فرازهای پایانی خطبه 106
🍃وَ قَدْ تَرَوْنَ عُهُودَ اللَّهِ مَنْقُوضَةً فَلَا تَغْضَبُونَ وَ أَنْتُمْ لِنَقْضِ ذِمَمِ آبَائِكُمْ تَأْنَفُونَ، وَ كَانَتْ أُمُورُ اللَّهِ عَلَيْكُمْ تَرِدُ وَ ....
با اينکه مى بينيد، قوانين و پيمان هاى الهى شکسته شده اما به خشم نمى آييد! در حالى که اگر پيمان ها و سنت هاى پدرانتان نقض گردد، سخت ناراحت مى شويد! در گذشته، امور حکومت به دست شما بود و از ناحيه شما به ديگران مى رسيد و نتيجه نهايى به سوى شما باز مى گشت، ولى شما مقام خويش را به ستمگران واگذار کرديد و زمام امور خود را به دست آنها سپرديد و ماموریت هاى الهى را به آنها داديد! آنها به شبهات عمل مى کنند و در شهوات غوطه ورند! به خدا سوگند! اگر دشمنان، شما را در زير هر ستاره اى از آسمان پراکنده کنند، باز خداوند (نسل هايى از) شما را براى بدترين روز آنها (روز انتقام) گردآورى مى کند!
@khanjanidroos
متاسفانه مسلمانان بعد از رسیدن به عزت، این عطیه الهی ، در شرایطی که همه چیز در دست شان بود، میدان را برای ظالمان خالی کردند و خواری و ذلت را پذیرفتند. این باعث شد بازماندگان دوران جاهلیت فرزندان ابوسفيان بر تخت و حکومت اسلامی تکیه بزنند. کسانی که غرق در شهوات بودند و می خواستند با اسلام سلطنتی ، اسلام راستین را محو کنند ، عدالت و مساوات اسلامی را پایمال کنند و مردم را به بندگی خود درآورند و اموال عمومی را به تاراج ببرند. امام در اینجا از مردم شکایت می کند و به آنها می فرماید چه انسان های بی غیرت و ستم پذیری هستید، از اینکه پیمان های خدا شکسته شود ناراحت و خشمگین نمی شوید، اما نسبت به نقض پیمان هایی که در گذشته، پدرانتان با یکدیگر بسته اند به شدت واکنش نشان می دهید. شما روزی مرجع کار مردم بودید ولی خودتان ستمگران را در مقام خود جای دادید و امور حکومت خدا را به آنها واگذاشتید تا به شبهه عمل کنند و در شهوت و به دلخواه خود پیش بروند. در واقع امام اشاره می کند که عامل تسلط یافتن ستمگران خود شما هستید.
@khanjanidroos
مردم به خاطر دنیا خواهی ستم پذیر شده بودند و روحیه حقیقت جویی خود را از دست داده بودند. دنیا برای بعضی ها حجاب مىشود، جلوه مىکند و رسیدن به منافع، آنها وادار مىکند که تن به ستم دهند. آنها به دنیا دل مىبندند و از ترس از دست دادنش، پذیراى همه خفت ها و خواری ها مىشوند. تا این ترس هست همیشه ستم پذیری و پذیرش ذلت هم هست. در مقابل اینها اهل ایمان چون عظمت الهی در دل شان جلوه کرده، به معرفتی می رسند که جز در برابر خدا سرتسلیم فرود نمی آورند، سرخم کردن در برابر غیر خدا و تن دادن به پستی ها از آنجاست که عظمت الهی ادراک نشده و گرنه اگر کسی به این باور برسد که همه چیز از اوست و جز او هیچ قدرتی وجود ندارد دیگر تسلیم هیچ باطلی نمی شود. جایگاه و شان مومن این است که به این باور برسد و فقط تسلیم خدا باشد و از عظمت او بترسد و جز خدا را بندگی نکند.
@khanjanidroos
خداوند عهده دار کار حضرت یوسف شد.
پس قافله ای را نیازمند آب نمود تا او را از چاه بیرون آورد سپس عزیز مصر را نیازمند فرزند نمود تا او را به فرزندی بپذیرد.
