eitaa logo
🌹 رساله تمام مراجع🌹
5.8هزار دنبال‌کننده
31.1هزار عکس
10.4هزار ویدیو
119 فایل
#تــــــــــــــــوجه👇👇👇 📚 کتاب هایی که قبل ازمرگ باید بخوانیم...👇✅ https://eitaa.com/joinchat/2373517458Cb099503ae7 مدیر @Hossein_Hajivand تبلیغات👇👇 http://eitaa.com/joinchat/2953183246Ce6d64e22a6
مشاهده در ایتا
دانلود
💬درچه مواردی تکرار نماز واجب هست⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝 در موارد زیر تکرار نماز واجب هست: 1⃣پیش از وقت خوانده شده باشد. 2⃣پشت به قبله یا به طرف راست یا به طرف چپ قبله به جا آورده است. 3⃣مسافر درجای که باید نمازش را شکسته بخواند، کامل خوانده یا برعکس، رساله تمام مراجع 👇👇🌹 http://eitaa.com/joinchat/1856176139C2afb2adf9f
💬سوال: در چه مواردي بايد تيمم كنيم⁉️⁉️ ✅پاسخ: 1. وقت تنگ باشد. 2. دسترسى به آب نباشد. 3. آب براى انسان ضرر داشته باشد. 4. بدن يا لباس او نجس بوده و آب بيش از تطهير آن نيست و لباس ديگرى ندارد. 5. اگر آب را به مصرف وضو يا غسل برساند، افراد مرتبط با او از تشنگى هلاك يا بيمار مى شوند و يا به سختى مى افتند. رساله تمام مراجع 👇👇🌹 http://eitaa.com/joinchat/1856176139C2afb2adf9f
💬سوال: آيا در ركوع نماز بايد دست ها روي زانو باشد ؛ يا اگر بالاتر از زانو هم گذاشته شود، اشكال ندارد⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝آيات عظام امام، بهجت، تبريزى، فاضل، صافى و نورى: در ركوع واجب است، به مقدارى خم شود كه بتواند كف دست ها را بر زانو بگذارد ؛ ولى گذاشتن دست ها بر زانوها واجب نيست. 📝آيات عظام سيستانى و وحيد: در ركوع واجب است به مقدارى خم شود كه بتواند سر انگشت ها را بر زانو بگذارد ؛ ولى گذاشتن دست ها بر زانوها واجب نيست. 📝آيةاللَّه خامنه ای و مکارم : در ركوع واجب است به اندازه اى خم شود كه بتواند كف دست ها را بر زانو بگذارد و گذاشتن كف دست ها بر زانو، بنابر احتياط، واجب است. رساله تمام مراجع 👇👇🌹 http://eitaa.com/joinchat/1856176139C2afb2adf9f
💬سوال: فردی برای پرداخت بدهی ۱۰ میلیون تومان وام کالا میگیرد و به طلبکار می پردازد و اقساط وام را نیز پرداخت و تسویه می کند. طلبکار نیز پول را خرج می کند.با توجه به اینکه وام دریافتی را در غیر مورد آن مصرف کرده بفرمایید پولی که به طلبکار داده چه حکمی دارد آیا طلبکار مالک آن پول می شود⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝آیت الله خامنه ای: در فرض سوال هر چند تخلف کرده و باید توبه کند اما فعلا وظیفه ای ندارد. 📝آیت الله مکارم : شخصی وامی در جهت خاص مثل مسکن گرفته اما در جهت دیگری مثل ادای قرض مصرف کرده است، پولی که به طلبکار داده چه حکمی دارد آیا طلبکار مالک آن پول می شود ⁉️(یا باید پس بگیرد) راهکار چیست اگر طلبکار مالک پول نمی شود⁉️⁉️ ✅پاسخ: در فرض سوال طلبکار مالک آن پول می شود اما کسي که وام را بر خلاف قرارداد مصرف کرده، بايد از اين کار توبه کرده و آن را تکرار نکند، ولي فعلا وظيفه اي ندارد. 