eitaa logo
نسیم فقاهت و توحید
650 دنبال‌کننده
4.8هزار عکس
2.1هزار ویدیو
99 فایل
•┈┈✾🍀﷽🍀✾┈┈• این کانال شامل ؛ 📚 جلسات سخنرانی و تدریس #رضا_خانجانی و همچنین؛ 📤 نشر بیانات متفکران و شخصیتهای طراز اول #انقلاب_اسلامی ارتباط با مدیر @samenolhojajjj
مشاهده در ایتا
دانلود
🔶امام حسن علیه السلام: خداوند ماه رمضان را میدان مسابقه ای برای آفریدگان خود قرار داده تا با طاعتش برای خشنودی او از یکدیگر پیشی گیرند. 💐 پیشاپیش میلاد امام حسن مجتبی علیه السلام مبارک باد. @khanjanidroos
اين کيست که سرتاقدم اوحَسن است اين چراغیست که در بزم دل انجمن است اين کريم بن کريمى است که با دشمن و دوست همه جا از کرم و لطف و عطايش سخن است. @khanjanisroos 🌹
«وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِى جَعَلَ مِنْ تِلْكَ السُّبُلِ شَهْرَهُ شَهْرَ رَمَضَانَ»؛ سپاس براى او كه از راه هاى رشد و راه هايى كه به رضوان او منتهى می شود، ماه رمضان را قرار داده است. در اين ماه كه ما ميهمان حقّيم، ميزبان براساس كرم و سخاوت و آگاهى و محبتش، ما را تغذيه می كند و تغذيه اين ماه فقط براى شكمبه ها و بدن ها نيست، بلكه بايد قلب و عقل و فكر و روح ما هم تغذيه شوند. وقتى كه مى خواهند به انسان غذايى را برسانند، در يك مرحله بايد بدن او را از آلودگی ها پاك كنند و بعد بهترين غذا را به او بدهند تا شديدترين نياز او را تأمين كند. اين مزاج صاف و تبريد و پاك شده، بهتر غذا را جذب می كند و زودتر نيرو را به دست مى آورد و به حركت و رشد ما هم كمك می كند. استاد صفایی ره @Khanjanidroos
🔶ثواب اطعام در ماه رمضان🔶 عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: أَيُّمَا مُؤْمِنٍ أَطْعَمَ مُؤْمِناً لَيْلَةً مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ كَتَبَ اللَّهُ لَهُ بِذَلِكَ مِثْلَ أَجْرِ مَنْ أَعْتَقَ ثَلَاثِينَ رَقَبَةً نَسَمَةً مُؤْمِنَةً وَ كَانَ لَهُ بِذَلِكَ عِنْدَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ دَعْوَةٌ مُسْتَجَابَةٌ. 📚ثواب الأعمال و عقاب الأعمال، النص، ص: 136 ابو بصير از امام صادق عليه السّلام روايت كرده است كه فرمود: كسى كه در يكى از شبهاى ماه مبارك رمضان، مؤمنى را اطعام كند، خداوند براى اين عمل او پاداش آزاد كردن سى بنده مؤمن را در نامه اعمال او ثبت مىكند، و همچنين بخاطر اين عمل او در نزد خداوند عزّ و جل يك دعاى مستجاب خواهد داشت. @Khanjanidroos
با داده قناعت کن وبا داد بزی دربند تکلف مشو ،آزاد بزی در به زخودی نظر مکن، غصه مخور درکم زخودی نظر کن وشاد بزی @Khanjanidroos
بسم الله الرحمن الرحیم به مناسبت میلاد امام حسن علیه السلام پیر مردی ناآگاه از اهالی شام در مدینه، امام حسن (علیه‌السلام) را سوار بر مركب دید، آنچه توانست از آن حضرت بدگویی كرد، وقتی كه فارغ شد، امام حسن (علیه‌السلام) كنار او آمد، و بدو سلام كرد، و در حالی كه لبخندی بر چهره داشت‏به او فرمود: «ای پیرمرد! گمانم غریب هستی، و گویا اموری بر تو اشتباه شده، اگر از ما درخواست رضایت كنی از تو خوشنود می‏شویم، اگر چیزی از ما بخواهی به تو عطا می‏كنیم، اگر از ما راهنمایی بخواهی تو را راهنمایی می‏كنیم، اگر كمك برای باربرداری از ما