سپس پادشاه را محتاج تعبیر خواب کرد تا او را از زندان خارج کند سپس همه مصریان را نیازمند غذا نمود تا او عزیز مصر شود.
اگر خدا عهده دار کارت شود همه عوامل خوشبختی را بدون اینکه احساس کنی برایت آماده میکند فقط با صداقت بگو کارم را به خدا می سپارم.
خدایا فقط تو ما را کفایت است!
@Khanjanidroos
جریان وجودی انسان طوری است که اگر حرکت نکند رنج می کشد،،،،
ماندن، مثل نرفتن است،،،،،
خداوند قادر می تواند تو را در متن دارایی و زیادی نعمت در رنج قرار دهد !!!
و چنان رحمت دارد که در رنجها و نداری ها می تواند به تو فراخی و امن و آرامش بدهد......
پس توکل براو داشته باش که؛
متوکلین را دوست دارد........
@Khanjanidroos
#خانومی_که_شما_باشید❤
هیچگاه همسر خود را تحت فشار نگذارید و از او درخواست های ناشدنی نخواهید.
مردی که زیر بار فشار حرفهای همسرش باشد، دست به دروغ گویی می زند و به همسرش وعده هایی می دهد که خودش هم میداند از عهده آن بر نمی آید، اما به خاطر ساکت کردن همسرش و جلوگیری از کشمکش محبور به دروغ گفتن می شود.
مردها از خانم های عصبی که تمام مدت داد و فریاد می کنند خوششان نمی آید. آنها خانم هایی را می پسندند که اهل بحث و گفتگو باشند و قادر باشند که مشکلاتشان را از راه های منطقی حل کنند.
@khanjanidroos
🔶 استاد علی صفایی ره
✅برای شناخت اینکه برای چه هستم، باید بدانم با چه چیزهایی هستم. از وسائلی که در یک اطاق هست میتوان کشف کرد که این اطاق برای چیست و برای چه آفریده شده. از استعدادها و نیروهای انسان هم میتوان کشف کرد که او برای چیست و برای چه آفریده شده است.
@khanjanidroos
🔶 استاد علی صفایی ره
✅برای شناخت استعدادهای از انسان و سرمایههای او، دو راه وجود دارد:
الف: نیازها؛ چون هر نیازی نمایانگر استعدادهایی است.
ب: مقایسه با سایر جاندارها. وقتی سرمایهی من از بزغالههاست، چگونه میتوانم به کار بزغاله قانع شوم و در همان سطح بمانم؟
@Khanjanidroos
✅برای بدست آوردن سرمایهها و استعدادهای انسان، دو راه هست:
یکی مقایسه موجودات دیگر و دیگری، نیازها.
هر نیاز نمایانگر یک استعداد بلکه استعدادهایی ست، همانطور که نیاز غذا نمایانگر معده و رودهها و رگها و سلولهاست، همینطور نیاز امنیت و یقین و آزادی و اعتراف و نجوا و مقبولیت و... نمایانگر استعدادهای عظیمی هستند.
امنیت نمایانگر فکر است، و یقین نمایانگر عقل، و آزادی نمایانگر اراده، و اعتراف نمایانگر وجدان و...
چون تفکرات آرامش میخواهند و عقل و سنجش، یقین و انتخاب و اراده، آزادی و وجدان، نحوی و اعتراف.
@Khanjanidroos
🌙 ✨ نیایش شبانه با حضـــــرت عشق❤️
خدایا ...
قصه وکالتت را زیاد شنیدهایم
اما قصه وکیلی چون تو را نه..
تو که وکیل باشی همهی حقها گرفتنی است..
پروندهای که تو وکیلش باشی قصهاش ستودنی است..👌☘☘
از روزی که ایمان آوردیم تو وکیل ما هستی
و تنها پناه ما هستی..🌺
و تو در این عشق بازی، پرده از رازی بزرگ
برداشتی
رازی که اسمش را میدانستیم اما رسمش را...
رازی به نام توکل
توکل قصهای است که از روز ازل برایمان خواندی
و گفتی در هر تاریکی و پیچ وخم دنیا و حتی
در تمام لحظات روشنایی☀️
دستانتان در دست ما است...
