14.79M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻مسئولیت پدر بودن🔻
✅ بخش دوم
📻 رادیو معارف _ برنامه سلام زندگی
🎙 کارشناس: رضا یوسف زاده
💎 @rezyoos
14.79M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻مسئولیت پدر بودن🔻
✅ بخش سوم
📻 رادیو معارف _ برنامه سلام زندگی
🎙 کارشناس: رضا یوسف زاده
💎 @rezyoos
🔻دنیای یک مرد🔻
📻 رادیو معارف _ برنامه سلام زندگی
🗓 پنجشنبه ، ۲۸ بهمن ۱۴۰۰
⏰ ساعت ۹:۳۰
🎙 کارشناس: رضا یوسف زاده
💎 @rezyoos
‼️لطفا این کانال را دنبال نکنید‼️
@ganj_penhan
اگر فکر می کنید از اینکه هستید، راضی اید و هیچ احتیاجی به نگاه جدید ندارید
اگر می خواهید فقط زنده باشید و زندگی کردن و درست زندگی کردن برایتان مهم نیست.
‼️لطفا این کانال را دنبال نکنید‼️
اگر فکر می کنید هر آنچه تا الان فهمیده اید کاملا درست است
اگر در باورهای خود هیچ احتمال خطایی در نظر ندارید
‼️لطفا این کانال را دنبال نکنید‼️
اگر تحمل زیر سوال بردن باورهای خود را ندارید
اگر می ترسید در مورد همه چیز سوال کنید؛ این کانال را دنبال نکنید!
Eitaa.com/ganj_penhan
⛔ عواقب دنبال کردن این کانال بر عهده خود شماست
14.79M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻دنیای یک مرد🔻
✅ بخش اول
📻 رادیو معارف _ برنامه سلام زندگی
🎙 کارشناس: رضا یوسف زاده
💎 @rezyoos
14.79M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻دنیای یک مرد🔻
✅ بخش دوم
📻 رادیو معارف _ برنامه سلام زندگی
🎙 کارشناس: رضا یوسف زاده
💎 @rezyoos
🌱 روانشناسی کمال
(الگوی شخصیت سالم در رویکردهای مختلف روانشناسی)
📑 قسمت اول
ماهیت شخصیت سالم چیست؟
به اعتقاد بسیاری از روانشناسان، کانون توجه روان شناسی باید پژوهش پیرامون شخصیت سالم باشد.
بسیاری از نظریه پردازان علم روانشناسی، نگرش منحصربهفرد و تجویز خود را برای رشد روانی و کامیابی عرضه میکنند. هرکدام، استعداد بالقوهی آدمی را برای بهترشدن یا بیشترشدن از آنچه که هست، از منظری متفاوت میبینند و هر کدام، وصف خود را از اوج انسانیت کاملی که باید هوای رسیدن به آن را در سر داشت، به دست میدهند.
به اعتقاد آنها، سلامت روان بسی بیش از رواننژند یا روانپریش نبودن است.
در ادامه به صورت خلاصه دیدگاه پنج نظریه را در مورد شخصیت سالم تقدیم خواهیم کرد:
💎 انسان بالغ (الگوی آلپورت)
آلپورت نسبت به طبیعت انسان بر خلاف فروید بسیار خوش بین بود. به عقیده آلپورت، نیرو های ناهشیار اشخاص بالغِ سالم را هدایت و اداره نمی کنند. سائق انسان های سالم تعارضات درونی ناهشیار نیست.
به نظر آلپورت نیرو های ناهشیار فقط می تواند در رفتار روان نژندها تاثیرات مهمی به جا گذارد.
به هر صورت افراد سالم در سطح معقول و آگاه عمل می کنند و از نیروهایی که آنها را هدایت می کنند کاملا آگاهند و می توانند بر آن ها چیره شوند.
🔹 جنبه ی اصلی شخصیت آدمی، مقاصد سنجیده و هشیار، یعنی امیدها و آرزوهای اوست. این هدف ها انگیزه ی شخصیت سالم قرار می گیرند و بهترین راهنما برای فهم رفتار کنونی انسانند.