بخواهی، بار تو را برمی‏داریم، اگر گرسنه باشی تو را سیر می‏نماییم، اگر برهنه باشی، تو را می‏پوشانیم، اگر نیازمند باشی تو را بی‏نیاز می‏كنیم، اگر گریخته باشی به تو پناه می‏دهیم. اگر حاجتی داری آن را ادا می‏نماییم، اگر مركب خود را به سوی خانه ما روانه سازی، و تا هر وقت‏بخواهی مهمان ما باشی، برای تو بهتر خواهد بود، زیرا ما خانه آماده و وسیع، و امكانات بسیار داریم.» هنگامی كه آن پیر ناآگاه این گفتار مهرانگیز نشات گرفته از حلم و صبر انقلابی امام حسن (علیه‌السلام) را شنید، آن چنان دگرگون شد كه اشك از چشمانش جاری گردید و گفت: «گواهی می‏دهم كه تو خلیفه خدا در زمینش هستی، خداوند آگاه‏تر است كه مقام سالت‏خود را در وجود چه كسی قرار دهد، تو و پدرت مبغوض‏ترین افراد در نزد من بودید، ولی اینك تو محبوب‏ترین انسان‏ها در نزد من هستی!» سپس او به خانه امام حسن (علیه‌السلام) وارد شد، و مهمان آن بزرگوار گردید، و پس از مدتی در حالی كه قلبش سرشار از محبت‏خاندان رسالت‏بود، از محضر امام حسن (علیه‌السلام) بیرون رفت. كشف الغمه، ج‏2، ص‏135; بحار، ج‏43، ص‏344 @Khanjanidroos
: 🔹ویژه ولادت (ع) 🔸مرحوم کليني نقل مي‌کند که وجود مبارک امام مجتبيٰ (س) مردم را به دو اصل علمي و عملي فرا خوانده است، فرمود: «کُونَوا أَوْعِيَةَ الْعِلْمِ وَ مَصَابِيْحَ الْهُدَي» تا آنجا که ظرفيت داريد ظرف دانش باشيد، هرگز به اين فکر نباشيد که بگوييد اين مقدار درس بس است، يا شهر من يا محلّ من به همين مقدار اکتفا مي‌کنند، يا حوزه به همين مقدار اکتفا مي‌کند، فرمود: تا نفس مي‌کشيد علم، ظرف علم جاي خالي نداشته باشيد. «وعاء» دانش باشيد!«کُونَوا أَوْعِيَةَ الْعِلْمِ» ظرف دانش مشخص نيست اين نظير دريا نيست; الآن مشخص است اين درياها چقدر آب مي‌گيرد؛ اما روح آدم مثل اين دريا يا مثل اقيانوس يک حدّ مشخصي ندارد. 🔸اين بيان نوراني حضرت امير که از غرر بيانات آن حضرت است که فرمود: همه ظرف‌ها ظرفيتشان مشخص است و مظروف تابع ظرف است; هر اندازه که ظرفيت باشد مظروف مي‌تواند جا بگيرد و بقيه سرريز مي‌کند; اما درباره نفس ظرف تابع مظروف است، تا شما چه چيزي در اين ظرف بريزيد، اگر علم صحيح ريختيد، اين شرح صدر پيدا مي‌کند, اين ظرف بر ظرفيت او افزوده مي‌شود، اگر طمع ريختيد، آز ريختيد، حسد ريختيد کبر و غرور و منيّت ريختيد, فساد ريختيد, اين را تنگ مي‌کند. فرمود: «کُلُّ وِعَاءٍ يَضِيقُ بِمَا جُعِلَ فِيْهِ» يعينی هر ظرفي حرف اول را مي‌زند و مظروف تابع ظرف است و به اندازه‌اي که ظرفيت هست مظروف ورود پيدا مي‌کند, بقيه بيرون مي‌ريزد؛ ولي علم اين‌چنين نيست، علم مظروفي است که بر ظرفيت ظرف مي‌افزايد:«کُلُّ وِعَاءٍ يَضِيقُ بِمَا جُعِلَ فِيْهِ إِلا وِعَاءَ الْعِلْمِ فَإِنَّهُ يَتَّسِع بِهِ» يعني مظروف اين ظرف را وسيع مي‌کند. 🔸اگر يک طلبه يا يک دانشجو وارد حوزه يا دانشگاه شد, براي سال اول ظرفيت داشت که ده مطلب ياد بگيرد، وقتي اين ده مطلب وارد صحنه جان او شد, اين روح را توسعه مي‌دهد; او بعداً مي‌تواند صد مطلب ياد بگيرد، اگر صد مطلب ياد گرفت, اين روح مشروح مي‌شود، شرح پيدا مي‌کند مي‌تواند پانصد مسئله ياد بگيرد، مظروف ظرف را توسعه مي‌دهد. اين علامت تجرّد علم است. وقتي روح قوي شد،انسان از امور بسياري مي‌گذرد، هرگز به چيز پَست هيچ عنايت نمي‌کند تا قصّه بخورد. 