بنده من نگران نباش و به من اعتماد کن...
"توکل"
و فهمیدیم:
"حَسبُنَا الله وَ نِعمَ الوَکیل"✨✨
@khanjanidroos
در کافی آمده است؛
" من خاف الله اخافه الله منه کل شی"
کسی که ازخدابترسد، خدا از همه چیز رااز او می ترساند،،،،،
خوف منشا هایی دارد:
یک موقع از ظلم ظالم است،بدلیل ضعف
یک موقع ازحکم قاضی است،بدلیل جرم
یک موقع به خاطر محبت است،بدلیل ازدست دادن
وگاهی هم ترس به خاطر معرفت وخشیت است!!! یعنی درک عظمت
@Khanjanidroos
اگر ترس از درک عظمت حق شد،وجمال وجلال اورادید،،،،
درنتیجه انکسار می آید،،،،
درمناجات خمسه عشر می خوانیم؛
خدایا مارابه عبادی ملحق کن که باسر رفتند،وبا شتاب،،،،،
آن هاکه مستمرا درخانه تو ایستادند، ودر دیگری را نمی شناختند،،،
وعبدنفس نبودند،،،،عبددنیا نبودند،،،،،عبدخلق نبودند،،،،،
بلکه عبدالله شدند،،،،،،
بااین حرکت وشتاب، وبا این عبودیت هیبت تو آنها رابه اشفاق انداخته بود.
خدایا مارابه آنها ملحق کن،،،،،
مایی که نشسته ایم ،،،،
ومایی که خزیده ایم،،،،
@khanjanidroos
خواستند یوسف را بکشند، یوسف نمرد...
خواستند آثارش را از بین ببرند، ارزشش بالاتر رفت...
خواستند او رابفروشند که برده شود،پادشاه شد...
خواستند محبتش از دل پدرخارج شود، محبتش بیشتر شد...
از نقشه های بشر نباید دلهره داشت...
چرا که اراده ی خداوند بالاتراز هر اراده ای است...
یوسف میدانست، تمام درها بسته هستند، اما به خاطر خدا ؛حتی به سوی درهای بسته هم دوید...
و تمام درهای بسته برایش باز شد...
اگر تمام درهای دنیا هم به رویت بسته شد،به دنبال درهاي بسته برو
چون خدای "تو"و "یوسف" یکی ست.......
@Khanjanidroos
#مراقبت_در_تعامل_با_همسر
شیخ عارف مرحوم #آیت_الله_پهلوانی [قدس سره] هرچند گاه تذکراتی راهگشا نسبت به رعایت #حقوق_خانواده و پرهیز از سختگیری های غیرلازم داشتند.
در یکی از جلسات فرمودند : «خداوند اگر بخواهد شما را #امتحان کند ، با همسرتان امتحان می کند که شبانه روز با او سر و کار دارید، گاهی همسرتان بدون مقدمه حرفی که باب میل شما نیست می زند، که اگر مراقب نباشید، با یک گفتار و رفتار نامناسب در مقابل او، اندوخته های معنوی تان را بر باد می دهید.»
از این تذکر به فکر فرو رفتم که در تعامل و معاشرت با همسر، مراقبت ها و مواظبت های دائمی شدیدی لازم است، چراکه همیشه با او سر و کار داری و با اندک غفلتی ممکن است حقی از حقوق کثیر او تضییع گردد و به حسرت حرمان از نعمت های معنوی و اخروی مبتلا شوی و از الطاف خاصه حضرت حق -جل جلاله- محروم گردی و از نظر او بیفتی.
#سلوک_با_همسر
@khanjanidroos
زن مسلمان(شاد کردن شوهر)
پیامبراکرم صلی الله علیه و آله:
بهترین زنان کسی است که وقتى شوهر به او نگاه می کند، شاد می شود و وقتى به او سخنی می گوید، اطاعت می کند و با تن و مال خود، بر خلاف رضاى شوهر کارى انجام نمی دهد.
نهج الفصاحه
@khanjanidroos
خیلی ها سوال دارن:چرا #حجاب برا زن باشد ولی برا مرد نباشه؟
حجاب برای مردها هم هست منتهی شاکلش فرق داره با توجه به خصوصیات جسمانی مرد و زن و تفاوت هایی که دارند..
