🌸خوشحالی
هر کسی خوشحالی را به گونه ای تعریف می کند واقعاً خوشحالی چیست؟
خوشحالی یعنی توانمندی بالای ما در شکیبایی و استقامت در برابر سختی ها.
خوشحالی یعنی اطمینانی درونی به این که درد و رنج و سختی و بیماری و مرگ جزء لاینفک زندگی ست؛ اما هیچ کدام از آنها نمی تواند مرا از پا بیاندازد.
خوشحالی یعنی میل به زندگی علی رغم علم به فانی بودن همه چیز!
خوشحالی یعنی در سختی ها لبخند زدن!
خوشحالی یعنی آگاهی از توانمندی بزرگ ما برای به دوش کشیدن مشکلات.
خوشحالی یعنی بعد از هر زمین خوردن همچنان بتوانیم بلند شویم، بعد از هر گریه همچنان بتوانیم بخندیم و لبخند بر لب دیگر همنوعان بیاوریم.
خوشحالی یعنی حضور کامل ما در هستی،
خوشحالی یعنی همچون رودجاری بودن و در حرکت بودن، عبور کردن و به عظمتی بی پایان چشم دوختن
خوشحالی یعنی توانایی ما به گفتن یك آري بزرگ به زندگي!
@Khanjanidroos
🌷❤️🌷❤️🌷❤️🌷
تلاوت ملکوتی سوره مریم توسط علامه طباطبایی. با این تلاوت دل آدم از جا کنده میشه⬆️😞
@Khanjanidroos
*تکان دهنده ترین جمله حضرت امیرالمؤمنين*
*جمله زیر ازامیرالمومنین علی علیه السلام در یکی از دعاهاي نهج البلاغه نقل شده است*:
*"اللهم اجعل نفسی اول كريمة تنتزعها من كرائمی"*
*"خدایا کاری کن که از چیزهای ارزشمند زندگی،جانم اولین چیزی باشد که از من می گیری"*
*یعنی نکند قبل از اینکه جانم را بگیری، شرفم،انسانيتم،عدالتم،و....گرفته شده باشد و تبدیل به یک تفاله ای شده باشم که تو جانم را می گیری*
* و معني آن، همان جمله معروف است که از مرحوم بهجت نقل شده :
ما آمده ایم تا زندگی کنیم و قیمت پیدا کنیم،نه اینکه به هرقیمتی زندگی کنیم.*
@Khanjanidroos
نقطه اشتراک عرفانهای کاذب
✅آنچه تحت عنوان «عرفانهای کاذب» در کشور ما یاد می شود، از یک جنس نیستند.
✅بخش قابل توجهی از جریانهای مذبور از درونمایه عرفانهای شرقی بهره میبرند که اگر چه با ادیان توحیدی تفاوت بنیادینی دارند اما به طور کلی این جریانها مدعیاند اساساً با دین و شریعت افراد کاری ندارند و یک فرد میتواند در عین اینکه مسلمان است هندو و یا دیگر جریانهای فرقهای باشد.
✅نکته دیگر بیقیدی آموزههای این عرفانها در قبال پایبندی به دستورهای ظاهری و شریعت ادیان است.
✅جریان های مذکور عموما از شریعت خاصی که شاید از نگاه برخی دست و پاگیر باشد استفاده نکرده و به اصطلاح از اینکه به امور ظاهری بپردازند پرهیز می کنند. از این رو برای برخی گروهها و اقشار سست ایمان که پتانسیل زیادی برای شریعتگریزی دارند جذاب هستند.
#عرفانهای_کاذب
@Khanjanidroos
یکی از خطرات #فرقههای_انحرافی
روند شستوشوی مغزی درون #فرقهها، به آرامی و تدریجی صورت می گیرد و در آن تلاش میشود فرد، جهانبینی خود را عوض کرده و به شرایطی که فرقه برای او در نظر گرفته، تن دهد.
#شستشوی_مغزی به این معناست که تحت شرایط خاص، فرد ناخودآگاه وادار به #تبعیت از اندیشه یا خواستههای افراد دیگر میشود و تغییرات عمدهای در باورها و در نتیجه، رفتارهای وی به وجود می آید.
