🔵 درباره شاکله مجلس دوازدهم 🔵
▪️گزیده مصاحبه ایزدخواه با ایسکانیوز
مجلس دوازدهم، یک دست نخواهد بود
🔺مجلس دوازدهم نسبت به مجلس یازدهم مجلس مستقلتری خواهد بود و یکدستی سیاسی مجلس یازدهم را دیگر نخواهیم داشت. یعنی نمایندگان قدرت بیشتری خواهند داشت تا فراکسیون اکثریت. در مجلس یازدهم فراکسیون اکثریت حرف اول و آخر را میزد و عمده نمایندگان تابع این فراکسیون بودند.
مجلس دوازدهم متشکل از چند گروه و جریان خواهد بود و مجلس هراندازه یک دست نباشد قویتر خواهد بود زیرا مجلس یک دست، مجلسی ضعیف است که در آن حرفهای نمایندگان مستقل شنیده نمیشود و به انزوا میرود. پیشبینی میکنم در مجلس دوازدهم اختیارات هیات رییسه محدودتر خواهد بود. قدرت هیات رییسه نباید بر مجلس بچربد و باید صرفا در حد هماهنگ کننده باشد. بنابراین امیدوارم در مجلس دوازدهم نمایندگان در جایگاه اصلی خود قرار گیرند و مجلس، ریاستی نباشد تا نمایندگان بتوانند نقش نمایندگی خودشان را بهتر ایفا کنند.
دوقطبی اصولگرایی - اصلاحطلبی به پایان خودش رسید
🔺دوقطبی اصولگرایی و اصلاحطلبی به پایان رسیده و به تاریخ پیوست. انتخابات اخیر ثابت کرد که دیگر اصلاحطلب - اصولگرا برای مردم، موضوعیت ندارد. در شصت نفر اول انتخابات تهران هیچ اصلاحطلبی وجود نداشت و جبههبندی اصولگرایی هم کاملا بهم ریخت و ائتلاف مشهور اصولگرایی رای اول را به دست نیاورد. در مجلس دوازدهم شاهد رویش جریانهای جدید سیاسی از جمله عدالتخواهی خواهیم بود و این جریان در مجلس قدرت بیشتری خواهد داشت.
در مجلس آینده بجای کشمکش، چالش اصلی بر سر نحوه اداره کشور خواهد بود
🔺در مجلس دوازدهم اکثریت مطلق نخواهیم داشت و شاهد دو یا سه گروه پرقدرت خواهیم بود که چالش میان آنها محدود به تقابل سیاسی نیست، بلکه درباره نحوه اداره امور کشور بویژه اقتصاد، کشمکش خواهند داشت.
جبهه گیریهای سیاسی، عمدتا سطحی و کاذب است و مهم این است که ببینیم اقتصاد کشور را با چه دست فرمانی میخواهیم اداره کنیم؟ آیا سیاست تکنوکرات را در اقتصاد میخواهیم ادامه دهیم یا خیر؟ درحالی که پیام مردم در این انتخابات، نه به تداوم روال غالب بر اقتصاد بود.
نفس این اتفاق، مثبت است چرا که مجلس زمانی جایگاه خود را باز مییابد که در آن تضارب آراء واقعی وجود داشته باشد.
اختیارات رییس و هیات رییسه محدود خواهد شد
🔺هیات رییسه این دوره، ترکیبی یک دست نخواهد داشت و قائم به فرد هم نخواهد بود و متشکل از دو یا سه جریان خواهد بود. چنین ترکیبی به قوت مجلس کمک میکند و باعث میشود نظرات و سلیقههای مختلف در اداره مجلس نقش داشته باشند. در چنین شرایطی رییس مجلس (هر کسی میخواهد باشد) مجبور است به نمایندگان، کمیسیونها و فراکسیونها اختیارات بیشتری بدهد و نمیتواند خودمحور عمل نماید.
جبهه پایداری ضعیف عمل کرد
🔺جبهه پایداری در این انتخابات بسیار ضعیف و دور از انتظار عمل کرد؛ به نحوی که پذیرفت در جریان سنتی اصولگرا هضم شود. فکر نمیکنم این جریان در مجلس آینده بتواند جایگاه محکمی داشته و کاری از پیش ببرد. جریان منتقد در مجلس دوازدهم، در دست جوانان مستقلی خواهد بود که فارغ از این دسته بندیهای سیاسی وارد گود شدند و توانستند اقبال مردمی نیز داشته باشند.
