eitaa logo
نسیم فقاهت و توحید
645 دنبال‌کننده
4.8هزار عکس
2.1هزار ویدیو
99 فایل
•┈┈✾🍀﷽🍀✾┈┈• این کانال شامل ؛ 📚 جلسات سخنرانی و تدریس #رضا_خانجانی و همچنین؛ 📤 نشر بیانات متفکران و شخصیتهای طراز اول #انقلاب_اسلامی ارتباط با مدیر @samenolhojajjj
مشاهده در ایتا
دانلود
✅1بالاترين نيت براي عبادت خداوند وترک گناهان متعال چيه که اهل بيت (ع)آنگونه خداوندو عبادت ميکردم لطف کنيد از بالاترين درجشو تا پايين ترين درجشو برام توضيح کامل دهيد 2علت گريه و تغيير رنگ اهل بيت ع درنماز و نازلتر از اون بزرگواران عرفا چيست؟ ✅✅عنصر اخلاص نقش کلیدی دارد انسان با اخلاص کسی است که هر عمل نیک را انجام دهد آن را موهبت الهی تلقی نماید که به دست او انجام شده است . این درجه از اخلاص موجب می شود که انسان از اعمال نیک خود مزد و پاداشی توقع نداشته باشد ، تو بندگی چو گدایان به شرط مزد مکن * که خواجه خود روش بنده پروری داند درجه دیگر اخلاص آن است که انسان در مسیر بهتر انجام دادن وظایف خویش ، کاستی ها را به حساب خود بگذارد و خویشتن را همواره مقصر تلقی کند و به خود بگوید : چرا بهتر از آن چه انجام داده ،عمل نکرده است ، در حقیقت برداشت او از عملش این گونه باشد که : بنده همان به که ز تقصیر خویش * عذر به درگاه خدا آورد ورنه سزاوار خداوندیش * کس نتواند که به جا آورد با توجه به مراتب گوناگون که برای اخلاص وجود دارد درباره عبادت خالصانه باید گفت: عبادت خالصانه از رهگذر بندگی خالصانه حاصل می شود . امام صادق (ع) سخنی بسیار زیبا و شنیدنی دارد : « قوم عبدوا الله خوفا ، فتلک عباده العبید ، و قوم عبدوا الله طلب الثواب ، فتلک عباده الاجراء ، و قوم عبدوا الله حبا له ، فتلک عباده الاحرار و هی افضل العباده ؛ برخی مردم خدا را از روی ترس عبادت می کنند ، این عبادت بندگان است . عده ای نیز به طمع پاداش عبادت می کنند که این عبادت مزد بگیران است. بعضی از روی عشق و محبت نسبت به خدا عبادت می کنند. این عبادت احرار و آزاد مردان است که بهترین عبادت هاست ». از این حدیث نورانی به دست می آید گرچه عبادت با هر یک از این انگیزه های ارزشمند و مقبول است اما در مقام مقایسه تفاوت راه از کجاست تا به کجا .عبادت خالصانه عبادتی است که نه از ترس جهنم و نه از طمع بهشت ، بلکه از روی عشق و محبت انجام شود و بهترین عبادت همین نوع عبادت است زیرا فقط خداوند مد نظر است و چیزی غیر از رضای حق و محبت و عشق او هیچ چیزی در کار نیست . پس عبادت خالصانه همان عبادت عاشقانه است. امام خمینی (ره ) درباره به دست آوردن اخلاص در هر کاری از جمله اخلاص در عبادت در کتاب گرانسنگ «چهل حدیث » به تفصیل بحث کرده و پیامد ریا و عدم خلوص یاد آور نموده ، از جمله گفته است : در هر حال از خدای مهربان در هر وقت ، خصوصا در خلوت با تضرع و استکانت و عجز و مذلت بخواه که تو را هدایت کند به نور توحید و قلب تو را منور کند به بارقه غیبی یک بینی و یک پرستی تا از همه عالم وارهی و همه چیز را نا چیز