eitaa logo
روایت ها و حکایت ها
1.9هزار دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
299 ویدیو
29 فایل
فیش های منبر و یادداشت های روایی و تفسیری و نکات تربیتی و اخلاقی،آمیخته با مطالب روز و اشعار ناب و تاریخ ... ارتباط با ما https://eitaa.com/MA1371 طلبه حقیر محمد جواد جنگی لینک کانال @revayathavahekayatha1
مشاهده در ایتا
دانلود
اونا چی می آموختن شما چی می آموزید؟! امام صادق عليه السلام : إنَّ مَن كانَ قَبلَكُم كانوا يَتَعلَّمُونَ الصَّمتَ و أنتُم تَتَعلَّمُونَ الكلامَ، كانَ أحَدُهُم إذا أرادَ التَّعَبُّدَ يَتَعَلَّمُ الصَّمتَ قَبلَ ذلكَ بعَشرِ سِنِينَ ، فإن كانَ يُحسِنُهُ و يَصبِرُ علَيهِ تَعَبَّدَ و إلاّ قالَ : ما أنا لِما أرُومُ بِأهلٍ .  كسانى كه پيش از شما بودند سكوت كردن را مى آموختند و شما سخن گفتن را فرا مى گيريد . هرگاه يكى از آنان مى خواست عبادت پيشه كند، ده سال پيش از آن، تمرين سكوت مى كرد ، اگر به خوبى از عهده اين كار برمى آمد و تحمّل آن را داشت ، عابد مى شد و گرنه مى گفت : من لايق اين كار نيستم. تحف العقول ص ۳۰۷ روایت ها و حکایت ها را همراهی کنید https://eitaa.com/revayathavahekayatha
کتاب ها را پس داد! 👈نقل است سید رضی (گردآورنده نهج البلاغه)، چند جلد کتاب را به قیمت ده هزار دینار خرید. وقتی کتابها را به خانه آورد و به مطالعه آنها پرداخت، در حاشیه یکی از کتابها شعری به خط فروشنده دید که مضمون آن چنین بود: اگر من به پول نیاز نداشتم، این کتابها را نمی فروختم، ولی به دلیل فقر مالی، ناچار به فروش این کتابها شدم. سید با دیدن این جمله، همه کتابها را به فروشنده بازگرداند و پول آنها را نیز پس نگرفت. ---------- قصه‌ها و خاطره ها، ص ۷۰. روایت ها و حکایت ها را همراهی کنید https://eitaa.com/revayathavahekayatha
خیلی سنگینه! حضرت امام صادق "علیه‌السلام" فرمودند: ▫️خداوند به کار خیر و گره‌گشایی در کار مردم، زمانی پاداش می‌دهد که بدون درخواست نیازمند و اظهار حاجتش صورت گیرد. ولی اگر برادر دینی‌‌ات از تو درخواستی کند در حالی‌که صورتش از شرمندگی سرخ شده و نمی‌داند که آیا نیازش را برآورده می‌کنی یا نه؟ پس به خدا قسم و به خدا قسم اگر تمام دارایی‌ات را به او ببخشی، جبران شرمساری او را نمی‌کند! [«جَزَى الله الْمَعْرُوفَ إِذَا لَمْ يَكُنْ يُبْدَأُ عَنْ مَسْأَلَةٍ فَأَمَّا إِذَا أَتَاكَ أَخُوكَ فِي حَاجَةٍ كَادَ يُرَى‏ دَمُهُ‏ فِي وَجْهِهِ مُخَاطِراً لَا يَدْرِي أَ تُعْطِيهِ أَمْ تَمْنَعُهُ فَوَ الله ثُمَّ وَ الله لَوْ خَرَجْتَ لَهُ مِنْ جَمِيعِ مَا تَمَلَّكْتَهُ مَا كَافَيْتَه‏»] اختصاص شیخ مفید ص112 روایت ها و حکایت ها را همراهی کنید https://eitaa.com/revayathavahekayatha
مهر قبول داری شما؟! امام کاظم - علیه السّلام : ◇اِنَّ خَواتیمَ أعمالِکم قَضاءُ حَوائجِ إخوانِکم والإحسانِ إلیهِمْ ما قَدَرْتُم و الاّ لَمْ یقْبَلْ مِنْکم عَمَلٌ.◇ همانا مُهر قبول اعمال شما، برآوردن نیازهای برادران تان و نیکی کردن به آنان در حد توان تان است والا (اگر چنین نکنید)، هیچ عملی از شما پذیرفته نمی شود بحارالانوار ج ۷۵ ص۳۲۲. روایت ها و حکایت ها را همراهی کنید https://eitaa.com/revayathavahekayatha
ز مشرق تا به مغرب گر امامست امیرالمؤمنین حیدر تمامست گرفته زین جهان زخم سنانش گذشته زان جهان وصف سه نانش چو در سر عطا اخلاص او راست سه نان را هفده آیه خاص او راست. 👆منظور از زخم سنان احیانا اشاره به ضربه علی یوم الخندق دارد مصرع دوم هم که اشاره که و یطعمون الطعام.. روایت ها و حکایت ها را همراهی کنید https://eitaa.com/revayathavahekayatha