#مغزشویی و تبعیت محض افراد از سرکردگان فرقهها، در نهایت منجر به ایجاد هویت جدید درون #فرقهای میشود که طی آن، فرد از خانواده و محیط اطراف خود جدا شده و تمامی امور ریز و درشت خویش را به #تشکیلات درون فرقه واگذار میکند.
@Khanjanidroos
اهداف #عرفان_های_کاذب
#اول؛ رسیدن به عرفان و سیر و سلوک
این هدف در عرفان های کاذب، به شکلی مطرح می شود که گویا از راه آنها بدون تلاش و کوشش و علم و دانش و بدون زحماتی که اهل سیر و سلوک می کشند، می توانید به نتیجه برسید. آنها نوعی رانت خواری معنوی را پیش می کشند و می خواهند راه میانبر یا بهتر است بگوییم زیرآبی رفتن عرفانی را آموزش دهند. نمونه : عرفان حلقه
#دوم، رسیدن به قدرت های ماورائی
برخی از عرفان های کاذب مدعی هستند که می توانند شما را به قدرت های خارق العاده برسانند، مثلا درمانگری ، برون فکنی روح از بدن، اطلاع از امور پنهان، یا دیدن و شنیدن مسائل عجیب و غریب، بیرون کردن جن از کالبد خود یا دیگران و.... این دسته از شبه جنبش های معنوی را «فراروانشناختی» می نامیم. نمونه : عرفان حلقه و یوگای پیشرفته
#سوم، بهبود وضعیت روانی و رفتاری
این دسته از شبه جنبش های معنوی که می توانیم آنها را روانشناختی بنامیم، بر اساس مطالب شبه علمی که نه در روانشناسی علمی مورد تأیید است و نه در علوم دیگر و نه از نظر عرفان و علوم دینی قابل قبول است، مدعی می شوند که می توانند به شما کمک کنند تا به آرامش، شادی، موفقیت، بهبود روابط بادیگران، جذابیت و .... برسید. البته طبیعی است که در بین تکنیک ها و راهکارهایی که ارائه می دهند، مواردی هم هست که تا حدودی اثربخش است و می تواند پوشش دهنده و توجیه کننده ادعاهای واهی معنوی آنها باشد. نمونه : قانون جذب.
✅در معنویت حقیقی هدف اصلی شکوفایی استعداد نامحدود روح است. استعدادی که فقط در ارتباط با خداوند شکوفا می شود و نتایجی نظیر سلامتی، شادی، آرامش، نیرومندی و قدرت اراده، موفقیت، جذابیت و .... را به دنبال دارد. این همه هیچ گاه هدف معنویت حقیقی نیست، اما دستاوردها و نتایجی است که در اثر زندگی معنوی به دست می آید.
@Khanjanidroos
✅چطور میشود بر ضعف و ناتوانی در بخشش دیگران غلبه کرد؟
✅✅برای بسیاری از ما گذشتن و بخشیدن کاری بسیار سخت و گاه غیرممکن است، در صورتی که برای بعضی دیگر چندان هم سخت نیست و می توانند به راحتی دیگران را ببخشند و اشتباهاتشان را فراموش کنند. در واقع وقتی از بخشیدن دیگران خودداری می کنیم ترجیح می دهیم به جای آنکه گامی در جهت بهبود اوضاع برداریم، در گذشته و مشکلات آن باقی بمانیم و همواره دیگران را سرزنش کنیم. هنگامی هم که نمی توانیم خودمان را ببخشیم ماندن در احساس گناه را ترجیح می دهیم و بدین ترتیب در شرایط روحی بدی قرار خواهیم گرفت.