دانی و با تضرع از آن ذات مقدس خواهش کن که اعمال تو را خالص گرداند و تو را هدایت فرماید به طریق خلوت و ارادت . مدتی مواظبت کن از قلب خود ، و اعمال و رفتار و حرکات و سکنات خود را تحت مداقه آورده و خفایای قلب را تفتیش کن و حساب شدید از او بکش مثل این که اهل دنیا از یک نفر شر حساب می کشند . هر عملی را که شبه ریا و سالوس در اوست ترک کن. در هر صورت با جدیت کامل و مجاهده شدیده قلب خود را از لوث شرک پاک کنی ، مبادا خدای نا خواسته با این حال مال از این عالم در گذری که کارت زار است . 🌺 ☘🌺@Khanjanidroos 🌺☘🌺☘🌺☘
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
راه از بین بردن ریا چیست؟ ✅ریا یکی از رذائل اخلاقی است که موجب عدم قبولی اعمال نزد خدای سبحان میشود. ريا ،انجام کار برای تظاهر به خوبی ونشان دادن به مردم است . ایت الله بهجت در این مورد میفرمایند:درمان ریا با خود ریا است. یعنی کار را برای نشان دادن به خدا انجام دهد واین کار با تمرین واستمرار در نیت، امکان پذیر است وبه تدریج اعمال از اخلاص که رمز قبولی اعمال است برخوردار میشود. هفتاد ذلت از نظر خلق در حجاب بهتر زطاعتی که به روی وریا کنیم @Khanjanidroos
💠امام در هر فرصتی که به دست می آوردند، ولو اندک، می خواندند. بارها دیده شد که امام، حتی در دقایقی قبل از آماده شدن سفره که معمولاً به بطالت می گذرد قرآن تلاوت می کنند. پا به پای آفتاب، جلد ١، صفحه ٢٧٠ @Khanjanidroos
142976_560.mp3
3.84M
🔷جزء خوانی سریع قرآن کریم #جزء 14 استاد معتز آقایی به نیت فرج امام عصر عجل الله
🌷استاد علی صفایی حائری: خداوندا! اگر به اندازه‌اى كه تو از من مى‌دانى، من از خودم مى‌دانستم،بر خودم نمى‌بخشيدم. و با همين مقدار كه محاسبه كرده‌ام، اگر حسابم را با خودم بگذارى و پرونده‌ام را به خودم بسپارى،به عزّت تو قسم، كه سر برنمى‌دارم و تا قعر آتش‌ها فرو مى‌روم. من جز فضل تو و شفاعت محمّد و آل محمّد دستاويزى ندارم. پس تو پيمانه را پر كن و بر من بسيار ببخش. @Khanjanidroos
🌹تا خــــــدا هست و خدایـــــے مــے کـنــــد 🍃مــجـتبے مشــکل گشــایــــے مـــے کـنــــد @Khanjanidroos
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍃⚜️🍃⚜️🍃⚜️ ⚜️🍃⚜️ 🍃 ⚜️ 🌺امام حسن مجتبی علیه السلام: 🌸إنَّ أَبْصَرَ الأَبصارِ ما نَفَذَ فِى الخَیرِ مَذْهَبُهُ، وَ أَسْمَعُ الاْسماعِ ما وَعَى التَّذْكیرَ وَ انْتَفَعَ بِهِ، أَسْلَمُ الْقُلُوبِ ما طَهُرَ مِنَ الشُّبُهاتِ. 🍁همانا بیناترین دیده ها آن است كه در طریق خیر نفوذ كند، و شنواترین گوشها آن است كه پند و اندرز را در خود فرا گیرد و از آن سود برد، سالمترین دلها آن است كه از شبهه ها پاك باشد. 📗تحف العقول ص 235 🍃 @khanjanidroos ⚜️ 🍃⚜️🍃 ⚜️🍃⚜️🍃⚜️🍃