تفاوت مفهوم آزادی! اساساً مفهوم آزادی در نگاه اخلاقی و عرفانی‌اش متفاوت با مفهوم آزادی در مفهوم سیاسی و اجتماعی است. بنا بر تعریف اخلاق و عرفان، جایگاه آزادی از درون انسان آغاز می‌شود و پایگاه اصلی آن، نفْس آدمیان است. اگر نفْس بتواند خود را از زنجیرهای گناه رها كند، طعم حقیقی رهایی و آزادی را می‌چشد. اما نفْسی كه اسیر زنجیرها و بند تعلق‌هاست، پیوسته در فضای محدود تمنّیات و شهوات سِیر می‌كند؛ همچون كِرمی كه در دانه‌ای گندم نهان است و زمین و آسمان او همان یك دانه است. چنین نفْسی گرفتار چرخه‌ای معیوب شده و تا از آن رها نشود، طعم خوش آزادی را نمی‌چشد.پس نقطۀ عزیمت آزادی، نفْس است و سلب آزادی نیز از اسارت نفْس در شهوات و معاصی نشئت می‌گیرد. انسانی كه دربندِ شهواتی چون شهوت مالی، شهوت جنسی، شهوت جاه و منصب و مقام و شهوت خورد و نوش، نمی‌تواند طعم خوش آزادانه زیستن و بهره بردن از هر آنچه را خداوند روزی فرزندان آدم كرده، بچشد. غلام همت آنم كه زیر چرخ كبود ز هرچه رنگ تعلق پذیرد آزاد است. روایت ها و حکایت ها را همراهی کنید https://eitaa.com/revayathavahekayatha
پاپ مجبور به فتوا شد! استاد شیخ حسین انصاریان از خاطرات خود به واتیکان می‌گوید: «به کاردینال توران که در دستگاه واتیکان چند مسئولیت دارد، گفتم، کلیسا‌ متکی به مسیح و مریم است یا نمایشگاه است و یا منطقه گردشگری برای گردشگران؟ پرسیدم، نمایشگاه است!؟ گفت نه، گفتم محل گردشگری است!؟ گفت نه، گفتم معبد است؟ گفت بله، گفتم برای عبادت خدا بنا شده است؟ گفت بله. گفتم در همین کلیساهای واتیکان متوجه شدم که گردشگران جهان و مردمِ خودتان با لباس‌های نامناسب و خانم‌ها و دخترها با دامن‌های کوتاه وارد این کلیساها می‌شوند، اگر این‌جا محل عبادت است این بدن‌های نیمه عریان که شهوات مردان هشتاد ساله را هم تحریک می‌کند و همه را به فکر کار زشت و گناه می‌اندازد برای چیست؟ گفتم تمام مجسمه‌ها و عکس‌هایی که از مریم زدید همه با حجاب است، پس چرا زنان و دختران و ناموستان همه ضد مریم هستند؟ بعد از دو هفته از این گفت‌وگو ما پاریس بودیم، شنیدیم که پاپ دستور اکید داده که تمام بازدیدکنندگانِ کلیساها و دختران و زنان باید باحجاب باشند. در شهر میلان هم که بودیم رفتیم کلیسای اعظم میلان، دیدیم که دم در کلیسا هیچ زن و دختری را نیمه عریان راه نمی‌دهند و کلاه و شنل سرتاسری می‌دهند که کل بدن را بپوشاند و بعد وارد شود.» خوب، این کار یک طلبه شیعه بوده که از قم بلند شده رفته و واتیکان و کاری کرده که پاپ را مجبور به فتوا کرده که حجاب را در معبد رعایت کنند. «روز یکشنبه بود و از من خواستند که بعد از سخنرانی کاردینال، در جمع مردم که به کلیسای حضرت مریم ایتالیا آمده بودند، سخنرانی کنم، حدود ۴۰ دقیقه فرهنگ مسیح و مریم را از طریق قرآن و روایات خودمان توضیح دادم و ثابت کردم که در این جهان مکتب اهل‌بیت (علیهم‌السلام) است که با فرهنگ مسیح و مریم در ارتباط است و این‌هایی که ما داریم شما در کتاب‌های خود ندارید و بعد یک قطعه اخلاقی از حضرت مسیح در سه بخش گفتم، که این‌ها بالای ۴۰ ثانیه کف می‌زدند و این کاردینال جلوی این هزار نفر با من دست داد و خم شد دست من را ببوسد، اجازه ندادم. بعد خودش پشت تریبون رفت و از برخورد و اخلاقم و به نظر خودش از علمم تعریف کرد؛ و هم‌چنین جلسه‌ای با کاردینال اعظم میلان داشتم. در آن جلسه مقایسه‌ای کردم بین خانواده در اسلام و خانواده در غرب و از هم پاشیده شدن خانواده در غرب را گفتم و پایدار بودن نظام خانواده در اسلام را بیان کردم. کتاب نظام خانواده در اسلام من در ایران سی بار چاپ شده و به ۷ زبان