✅✅ بخشش چیست؟
بخشیدن، فراموش کردن و ازخودگذشتگی نیست و با تحمل کردن افرادی که ما را رنجانده اند فرق دارد. شما مجبور نیستید دیگران را ببخشید ولی هنگامی که بدانید اگر از اشتباهات دیگران بگذرید و به آنها نچسبید، چقدر آرامش بیشتری دارید، هرگز کینه توزی، خشم و قهر را انتخاب نمی کنید. فراموش نکنید که بخشیدن نشانه عزت نفس بالای شماست. بخشیدن، فراموش کردن و رها شدن از احساسات شدیدی است که به حوادث گذشته مربوط می شود. وقتی نمی توانیم دیگران را ببخشیم، خود را فردی فراموش شده، مأیوس و ناتوان می دانیم. در واقع ما نمی توانیم منکر اشتباهات خود شویم؛ اما می توانیم رفتار خود را تغییر دهیم تا شرایط مطلوب تر و آینده بهتری را به خود نوید دهیم.
✅در واقع بخشش، آمادگی برای رهایی از رنج های گذشته و تصمیمی است برای پایان دادن به مشکلاتی که از گذشته با خود داریم. البته در بخشی از وجود ما این باور وجود دارد که می توانیم آرامش فکرمان را با پیروی از نفرت، خشم و رنج به دست آوریم و همواره حساب و کتاب های عادی داشته باشیم و دچار حالاتی مانند کینه، نفرت و خشم شویم. بدین ترتیب نمی توانیم آرامش داشته باشیم. بخشش می تواند ما را از زندانی که با ترس و غضب در ذهن خود ساخته و بر خود تحمیل کرده ایم رها کند.
✅✅✅ همه ما می رنجیم
برای همه ما پیش آمده که بارها و بارها از دیگران رنجیده ایم. بعضی از رنجش ها کوتاه و گذراست و می توان آنها را زود فراموش کرد؛ اما هنگامی که احساس می کنیم کسی عمیقا آزارمان داده است به مرحله دشواری می رسیم؛ آیا باید بگذاریم این رنج در وجودمان بماند و شادمانی ما را با خود ببرد یا باید از معجزه بخشش برای التیام زخم هایمان بهره مند شویم؟ اما اگر بخشش، دردی را که ما در وجود خود احساس می کنیم و عذابمان می دهد درمان می کند، دلیل خوبی داریم که بتوانیم دیگران را ببخشیم. البته این طبیعی است که بعضی ارتباطات باید قطع شوند و بعضی موقعیت ها باید تغییر کنند و این شاید ناراحت کننده به نظر برسد. در واقع گاهی اوقات نمی توانید مطمئن باشید که آیا قربانی یک حادثه غیرقابل اجتناب هستید یا به شکل ناعادلانه ای آزرده شده اید. شاید لازم باشد برای تشخیص نوع رنجش هایتان بیشتر دقت کنید تا بتوانید تفاوت دردی را که از حساسیت های خودتان به وجود می آید با رنجی که به خاطر دیگران احساس می کنید، تشخیص دهید.
امروزه پزشکان معمولا بیماران خود را نسبت به عوارض جانبی و خطرناک داروهایی که استفاده می کنند، آگاه کرده و بیماران نیز با احساس مسئولیت بیشتری نسبت به سلامت خود اشتیاق زیادی برای مطالعه و کسب اطلاعاتی در زمینه آثار منفی داروهایی که مصرف می کنند نشان می دهند. باید توجه داشت افکار ناراحت کننده ای که به ذهن خود وارد می کنیم نیز عوارض منفی زیادی بر سلامت ما دارند. بنابراین اگر می خواهیم خود را از فشار و ناراحتی های ناشی از درد و رنج ها رها کنیم باید مراقب افکارمان باشیم. همانطور که در مورد داروها و تأثیرات جانبی آنها بر جسم خود مواظب و حساس هستیم، تأثیرات جانبی و مخاطره آمیز نبخشیدن و کینه داشتن از دیگران و افکار منفی می تواند آثار بسیار بدی بر سلامت جسمانی و روانی ما بگذارد. برای مثال می توانیم به این امراض و ناراحتی ها بر اثر نبخشیدن اشاره کنیم؛ سردرد، کمردرد، زخم معده، اضطراب، بی خوابی و ناامیدی. بسیاری از ما برای درمان بیماری های جسمانی خود همیشه در حال مصرف دارو هستیم، درحالی که برای افکار بیماری زایی که به ذهن خود وارد می کنیم هیچ انتخاب و گزینشی نداریم و اجازه می دهیم حتی چیزهایی که سلامت جسم مان را تهدید می کنند به راحتی وارد ذهنمان شوند.
