عظام :اراکی، گلپایگانی، صافی: مانعی ندارد.
📝آیات عظام خوئی، تبریزی، نوری: مانعی ندارد، اگر چه آثار جماعت بر او مترتّب نمی شود.
📝آیت الله بهجت:امام جماعت باید شیعه دوازده امامی، عاقل، عادل و حلال زاده باشد و نماز را به طور صحیح بخواند و بنا بر احتیاط باید بالغ باشد و نیز اگر مأموم مرد است، امام او هم باید مرد باشد.
🆔👇👇
@resule10📚
#سال_خمسى_نابالغ
💬سوال:
آيا به جوان نابالغ كه سرمايه اى داشته و از آن منافعى به دست آورده، خمس واجب است⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝آيات عظام امام، بهجت، خامنه اى و مكارم: بنابر احتياط واجب، بايد خمس آن را پس از بلوغ بدهد.
آيه اللّه تبريزى: خير، واجب نيست بعد از بلوغ خمس آن را بدهد.
📝آيات عظام سيستانى، فاضل، صافى، نورى و وحيد: آرى، بر ولى او واجب است خمس آن را بدهد و چنانچه آن را نپرداخت، بايد خود طفل بعد از بلوغ، خمس آن را بدهد.
🆔👇👇
@resule10📚
#مصرف_وام_بانکی_در_غیر_مواردی_که_از_بانک_گرفته_شده
💬سوال:
فردی برای پرداخت بدهی ۱۰ میلیون تومان وام کالا میگیرد و به طلبکار می پردازد و اقساط وام را نیز پرداخت و تسویه می کند. طلبکار نیز پول را خرج می کند.با توجه به اینکه وام دریافتی را در غیر مورد آن مصرف کرده بفرمایید پولی که به طلبکار داده چه حکمی دارد آیا طلبکار مالک آن پول می شود⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝آیت الله خامنه ای:
در فرض سوال هر چند تخلف کرده و باید توبه کند اما فعلا وظیفه ای ندارد.
📝آیت الله مکارم :
شخصی وامی در جهت خاص مثل مسکن گرفته اما در جهت دیگری مثل ادای قرض مصرف کرده است، پولی که به طلبکار داده چه حکمی دارد آیا طلبکار مالک آن پول می شود ⁉️(یا باید پس بگیرد) راهکار چیست اگر طلبکار مالک پول نمی شود⁉️⁉️
✅پاسخ:
در فرض سوال طلبکار مالک آن پول می شود اما کسي که وام را بر خلاف قرارداد مصرف کرده، بايد از اين کار توبه کرده و آن را تکرار نکند، ولي فعلا وظيفه اي ندارد.
📝آیت الله سیستانی :
چنانچه از بانک دولتی وام ساخت منزل دریافت ولی وجه آن در محل دیگری مصرف شود چه حکمی دارد⁉️⁉️
✅پاسخ:
اذن معظم له درتصرف اموال مذکور مشروط به این است که اموال گرفته شده طبق ضوابطی که به او پرداخت شده عمل کند وباید به مقتضای آن ملتزم شد وگرنه ماذون در تصرف آن مال نمی باشد.
🆔👇👇
@resule10📚
به رسم هر روز صبح با سلام
بر ارباب بی کفن روز مون رو شروع کنیم
اَلسَّلامُ عَلَیْكَ یا اَبا عَبْدِاللهِ وَعَلَى الاَْرْواحِ الَّتی حَلَّتْ بِفِنائِكَ عَلَیْكَ مِنّی سَلامُ اللهِ اَبَداً ما. بَقیتُ وَبَقِیَ اللَّیْلُ وَالنَّهارُ وَلا جَعَلَهُ اللهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنّی لِزِیارَتِكُمْ، اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَیْنِ وَعَلى عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ وَعَلى اَوْلادِ الْحُسَیْنِ وَعَلى اَصْحابِ الْحُسَیْنِ
التماس دعا ......روز خوبی داشته باشید.
🌺🌺🌺
#مالیدن_دستها_به_صورت_بعد_از_قنوت_در_حال_نماز
💬سوال:
آیا مالیدن دستها به صورت بعد از قنوت در حال نماز، موجب بطلان آن می گردد، و در صورتی که نماز را باطل کند، آیا معصیت و گناه محسوب می شود⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝آیت الله خامنه ای:
کراهت دارد ولی نماز را باطل نمی کند.
