#روایت
#سجده
فضل بن شاذان گوید:
وارد كشور عراق شدم ديدم يكى رفيق خود را ملامت مىكند و به او مىگويد تو شخص عائلهمندى و بار تكفّل آنان را بر دوش دارى و بايد براى آنان كاسبى كنى و من ايمن نيستم كه با اين سجدههاى طولانى كه تو دارى چشمهاى تو سالم بماند، مىترسم كور شوى و نتوانى نان عائلۀ خود را تأمين كنى
و چون از اينگونه سخنان زياد گفت، وى در پاسخ به رفيقش گفت: زياد پرحرفى كردى، اگر چشم كسى از سجده كور مىشد مىبايست چشم ابن ابى عمير كور مىگشت كه پس از نماز صبح به سجده مىرفت و تا زوال ظهر سر از سجده برنمىداشت.
...لو ذهبت عين احد من السجود لذهبت عين ابن ابى عمير ما ظنّك برجل سجد سجدة الشكر بعد صلوة الفجر فما يرفع رأسه الاّ عند زوال الشمس...
رجال کشی
البته در سجده این نکته هم باید لحاظ شود👇
گیرم که هزار مصحف از برداری
با آن چه کنی که نفس کافر داری
سر را به زمین چه می نهی بهر نماز
آنرا به زمین بنه که بر سر داری.
روایت ها و حکایت ها را همراهی کنید
https://eitaa.com/revayathavahekayatha
#دعا
#اخلاق
تابحال از این دعاها و خواسته ها داشتیم؟!
🔹اللَّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ سَدِّدْنی لِأنْ أعارِضَ مَنْ غَشَّنی بِالنُّصْح.ِ
پروردگارابه من توفیق بده که با آن کسانی که با من دغلی میکنند (به ظاهر دوستی میکنند ولی در باطن میخواهند به من بدی کنند) با خیرخواهی "معارضه" کنم.
🔹وَأجْزِی مَنْ هَجَرَنی بِالْبِر.ِّ
آن کسانی که مرا ترک و رها کردهاند، دوستانی که دیگر به سراغ من نمیآیند، جزای آنها را کف دستشان بگذارم؛ چگونه؟ در مقابل اینکه آنها مرا ترک کردند و ترک احسان کردند، من نسبت به آنها برّ و احسان کنم.
🔹وَأخالِفَ مَنِ اغْتابَنی الی حُسْنِ الذِّکرِ.
مخالفت کنم با کسانی که از من غیبت میکنند و مخالفتم این باشد که پشت سر آنها همیشه نیکی آنان را بگویم.
فقراتی از دعای مکارم الاخلاق
روایت ها و حکایت ها را همراهی کنید 👇
https://eitaa.com/revayathavahekayatha
آدرس و شماره حساب امام عصر(عج)👇
فرمود:
هر كه قادر نباشد به ما صله و هدیه دهد به دوستان نيك ما صله دهد كه همان ثواب صله دادن به ما برايش نوشته مى شود.
و هر كه قادر نباشد به زيارت ما بيايد به زيارت دوستان نيك ما برود كه همان ثواب زيارت ما برايش نوشته مى شود.
مَن لَم يَقدِر عَلى صِلَتِنا فَليَصِل صالِحي مُوالينا يُكتَب لَهُ ثَوابُ صِلَتِنا ، ومَن لَم يَقدِر عَلى زِيارَتِنا فلَيَزُر صالِحي مُوالينا يُكتَب لَهُ ثَوابُ زِيارَتِنا.
ثواب الاعمال صدوق.
روایت ها و حکایت ها را همراهی کنید
https://eitaa.com/revayathavahekayatha
#مهدویت
آدرس امام زمان(عج)
🔸از علامه حسن زاده آملی پرسیدند:
آدرس امام زمان کجاست ..؟!
کجا میشود حضرت را پیدا کرد ..؟
ایشان فرمودند :
آدرس حضرت در قرآن کریم
آیه ۵۵ سوره قمر است ... !
که میفرماید :
( فی مقعَد صِدق عندَ ملیک مُقتدر )
هر جا که صدق و درستی باشد ،
هر جا که دغل کاری و فریب کاری نباشد ،
هرجا که یاد و ذکر پروردگار متعال باشد ،
حضرت آنجا تشریف دارند...
میلاد سراسر نورش مبارک
روایت ها و حکایت ها را همراهی کنید
https://eitaa.com/revayathavahekayatha
#مهدویت
آیت الله جوادی آملی:
اگر امام عِدل قرآن هست که هست
و اگر شب نزول قرآن بالاتر از هزارماه است که هست.
پس شب تولد امام هم بایستی به این حکم باشد.
انسان میتواند در ایام ولادت امام معصوم بهره های وافری ببرد و اخذ توشه کند
#شعر
وای وای از دست صرافان گوهر ناشناس
هر زمان خر مهره را با دُر برابر می کنند
گوییا باور نـمیدارند روز داوری
کاین همه قلب و دغل در کار داور میکنـند
پول داری در حسابت؟!