مجلس را باید از حاشیهنشینی دولت نجات دهیم
🔺در مجلس بعد، باید به تغییر اساسی ریل اداره کشور بپردازیم، حرکت در حاشیهها دیگر قابل قبول نیست. پیام مردم هم در انتخابات این بود که خواهان تغییرات اساسی هستند. برای اینکار باید مجلس را به ریل اصلی خودش بازگردانیم و آنرا از حاشیه نشینی دولتها نجات بدهیم. نه فقط این مجلس، مجالس مختلف در حاشیه دولتها حرکت کردند و حتی قدرت برخی نهادها و دستگاهها از مجلس هم بیشتر شد.
در این دوره باید مجلس را به راس امور بازگردانیم و آن را از دستیار دولت بودن نجات دهیم. مجلس شاگردشوفر دولت نیست! بلکه قوه مستقلی از دولت است و باید آن را از فضای دولتزدگی که در مجلس یازدهم هم تشدید شد، رها کنیم. در مجلس یازدهم برخی نمایندگان سیاسی، خودشان را نماینده دولت و مجلس را بخشی از پیکره دولت دانستند و این اشتباه بزرگی بود.
@dr_izadkhah
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺اگر از من نپرسید ناراحت میشوم!
زیبا نیست؟
رهبری هر سال خود را کاملا شفاف در معرض سوال عمومی قرار میدهد
هر سال در دیدار رمضانه، تشکلهای دانشجویی با رهبری دیدار کرده دانشجویان در مقابل دیدگان همه و مردم سوالاتی صریح، بیپرده، محکم و سطح بالا، با درخواست رهبری بیملاحظه، از ایشان میپرسند و مطالب بیان میکنند. بعد هم اصل سوالاتشان را در صفحه رسمی خودشان منتشر میکنند.
نه کسی میگید آقا مودبانه نیست در حضور دیگران اینگونه بیپرده و صریح از رهبری سوال میکنید و نه از انتشار رسانهای سوالاتشان منع میشوند!
جالب آنکه نهاد رهبری و بیت آقا چند سالی هست که از ما میپرسند که اگر از رهبری سوال دارید بفرستید ما به ایشان میدهیم یعنی نه تنها از مورد سوال واقع شدن طفره نمیروند بلکه خود بدنبال امثال ما میفرستید که بپرسید و شگفت آنکه میفرمایند اگر سوال نشود بنده ناراحت میشود
این مشی رهبریست! زیبا و افتخار آمیز
سرمان بالاست که چنین مقتدایی داریم
مشتاقانه منتظر دیدار رمضانه امسال رهبری هستیم😊😭
✍🏼#رضا_افشار
سحر ١۶ رمضان ١۴۴۵(١۴٠٣)
_____________
📚 @reza_afshar
♨️نگاهی کاملاً اجمالی به جریانهای اقتصادی ایران
✍ سید روح الله مشیری
🔰در ابتدای انقلاب دو جریان با دو دیدگاه اقتصادی شکل گرفت:
✅۱. جناح چپ که همانند چپهای دنیا قائل به دولت حداکثری و دولتی ساختن همه امور بود. دولت میرحسین موسوی نماینده این تفکر اقتصادی بود.
✅۲. جناح راست که همانند راستهای دنیا قائل به اقتصاد غیردولتی بود. این جناح خود، از دو دسته تشکیل شده بود:
☑️الف) گروهی که غیردولتیبودن را معادل خصوصیبودن میدانستند و نگاه آنها تفاوت ماهوی با اقتصاد لیبرالی و سرمایهداری نداشت. دولت سازندگی (رفسنجانی) را میتوان نماینده این گروه دانست.
☑️ب) گروهی که غیردولتیبودن را معادل مردمیبودن میدانستند، نه خصوصیبودن. شهید بهشتی و رهبر انقلاب از این دسته بودند و لذا رهبری در زمان ریاست جمهوری، شدیداً مخالف سیاستهای دولت میرحسین موسوی بود که نهایتاً منجر به استعفای نخستوزیر شد. رهبری همیشه تاکید دارند که اقتصاد را باید همانند جنگ، به سبک مردمی اداره کرد.
