همدلی سازمانی.m4a
3.1M
🔻تغییر بسیار موثر در فضای کار🔻
👈 هوش هیجانی_همدلی سازمانی
🎙رضا یوسف زاده
📻 رادیو معارف_مهربان باشیم
💠 @rezyoos
🌱 روانشناسی کمال
(الگوی شخصیت سالم در رویکردهای مختلف روانشناسی)
📑 قسمت هفتم
انسان متعادلِ تعالی جو
(الگوی دکتر مسعود جان بزرگی برای شخصیت سالم)
دکتر مسعود جان بزرگی مبدع نظریه درمان چند بُعدی معنوی است. درمان چند بُعدی معنوی یک رویکرد درمانی با توجه به منابع اسلامی است.
دکتر جان بزرگی می گوید: « اگر هویت را درونی سازی یک فرهنگ (شامل: خانواده، والدین، نظام ارزشی و ...) در فرد بدانیم، مذهب و اخلاق دو مؤلفه اصلی آن هستند.
امروزه روان درمانگری بین فرهنگی با این مولفه ها سر و کار دارد؛ و اکنون وجود روان درمانگری و مشاوره معنوی بیش از هر زمان دیگری از جانب خود روانشناسان مورد تاکید است.»
از نظر او انسان سالم کسی است که با مؤلفه های فطری خود تطابق داشته و در ابعاد مختلف وجودی متعادل و انگیزه و اراده تعالی این ابعاد را دارد.
🔸 رفتار انسان سالم در وهله اول تابع اختیار او ست و در وهله بعدی این رفتار اختیاری تسلیم حق است؛ در واقع فرد سالم به این بینش رسیده است که اراده او تابع اراده حق است.
🔹دکتر مسعود جان بزرگی عقیده دارد که انسان دارای دو بعد طبیعی و ماوراء طبیعی است؛ در بعد طبیعی ایجاد و حفظ تعادل و در بعد الهی و ملکوتی تعالی خواهی و فراروی مهم ترین اهداف مشاوره است.
👇وی هشت ویژگی در زمینه تعادل یابی و چهار ویژگی در زمینه تعالی جویی برای انسان سالم مطرح می کند:
❇️ الف. تعادل یابی
انسان سالم برای رسیدن به تعادل نسبی دو فرآیند را هدف قرار می دهد؛ یکی تعدیل نیازهای اساسی و مهار تنش ها، و دیگری حل تعارض های اساسی روانی.
برای ایجاد تعادل در بعد طبیعی انسان، ویژگی های زیر باید ایجاد گردد:
1⃣ خودآگاهی و خدا آگاهی
آگاهی انسان نسبت به خود و جهان پیرامون و نیز آگاهی از نحوه تجزیه و تحلیل و قضاوت خود درباره جهان (جهانبینی خود)، آگاهی نسبت به اینجا و اکنون، زمان، فضای زندگی و ... همه در اختلالات روانی آسیب می بینند.
لذا در بسیاری از مکاتب روانشناسی آگاهی افزایی و تصحیح باورها محور اصلی درمان است.
داشتن بینش در زمینه مخلوقیت، ربوبیت و الهی بودن فطرت یک ویژگی اساسی در شخصیت متعادل است.
در مخلوقیت مهم این است که فرد به رابطه خود با خدا و چگونگی ارتباط او با بنده آگاهی پیدا کند و در ربوبیت انسان متوجه حمایت و تدبیر امر او به عنوان مولای خود گردد.
فرد سالم برای به فعل رساندن استعدادهای خود مرزهای درونی خود را شفاف کرده است. این شفاف سازی مستلزم خودآگاهی نسبت به افکار و احساسات هر لحظه خود، قطبی شدن ها، تعارض ها و سبک های دفاعی خود است.
2⃣ خودشناسی
فرد سالم با تحلیل ساختاری بر ابعاد وجودی خود و قوانین حاکم بر نفس شناخت دارد، فلذا تصویر روشنی از خود دارد.
تفاوت خودشناسی با خودآگاهی در این است که خود شناسی در واقع شناخت خود به عنوان یک انسان است ولی خود آگاهی شناخت خود به عنوان یک وجود منحصر به فرد است.