‍ ❇️ از امام مجتبی (علیه السلام) برای 🔸 مال و زیادی داشت، ولی تاکنون صاحب نشده بود. از دربانان بارگاه معاویه بود. در یکی از روزها که امام حسن(ع)، به نزد معاویه رفته بود، در راه بازگشت،به دنبال امام(ع) آمد، شرح حالش را گفت و از آن حضرت خواست تا دعایی به او بیاموزد،شاید خداوند،فرزندی به او بدهد. 🔸 امام فرمود: «» استغفار را پیشه خود ساز! 🔸 از آن به بعد،مرد بسیار استغفار کرد،تا اینکه خداوند،به او، داد. 🔸 این خبر به معاویه رسید. به آن مرد گفت: چرا از امام نپرسیدی که این سخن را،بر چه اساسی بیان کرده است و چرا استغفار چنین خاصیتی دارد؟ 🔸 اتفاقاً،روزی،آن حضرت،پیش معاویه آمد. آن مرد، علّت این رهنمود امام را جویا شد. ✅ امام حسن (ع) فرمود: آیا نشنیده‌ای که خداوند در داستان هود(ع) می‌فرماید: « وَ يا قَوْمِ اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ ثُمَّ تُوبُوا إِلَيْهِ يُرْسِلِ السَّماءَ عَلَيْكُمْ مِدْرارا ًو ». (سوره هود،آیه ۵۲) و در قصه نوح (ع) فرمود: «اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ إِنَّهُ كَانَ غَفَّارًا يُرْسِلِ السَّمَاءَ عَلَيْكُمْ مِدْرَارًا وَ وَ يَجْعَلْ لَكُمْ جَنَّاتٍ و َيَجْعَلْ لَكُمْ أَنْهَارًا».(سوره نوح، آیه ۱۲) 📖: مسند الامام المجتبی علیه‌السلام ص ۶۰۳، ح ۲۲ به نقل از مصباح کفعمی @khanjanidroos
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
√چهار نصیحت زیبا از آقا امام حسن(علیه السّلام)؛ ☜قالَ الإمامُ الْحَسَنُ الْمُجتبى عَلَیْهِ‌السَّلام: یَا ابْنَ آدْم! عَفِّ عَنِ مَحارِمِ اللّهِ تَكُنْ عابِداً، وَ ارْضِ بِما قَسَّمَ اللّهُ سُبْحانَهُ لَكَ تَكُنْ غَنِیّاً، وَ أحْسِنْ جَوارَ مَنْ جاوَرَكَ تَكُنْ مُسْلِماً، وَ صاحِبِ النّاسَ بِمِثْلِ ما تُحبُّ أنْ یُصاحِبُوكَ بِهِ تَكُنْ عَدْلاً. √ترجمه؛ امام حسن مجتبی علیه السلام فرمودند: اى فرزند آدم! ❶ نسبت به محرّمات الهى عفیف و پاكدامن باش تا عابد و بنده خدا باشى. ❷ راضى باش بر آنچه كه خداوند سبحان برایت تقسیم و مقدّر نموده است، تا همیشه غنى و بى نیاز باشى. ❸ نسبت به همسایگان، دوستان و همنشینان خود نیكى و احسان نما تا مسلمان محسوب شوى. ❹ با افراد (مختلف) آنچنان برخورد كن كه انتظار دارى دیگران همانگونه با تو بر خورد نمایند. بحارالأنوار: ج 78، ص 112. @Khanjanidroos
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨پانزدهم رمضان المبارک، سالروز میلاد کریم اهل بیت علیهم السّلام، چشمه جوشان جود و سخا، حضرت امام حسن مجتبی علیه‌السلام مبارک باد. @Khanjanidroos
روز "خوب"رو خودت ميسازی روز "بد" رو ديگران پس سعی کن یه سازنده عالی باشی تا یه مصرف کننده ناتوان. @Khanjanidroos
🌾🍀🌾🍀🌾🍀🌾🍀🌾🍀🌾🍀 🍀💠💠 🌾💠 🍀 امام على عليه السّلام : هُوَ (رمضان) شَهْرٌ يَزيدُ اللَّهُ فيهِ الاَْرْزاقَ وَ الآجالَ وَ يَكْتُبُ فيهِ وَفْدَ بَيْتِهِ و...؛ [رمضان ] ماهى است كه خداوند روزى ها و عمرها را در آن مى افزايد و زائران خانه اش را معيّن مى كند. فضائل الشهر الثلاثة، ص ۱۰۸. 🍀 🌾💠@Khanjanidroos 🍀💠💠 🌾🍀🌾🍀🌾🍀🌾🍀🌾🍀🌾🍀