📝آیات عظام مکارم،سیستانی:
پرسش : کشیدن دست به صورت بعد از قنوت در نماز واجب چه حکمی دارد⁉️⁉️
✅پاسخ :
کشیدن دست به صورت بعد از قنوت کراهت دارد.
📝آیات عظام:نوری،صافی،وحید:
در قنوت نماز کشیدن دست ها به صورت بعد از دعا چه حکمی دارد⁉️⁉️⁉️
✅پاسخ:
اگر به قصد ورود نباشد اشکال ندارد.
💠تذکر:
به قصد ورود یعنی به این نیت که این عمل (دست کشیدن به صورت)در قنوت وارد شده وجزء نماز واجب هست انجام نشود وبه صورت مطلق وبدون قصد انجام شود.
🆔👇👇
@resule10📚
#وام_بانكي_تغيير_مصرف_وام
💬سوال:
آيا جايز است تسهيلاتى را كه بانك براى استفاده خاصى (مانند تعمير، خريد و ساخت خانه ) به اشخاص و اگذار مىكند، در كارهاى ديگر مصرف كرد⁉️⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝همه مراجع (به جز بهجت ): خير، حق ندارد آن را در غير كار معين شده، مصرف كند.
📝آيةاللَّه بهجت: به طور كلى گرفتن تسهيلات با بهره از بانك حرام است ؛ مگر آنكه خودش با بانك معامله شرعى انجام دهد.
🆔👇👇
@resule10📚
#آبی_که_از_سیفون_و_اطراف_سنگ_دستشویی_به_لباس_میچکد
💬سوال:
آبى از سيفون توالت به روى سنگ يا سراميك چكيده و بر بدن شخص نيز پاشيده مى شود. حال اگر در كاسه توالت عين نجاست باشد چه حكمى دارد و اگر عين نجاست نباشد چه حكمى دارد⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝آیت الله مکارم:
هنگامى که سیفون را مى کشند معمولاً متّصل به آب لوله کشى میشود. بنابراین، ترشحات آن اگر همراه نجاست نباشد یا شک داشته باشیم که همراه نجاست بوده، پاک مى باشد.
📝آيت الله سيستاني:
آیا آب شیر حکم آب کر را دارد⁉️⁉️
بله.
ترشحات آب کر بعد از برخورد به کاسه دستشوئی پاک است یا نجس ⁉️⁉️
پاک است .
آبی که در موقع کشیدن سیفون توالت به بیرون تراوش میکند پاک است یا خیر ⁉️⁉️
پاک نیست مگر این که شیلنگ متصل به کر بر آن باز باشد .
🆔👇👇
@resule10📚
#دست_کاری_کنتور_آب_و_برق_و_گاز
💬سوال:
حکم دست کاری کردن کنتور آب وگاز وبرق چیست⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝آيت الله خامنه اي:
زندگى کردن در خانه کسى که بطور غير قانونى از آب و برق شهرى استفاده مىکند چه حکمى دارد⁉️⁉️
استفاده از آب و برق سازمان آب و شرکت برق بدون اجازه و نصب کنتور انشعاب از طرف سازمانهاى مربوطه حکم غصب را دارد که حرام و انجام اعمال عبادى با چنين آبى باطل است، مگر آنکه در گذشته خودش غاصب نبوده، و موضوعاً اطلاع از غصب نداشته است که در اين صورت اعمال گذشته محکوم به صحّت است ولى ضامن هزينه آب و برق مصرفى است.
📝 آيت الله سيستاني
در کشورهای غیر اسلامی، میتوان کنتورهای آب و برق و یا گاز را دست کاری کرد و احیانا از کار باز داشت⁉️⁉️
چنان کاری جایز نیست.
📝آيت الله شبيري زنجاني:
استفاده و نصب برق بطور غیر قانونی و بدون نصب کنتور برق چه حکمی دارد⁉️حکم برقکاری که برای این کار اجیر شده چیست⁉️⁉️
استفاده از آب و برق غیر قانونی جایز نیست و اجیر شدن برای انجام کارهای فنی مربوط به آن هم حرام است.
🆔👇👇
@resule10📚
#آنتن_ماهواره
💬سوال:
حكم خريد و فروش آنتن ماهواره چيست⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝آيات عظام امام و وحيد: اگر منافع حرام و نامشروع آن بيش از منافع حلال آن باشد ـ به گونه اى كه منافع حلال بسيار نادر گردد ـ خريد و فروش آن جايز نيست و اگر قانونى در اين زمينه وجود دارد بايد مراعات گردد.