4⃣ خود نظم جویی
انسان سالم به دلیل شناخت از خود و خودآگاهی که دارد می تواند، عواطف، شناخت ها و رفتارها و تعامل های خود را مدیریت کند. انسان متعادل قدرت تنظیم روابط خود با خدا، دنیا و آخرت را دارد.
در نگاه اسلامی هسته اصلی خود نظم جویی تقواست؛ و هسته اصلی تقوا عقل است. برای بالا بردن خود نظم جویی بر اساس متون دینی چند اصل یا مکانیزم معرفی میشود: از جمله تجربه، عبرت، حزم (استوار اندیشی و اندیشه ناب و منسجم درباره چیزی)، خوف، رجا، حیا و محبت.
هر یک از این مکانیزم ها از طریق خاصی به جریان خود نظم جویی کمک میکند؛ به طور مثال در تجربه، عنصر یادگیری؛ در عبرت، الگوگیری و تدبر؛ در حزم، سخت روی و وحدت نظر و عاقبت اندیشی؛ در خوف، نگرانی و اجتناب؛ در رجا، امیدواری و خوش بینی، در حیا بازداری ارادی؛ در محبت، عواطف مثبت و تعهد؛ باعث گسترش و تحول خود نظم جویی می شود.
4⃣ سازگاری و پذیرش بالا
انسان سالم احساسات و هیجانات خود را طرد نمی کند، بلکه تلاش می کند آن ها را پذیرفته و سپس به دقت تحلیل و ریشه یابی کند.
انسان های سالم تجربه پذیری بالایی داشته و علاوه بر تحولات دنیای درون خود می توانند با تحولات و ناملایمات دنیای بیرون با کمک گرفتن از نیروهای معنوی و الهی سازگاری پیدا کنند.
در واقع انسان سالم در برابر خداوند و نیرو و اراده او تسلیم است فلذا تجربه رضایت او بسیار عمیق و گسترده است.
✅ در قسمت بعدی سایر ویژگی ها را برای تان توضیح خواهیم داد...
📙 منبع: اصول روان درمانگری و مشاوره با رویکرد اسلامی. مسعود جان بزرگی، سید محمد غروی
🌐 @rezyoos
🌱 روانشناسی کمال
(الگوی شخصیت سالم در رویکردهای مختلف روانشناسی)
📑 قسمت هشتم
انسان متعادلِ تعالی جو
(الگوی دکتر مسعود جان بزرگی برای شخصیت سالم)
در قسمت قبلی به چهار ویژگی در زمینه تعادل یابی اشاره کردیم، در این قسمت چهار ویژگی دیگر انسان سالم را مطرح خواهیم کرد.
5⃣ توانمندی های ارتقاء یافته
اگر مهارت را داناییِ به عمل در آمده، تمرین و تجربه شده بدانیم؛ زندگی سالم و مولد بدون مهارت های لازم به شدت آسیب پذیر خواهد بود.
انسان سالم دائما در تلاش است که دانایی های خود را به عرصه عمل و رفتار بکشاند.
✅ دانشی که در زندگی به عمل در نیاید و به مهارتی در جهت رشد و کمال تبدیل نشود، زمینه های آسیب پذیری برای انسان فراهم می کند. عمده ترین آسیب چنین دانایی بدون عمل، چند لایه شدن یا از دست دادن انسجام روان شناختی است.
6⃣ روابط خانوادگی سالم و مستحکم
یکی از ویژگی های مهم شخصیت سالم، برقراری رابطه سالم با اعضاء خانواده است.
فرد سالم بر اساس الگوی عشق و احترام و مسئولیت پذیری و تعهد با پدر و مادر، خواهر و برادر، همسر، فرزندان و سایر فامیل ها روابط گرم، سالم و مستحکم دارد.
در واقع به خاطر وجود منابع حمایتی قوی، فرد سالم به راحتی می تواند بر مشکلات و تعارضات فائق بیاید.
7⃣ زندگی اجتماعی غنی
روابط اجتماعی سازنده و علایق جمعی از دیگر عناصر مهم شخصیت سالم است. اصلاح رفتار در چارچوب اجتماعی نه تنها زمینه رشد و شکوفایی فرد را فراهم می کند، سرعت و کیفیت درمان را افزایش می دهد.