پیر مردی ناآگاه از اهالی شام در مدینه، امام حسن (علیه‌السلام) را سوار بر مركب دید، آنچه توانست از آن حضرت بدگویی كرد، وقتی كه فارغ شد، امام حسن (علیه‌السلام) كنار او آمد، و بدو سلام كرد، و در حالی كه لبخندی بر چهره داشتبه او فرمود: «ای پیرمرد! گمانم غریب هستی، و گویا اموری بر تو اشتباه شده، اگر از ما درخواست رضایت كنی از تو خوشنود میشویم، اگر چیزی از ما بخواهی به تو عطا میكنیم، اگر از ما راهنمایی بخواهی تو را راهنمایی میكنیم، اگر كمك برای باربرداری از ما بخواهی، بار تو را برمیداریم، اگر گرسنه باشی تو را سیر مینماییم، اگر برهنه باشی، تو را میپوشانیم، اگر نیازمند باشی تو را بینیاز میكنیم، اگر گریخته باشی به تو پناه میدهیم. اگر حاجتی داری آن را ادا مینماییم، اگر مركب خود را به سوی خانه ما روانه سازی، و تا هر وقتبخواهی مهمان ما باشی، برای تو بهتر خواهد بود، زیرا ما خانه آماده و وسیع، و امكانات بسیار داریم.» هنگامی كه آن پیر ناآگاه این گفتار مهرانگیز نشات گرفته از حلم و صبر انقلابی امام حسن (علیه‌السلام) را شنید، آن چنان دگرگون شد كه اشك از چشمانش جاری گردید و گفت: «گواهی میدهم كه تو خلیفه خدا در زمینش هستی، خداوند آگاهتر است كه مقام سالتخود را در وجود چه كسی قرار دهد، تو و پدرت مبغوضترین افراد در نزد من بودید، ولی اینك تو محبوبترین انسانها در نزد من هستی!» سپس او به خانه امام حسن (علیه‌السلام) وارد شد، و مهمان آن بزرگوار گردید، و پس از مدتی در حالی كه قلبش سرشار از محبتخاندان رسالتبود، از محضر امام حسن (علیه‌السلام) بیرون رفت. بحار، ج43، ص344. @Khanjanidroos
. حاج آقا مجتبی تهرانی ره : در بین ما هر کدام از ائمه (علیهم السلام) به یک خصلتی مشهور هستند. من امروز پیش خودم فکر می کردم، که از امام حسن (علیه السلام) به کریم اهل بیت تعبیر می شود. می دانید این یعنی چه؟ یک روایتی از خود امام حسن(علیه السلام) می گویم دارد که: « سُئِلَ الحَسَنُ (علیه السلام) مَا الکَرَم؟» از خود حضرت پرسیدند کرم چیست؟ من جای دیگر هم نرفتم. خود او که کریم است کرم را چه معنا کرده؟ « قال (علیه السلام) الإبتِداءُ بِالعَطیَّةِ قَبلَ المَسئَلَةِ » یعنی بدون درخواست اگر عطا کردی، آن وقت کریم هستی. می خواهم بگویم کجا می خواهیم برویم. امام حسن می داند ما چه می خواهیم. به خودش قسم می داند من چه می خواهم. ای کریم اهل بیت!... ندهد فرصت گفتار به محتاج، کریم! گوش این طائفه آواز گدا نشنیدست... . @Khanjanidroos
: 🔸مرحوم کليني نقل مي‌کند که وجود مبارک امام مجتبيٰ (س) مردم را به دو اصل علمي و عملي فرا خوانده است، فرمود: «کُونَوا أَوْعِيَةَ الْعِلْمِ وَ مَصَابِيْحَ الْهُدَي» تا آنجا که ظرفيت داريد ظرف دانش باشيد، هرگز به اين فکر نباشيد که بگوييد اين مقدار درس بس است، يا شهر من يا محلّ من به همين مقدار اکتفا مي‌کنند، يا حوزه به همين مقدار اکتفا مي‌کند، فرمود: تا نفس مي‌کشيد علم، ظرف علم جاي خالي نداشته باشيد. «وعاء» دانش باشيد!«کُونَوا أَوْعِيَةَ الْعِلْمِ» ظرف دانش مشخص نيست اين نظير دريا نيست; الآن مشخص است اين درياها چقدر آب مي‌گيرد؛ اما روح آدم مثل اين دريا يا مثل اقيانوس يک حدّ مشخصي ندارد. 