📝آيت اللّه بهجت: با توجه به اينكه استفاده از منافع حرام و نامشروع آن، بيش از منافع حلال است ـ به گونه اى كه استفاده منافع مشروع آن بسيار نادر است ـ خريد و فروش آن جايز نيست.
📝آيات عظام تبريزى و فاضل: خريد وفروش آن درصورتى كه به منظور استفاده حرام نباشد، اشكال ندارد. [و اگر قانونى در اين زمينه وجود دارد] بايد بر طبق آن عمل شود.
📝آيات عظام خامنه اى و مكارم: دستگاه مذكور، هر چند از آلات مشترك است كه قابليت استفاده حلال را دارد؛ ولى چون غالبا از آن بهره بردارى حرام مى شود و افزون بر اين بهره گيرى از آن در خانه، مفاسد ديگرى را هم در بر دارد، بنابراين خريد و استفاده از آن در خانه جايز نيست، مگر براى كسى كه اطمينان دارد از آن استفاده حرام نمى كند و نصب آن در خانه نيز مفسده ديگرى در بر ندارد و اگر قانونى در اين زمينه وجود دارد، بايد رعايت شود.
📝آيت اللّه سيستانى: خريد و فروش آن جايز نيست؛ مگر در صورتى كه اطمينان پيدا كند كه خود و يا ديگران از آن استفاده حرام نمى كنند.
📝آيت اللّه صافى: خريد و فروش و استفاده مشروع از آن، در صورتى كه مجتهد جامع شرايط به ملاحظه مصالح مهمه اى آن را ممنوع نكرده باشد، اشكال ندارد.
🆔👇👇
@resule10📚
#ورزش_کردن_همراه_با_موزیک
💬سوال:
آیا حرکات ورزشی اگر به همراه موزیک باشد اشکال دارد⁉️⁉️وآیا این حرکات حکم رقص را دارد⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝آیات عظام امام خمینی، خامنه ای، سیستانی، فاضل لنکرانی و مکارم شیرازی، می فرمایند: گوش دادن و یا نواختن هر نوع موسیقی که مطرب باشد جایز نیست. [و] ملاک در حرمت شاد یا غمناک بودن موسیقی نیست بلکه ملاک مطرب بودن یا نبودن آن است.
📝آیت الله گلپایگانی: شنیدن موسیقی و یا نواختن آن مطلقاً [چه لهوی و مطرب باشد یا نباشد] حرام است.
📝آیت الله صافی گلپایگانی: آنچه عرف مردم موسیقی می دانند. استماع آن و ساخت و تعلیم و تعلم و فروش آلات آن [مطلقا] حرام است.
📝آیت الله نوری همدانی: گوش دادن به هر آهنگی که مطرب و لهوی و مناسب مجالس گناه و خوش گذرانی است جایز نیست.
📝آیت الله وحیدخراسانی: گوش دادن به هر آهنگ لهوی که مناسب مجالس گناه و خوش گذرانی است جایز نیست.
📝آیت الله بهجت: استعمال [نوازندگی با] آلات مختص به لهو در غیر لهو بنابر احتیاط واجب جایز نیست و استعمال آنها در لهو مطلقاً حرام است و موسیقی مطرب استماع آن هم حرام است.
📝آیت الله تبریزی: موسیقی مناسب مجالس خوش گذرانی موسیقی لهوی است و نواختن و گوش دادن به آن حرام است.
✍بر ایناساس هرچند ورزش فی نفسه اشکال ندارد .اما گوش دادن به موسیقی حرام در همین ورزش ها هم جایز نیست هرچند هدف از ورزش تندرستی وامثال آن باشد.
اما بخش دیگر سوال که درباره حرکات ورزشی و رقص است باید گفت ،اگر این حرکات ورزشی مصداق رقص محسوب گردند حکم رقص را دارند وحرمت موسیقی جدای از حرمت رقص است ورقص حکم خاص خود را داراست.
🆔👇👇
@resule10📚
#پول_شاد_باش
💬سوال:
آیا پولی که در عروسی به عنوان شادباش می گیرند حرام است ⁉️⁉️در صورت حرمت با آن چه باید کرد واگر برای رقصیدن نباشد هدیه باشد خمس دارد⁉️⁉️⁉
✅پاسخ
📝آیت الله خامنهای: شاباش اگر در مقابل رقص حرام باشد، جایز نیست و در هر صورت اگر صاحبان آنها را مىشناسند باید به صاحبان آنها برگردانند و اگر از پیدا کردن صاحبان آنها مأیوس هستند از طرف صاحبش به فقیر صدقه بدهید و برای این کار بنا بر احتیاط واجب از حاکم شرع اذن بگیرند.