به دنبال این اصل محورهای مانند: ظلم نکردن، ظلم نپذیرفتن، اهمیت انفاق و قرضالحسنه و اثرات درمانگرانه آنها، یاری کردن، خوشحال کردن دیگران یا فعالیتهای عام المنفعه، حضور در اجتماعات، فعالیت های اجتماعی، دخالت و تجسس نکردن در احوال دیگران، احترام گذاشتن به افراد حتی در غیاب آنها، راستگویی و راست کرداری، و ... اهمیت مییابد.
همه این فعالیتها ضد اختلالات روانی مثلا نوروزگرایی (روان آزرده خویی) است.
8⃣ ارتباط عمیق با طبیعت و خلقت
انسان های سالم در ارتباط با طبیعت به آرامش درونی رسیده و افق و وسعت دید خود را گسترش می دهد.
حضور فعال در طبیعت زمینه های تفکر را در انسان فراهم کرده و ارتباط انسان با خالق هستی را تقویت میکند؛ و تقویت این ارتباط ثبات عاطفی انسان را ارتقا میدهد.
در متون دینی درباره ارتباط انسان با طبیعت و اثرات آن بر انسان نکات بسیار زیادی بیان شده است.
توجه به محیط زیست و حیوانات و قائل بودن حق حیات و توجه به مخلوق بودن آنها و مراقبت برای عدم اعمال ظلم و ضرر به هستی از ویژگی های یک انسان متعادل است.
✴️ این هشت ویژگی اساسی شخصیت سالم در زمینه تعادل یابی بود.
✅ در قسمت بعدی چهار ویژگی نهایی در زمینه تعالی جویی را بیان خواهیم کرد...
📚 منبع: اصول روان درمانگری و مشاوره با رویکرد اسلامی . مسعود جان بزرگی، سید محمد غروی
🌐 @rezyoos
🌱 روانشناسی کمال
(الگوی شخصیت سالم در رویکردهای مختلف روانشناسی)
📑 قسمت نهم
انسان متعادلِ تعالی جو
(الگوی دکتر مسعود جان بزرگی برای شخصیت سالم)
پس از عنوان هشت ویژگی در زمینه تعادل یابی، حال به چهار ویژگی در زمینه تعالی جویی بر اساس دیدگاه دکتر جان بزرگی خواهیم پرداخت.
ب. تعالی جویی
اهداف تعالی جویانه به نیازهای وجودی و معنوی پاسخ میدهد. به نظر می رسد اولین مرحله تعالی، داشتن حداقلی از تعادل است.
تعادل به مکانیزم تحول عقلی و مهارت عملی مربوط است. بدون برخورداری از عقلانیت، انباشت رفتار معنوی و مذهبی چندان تعالی بخش نیست؛ در واقع ثواب یک عبادت به اندازه عقل انسان است.
👇فلذا همان طور که بیان شد از آنجایی که انسان دو بعد دارد، علاوه بر ویژگی تعادل، تعالی جویی نیز در سلامت انسان دخیل است.
به صورت کلی می توانیم به چهار ویژگی، ذیل تعالی جویی اشاره کنیم:
9⃣ پیوند های معنوی و الهی قوی
انسان سالم می تواند فعالیت های خود را در چارچوب نظام الهی معنا کند. او پیوندهای شناختی، عاطفی و معنوی قوی با معبود خود دارد.
توحید محور اصلی بعد معنوی انسان است. پیوند با معنویت، فرد را از یک هویت درونی ثابت برخوردار می کند، که تحولات روانشناختی پیرامون آن رقم میخورد.
در چنین وضعیتی تغییرات برای فرد رو به تعالی بوده و ماندگارتر است چون با ریشههای معنوی که هسته هویت او را تشکیل میدهد، پیوند می خورد.
🔟 فراروی
داشتن معنای زندگی فراتر از مادیت، منیت و موقعیت، یکی از ویژگیهای اساسی فرد سالم است؛ این معنای زندگی متعالی فراروی عنوان شده است.
نیاز به فراروی از جمله نیازهای اساسی و مهم انسان است که ارضای این نیاز به احساس آزادی و هدفندی منجر می شود.
با توجه به منابع اسلامی، انسان مومن دائما در پی رشد معنوی خود است؛ و یکی از اهداف اصلی اعمال و رفتارهای او رسیدن به معارف بلند است.
1⃣1⃣ وحدت یافتگی
رسیدن به مرحله ای از خلوص که اعمال انسان دارای انسجام روانشناختی کامل با محوریت توحید باشد را میتوان از اهداف تعالی جویی دانست.