💢در ادامه مسیر انقلاب اما، جناح چپ که خود را اصلاحطلب نامیده بود، به سیاستهای لیبرالی روی آورد و جناح راست نیز که خود را اصولگرا نامیده بود، به مسیری بین اقتصاد دولتی و خصوصی متمایل شد. در این میان اما، این رهبری بود که همیشه دغدغه اقتصاد مردمی را داشت و کمتر اقتصاددانی (اسلامی و غیراسلامی) اندیشههای ایشان را درک میکرد و اکنون نیز.
#اقتصاد_مردمی
#مردمی_سازی
#رونق_تولید_با_مشارکت_مردم
#با_مردم
___________
@rismansanj
6.44M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
کارخانه انسانسازی به جای دست و پنجه نرم کردن با ویروسهای کوچک جامعه!!!
موشن جذاب فراز هفدهم رو از دست ندهید.
#مسطورا
#زندگی_با_آیهها
__________________
@rismansanj
10.65M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 یک درهمش هم حساب دارد
امام خمینی(ره):
🔹وزارتخانهها باید وقتی که میبینند که کارمند بیتالمال مسلمین و از آنجا حقوق میگیرند، حتما در اون مسائلی که حضرت امیر(ع) گفتند، ملاحظه کنند.
🔹نقل کردهاند، امیرالمؤمنین(ع) به عمال خودشان نوشتند، سر قلمها را نازک بگیرید، سطرها را نزدیک هم بنویسید. از چیزهایی که فایده ندارد احتراز کنید.
🔹این مسئله مسئلهای نیست که برای آن وقت و در حکومت امیرالمومنین باشد، این دستور است در طول تاریخ برای کسانی که متکفل حکومت هستند که تا اندازه ممکن در بیتالمال تصرف نکنند.
🆔 @tadavom57
مومن واقعی خدا که برای کمک به مردم مظلوم غزه طلای روز مبادات رو فروختی پولش رو به حساب کمک به غزه واریز کردی و آخرش از شرمندگی بخاطر ناتوانی در کمک بیشتر گفتی!
این سحر ۲۱ رمضان ما رو هم دعا کن
@rismansanj
12.35M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
حجه الاسلام قنبریان در واکنشی صریح مطرح کرد؛
📽 آیا اجرای نهج البلاغه در دوره جمهوری اسلامی خوارجی گری است؟
▫️ما در دوره علی هستیم یا نه آقا؟! اینها تند روی است؟ اینها انقلابی گری مذموم است؟ این راهش آخرش خوارج است؟ اجرای نهج البلاغه خوارجی گری است در دوره جمهوری اسلامی؟
▫️آیا برگردیم به دوره امام سجاد(ع) که فرمود در کل حجاز بیست نفر ما را نمی شناختند! الآن در آن دوره ایم؟ یا در دوره ای هستیم که یک امت به پا خاسته ای خون داده، آموزه ها را از کتاب ها درآورده و به خیابان ها و کربلای 5 و کانال کمیل برده است؟! الان این امت می خواهد میوه اش را بچیند، اگر دیر شد این میوه فاسد می شود؛ حالا یکی آمده و می گوید...
▫️۱۰۰۰ سال چرخیده تا وقت نهج البلاغه شده. وگرنه همیشه وقت وسائل الشیعه بود اما وقت نهج البلاغه نبود!
✌️ شما هم صدای حوزه باشید!
🆔 @sedayehowzeh
🔶مردم! دیشب خلیفه ای به آسمان رفت که جیب هایش خالی بود.
امام حسن علیه السلام بعد از شهادت پدر روی منبر مسجد:
دیشب مردی به آسمان رفت که هیچ کس در عمل صالح و انسانیت بر او سبقت نگرفت و نخواهد گرفت؛
مردی که همراه پیامبر، جنگها کرد و پیامبر در جنگها، او را به سپاهسالاری می فرستاد؛ مردی که هرگاه می جنگید جبرئیل و مکائیل در کنارش بودند و هرگز شکست نخورد.
دیشب شبی بود که مسیح به آسمان رفت؛ شبی که یوشع بن نوح کشته شد.
دیشب رهبری، شما را ترک گفت که از زرد و سفید ( زر و سیم) دنیا، بیش از 700 درهم نگذاشت، آنهم ذخیره سهمیه ی بیت المال او و بر آن بود که با آن خدمتکاری برای خانواده ی خود فراهم آورد.
سخن که به اینجا کشید بغض گلو، امان امام را برید و امام با صدای بلند گریست و مردم نیز با او.
