eitaa logo
🌹 رساله تمام مراجع🌹
5.8هزار دنبال‌کننده
31.4هزار عکس
10.6هزار ویدیو
119 فایل
#تــــــــــــــــوجه👇👇👇 📚 کتاب هایی که قبل ازمرگ باید بخوانیم...👇✅ https://eitaa.com/joinchat/2373517458Cb099503ae7 مدیر @Hossein_Hajivand تبلیغات👇👇 http://eitaa.com/joinchat/2953183246Ce6d64e22a6
مشاهده در ایتا
دانلود
💬سوال: کسی که قبل از ماه رمضان پارسال انگشت های شصت پاهای خود را لاک زده و بعد از تموم شدن ماه رمضان فهمیده که باید برای انجام غسل های واجب لاک ها رو پاک میکرده، الان تکلیف عبادات سال قبل ایشان چیست⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝آیت الله خامنه ای:‌ در هر صورت اگر جرمی داشته باشد که مانع رسیدن آب به محل وضو و غسل گردد، وضو و غسل صحیح نیست و نمازهایی را که با وضو و غسل باطل خواندید، باید قضا نمایید و نسبت به روزه ها، اگر اعتقاد به صحت غسل داشتید، روزه ها صحیح است. 📝 آیت الله مکارم شیرازی: در فرض سوال چنانچه یقین دارید بدون برطرف کردن مانع غسل کرده اید، باید نمازها را قضا کنید ولی روزه ها قضا ندارد. 📝 آیت الله سیستانی: نماز های آن مدت که لاک بر روی انگشت بوده و غسل کامل نشده بوده را قضا کنید. 📝آیت الله وحید خراسانی: نمازهایتان باطل است و واجب است نمازها را قضاء نمایید و همچنین بنابر احتیاطِ واجب اگر در یادگیری مسأله کوتاهی نموده اید باید روزه ها را هم قضاء نمایید. 📝آیت الله شبیری زنجانی: از جهت روزه های ماه رمضان که در حال جنابت گرفته اید مانعی برای صحت نیست همچنین روزه های ماه رمضان که نیاز به غسل حیض داشته و در یادگیری مسأله کوتاهی نکرده باشد. 📝آیت الله فاضل: اگر با بودن لاک روی ناخن ها غسل واجب را انجام داده باطل است، و نمازهایی که با آن غسل خوانده نیز باطل است. نسبت به روزه ماه رمضان، اگر نمی دانسته که غسل کردن با لاک ناخن ها باطل است و احتمال بطلان غسل هم نمی داده و اطمینان به صحت غسل خود داشته است، روزه هایی که گرفته صحیح است. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: حکم شرعی استعمال عطر در ماه رمضان و زمان روزه داری چیست⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝آیت‌الله خامنه‌ای: استعمال عطر براى روزه‌دار، در ماه رمضان چه حكمى دارد⁉️⁉️ استعمال عطر براى روزه‌دار مستحب است؛ ولى بو كردن گياهان معطّر مکروه است. 📝آیت‌الله سیستانی: استفاده از عطر و ادکلن برای روزه دار چه حکمی دارد⁉️⁉️ مانعی ندارد. 🆔👇👇 ‌@resule10📚
💬سوال: آیا سیگار کشیدن روزه را باطل می کند یا نه⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝آیت الله خامنه ای: احتیاط واجب آن است که روزه دار از دودهای انواع دخانیات و نیز مواد مخدّری که از راه بینی یا زیر زبان جذب می شود خودداری کند. 