هم ترجمه شده که ترجمه انگلیسی‌اش را به همین آقای پروفسور، کاردینال کلیسای میلان دادم که فهرستش را نگاه کرد خیلی برایش تعجب‌آور بود». قابل ذکر است که برخی از جوانان فکر می‌کنند این آزادی‌های روابط زن و مرد در غرب (اعم از نوع پوشش، روابط آن‌ها در فیلم‌ها، استخرها، سواحل دریا، پارتی‌ها و...) مربوط به مسیحیت است و چون مایلند به این آزادی‌ها (در اصل بی‌بندوباری‌ها) برسند،‌ شروع به خرده گیری از احکام اسلامی می‌کنند و در نهایت به مسیحیت ایمان می‌آورند. اما باید دانست که هیچ کدام از ادیان الهی موافق بی‌بندوباری نیست. در تمام ادیان الهی رعایت اخلاق جنسی، پرهیز از گناهان و انجام برخی مناسک عبادی واجب شمرده شده است. بی‌بندوباری‌های غرب ارتباطی به دین مسیحی ندارد چنانکه در میان جوامع مسلمانان نیز شاهد برخی از این بی‌بندوباری‌ها هستیم. روایت ها و حکایت ها را همراهی کنید https://eitaa.com/revayathavahekayatha
هی ماه و هفته می‌گذرد از مدار عمر                       بنگر چه زود می‌گذرد روزگار عمر                        عمر است همچو شهری و دشمن بگرد وی        هی رخنه می‌رسد ز نَفَس بر حصار عمر حافظ چه خوش سرود که بنشین کنار جوی     آب روان ببین و نظر کن گذار عمر نی ‌نی نسیم صبح بگردش نمی‌رسد                      بس با شتاب می‌گذرد شهسوار عمر                           ما در پی اقامت و او در پی رحیل          در دست دیگری است عزیزان مَهارعمر
🟢 ما نیازمند فقیه در توحید، فقیه در معاد، فقیه در امامت، فقیه در سیستم اجتماعی اسلام، فقیه در سیستم‌ اقتصادی اسلام و ... هستیم. شهید آیت الله مطهری رحمه الله علیه روایت ها و حکایت ها را همراهی کنید https://eitaa.com/revayathavahekayatha
نکته قرآنی : خذ العفو (عفو را بگیر) دو استفاده دقیق از این آیه: ۱- گویا خداوند متعال عفو را به یک موجود فرار تشبیه کرده است که اگر انسان از او غافل شود فرار می‌کند، لذا دستور داده است که آن را بگیر و مراقبش باش تا فرار نکند این تعبیر کنایی حاکی از آن است که انسان به سختی می تواند به عفو دسترسی پیدا کند و کسانی که به او ظلم کرده اند را ببخشد... لذا در جای دیگری از روایات فرمود: العفو تاج المکارم... ۲-خُذِ الْعَفْوَ»، به معناى عفو را در اختيار و كنترل خود داشتن و به جا استفاده كردن آن است، لذا در بعضى موارد بايد قاطعانه برخورد كرد، «وَ لا تَأْخُذْكُمْ بِهِما رَأْفَةٌ فِي دِينِ اللَّهِ» چنانكه‌ «أَعْرِضْ عَنِ الْجاهِلِينَ» به معناى آزاد و رها كردن جاهلان و دشمنان نيست، بلكه مراد با آنان نبودن و ميل به آنان نداشتن است، امّا گاهى موعظه، تذكّر و حتّى برخورد با آنان لازم است. «فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَ عِظْهُمْ» روایت ها و حکایت ها را همراهی کنید https://eitaa.com/revayathavahekayatha
میخوای فقیه و عالم بشی خب بفرما👇 ۱-لا يكونُ الرجُلُ فَقيها حتّى لا يُبالِيَ أيَّ ثَوبَيهِ ابتَذَلَ ، و بما سَدَّ فَورَةَ الجُوعِ. امام صادق عليه السلام :  آدمى تا برايش مهم نباشد چه جامه اى بپوشد و با چه چيز سَدّ جوع كند فقيه نيست. ۲-لا يَكونُ العَبدُ عالِما حَتّى لا يَكونَ حاسِدا لِمَن فَوقَهُ ، و لا مُحَقِّرا لِمَن دونَهُ . امام باقر عليه السلام :  بنده عالم نباشد مگر آن گاه كه به فرادَست خود حسادت نورزد و فرو دست خود را تحقير نكند. روایت ها و حکایت ها را همراهی کنید https://eitaa.com/revayathavahekayatha
اگر فکر دل زاری نکردی به عمر خویشتن کاری نکردی کسی در سایه ی لطفت نیاسود به عمرت کار دیواری نکردی. نچینی گل ز باغ زندگانی گر از پایی برون خاری نکردی.
