eitaa logo
پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر
905 دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
111 ویدیو
9 فایل
🚩🔸 پژوهشگاه فقه معاصر گامی برای پاسخگوئی به نیازهای بشر امروز و دنیای معاصر تلاشی برای شناسایی استعدادهای پژوهشی و به کارگیری آنها در پژوهش‌های فقهی 🚩🔹 Website=www.riicj.com Instagram=@riicj_ جهت ارتباط با واحد رسانه و پیشنهادات: @riicj_media
مشاهده در ایتا
دانلود
🔅 پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر 🔸بخش بین‌الملل پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر در رصد علمی از تحولات مرتبط با موضوع «فقه معاصر» تلاش می‌کند اخبار و رویدادهای مهم را جمع‌آوری و به اطلاع علاقمندان برساند. رویدادهای علمی مرتبط به بخش بین‌الملل در سایت پژوهشگاه فقه معاصر قابل مشاهده است. ⚡️عناوین و لینک آخرین اخبار🔻🔻🔻 🔹گزارشی از میزگرد «نوزایی شهر اسلامی در قرن‌های ۲۰ و ۲۱ در ایران، ترکیه و حاشیه خلیج فارس» 🔹گزارشی از برگزاری نهمین نشست سالانه بین المللی شیعه شناسی 🔹فراخوان نگارش مقاله برای مشارکت در نشست «تاریخی‌سازی نظام حسی مسلمانان: به سوی تاریخ حسی اسلام در جهان آغاز دوران مدرن» 🆔Eitta: eitaa.com/riicj_com 🆔 web site:https://new.riicj.com/
⚡️ گزارش دیدار مجازی جمعی از شخصیت های علمی دانشگاه کوفه با ریاست پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر آیت الله مجتبی نورمفیدی 🔹رئیس پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر، آیت‌ﷲ مجتبی نورمفیدی، در نشست مشترک مجازی با رییس دانشکده فقه دانشگاه کوفه حضور به هم رساندند. در ابتدای این نشست آیت‌ﷲ مجتبی نورمفیدی شهادت رییس محترم جمهور و جمعی از خدمتگذاران انقلاب اسلامی و نیز سی و پنجمین سالگرد رحلت امام خمینی(ره) را تسلیت گفتند و نقش پراهمیت حضرت امام(ره) را در اثرگذاری بر شیعیان ایران و عراق یادآور شدند. ایشان به تببین اهمیت انقلاب اسلامی پرداختند و نقش پراهمیت ایشان را در مسیر توجه به چالش های بشریت جهت ارایه پاسخ به آن ها ذیل ظرفیت های فقه معاصر یادآور شدند. 🔸 گزارش مشروح این نشست را اینجا بخوانید
⚡️ قاعده لاضرر و حفظ محیط زیست! 🔹به مناسبت روز جهانی محیط زیست، بخشی از بیانات آیت‌ﷲ احمد مبلغی در نشست یکشنبه های روش با موضوع «کاربردی سازی گزاره های فقهی؛ امکان سنجی، ساحت ها و روش ها» پیرامون ارتباط کاربردی سازی قواعد فقهی و حفظ محیط زیست از نظر می گذرد. 🔹آیت‌ﷲ احمد مبلغی در این زمینه گفت: اگر از فقه سنتی سؤال کنند که چنانچه فردی زباله خودش را که محتوی پلاستیک است این را بیندازد در کوچه یا خیابان یا در بیابان رها کند یا در ساحل دریا بیندازد آیا این حرام است خیلی برای او سخت است که بگویی حرام است، می گوید این چه ضرری دارد ؟! پلاستیک چه ضرری دارد؟ اما نگاه کاربردی سازی گزاره های فقهی آمده می گوید که این ضرر فرآیندی شده، ضرر این طور نیست که تک موردی باشد فرایندی است؛ یعنی وقتی من پلاستیک را می اندازم و پلاستیک در جامعه به وفور در اختیار همه است و فرهنگ از روی همخوانی شکل می گیرد یعنی دیگری می بیند من می اندازم او هم می اندازد. پس من با این عمل بخشی از یک فرآیند اضرار به و محیط زیست هستم با ابعاد خطرناک. وقتی شما ضرر را فرآیندی تعریف می کنید می بینید که از انداختن یک پلاستیک حتی یک نفر آزرده می شود و شما به عنوان یک عنصر فعال در یک فرآیندی قرار می گیرید که دیگران را هم با این کارتان دعوت می کنید به این کار و ممکن است در یک زمان ده ها و صدها نفر این کار را بکنند و شما هم بخشی از این فرآیند آسیب زدن به محیط زیست هستید. آنوقت براساس لاضرر می توانید این کار را حرام به حساب بیاورید.
