eitaa logo
فصلنامه روایت اندیشه
271 دنبال‌کننده
31 عکس
6 ویدیو
1 فایل
صاحب امتیاز: مؤسسه علمی فرهنگی ضحی مدیر مسئول و سردبیر: حجت الاسلام امین اسدپور ارتباط با مدیر کانال: @revayateandishe_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹ارسال مجله برای عزیزانی که تا پنجشنبه سفارش خودشون رو نهایی کرده بودند، در ابتدای هفته انجام شده. ▫️سفارش باقی دوستان تا آخر این هفته ارسال میشه. @revayat_andisheh
💬 تحولات زن در جامعه معاصر امام خمینی (ره) 🔹حذف رضاخان میرپنج از عرصه سیاست این مملکت اگر چه با حذف قانون اجباری کشف حجاب همراه بود اما با روی کار آمدن پسرش که دست نشانده آمریکایی‌‌ها بود ظلم به زنان در قالب قانون و دگرگونی فرهنگی-اجتماعی با شتاب بیشتری پیش گرفته شد و اگر از گسترش کاباره‌‌ها و خانه‌‌های فساد و هم زیستی مختلط غربی در سینما و اجتماع که هر لحظه در حال اوج گیری بود بگذریم، ظلم به زنان در قانون مدنی با لایحه‌‌ی انجمن‌‌های ایالتی و ولایتی دولت عَلم آغاز شد که به دنبال اعطای و نمایندگی به زنان بود که با مخالفت روحانیت این اصل قانونی در مدت زمان اندکی لغو شد. 🔹البته چند ماه بعد این حق زنان در کنار لزوم سربازی رفتن زنان در قالب سپاه دانش و بهداشت به عنوان مواد انقلاب سفید یا همان انقلاب شاه و ملت به تصویب رسید و در نهایت با تصویب قانون حمایت از خانواده که اختیارات قابل ملاحظه‌‌ای برای طلاق به زنان می‌‌داد این سلسله قوانین تکمیل شد. 🔹مرحوم امام با تمام این قوانین مخالفت کردند و آن‌ها را مخالف با شریعت مقدسه اسلام دانستند. اما استدلال اصلی امام برای این مخالفت آن چیزی بود که خود او «آزادی استعماری» می‌‌نامید. 🔹منظور امام از این اصطلاح آن است که حکومت‌‌های طاغوتی برای اینکه بتوانند به حیات ظالمانه خود ادامه دهند سلسله‌‌ای از آزادی‌‌هایی را به مردم اعطا می‌‌کنند که آن‌ها را از کنشگری در قبال واقعیت‌‌های اجتماعی دور می‌‌کند چه اینکه بهترین ملت برای ستمگران چنین ملتی است که چون کبک سر در گریبان فرو برده و از تمام تحولات جامعه و جهان غافل است. 🔸مرحوم امام اگرچه این دو حق را در مقام انشاء برای زنان قائل بوده است ولی فعلیت آن‌‌را با توجه به اغراض رژیم شاه در تبدیل زنان به کالا و اشاعه فرهنگ مصرف گرایی، سست کردن بنیان خانواده و همچنین استفاده ابزاری برای مشروعیت بخشی به نظام طاغوتی و در یک کلام مبارزه با اسلام، حرام دانسته است. ✏️ برشی از مقاله امام خمینی و کرامت زن | 🔻پیش شماره نشریه @Revayat_andisheh
فصلنامه روایت اندیشه
روزنامه توفیق پنجشنبه ۲۲ فروردین ۱۳۴۲
🔰هویت زن در اندیشه امام خمینی (ره) 🔸مرحوم امام (ره) اگرچه میان زن و مرد از نظر وجودی تفاوت‌هایی قائل بودند که البته شرحی از تفصیل آن در دسترس نیست، اما وصول به کمال انسانیت و درک اسماء الهی و زیست مؤمنانه را میان هر دو صنف مشترک می‌دیدند. از همین رو صدیقه طاهره (س) را مظهر تمام انسانیت و الگوی تمام ابناء بشر می‌دانستند‌. 🔸به عقیده حضرت امام (ره)، فعلیت تامه زن، حقیقت نورانی حضرت زهرا (س) است. از همین رو تمام زنان و حتی مردان را به تأسی از آن شخصیت والا دعوت می کردند و از زنان این سرزمین گام نهادن در مسیر آن موجود جبروتی را تقاضا می‌کردند. 🔸به بیان دیگر اگرچه خیرالنساء عالم در نگاه مرحوم امام (ره) موقعیتی دست نیافتنی در میان تمام ابناء بشر -اعم از مرد و زن- داشت اما همه انسان‌ها بالاخص زنان می‌توانند با تأسی به اندیشه و عمل آن حضرت در قوس صعود حیات خود به میزانی از کمالات وجودی او بهره‌مند شوند. ... 📝 در پیش شماره فصلنامه بخوانید. ▫️برشی از مقاله «امام خمینی و کرامت زن» | @revayat_andisheh