مکاتیب الائمه ع؛ ج۳؛ص۲۸
🔶پابرهنگان؛ پنجره ای رو به اسلامِ مستضعفان
@paberahnegan
تا خبر را خواندم به یاد فیلم چ گفتم
خامنه ای عصایش را بلند کرد...
به مناسبت شهادت سردار رشید اسلام، سرلشکر پاسدار محمدرضا زاهدی و جمعی از همرزمان وی :
✏️ بسم الله الرحمن الرحیم
سردار رشید و فداکار اسلام، سرلشکر پاسدار محمدرضا زاهدی، در کنار همرزم بزرگوارش سردار محمد هادی حاج رحیمی، با جنایت رژیم غاصب و منفور صهیونیست به شهادت رسیدند. سلام و رحمت خدا و اولیائش بر آنان و دیگر شهیدان این حادثه، و لعنت و نفرین بر سردمداران رژیم ظالم و متجاوز.
✏️ شهیدان ما از خداوند مهربان خود، نشان قبول مجاهدتِ درازمدت خود را دریافت کردند و هماکنون در جمع اولیاء و صلحاء، متنعم به نِعَم الهیاند.
✏️ سردار زاهدی از دهه شصت در میدانهای خطر و مجاهدت، چشم انتظار شهادت بود. آنها چیزی را از دست نداده و پاداش خود را دریافت کردهاند، ولی غم فقدان آنان برای ملت ایران بهویژه هرکه آنان را میشناخت سنگین است.
رژیم خبیث به دست دلاورمردان ما مجازات خواهد شد. آنها را از این جنایت و امثال آن پشیمان خواهیم کرد به حول و قوهی الهی.
والسلام علی عبادالله الصالحین
سیّدعلی خامنهای
@rismansanj
هدایت شده از حامیم | رضاافشار
🔺مسئله شخصی یا نقد اجتماعی
آدمها دو گونه اند اکثریتی که انسانهایی عادی هستند و دنباله اجتماعی ندارند صاحب مشرب و پیشران مسلکی نیستند و اقلیتی پیشران و عامل حرکت دیگرانند آنها حرفشان و قلمشان روی افرادی که تابع آنها هستند موثر است و دیگران در اموری از زندگی خود از آنها تبعیت می کنند.
قرآن کریم در آیات ۱۶۶ و ۱۶۷ سوره مبارکه بقره به این دوگانه اشاره کرده و تبعیت غیرعالمانه پیروان از پیشوایان را موجب تبری هردو گروه هم در قیامت میداند.
بی شک نمیتوان انتظار داشت که همه افراد پیشوا و راهنما باشند و هر انسان دارای مسلک و علاقمند به مقصد میبایست راهنمایی برای طی مسیر داشته باشد:
طی این مرحله بی همرهی خضر نکن
ظلمات است بترس از خطر گمراهی!
خب حالا چه کنیم؟
1⃣ اکثر افراد برای طی مسیر نیاز به پیشوا و پیشران و راهنما دارند
2⃣ قرآن به صراحت بیان می کند که بعضی پیشوایان پیروان خود را به مقصد نرسانده و روزی که پرده ها کنار می رود و حق آشکار می شود هردو گروه از هم تبری می جویند.
اگر بگوییم پیروان خود امکان نظارت و تشخیص بر جزء جزء مراحل حرکت را باید داشته باشند گزافه گفتهایم و تکلیف مالایطاق کردهایم زیرا که پیروان اگر این مقدار علم و آگاهی داشتند نیاز به پیشوا و پیشران نداشتند
چاره چیست؟
باید پیروان همه اندیشهها را از تعصبورزی و خود حقپنداری بر حذر داشت و گفتگوهای آزاد و عالمانه و با صدای بلند و در مراءا و منظر بین صاحبان فکرها و مسلکها برقرار کرد تا در اثر گفتگوی اصحاب مسالک مختلف رشد عمومی در جامعه صورت بگیرد و زمینه برای تشخیص حق و درستی مسیر برای پیروان فراهم گردد.
مسیری که قریب به ۲۵۰ سال پیش آیت الله وحید بهبهانی برای اصلاح اخباری گری در پیش گرفت.
تصور کنید
دوران تسلط اخباریها بر همه بلاد و مدارس دینی شیعی است و شیخ یوسف بحرانی عالم بزرگ اخباریها یکی از شلوغ ترین کرسیها تدریس و نقل حدیث را دارد.