🔹روِيَ أَنَّهُ حُمِلَ لَهُ حِمْلُ بَزٍّ لَهُ قِيمَةٌ كَثِيرَةٌ فَسُلَّ فِي الطَّرِيقِ فَكَتَبَ إِلَيْهِ الَّذِي حَمَلَهُ يُعَرِّفُهُ الْخَبَرَ فَوَقَّعَ بِخَطِّهِ إِنَّ أَنْفُسَنَا وَ أَمْوَالَنَا مِنْ مَوَاهِبِ اللَّهِ الْهَنِيئَةِ وَ عَوَارِيهِ الْمُسْتَوْدَعَةِ يُمَتِّعُ بِمَا مَتَّعَ مِنْهَا فِي سُرُورٍ وَ غِبْطَةٍ وَ يَأْخُذُ مَا أَخَذَ مِنْهَا فِي أَجْرٍ وَ حِسْبَةٍ فَمَنْ غَلَبَ جَزَعُهُ عَلَى صَبْرِهِ حَبِطَ أَجْرُهُ وَ نَعُوذُ بِاللَّهِ مِنْ ذَلِك‏. [تحف العقول، ص ۴۵۶] 🔶 روایت شده است که یک بار پارچه‌های گران قیمت امام جواد علیه السلام را هنگام آوردنِ به خدمتش، در راه به سرقت بردند. مامورِ حمل بار، طی نامه ای جریان را برای حضرت علیه السلام نوشت. امام جواد علیه السلام با خط مبارک خویش چنین مرقوم فرمودند: جان و مال ما از مواهب گوارای خداوند و عاریت و سپرده اوست. تا آنجا که امکان بهره‌مندی از آن را داریم مایه شادی و خوشی است و آنچه از آن ببرند برای ما اجر و ثواب در بر دارد. پس هر کس بیتابی اش بر صبرش چیره شود، اجرش تباه گردد که از آن به خدا پناه می‌بریم.
📌پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر با همکاری میز "توسعه و توانمندسازی علوم اسلامی" دفتر تبلیغات اسلامی برگزار می‌کند: 🔹 یکشنبه‌های روش! ⚡️نشست چهاردهم کاربردی سازی گزاره های فقهی؛ امکان سنجی، روش و ساحت ها 🔶 ارائه دهنده: 🎤آیت الله احمد مبلغی استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم، عضو هیئت امنای پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر 🕒 زمان:یکشنبه ۲۰ خرداد ساعت ۱۲:۳۰ الی ۱۴ 🌐لینک ورود به جلسه : https://bbb01.dte.ir/b/ggp-aag-qln-1ze علاقمندان می‌توانند برای حضور در جلسه به این آدرس مراجعه نمایند🔻 🏫 مکان: خیابان فاطمی(دورشهر) . کوچه 30. پلاک 53 🆔Eitta: eitaa.com/riicj_com 🆔 web site:https://new.riicj.com/
⚡️ به مناسبت سالروز ازدواج آسمانی امیرالمومنین علی علیه السلام و صدیقه کبری سلام الله علیها منتشر شد: بازخوانی پرونده «بررسی قرآنی-فقهی برابری جنسیتی» 🔹وقتی که خداوند متعال در قرآن سخن از انسان و منزلت انسان و جایگاه انسان می‌کند، تفاوتی بین مرد و زن قائل نیست. همه‌ی آن چیزهایی که می‌گوید، مسئله‌ی آن مسئله‌ی انسان است و جنسیت در آن دخالتی ندارد. 🔹در مسئله‌ی خانواده معنای قوامیت برتری نیست، معنای آن تبعیض نیست، این مسئله‌ی تقسیم مسئولیت در محیط خانواده است. قوامیت یعنی مدیریت در خانواده. زن و مرد هستند و این‌ها می‌خواهند زندگی را اداره کنند، بالأخره حرف آخر را چه کسی می‌خواهد بزند؟ در تقسیم‌بندی که شده که گفته آقا این کار را انجام دهد. این دلالت بر برتری ندارد. 🔹معنای «وَلِلرِّجَالِ عَلَيهِنَّ دَرَجَةٌ» این است که وقتی دعوا می‌شود، دست تو که بالاتر است، تو باید کوتاه بیایی. معنای این «وَلِلرِّجَالِ عَلَيهِنَّ دَرَجَةٌ» این است که تو کوتاه بیایی، نه این‌که تو برتری داری و از این برتری که در دعوای طلاق و خانوادگی هست، پس استفاده کنی که؛ کل مردان بر کل زنان برتری دارند. این آیه اصلا چنین نیست که شما بخواهید چنین استفاده‌ای کنید. می‌گوید که؛ دعوا و اختلاف می‌کنید، تو مرد «وَعَاشِرُوهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ» ، تو با آن‌ها رفتار خوب داشته باشد «وَلِلرِّجَالِ عَلَيهِنَّ دَرَجَةٌ»، تو چون دست بالا را داری، چون دست تو بالا هست، تو باید کوتاه بیایی. 🔸 با ما همراه باشید