📝آیت الله مکارم شیرازی: کشیدن سیگار، قلیان و چپق، تمام اینها اشکال دارد، و اگر عمداً انجام دهند احتیاط واجب قضای روزه است; بلکه استفاده از دخانیات در غیر حال روزه نیز حرام است. احتیاط واجب آن است که روزه دار از کشیدن سیگار و تنباکو و سایر دخانیات پرهیز کند و بخار غلیظ نیز به حلق نرساند، ولی رفتن به حمام اشکال ندارد هر چند فضای حمام را بخار گرفته باشد. در احتیاط واجب، مقلد میتواند به همان احتیاطی که مرجع تقلیدش گفته است عمل کند، یا به فتوای مجتهد دیگری که پس از او، اعلم شناخته شده است رجوع نماید. 📝آیت الله بهجت: عدم افساد روزه به وسیله غبار یا دود غیر غلیظ و غیر جایگزین غذا و غیر مقوی خالی از وجه نیست ولی أحوط اجتناب است. 📝آیت الله نوری:روزه دار باید بخار غلیظی که در دهان مبدل به آب میشود و نیز بنا بر احتیاط واجب دود سیگار و تنباکو و مانند اینها را به حلق نرساند. 📝آیت الله زنجانی: در ماه مبارک رمضان سیگار کشیدن و استعمال سایر دخانیات به صورت آشکار به گونه ای که بی احترامی به روزه به شمار آید جایز نیست بلکه بنابر احتیاط در غیر این صورت نیز استفاده نشود و چنان چه روزه دار در ماه رمضان از دخانیات استفاده کند، بنا بر احتیاط در بقیه روز از کارهایی که روزه را باطل می کند خودداری کرده، روزه آن روز را نیز قضا کند. 📝آیت الله سیستانی: احتیاط واجب آن است که روزه دار دود سیگار و تنباکو و مانند اینها از سایر دخانیات را به حلق نرساند و همچنین از رساندن سایر دودهای غلیظ به حلق، بنابر احتیاط واجب، پرهیز نماید. 📝آیت الله صافی: بنابراحتیاط واجب، روزه دار نباید دود سیگار یا قلیان را به حلق برساند. اگر دود آن را فرو نبرند روزه را باطل نمی کند، ولی تظاهر به آن در این صورت، مناسب نیست و به احترام ماه مبارک ترک شود» 📝آیت الله وحید خراسانی بنابراحتیاط واجب روزه را باطل میکند ولی اگر کسی این کار را انجام داد واجب است در بقیه روز از مفطرات (چیزهایی که روزه را باطل می کند) پرهیز کند و قضاء و کفاره بنابر احتیاط بر او واجب می شود. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: اگر چيزي به غير بول، (مانند خون ) نجس شود چگونه با آب كر (مانند آب لوله كشي ) پاك مي شود⁉️‼️⁉️ ✅پاسخ: 📝آيات عظام امام، خامنه اى، فاضل و نورى: پس از برطرف كردن عين نجاست، يك مرتبه با آب شسته شود كفايت مى كند و در لباس و فرش و مانند آن، بنابر احتياط واجب بايد آن را فشار يا حركت داد، تا غساله آن بيرون آيد. 📝آيات عظام بهجت، سيستانى و صافى: پس از برطرف كردن عين نجاست يك مرتبه با آب شسته شود كفايت مى كند و در لباس و فرش و مانند آن، فشار يا حركت دادن لازم نيست. 📝آيات عظام تبريزى، مكارم و وحيد: پس از برطرف كردن عين نجاست يك مرتبه با آب شسته شود كفايت مى كند و در لباس و فرش و مانند آن، بايد آن را فشار يا حركت داد تا غساله آن بيرون آيد. ‼️تبصره. ‼️ اگر عين نجاست با همان شستن مرتبه اول از بين برود، آن چيز پاك مى شود و نياز به شستن باردوم نيست ؛ مگر بنابرفتواى كسانى كه دوبار شستن را لازم مى شمارند. رساله تمام مراجع 👇👇🌹 http://eitaa.com/joinchat/1856176139C2afb2adf9f
