#فرو_بردن_سر_در_آب
💬سوال:
اگر روزه دار عمداً تمام سر را در آب فرو برد روزه اش باطل می شود⁉️⁉️
💠پاسخ اجمالی:
مسأله ۱۶۰۸ اگر روزه دار عمداً تمام سر را در آب فرو برد، اگر چه باقی بدن او از آب بیرون باشد، بنا بر احتیاط واجب باید قضای آن روزه را بگیرد (۱). ولی اگر تمام بدن را آب بگیرد و مقداری از سر بیرون باشد، روزه باطل نمی شود (۲).
✅پاسخ:
(۱) 📝آیات عظام. خوئی، بهجت: روزه اش (بهجت: بنا بر أقوی) باطل می شود..
📝آیات عظام :گلپایگانی، صافی، فاضل:بنا بر احتیاط واجب ((تبریزی:) بنا بر احتیاط) روزه اش باطل می شود..
(۲) 📝آیت الله بهجت:و هم چنین در حالی که مانع و حائل غلیظی دور سر را فرا گرفته و یا سر به چیزی آغشته شده که مانع از رسیدن آب به آن باشد، فرو بردن تمام سر در آب، بنا بر اظهر روزه را باطل نمی کند.
📝آیت الله مکارم:روزه دار بنا بر احتیاط واجب تمام سر را عمداً در آب فرو نبرد حتی اگر بقیه بدن بیرون از آب باشد، اما اگر تمام بدن و قسمتی از سر زیر آب برود ولی مقداری از سر بیرون باشد روزه باطل نمی شود.
📝آیت الله زنجانی:بر روزه دار حرام است که عمداً تمام سر را در آب فرو برد، اگر چه باقی بدن او از آب بیرون باشد، ولی چنانچه معصیت کرده و این کار را انجام دهد، ظاهراً روزه اش باطل نمی شود و احتیاط مستحب در روزه واجب، آن است که دوباره به جا آورد و اگر تمام بدن را آب بگیرد ولی تمام یا مقداری از سر بیرون باشد، اشکال ندارد.
📝آیت الله سیستانی: فرو بردن تمام سر در آب روزه را #باطل_نمیکندولی_کراهت_شدیددارد.
🆔👇👇
@resule10📚
#کفاره_روزه_زن_باردار
💬سوال:
کفاره روزه زن باردار (چون روزه برای بچه ضرر دارد) به عهده زن است یا به عهده شوهرش⁉️⁉️و آیا جز نفقه او حساب میشود⁉️⁉️
✅ پاسخ:
📝 آیت الله خامنه ای:
بر عهده خودش می باشد.
📝آیت الله مکارم:
در صورتي که روزه گرفتن براي خود مادر ضرر داشته پرداخت کفاره آن نيز بر عهده خودش مي باشد اما اگر براي بچه ضرر داشته بنابراحتياط واجب بر عهده شوهر است.
📝آیت الله سیستانی:
به عهده زن می باشد البته زنى كه زائيدن او نزديک است (ماه های هشت و نه) و روزه براى خودش يا حملش ضرر دارد، روزه بر او واجب نيست ولی باید بعدا آن را قضا کند و براى هر روز يک مُد طعام (٧٥٠ گرم نان یا ماکارونی یا آرد) بابت کفاره به فقير دهد. و اما زنى که در ماه های آخر بارداری نباشد (از ماه اول تا اخر ماه هفتم) اگر روزه برای او يا حملش ضرر داشته باشد يا اينکه سبب افتادن وی در مشقتی که عادتا قابل تحمل نيست گردد روزه بر او واجب نيست و بايد قضا نمايد و کفاره ندارد.
📝آیت الله شبیری:
بنابر احتیاط بر عهده شوهر است.
📝آیت الله وحید:
به عهده ی خودِ زن است و ربطی به نفقه ندارد حتّی اگر شوهر با تمایلِ خودش پرداخت نماید ذمّه ی زن بنابر احتیاطِ واجب از این کفّارة بریئ نمیشود و در تمامِ کفّارات، کفّاره بر عهده ی خودِ شخص است و اگر دیگری بدهد بنابر احتیاطِ واجب ذمّه ی مکلَّف از این کفّاره بریئ نمیشود.