آلپورت می گوید : داشتن هدفهای دراز مدت، کانون وجود آدمی را تشکیل می دهد و بشر را از حیوان، بالغ را از کودک، و در بسیاری از موارد شخصیت سالم را از شخصیت بیمار متمایز می سازد.
♦️ ماهیت ارادی شخصیت سالم، یعنی تلاش برای آینده، به کلِّ شخصیت آدمی یگانگی و یکپارچگی می بخشد.
به عبارت دیگر، می توان با کوشش برای دست یافتن به مقاصد و رسیدن به هدف ها، جنبه های شخصیت را یکپارچه ساخت و جامعیت بخشید.
انسان های سالم به طور مداوم نیازمند تنوع، احساس و درگیری هستند. کارهای روزمره و عادی را کنار می گذارند و به جستجوی تجربه های تازه بر می آیند.
تن به ماجرا می سپارند، خطر می کنند و به جستجوی چیزهای تازه و کشف های جدید می پردازند.
درست است که همه این فعالیت ها تنش ایجاد می کند؛ ولی به عقیده آلپورت، به هر صورت تنها از راه همین تجربه ها و خطرهای تنش زاست که بشر می تواند ببالد و رشد کند.
🔸 وصف آلپورت از پرورش شخصیت، بر خلاف پرورش خود، به صورت مراحل جداگانه مشخص نیست. این بی اعتنایی نسبی به پرورش شخصیت به این اعتقادش مربوط است که شخصیت بالغ، حاصل کنش حال و آینده ی شخص است، نه گذشته ی او. تنها در روان نژند است که رابطه ی مداوم تبعی میان کودکی و بزرگسالی به چشم می خورد.
با این حال آلپورت به توصیف تجربه های خاص دوران کودکی که میان روان نژند ها و افراد سالم متفاوت است، پرداخته است.
✅ در قسمت بعد معیارهای شخصیت سالم از دیدگاه آلپورت را بیان خواهیم کرد...
📙 منبع: روانشناسی کمال . دوآن شولتس
🆔 @rezyoos
🌱 روانشناسی کمال
(الگوی شخصیت سالم در رویکردهای مختلف روانشناسی)
📑 قسمت دوم
معیارهای شخصیت سالم ازدیدگاه آلپورت
1⃣ گسترش مفهوم خود
زمانی که "خود" گسترش می یابد، قلمرو پهناورتری از اشیاء و اشخاص را فرا می گیرد.
در ابتدا "خود"، تنها معطوف به فرد است، اما با افزایش تجربه، "خود" وسعت می یابد و ارزش های مجرد و آرمان ها را در بر می گیرد. به عبارت بهتر، هنگامی که انسان بالغ پخته می شود، توجهش به بیرون از خود معطوف می گردد.
🔸اما داشتن رابطه یا چیزی یا کسی فراسوی خود به تنهایی کافی نیست. انسان باید نقشی مستقیم و کامل بیابد. آلپورت چنین نقشی را (مشارکت مطمئن در قلمرو های مهمی از تلاش های انسانی) خوانده است؛ آدمی باید خود را با فعالیت گسترش بخشد.
2⃣ ارتباط صمیمانه ی خود با دیگران
شخصی که از نظر روانی سالم است، می تواند به پدر و مادر، فرزندان، همسر، یا دوستان نزدیکش صمیمیت (عشق و محبت) نشان دهد. این توانایی، حاصل پرورش کامل مفهوم "گسترش خود" است.
در این حال شخص به فرد محبوب، احساسی اطمینان بخش نشان می دهد و به آسودگی و شادمانی او به اندازه ی خوشی و آسایش خودش اظهار علاقه می کند.
🔹 شخصیت سالم در برابر رفتار مردم شکیباست درباره آن ها حکم نمی کند و محکومشان نمی کند. شخص سالم با آگاهی از این که خود نیز ضعف هایی دارد، خطاها و سستی های بشر را می پذیرد. حال آن که روان نژند نا شکیباست و از فهم کلیت تجربه های اساسی بشری عاجز است.