وحید بهبهانی در بهبهان بر علیه اخباریها کتاب مینویسد و سخنرانی میکند و حتی در سفری به کربلا که آن زمان محل تجمّع اخباریان بود، چند روز به درس شیخ یوسف سرآمد فقهای عصر و آخرین نماینده مسلک اخباریگری می رود و اعلام کرد که مایل است اندک زمانی به جای بحرانی درس بگوید و از وی خواهد تا شاگردانش را به حضور در درس وی سفارش کند!
از علمای شیعه هم جز این انتظار نیست که بحرانی مجلس درس خود را که بزرگترین حلقه درسی در آن زمان بود به وحید واگذار می کند وحید ظرف سه روز با نقد نظریّات اخباریان، نزدیک به دو سوم شاگردان بحرانی را از مرام اخباری رویگردان می سازد و پس از مدتی بر سلطه ۱۲۰ ساله اخباری گری بر همه محافل و مدارس علمی و دینی شیعی پایان می بخشد.
اکنون توجه به این نکات و سئوالها میتواند ما را از اهل نجات قرار دهد :
🔸 ملاک تعصب و خود حق پنداری چیست و چگونه خود را از آن نجات دهیم و آماده گفتگو بشویم؟
🔸 ۱۲۰ سال سلطه اخباری گری صدمات و مشکلات زیادی برای جامعه تازه شیعه شده ایران بوجود آورد در حالی که علمای اخباری از ملاامین استرآبادی تا سید نعمت الله جزایری و علامه مجلسی و شیخ حر عاملی و... (رضوان الله تعالی علیهم) همه از علمای بزرگ و واجب الاحترام شیعه بودند. اگر انتشار نقدهای علمی و اشکال به مرام اخباریگری توسط وحید بهبهانی امید به اصلاحی در جامعه می رفت آیا نباید چنین میکرد؟
🔸 بیشک نمیتوان قصه اخباریگری و ظهور وحید بهبهانی را خواند و شنید و در دل شیخ یوسف بحرانی را تحسین نکرد و برایش فاتحهای نخواند. آیا غیر از این از عالم مهذب شیعی انتظار میرود؟
🔸 مشخص است که نقد وحید بهبهانی به اخباریها و شیخ یوسف بحرانی نقد شخصی نبوده است و به مشرب و مسلک آنها برمیگردد و اینگونه نقدها باید در مرءا و منظر بیان شود و به تعبیر امروزیها رسانهای گردد. کاری که در میان علمای سابق بسیار مرسوم بوده که صاحب علمی کتابی مینوشته و صاحب علم دیگری نقدی برآن و مولف اول نقدی بر نقد ... . باید از نقد و سئوال استقبال کرد.
تا به بهتر و سریعتر در مسیر آرمان جامعه حرکت کرد و در صورت ناقص بودن مسیر آن را ارزیابی و تذکر داد!!
به روح مطهر محی الدین امام روح الله خمینی (ره) صلواتی بفرستید.
✍🏼#رضا_افشار
١۵ فروردین ۱۴۰۳
٢٣ رمضان ١۴۴۵
_________________
📚@reza_afshar
ماموریت ایجاد تحول
«اگر انسانهایی که مأمور به ایجاد تحول در تاریخ هستند خود از معیارهای عصر خویش تبعیت کنند، دیگر هیچ تحولی در تاریخ اتفاق نخواهد افتاد.» این جمله را زمانی شهید سیدمرتضی آوینی نوشته بود که انسان انقلاب اسلامی و انسانشناسی انقلاب تبدیل به مسئلهاش شده بود و درباره آن فکر و تأمل میکرد.
سابقه حضور در جبهه و همنشینی با رزمندگان، بسیجیان و شهدا از یکطرف و دوربین بهدستبودن و مسئلهداشتن در حوزه رسانههای جدید از سوی دیگر، برای او تبدیل به مسئله مهمی شده بود تا انسانهای عصر خمینی را بهتر و بیشتر بشناسد.
فلک را سقف شکافتن و طرحی نو درانداختن، در درجه اوّل نیازمند انسانهایی است که در دایره معادلات کنونی بشر و عوالم آن نگنجند. انسانهایی موحد و مسئول که متر و معیارهای دیگری برای اعمال و اقدامات خود قائلاند و بشر و زندگی و عمر و حیاتش را با معیارهای دیگری میسنجند.