آیت الله حائری شیرازی:
باید به اندازه پولی که در حساب دارید چک بکشید. اعتبار چک، به میزان موجودی حساب شماست نه میزان رقمی که مینویسید. وقتی میگویید: «خدایا! پرچم اسلام را سر بلند نگهدار» این یک چک است و باید عملی در حسابتان باشد تا چکی که کشیدهاید، برگشت نخورد. اگر چک بیمحل بکشید، دستگیرتان میکنند. باید محلی برای این چکها گذاشت که همانا اعمال ماست.
-------
📖این داستان هم بی ربط نیست!
وزیر فرهنگ عراق که یک سنی متعصبی بود تنها فرزند پسرش دچار بیماری لاعلاج (فلج) شد این وزیر که دارای مقام و موقعیت و امکانات مالی فراوان بود برای معالجه فرزندش تمام دنیا را زیر پا گذاشت اما هیچ تأثیری نداشت.
نامه ای به علامه ی امینی می نویسد:
جناب آقای امینی اگر علی بن ابیطالب(علیه السلام) فرزند مرا شفا داد من به او ایمان میآورم و شیعه میشوم.
این نامه وقتی به علامه امینی میرسد که ایشان تازه بر سر سفره غذا نشسته بود و اولین لقمه غذا را برداشته بود که میل کند، لقمه را میگذارد به زمین جواب نامه را می نویسد:
جناب آقای وزیر، علی بن ابیطالب(علیه السلام) خلیفهی بلافصل پیغمبر(صلی الله علیه و آله) فرزند تو را شفا داد و السلام.
علامه امینی در حسابش پول بود که توانست راحت بدون هیچ تردیدی چک بکشد.. آری او رابطه اش را با حضرت امیر درست کرده بود و میدانست که امام روی او را زمین نمی اندازد.
روایت ها و حکایت ها را همراهی کنید
https://eitaa.com/revayathavahekayatha
#امامت
فقره ای از زیارت جامعه کبیره
💠《مِنَاراً لِلبِلَادِه》💠
✅ آن وقتها در ورودی شهرها اطراف شهرها یک ستونهایی علم میکردند بالای آن ستونها شبها آتش میکردند که مسافرین و ره گذارها از دور آن شعله را ببینند و بیایند به سمت آبادی هر کس به سمت آن ستونها و شعلهها میرفت به آبادی میرسید هر کس نمیرفت به آبادی نمیرسید از آبادی دور میشد آن ستونها را به فارسی گلدسته میگویند گل یعنی آتش دسته هم یعنی جایگاه گل دسته یعنی جایگاه آتش الآن گلدسته اسم بی مسمایی شده عربها میگویند مَنار که همان گلدسته است یعنی محل نار محل آتش.
🔸اهل بیت میگویند ما حکم منار را داریم یعنی هر کس بیاید سراغ ما به آبادی میرسد زندگی اش آباد میشود دنیایش آباد میشود آخرتش آباد میشود و هر کسی از ما فاصله بگیرد از آبادی فاصله گرفته است آباد نخواهد شد رنگ آبادی نخواهد دید به ویرانی خواهد رفت.
روایت ها و حکایت ها را همراهی کنید
https://eitaa.com/revayathavahekayatha
نکته ای از حدیث " من مات و لم یعرف.."
آیت الله جوادی آملی:
اینكه درباره وجود مبارك ولیعصر فرمود:
«مَنْ ماتَ وَ لَمْ یعْرِفْ إمامَ زَمانِهِ مَاتَ مِیتَةً جَاهِلِیة»
معنایش این نیست كه اگر كسی امام زمانش را نشناخت و شصت سال یا هفتاد سال زندگی کرد این زندگی او صحیح هست ولی هنگام مرگ مرگش جاهلیت است؛ این «مات» یعنی «فهو الآن میةٌ» اگر كسی امام زمان را نشناخت مرده است اینكه حیات نیست حیات را در سورهٴ «انفال» فرمود، فرمود میخواهید زنده بشوید ببین پیامبر وآلش چه چیزی میگویند خب اگر كسی خدایی ناكرده با اینها رابطه نداشت دیگر زنده نیست نه اینكه فعلاً زنده است و بعد از شصت سال می میرد
حضرت امیر (سلام الله علیه) در نهجالبلاغه می فرمایند:
آنهایی كه از معارف صحیح محرومند «فهو میةٌ احیا» یعنی در زندهها هستند ولی جنازه_عمودی هستند بعد هم میشوند جنازهٴ افقی لذا فرمود: «و الصورة صورة حیوانٍ و القلب قلب حیوانٍ و ذلك میة الاحیا» یعنی به حسب ظاهر در بین زنده ها هست و امّا در واقع مرده است.
اگر مرگ، مرگ جاهلیت است نشان میدهد كه حیات،حیات جاهلی است؛چون مرگ، عصاره حیات است وقتی مرگ، مرگ جاهلی بود معلوم می شود حیات، حیات جاهلی است.
#روایت
#پیامبر_اکرم(ص)
«اُطْلُبُوا الْحَوائجَ بِعِزَّةِ الْاَنْفُسِ، فَاِنَّ الْاُمُورَ تَجْرِي بِالْمَقادِير»
با عزت نفس به دنبال حوائج و نيازهاي خود برويد، چرا كه امور زندگي تان بر اساس مقدرات الهي جريان دارد و با خوار و زبون كردن خود، بيش از آنچه مقدّر شما است به شما نمي رسد.