3⃣ امنیت عاطفی
شخصیت سالم چند خصوصیت را در بر می گیرد که عمده ترین آن پذیرفتن خود است. شخصیت های سالم می توانند همه ی جنبه های هستی خود، از جمله نقاط ضعف و کاستی های خود را بپذیرند، بدون آن که فعل پذیرانه، تن به آن ها دهند.
شخصیت های بالغ بی آنکه زندانی هیجان ها یا عواطف خویش باشند یا بکوشند آن ها را پنهان سازند، می توانند عواطف بشری را بپذیرند.
🔸 شخصیت های سالم احساسات خود را مهار می کنند تا این احساسات سدّ راه فعالیت ها و روابط با دیگران نشود. چیرگی بر احساسات، فرو خوردن احساسات نیست، بلکه هدایت ان در مسیری سازنده تر است.
4⃣ ادراک واقع بینانه
اشخاص سالم به جهان خود عینی می نگرند. به عکس، روان نژندها که ناچارند واقعیت را تحریف کنند تا با خواسته ها، نیازها و ترس هایشان سازگار شود.
🔹 اشخاص بالغ بر پایه ادراک یا تجربه ای شخصی، همه مردمان و تمامی موقعیت ها را نیک یا بد نمی پندارد، و واقیت را همان گونه که هست، می پذیرد.
5⃣ مهارت و وظایف
آلپورت بر اهمیت کار و غرق شدن در آن تاکید فراوان دارد. مفهوم ضمنی توفیق در کار، پرورش مهارت ها و توانایی های خاص است؛ یعنی رسیدن به سطحی از شایستگی. کار و مسئولیت به زندگی معنا و دوام می بخشد.
🔸بدون داشتن کاری مهم و ارزشمند و ایثار، تعهد و مهارت های کافی برای انجام دادن آن، رسیدن به بلوغ و سلامت روانی میسر نیست.
6⃣ عینیت بخشیدن به خود
این معیار که یقینا کاری دشوار است، در توصیه ی قدیمی (خودت را بشناس) تجسم یافته است. کوشش برای خود شناسی عینی از ابتدای زندگانی آغاز می شود و هیچ گاه پایان نمی پذیرد. در هر سنی می توان به سطح معینی از عینیت بخشیدن به خود دست یافت.
شخصیت سالم به نسبت روان نژند به سطح بالاتری از خود شناسی نایل می گردد.
🔹شناخت کافی از خود، مستلزم بصیرت داشتن به آن چه شخص می پندارد هست و آن چه که واقعا هست. هر چه این دو تصویر به هم نزدیکتر باشند، فرد بالغ تر است.
انسانی که به مرتبه ی برتری از عینیت و بصیرت نفس رسیده باشد، صفات منفی خود را به دیگران فرافکنی نمی کند؛ داوری چنین شخصی درباره ی دیگران دقیق است و معمولا مردم او را بهتر می پذیرند.
7⃣ فلسفه یگانه ساز زندگی
شخصیت های سالم به جلو می نگرند و انگیزه شان هدف ها و برنامه های درازمدت است. این ها هدف جو هستند و اساس زندگی شان کاری است که باید به انجام برسانند؛ و همین است که شخصیت شان را تداوم می بخشد.
آلپورت این انگیزش یگانه ساز را که در شخصیت های سالم بیش از روان نژندها نمایان است ، جهت داشتن خوانده است. جهت داشتن، همه ی جنبه ها زندگی شخص را به سوی هدف (هدف ها) هدایت می کند و به او دلیلی برای زیستن می دهد.
🔸وجدان اخلاقی نیز به فلسفه ی یگانه سازی زندگی کمک می کند. آلپورت میان وجدان بالغ و وجدان نابالغ یا روان نژند فرق می گذارد. وجدان نابالغ مانند وجدان کودک است، مطیع و برده وار، آکنده از ممنوعیت ها و محرماتی است که از دوران کودکی بر جای مانده اند.
به عبارت بهتر، شخص نابالغ می گوید (باید این گونه رفتار کنم) حال آنکه شخص بالغ می گوید : (بهتر است این گونه رفتار کنم).