خمس ندارد.
📝آیت الله سیستانی :
گرفتن پول حرام نیست هر چند رقص آنها جلو دیگران حرام است و این پول خمس دارد.
📝آیت الله مکارم شیرازی :
اگر شاباش را در برابر رقص بدهند اشکال دارد و چنانچه مقدار آن را میدانید و صاحبان آن را میشناسید آن را برگردانید.
📝آیت الله نوری همدانی:
در صورتیکه پول در ازای رقص باشد دریافت آن حرام است و در صورتیکه صاحبان آن را میشناسند باید به آنها برگردانند.
🆔👇👇
@resule10📚
#ظرف_طلا_و_نقره
💬سوال:
آيا استفاده از ظرف هاى طلا و نقره جايز است⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝آيات عظام امام، بهجت و خامنه اى: نگه دارى و بكارگيرى آنها در زينت اطاق اشكال ندارد؛ ولى استفاده هاى ديگر مانند خوردن و آشاميدن از آنها حرام است.
📝آيات عظام تبريزى و سيستانى: خوردن و آشاميدن از ظرف هاى طلا و نقره حرام است و بنابر احتياط واجب، هرگونه استفاده ديگر نيز جايز نيست؛ ولى نگه دارى و يا بكارگيرى آنها در زينت اطاق و مانند آن اشكال ندارد.
📝آية اللّه وحيد: خوردن و آشاميدن از ظرف هاى طلا و نقره حرام است و بنابر احتياط واجب، هرگونه استفاده ديگر، هر چند بكارگيرى آن در زينت اطاق نيز جايز نيست؛ ولى نگه دارى آنها اشكال ندارد.
📝آيةاللّه فاضل: نگه دارى آنها اشكال ندارد؛ ولى استفاده هاى ديگر مانند خوردن و آشاميدن و حتى بكارگيرى آنها در زينت اطاق حرام است.
📝آيات عظام صافى و مكارم: خوردن و آشاميدن از ظرف هاى طلا و نقره حرام است و بنابر احتياط واجب، هرگونه استفاده ديگر، حتى نگه دارى آنها نيز جايز نيست.
📝آية اللّه نورى: خوردن و آشاميدن از ظرف هاى طلا و نقره و هرگونه استفاده ديگر، حتى نگه دارى آنها نيز حرام است
🆔👇👇
@resule10📚
#گرد_و_غبار_تيمم
💬سوال:
آيا لازم است محل تيمم گرد و غبار هم داشته باشد⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝آيات عظام امام، بهجت، خامنه اى، صافى، فاضل و نورى: خير؛ ولى مستحب است گردى هم داشته باشد.
📝آيات عظام تبريزى، سيستانى و وحيد: تا آنجا كه امكان دارد، بنابر احتياط واجب بايد گردى هم داشته باشد.
📝آية اللّه مكارم: تا آنجا كه امكان دارد، بايد گردى هم داشته باشد.
🆔👇👇
@resule10📚
#تيمم_بر_گچ_ديوار
💬سوال:
آيا تيمم بر گچ پخته (مثل گچ روى ديوار) صحيح است⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝آيات عظام امام، تبريزى، صافى، فاضل و مكارم: بنابر احتياط واجب، با وجود خاك، تيمم بر گچ ديوار صحيح نيست.
📝آيات عظام بهجت و نورى: با وجود خاك، تيمم بر گچ ديوار صحيح نيست.
📝آيات عظام خامنه اى، سيستانى و وحيد: تيمم بر گچ ديوار صحيح است؛ ولى احتياط مستحب آن است كه با وجود خاك (و مانند آن) بر آن تيمم نكند.
📢تبصره: گچ ديوار نبايد مانعي همچو رنگ را داشته باشد.
