#خنده_و_تبسم_در_نماز
💬سوال:
آیا خندیدن در نماز، نماز را باطل می کند⁉️⁉️تبسم کردن چطور⁉️⁉️
💠پاسخ اجمالی:
از مبطلات نماز خنده با صدا و عمدی است (۱) و چنانچه سهواً هم با صدا بخندد یا لبخند بزند نمازش باطل نمی شود (۲).
✅پاسخ:
(۱) 📝آیت الله مکارم:و هم چنین خنده ای که در آن بی اختیار باشد؛ امّا تبسّم و لبخند نماز را باطل نمی کند هر چند عمدی باشد و نیز خنده سهوی به گمان این که در حال نماز نیست، موجب باطل شدن نماز نمی شود.
📝آیت الله زنجانی:هفتم از مبطلات نماز عمداً با صدا خندیدن است..
(۲) 📝آیت الله گلپایگانی، صافی: چنانچه سهواً هم با صدا بخندد به طوری که صورت نماز از بین برود نماز باطل است ولی لبخند نماز را باطل نمی کند.
📝آیات عظام خوئی، تبریزی، زنجانی: چنانچه عمداً بی صدا یا سهواً با صدا (زنجانی: یا بی صدا) بخندد، ظاهر این است که نمازش اشکال ندارد.
📝آیت الله بهجت: هفتم: از مبطلات نماز، عمداً قهقهه کردن (یعنی: خندیدن شدید) است ولی اگر سهواً یا از روی فراموشی قهقهه کرد، نمازش صحیح است؛ و اگر کسی با صدا بخندد ولی به حدِّ قهقهه نرسد، در صورتی که مقدّمه خندیدن به اختیار و توجّه او بوده است، بنا بر أظهر نمازش باطل است و گر نه باطل بودن نماز، مطابق احتیاط است که نماز را تمام کرده و بعد، از روی احتیاط دو مرتبه اعاده نماید.
📝آیت الله سیستانی: هفتم: از مبطلات نماز، خنده با صدا و عمدی است هر چند بدون اختیار باشد اگر مقدّماتش اختیاری باشد، بلکه بنا بر احتیاط واجب هر چند هم مقدّماتش اختیاری نباشد در صورتی که وقت برای اعاده باشد باید آن را اعاده کند ولی اگر عمداً بی صدا یا سهواً با صدا بخندد نمازش اشکال ندارد.
📝آیت الله فاضل:هفتم از مبطلات نماز خنده با صدا و مدّ و ترجیع است و نیز بنا بر احتیاط واجب هر نوع خنده با صدا اگر عمدی باشد و چنانچه سهواً هم با صدا بخندد به طوری که صورت نماز از بین برود نماز باطل است ولی لبخند نماز را باطل نمی کند.
📝آیت الله نوری: هفتم: از مبطلات نماز خنده با صدا و ترجیع است، و بنا بر احتیاط واجب خنده با صدا اگر چه ترجیع نداشته باشد و عمدی باشد و چنانچه سهواً با صدا بخندد، اگر به هم زننده صورت نماز نباشد یا لبخند بزند، نمازش باطل نمی شود.
🆔👇👇
@resule10📚
#محرمات_قرآن
💬پنج نکته در مورد محرمات قرآن:
✅
1⃣نجس کردن خط و ورق قرآن حرام است.
2⃣گذاشتن قرآن روی عین نجاست حرام است.
3⃣مس قرآن بدون طهارت حرام هست.
4⃣رساندن جای از بدن به خط قرآن برای جنب و حائض و نفساء حرام هست.
5⃣خواندن سوره های سجده دار بر جنب و حائض حرام است.
رساله تمام مراجع 👇👇🌹
http://eitaa.com/joinchat/1856176139C2afb2adf9f
#احکام_غسل
💬سوال:
اگر كسي براي انجام غسل خاصي (مانند غسل جنابت) نيت كند و آن را به جا آورد، آيا از ساير غسل ها كفايت مي كند⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝آيات عظام امام، خامنه اى، صافى و مكارم:
اگر غسل جنابت باشد و به قصد آن غسل كند، از ساير غسل ها كفايت مى كند؛ ولى اگر غير غسل جنابت باشد بنا بر احتياط واجب از ساير غسل ها كفايت نمى كند.