وجدان بالغ حاکی از حس وظیفه شناسی نسبت به خود و دیگران است که شاید از ارزش های دینی یا اخلاقی ریشه گرفته باشد.
✅ در قسمت بعدی الگوی راجرز را برای تان توضیح خواهیم داد...
📙 منبع: روانشناسی کمال . دوآن شولتس
🆔 @rezyoos
🌱 روانشناسی کمال
(الگوی شخصیت سالم در رویکردهای مختلف روانشناسی)
📑 قسمت سوم
انسان با کنش کامل
(الگوی کارل راجرز برای شخصیت سالم)
راجرز تصویر امید بخش و خوش بینانه ای از طبیعت انسان عرضه می دارد.
به اعتقاد او اهمیت زمان حال و چگونگی ادراک آن، برای شخصیت سالم اهمیت بیشتری دارد.
البته راجرز منکر تاثیر گذشته ها بر شیوه نگرش کنونی نیست و این تاثیر را در میزان سلامت روانی انسان ها موثر می داند.
💠 راجرز در نظام شخصیت به یک انگیزش یا (یک نیاز اساسی) که همان صیانت، فعلیت و اعتلای تمامی جنبه های شخصیت است قائل است.
این گرایش، فطری است و هر چند در نخستین سال های زندگی بیشتر متوجه جنبه های تن (فیزیولوژیک) رشد است، عناصر و جنبه های روانی کمال را نیز در بر می گیرد.
🔸 نخستین نکته ای را که در تلقی راجرز از شخصیت سالم باید پیش روی داشت، این است که شخصیت سالم روند است، نه حالت بودن، (مسیر است، نه مقصد).
"تحقق خود" پیش می رود، هیچ گاه پایان نمی پذیرد و وضعیتی ایستا ندارد.
کسانی که به تحقق خود می پردازند، به راستی خودشان هستند. خود را پشت نقاب ها و صورتک ها پنهان نمی سازند و به آنچه که نیستند تظاهر نمی کنند؛ یا در برابر بخشی از خود سپر نمی گیرند.
پیرو تجویزهای رفتاری نمی شوند، هر لحظه به رنگی در نمی آیند و در اوضاع و شرایط مختلف شخصیت های متفاوت از خود نشان نمی دهند.
🔹 به اعتقاد راجرز، هر چه انسان از سلامت روان بیشتری برخوردار باشد، آزادی عمل و انتخاب بیشتری را احساس و تجربه می کند.
انسان سالم می تواند بدون محدودیت و ممنوعیت، فکر و عمل خود را آزادانه انتخاب کند.
انسان تدافعی، از لذت این گونه احساس آزادی بهره مند نیست. شاید رفتار خاصی را انتخاب کند، اما نمی تواند انتخاب آزاد خود را به عمل واقعی تبدیل کند.
در واقع عواملی رفتارش را تعیین می کنند که در اختیارش نیستند.
♦️ تردیدی نیست که آمادگی کسب تجربه، به طور کامل زیستن، قدر هر لحظه زندگی را دانستن، انعطاف پذیر بودن، و از هیچ یک از جنبه های وجود بشر نهراسیدن، شیوه ی سالمتری است. البته دلپذیرتر آن است که احساس آزادی و رهایی کنیم، به توانایی های خویش اعتماد داشته باشیم و این قدرت را احساس کنیم که به زندگی خویش شکل می دهیم.
✅ در قسمت بعدی الگوی مزلو را برای تان توضیح خواهیم داد...
📙 منبع: روانشناسی کمال . دوآن شولتس
🌐 @rezyoos
کنترل خشم.m4a
3.02M
🔻کنترل خشم🔻
👈 یک تمرین ساده برای افزایش قدرت کنترل خشم
🎙رضا یوسف زاده
📻 رادیو معارف_مهربان باشیم
💠 @rezyoos
شخصیت های حمایت گر.m4a
2.88M
🔻شخصیت حامی🔻
👈 پنج ویژگی شخصیت های حمایت کننده
🎙رضا یوسف زاده
📻 رادیو معارف_مهربان باشیم
💠 @rezyoos