✅❌❌اما چگونه از ابتلا به این بیماری ها جلوگیری کنیم و کدام دارو قوی ترین بوده و بیشترین اثر را برای شفای افکار بیماری زا دارد؟ "بخشش" پاسخگوی تمام این سؤالات است زیرا قوی ترین و شعف انگیزترین دارو محسوب می شود و قدرت رفع تمام این علائم و بیماری ها را دارد.
@Khanjanidroos
❌چرا بخشش !!!
✅هنگامی که بیش از حد به منیت های خود بچسبیم بخشیدن دیگران برایمان سخت می شود. نیرویی از درون به ما نهیب می زند؛ "او به تو توهین کرده، نباید او را ببخشی"، "چطور می توانی بگذاری کسی با تو بدرفتاری کند" و. . . این نوع منیت ها در بعضی شرایط سخت تأثیر بیشتری بر ما می گذارد و راحت تر شنیده می شود و آن هنگامی است که به خاطر مشکلات زندگی تحت فشار قرار گرفته ایم و دائم از دیگران توقع داریم به ما کمک کنند. در این مواقع است که ندایی از درون ما را به بخشیدن ترغیب می کند. اما فراموش نکنیم که همیشه قدرت انتخاب برای ما وجود دارد؛ یعنی می توانیم به جای تسلیم در برابر اینگونه وسوسه ها، گذشت و بخشش را برگزینیم و به این ترتیب خودمان نیز به آرامش بیشتری دست یابیم.
✅همواره به خاطر داشته باشید که هر چه بیشتر بتوانید ببخشید، بیشتر نیز دریافت می کنید. در واقع هر آنچه در زندگی ارزش داشته باشد فقط زمانی افزایش می یابد که بخشیده شود. هنگامی که گمان می کنید با بخشیدن چیزی را از دست داده اید به معنای واقعی نبخشیده اید. اگر بااکراه ببخشید، هیچ نیرویی در پس آن وجود ندارد. در واقع مهم ترین چیز نیتی است که در پشت عمل شما نهفته است.
✅✅نیت همواره باید ایجاد شادی و نشاط برای شخص بخشایشگر باشد زیرا شادمانی به عنوان پشتوانه و حامی برای شماست و بازگشت عملتان نیز به طور مستقیم به میزان بخشایش بستگی دارد؛ البته اگر واقعا از ته دل و بی قید و شرط باشد.
شاید برای بسیاری از ما بخشیدن کار آسانی نباشد. اگر شما هم جزو این دسته افراد هستید، توقع نداشته باشید یکباره بتوانید دیگران را ببخشید. عمل بخشیدن نیازمند زمان است؛ اما هر چه بیشتر روی آن کار کنید بیشتر به آن پی خواهید برد. پس برای سلامت جسم و روان خودتان هم که شده همین حالا تصمیم بگیرید بخشیدن را تمرین کنید. شما می توانید این کار را با بخشش های کوچک شروع کنید تا کم کم بتوانید کسانی را هم که خیلی شما را آزرده اند ببخشید.
چطور ببخشیم؟
تحقیقات نشان داده افرادی که می توانند ببخشند، افسردگی، خشم و استرس کمتری دارند و امیدشان به آینده هم بیشتر است. همچنین سیستم ایمنی بدنشان قوی تر است و نشاط و شادابی بیشتری را تجربه می کنند.
برای تمرین بخشش هرگز منتظر عذرخواهی دیگران نباشید. بسیاری از افرادی که شما را رنجانده اند اصلا قصد عذرخواهی ندارند. بنابراین اگر منتظر شنیدن معذرت خواهی آنها باشید، ممکن است هیچ وقت نتوانید آنها را ببخشید.سعی کنید گاهی از دید دیگران به مسائل نگاه کنید؛ اگر گاهی با فرد موردنظر همدردی کنید، ممکن است متوجه شوید که این کار را از روی نادانی، ترس یا حتی علاقه انجام داده است.