زینب کبری اسطوره صبر.pdf
394.6K
✏️حضرت زینب، اسطوره صبر 🔰تکمیل قیام سیدالشهدا و از واقعه عاشورا، دو عرصه تجلی صبر بر طاعت در حضرت زینب کبری. 🔸سخنرانی حجت الاسلام امین اسدپور | سال ۱۴۰۱ 🔸مؤسسه علمی فرهنگی ضحی ▫️فصلنامه فرهنگ و علوم اسلامی @revayat_andisheh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
وَقَضَيۡنَآ إِلَىٰ بَنِيٓ إِسۡرَـٰٓءِيلَ فِي ٱلۡكِتَٰبِ لَتُفۡسِدُنَّ فِي ٱلۡأَرۡضِ مَرَّتَيۡنِ وَلَتَعۡلُنَّ عُلُوّٗا كَبِيرٗا فَإِذَا جَآءَ وَعۡدُ أُولَىٰهُمَا بَعَثۡنَا عَلَيۡكُمۡ عِبَادٗا لَّنَآ أُوْلِي بَأۡسٖ شَدِيدٖ فَجَاسُواْ خِلَٰلَ ٱلدِّيَارِۚ وَكَانَ وَعۡدٗا مَّفۡعُولٗا (اسرا ۴-۵) https://eitaa.com/amin_asadpour
🔰 در تاریخ ۲۷ مهر، نشست نقد و بررسی پیش شماره مجله روایت اندیشه با حضور حجت الاسلام زیبایی نژاد (رئیس پژوهشکده زن و خانواده) برگزار شد که صوت آن در ادامه تقدیم می شود. 👇
2.mp3
45.57M
📢 صوت 🔹سلسله نشست های علمی هسته های حل مسأله 🔸استاد ارائه دهنده: حجت الاسلام امین اسدپور 🔸استاد ناقد: حجت‌الاسلام محمدرضا زیبایی نژاد 🔺موضوع: زن و عقلانیت انقلاب اسلامی 📆 تاریخ: پنجشنبه 1401/07/27 https://eitaa.com/bsheikhansari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴شهادت جانگداز حضرت زهرا سلام الله علیها را تسلیت عرض می کنیم.🏴 @revayateandishe
🟡 برشی از پیش شماره روایت اندیشه: 🔻نظام خانوادگی؛ موهبتی از عالم خلقت 👤 مهدی همتیان 🔸 مقتضيات عصر ما ایجاب میکند که بسیاری از مسائل مجدداً مورد ارزیابی قرار گیرد و به ارزیابی های گذشته بسنده نشود. «نظام حقوق و تکالیف زن در خانواده و اجتماع» از جمله این مسائل است. 🔸عصر ما چنین فرض شده که مسئله اساسی در این زمینه «آزادی» زن و «تساوی حقوق» او با مرد است و همه مسائل دیگر فرع این دو مسئله است. نهضت زنان که در قرن بیستم آغاز شد، دنباله نهضت های علمی فلسفی و اجتماعی غرب بود که از قرن هفدهم شروع و در حوزه مسائل اجتماعی با عنوان «حقوق بشر» پیگیری شد. متفکران قرن هفدهم و هجدهم افکار خویش را درباره حقوق فطری و غیر قابل سلب بشر با پشتکار قابل تحسینی در میان مردم پخش کردند. 🔸اصل اساسی مورد توجه این گروه این نکته بود که انسان بالفطره، واجد یک سلسله حقوق و آزادی هاست؛ این حقوق و آزادی ها را هیچ فرد یا گروهی، به هیچ عنوان و با هیچ نامی نمی تواند از فرد یا قومی سلب کند؛ حتی خود صاحب حق نیز نمی تواند به میل و اراده خود، آنها را به غیر منتقل نماید؛ و همه مردم اعم از حاکم و محکوم، سفید و سیاه، ثروتمند و مستمند در این حقوق و آزادیها با یک دیگر «متساوی» و برابرند. 