5.87M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⚡️ میزگرد فقه معاصر و امروز ما 📌 با موضوع انتخابات 🎥 بزودی منتشر خواهد شد
34.94M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⚡ در میزگرد با موضوع انتخابات مطرح شد: نگاهی به فلسفه انتخابات 🎙️ استاد معظم حجت الاسلام والمسلمین محسن مهاجر نیا 📌 ادامه دارد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ویدئوکلیپ|📱 در نشست یکشنبه های روش با موضوع «کاربردی سازی گزاره های فقهی؛ امکان سنجی، روش ها و ساحت ها» عنوان شد: قاعده لاضرر و کیسه زباله 🔹کاربردی سازی گزاره های فقهی یعنی توسعه دادن قاعده ای مانند لاضرر به مسائل گوناگون حتی انداختن کیسه زباله در خیابان. 🎙 آیت الله احمد مبلغی 🆔Eitta: eitaa.com/riicj_com 🆔 web site:https://riicj.com/
📪 پیامهای شما 🔸دکتر علی یار ارشدی مدیر مؤسسه حقوقی عدالت آراء، ذیل گزارش «شرح نظریه همروی و اعتبار فقه سیاسی و نقد آن» برای ما نوشت: «اساسا با فقه و احکام فقهی ، به تنهایی نه می توان حکومت تشکیل داد و نه می توان حکومت کرد! بلکه قبل از تمسک به فقه و‌قواعد فقهی و احکام فقهی، باید تشکیل حکومت داد! یعنی ساختارهای صحیح برای حکمرانی مطلوب را تشکیل داد . سپس می توان در چهارچوب این ساختارها ، از احکام و‌قواعد فقهی برای اداره ی شئونات مختلف جامعه استفاده کرد. اگر علاقه به این بحث داشتید و مایل به دانستن ادله و ابعاد مطلب می باشید ، یک‌ میز گرد علمی تشکیل دهید تا به گفتگو بنشینیم . با احترام» 📢 پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر ضمن دعوت از همگان برای ابراز نظرات خود از ایشان بزودی برای گفتگوهای بیشتر دعوت بعمل خواهد آورد و نتایج آن منتشر خواهد شد.
26.18M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⚡️ در میزگرد با موضوع انتخابات مطرح شد: حق انتخاب و آزادی در جمهوری اسلامی 🎙 استاد معظم حجت الاسلام والمسلمین محسن مهاجر نیا 📌 ادامه دارد
📖 پرونده فقه نمایش/10 🔷 حجت الاسلام دکتر علی شریفی: استفاده زنان از کلاه‌گیس در معرض دید مردان 🔶 حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر علی شریفی داستاد جامعة المصطفی قم و دبیر گروه فقه حقوق و تکالیف شهروندی پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر در یادداشتی نوشت : اگر پوشاندن کلاه‌گیس واجب باشد، باید پوشاندن لباس زیبا نیز بر زنان واجب باشد و این امری است که هرچند به‌صورت حکم استحبابی و توصیه اخلاقی در کلمات فقها وجود دارد؛ ولی فتوا به آن دشوار است. به همین دلیل، اکثریت فقها احتیاط کرده‌اند و از فتوای صریح خودداری ورزیده‌اند. مشروح یادداشت حجت الاسلام والمسلمین علی شریفی، از نگاه شما می‌گذرد: مشاهده متن کامل پرونده🔻🔺 📱 https://riicj.com/news/1830/ 🆔Eitta: eitaa.com/riicj_com 🆔 web site:https://riicj.com/