روایت ها و حکایت ها را همراهی کنید
https://eitaa.com/revayathavahekayatha
#روایت
#پیامبر_اکرم(ص)
توبه کننده واقعی کیه؟!
«اتَدرُونَ مَنِ التّائِبُ؟ قالُوا اللّهمَّ لا»
آیا می دانید توبه کننده حقیقی کیست؟ گفتند: نه، فرمود:
1- «اذا تابَ العَبدُ وَ لَم یرضِ الخُصماءَ فَلَیسَ بتائِبٍ»
هر گاه انسان به زبان و دل توبه کند، ولی طلبکاران و ستم کشیدگان را از خود راضی ننماید در حقیقت توبه نکرده است.
2- «مَن تاب وَلَم یزِد فی العِبادَة فَلَیسَ بِتائِبٍ»
کسی که توبه کند، ولی به عبادتش اضافه نشود، او هم توبه نکرده است.
3- «مَن تابَ وَ لَم یغیر لِباسَهُ فَلَیسَ بِتائبٍ»
هر گاه کسی توبه کند ولی در لباس او تغییراتی داده نشود باز هم توبه نکرده است. (یا مقصود این است که لباس حرام و گناه را اگر از تنش بیرون نیاورد و عوض نکند تائب شمرده نمی شود.)
4- «مَن تابَ وَ لَم یغَیر رُفقائهُ فَلَیسَ بِتائِبٍ»
در صورتی که شخصی توبه کند، ولی در مسائل اجتماعی روابط قبلی خود را با افراد فاسد همچنان ادامه دهد و آنان را عوض نکند، گویا اصلًا توبه نکرده است.
5- «مَن تاب وَلَم یغیر مَجلِسَهُ فَلَیسَ بَتائبٍ»
اگر کسی توبه کند، ولی درنشست وبرخاست ها ودعوت ها و پذیرائی های او چهره اسلامی مشاهده نشود، باز هم توبه او اساسی نیست.
6- «مَن تابَ وَ لَم یغیر فِراشَهُ وَ وِسادَتَهُ فَلَیسَ بتائبٍ»
کسی که توبه کند، ولی در مسائل خانوادگی و زناشوئی تغییری نداشته باشد، باز هم توبه نکرده است.
7- «مَن تابَ وَ لَم یغیر خُلقَهُ وَ نیتَهُ فَلَیس بِتائِبٍ»
کسی که توبه کند، ولی در حالات روحی و فکری و قلبی و برخوردهای اجتماعی او تغییراتی حاصل نشود و به جای راضی کردن خدا به فکر راضی کردن این وآن باشد و تکبر و کینه و حسادت و بخل و ریا را کنار نگذارد و انگیزه ها و هدف های مادی خود را به قصد قربت و اخلاص تبدیل نکند، باز هم توبه او ریشه و اساس ندارد.
8- «مَن تابَ وَ لَمْ یفتَحْ قَلبَهُ وَ لَم یوَسَّع کفَّهُ فَلَیسَ بتائبٍ»
کسی که توبه کند، ولی روحش باز و دستش گشاده نباشد، بلکه همان تنگ نظری های قبلی را داشته باشد و همچنین از کمک به دیگران خودداری کند، او هم توبه نکرده است.
9- «مَن تابَ وَ لَم یقَصِّر امَلَهُ وَ لَم یحفَظ لسانَهُ فَلَیسَ بِتائِبٍ
هرگاه کسی توبه کند، ولی از خیال پردازی ها و آرزوهای دور و دراز خویش دست برندارد و زبانش را از انواع تهمت ها و دروغ ها و غیبت ها و نیش هاوسوگندهای نابجا وگواهی دادن های ناروا وناسزاها وشایعه سازی ها و یاوه گویی ها و سخن چینی ها و... باز ندارد او هم در حقیقت توبه نکرده است.
10- «مَن تابَ وَ لَم یقَدِّم فَضلَ قُوتِهِ مِن بَدَنِهِ فَلَیسَ بِتائِبٍ»
کسی که توبه کند، ولی در مسائل اقتصادی و مصرف مال، نسبت به محرومان وگرسنگان جامعه بی تفاوت باشد و حاضر نباشد کمی از اموال شخصی خود را در راه رفاه آنان صرف نماید، او هم توبه نکرده است.
سپس پیامبر (ص) فرمود:
«اذَا استَقامَ عَلی هذِهِ الخِصالِ فَذاک التّائِبُ»
هرگاه توبه کننده، این صفات ده گانه را مراعات کرد، توبه حقیقی کرده است.
بحار ج ۷۵ ص ۱۳۰
#شعر
در طریقت هر چه پیشِ سالک آید خیرِ اوست
در صراطِ مستقیم ای دل کسی گمراه نیست
هر چه هست از قامتِ ناسازِ بی اندام ماست
ور نه تشریفِ تو بر بالایِ کس کوتاه نیست.