آدرس امام عصر(عج) حضرت صادق عليه السلام فرمود: هر كه نتواند صله و هدیه ای بما برساند بدوستان خوب ما برساند و هر كس نتواند بديدار ما آيد دوستان خوب ما را ديدن كند كه ثواب زيارت ما برايش نوشته شود. مَنْ لَمْ يَقْدِرْ عَلَى صِلَتِنَا فَلْيَصِلْ صَالِحِي مَوَالِينَا وَ مَنْ لَمْ يَقْدِرْ عَلَى زِيَارَتِنَا فَلْيَزُرْ صَالِحِي مَوَالِينَا يُكْتَبْ لَهُ ثَوَابُ زِيَارَتِنَا. ثواب الاعمال ج ۱ ص۹۹ روایت ها و حکایت ها را همراهی کنید https://eitaa.com/revayathavahekayatha
این چهار آیه! عامر بن عبد القیس العنبری گوید : چهار آیه از قرآن هست که هر وقت صبح بخوانم تا شب غصه و فکری ندارم و هر موقع شب بخوانم تا صبح در آرامشم : ۱-ما يَفْتَحِ اللَّهُ لِلنَّاسِ مِنْ رَحْمَةٍ فَلا مُمْسِكَ لَها وَ ما يُمْسِكْ فَلا مُرْسِلَ لَهُ مِنْ بَعْدِهِ وَ هُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ. هر رحمتى را كه خداوند (به روى) مردم بگشايد، بازدارنده‌اى براى آن نيست، و هر چه را خداوند دريغ دارد، پس غير او فرستنده‌اى براى آن نيست 2 فاطر ۲-وَ إِنْ يَمْسَسْكَ اللَّهُ بِضُرٍّ فَلا كاشِفَ لَهُ إِلَّا هُوَ وَ إِنْ يُرِدْكَ بِخَيْرٍ فَلا رَادَّ لِفَضْلِهِ يُصِيبُ بِهِ مَنْ يَشاءُ مِنْ عِبادِهِ . 107 فاطر و اگر خداوند (براى آزمايش يا هدف ديگر بخواهد) زيانى به تو برساند، جز خود او كسى توان برطرف كردن آن را ندارد واگر براى تو خيرى بخواهد، هيچ كس مانع فضل او نخواهد شد. خير را به هر كس از بندگانش كه بخواهد مى‌رساند ۳-وَ ما مِنْ دَابَّةٍ فِي الْأَرْضِ إِلَّا عَلَى اللَّهِ رِزْقُها وَ يَعْلَمُ مُسْتَقَرَّها وَ مُسْتَوْدَعَها. هود «6» و هيچ جنبنده‌اى در زمين نيست، مگر آنكه روزى او بر خداست و او قرارگاه دائمى و جايگاه موقّت او را مى‌داند.  ۴-سَيَجْعَلُ اللَّهُ بَعْدَ عُسْرٍ يُسْراً. طلاق «7» به زودى خداوند پس از سختى، آسانى و فراخى پديد مى‌آورد. شرح نهج البلاغه مرحوم تستری ج ۱۴ ص 182 روایت ها و حکایت ها را همراهی کنید https://eitaa.com/revayathavahekayatha
چهل و پنج(۱) عثمان بن حنیف نامه ۴۵ را حضرت اميرالمؤمنين عليه السلام به عثمان بن حنيف كه در آن زمان از طرف حضرت والى و استاندار بصره بود نوشته اند. موقعيت بصره در آن روز اين طور بود كه اگر كسى حاكم بصره بود خوزستان، فارس، كرمان تا بندر عبّاس و تنگۀ هرمز هم جزو حوزۀ استاندارى و حاكميّت او به حساب مى آمد. پس در حقيقت عثمان بن حنيف والى منطقۀ وسيعى از عراق و ايران فعلى بوده است. عثمان بن حنيف و برادرش سهل بن حنيف هر دو از انصار و از شيعيان بسيار مخلص حضرت امير عليه السلام بودند و نسبت به آن حضرت عشق مى ورزيدند، و به همين جهت خيلى بجا بود كه آن حضرت يك استان با اين وسعت را در اختيار عثمان بن حنيف قرار دهد؛ همچنان كه برادر وى را والى مدينه نمود، و نامۀ ۷۰ نهج البلاغه هم دلالت بر اين معنا دارد. 👈این نامه از نامه‌های بسیار مهم نهج البلاغه است که درس‌های فراوانی به همه پویندگان راه حق و مخصوصاً زمامداران و مسئولان کشورهای اسلامی می‌دهد. ادامه دارد... روایت ها و حکایت ها را همراهی کنید https://eitaa.com/revayathavahekayatha
