#لباس_شهرت
💬سوال:
منظور ازلباس شهرت چیست️ وحکم عبادات با آن چیست⁉️⁉️
✅پاسخ:
👈پاسخ اجمالی :
بنا بر احتیاط واجب باید انسان از پوشیدن لباس شهرت که پارچه یا رنگ یا دوخت آن برای کسی که می خواهد آن را به پوشد معمول نیست ، خودداری کند ولی اگر با آن لباس نماز بخواند اشکال ندارد
📝آیت الله نوری: موجب هتک و موهون بودن است..
📝آیت الله فاضل:
مقصود از لباس شهرت لباسی است که عرفاً زننده باشد و از این جهت انگشت نما باشد و مناسب زی و شأن شخص از حیث جنس یا رنگ یا نوع دوخت نباشد.
📝آیت الله بهجت: رجوع کنید به ذیل مسأله ۸۴۶.
📝آیت الله اراکی:
پوشیدن لباس شهرت که پارچه یا رنگ یا دوخت آن برای کسی که می خواهد آن را به پوشد، معمول نیست، حرام است ولی اگر با آن لباس نماز بخواند، اشکال ندارد.
📝آیت الله گلپایگانی، صافی: پوشیدن لباسی که پارچه یا رنگ یا دوخت آن برای کسی که می خواهد آن را به پوشد معمول نیست و موجب توهین یا شهرت او می شود، حرام است ولی اگر با آن لباس نماز بخواند اشکال ندارد.
🆔👇👇
@resule10📚
#جلسه_استراحت
💬سوال:
در رکعت اول و رکعت سومی که تشهد ندارد، مثل رکعت سوم نماز ظهر و عصر و عشا (۱) اگر بعد از سجده دوم بدون آن که مقداری بنشیند برای رکعت بعد برخیزد نمازش صحیح است⁉️⁉️ (۲) ولی بنا بر احتیاط واجب⁉️⁉️ (۳)
باید بعد از سجده دوم قدری بی حرکت بنشیند و بعد برخیزد⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝آیت الله اراکی: باید بعد از سجده دوّم قدری بی حرکت بنشیند و بعد برخیزد.
📝آیات عظام :گلپایگانی، صافی، نوری:) بنا بر احتیاط واجب باید بعد از سجده دوم قدری بی حرکت بنشیند و بعد برخیزد (گلپایگانی، صافی: و این عمل را جلسه استراحت می گویند).
📝آیات عظام خوئی، زنجانی، تبریزی: احتیاط مستحب ((سیستانی:) احتیاط واجب) این است که بعد از سجده دوم قدری بی حرکت بنشیند و بعد برخیزد.
📝(۲) آیت الله بهجت:بنا بر أظهر..
(۳) بهجت:بنا بر احتیاط مستحب..
📝آیت الله فاضل و مکارم:مسأله بعد از سجده دوم در جایی که تشهّد واجب نیست .آیت الله فاضل: مثل رکعت سوم نماز ظهر و عصر و عشا) بهتر است لحظه ای بنشیند، سپس برای رکعت بعد برخیزد (فاضل: و این عمل را جلسه استراحت می گویند).
🆔👇👇
@resule10📚
#احکام_مقدارپوشش_زن_درنماز
💬سوال:
زن در هنگام نماز چه مقدار از بدن را بايد بپوشاند⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝همه مراجع:
بايد تمام بدن و موى خود را به جز صورت (به مقدارى كه شستن آن در وضو واجب است)، دست ها تا مچ و پاها تا مچ را بپوشاند؛ اما براى آنكه يقين كند كه مقدار واجب را پوشانده است، بايد مقدارى از اطراف صورت و پايين تر از مچ را نيز بپوشاند.
رساله تمام مراجع 👇👇🌹
http://eitaa.com/joinchat/1856176139C2afb2adf9f
#بلوغ_رشد
💬سوال:
آيا رابطه اي بين بلوغ و رشد وجود دارد⁉️⁉️
✅پاسخ:
بين رشد و بلوغ، هيچ تلازمى نيست؛ ولى معمولاً در پسران رشد فكرى و بلوغ با هم حاصل مى شود و در دختران با رسيدن به سن بلوغ، اين رشد پيدا نمى شود. به هر حال چنين نيست كه هر بالغى رشيد باشد و يا هر رشيدى بالغ باشد؛ از اين رو اگر كسى به حد رشد فكرى رسيده، ولى از نظر شرعى نابالغ است، تكليفى ندارد.