📝آیت الله سیستانی : چنانچه از بانک دولتی وام ساخت منزل دریافت ولی وجه آن در محل دیگری مصرف شود چه حکمی دارد⁉️⁉️ ✅پاسخ: اذن معظم له درتصرف اموال مذکور مشروط به این است که اموال گرفته شده طبق ضوابطی که به او پرداخت شده عمل کند وباید به مقتضای آن ملتزم شد وگرنه ماذون در تصرف آن مال نمی باشد. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: اگر شخصی به گروهی سلام کند و بگوید: «السلام علیکم جمیعاً»، و یکی از آنان مشغول نماز باشد، آیا بر او هم جواب سلام واجب است، حتی اگر دیگران جواب سلام را داده باشند⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝آیت الله خامنه ای: اگر کس دیگرى جواب آن را بدهد، نماز گزار اقدام به جواب گفتن نکند. 📝آیات عظام گلپایگانی، اراکی، صافی: باید همان طور که او سلام کرده جواب دهد مثلًا اگر گفته «سلام ٌ. علیکم» در جواب بگوید «سلام ٌ. علیکُم»، ولی در جواب «علیکم السّلام» (آیت الله اراکی: بنا بر احتیاط واجب) باید بگوید «سلام ٌ. علیکم». 📝آیت الله سیستانی: باید جواب دهد، ولی جواب باید مثل سلام باشد یعنی نباید بر اصل سلام اضافه داشته باشد مثلًا نباید در جواب بگوید «سلام ٌ. علیکم و رحمه اللّه و برکاته» بلکه بنا بر احتیاط لازم نباید لفظ «علیکم» یا «علیک» را بر لفظ سلام در جواب مقدّم بدارد اگر آن کسی که سلام کرده این چنین نکرده باشد؛ بلکه احتیاط مستحب ّ. آن است که جواب کاملًا همان طور که او سلام کرده، باشد مثلًا اگر گفته «سلام ٌ. علیکم» در جواب بگوید «سلام ٌ. علیکم» و اگر گفته «السّلام علیکم» بگوید «السّلام علیکم» و اگر گفته «سلام ٌ. علیک» بگوید «سلام ٌ. علیک»، ولی در جواب «علیکم السّلام» می‌تواند «علیکم السّلام» یا «السّلام علیکم» یا «سلام علیکم» بگوید. 📝آیت الله مکارم شیرازی: جواب او واجب است، امّا جواب باید مانند سلام باشد مثلًا اگر گفت: «السّلام علیک» در جواب بگوید «السّلام علیک» و اگر بگوید «سلام علیکم» در جواب بگوید «سلام ٌ. علیکم» حتّی اگر بگوید «سلام» در جواب باید بگوید «سلام». 📝آیت الله بهجت: باید مثل سلام او جواب بدهد؛ بنا بر این اگر گفت: «سلام ٌ. علیکم»، جواب بگوید: «سلام ٌ. علیکم» و اگر گفت: «السّلام علیک»، باید در جواب بگوید: «السّلام علیک». مسأله ۱۱۳۸ انسان باید جواب سلام را چه در نماز یا در غیر نماز فوراً بگوید و اگرعمداً یا از روی فراموشی جواب سلام را به قدری طول دهد، که اگر جواب بگوید جواب آن سلام حساب نشود، چنانچه در نماز باشد نباید جواب بدهد و اگر در نماز نباشد، جواب دادن واجب نیست. 📝آیت الله مکارم شیرازی : مسأله در غیر نماز هم جواب سلام واجب، امّا سلام کردن مستحب ّ. است و باید جواب را طوری بگوید که جواب سلام محسوب شود، یعنی اگر زیاد فاصله بیندازد که جواب محسوب نشود کار حرامی کرده و جواب دادن واجب نیست. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: آیا خندیدن در نماز، نماز را باطل می کند⁉️⁉️تبسم کردن چطور⁉️⁉️ 💠پاسخ اجمالی: از مبطلات نماز خنده با صدا و عمدی است (۱) و چنانچه سهواً هم با صدا بخندد یا لبخند بزند نمازش باطل نمی شود (۲). ✅پاسخ: (۱) 📝آیت الله مکارم:و هم چنین خنده ای که در آن بی اختیار باشد؛ امّا تبسّم و لبخند نماز را باطل نمی کند هر چند عمدی باشد و نیز خنده سهوی به گمان این که در حال نماز نیست، موجب باطل شدن نماز نمی شود. 📝آیت الله زنجانی:هفتم از مبطلات نماز عمداً با صدا خندیدن است.. (۲) 📝آیت الله گلپایگانی، صافی: چنانچه سهواً هم با صدا بخندد به طوری که صورت نماز از بین برود نماز باطل است ولی لبخند نماز را باطل نمی کند. 📝آیات عظام خوئی، تبریزی، زنجانی: چنانچه عمداً بی صدا یا سهواً با صدا (زنجانی: یا بی صدا) بخندد، ظاهر این است که نمازش اشکال ندارد. 📝آیت الله بهجت: هفتم: از مبطلات نماز، عمداً قهقهه کردن (یعنی: خندیدن شدید) است ولی اگر سهواً یا از روی فراموشی قهقهه کرد، نمازش صحیح است؛ و اگر کسی با صدا بخندد ولی به حدِّ قهقهه نرسد، در صورتی که مقدّمه خندیدن به اختیار و توجّه او بوده است، بنا بر أظهر نمازش باطل است و گر نه باطل بودن نماز، مطابق احتیاط است که نماز را تمام کرده و بعد، از روی احتیاط دو مرتبه اعاده نماید. 📝آیت الله سیستانی: هفتم: از مبطلات نماز، خنده با صدا و عمدی است هر چند بدون اختیار باشد اگر مقدّماتش اختیاری باشد، بلکه بنا بر احتیاط واجب هر چند هم مقدّماتش اختیاری نباشد در صورتی که وقت برای اعاده باشد باید آن را اعاده کند ولی اگر عمداً بی صدا یا سهواً با صدا بخندد نمازش اشکال ندارد. 📝آیت الله فاضل:هفتم از مبطلات نماز خنده با صدا و مدّ و ترجیع است و نیز بنا بر احتیاط واجب هر نوع خنده با صدا اگر عمدی باشد و چنانچه سهواً هم با صدا بخندد به طوری که صورت نماز از بین برود نماز باطل است ولی لبخند نماز را باطل نمی کند. 📝آیت الله نوری: هفتم: از مبطلات نماز خنده با صدا و ترجیع است، و بنا بر احتیاط واجب خنده با صدا اگر چه ترجیع نداشته باشد و عمدی باشد و چنانچه سهواً با صدا بخندد، اگر به هم زننده صورت نماز نباشد یا لبخند بزند، نمازش باطل نمی شود. 🆔👇👇 @resule10📚
💬پنج نکته در مورد محرمات قرآن: ✅ 1⃣نجس کردن خط و ورق قرآن حرام است. 2⃣گذاشتن قرآن روی عین نجاست حرام است. 3⃣مس قرآن بدون طهارت حرام هست. 4⃣رساندن جای از بدن به خط قرآن برای جنب و حائض و نفساء حرام هست. 5⃣خواندن سوره های سجده دار بر جنب و حائض حرام است. رساله تمام مراجع 👇👇🌹 http://eitaa.com/joinchat/1856176139C2afb2adf9f
💬سوال: اگر كسي براي انجام غسل خاصي (مانند غسل جنابت) نيت كند و آن را به جا آورد، آيا از ساير غسل ها كفايت مي كند⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝آيات عظام امام، خامنه اى، صافى و مكارم: اگر غسل جنابت باشد و به قصد آن غسل كند، از ساير غسل ها كفايت مى كند؛ ولى اگر غير غسل جنابت باشد بنا بر احتياط واجب از ساير غسل ها كفايت نمى كند. 📝آيه الله بهجت: اگر غسل واجب باشد و به قصد آن غسل كند، از ساير غسل ها كفايت مى كند؛ ولى اگر غسل مستحبى را قصد كند، تنها از غسل هاى مستحبى كفايت مى كند 📝 عظام تبريزى، سيستانى، فاضل و وحيد: به قصد هر كدام انجام دهد از ساير غسل ها كفايت مى كند. رساله تمام مراجع 👇👇🌹 http://eitaa.com/joinchat/1856176139C2afb2adf9f