آری مردم این گونه اند! امام صادق علیه السلام : «لَمَّا وُلِّیَ أَبُو بَکْرِ بْنُ أَبِی قُحَافَةَ قَالَ لَهُ عُمَرُ إِنَّ النَّاسَ عَبِیدُ هَذِهِ الدُّنْیَا لَایُرِیدُونَ غَیْرَهَا، فَامْنَعْ عَنْ عَلِیٍّ وَأَهْلِ بَیْتِهِ الْخُمُسَ، وَالْفَیْءَ، وَفَدَکاً، فَإِنَّ شِیعَتَهُ إِذَا عَلِمُوا ذَلِکَ تَرَکُوا عَلِیّاً وَأَقْبَلُوا إِلَیْکَ؛ هنگامی که ابوبکر به خلافت رسید عمر به او گفت: مردم بنده دنیا هستند و غیر از آن را نمی خواهند، بنابراین خمس و فیء و فدک را از علی و اهل بیتش باز گیر، زیرا پیروانش هنگامی که این امر را ببینند او را رها کرده به سوی تو می‌آیند». ---------- بحارالانوار، ج ۲۹، ص ۱۹۴. روایت ها و حکایت ها را همراهی کنید https://eitaa.com/revayathavahekayatha
یک آیه ،یک روایت يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنْ جَاءَكُمْ فَاسِقٌ بِنَبَإٍ فَتَبَيَّنُوا أَنْ تُصِيبُوا قَوْمًا بِجَهَالَةٍ فَتُصْبِحُوا عَلَىٰ مَا فَعَلْتُمْ نَادِمِينَ. آی مومنین! اگر آدم منحرفی خبر مهمی برایتان بیاورد، قبل از هر کاری، دربارۀ درستی‌اش تحقیق کنید؛ مبادا از سرِ ندانم‌کاری به عده‌ای آسیب برسانید و در نتیجه از کردۀ خودتان پشیمان بشوید! سوره مبارکه حجرات آیه ۶. امیر مؤمنان فرمود: لاَ تُحَدِّثِ اَلنَّاسَ بِكُلِّ مَا سَمِعْتَ بِهِ فَكَفَى بِذَلِكَ كَذِباً... هر آنچه را شنيدى با مردم در ميان مگذار، كه همين كار بر دروغگويى كفايت مى‌كند. نامه ۶۹ نهج البلاغه. روایت ها و حکایت ها را همراهی کنید https://eitaa.com/revayathavahekayatha
اگر فقط لباس کسی را عوض کردیم و چادر بر سرش انداختیم و نماز خوانش کردیم و با شعارها وتلقین­ها ویا تشویق­ها وتهدیدها داغش کردیم،بدون این که از درون روشنش کرده باشیم و عشقی را در نهادش گذاشته باشیم،ناچار در محیط دیگر سرد می شود.همانطور که آهن تفدیده در محیط دیگر سرد وسخت می شود. روایت ها و حکایت ها را همراهی کنید https://eitaa.com/revayathavahekayatha
استاد شهید مرتضی مطهری (ره) 📝 هرگز نمی بینیم سلمان فارسی یا ابوذر غِفاری عمار یاسر و یا مالک اشتر نخعی بگویند ما که علی داریم، علی را هم که دوست داریم، دیگر بس است؛ دیگران بروند عمل کنند. برخلاف آن کس که شراب می خورد و می گوید من علی دارم چه غم دارم، قمار می کند می گوید من علی دارم چه غم دارم، زنا می کند می گوید من علی دارم چه غم دارم؛ مثل اینکه علی آمده برای این که فسّاق و فجّار را بیمه کند! 📙 گریز از ایمان و گریز از عمل، ص 165 روایت ها و حکایت ها را همراهی کنید https://eitaa.com/revayathavahekayatha
ببخشای کآنان که مرد حقند خریدار دکان بی رونقند جوانمرد اگر راست خواهی ولیست کرم پیشهٔ شاه مردان علیست. بله بی رونق باشی بی دبدبه و بی سر و صدا باشی بهت می‌رسند. در کوی ما شکسته دلی می خرند و بس بازار خود فروشی از آن سوی دیگر است. بقول جناب مولوی : دفتر سفید بیاری برات پرش می‌کنند نقش می‌کنند برات... پیامبر اکرم فرمود: انا الشمس... بزرگی میگفت : خورشید زودتر و بیشتر به جاهایی می تابد که در و دیوار و حصار نداشته باشند. هرچقدر دیوار بکشی دور خودت به همان اندازه از رحمت نبی اکرم و فیض عظیم او بی بهره ای. روایت ها و حکایت ها را همراهی کنید https://eitaa.com/revayathavahekayatha
دختران من فقیر نمی شوند! صاحب مجمع البیان در اول تفسیر سوره واقعه نقل می کند که: عثمان به عنوان عیادت وارد بر عبد اللّٰه بن مسعود شد در همان بیماری که با آن از دنیا رفت، پرسید: از چه ناراحتی؟ گفت: از گناهانم، گفت: چه میل داری؟ گفت: رحمت پروردگارم گفت: اگر موافق باشی طبیب برای تو بیاوریم؟ گفت: طبیب بیمارم کرده، گفت: اگر مایل باشی دستور دهم عطای تو را از بیت المال بیاورند، گفت: آن روز که نیازمند بودم به من ندادی و امروز که بی نیازم به من می‌دهی؟! گفت: مانعی ندارد برای دخترانت باشد، گفت: آنها هم نیازی ندارند، چرا که من سفارش کردم سوره"واقعه"را بخوانند، من از رسول خدا ص شنیدم که می‌فرماید: من قرأ سورة الواقعة کل لیلة لم تصبه فاقة ابدا: "هر کس سوره واقعه را هر شب بخواند هرگز فقیر نخواهد شد" . و به همین دلیل در روایت دیگری سوره واقعه سوره"غنی"نامیده شده است . 👈روشن است که تنها نمی توان با لقلقه زبان اینهمه برکات را در اختیار گرفت، بلکه باید به دنبال تلاوت فکر و اندیشه، و به دنبال آن حرکت و عمل باشد. روایت ها و حکایت ها را همراهی کنید https://eitaa.com/revayathavahekayatha
پای موعظه شیطان جابر از امام باقر (ع) نقل می‌کند که فرمود: چون نوح برای نفرین به قومش خدا را خواند، شیطان نزد او آمد و گفت: ای نوح! تو را نزد من حقی است، می‌خواهم عوض آن را بدهم. نوح گفت: به خدا سوگند که برای من بسیار ناگوار است که حقی بر تو داشته باشم، آن حق چیست؟ گفت: آری، تو نزد خدا به قوم خود نفرین کردی و آنان را غرق ساختی و کسی نماند که من گمراهش کنم، و من در راحتی هستم تا اینکه نسل دیگری به وجود آید و آنها را گمراه سازم. نوح گفت: چگونه می‌خواهی به من عوض بدهی؟ شیطان گفت: مرا در سه جا یاد کن که در آن سه جا به بنده از هر وقتی نزدیک ترم: ۱- هنگامی که غضب کردی مرا به یادآور ۲- و هنگامی که میان دو نفر قضاوت می‌کنی مرا به یادآور ۳-و هنگامی که با زنی همنشین شدی و کسی با شما نبود، مرا به یاد آور. عَنْ جَابِرٍ عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ علیه السّلام قَالَ: لَمَّا دَعَا نُوحٌ علیه السّلام رَبَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ عَلَی قَوْمِهِ أَتَاهُ إِبْلِیسُ لَعَنَهُ اللَّهُ فَقَالَ یَا نُوحُ إِنَّ لَکَ عِنْدِی یَداً أُرِیدُ أَنْ أُکَافِئَکَ عَلَیْهَا فَقَالَ نُوحٌ وَ اللَّهِ إِنِّی لَبَغِیضٌ إِلَیَّ أَنْ یَکُونَ لَکَ عِنْدِی یَدٌ فَمَا هِیَ قَالَ بَلَی دَعَوْتَ اللَّهَ عَلَی قَوْمِکَ فَأَغْرَقْتَهُمْ فَلَمْ یَبْقَ أَحَدٌ أُغْوِیهِ فَأَنَا مُسْتَرِیحٌ حَتَّی یَنْشَأَ قَرْنٌ آخَرُ فَأُغْوِیَهُمْ فَقَالَ لَهُ نُوحٌ مَا الَّذِی تُرِیدُ أَنْ تُکَافِئَنِی بِهِ قَالَ لَهُ اذْکُرْنِی فِی ثَلَاثَةِ مَوَاطِنَ فَإِنِّی أَقْرَبَ مَا أَکُونُ إِلَی الْعَبْدِ إِذَا کَانَ فِی إِحْدَاهُنَّ اذْکُرْنِی إِذَا غَضِبْتَ وَ اذْکُرْنِی إِذَا حَکَمْتَ بَیْنَ اثْنَیْنِ وَ اذْکُرْنِی إِذَا کُنْتَ مَعَ امْرَأَةٍ خَالِیاً لَیْسَ مَعَکُمَا أَحَدٌ. ---------- خصال شیخ صدوق علیه الرحمه
💥تحلیل یک کاربر عراقی ازوقایع اخیر ایران فهرست مطالبات معترضان ایرانی 🔻 يکشنبه 20 آذر 1401 - 19:22 مقاله‌ای در شبکه های اجتماعی عراق منتشر شده است که به مطالبات اغتشاشگران در ایران می پردازد؛ در این مقاله تاکید شده است که مسائل اقتصادی و یا اجتماعی و یا علمی در فهرست مطالبات اغتشاشگران دیده نمی شود بلکه آنها به تاسی از فرهنگ غرب فقط خواهان کشف حجاب هستند. متن کامل مقاله به شرح زیر است: معترضان هیچ بیانیه ای و یا شعاری مبنی بر بهبود خدمات عمومی از قبیل برق و گاز مطرح نکرده اند؛ زیرا تمام این موارد در کشور با قیمت پایین و با تکنولوژی های بالا فراهم و در دسترس ایرانیهاست. شهرها از نعمت لوله کشی گاز بهره مند هستند و برق هم به ندرت قطع می شود. در فهرست مطالبات اغتشاشگران، خواسته ای در خصوص آموزش و یا درمان مشاهده نمی شود؛ زیرا انقلاب اسلامی در حوزه آموزش و درمان انقلاب بپا کرده است آموزش به صورت رایگان برای