رساله تمام مراجع 👇👇🌹
http://eitaa.com/joinchat/1856176139C2afb2adf9f
#مبطلات_نماز_
💬سوال:
چه مواردی نماز را باطل می کند⁉️⁉️
✅پاسخ :
دوازده چیز نماز را باطل مى کند که آنها را «مبطلات نماز» میگویند.
1⃣: از بین رفتن یکى از شروط نماز
2⃣: باطل شدن وضو
3⃣: دست بسته نماز خواندن
4⃣: آمین گفتن
5⃣: پشت به قبله نماز خواندن
6⃣: حرف زدن
7⃣: خنده
8⃣: گریه کردن
9⃣: بهم خوردن صورت نماز
🔟: خوردن و آشامیدن
1⃣1⃣: شک
2⃣1⃣: کم یا زیاد کردن ارکان
🆔👇👇
@resule10📚
#مبطل_ششم_نماز
💬سوال:
آیا حرف زدن در بین نماز چه عمدی چه سهوی نماز را باطل می کند⁉️⁉️
💠پاسخ اجمالی:
از مبطلات نماز آن است که عمداً کلمه ای بگوید که از آن کلمه قصد معنی کند اگر چه معنی هم نداشته باشد و یک حرف هم باشد بلکه اگر قصد هم نکند بنا بر احتیاط واجب باید نماز را دوباره بخواند در صورتی که دو حرف یا بیشتر باشد، ولی اگر سهواً بگوید نماز باطل نمی شود.
✅پاسخ:
📝آیات عظام خوئی، تبریزی: ششم: از مبطلات نماز آن است که عمداً کلمه ای بگوید که یک حرف یا بیشتر باشد اگر چه معنی هم نداشته باشد.
📝آیات عظام اراکی، گلپایگانی، صافی، زنجانی:ششم: از مبطلات نماز آن است که عمداً کلمه ای (زنجانی: عمداً لفظی) بگوید که دو حرف یا بیشتر باشد؛ اگر چه معنی هم نداشته باشد، ولی اگر سهواً بگوید نماز باطل نمی شود.
📝آیت الله فاضل: ششم: از مبطلات نماز آن است که عمداً کلمه ای را بگوید و آن را در معنایی استعمال کند، خواه یک حرف باشد یا بیشتر؛ و اگر سهواً بگوید نمازش باطل نمی شود.
📝آیت الله بهجت:ششم: آن که عمداً کلمه ای بگوید که دو حرف یا بیشتر داشته، ولی بی معنی باشد و یا این که یک حرف یا بیشتر بوده، ولی معنا داشته باشد.
📝آیت الله سیستانی:ششم: از مبطلات نماز آن است که عمداً تکلم کند هر چند به کلمه ای که بیش از یک حرف نداشته باشد؛ اگر آن حرف مُفهم معنای خودش باشد مثل (ق ِ) که در زبان عربی به معنای این است که (نگهداری کن) یا مُفهم معنای دیگری مثل (ب) در جواب کسی که از حرف دوّم الفبا سؤال کند. و چنانچه مُفهم هیچ معنایی نباشد، اگر مرکّب از دو حرف یا بیشتر باشد باز هم بنا بر احتیاط مُبطل نماز است.
📝آیت الله مکارم:ششم: حرف زدن. اگر عمداً حرف بزند حتّی یک جمله، یا یک کلمه، حتّی کلمه دو حرفی مانند «من» و «ما» نماز او باطل است بلکه بنا بر احتیاط اگر دو حرف معنی دار هم نباشد نماز باطل می شود (منظور از احتیاط در مبطلات نماز آن است که نماز را تمام کرده بعد اعاده کند). سخن گفتن از روی سهو و فراموشی و نسیان، نماز را باطل نمی کند.
🆔👇👇
@resule10📚
#حيض_شدن_در_ايام_روزه_نذري
💬سوال:
خانمى نذر كرده بود كه چند روز اول ماه شعبان را روزه بگيرد؛ ولى در اين چند روز عادت شد؛ تكليف او چيست⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝همه مراجع (به جز فاضل، مكارم و وحيد): اگر صيغه شرعى خوانده، بايد در ايام عادت ماهانه روزه نگيرد و در زمان ديگرى، قضاى آن را به جا آورد.
📝آيات عظام فاضل، مكارم و وحيد: اگر صيغه شرعى خوانده، بايد در ايام عادت ماهانه روزه نگيرد و بنابر احتياط واجب، در زمان ديگرى قضاى آن را به جا آورد.