فواید بخشش را بشناسید. مطالعات نشان می دهند افرادی که قدرت بخشش دیگران را دارند توانایی و انرژی بیشتری دارند. همچنین اشتهای بهتر و الگوهای خواب بهتری هم دارند.فراموش نکنید که باید بتوانید خودتان را هم ببخشید. برای بعضی افراد بخشیدن دیگران راحت تر از بخشیدن خودشان است. اما توجه داشته باشید که اگر نتوانید خودتان را ببخشید، اعتماد به نفستان را از دست می دهید و همواره احساس گناه می کنید.
شما برای اینکه بتوانید راحت تر ببخشید، باید موانع بخشش را از سر راهتان بردارید و فکر و بینش خود را نسبت به آن تغییر دهید. در واقع برای اینکه فکر و ذهن ما آماده بخشش شود، باید به خود بقبولانیم که باورها و موانع گذشته از بین رفته اند و دوباره نمی توانند بر زندگی حال و آینده ما تأثیر بگذارند. ترس یکی از مهم ترین موانع بر سر راه بخشش است. اینکه نتوانیم از فکر گذشته رها شویم، مانعی بر سر راه بخشش خواهد بود. تحقیقات نشان داده است افکار و احساساتی که در ذهن خود پرورش می دهیم در بسیاری مواقع باعث بروز ناهنجاری و علائم فیزیکی مانند اضطراب، افسردگی، تحریک پذیری، هیجان، انواع سردردها، کمردردها و ... می شود و سیستم ایمنی بدن را نیز ضعیف می کند.
گاه نیز قضاوت های نادرست ما مانع از آن می شود که بتوانیم دیگران را ببخشیم؛ بنابراین هیچ گاه دیگران را بدون توجه به شرایط خاص خودشان قضاوت نکنید. به یاد داشته باشید افکار و عقاید ما تعیین می کنند که چگونه زندگی کنیم و هدف و نتیجه ای هم که از بخشش حاصل می کنیم رها کردن مشکلات مربوط به گذشته است. متأسفانه بسیاری از ما در هاله ای از ترس نسبت به گذشته و وحشت از آینده زندگی می کنیم و گذشته و آینده درنظرمان یکسان است؛ درحالی که اگر بخواهیم می توانیم در آینده آرامش بیشتری نسبت به مشکلات تلخ گذشته داشته باشیم.
البته با بخشیدن، واقعیت های گذشته عوض نمی شوند زیرا گذشته را نمی توان تغییر داد. ما فقط می توانیم دیگران را ببخشیم تا به آرامش بیشتری برسیم. بخشش به ما اجازه می دهد با گناه، سرزنش و احساس شرم خداحافظی کنیم و به ما یاد می دهد که با دوست داشتن دیگران از شر ترس های گذشته رها شویم.
#بخشش
#بخشش_دیگران
@Khanjanidroos
خانه ات که اجاره ای باشد،دائم به کودکت می گویی:
میخ نکوب!
روی دیوارها نقاشی نکش!
و مراقب خانه باش!
اما این همه مراقبت برای چیست ؟!
چون خانه مال تو نیست؛
مال صاحبخانه ست . . .
چون این خانه دست تو امانت است!!!
خانه دلت چطور !؟
خانه دل
تمامش مال خداست؛
در خانه ی خدا
نقش گناه کشیدن
و میخ گناه کوبیدن
ممنوع⛔️
@Khanjanidroos
🔸پروژه جدید جنجالی کعبه
بعد ساخت برج فراماسونری و حلقه دور کعبه توسط طراح انگلیسی
حال نوبت ساخت چتر روی کعبه به شکل #چشم هستند
که همان تک چشم فراماسون ها(دجال)
#نفوذ_فراماسون_به_قلب_کعبه
@Khanjanidroos
⚠️ سوء استفاده فرقه ها از بحران معنوی در جهان معاصر ⚠️
جامعه جهانی امروز به دلیل دوری از آموزه های وحیانی و الهی دچار بحران های روحی و اجتماعی بسیاری شده است.مردم دنیا از وضع موجود خسته شده اند و با وجود تلاش های وسیع و همه جانبه نظام های لیبرال سرمایه داری برای دین زدایی،مردم، تشنه معنویت و باورهای فرا مادی هستند و به دنبال الگویی برای پاسخگویی به نیازها و حل بحران های روحی و روانی و اجتماعی و ... می گردند تا از این وضعیت آشفته رها شده و به آرامشی پایدار دست یابند.