🆔👇👇
@resule10📚
#استفاده_از_شبکه_های_اجتماعی
💬سوال:
حکم استفاده از شبکه های اجتماعی مثل تلگرام، اینستاگرام، فیسبوک، توییتر…
✅پاسخ:
📝آيت الله خامنه اي:
حکم استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی را بیان فرمایید⁉️⁉️
به طور کلی اگر استفاده از شبکه های اجتماعی و مانند آن مستلزم مفسده (مانند ترویج فساد، نشر اکاذیب و مطالب باطل، ضرر به اسلام و مسلمین) بوده یا خوف ارتکاب گناه باشد یا بر خلاف قوانین و مقررات نظام جمهوری اسلامی باشد، جایز نیست و تشخیص موضوع بر عهده مکلف می باشد.
📝آیت الله مکارم شیرازی:
حکم شرکت و عضویت در شبکه های اجتماعی
اخیرا شرکت و عضویت در شبکه های اجتماعی خیلی رایج شده است؛ لطفا حکم شرعی آن را مرقوم فرمایید⁉️⁉️
هر گاه این کار خلاف قانون بوده یا سبب تقویت دشمنان اسلام گردد و یا مفاسد اخلاقی یا اعتقادی و یا اجتماعی داشته باشد جایز نیست و در غیر این صورت اشکال ندارد.
🆔👇👇
@resule10📚
#حکم_استفاده_از_دفتر_چه_بیمه_دیگران1
💬سوال :
آيا استفاده از بيمه ديگران، جايز است⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝 همه مراجع: استفاده از دفترچه بيمه ديگرى، برخلاف مقررات و موجب ضمان استفاده كننده است.
📢[تبصره موجب ضمان است یعنی اینکه اگر بیمه هزینه خدمات درمانی را پرداخت کرده، لازم است پول آن خدمات و هزینه ها را به بیمه پس بدهد و مطابق قوانین عمل کند.]
🆔👇👇
@resule10📚
#وجوب_ازدواج
💬سوال:
آيا ازدواج در اسلام واجب است؛ يا اينكه شخص مى تواند تا پايان عمر خود مجرد بماند⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝همه مراجع: اصل ازدواج در اسلام واجب نيست و از مستحباتى است كه به آن بسيار سفارش شده است؛ ولى اگر كسى به واسطه نداشتن همسر، به حرام بيفتد، ازدواج بر او واجب مى گردد و حق ندارد تا پايان عمر مجرد بماند.
منظور از به گناه افتادن در اثر ازدواج نكردن چيست؟ آيا گناهان مقاربتى مقصود است يا گناهان ديگرى نظير نگاه شهوت آلود را نيز شامل مى شود⁉️⁉️
📝همه مراجع: مقصود اعم است و شامل هر گناهى مى گردد.
🆔👇👇
@resule10📚
هدایت شده از 🌹 رساله تمام مراجع🌹
به رسم هر روز صبح با سلام
بر ارباب بی کفن روز مون رو شروع کنیم
اَلسَّلامُ عَلَیْكَ یا اَبا عَبْدِاللهِ وَعَلَى الاَْرْواحِ الَّتی حَلَّتْ بِفِنائِكَ عَلَیْكَ مِنّی سَلامُ اللهِ اَبَداً ما. بَقیتُ وَبَقِیَ اللَّیْلُ وَالنَّهارُ وَلا جَعَلَهُ اللهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنّی لِزِیارَتِكُمْ، اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَیْنِ وَعَلى عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ وَعَلى اَوْلادِ الْحُسَیْنِ وَعَلى اَصْحابِ الْحُسَیْنِ
التماس دعا ......روز خوبی داشته باشید.
🌺🌺🌺
دو چیز شما را تعریف میکند
بردباری تان ، وقتی هیچ چیز ندارید
و نحوه رفتارتان ، وقتی همه چیز دارید
🔸 تنها دو روز در سال هست که نمیتونی هیچ کاری بکنی؛
یکی دیروز و یکی فردا
🔸 دو شخص به تو می آموزد:
یکی آموزگار، یکی روزگار
اولی به قیمت جانش، دومی به قیمت جانت
🔸 آدما دو جور زندگی میکنن :
یا غرور شونو زیر پاشون میذارن و با انسانها زندگی میکنن،
یا انسانهارو زیر پاشون میذارن و با غرورشون زندگی میکنن
🔸 همه يادشون ميمونه باهاشون چيكار كردى،
ولى يادشون نميمونه براشون چكار كردى.