🆔👇👇
@resule10📚
#شستن_دروضوء
💬سوال:
شستن در وضو
منظور از يك بار شستن در وضو چيست⁉️⁉️‼️
✅پاسخ:
📝آيات عظام امام، بهجت، تبريزى، فاضل و مكارم:
منظور از يك بار شستن آن است كه تمام عضو را بشويد خواه با يك مشت آب باشد يا چندين مشت. پس وقتى عضو به طور كامل شسته شد، يك مرتبه محسوب مى شود.
📝آيات عظام خامنه اى، سيستانى، صافى، نورى و وحيدخراسانی:
ملاك براى تعيين يك بار شستن قصد انسان است ؛ پس اگر به قصد شستن مرتبه اول مثلاً ده مرتبه آب بريزد، اشكال ندارد و همه آنها شستن اول محسوب مى شود.
رساله تمام مراجع 👇👇🌹
http://eitaa.com/joinchat/1856176139C2afb2adf9f
#احکام_الکل
‼️‼️⁉️‼️😳مهم
💬سوال:
به طور كلي حكم طهارت و نجاست انواع الكل ها چيست⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝آيات عظام امام، بهجت، صافى، فاضل و نورى:
هر كدام از اين الكل ها، اگر اصلشان مايع مست كننده باشد، نجس است.
📝آیات عظام تبريزى و خامنه اى:
هر كدام از اين الكل ها، اگر اصلشان مايع مست كننده باشد، بنابر احتياط واجب نجس است.
📝آيات عظام سيستانى و وحيد:
تمامى انواع الكل ها پاك است. البته اگر اصل آن مايع مست كننده باشد، بنابر احتياط مستحب نجس است.
📝آيةاللَّه مكارم:
هر الكلى كه به صورت فعلى آن قابل نوشيدن نباشد و بايد آن را رقيق كرد، نجس نيست ؛ ولى اگر به صورت كنونى آن قابل نوشيدن باشد، بنابر احتياط واجب نجس است.
رساله تمام مراجع 👇👇🌹
http://eitaa.com/joinchat/1856176139C2afb2adf9f
#تکرار_نماز
💬درچه مواردی تکرار نماز واجب هست⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝 در موارد زیر تکرار نماز واجب هست:
1⃣پیش از وقت خوانده شده باشد.
2⃣پشت به قبله یا به طرف راست یا به طرف چپ قبله به جا آورده است.
3⃣مسافر درجای که باید نمازش را شکسته بخواند، کامل خوانده یا برعکس،
رساله تمام مراجع 👇👇🌹
http://eitaa.com/joinchat/1856176139C2afb2adf9f
#موارد_تیمم
💬سوال:
در چه مواردي بايد تيمم كنيم⁉️⁉️
✅پاسخ:
1. وقت تنگ باشد.
2. دسترسى به آب نباشد.
3. آب براى انسان ضرر داشته باشد.
4. بدن يا لباس او نجس بوده و آب بيش از تطهير آن نيست و لباس ديگرى ندارد.
5. اگر آب را به مصرف وضو يا غسل برساند، افراد مرتبط با او از تشنگى هلاك يا بيمار مى شوند و يا به سختى مى افتند.
رساله تمام مراجع 👇👇🌹
http://eitaa.com/joinchat/1856176139C2afb2adf9f
#خم_شدن_دررکوع
💬سوال:
آيا در ركوع نماز بايد دست ها روي زانو باشد ؛ يا اگر بالاتر از زانو هم گذاشته شود، اشكال ندارد⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝آيات عظام امام، بهجت، تبريزى، فاضل، صافى و نورى:
در ركوع واجب است، به مقدارى خم شود كه بتواند كف دست ها را بر زانو بگذارد ؛ ولى گذاشتن دست ها بر زانوها واجب نيست.
📝آيات عظام سيستانى و وحيد:
در ركوع واجب است به مقدارى خم شود كه بتواند سر انگشت ها را بر زانو بگذارد ؛ ولى گذاشتن دست ها بر زانوها واجب نيست.
📝آيةاللَّه خامنه ای و مکارم :
در ركوع واجب است به اندازه اى خم شود كه بتواند كف دست ها را بر زانو بگذارد و گذاشتن كف دست ها بر زانو، بنابر احتياط، واجب است.
رساله تمام مراجع 👇👇🌹
http://eitaa.com/joinchat/1856176139C2afb2adf9f