ابرقدرت ها که وضع موجود،منافع آنها را تامین می کند برای سوار شدن بر این موج حقیقت یابی مردم جهان، به فکر چاره افتادند،چرا که بازگشت مردم به باورها و بینش های صحیح ادیان الهی چون اسلام که پاسخ مشخص و درستی به نیازهای انسان دارد،پایه های قدرت و نظام سرمایه داری را به تزلزل انداخته و این نظام پوشالی را به نابودی می کشاند.
لذا کانون های تفکر نظام لیبرال سرمایه داری برای به انحراف کشاندن این سیر تکاملی انسان و معنویت خواهی جهانی، اقدام به تاسیس کانون های تفکر و مراکز آینده پژوهی وابسته به خود ولی در ظاهر مستقل نموده و برای بیرون رفت از این بحران، راهبرد ارائه می دهند.
این کانون های تفکر و مراکز آینده پژوهی به فکر چاره اندیشی و ارایه مدل هایی از معنویت هستند که با مبانی و ارزش های آنان هماهنگ باشد،نظام لیبرال سرمایه داری اجازه نخواهد داد که الگوهای رقیب خصوصا اسلام،برای پاسخ به نیاز معنوی انسان معاصر رواج پیدا کند،بنابراین با هر نیرنگی سعی دارند رقبا را از صحنه خارج کنند و معنویتی جایگزین را با استفاده از پشتوانه های رسانه ای و تبلیغاتی خود در دنیا ترویج می کنند و پس از اشاعه آن،نهایت تلاش خود را برای حفظ و حمایت از آن به کار می برند.
این تفکرِ به ظاهر معنوی و انسانی، اما در باطن تفکرِبه زنجیر کشیدن باور انسان ها در جهت منافع غرب را ، "تفکر نوین " می نامیم،که جامعه شناسان و دین پژوهان غربی آن را "ادیان بدیل" "جنبش های نوپدید دینی " "ادیان جدید" می نامند.تفکر نوین با ادعای ناکارآمدی ادیان الهی سعی دارد این جریانات وابسته به خود را دین جدید معرفی کند که می تواند پاسخگوی تمام نیازهای انسان بوده وجایگزین ادیان توحیدی شود.
کسانی که این تفکر را رواج می دهند "رهبران تکاملی" یا "رهبران معنوی جهان" نامیده می شوند که به عنوان نمونه می توان از کن ویلبر،اروین لازلو،نیل دونالد والش،دیپاک چوپرا وباربارا مارکس هابارد،پائولو کوئیلیو، برایان تریسی، و ... نام برد وبه بررسی آثار آنها پرداخت.
بسیاری از شخصیت های جنبش تفکر نوین به صورت سازمان یافته در اقصی نقاط دنیا با نسخه های بومی شده این تفکر برای جوامع هدف،از طریق سمینار،کتاب ها،سایت ها،رسانه ها و عضو گیری در مراکز معنوی،به ارایه این اندیشه پرداخته اند که با تطبیق اصول تفکر نوین برآموزه های محمدعلی طاهری،عرفان حلقه نسخه ایرانی-اسلامی این تفکر است.
@Khanjanidroos
✅تنها راه کنترل شهوتو بیان کنید؟
✅✅بعضی از راه های کنترل غرایز جنسی و افکار شیطانی و شهوانی عبارتند از:
1. خرد ورزی: یکی از راه های مهار احساسات و افکار ناپسند و متعادل ساختن غریزه جنسی استفاده از نیروی خرد وعقل است؛ حضرت امام علی(ع) می فرماید:« به درستی که از برای دلها اندیشه ها و خواهش های بدی باشد و عقل ها منع می کند از آنها ».