📝آیت الله فاضل:
اگر روزه گرفتن برای بچه ضرر داشته، به نظر حضرت آقا (ره) بابت نگرفتن روزه، کفاره واجب نیست لیکن قضای روزه را باید بگیرد. اگر قضای روزه را تا ماه رمضان سال بعدش نگیرد علاوه بر قضا برای هر روز باید یک مد (750گرم) به فقیر بدهد. کفاره ای که بر زن واجب می شود جزء نفقه نیست و بر شوهرش واجب نیست، اگر شوهر به اجازه زن کفاره او را بدهد کفایت می کند و اگر شوهر کفاره زن را ندهد باید خود زن کفاره اش را بدهد. اگر توان مالی ندارد که برای هر روز یک مد طعام به فقیر بدهد هر مقداری که بتواند بدهد کفایت می کند اگر هیچ مقدار از خود درآمد و توان مالی ندارد، استغفار کند کفایت می کند و اگر بعدا توان مالی پیدا کرد به احتیاط واجب کفاره یک مد طعام را برای هر روز باید بدهد.
🆔👇👇
@resule10📚
#فطریه_به_غیر_نیازمند_داده_شود
💬سوال:
در صورتی که فطریه را به غیر نیازمندان داده باشیم تکلیف چیست⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝آیت الله خامنه ای:
اگر انسان به خيال اين كه كسى فقير است به او فطره بدهد و بعد بفهمد فقير نبوده چنانچه مالى را كه به او داده از بين نرفته باشد، مى تواند پس بگيرد و به مستحق بدهد و اگر نتواند بگيرد بايد از مال خودش فطره را بدهد و اگر از بين رفته باشد، در صورتى كه گيرنده فطره مى دانسته يا احتمال مى داده آنچه را گرفته فطره است، بايد عوض آن را بدهد و الّا دادن عوض بر او واجب نيست و انسان بايد دوباره فطره را بدهد.
📝آیت الله مکارم شیرازی:
در صورتی که فطریه را به غیر نیازمندان داده باید تمام آنها را اعاده کند.
📝آیت الله سیستانی:
به احتیاط باید دوباره بدهید.
📝آیت الله وحید:
در فرض سؤال فطریه پرداخت نشده و شخصی که واسطه شده و آن را به غیرِ فقیر داده اگر کوتاهی کرده شرعاً ضامن است که از مال خودش به همان مقدار بدهد و ذمّه ی کسانی که فطره را به او داده اند از تکلیفِ فطره ،فارغ نشده است یعنی فطره نداده اند.
📝آیت الله شبیری:
چنانچه آن مال قبلا به عنوان فطریه کنار گذاشته شده، در صورتی که عین آن باقی است و می تواند بدون حرج آن را پس بگیرد، باید آن مال را بگیرد و به مصرف صحیح برساند، واگر نتواند پس بگیرد، چنانچه آن مال را با حجّت شرعى داده باشد چیزى به گردن او نیست و اگر بدون حجّت شرعى داده، ضامن است و باید دوباره زکات خود و آن دو خانواده را بپردازد.
📝آیت الله فاضل:
اگر بعد از دادن فطریه، بفهمد که کسی که فطریه را گرفته فقیر نبوده، باید زکات فطریه را از او پس بگیرد و به کسی که فقیر است بدهد و اگر مصرف کرده باشد عوضش را بگیرد و به فقیر بدهد.
🆔👇👇
@resule10📚
#منظور_از_قوت_غالب
💬سوال:
آیا ملاک در پرداخت فطریه، قوت غالب در سال است یا ماه رمضان؟ و آیا قوت غالب شخص مراد است یا قوت غالب منطقه و شهر⁉️⁉️
✅پاسخ:
ملاک، خوراک و قوت غالب سال در منطقه و شهر است. ولی در هر صورت، اگر از گندم، جو، خرما، برنج و مانند این ها داده شود، کفایت مىکند.
📝آیت الله العظمی خامنهای:
اگر از گندم، جو، خرما، برنج و مانند اینها داده شود، کفایت مىکند و منحصر به قوت غالب فرد نیست.
📝 آیت الله العظمی مکارم:
در زکات فطره خوراک شخصی خود انسان ملاک نیست بلکه خوراک معمولی اهل شهر و یا محل ملاک است؛ بنابراین، کسی که همیشه برنج میخورد میتواند زکات فطره را از گندم بدهد. و همچنین ملاک کل سال است نه فقط ماه رمضان.
📝آیت الله العظمی سیستانی:
قوت غالب بلد.
📝آیت الله العظمی نوری همدانی:
ملاک در فطریه قوت غالب نوع مردم و اهل بلد است ولی اخراج غلات اربعه در هر صورت بلا مانع است.
📝آیت الله العظمی صافی گلپایگانی:
قوت غالب سال و غالب مردم بلد ملاک است.