عموم ملت ایران فراهم است و ایرانی ها 95 درصد از نیازهای دارویی خود را تامین می کنند و بیمارستان های ایران همه ساله از هزاران نفر از بیماران از کشورهای همسایه استقبال می کند. همچنین درخواستی در خصوص سنگفرش کردن جاده ها، احداث شبکه مترو و قطار و فرودگاه های داخلی دیده نمی شود؛ زیرا شبکه حمل و نقل در ایران از حیث وسعت و نیز از لحاظ زیبایی کم نظیر است علاوه بر آن در این کشور 70 فرودگاه داخلی وجود دارد. همچنین کسی از معترضان خواستار توسعه فضای سبز نیست؛ زیرا بسیاری از شهرهای ایران به گونه ای است که بیننده گمان می کند که وارد یک جنگل سرسبز شده است. در فهرست مطالبات معترضان حتی درخواستی مبنی بر نوسازی قوانین کار دیده نمی شود زیرا قوانین کار در ایران از بسیاری از نظامهای سرمایه داری جهان پیشرفته تر است و از کارگران حمایت می شود. تقاضایی از وزارت مسکن از سوی معترضان دیده نشده است؛ زیرا آنچه که ایران در خصوص مسکن به جوانان ارائه می دهد؛ آرزوی صدها میلیون جوان در کشورهای متعدد است. در فهرست مطالبات ایرانیان درخواستی درخصوص آزادی های فکری و سیاسی مشاهده نشده است مطبوعات ایران آزادانه می نویسند و انتقاد می کنند. همچنین کسی خواهان توسعه و ارتقای صنعت و پژوهش های علمی نیست زیرا ایران در این خصوص معجزه آفریده است. آنچه که در بازار می بینی، اغلب ساخت داخل است، حتی پروژه های عظیم و ایستگاه های استخراج نفت و دوب فلزات و ساخت خودرو به دست متخصصان ایرانی صورت میگیرد. همه شرکت های بزرگ در ایران ملی هستند و تمام طرح ها و پروژه های خود را با سازوکار ها و ابزارها و نیروهای داخلی به اجرا درمی آورند. همچنین خواسته ای مربوط به موسیقی و سینما و شعر و نقاشی و ورزش ندیدم؛ زیرا ایران در بسیاری از هنرها در آسیا سرآمد و پیشتاز است. آنچه که در فهرست مطالبات اغتشاشاگران دیده می شود آن است که این "نظام دیکتاتور اجازه بوسیدن در انظار عمومی و خلع حجاب و نوشیدن مشروبات الکلی و فسق و فجور را نمی دهد". شبکه های اجتماعی ایرانی را دنبال کنید تا به صحت سخنانم پی ببرید.
از خواب و رختخواب ، هر دو برخيز! روزی خواجه ای در میان گروهی از عوام، اندر فواید سحر خیزی سخن می راند که: ای مردم! از توفيقات خداوند بر بنده اينکه همواره سحرخيز بوده و از خواب برمی خیزم، شما نيز عمل کنید که فواید بسیاری بر آن است ... بهلول که در آن جمع بود گفت: ای خواجه! تو از خواب بر نمی خیزی، از رختخواب بر می خیزی! و میان این دو، تفاوت از زمین است تا آسمان ... گيرم كه هزار مصحف از بر داري اين را چه كني كه نفس كافر داري؟ سر را به زمين چو مي نهي وقت نماز آن را به زمين بنه كه در سر داري روایت ها و حکایت ها را همراهی کنید https://eitaa.com/revayathavahekayatha
پستانک شیطان بچّه هرچه پستانک بمکد، مسئله‎ای را برای او حل نمی‎کند. ریاست دنیا و مال دنیا، اگر بدون تقوا به‎دست آمد، مثل پستانکی است که بچه می‎مکد و بی‎خاصیت است. ممکن است بچه در کوتاه‎مدت از شیر مادرش منصرف شود اما دیر یا زود خسته و گرسنه می‎شود. ما همه دیر یا زود گرسنه‎ی خدا خواهیم شد. فقط بعضی‎ها را شیطان با پستانک سرگرم می‎کند تا به یاد شیر مادر نیفتند. روایت ها و حکایت ها را همراهی کنید https://eitaa.com/revayathavahekayatha