به طور خلاصه برای یاداوری بحث به طور خلاصه، زینت میدیم کلاممون رو به بیان شیوای استاد مطهری؛
از نظر تصاحب قلبها و دلها مرد شکار است و زن شکارچي، همچنانکه از نظر تصاحب جسم و تن، زن شکار است و مرد شکارچي.
(استاد مطهري)
تفاوتهاي فيزيکي و رواني زنان و مردان جاي انکار ندارد. در هيچ کجاي جهان نوع مردان از لوازم آرايش صورت براي زيبايي استفاده نمي کنند و ..
@Khanjanidroos
🍃🍃🍃🍃
سرگرمى ها براى بى كاره هاست.
بازى ها براى آواره هاست ....
و آنها كه جايى دارند ....
و آنها كه كارى دارند....
و آنها كه به مهمانى دعوت شده اند ....
و لباس ضيافت پوشيده اند، ،،،،
ديگر با توپ ها و با بازيچه ها،
كارى ندارند...
@khanjanidroos
استاد علی صفایی حائری ره
"علايم صاحب يقين "
١-توجه نداشتن به غير خدا از ويژگيهاي اهل يقين است يعني در همه امور آنچه را كه مرضي حق است در نظر مي گيرد نه نظر مردم را .
٢-در تمام امور زندگي فقط روي خدا حساب باز ميكندنه مقام و منصب و خانواده .
٣- براي خود و همنوعان اثري نمي بيند و وجود مستقلي قائل نيست .
٤- ميداند كه هرچه به او ميرسد چه خير چه شر از ناحيه خداي سبحان به او رسيده است .
سياست اوليه خداوند آسيب رساندن به بنده نيست اما گاهي به جهت تأديب و تربيت ما لازم است اموري در زندگي ما وارد شود كه از نگاه من و اطرافيان شر است اما در يك نگاه حكيمانه خير است .
٥- دارايي و نداري، عزت و ذلت ، سلامت و بيماري، مدح و تكذيب ديگران براي اهل يقين علي السويه است .
٦- صاحب يقين يك وجود را در عالم منشأ اثر ميداند و سرچشمه همه امور را به خداي سبحان نسبت ميدهد لذا به اسباب توجهي ندارد.
٧- علامت ديگر اهل يقين خشوع ظاهري و باطني در مقابل خداي سبحان است يعني به احكام الهي اعتراض ندارد.
٨- اهل يقين به وظايفشان عمل مي كنند و شانه خالي نمي كنند(واجبات و مستحبات)
٩- در قلب اهل يقين حب خداست و مستغرق در عشق خدا هستند .
١٠- اهل يقين خدا را شناخته و عظمت او را درك كرده اند
و ميدانند كه خدا از سويداي قلب آنها آگاه است .
١١-اهل يقين ميداند كه هيچ چيز در عالم گم نميشود و در قالبهاي مختلف قرار مي گيرد و به ما بازگردان ميشود
١٢- اهل يقين در محضر حق مودبانه خدمتگزاري مي كنند و نفس خود را از رذايل تطهير نموده و كمالات خود را از خدا مي بينند.
١٣-اهل يقين علي الدوام خود را شرمنده حق مي بيند چون نعمات زندگي او فوق شمارش است لذا شاكر دائم آن منعم حقيقي است
١٤-اهل يقين نعمات خدا را در دنيا دارا هستند و در آخرت نيز از نعمات برخوردارند و سرور مومنين در آخرت بسيار قويتر از دنياست .
١٥- اهل يقين آينده را زيبا مي بيند چون حال و الان خود را بخوبي مي گذراند و به فضل خدا اميد دارد.
١٦- اهل يقين ميدانند كه خداي سبحان بهترين را براي بنده تقدير ميكند لذا در مقابل مقدرات صبور و تسليم هستند.
١٧-صاحب يقين ميداند كه حوادث عالم ماده با سختيهاي قيامت قابل قياس نيست .
١٨- صاحب يقين مرگ را يك حقيقت لاينفك و دنيا را فناپذير ميداند.