💬سوال: اگر روزه دار در بین روز از نیت روزه برگردد، اما پشیمان شده و دوباره نیت روزه کند، تکلیفش چیست⁉️⁉️ ✅پاسخ: 🎐 در روزه واجب معین مانند ماه رمضان: 📝آیات سیستانی و بهجت: بنابر احتیاط واجب، روزه باطل است و باید روزه را تمام و بعدا قضای آن را به جا آورد. 📝 بقیه مراجع: روزه اش باطل است و باید تا مغرب از مبطلات خودداری و بعدا قضا کند. 🎐 روزه واجب غیر معین (مثل کفاره): 📝 آیات خامنه ای، سیستانی، وحید، صافی، نوری، مکارم، بهجت، تبریزی و خویی: اگر نیت روزه را قطع کند، چنانچه قبل از ظهر دوباره نیت کند، روزه اش صحیح است در غیر این صورت باطل می شود. 📝 آیت الله زنجانی: در روزه قضای رمضان اگر تا قبل از غروب نیت کند، روزه اش صحیح است ولی در روزه های واجب غیر معین دیگر نمی تواند به آن روزه اکتفا نماید. 🎐 در روزه مستحب: 📝آیات بهجت و مکارم: اگر تا غروب دوباره نیت روزه نماید، روزه اش صحیح است. 📝آیت الله سیستانی: اگر تا غروب دوباره نیت نماید، روزه اش صحیح است و در فاصله بین غروب و مغرب به احتیاط واجب صحیح نیست. 📝بقیه مراجع: اگر تا اذان مغرب دوباره نیت کند، روزه اش صحیح است. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: کسی که معذور است می تواند در مقابل دیگران چیزی بخورد و روزه خواری کند؟ ✅ پاسخ: 📝 آیت الله خامنه ای: در صورتي که روزه خواري صدق نکند اشکالي ندارد. 📝 آیت الله مکارم شیرازی: روزه خواری حتی برای افراد معذور در ملا عام قطعا جایز نیست. 📝آیت الله سیستانی: اگر هتك ماه مبارك باشد جايز نيست. 📝 آیت الله وحید: از این کار در ملأ عام اجتناب نماید. 📝آیت الله شبیری: انجام کاری که بی احترامی به ماه رمضان یا معرضیت سوء استفاده دیگران نسبت به روزه خواری شود جایز نیست بنابراین در نوع موارد روزه خواری علنی جایز نیست. 📝آیت الله فاضل: کسی که معذور از روزه گرفتن است باید از خوردن روزه به صورت علنی نزد دیگران خودداری کند و اگر روزه خواری هرچند با عذر شرعی باشد در مقابل دیگران ایجاد مفسده کند حرام و گناه است. 🆔👇👇 @resule10📚
مقدار زکات فطره اعلام شده از سوی مراجع تقلید @resule10 👈
💬سوال: تفاوت روزه ای واجب و مستحبی در چیست ⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝همه مراجع: 1⃣زمان نیت روزه واجب از اول شب تا اذان صبح هست ولی ‼️روزه مستحبی تا موقعی هست که به اندازه نیت کردن به مغرب وقت مانده باشد. 2⃣روزه‌واجب رمضان را نمی توان عمدٱ باطل کرد ولی روزه مستحبی را تا قبل از افطار می توان باطل کرد. 3⃣شکستن عمدی روزه های واجب موجب کفاره می شود ولی شکستن عمدی روزه های مستحبی موجب کفاره نمیشود. رساله تمام مراجع 👇👇🌹 http://eitaa.com/joinchat/1856176139C2afb2adf9f
💬سوال: آيا فرش نجس زير باران زياد، پاك مي شود⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝همه مراجع (تبريزى و مكارم ): اگر عين نجاست در آن باقى نماند، پاك مى شود. 📝آيةاللَّه تبريزى: اگر عين نجاست در آن باقى نماند، پاك مى شود و بنابر احتياط واجب، بايد فرش فشار داده شود. 📝آيةاللَّه مكارم: اگر عين نجاست در آن باقى نماند، پاك مى شود و (بايد فرش فشار داده شود ) تا غساله آن بيرون بيايد. رساله تمام مراجع 👇👇🌹 http://eitaa.com/joinchat/1856176139C2afb2adf9f