انقلاب اسلامی بهعنوان نقطه عطف در افق توحیدی بشر از این قاعده مستثنی نبوده و نیست. نهضت اسلامی امامخمینی به جز مبانی و ریشههای معرفتی و توحیدی خویش از این ناحیه هم با سایر جنبشهای بشری و مادی تاریخی متفاوت میشود. نهضت اسلامی امام نهتنها مبتنی بر یک هندسه موحّدانه از تاریخ و انسان بود، بلکه سربازان و سپاهیانش هم کسانی بودند که هستی و بشر را در افق دیگری تحلیل میکردند. انسانهایی که در زمان غروب حقیقت و دورانی که همه از پایان نقش دین در تاریخ سخن میگفتند، با تمام توان پای ندای حقیقتخواهی امام که همراستا با فطرت انسانی آنها بود، جمع شدند و تمام توانشان را پای آن گذاشتند. اینجاست که یک تفاوت مهم بین انقلاب اسلامی و سایر جنبشهای سیاسی و تودهای خود را نشان میدهد؛ انقلاب اسلامی صرفاً احساسات به غلیان آمده یک جمع انسانی نبود. پیشران اصلی این فرهنگ، مکتب و حتی تمدن همین انسانهایی است که نگاه و موضع متفاوتی به سایر ابنای بشر دارند.
این نکته مهم از چشم حضرت آیتالله خامنهای هم هیچگاه پنهاننمانده و هر از چندی اهمیت این موضوع را یادآور میشوند:
«فتحالفتوح انقلاب اسلامى اینهاست. پیشرفت واقعى این است که جوانهاى ما، نخبگان ما نسبت به آینده احساس مسئولیت کنند؛ براى خودشان دیدگاه تعریف کنند؛ براى کشور آیندهاى را تصویر کنند و مجسم کنند و احساس کنند و این احساس را اظهار کنند که آمادهاند براى رسیدن به این آینده، تلاش کنند. این چیزى است که امروز وجود دارد؛ این را باید تقویت کرد، این را باید پیش برد.»
در چنین نگاهی، انقلاب اسلامی و اردوگاه خمینی کبیر نه برخاسته از هیجان زودگذر سیاسی و برخواسته از وضعیت اقتصادی، بلکه دارای هویت فکری و فرهنگی بود که به تعبیر بسیاری از متفکران، راه و مسیر جایگزینی برای زیست و زندگی خود انتخاب کرده بود و ابایی هم از آن نداشت که این راه و مسیر، متفاوت از همه آن الگوها و فرمهای ناچیزی باشد که بشر با اتکای به فهم ناقص خود برای دیگران دوخته است.
میشل فوکو، فیلسوفی که در سال ۱۳۵۷ و پیش از پیروزی انقلاب اسلامی به ایران سفر کرده، انقلاب ایران را طغیانِ انسانی میبیند که در تمنایِ سیاست دینی است و زیر قواعد نظم جهانی زده و گزارههای مشهود متفکران غرب درباره دین و افیون تودهها بودن را به تمسخر گرفته است. او در یکی از مقالات خود اعتراف میکند که پس از بازگشت از ایران، وقتی همه از او میپرسیدند که قیام مردم ایران واقعاً انقلاب است یا نه، فوکو در دل آرزو میکرده که به آنها بفهماند حرکت ایرانیان قیامی است برای زمین گذاشتن باری که به زور روی دوش آنها گذاشته شده است. به تعبیر خودش، همه مردم ایران، کارگران صنعت نفت، روحانیون و همه و همه دنبال زمین گذاشتن این بار بودند که به ضرب و زور روی دوش آنها گذاشته شده بود؛ بار نظم جهانی! به تعبیر فوکو، ایرانیان در پی مقصود دیگری بودند.
نیروی انسانی کارآمد در نهضت امام خمینی و انقلاب اسلامی با چنین متر و معیاری قابل توصیف و سنجش است. انقلاب در طول تاریخ خود هر جا توانسته بر مشکلات و موانع غلبه کند و از گردنههای دشوار بگذرد، متکی به چنین انسانهایی بوده است. جنگ تحمیلی و دفاع مقدس گواه روشن این مدعاست. پس از جنگ هم هر کجا آرمانهای انقلاب اسلامی با موفقیت به نتیجه رسیده، ناشی از اتکا به چنین انسانهایی بوده است؛ انسانهایی که تفاوت محسوس و ملموسی با وضعیت عادی دارند، افق دیگری برای خود ترسیمکرده و جهد و تلاش و جهاد خود را متناسب با آن افق متعالی افزایش دادهاند.
@rismansanj