📝آيه الله بهجت:
اگر غسل واجب باشد و به قصد آن غسل كند، از ساير غسل ها كفايت مى كند؛ ولى اگر غسل مستحبى را قصد كند، تنها از غسل هاى مستحبى كفايت مى كند
📝 عظام تبريزى، سيستانى، فاضل و وحيد:
به قصد هر كدام انجام دهد از ساير غسل ها كفايت مى كند.
رساله تمام مراجع 👇👇🌹
http://eitaa.com/joinchat/1856176139C2afb2adf9f
#تسبیحات_نماز
💬سوال:
آيا مى توان به عمد تسبيحات اربعه را كمتر يا بيشتر از سه بار خواند⁉️
✅پاسخ:
📝همه مراجع (به جز فاضل ):
ذكر تسبيحات اربعه يك مرتبه كافى است ؛ ولى بهتر است سه بار بگويد و خواندن آن بيش از سه مرتبه به قصد ذكر، اشكال ندارد.
📝آيه اللّه فاضل:
احتياط واجب آن است كه تسبيحات اربعه را سه بار بگويد.
رساله تمام مراجع 👇👇🌹
http://eitaa.com/joinchat/1856176139C2afb2adf9f
#موسیقی
💬سوال:
حكم نواختن با آلات موسيقى را بيان كنيد⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝مراجع (به جز بهجت و صافى )
اگر از آلاتى است كه به لهو و حرام اختصاص دارد، نواختن آن (در هر حال ) جايز نيست ؛ ولى اگر از آلات مشترك باشد، استفاده از آن به منظور منافع مشروع و حلال اشكال ندارد
📝آيات عظام بهجت و صافى:
به طور كلى نواختن با آلات موسيقى (لهو )، حرام است
#مکروهات_جنب
💬سوال:
كارهايى كه براى شخص جنب مكروه است، كدامند⁉️⁉️
✅پاسخ:
چند چيز بر شخص جنب مكروه است:
1. خوردن و آشاميدن،
2. خوابيدن بدون وضو،
3. همراه داشتن قرآن،
4. ماليدن روغن به بدن،
5. آميزش بعد از احتلام،
6. خضاب با حنا و مانند آن،
7. تماس بدن با جلد يا حاشيه قرآن،
8. خواندن بيشتر از هفت آيه از سوره هايى كه سجده واجب ندارد.
رساله تمام مراجع 👇👇🌹
http://eitaa.com/joinchat/1856176139C2afb2adf9f
#دست_بسته_نماز_خواندن
💬سوال:
آیا دست بسته نماز خواندن نماز را باطل می کند⁉️⁉️
💠پاسخ اجمالی:
از مبطلات نماز آن است که مثل بعض کسانی که شیعه نیستند دستها را روی هم بگذارد (۱).
✅پاسخ:
(۱) 📝آیت الله بهجت:و قصدش این باشد که این کار، جزءِ نماز است یا انجام دادن آن لازم است. در غیر این صورت، اگر عمداً این کار را بکند، از روی احتیاط نمازش را باید دوباره بخواند.
📝آیت الله خوئی: سوّم: از مبطلات نماز آن است که دستها را به قصد این که جزءِ نماز باشد روی هم بگذارد و اگر به این قصد نباشد بلکه به عنوان ادب باشد بنا بر احتیاط واجب نماز را دوباره بخواند.
📝آیت الله تبریزی:اگر به این قصد نباشد، بلکه به عنوان ادب در نماز باشد، نمازش صحیح است و لکن کار حرام کرده است.
📝آیت الله سیستانی: سوّم: از مبطلات نماز آن است که دستها را به قصد خضوع و ادب روی هم بگذارد ولی باطل شدن نماز به این کار بنا بر احتیاط است هر چند در حرام بودنش اگر به قصد مشروعیّت آورده شود اشکالی نیست.
📝آیت الله مکارم: سوّم: دست بسته نماز خواندن. اگر دست بسته نماز بخواند آن گونه که بعضی از فرق اسلامی انجام می دهند، حتی ّ اگر به قصد ادب دستها را روی هم بگذارد، یا دست به سینه نماز بخواند، هر چند شبیه آنها نباشد احتیاط آن است که نماز را اعاده کند، امّا اگر از روی فراموشی و ناچاری یا برای کار دیگری مثل خاراندن دست و مانند آن باشد اشکال ندارد.
📝آیت الله نوری:سوم: از مبطلات نماز آن است که دستها را روی هم بگذارد.