معنای" محراب"! کلمه" محراب" به معنای جایی است که مخصوص عبادت باشد، حال چه در مسجد باشد، و چه در خانه. راغب در مفردات می‌گوید: " محراب مسجد" را بقول بعضی از این جهت محراب خوانده اند که آنجا جای حرب و ستیز نمودن با دشمن و با هوای نفس است و بعض دیگر گفته اند: بدین جهت محراب خوانده شده که انسان جا دارد که در آنجا حریب یعنی بریده از کارهای دنیا و پراکندگی خاطر باشد. اگر نه روی دل اندر برابرت دارم من این نماز حساب نماز نشمارم. و گرنه این چه نمازی بوَد که من با تو نشسته روی به محراب و دل به بازارم. روایت ها و حکایت ها را همراهی کنید https://eitaa.com/revayathavahekayatha
انتقاد استاد مطهری از شعر معروف سعدی: بنی آدم اعضای یک پیکرند 🔸تنها انسان‌هاى به انسانيت رسيده هستند كه واقعاً اعضاى يک پيكرند، روح واحد بر آنها حكمفرماست و «چو عضوى به درد آورد روزگار- دگر عضوها را نماند قرار». چنين انسان‌هايى كه همه ارزش‌هاى فطرى در آنها روييده است همان انسان‌هاى «مؤمن»اند، زيرا ايمان در رأس فطريات و ارزش‌هاى اصيل انسانى واقع است. 🔹پس آنچه واقعاً انسان‌ها را به صورت «ما» درمى‌آورد، روح واحد در آنها مى‌دمد، «هم‌ايمانى» است نه هم‌گوهرى و هم‌ريشه‌اى و هم‌زايشى كه در سخن سعدى آمده است. آنچه سعدى گفته ايده‌آل است نه واقعيت، بلكه ايده‌آل هم نيست. چه جهتى دارد كه موسى هم‌پيكر فرعون و ابوذر هم‌درد معاويه باشد؟ 🔸آنچه هم واقعيت است و هم ايده‌آل، وحدت انسان‌هاى به انسانيت رسيده و ارزش‌يافته است. اين است كه رسول اكرم(ص) در سخن خود، كه سعدى آن را اقتباس كرده و با تعميمِ غلط خرابش كرده است، فرمود: مؤمنان اعضاى يک اندام‌اند، هرگاه عضوى به درد آيد، با تب و بى‌خوابى با او هم‌دردى مى‌كنند. 🔹شک نيست كه انسانِ به انسانيت رسيده، نسبت به همه انسان‌ها بلكه نسبت به همه اشياء مهر مى‌ورزد حتى نسبت به انسان‌هاى مسخ‌شده و تغيير ماهيت داده. اين‌گونه انسان‌ها نسبت به كسانى كه به آنها دشمنى مى‌كنند نيز مهرورزند. ولى سخن در «محبت متقابل» و «دردمندى متقابل» است. محبت و مهرورزى متقابل تنها در ميان جامعه اهل ايمان تحقق‌پذير است و بس. 📝 انسان در قرآن، ص۷۰-۶۹ (با تلخیص) روایت ها و حکایت ها را همراهی کنید https://eitaa.com/revayathavahekayatha
باب الفیل یا باب الثعبان ! باب الثعبان نام یکی از درهای مسجد کوفه هست. که به یکی از کرامات امیر مؤمنان برمیگردد اما بنی امیه برای حذف این فضیلت با بستن فیلی بر این در نام آن را باب الفیل تغییر دادند. مراه العقول ج ۴ ص ۲۹۵. 👈حالا دیگ جریان باب الثعبان چی بوده اونم باشه یه فرصت دیگه😂 روایت ها و حکایت ها را همراهی کنید https://eitaa.com/revayathavahekayatha
ره گریز نبسته است هیچ کس بر من اسیر بند گران وفای خویشتنم چرا ز غیر شکایت کنم، که همچو حباب همیشه خانه خراب هوای خویشتنم
چند می ارزم؟! تیمور گورکانی در اوج قدرت و عظمت و پادشاهی و سلطنتش با لُنگی که به کمر بسته بود و در آن زمان دویست دینار طلا ارزش داشت وارد حمام شد، از پیرمردی که در حمام مشغول شست و شوی خود بود پرسید: پدر جان قیمت و ارزش مرا می‌دانی؟ پیرمرد با کمال شجاعت پاسخ داد: آری ؛ امیر تیمور گفت: ارزشم را بگو ؛ پیرمرد گفت: دویست دینار ؛ تیمور گفت: پیرمرد! فقط لنگ من دویست دینار ارزش دارد ؛ گفت: قربان ارزش شما را با لنگی که به کمر بسته اید حساب کردم!! آری ؛ اگر انسان از ویژگی‌های انسانی تهی باشد و از صفات عالی اخلاقی بهره ای نداشته باشد و محروم از ایمان و عمل صالح زندگی کند و به خلق خدا سودی نرساند با دارا بودن همه عناصر مادی و رزق و روزی ظاهری تهیدست و فقیر و بدبخت است و ارزش و اعتباری برای او نخواهد بود. روایت ها و حکایت ها را همراهی کنید https://eitaa.com/revayathavahekayatha