١٩-اهل يقين ميداند كه خدا كمالات فراوان نصيبش ميكند لذا مشتاق كمالات است.
٢٠-اهل يقين با وجود خشيت ، انبساط و سرور هم دارند . سرور بابت قرب و حضور و خشيت به جهت اينكه مبادا حق بندگي را بدرستي ادا نكند.
٢١-يكي از مصاديق اهل يقين بكاء و گريه هاي خاص از خوف خداست زيرا عظمت
و جلال خدا را ادراك كرده است.
٢٢- اهل يقين دعاي مستجاب دارند و صاحب كرامت هستند.
@Khanjanidroos
🔴 #نماز_زیبا
💠 اگر گاهی همسرمان در خواندن نماز #سستی میکند بهترین روش این است که با روش زبانی به او تذکر ندهیم.
💠 بلکه در اوقات نماز، با آرامش و مهربانی، سجاده زیبا پهن کنیم، خود را با عطر دلخواه همسرمان #معطر کنیم، لباس سفید و مخصوص نماز بپوشیم، با زیبایی و طمانینه و در معرض دید همسرمان (البته بدون قصد ریا) #نماز بخوانیم.
💠 با نماز زیبا، در درون همسرمان #میل و اشتهای به نماز ایجاد خواهد شد.
💠 قبل و بعد از نماز، خوش اخلاقی خود را زیاد کنیم تا اثر #نماز ما، بیشتر شود.
💠 به هیچ عنوان بابت #سستی همسرمان در نماز، با او #بدرفتاری نکنیم چرا که اثر عکس دارد.
@Khanjanidroos
سوال؛
می خواستم ببینم بعضی ادمها چرا با اینکه نماز می خوانندو روزه میگیرند باز آدمهای بدی میشن. مگه نماز جلوی گناه رو نمیگیره؟!!
آنچه از آیات قرآن بر میآید؛ این است که اگر دستور دادهاند که مردم نماز بخوانند، برای این است که نماز آنان را از فسق و فجور باز می دارد، و این تعلیل می فهماند که نماز عملی است عبودی که به جا آوردنش صفتی در روح آدمی پدید می آورد که آن صفت -به اصطلاح معروف- پلیسی است غیبی، و صاحبش را از فحشاء و منکرات باز می دارد، و در نتیجه جان و دلش را از گناهان و آلودگی هایی که از اعمال زشت پیدا می شود، پاک می نماید.
پس معلوم می شود مقصود از نماز رسیدن به آن صفت است؛ یعنی صفت بازداری از گناه .
پیدایش این صفت اثر طبیعی نماز است، اما به نحو اقتضاء، نه به نحو علیت.
به عبارت دیگر، بازداری از گناه اثر طبیعی نماز است؛ چون نماز توجه خاصی است از بنده به سوی خدای سبحان، اما این اثر تنها به مقدار اقتضاء است، نه علیت تامه، تا تخلف نپذیرد و نمازگزار دیگر نتواند گناه کند.
نه اینگونه نیست، بلکه اثرش به مقدار اقتضاء است؛ یعنی اگر مانع و یا مزاحمی در بین نباشد نماز اثر خود را میبخشد، و نمازگزار را از فحشاء باز میدارد، ولی اگر مانعی و یا مزاحمی جلو اثر آن را گرفت، دیگر اثر نمی کند، در نتیجه نمازگزار آن کاری که انتظارش را از او ندارند می کند.
البته باید توجه داشت که نماز دارای مراتب است؛ بنابراین اثری که به صورت اقتضاء بر آن مترتب می شود نیز دارای مراتب است؛ یعنی نماز و جلوگیری از گناه، مانند دو کفه ترازو هستند، هر وقت نمازگزار در نماز خود بیشتر به یاد خدا بود!
نمازگزار کمتر گناه می کند!!
و هر جا یاد خدا در نماز ضعیف شود! و نمازگزار از حقیقت یاد خدا منصرف گردد، دچار گناه می شود!!