🔸«آزادی» و «تساوی» محور اصلی همه نهضت های اجتماعی غرب از قرن هفدهم تا قرن حاضر است و نظر به این که نهضت حقوق زن در غرب دنباله سایر نهضت ها بود و به علاوه تاریخ حقوق زن در اروپا از نظر آزادی ها و برابری ها فوق العاده مرارت بار در این مورد نیز جز درباره «آزادی» و «تساوی» سخن نرفت. پیشگامان این نهضت، آزادی زن و تساوی حقوق او را با مرد مکمل و متمم نهضت حقوق بشر دانسته و مدعی شدند که بدون تأمین آزادی زن و تساوی حقوق او با مرد، سخن از آزادی و حقوق بشر بی معناست. مضافاً این که همه مشکلات خانوادگی و اجتماعی در حوزه زنان ، ناشی از عدم تساوی حقوق او با مرد است و با تأمین این جهت مشکلات به یک باره حل می شوند. ▫️نظام اندیشه شهید مطهری (ره) در مسئله زن 💠 در پیش شماره مجله بخوانید .... @revayat_andisheh
🟡 برشی از پیش شماره روایت اندیشه: 🔻 موقعیت زن از نظر اسلام 👤 حسین یادگار 🔸 بهشتی به عنوان یکی از اندیشمندان تأثیرگذار در انقلاب اسلامی با استعدادی سرشار و تلاشی فراوان که مورد اذعان بسیاری بوده است ، در مراحل مختلف و مسائل گوناگون دست به تحقیق در مسائل اسلامی و بسط و ترویج آنها زده است. 🔸 آن چه از تاریخ زندگی شهید قبل و بعد از انقلاب به دست می آید، عقلانیت نظری نظام مند از اسلام است که در مسائلی مانند حکومت اسلامی قانون اساسی تربیت انسان و... امتداد یافته است و در فرصت های مناسب مانند «نشریه مکتب اسلام «مدرسه دین و دانش»، «حوزه علمیه حقانی» ، «حزب مؤتلفه»، «مرکز اسلامی هامبورگ» ، «خبرگان قانون اساسی»،«حزب جمهوری اسلامی»،«قوه قضائیه» و... ترویج شده است. 🔸 عملکردی با توجه به جایگاهی که ایشان در دوران نهضت و بعد از انقلاب داشته اند، باعث ریل گذاری مناسب و حفظ بسیاری از ارزش ها تا به امروز شده است و اکنون برای ادامه مسیر ، پژوهش در چنین عقلانیت محققی می تواند الگویی برای حل مسائل پیش رو باشد. ▫️نظام اندیشه شهید بهشتی در مسئله زن 💠 در پیش شماره مجله بخوانید .... @revayat_andisheh
🟡 برشی از پیش شماره روایت اندیشه: 🔻کرامت و امام خمینی (ره) 👤 حسن احمدی 🔸 مقاله حاضر با غرض تبیین دیدگاه مرحوم امام خمینی (ره) پیرامون مسئله زن به رشته تقریر درآمده است. خمینی کبیر (ره) که اندیشه او دال مرکزی گفتمان انقلاب اسلامی است اگرچه هیچگاه به صورت منضبط و مفصل به بیان اندیشه خود پیرامون مسئله زن پرداخت نکرده است اما آنچه از قول و مشی زیستی او برای ما باقی مانده حاکی از توجه او به دو پرسش است که تمام اندیشمندان مکتب انقلاب اسلامی به دنبال پاسخ بدانها بوده اند. نخست اینکه زن در نگرش اسلامی از چه هویتی برخوردار است؟ و دوم اینکه حقوق و تكاليف زن در جامعه چیست؟ 🔸 معتقد است فهم جامع اندیشه امام خمینی(ره) درباره زنان نیازمند بررسی مقدماتی چند مسئله است. نخست بستر و زمینه مرتبط با زن که امام خمینی(ره) در طول سالیان حیات خود از دوران پیشا نهضت تا پسا انقلاب اسلامی با آن روبرو بوده است و دوم اندیشه ایشان درباره انسان که کرارا زن را صنفی از این نوع انسانی خواندند. و در نهایت مبانی دین شناسی مرحوم امام(ره) که تأثیر مستقیم در سعه و ضیق حقوق زن در دوران پیش و پس از انقلاب اسلامی دارد. 💠 در پیش شماره مجله بخوانید .... @revayat_andisheh
به مناسبت روز جهانی قدس مجموعی از دیدگاه‌های فقهای بزرگوار درباره مبارزه با رژیم صهیونیستی تحت عنوان ارائه می‌شود. https://eitaa.com/amin_asadpour