🆔👇👇
@resule10📚
#احکام_نمازبه_همراه_داشتن_چیز_نجس
💬سوال:
به همراه داشتن چیز نجس در نماز چه اشکالی دارد⁉️
✅پاسخ:
📝اکثریت مراجع:
اگر به قدری کوچک هست که نمی توان با آن عورت را پوشاند(مثل دستمال کوچک) در صورتی که از مردار یا حیوان نجس العین (سگ خوک) وحیوان حرام گوشت یا ابریشم خالص ویا طلا بافت (برای مردان ) درست نشده باشد مانعی ندارد.
📝آیت الله سیستانی:
اگر از مردار یا حیوان نجس درست شده باشد بنابر احتیاط نماز خواندن با آن باطل هست.
📝آیت الله مکارم :
احتیاط مستحب آن است که همراه نماز گزار نباشد.
📝آیت الله بهجت ره :
بنابر احتیاط مستحب مردان نباید در هنگام نماز ار لباس های ابریشمی کوچک که عورت را نمی پوشاند مانند: عرقچین _جوراب استفاده کنند .
‼️‼️توجه نکته
وسایلی مانند کلید، چاقو، انگشتر ،و عینک نجس نیز حکم دستمال کوچک را دارند از این رو همراه داشتن آنها در نماز با شرایط ذکر شده مانعی ندارد.
رساله تمام مراجع 👇👇🌹
http://eitaa.com/joinchat/1856176139C2afb2adf9f
#احکام_نجاست_درغذا
💬سوال:
اگر صاحب خانه در بين غذا خوردن، بفهمد غذا نجس است (مانند ديدن فضله موش در غذا)، آيا لازم است به ميهمانان بگويد⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝همه مراجع (به جز سيستانى و مكارم ):
آرى، بايد به آنان بگويد.
📝آيةاللَّه سيستانى:
اگر احتمال دهد ميهمانان به گفته او ترتيب اثر مى دهند، بايد به آنان بگويد ؛ ولى اگر بداند ترتيب اثر نمى دهند، گفتن لازم نیست.
📝آيةاللَّه مكارم:
بنابر احتياط واجب، بايد به آنان بگويد.
رساله تمام مراجع 👇👇🌹
http://eitaa.com/joinchat/1856176139C2afb2adf9f
💬سوال:
آیا یقین فرد وسواسی در حکم شک می باشد❓❓
✅پاسخ:
📝 همه مراجع:
فتوای واضح و صریح همه فقهاء بر اساس مدارک و ادله شرعیه این است که: وظیفه شخص وسواسی اعتنا نکردن به وسواس می باشد، و هر جا در طهارت چیزی دچار شک شود باید بنا را بر پاک بودن آن چیز بگذارد، بلکه حتی اگر در موردی یقین به نجاست پیدا کرد – که معمولا برای سایر مردم در این موارد یقین به نجاست پیدا نمی شود – علم و یقین وسواس اعتبار ندارد، و بر او واجب است که بنا را بر طهارت بگذارد . پس اگر شخص وسواسی به این فتوای شرعی عمل کند و در موارد شک در طهارت بلکه در موارد یقین به نجاست هم بنا را بر پاکی بگذارد نزد خدا معذور است اگر چه در واقع لباسی که در آن نماز خوانده یا غذایی که خورده نجس بوده باشد.
رساله تمام مراجع 👇👇🌹
http://eitaa.com/joinchat/1856176139C2afb2adf9f
#فطریه_
💬سوال:
به چه کسانی نمی توان فطریه داد⁉️
✅پاسخ:
📝همه مراجع: به افراد زیرنمی توان فطریه داد👇
1⃣به پدر ومادر .
2⃣فرزند و نوهٔ فقیر.
3⃣متجاهر به فسق.
4⃣غیرسید به سید.
5⃣به کسی که فقیر نیست.
6⃣کسی که فطریه را در جهت معصیت مصرف می کند.
رساله تمام مراجع 👇👇🌹
http://eitaa.com/joinchat/1856176139C2afb2adf9f
#مضمضه_کردن_آب_در_ماه_رمضان
💬سوال:
اگر شخص روزه دار در حال مضمضه کردن، بی اختیار آب را فرو دهد، روزه اش چه حکمی دارد⁉️⁉️
✅ پاسخ:
اینکه به چه جهتی مضمضه کرده و این اتفاق افتاده است چند صورت دارد:
1⃣ برای خنک شدن مضمضه کرده:
📝آیت الله بهجت:
بنابر احتیاط واجب، روزه باطل است.
📝بقیه مراجع:
روزه باطل است و باید قضای آن را بگیرد.