💟 @resule10
#خمس_فیش_عمره2
💬سوال:
كسانى كه قصد تشرف به حج و عمره دارند، براى حفظ نوبت بايد مبلغ مقررى را به بانك بسپارند كه اين مبلغ مطابق قرارداد مضاربه است و سودى نيز به آن تعلق مى گيرد. زمانى كه نوبت تشرف آنان فرا مى رسد، اصل پول و سود را دريافت و به سازمان حج و زيارت مى سپارند و به عمره و حج مشرف مى شوند و چنانچه كسى اين پول را به بانك نسپارد، نوبتى براى تشرف او منظور نخواهد شد؛ آيا در اين فرض به اصل پول و سود آن خمس تعلق مى گيرد⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝همه مراجع (به جز بهجت و مكارم): اگر در سال سپرده گذارى پول به بانك (همان سال خمسى) به حج مشرف شود، خمس ندارد؛ ولى اگر نوبت حج پس از آن سال است، به اصل پول و سود آن خمس تعلق مى گيرد.
📝آيت اللّه بهجت: اگر براى رفتن به حج و عمره چاره اى جز سپرده گذارى و ثبت نام ندارد، به آن خمس تعلق نمى گيرد.
📝آيت اللّه مكارم: اگر پول سپرده گذارى از درآمد سالى باشد كه نام نويسى كرده، خمس ندارد (نه اصل و نه سود آن).
📢تبصره. حكم ياد شده در صورتى است كه شخص با بانك قرارداد شرعى (مانند مضاربه و…) انجام دهد.
🆔👇👇
@resule10📚
#احکام_ریش_تراشی
💬سوال:
تراشیدن ریش تمام صورت با ماشین یا تیغ چه حکمی دارد⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝همه مراجع(به جز بهجت و صافی):تراشیدن ریش خواه با تیغ باشد یا ماشین بنابر احتیاط واجب حرام است.
📝آیت الله صافی و بهجت:تراشیدن ریش حرام است.
آیا گذاشتن ریش پروفسوری کفایت میکند⁉️⁉️
📝آیات عظام امام خمینی، خامنه ای، بهجت، صافی، نوری و سیستانی:
خیر، تراشیدن مقداری از ریش (دو طرف گونه ها) نیز حکم تراشیدن تمام آن را دارد.
📝آیات عظام تبریزی، مکارم و فاضل:
اگر چانه و اطراف آن (یک چهارم صورت) تراشیده نشود، به طوری که در وقت مواجهه صدق کند ریش دارد، کفایت میکند.
منظور از صدق ریش چیست⁉️⁉️
📝همه مراجع :منظور آن است که در عرف مردم به آن ریش بگویند.
آیا منظور از تراشیدن ریش همان تیغ زدن است یا ماشینهای نمره پایین را هم شامل میشود⁉️⁉️
📝همه مراجع:هر وسیله ای که موهای صورت را بتراشد به گونهای که عرف مردم بگویید ریش ندارد، خواه با تیغ باشد یا ماشین و یا هر ابزاردیگری.
🆔👇👇
@resule10📚
#دست_بسته_نماز_خواندن_در_کشور_عربستان
💬سوال:
بنده در کشور عربستان سعودی هستم. این جا جهت انجام نماز به روش شیعیان احساس خطر می کنم. آیا می توانم در هنگام نماز دستانم را به صورت بسته برروی هم بگذارم⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝 آیة الله سیستانی :
اگر تقیه اقتضای این کار را دارد بله می توانید.
📝 آیة الله مکارم شیرازی :
اگر دست بسته نماز بخواند آن گونه که بعضى از فرق اسلامى انجام مى دهند، حتّى اگر به قصد ادب دست ها را روى هم بگذارد، یا دست به سینه نماز بخواند، هرچند شبیه آنها نباشد احتیاط آن است که نماز را اعاده کند، امّا اگر از روى فراموشى و ناچارى یا براى کار دیگرى مثل خاراندن دست و مانند آن باشد اشکال ندارد.
📝 آیة الله صافی گلپایگانی :
چنانچه ممکن باشد با تأخیر نماز را در منزل بدون تکتف بخوانید تأخیر بیندازید و الا نماز با تکتف تقیه مجزی است.
🆔👇👇
@redule10📚
هدایت شده از 🌹 رساله تمام مراجع🌹
به رسم هر روز صبح با سلام
بر ارباب بی کفن روز مون رو شروع کنیم
اَلسَّلامُ عَلَیْكَ یا اَبا عَبْدِاللهِ وَعَلَى الاَْرْواحِ الَّتی حَلَّتْ بِفِنائِكَ عَلَیْكَ مِنّی سَلامُ اللهِ اَبَداً ما. بَقیتُ وَبَقِیَ اللَّیْلُ وَالنَّهارُ وَلا جَعَلَهُ اللهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنّی لِزِیارَتِكُمْ، اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَیْنِ وَعَلى عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ وَعَلى اَوْلادِ الْحُسَیْنِ وَعَلى اَصْحابِ الْحُسَیْنِ
التماس دعا ......روز خوبی داشته باشید.