یکی از نشانه های سلامت روانشناختی توحید یافتگی شخصیت است؛ که با تأمین تعادل روانشناختی در ظاهر رفتارها ظهور میکند؛ اما وقتی این وحدت یافتگی با هدف وحدت یافتگی در سطح تعالی جویانه پیوند خورد تداوم خواهد یافت.
در اینجا منظور از وحدت یافتگی این است که نه تنها بین اعمال و رفتار با شناخت های فرد وحدت ایجاد شود، بلکه این وحدت یافتگی حول محور توحید الهی شکل گرفته و نیت و اعمال فرد برای خداوند خالص گردد.
2⃣1⃣ پیوند با الگوهای عملی صحیح
تعالی جویی بدون شناخت مسیر صحیح خداشناسی امکانپذیر نیست؛ و هدایت الهی از طریق شریعتی که او معرفی کرده است ممکن می گردد.
شناخت نبوت و شریعتی که از جانب خداوند به انسانها عرضه شده است به عنوان استاندارد های رفتار درست می تواند مسیر حرکت انسان را بدون خطاهای متعدد تامین کند.
گذشته از وحی که از زبان نبی اکرم (ص) برای انسانها ابلاغ شده است، سیره و رفتار عملی او و کسانی که او به عنوان ولیّ بعد از خود معرفی کرده است، میتواند گنجینهای معتبر از عملکرد درست را در اختیار انسان قرار دهد.
✅ در قسمت بعدی الگوی اندیشمند اسلامی مرحوم علی صفایی حائری را برای تان توضیح خواهیم داد...
📚 منبع: اصول روان درمانگری و مشاوره با رویکرد اسلامی . مسعود جان بزرگی، سید محمد غروی
🌐 @rezyoos
هدایت شده از گنج پنهان
🔺ما در یک مثلث برمودا گرفتار شده ایم🔺
کل زندگی ما خلاصه شده در
آشپزخونه🍽
دست شویی🚽
اتاق خواب🛏
یک زندگی روتین و تکراری🔄😔
🍃༺ @ganj_penhan ༻🍃
ازدواج و خلوص نیت.m4a
1.79M
🔻ازدواج و خلوص نیت🔻
👈 خاصیت ازدواج و تاثیرش در معنویت
🎙رضا یوسف زاده
📻 رادیو معارف_مهربان باشیم
💠 @rezyoos
مراحل الگو گیری.m4a
3.14M
🔻مراحل الگو گیری🔻
👈 روش الگو گرفتن از دیگران
🎙رضا یوسف زاده
📻 رادیو معارف_مهربان باشیم
💠 @rezyoos
اصول روابط گسترده خانواده_کاشانه.m4a
29.9M
🔻مدیریت روابط خانوادگی🔻
📻 رادیو قم _ کاشانه
🎙 کارشناس: رضا یوسف زاده
💎 @rezyoos
خودپایشی.m4a
3.05M
🔻خوپایشی🔻
👈 مهارت محاسبه نفس
🎙رضا یوسف زاده
📻 رادیو معارف_مهربان باشیم
💠 @rezyoos
تغییرات کوچک.m4a
2.99M
🔻تغییرات کوچک🔻
👈 نتایج بزرگ
🎙رضا یوسف زاده
📻 رادیو معارف_مهربان باشیم
💠 @rezyoos
سلام بر او که مساجد ضرار را خراب خواهد کرد
سلام بر او که مناره های مجلل مساجد را تخریب خواهد کرد
سلام بر او که آینه کاری ها را ویران خواهد کرد
سلام بر او که منبرهای کبر و ریا را خواهد سوزاند
سلام بر او که بر اشرافیت مذهبی خواهد شورید
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
سلام بر او که تهمت بدعت بر او خواهند زد
سلام بر او که حکم تکفیرش را خواهند داد
سلام بر او که خونش را مباح اعلام خواهند کرد
سلام بر او که منتظرانش برای تقرب به خدا به جنگش خواهند رفت.
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
سلام بر او که گمنامان بر او ایمان خواهند آورد
سلام بر او که انصارش در ظاهر و پوشش بی دینان خواهند بود
سلام بر او که به ظاهر متدینین، یارانش را تمسخر خواهند کرد
سلام بر او که با عده ای قلیل، عالم را پر از نور خواهد کرد.
❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️
سلام بر او که مال حرام را حتی اگر در کابین زن ها باشد، باز پس خواهد گرفت
سلام بر او که نقاب از چهره مدعیان بر خواهد داشت
سلام بر او که بدعت ها را منسوخ خواهد کرد
سلام بر او که حقیقت را آشکار خواهد کرد.
سلام بر او که عشق را بر زمین حاکم خواهد کرد.
🌐 @rezyoos
🚫تاثیر مواد مخدر، الکل و نیکوتین بر عملکرد جنسی زنان و مردان🚫
پژوهش های علمی نشان می دهد که مصرف مواد مخدر، الکل و نیکوتین با کژکاری جنسی رابطه مستقیم دارد.
⛔️ سوء مصرف اکثر مواد مخدر، مثل تریاک، کراک، ماریجوانا، حشیش، کوکائین، هرویین، و ... در بسیاری از مصرف کنندگان و سوء مصرف کنندگان مرد و زن، ناکارایی جنسی گسترده ایجاد می کند.
محققان گزارش دادند که بیش از ۶۰ درصد گروه بزرگی از مصرف کنندگان کوکائین ناکارایی جنسی داشتند (کوکورز، میلی پوتاش و گولد، ۱۹۸۸؛ مكدانلد، والدورف راینر من و مورفی، ۱۹۸۸).
⛔️ بین برخی افراد این تصور غلط وجود دارد که الكل، برانگیختگی و رفتار جنسی را تسهیل می کند؛ ولی آنچه عملا اتفاق می افتد این است که الكل در مقادیر کم و متوسط، بازداری اجتماعی را کم می کند، طوری که آدمها رغبت بیشتری به ارتباط جنسی حس می کنند و شاید آن را بیشتر طلب می کنند. (ویگل، اسکپکووسکی و بارلو، ۲۰۰۶).
الكل از لحاظ فیزیکی، سرکوبگر دستگاه عصبی مرکزی است و وقتی دستگاه عصبی مرکزی سرکوب شود، نعوظ برای مردان و نرم شدن مهبل برای زنان سخت تر می شود (اسکیاوی، ۱۹۹۰).
سوء مصرف مزمن الکل می تواند باعث صدمه ی عصب شناختی ماندگار و تقریبا حذف چرخه ی پاسخ جنسی شود.
این سوء مصرف ممکن است به کبد و بیضه ها صدمه بزند و میزان تستوسترون، و به تبع آن میزان میل جنسی و برانگیختگی جنسی، را کم کند.
💢 این تأثیر متقابل و دوگانه ی الکل ( یعنی بازداری زدایی اجتماعی و سرکوب فیزیکی) از زمان شکسپير که می گوید: "میل را بر می انگیزد اما عمل را فرو می نشاند." ( مكبث)، مشخص بوده است.
اعتیاد مزمن به الکل همچنین می تواند برای مردان و زنان مشکلات باروری ایجاد کند (مالاتستا و آدامز، ۲۰۰۱).
فارن (۱۹۸۷) شیوع ناکارایی جنسی در مردان الکلی را بررسی کرد و دریافت ۷۵ درصد آنها ناکارایی نعوظی، میل جنسی کم و انزال زودهنگام یا تأخیردار داشتند.
⛔️ نیکوتین هم با عملکرد جنسی مختل، رابطه ی مشابهی دارد.
مانینو، کلونز و فلاندرز (۱۹۹۴) که بیش از ۴۰۰۰ کهنه سرباز را بررسی کردند، گزارش دادند سیگار کشیدن صرف، پس از کنترل سایر متغیرها، از جمله مصرف الکل و بیماری عروقی، با افزایش ناكارایی نعوظی رابطه داشت.
وینچ و دیگران (۲۰۰۸) به همین سیاق، در مطالعه ی جدیدتری دریافتند مصرف نیکوتین قبل از تماشای یک فیلم شهوانی با کاهش پاسخ نعوظی مردان به آن فیلم رابطه داشت.
هارت و مستون، (۲۰۰۸) در مطالعه ای موازی کاهش برانگیختگی زنانی را نشان داد که قبل از تماشای فیلم، نیکوتین مصرف کرده بودند.
📔 منبع: آسیب شناسی روانی بر اساس DSM5 . دیوید اچ بارلو و دیگران . ویراست ۲۰۱۸
🌐 @rezyoos