💬سوال: آيا مى توان به عمد تسبيحات اربعه را كمتر يا بيشتر از سه بار خواند⁉️ ✅پاسخ: 📝همه مراجع (به جز فاضل ): ذكر تسبيحات اربعه يك مرتبه كافى است ؛ ولى بهتر است سه بار بگويد و خواندن آن بيش از سه مرتبه به قصد ذكر، اشكال ندارد. 📝آيه اللّه  فاضل: احتياط واجب آن است كه تسبيحات اربعه را سه بار بگويد. رساله تمام مراجع 👇👇🌹 http://eitaa.com/joinchat/1856176139C2afb2adf9f
💬سوال: حكم نواختن با آلات موسيقى را بيان كنيد⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝مراجع (به جز بهجت و صافى ) اگر از آلاتى است كه به لهو و حرام اختصاص دارد، نواختن آن (در هر حال ) جايز نيست ؛ ولى اگر از آلات مشترك باشد، استفاده از آن به منظور منافع مشروع و حلال اشكال ندارد 📝آيات عظام بهجت و صافى: به طور كلى نواختن با آلات موسيقى (لهو )، حرام است
💬سوال: كارهايى كه براى شخص جنب مكروه است، كدامند⁉️⁉️ ✅پاسخ: چند چيز بر شخص جنب مكروه است: 1. خوردن و آشاميدن، 2. خوابيدن بدون وضو، 3. همراه داشتن قرآن، 4. ماليدن روغن به بدن، 5. آميزش بعد از احتلام، 6. خضاب با حنا و مانند آن، 7. تماس بدن با جلد يا حاشيه قرآن، 8. خواندن بيشتر از هفت آيه از سوره هايى كه سجده واجب ندارد. رساله تمام مراجع 👇👇🌹 http://eitaa.com/joinchat/1856176139C2afb2adf9f
💬سوال: آیا دست بسته نماز خواندن نماز را باطل می کند⁉️⁉️ 💠پاسخ اجمالی: از مبطلات نماز آن است که مثل بعض کسانی که شیعه نیستند دستها را روی هم بگذارد (۱). ✅پاسخ: (۱) 📝آیت الله بهجت:و قصدش این باشد که این کار، جزءِ نماز است یا انجام دادن آن لازم است. در غیر این صورت، اگر عمداً این کار را بکند، از روی احتیاط نمازش را باید دوباره بخواند. 📝آیت الله خوئی: سوّم: از مبطلات نماز آن است که دستها را به قصد این که جزءِ نماز باشد روی هم بگذارد و اگر به این قصد نباشد بلکه به عنوان ادب باشد بنا بر احتیاط واجب نماز را دوباره بخواند. 📝آیت الله تبریزی:اگر به این قصد نباشد، بلکه به عنوان ادب در نماز باشد، نمازش صحیح است و لکن کار حرام کرده است. 📝آیت الله سیستانی: سوّم: از مبطلات نماز آن است که دستها را به قصد خضوع و ادب روی هم بگذارد ولی باطل شدن نماز به این کار بنا بر احتیاط است هر چند در حرام بودنش اگر به قصد مشروعیّت آورده شود اشکالی نیست. 📝آیت الله مکارم: سوّم: دست بسته نماز خواندن. اگر دست بسته نماز بخواند آن گونه که بعضی از فرق اسلامی انجام می دهند، حتی ّ اگر به قصد ادب دستها را روی هم بگذارد، یا دست به سینه نماز بخواند، هر چند شبیه آنها نباشد احتیاط آن است که نماز را اعاده کند، امّا اگر از روی فراموشی و ناچاری یا برای کار دیگری مثل خاراندن دست و مانند آن باشد اشکال ندارد. 📝آیت الله نوری:سوم: از مبطلات نماز آن است که دستها را روی هم بگذارد. 🆔👇👇 @resule10📚