🌺🌺🌺
#دست_بسته_نماز_خواندن_در_کشور_عربستان
💬سوال:
بنده در کشور عربستان سعودی هستم. این جا جهت انجام نماز به روش شیعیان احساس خطر می کنم. آیا می توانم در هنگام نماز دستانم را به صورت بسته برروی هم بگذارم⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝 آیة الله سیستانی :
اگر تقیه اقتضای این کار را دارد بله می توانید.
📝 آیة الله مکارم شیرازی :
اگر دست بسته نماز بخواند آن گونه که بعضى از فرق اسلامى انجام مى دهند، حتّى اگر به قصد ادب دست ها را روى هم بگذارد، یا دست به سینه نماز بخواند، هرچند شبیه آنها نباشد احتیاط آن است که نماز را اعاده کند، امّا اگر از روى فراموشى و ناچارى یا براى کار دیگرى مثل خاراندن دست و مانند آن باشد اشکال ندارد.
📝 آیة الله صافی گلپایگانی :
چنانچه ممکن باشد با تأخیر نماز را در منزل بدون تکتف بخوانید تأخیر بیندازید و الا نماز با تکتف تقیه مجزی است.
🆔👇👇
@redule10📚
#اقتدا_به_امام_جماعت_سنی_مذهب
💬سوال:
حکم اقتدا به امام جماعت سنی مذهب در حالت عادی چیست⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝آیة الله خامنهای :
در فرض مذكور اگر با فریضه تقیّه، منافات نداشته باشد باید بر چیزى كه سجده بر آن صحیح است سجده كنید.
📝 آیة الله مکارم شیرازی :
در مواردی که با آنها معاشرت داشته باشید برای هدف مانعی ندارد مشروط بر این که دشمنی با شیعه نداشته باشند. ولی سجده بر فرش جائز نیست مگر به عنوان تقیه و در مساجد اهل سنت.
📝 آیة الله نوری همدانی:
در صورت امکان باید بر مواضعی که سجده بر آن صحیح است سجده شود، ولی اقتدای مذکور بلا مانع است و نماز اعاده ندارد.
📝آیة الله صافی گلپایگانی:
اگر در حال تقیه نیستید کافی نیست و باید نمازها را قضا کنید.
🆔👇👇
@resule10📚
هدایت شده از 🌹 رساله تمام مراجع🌹
#واجبات_نماز
💬سوال:
واجبات نماز چند چیز است⁉️⁉️
✅پاسخ:
1⃣: نیت،
2⃣: قیام یعنی ایستادن،
3⃣: تکبِیرَهُ الاحرام یعنی گفتن اللّه أکبر در اول نماز،
4⃣: رکوع،
5⃣: سجود،
6⃣: قرائت،
7⃣: ذکر (۱)،
8⃣: تشهد،
9⃣: سلام،
🔟: ترتیب و موالات یعنی پی در پی بودن اجزاء نماز.
📝(۱) (مکارم، زنجانی:) ذکر رکوع و سجود.
از بین واجبات نماز کدامیک رکنی اند وفرق رکنی با غیر رکنی چیست⁉️⁉️
✅پاسخ:
بعضی از واجبات نماز رکن است، یعنی اگر انسان آنها را به جا نیاورد، (یا در نماز اضافه کند (۱)) عمداً باشد یا اشتباهاً، نماز باطل می شود.
و بعضی دیگر رکن نیست، (۲) یعنی اگر عمداً کم یا زیاد شود، نماز باطل می شود و چنانچه اشتباهاً کم یا زیاد گردد نماز باطل نمی شود و رکن نماز پنج چیز است: اول: نیت. دوم: تکبیره الاحرام (۳). سوم: قیام در موقع گفتن تکبیره الاحرام و قیام متصل به رکوع، یعنی ایستادن پیش از رکوع. چهارم: رکوع. پنجم: دو سجده .