بنابراین، عقل نگهبان خیر خواهی است که مانع طغیان غرایز می شود؛ کسی که عقل را راهنمای خود قرار دهد، لذت آنی و لحظه ای را بر لذت دائمی ترجیح نمی دهد و با در نظر گرفتن مفاسد و نتایج شهوت رانی و بی بند وباری، از پیروی بی قید و شرط تمایلات و افکارنفسانی و شیطانی پرهیز می کند. البته عقل ضعیف و ناتوان هرگز قادر به مهار احساسات تند و سرکش دوران جوانی نیست، بلکه باید عقل را نورانی کرد و آن فقط با انجام اعمال نیک و با توکل به خدای تعالی و توسل به امامان معصوم (ع) میسر است؛ حضرت امام علی (ع) فرمودند:« ذکر و نام ما اهلبیت موجب شفای بیماری روحی، روانی و جسمی خواهد شد ».
2. خدا محوری : به طور طبیعی در هنگام بلوغ و فشار غریزه جنسی عقل به تنهایی قادر به کنترل شهوت نیست؛ در این شرایط به سلاحی برنده تر نیاز است و آن تقوی و عشق به خدا ودر یک کلمه خدا محوری است. با رعایت تقوی نه تنها انسان از محیط گناه آلود و شهوت انگیز دوری می کند، بلکه برای او چنان حالتی ایجاد می شود که حتی با ورود به ورطه گناه می تواند خود را حفظ کند.
قرآن مجید می فرماید:« پرهیزگاران هنگامى که گرفتار وسوسههاى شیطانى که پیرامون وجود آنها در گردش است مىشوند به یاد خدا مىافتند و بینا مىگردند ».پس، اگر کسی توجّه کند که خدا کارش را مىبیند و حرفش را مىشنود، همین توجّه به حضور خداوند، سبب ترک گناه مىشود. چنان که امام صادق (ع)درباره این آیه فرمود: « وسوسه گناه به سراغ بنده مىآید، او به یاد خداوند مىافتد، متذکّر شده و انجام نمىدهد».
قرآن کریم نماز را یک عامل بازدارنده از گناه می داند آنجا که می فرماید :«نماز آدمی را از کارهای زشت باز می دارد».
طبیعت نماز از آنجا که انسان را به یاد نیرومندترین عامل بازدارنده یعنى اعتقاد به مبدء و معاد مىاندازد، داراى اثر بازدارندگى از فحشاء و منکر است. تمام اجزاء نماز موجى از معنویت در وجود او ایجاد مىکند، موجى که سدّ نیرومندى در برابر گناه محسوب مىشود. منتها هر نمازى به همان اندازه که از شرایط کمال و روح عبادت برخوردار است نهى از فحشاء و منکر مىکند، گاه نهى کلى و جامع و گاه نهى جزئى و محدود. ممکن نیست کسى نماز بخواند و هیچ گونه اثرى در او نبخشد هر چند نمازش صورى باشد هر چند آلوده گناه باشد، البته این گونه نماز تأثیرش کم است، این گونه افراد اگر همان نماز را نمىخواندند از این هم آلوده تر بودند.
روشنتر بگوئیم: نهى از فحشاء و منکر سلسله مراتب و درجات زیادى دارد و هر نمازى به نسبت رعایت شرایط داراى بعضى از این درجات است.
3. برای انجام و یا ترک هرکاری باید اراده و تصمیم جدی داشت؛ پس،برای ترک افکار ناپسند باید اراده جدی داشت.
4. از مشاهده انواع عکس ها و فیلم ها و مناظر شهوت انگیز به شدت پرهیز شود.
5. دوری از خیال پردازی و فکر کردن در مسائل شهوانی: برای پیشگیری از انحراف جنسی باید اندیشه را از نفوذ شیطانی دورنگه داشت؛ زیرا گام نخست در انحراف، فکر کردن در باره آن است. حضرت امام علی (ع) می فرماید:« کسی که در اطراف گناه بسیار بیندیشد، سر انجام به آن کشیده خواهد شد ». اگر چه طرد افکار شیطانی در آغاز برای جوان مجرد بسیار دشوار است اما با استقامت و تمرین و ممارست مداوم می تواند قوه تخیّل خود را کنترل کند؛ همانطور که هر چیزی در اثر تمرین زیاد به دست می آید.