2⃣ بی جهت مضمضه کرده:
📝 آیت الله سیستانی:
اگر به جهت تشنگی باشد، روزه باطل است.
📝بقیه مراجع:
روزه باطل است و باید قضا کند.
3⃣ برای وضو مضمضه کرده:
📝 آیات امام، سیستانی، صافی، نوری، مکارم، فاضل و گلپایگانی:
روزه اش صحیح است.
📝 بقیه مراجع:
اگر برای وضوی نماز واجب مضمضه کرده، روزه اش صحیح است.
🆔👇👇
@resule10📚
#استفاده_از_اسپری_بی_حس_کننده_دندان
💬سوال:
استفاده از اسپری بی حسی دندان در حال روزه اشکال دارد⁉️⁉️
✅ پاسخ:
📝آیت الله خامنه ای:
اگر چیزی وارد حلق نمیشود ضرری برای روزه ندارد.
📝 آیت الله مکارم شیرازی:
چنانچه به صورت مایع یا ژل باشد، استفاده از آن جایز نیست.
📝 آیت الله وحید:
بنابر احتیاط واجب در حال اختیار استفاده نشود و اگر مضطر شد و تزریق ممکن نبود و مجبور به استفاده شد روزه را ادامه دهد و بنابر احتیاط واجب قضاء بنمایید.
📝آیت الله شبیری زنجانی:
چنانچه در دهان به حالت مایع در نیاید، اشکال ندارد و الّا بایستی از فرو بردن آن اجتناب کند.
📝آیت الله فاضل:
استفاده از اسپری بی حسی دندان در حال روزه در صورتی که چیزی از اسپری وارد حلق نشود اشکال ندارد و روزه باطل نمی شود.
🆔👇👇
@resule10📚
#لاک_ناخن_در_ماه_رمضان
💬سوال:
کسی که قبل از ماه رمضان پارسال انگشت های شصت پاهای خود را لاک زده و بعد از تموم شدن ماه رمضان فهمیده که باید برای انجام غسل های واجب لاک ها رو پاک میکرده، الان تکلیف عبادات سال قبل ایشان چیست⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝آیت الله خامنه ای:
در هر صورت اگر جرمی داشته باشد که مانع رسیدن آب به محل وضو و غسل گردد، وضو و غسل صحیح نیست و نمازهایی را که با وضو و غسل باطل خواندید، باید قضا نمایید و نسبت به روزه ها، اگر اعتقاد به صحت غسل داشتید، روزه ها صحیح است.
📝 آیت الله مکارم شیرازی:
در فرض سوال چنانچه یقین دارید بدون برطرف کردن مانع غسل کرده اید، باید نمازها را قضا کنید ولی روزه ها قضا ندارد.
📝 آیت الله سیستانی:
نماز های آن مدت که لاک بر روی انگشت بوده و غسل کامل نشده بوده را قضا کنید.
📝آیت الله وحید خراسانی:
نمازهایتان باطل است و واجب است نمازها را قضاء نمایید و همچنین بنابر احتیاطِ واجب اگر در یادگیری مسأله کوتاهی نموده اید باید روزه ها را هم قضاء نمایید.
📝آیت الله شبیری زنجانی:
از جهت روزه های ماه رمضان که در حال جنابت گرفته اید مانعی برای صحت نیست همچنین روزه های ماه رمضان که نیاز به غسل حیض داشته و در یادگیری مسأله کوتاهی نکرده باشد.
📝آیت الله فاضل:
اگر با بودن لاک روی ناخن ها غسل واجب را انجام داده باطل است، و نمازهایی که با آن غسل خوانده نیز باطل است. نسبت به روزه ماه رمضان، اگر نمی دانسته که غسل کردن با لاک ناخن ها باطل است و احتمال بطلان غسل هم نمی داده و اطمینان به صحت غسل خود داشته است، روزه هایی که گرفته صحیح است.
🆔👇👇
@resule10📚
#استفاده_و_استعمال_عطر__برای_روزه_دار
💬سوال:
حکم شرعی استعمال عطر در ماه رمضان و زمان روزه داری چیست⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝آیتالله خامنهای:
استعمال عطر براى روزهدار، در ماه رمضان چه حكمى دارد⁉️⁉️
استعمال عطر براى روزهدار مستحب است؛ ولى بو كردن گياهان معطّر مکروه است.
📝آیتالله سیستانی:
استفاده از عطر و ادکلن برای روزه دار چه حکمی دارد⁉️⁉️
مانعی ندارد.
🆔👇👇
@resule10📚