💬سوال: آيا می توان به فقیر به عنوان کفاره روزه، چیزهای دیگری غیر از گندم و جو، مثل برنج یا حبوبات یا گوشت داد⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝آیت الله خامنه ای دادن خوراكي هايي كه عنوان طعام دارد، مانند گندم، جو ، برنج، کشمش، خرما ، نان و ماکارونی منعی ندارد؛ ولی خوراكی هايی مانند گوشت كفايت نمي كند. نظر مراجع نسبت به جنس کفاره: 📝آیات عظام: امام خمینی، بهجت، سیستانی، وحید، نوری، فاضل : هرچه مصداق طعام باشد، كفايت می کند. 📝آیه الله شبیری زنجانی : دادن مواد خوراکی از هرچیزی که معمولا بالفعل یا بعد از طبخ، سیر کننده باشد کفایت می کند؛ هرچند احتیاط مستحب آن است که تنها گندم یا آرد گندم داده شود.( از نظر ایشان یک مدّ، به حساب گندم، حدود 900 گرم می شود) 📝آیه الله صافي گلپايگاني : لوبيا و گوشت و امثال اينها خورشت محسوب مي شود بنابراين اگر بخواهد در كفّاره تسليم را اختيار كند (نه اشباع را) احتياط اين است گندم يا جو يا آرد و يا خرما باشد. 📝آیه الله مكارم شيرازي : گوشت به تنهایی اشکال دارد، ولی بقیه موارد کفایت می کند. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: آیا کنار گذاشتن فطریه و پرداخت آن چند روز بعد از عید فطر، اشکال دارد⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝آیت الله خامنه ای: عمدا تأخیر انداختن زکات فطره از ظهر روز عید فطر جایز نیست ولی اگر تأخیر انداخت، احتیاط واجب این است که هر وقت آن را می دهد نیت فطره کند. 📝آیت الله مکارم شیرازی: اگر دسترسى به فقير ندارد، مى تواند مقدارى از مال خود را به نيّت فطره جدا كرده و براى مستحقّى كه در نظر دارد يا براى هر مستحق كنار بگذارد و بايد هر وقت كه آن را مى دهد نيّت فطره نمايد. 📝آیت الله وحید خراسانی: اگر غرض عقلایی در تأخیر داشته باشد اشکالی ندارد و إلّا تأخیر حرام است. 📝آیت الله فاضل: اگر پول فطره را روز عید کنار گذاشته باشید، در صورتی که به دلیل عدم دسترسی به فقیر مستحق چند روز بعد از عید فطر بدهید اشکال ندارد. 📝آیت الله سیستانی: اشكال ندارد. 📝آیت الله شبیری : خیر، اشکال ندارد. 🆔👇👇 @resule10📚
هدایت شده از عطر ناب خدا 🕊
▪️از غـم دوست در این میکده فریاد کشم دادرس نیست که درهجـر رخش دادکشم ▪️داد و بیداد که در محفل ما رندی نیست که بَرَش شکوه برم داد ز بیداد کشم ▪️شادیم داد غم داد و جفا داد و وفا با صفا منّت آنرا که به من داد کشم ▪️عاشقم عاشق روی تو نه چیز دگری بار هجران وصالت به دل شاد کشم ▪️مردم از زندگی بی تو که با من هستی طرفه سرّی است که باید بر استاد کشم ▪️سالها می گذرد و حادثه ها می آید #انتظارفرج از نیمه خرداد کشم 🔹شعر از امام خمینی (ره) ◾️▪️◾️▪️◾️▪️◾️ 🏴سالگرد ارتحال ملکوتی بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی ایران حضرت #امام_خمینی (ره)و قیام پانزده خرداد بر مردم ایران و آزادگان سراسر جهان تسلیت باد. ‌‌