🔸اين بيان نوراني حضرت امير که از غرر بيانات آن حضرت است که فرمود: همه ظرف‌ها ظرفيتشان مشخص است و مظروف تابع ظرف است; هر اندازه که ظرفيت باشد مظروف مي‌تواند جا بگيرد و بقيه سرريز مي‌کند; اما درباره نفس ظرف تابع مظروف است، تا شما چه چيزي در اين ظرف بريزيد، اگر علم صحيح ريختيد، اين شرح صدر پيدا مي‌کند, اين ظرف بر ظرفيت او افزوده مي‌شود، اگر طمع ريختيد، آز ريختيد، حسد ريختيد کبر و غرور و منيّت ريختيد, فساد ريختيد, اين را تنگ مي‌کند. فرمود: «کُلُّ وِعَاءٍ يَضِيقُ بِمَا جُعِلَ فِيْهِ» يعينی هر ظرفي حرف اول را مي‌زند و مظروف تابع ظرف است و به اندازه‌اي که ظرفيت هست مظروف ورود پيدا مي‌کند, بقيه بيرون مي‌ريزد؛ ولي علم اين‌چنين نيست، علم مظروفي است که بر ظرفيت ظرف مي‌افزايد:«کُلُّ وِعَاءٍ يَضِيقُ بِمَا جُعِلَ فِيْهِ إِلا وِعَاءَ الْعِلْمِ فَإِنَّهُ يَتَّسِع بِهِ» يعني مظروف اين ظرف را وسيع مي‌کند. 🔸اگر يک طلبه يا يک دانشجو وارد حوزه يا دانشگاه شد, براي سال اول ظرفيت داشت که ده مطلب ياد بگيرد، وقتي اين ده مطلب وارد صحنه جان او شد, اين روح را توسعه مي‌دهد; او بعداً مي‌تواند صد مطلب ياد بگيرد، اگر صد مطلب ياد گرفت, اين روح مشروح مي‌شود، شرح پيدا مي‌کند مي‌تواند پانصد مسئله ياد بگيرد، مظروف ظرف را توسعه مي‌دهد. اين علامت تجرّد علم است. وقتي روح قوي شد،انسان از امور بسياري مي‌گذرد، هرگز به چيز پَست هيچ عنايت نمي‌کند تا قصّه بخورد. 🔸بيان نوراني امام مجتبيٰ (س) است فرمود اين ظرف خالي را پُر کنيد, چه چيزي مي‌خواهيد بريزيد در آن؟ مي‌بينيد يک انسان کم‌مايه يک ساعت مي‌نشيند مي‌گويد و مي‌خندد و حرف‌هاي «لايضر و لاينفع» را وارد جانش مي‌کند، مرحوم آخوند, صاحب کفايه ـخدا غريق رحمت کندـ مثالي مي‌زند: کسي با آب شور اين درخت را آبياري مي‌کند، بعد مي‌خواهد آب شيرين بريزد, اين درخت ديگر جا ندارد. مگر آدم هر حرفي را مي‌زند؟ هر چيزي را مي‌شنود؟ فرمود:«کُونَوا أَوْعِيَةَ الْعِلْمِ»; وعاء علم باشيد, هرگز همشهريتان، استادتان, اينها را نگاه نکنيد، ببينيد علومي که از اهل بيت رسيده است, اوج آن تا کجاست؟ 🔸وقتي آدم اينها را مي‌بيند خودش شرمنده است و راه هم باز است، اگر گفتند ظرف دانش بشويد معلوم مي‌شود راه باز است:«کُونَوا أَوْعِيَةَ الْعِلْمِ»و هيچ کس نمي‌تواند بگويد که من نمي‌توانم، راه آن اين است که آدم وقتي يک مقدار از راه را ياد گرفت بعد توسعه پيدا مي‌کند, اين مظروف آن ظرف را توسعه مي‌دهد, بر خلاف همه ظرف‌ها که مظروف تابع ظرف است، اينجا ظرفيت ظرف، تابع مظروف است. بعضي تنگ حوصله هستند چرا؟ براي اينکه چيزي ريختند در اين که جا براي ديگري نگذاشت; اما «کُلُّ وِعَاءٍ يَضِيقُ بِمَا جُعِلَ فِيْهِ إِلا وِعَاءَ الْعِلْمِ فَإِنَّهُ يَتَّسِع بِهِ»؛ پس «کُونَوا أَوْعِيَةَ الْعِلْمِ». حالا که ظرف دانش شديد «مصباح الهديٰ» باشيد درست است که آن ذوات قدسي اهل بيت، وجود مبارک سيد الشهدا (س) و ساير ائمه اينها مصباح هدايت و سفينه نجات‌ هستند؛ ولي گفتند علما ورثه انبيا هستند؛ يعني عالم هم مي‌تواند مصباح هدايت باشد; حالا آنها شمس هستند اين آقا شمع و چراغ است. فرمود:«وَ مَصَابِيْحَ الْهُدَي», عالِم بشويد که راه خودتان را تشخيص بدهيد, مصباح هدايت بشويد که ديگران را راهنمايي کنيد و راه ديگران را نبنديد; حداکثر کار عالم اين است که راه خودش را پيدا کند؛ اما مصباح شدن اين است که ديگران را هم راه مي‌دهد «کُونَوا أَوْعِيَةَ الْعِلْمِوَ مَصَابِيْحَ الْهُدَي». @Khanjanidroos
خداوند از پیامبرش سوال کرد،دانی بنده من چه زمان عبادتگزار من است؟ آنگاه که در وی هفت خصلت باشد: _ورع و تقوائی که او رااز ارتکاب محرمات باز دارد. _سکوتی که با آن، از گفتار بیهوده دوری کند. _خوفی که زاریش را هر روز افزون تر سازد. _حیائی که سبب شود از خدای خود در خلوت نیز شرمگین باشد. _واز غذا به مقدار کافی قناعت ورزد. _ونسبت به دنیا و مظاهر آن به دیده دشمنی بنگرد،همانگونه که مبغوض من است. _به نیکان و صالحان محبت کند همانطور که محبوب منند. @Khanjanidroos 🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📜 داستان شیعه شدن پرفسور برلون توسط دعای ابوحمزه ثمالی. مرحوم آیت الله سید محمد هادی میلانی دچار بیماری معده شده بودند، پروفسور برلون را از اروپا برای جراحی ایشان آوردند، جراح حاذق پس از یک عمل سه ساعته زمانی که آن مرجع تقلید در حال به هوش آمدن بودند، به مترجم دستور داد تمام کلماتی که ایشان در حین به هوش آمدن می گویند را برایش ترجمه کند. مرحوم آیت الله میلانی در آن لحظات فرازهایی از دعای ابوحمزه ثمالی را قرائت می کردند، پس از این مساله پروفسور برلون گفت: شهادتین را به من بیاموزید، از این لحظه می خواهم مسلمان شوم و پیرو مکتب این روحانی باشم. وقتی دلیل این کار را پرسیدند، پروفسور برلون گفت: تنها زمانی که انسان شاکله وجودی خود را بدون این که بتواند برای دیگران نقش بازی کند، نشان می دهد، در حالت به هوش آمدن بعد از عمل است و من دیدم این آقا، تمام وجودش محو خدا بود، در آن لحظه به یاد اسقف کلیسای کانتربری افتادم که چندی پیش در همین حالت و پس از عمل در کنارش ایستاده بودم، دیدم او ترانه های کوچه بازاری جوانان آن روزگار را زمزمه می کند، در آن لحظه بود که فهمیدم حقیقت، نزد کدام مکتب است . ✅ بعد از آن هم وصیت کرد وی را در شهری که مرحوم میلانی را در آن دفن کرده اند به خاک بسپارند و اینچنین شد که مزار این پروفسور مسیحی، مسلمان شده در خواجه ربیع، محل مراجعه مردم و افرادی است که حقیقت اسلام را باور کرده اند قرار دارد.                  •┈┈••✾•🌙🌸🌙•✾••┈┈• @Khanjanidroos