🆔👇👇
@resule10📚
#زمان_واجب_شدن_زکات
💬سوال:
زكات مواردی كه واجب است چه وقت بر شخص مكلف واجب میگردد⁉️⁉️
✅پاسخ:
زكات گندم و جو وقتی واجب میشود كه به آنها گندم و جو گفته شود و زكات كشمش بنابر احتیاط وقتی واجب میشود كه غوره است، و موقعی كه خرما قدری خشك شد كه به او ثَمر میگویند زكات آن واجب میشود، ولی وقت دادن زكات در گندم و جو موقع خرمن شدن و جدا كردن كاه آنها و در خرما و كشمش موقعی است كه خشك شده باشند
🆔👇👇
@resule10📚
#دوران_نامزدی
💬سوال:
دوران نامزدى
پرسش 370 . تفريح و رفتن به گردش با نامزد خود ـ كه هنوز عقد نكرده است ـ چه حكمى دارد⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝همه مراجع:
تا زمانى كه عقد شرعى خوانده نشده، جايز نيست.
رساله تمام مراجع 👇👇🌹
http://eitaa.com/joinchat/1856176139C2afb2adf9f
#تغییر_رنگ_نماز_گزار_بر_اثر_جلوگیری_کردن_از_خنده
💬سوال
اگر نماز گزار بر اثر جلوگیری کردن ازخنده رنگش تغییر کند نمازش باطل است باید دوباره بخواند⁉️⁉️
💠پاسخ اجمالی:
اگر برای جلوگیری از صدای خنده حالش تغییر کند (۱)، مثلًا رنگش سرخ شود، (۲) چنانچه از صورت نمازگزار بیرون رود، باید نمازش را دوباره بخواند.
✅پاسخ:
(۱) 📝آیت الله گلپایگانی، صافی:) به حدّی که از صورت نمازگزار خارج شود نمازش باطل است.
📝آیت الله مکارم: و رنگش سرخ شود و بدن تکان بخورد به طوری که از شکل نمازگزار بیرون رود، نماز او باطل است و اگر به این حدّ نرسد، اشکالی ندارد.
(۲) 📝آیات عظام :خوئی، تبریزی:بهتر آن است که ((زنجانی:) بنا بر احتیاط مستحب) نمازش را دوباره بخواند.
📝آیات عظام اراکی: بنا بر احتیاط واجب باید ((سیستانی:) احتیاط واجب آن است که) نمازش را دوباره بخواند. (بهجت:) نمازش صحیح است.
📝آیت الله فاضل: چنانچه به حدّی باشد که از صورت نمازگزار خارج شود نمازش باطل است.
🆔👇👇
@resule10📚
#زکات_چند_چیز_واجب_است
💬سوال:
زكات به چند چیز تعلق میگیرد⁉️⁉️
✅پاسخ:
زكات بنابر مشهور به 9⃣چیز تعلق میگیرد:
1⃣) گندم
2⃣) جو
3⃣) خرما
4⃣) كشمش
5⃣) طلا
6⃣) نقره
7⃣) شتر
8⃣) گاو
9⃣) گوسفند.
🆔👇👇
@redule10📚
#زکات_شخص_دیوانه
💬سوال:
آیا زکات برشخص دیوانه نیز واجب است⁉️⁉️
💠پاسخ اجمالی:
(مسأله 1860)اگر صاحب گاو و گوسفند و شتر و طلا و نقره در تمام سال ديوانه باشد، زكات بر او واجب نيست. ولي اگر1در مقداري از سال ديوانه باشد و در آخر سال عاقل گردد2چنانچه ديوانگي او به قدري كم باشد كه مردم بگويند در تمام سال عاقل بوده بنابر احتياط، زكات بر او واجب است.
✅پاسخ:
1- 📝آیت الله اراكي، فاضل: و اگر...
2- اراكي: هر چند مدّت ديوانگي او كم باشد، زكات بر او واجب نيست.
📝آیت الله فاضل: هر چند مدّت ديوانگي او كم باشد در وجوب زكات اشكال است و همين طور اگر بچه در اثناي سال بالغ شود.
📝آیت الله گلپايگاني، صافي: بنابراحتياط مستحّب زكات را بدهد.
📝آیت الله بهجت: اگر در مقداري از سال هم ديوانه شود نيز زكات بر او واجب نيست.
📝آیات عظام خوئي، تبريزي، زنجاني: مسأله- اگر صاحب گاو و گوسفند و شتر و طلا و نقره در تمام سال يا در مقداري از آن ديوانه باشد، زكات بر او واجب نيست.
🆔👇👇
@resule10📚