#قرآنچهمیگوید؟
"وَ اَنصِتُوا لَعَلَّکُم تُرحَمُونَ"
(و خاموش شوید امید آنکه مشمول رحمت شوید!)
اعراف/۲۰۴
ترجمه ی دقیق "اَنصِتُوا" سکوت نیست. آن فراتر از سکوت متعارف است. سکوت خود واژه ای عربی است و ریشه اش "سَکَتَ" است. وقتی صدایی در بیرون نباشد، آن سکوت است. اما این "اَنصِتُوا" است و ریشه اش "نَصَتَ" است. آن به مفهوم خاموشی همه جانبه است. خاموشی ای که از درونت نشأت می گیرد و آنگاه بیرون تو را فرا می گیرد. در این کیفیت؛ هم زبان، هم ذهن و هم قلب در سکوت به سر می برند. بی خواهش و بی آرزویند. نرم و پذیرایند. و این همان مراقبه ی اصیل و تمام است. ای دوست، تمام آگاهی های ناب و دریافت های بزرگ، آغازشان از همینجاست. تمام کرامات عجیبه و تحولات عظیمه از این کیفیت سر بر می آورند. این مفهوم از خاموشی است که موجب وصول به رحمت مطلقه الهی است. ساده تر بگویم؛ این خاموشی همان تسلیم محض است.
🖌بر گرفته از مجموعه نکات قرآنی
مسعود ریاعی
#دعاهای_روزانه
اللَّهُمَّ أَحْيِنِي مَا أَحْيَيْتَنِي مَوْفُورا
خدایا تا زنده ام زندگى همراه با عناياتى فراوان روزى ام كن
"بخشی از دعای ماه رجب"
#پرسشوپاسخقرآنی
❓آیا #زیارت_قبور و #توسل_به_اولیای_الهی، #شرک نيست؟نظرقرآن چیست؟
💮🔸نمونه اي از توسل و شفاعت به انبيا در قران،در ايه 160 سوره اعراف ذكر شده است.
👈وقتي قوم موسي از او طلب اب كردند (در بيابان)خدا به موسي وحي كرد عصاي خود را به سنگ بزن .12 چشمه جوشيد.
💮👈اگر #توسل بد بود،موسي يا خدا بايد اين درخواست را نكوهش ميكردند و مثلا پاسخ ميدادند اين شرك است.بايد مستقيم از خدا بخواهيد.
💮👈اما اين گونه نشد.بلكه خداوند به احترام درخواست موسي،دعاي انها را اجابت كرد و معجزه اسا،چشمه هايي براي انها روان كرد.
🔸بنابراين #توسل_به_انبيا_و_اولياي_الهي در همه امور دنيوي و اخروي ،جاري و #مجاز است.
💮🔶وَأَوْحَيْنَا إِلَى مُوسَى إِذِ اسْتَسْقَاهُ قَوْمُهُ أَنِ اضْرِبْ بِعَصَاكَ الْحَجَرَ فَانْبَجَسَتْ مِنْهُ اثْنَتَا عَشْرَةَ عَيْنًا قَدْ عَلِمَ كُلُّ أُنَاسٍ مَشْرَبَهُمْ
🔸🔹و به موسى وقتى قومش از او آب خواستند وحى كرديم كه با عصايت بر آن تخته سنگ بزن پس از آن دوازده چشمه جوشيد هر گروهى آبشخور خود را بشناخت
🎙نقل به مضمون از سخنراني اقاي دكتر ميرباقري
📖 #قرآنچهمیگوید؟
✅ #نفاق یعنی زبان چیزی بگوید که دل قبول ندارد.
در سوره های مختلفی از قرآن نفاق و دورویی نکوهش شده و مشخصات منافقین بیان شده است.
از جمله در سوره آل عمران در آیات جنگ احد ،توصیفی از نفاق ذکر شده است:
وَلْيَعْلَمَ الَّذِينَ نَافَقُواْ وَقِيلَ لَهُمْ تَعَالَوْاْ قَاتِلُواْ فِي سَبِيلِ اللّهِ أَوِ ادْفَعُواْ قَالُواْ لَوْ نَعْلَمُ قِتَالًا لاَّتَّبَعْنَاكُمْ
هُمْ لِلْكُفْرِ يَوْمَئِذٍ أَقْرَبُ مِنْهُمْ لِلإِيمَانِ
يَقُولُونَ بِأَفْوَاهِهِم مَّا لَيْسَ فِي قُلُوبِهِمْ
وَاللّهُ أَعْلَمُ بِمَا يَكْتُمُونَ ﴿۱۶۷﴾
فولادوند: همچنين كسانى را كه دو رويى نمودند [نيز] معلوم بدارد و به ايشان گفته شد بياييد در راه خدا بجنگيد يا دفاع كنيد گفتند اگر جنگيدن مى دانستيم مسلما از شما پيروى مى كرديم آن روز آنان به كفر نزديكتر بودند تا به ايمان به زبان خويش چيزى مى گفتند كه در دلهايشان نبود و خدا به آنچه مى نهفتند داناتر است.