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅چکار کنیم که فرزندان ما ازقرآن جدا نشوند واهل دین باقی بمانند زیرا اکثر خانواده ها این مشکل جدایی فرزرند از دین را دارند چه کنیم که این گرفتاری رفع شود؟ ✅✅سلامت دين در بين مردم در هر زمان، به خصوص در چنين زمانى كه كششها و جذبههاى شرق و غرب هم چون سيل تمام هويت مردم عالم، به خصوص ممالك ضعيف را احاطه كرده حقيقتى نادر الوجود است. عن أنس عن النبي (ص) أنه قال: «يأتي على الناس زمان الصابر منهم على دينه كالقابض على الجمرة ؛ رسول خدا فرمود: زمانی بر مردم می آید که ماندن بر دین حق مانند نگه داشتن گلوله آتش در دست است» . در چنین اوضاعی چیزی که انسان را از خطا و اشتباه مصون می دارد، محکم بودن پایه های اعتقادی و دینی ست. کسی که مبانی و اصولی که آموخته بر پایه یقین محکم و استوار باشد، با بادهای مخالف نمی لرزد. انسان براي اين كه بتواند به اعتقاداتش پايبند باشد و به حفظ و ارتقاء آنها بپردازد لازم است كه ايمان و دين خود را در ابعاد شناختي، رفتاري ، عاطفي و انگيزشي تقويت نمايد. شناخت پروردگار و ایجاد و تقویت محبت نسبت به او بسیار مهم و یاری بخش است. اگر انسان بتواند لذت متعالي يعني لذت محبت الهي را بچشد، انگيزه او براي بدست آوردن لذت‌هاي معنوي كه همان رسيدن به اعتقاد و ايمان كامل مي باشد، تقويت مي‌شود. عواملي از قبيل تفكر در نعمت هاي الهي، تأمل و تدبر در آيات الهي، درد دل با خدا، شركت در مراسم مناجات و ادعيه و دقت در معاني آنها، خواندن داستان اولياء الله، خاطرات شهداء، داشتن حضور قلب در عبادت و... ، در تقويت و حفظ محبت الهي و ايمان مؤثرند. در بعد عملی هم با از بین بردن ریشه های گناه در وجود خود، همچنین مبارزه با عادت هايي كه مانع رشد انسان و عمل هستند، انجام وظايف واجب شرعي، انجام نوافل و مستحبات، پرهيز از مجالست و همنشينى با اهل دنيا و دور از معنويت، تامل و تفكر در مورد عاقبت مجرمان، مفسدان و مكذبان می توان ایمان را تقویت و حفظ نمود. براي محفوظ ماندن از گناه مقدماتي بايد رعايت شود كه انسان را در برابر گناه واكسينه كرده تا بتواند از گناه دوري جويد. 1. پرهيز از زمينه گناه: فراهم شدن زمينه گناه باعث رغبت و ميل باطنى به سمت گناه مى شود هر تشنه اى با ديدن آب زلال رغبت و كشش به آب را در خود به مراتب بيشتر احساس مى كند پس با پرهيز از زمينه گناه رغبت دل و ميل باطنى به گناه حداقل كم مى شود و اين خود گامى است براى كم كردن شيرينى گناه. 2. ياد مرگ: فكر كردن پيرامون مرگ به انسان هشدار مى دهد و دل را از هر شيرينى گناه مى زدايد. در حديثى از امام صادق (ع) نقل شده است:» ذكر الموت يميت الشهوات فى النفس؛ ياد مرگ شهوات را در نفس مى ميراند «،( المحجه البيضاء، ملامحسن فيض كاشانى، ج 8، ص 242)) يعنى خواسته هاى غريزى حيوانى دل انسان را مى كشد و آن شيرينى هاى حيوانى انسان را كه مصداق بارزش گناه است، از بين مى برد. خداوند در قرآن به ما آموزش می دهد که به این وسیله برای حفظ دینمان دعا کنیم: « رَبَّنَا لاَ تُزِغْ قُلُوبَنَا بَعْدَ إِذْ هَدَيْتَنَا وَهَبْ لَنَا مِن لَّدُنكَ رَحْمَةً إِنَّكَ أَنتَ الْوَهَّابُ »سورهٔ مبارکه آل‌عمران-آیهٔ ۸ @Khanjanidroos