مرحوم حاج شیخ عبدالکریم حائری موسس حوزه علمیه اخیر قم حدود پانزده سال قبل از تاسیس رژیم صهیونیستی نسبت به این خطر هشدار داده اند و فعالیت‌هایی در این زمینه انجام داده‌اند که نمونه ای از آن نامه‌ای است به رضا خان در تاریخ دی ماه ۱۳۱۲. متن این تلگراف به این شرح است: طهران، حضور مبارک اعلیحضرت شاهنشاهی خلد الله ملکه بعد از اظهار دعاگویی صمیمی امروزه مسلمین در این هجوم یهود به فلسطین و بیت المقدس مستغیث به آن یگانه حامی است و چشم همگی به الطاف خاصه ملوکانه است. امید با اعانت پروردگار جلّ و علا این غائله مهمه به توجهات خاصه مرتفع، موجب مزید دعاگویی این ضعیف و عامه مسلمین گردد. احقر عبدالکریم حائری https://eitaa.com/amin_asadpour
آیت الله علامه محمد حسین کاشف الغطا در سال ۱۳۱۰ به دعوت مجلس اعلای اسلامی فلسطین در کنفرانس قدس که در بیت المقدس برگزار می‌گشت شرکت نمود و در پانزده روزی که در فلسطین بود به شهرهای مختلف مسافرت نمود و با علما و مردم از ضرورت اتحاد و وحدت امت اسلام در برابر استعمار و صهیونیسم و ضرورت مبارزه با مهاجرت گسترده یهودیان به فلسطین سخن گفت. از حواشی جالب این کنفرانس امامت جماعت ایشان در کنفرانس است که با وجود حضور علمای بزرگی از تمام مذاهب و فرق اسلامی ایشان برای امامت جماعت مسجدالاقصی انتخاب می‌شود. در سال ۱۳۱۷ ه ش حدود ده سال قبل از تشکیل رژیم صهیونیستی فتوای جهاد در فلسطین را صادر می‌نماید و علمای شیعه و سنی را در این فتوا همراه می کند ایشان در بخشی از این حکم می‌نویسند «ای اسلام و ای عرب! بلکه برادر و ای بشر! قضیه فلسطین خاصِ فلسطین نبوده، جهاد در فلسطین بر هر انسان واجب شده است و این ندای عمومی است که اینجانب به عرب و اسلام می‌‌فرستم» در ادامه او می‌‌افزاید: «چهارصد میلیون مسلمان در کره زمین وجود دارد، اگر یک‌دهم این عده از راه غیرت اقدام نموده به ادای وظیفه خویش عمل کنند، گره از فلسطین گشوده می‌‌شد و مشکل صهیونیسم پایان می‌‌یافت.» در همان سال ایشان و گروهی از علمای شیعه و سنی نامه‌ای به جامعه ملل و وزارت خارجه انگلستان می‌نویسند و در آن طرح تشکیل رژیم غاصب صهیونیستی را محکوم می‌نمایند. https://eitaa.com/amin_asadpour
آیت الله شیخ عبدالکریم زنجانی حکیم و فقیه معتقد به وحدت امت اسلام بود و سفرهای گوناگونی به کشورهای اسلامی داشته و با خطابه‌های بلیغ و غرّائی ضرورت وحدت در برابر استعمار مدرن غرب را گوشزد می‌نمود. سخنرانی‌های ایشان در دانشگاه الازهر مصر و مسجد جامع اموی دمشق بسیار مورد توجه علما و ادبا قرار گرفت. ایشان در دی ماه ۱۳۱۵ به دعوت سید امین الحسینی، مفتی کشور فلسطین به فلسطین سفر کرد و سخنرانی آتشینی علیه صهیونیسم و استعمار ایراد کرد که در بین مردم به «خطبه ناریه» معروف گردید. وی در قسمتی از سخنرانی اش سران اسرائیل و دولت‌های استعمارگر را مورد خطاب قرار داد و گفت: «... آیا با خدا می‌جنگید؟ در حالی که پیروزی خدا حتمی است. آنان که برای تاسیس دولتی به نام اسرائیل در فلسطین کوشش می‌کنند و می‌خواهند برای یهود سلطنت و عزت کسب نمایند و با عرب و مسلمین برای نیل به این هدف پیکار می‌کنند، باید بدانند با خدایی که برای یهود ذلت و مسکنت مقرر فرموده، در پیکارنددر آن جایی که حضرت باری می‌فرماید: «و ضربت علیهم الذلة والمسکنة وباءوا بغضب من الله.»  اما شکی نیست که در این پیکار، پیروزی با ایزد متعال است در آن جا که می‌فرماید: «لاغلبن انا و رسلی.»  ادامه سخنرانی در فرسته بعد... https://eitaa.com/amin_asadpour