اگر کسی خواست این معنا را لمس کند، باید حال بعضی از افراد که نام مسلمان دارند، و در عین حال نماز نمی خوانند را در نظر بگیرد، که اگر رفتار آنها را زیر نظر قرار دهد، می بیند که به دلیل نخواندن نماز، روزه را هم می خورد و حج هم نمی رود و زکات هم نمی دهد و بالأخره سایر واجبات را هم ترک می کند، و هیچ فرقی بین پاک و نجس، و حلال و حرام نمی گذارد. و هیچ چیزی را در راه خود مانع پیشرفت خود نمی بیند، نه ظلم، نه زنا، نه ربا، نه دروغ، و نه هیچ چیز دیگر.
آن وقت اگر حال چنین شخصی را با حال کسی مقایسه کنی که نماز می خواند، و در نمازش به حداقل آن، یعنی آن مقداری که تکلیف از گردنش ساقط شود اکتفاء می کند، خواهی دید که او از بسیاری از کارها که بی نماز از آن پروا نداشت ،پروا دارد!!!
و اگر حال این نمازگزار را با حال کسی مقایسه کنی که در نمازش اهتمام بیشتری دارد، خواهی دید که دومی از گناهان بیشتری پروا دارد و به همین قیاس هرچه نماز کاملتر باشد، خودداری از فحشاء و منکرات بیشتر خواهد بود.
[ المیزان فی تفسیر القرآن، ج 16، ص 133- 137 ]
خلاصه این که هر نمازی به همان اندازه که از شرایط کمال و روح عبادت و حضور قلب برخوردار است، نهی از فحشاء و منکر می کند، گاه نهی کلی و جامع و گاه نهی جزئی و محدود.
ممکن نیست کسی نماز بخواند و هیچ گونه اثری در او نبخشد هر چند نمازش صوری باشد، هر چند آلوده گناه باشد، البته این گونه نماز تأثیرش کم است. این گونه افراد اگر همان نماز را نمی خواندند شاید از این هم آلودهتر بودند. به هر حال نهی از فحشاء و منکر سلسله مراتب و درجات زیادی دارد و هر نمازی به نسبت رعایت شرایط، دارای بعضی از این درجات است.
ظاهر جمله «وَ لَذِکْرُ اللَّهِ أَکْبَرُ»، این است که بیان فلسفه مهمتری برای نماز می باشد؛ یعنی یکی دیگر از آثار و برکات مهم نماز که حتی از نهی از فحشاء و منکر نیز مهمتر است، این است که انسان را به یاد خدا می اندازد که ریشه و مایه اصلی هر خیر و سعادت است، و حتی عامل اصلی نهی از فحشاء و منکر نیز همین «ذکر اللَّه» است. در حقیقت برتری آن به جهت آن است که علت و ریشه محسوب می شود.
نتیجه گیری:
نمازی خصوصیت بازداری کامل از گناه را دارد که تمام شرایط لازم از جمله حضور قلب را داشته باشد.
شاید برخی فکر کنند که نماز آنان دارای تمام شرایط برای حضور قلب نیست و حتی گاهی از گناه دور نیستند، بنابراین با این وجود شخص حتی ممکن است این فکر را نیز داشته باشد که خواندن نماز هیچ فایدهای ندارد.
ممکن است که شخصی نمازگزار از منکر دور نباشد اما از بسیاری از فحشاها دور خواهد ماند.
خواندن نماز نیاز به وضو دارد که این خود دارای ثواب است و همچنین نمازگزار باید به مسائلی همچون پاک بودن لباس توجه کند.
غصبی نبودن فرش و لباس نمازگزار از دیگر احکام برای قبولی نماز است، که توجه به این موارد نیز خواه یا ناخواه انسان نمازگزار را از گناه باز می دارد.
#نماز
#گناه
@khanjanidroos
🍃🌸🍃🌸🍃🌸
✅حرکتهای نسنجیده
🌸 استاد علی صفایی حائری
حرکت هایی که نسنجیده باشند، در انسان باروری نمی آورد و علامت آن هم این است که یا مغرور عملمان میشویم و یا خسته از عمل.
اگر مارا بکوبند خسته ایم و اگر تشویقمان کنند، مغروریم.
ولی اگر ریشه ها در ما پا گرفته باشد، نه در تشویق ها غروری می آید و نه در ضربه ها خستگی؛که مدام باروری دارد.
@khanjanidroos
🌹🌹🌹🌹