🆔👇👇
@resule10📚
#پاسور_با_کامپیوتر_و_موبایل
💬سوال:
حکم بازی کردن پاسور از طریق موبایل یا کامپوتر چیست⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝آیت الله خامنه ای:
اگر بازی بین دو نفر باشد، حکم بازی با آلات قمار را دارد و حرام است و اگر به تنهایی بازی میکند، در صورتیکه مفسده ای بر آن مترتب نباشد،
آیا استفاده از ورقهای پاسور در صورتی که برای بازیهای فکری محض که بدون شرط بندی بوده و متضمّن مفاهیم علمی و دینی باشند، جایز است⁉️⁉️ بازی با ورقهایی که با چیدن آنها به نحو خاصی، بعضی از شکلها مثل موتورسیکلت یا ماشین و مانند آن ایجاد میشود و در عین حال استفاده از آنها برای شرطبندی و مسابقه هم ممکن است، چه حکمی دارد⁉️⁉️
بازى با ورقهايى که عرفاً، آلات قمار محسوب مىشوند، مطلقاً جايز نيست ولى بازى با ورقهايى که عرفاً آلت قمار محسوب نمىشوند، بدون شرط بندى اشکال ندارد.
و بهطور کلى بازى با هر چيزى که مکلّف تشخيص دهد از آلات قمار است و يا در آن شرط بندى شود، به هيچ وجه، جايز نيست. و بازى با هر وسيله اى که جزء آلات قمار به حساب نيايد، بدون شرط بندى، اشکال ندارد.
📝 آيت الله سيستاني
ورق بازی با کامپیوتر چه حکمی دارد ⁉️⁉️
اگر در عرف محل شما این آلت یک بازی قماری شمرده شود بنابر احتیاط واجب بازی کردن با آن هرچند با کامپیوتر باشد جایز نیست.
🆔👇👇
@resule10📚
#نگاه_به_مجسمه_های_عریان
سوال:
دیدن مجسمههای برهنه بدون قصد لذت چه حکمی دارد⁉️⁉️
✍پاسخ اجمالی:
اگر مجسمه انسان عریان به گونهای باشد که معمولاً محرّک شهوت است، نگاه عمدی به آن - بنابر احتیاط - جایز نیست.
✅پاسخ:
📝آیت الله خامنهای :
اگر مستلزم مفسده و ریبه باشد، جایز نیست.
📝 آیت الله سیستانی :
با شهوت جایز نیست بلکه بدون شهوت بنا بر احتیاط واجب جایز نمیباشد.
📝آیت الله زنجانی:
اگر نوعاً محرک باشد جایز نیست.
📝آیت الله مکارم :
احتیاط، ترک است.
🆔👇👇
@resule10📚
#خرید_و_انداختن_صلیب_به_گردن
💬سوال:
خرید و به گردن انداختن صلیب و نماد فروهر چه حکمی دارد⁉️
اگر کسی با این نمادها نمازبخواند آیا نماز باطل است⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝آیت الله خامنه ای:
اگر از طلا نباشد، نماز صحیح است ولی استفاده از زیورآلاتی که استعمال آن تقلید از فرهنگ تهاجمی دشمنان اسلام و مسلمین محسوب شود، جایز نیست.
📝آیت الله مکارم شیرازی:
نگهداری صلیب و نمادهای دیگر هم حرام است⁉️
نگهداری جایز نیست.
نگهداری صلیب و نماز خواندن با صلیب یا لباسی که آرم صلیب روی آن حک شده است چه حکمی دارد⁉️⁉️
نگهداری صلیب جایز نیست و نماز خواندن با صلیب یا با لباسی که آرم صلیب دارد اشکال دارد.
📝آيت الله سيستاني:
معاملات حرام بسیار است، از آن جمله این موارد است: … چهارم: معامله با آلات حرام یعنی چیزهایی که به هیئتی ساخته شده است که معمولاً برای استفاده حرام بکار میآید و ارزش آن به سبب استفاده حرام است مانند بت و صلیب و وسایل قمار و آلات لهو حرام.
📝آيت الله صافي گلپايگاني
خريد و فروش و به گردن انداختن صليب چه صورت دارد⁉️⁉️
معامله صليب و به گردن آويختن آن حرام است.
📝آيت الله نوري همداني:
گردن بند طلا براي مردها و نيز صليب و نگهداري آن چه صورت دارد⁉️⁉️
جائز نيست
📝آيت الله بهجت:
بُت و صليب و آلات لهو شكستن آنها واجب است.
🆔👇👇
@resule10📚