آیت الله زنجانی که بعد از فریضه نماز جمعه در مسجدالاقصی سخنرانی می کرد خطاب به مسلمانان و اعراب ادامه داد به شما‌ای کسانی که خون عرب درعروقشان می‌جوشد! به شما‌ای گروه مسلمانان! نگذارید که اهریمن پلید، نهال خیانت خودرادرسینه سرزمین شمابنشاند وآن رابرویاند وبارورنمایدچه آن گاه که میوه شومش فرا رسد،گلوهایتان راسخت فرو گیردوعواطفتان را بی رحمانه جریحه دار سازدآن گاه فریادهای دردناک از دل برآوریدولی... در آن هنگام پیکارتان بر علیه او و مصیبت و بلای بزرگی که به شما روی آورده، بس دیر شده است. نوش دارو پس از مرگ بیمار آورده باشد. ‌ای امیران عرب و مسلمانان با حمیت! در آن هنگام که دول استعمارگر پیروز، دندان‌های خون آشام خود را در حال حمله به شما نشان می‌دهد، نیت شوم و پلیدش را عیان می‌بینید که ایده و آرزوهای شما در قاموس عدل و انصافش محلی ندارد و قربانگاه خود را در زوایای تاریک و نکبت بار دلش آشکارا می‌نگرید، چرا سرگردانید؟ به یقین بدانید در این روزگار پر آشوب و غوغا، برای بقای موجودیت خود و جلوگیری از زوال و انقراض خویش از لوح وجود گیتی، جز این وسیله‌ای ندارید که دست اتفاق و اتحاد یکدیگر را نیکو بفشارید تا در سایه هماهنگی و اتحاد کلمه، به دفاع جدی از میهن عزیز و قطع شرارت صهیونیزم خون آشام و ایادی پلید آن قیام کنید. از پای افتادگان و درماندگان فلسطین را دریابید تا پیروزی بر صهیونیزم و کامیابی در مقابل مخاطرات، از آن شما باشد و گرنه در آن حال، ذلت دائمی و مرگ حتمی در این سرزمین، برای اسلام و عرب در کمین شماست. https://eitaa.com/amin_asadpour
مرحوم آیت الله سید ابوالقاسم کاشانی در سال ۱۳۲۶ در آستانه تصویب طرح دو دولت یهودی و عربی فلسطین درسازمان ملل مبارزات خودبرعلیه اسرائیل راآغاز کرد. ایشان ابتدا در سخنرانی اربعین حسینی ۱۳۲۶ ه ش فلسفه نهضت حسینی را ظلم ستیزی می‌داند سپس ادامه می دهد: برادران مسلمان مادرفلسطین گرفتار حوادث رقت‌آوری شده‌اند. خانه ولانه آن‌ها درمعرض مصادره ازطرف یهود واقع شده است جان و مال و عرض و ناموس آن‌ها زیر دست وپای یهود لجوج پایمال شده و می‌شود. مسلمانان دنیابایستی با مسلمین فلسطین ابراز همدردی کنند و تادرجه امکان به کمک آن‌ها بشتابند. ایشان در ادامه سخنان خود خطاب به مسلمانان می‌گوید: آیا رواست ذلیل‌ترین ملل عالم در مقابل مسلمین این فجایع را مرتکب شوند و مسلمین آرام بنشینند. ایشان در ۱۱ دی ۱۳۲۶ با صدور اعلامیه ای فتوای صریح خود را به جهانیان اعلام می دارد. در بخشی از اعلامیه آمده است: سازمان ملل که معلوم نیست وطن بودن فلسطین برای مهاجرین یهودی آلمانی و روسی و آمریكایی و غیره مطابق كدام منطق و قانون است كه رای به تقسیم آنها می‌دهند؟ ... تشكیل دولت صهیونیستی، در آتیه، كانون مفاسد بزرگ برای مسلمین خاورمیانه و بلكه تمام دنیا خواهد بود و زیان آن تنها متوجه اعراب فلسطین نمی گردد و علی ای حال بر تمام مسلمین عالم است از هر طریقی كه می شود از این ظلم فاحش جلوگیری نموده و رفع این مزاحمت را از مسلمین فلسطین بنمایند. همچنین اولین تظاهرات عمومی مردم ایران بر علیه اسرائیل به ابتکار و دعوت ایشان در ۲۰ دی همان سال برگزارگردید. https://eitaa.com/amin_asadpour