6. پر کردن اوقات فراغت : یکی از عوامل پیدایش افکار شهوانی و انجام گناه، بیکاری است. و سعی کنید همیشه مشغول به کارهای مفید باشید ( مطالعه کتابهای غیر شهوت انگیز- ورزش سنگین و...) و به یاد داشته باشید بیکاری مساله ای است که اگر از آن دوری نکنید ممکن است شما را به هر چیزی وادارد.
پیامبر اکرم (ص) می فرماید:« دو خصلت برای بسیاری از مردم مایه فتنه است: سلامت بدن و بیکاری ».
#کنترل_شهوت
#کنترل_افکار #افکار_شهوانی
عزیز دوران
پر کن دوباره کِیْل مرا ایها العزیز (2)
آخر کجا روم به کجا ایها العزیز
رو از من شکسته مگردان که سالهاست
رو کردهام به سوی شما ایها العزیز
جان را گرفتهام به سردست و آمدم
از کوره راههای بلا ایها العزیز
وادی به وادی آمدهام از درت مران
وا کن دری به روی گدا ایها العزیز
چیزی که از بزرگی تو کم نمیشود
این کاسه را … فاوف لنا… ایها العزیز
خالیتر از دو چشم من این جان نیمه جان
محتاج یک نگاه تو یا ایها العزیز
- ما- جان و مال باختگان را رها مکن
بگذار بگذرد شب ما ایها العزیز
دستم تهی است… راه بیابان گرفتهام
دست من و نگاه شما ایها العزیز
@Khanjanidroos
✅ #خدیجه سلام الله علیها
🔸 استاد علی صفایی ره
✅ خديجه چه كرده كه اين گونه در دل رسول(ص) نشسته؛ تا آنجا كه عايشه حتى پس از مرگ بر او حسادت مىبرد؟ من از اين سؤال سمج نمىتوانم دامن جمع كنم. اين همه ارزش آيا از معرفت و شناخت و يا عشق و ايمان و يا عمل و تقوا، از كدامين ريشه، سر برگرفته؟ ريشهها را بايد در جايى ديگر جست؛ چون حتى تقوا توشهى راه است. و توشه براى رفتن كافى نيست. و همانطور كه گذشت، حتى عصمت، كفاف اين مقصد بلند و راه دراز را نمىدهد و تحليلى ديگر مىخواهد.
✅...با اين نگاه، مىتوانى بلوغ و تماميت خديجهى كبرى و فاطمهى زهرا را بفهمى؛ كه خديجه در برابر رسول خدا براى خودش حدى نگذاشت و سهمى نگرفت و فاطمه(س) در برابر ولىّ رسول خدا، از تمامى توانش كمك گرفت و سينه و صورت نيلى گرفت، ولى رخ از مولى نهان كرد و چهره به او نشان نداد.
✅ همانطور كه بارِ رسالتِ رسول بر دوش ابوطالب و جعفر و مصعب و جمعى ديگر بود و به وسيله آنها رسالت رسول گسترده و پخش شد، با مال خديجه و ثروت او نيز پيوند خورد و هنگامى هم كه آن ثروت تمام شد، نوبت ديگران است تا شروع كنند و در زمين بگردند و منبعى براى توليد و برداشت، داشته باشند.
✅ وفا و صفا و فناى خديجه، او را محبوبترين در وجود رسول مىسازد. تا آنجا كه هميشه او را پيش چشم دارد تا آنجا كه عايشهى جوان با تمامى اقتدار و اعتماد به نفسش، حتى پس از مرگ خديجه، به حسادت مبتلا مىشود؛ چون مىبيند در زبان و چشم و دل رسول جايى براى جلوهى او نيست. و بالاتر از حسادت به شماتت مىپردازد كه چرا اين قدر به ياد كسى هستى كه خداوند بهتر از او را به تو داده است. تا آنجا كه رسول برمىآشوبد و تأكيد مىكند كه بهتر از خديجه را به دست نياورده است.
@Khanjanidroos