🔸بيان نوراني امام مجتبيٰ (س) است فرمود اين ظرف خالي را پُر کنيد, چه چيزي مي‌خواهيد بريزيد در آن؟ مي‌بينيد يک انسان کم‌مايه يک ساعت مي‌نشيند مي‌گويد و مي‌خندد و حرف‌هاي «لايضر و لاينفع» را وارد جانش مي‌کند، مرحوم آخوند, صاحب کفايه ـخدا غريق رحمت کندـ مثالي مي‌زند: کسي با آب شور اين درخت را آبياري مي‌کند، بعد مي‌خواهد آب شيرين بريزد, اين درخت ديگر جا ندارد. مگر آدم هر حرفي را مي‌زند؟ هر چيزي را مي‌شنود؟ فرمود:«کُونَوا أَوْعِيَةَ الْعِلْمِ»; وعاء علم باشيد, هرگز همشهريتان، استادتان, اينها را نگاه نکنيد، ببينيد علومي که از اهل بيت رسيده است, اوج آن تا کجاست؟ 🔸وقتي آدم اينها را مي‌بيند خودش شرمنده است و راه هم باز است، اگر گفتند ظرف دانش بشويد معلوم مي‌شود راه باز است:«کُونَوا أَوْعِيَةَ الْعِلْمِ»و هيچ کس نمي‌تواند بگويد که من نمي‌توانم، راه آن اين است که آدم وقتي يک مقدار از راه را ياد گرفت بعد توسعه پيدا مي‌کند, اين مظروف آن ظرف را توسعه مي‌دهد, بر خلاف همه ظرف‌ها که مظروف تابع ظرف است، اينجا ظرفيت ظرف، تابع مظروف است. بعضي تنگ حوصله هستند چرا؟ براي اينکه چيزي ريختند در اين که جا براي ديگري نگذاشت; اما «کُلُّ وِعَاءٍ يَضِيقُ بِمَا جُعِلَ فِيْهِ إِلا وِعَاءَ الْعِلْمِ فَإِنَّهُ يَتَّسِع بِهِ»؛ پس «کُونَوا أَوْعِيَةَ الْعِلْمِ». حالا که ظرف دانش شديد «مصباح الهديٰ» باشيد درست است که آن ذوات قدسي اهل بيت، وجود مبارک سيد الشهدا (س) و ساير ائمه اينها مصباح هدايت و سفينه نجات‌ هستند؛ ولي گفتند علما ورثه انبيا هستند؛ يعني عالم هم مي‌تواند مصباح هدايت باشد; حالا آنها شمس هستند اين آقا شمع و چراغ است. فرمود:«وَ مَصَابِيْحَ الْهُدَي», عالِم بشويد که راه خودتان را تشخيص بدهيد, مصباح هدايت بشويد که ديگران را راهنمايي کنيد و راه ديگران را نبنديد; حداکثر کار عالم اين است که راه خودش را پيدا کند؛ اما مصباح شدن اين است که ديگران را هم راه مي‌دهد «کُونَوا أَوْعِيَةَ الْعِلْمِوَ مَصَابِيْحَ الْهُدَي». @Khanjanidroos
‌ 💐آخریه روزشیعه برات حرم میسازه حرم برای تو شه کرم می سازه 💐آخریه روز شیعه برات ضریح میسازه مثل ضریح شش گوشه بهش مینازه 💐خدا کنه حاجت ما یه روز روا شه بقیع خاکیتم مثل کرب و بلا شه 💐پنجره فولادمیسازیم حاجت میگیریم دخیل میبندیم و میگیم برتو اسیریم 💐آخربرات یه گنبد طلا می سازیم شبیه گنبد امام رضا می سازیم 💐سقاخونه به پا کنیم با شور و احساس سر قبر ام البنین مادر عبّاس @Khanjanidroos
✅ﺧﻮاﺳﺘﮕﺎﺭﻱ ﺩاﺭﻡ كه.اﺣﺴﺎﺱ ﻣﻴﻜﻨﻢ اﻳﺸﻮﻥ ﺧﺴﻴﺲ ﻫﺴﺘﻦ.ﭼﺠﻮﺭﻱ ﻣﻴﺘﻮﻧﻢ ﻣﺘﻮﺟﻪ ﺑﺸﻢ ك اﻳﺸﻮﻥ ﺧﺴﺎﺳﺖ ﺩاﺭﻥ ﺩﺭ ﺯﻧﺪﮔﻲ و ﭘﻮﻝ ﺧﺮﺝ ﻛﺮﺩﻥ ﻳﺎ ﺧﻴﺮ? ✅کنار آمدن با همسری خسیس دشواریهای خود را دارد بویژه اینکه خسیس بودن صفتی است که ممکن است ویژگیهای منفی دیگری نظیر منفی نگری، لجبازی، کینه توزی و خودسر بودن را همراه خود داشته باشد. ضمن اینکه لازم است به اتفاق ایشان برای مشاوره حضوری پیش از ازدواج مراجعه کنید تا با مصاحبه و آزمون ابعاد شخصیتی شما برای یکدیگر کشف شود، می توانید با تحقیق و گفتگو و نیز رفت و آمد به سطحی از پاسخ سوال خود مبنی بر خسیس بودن یا نبودن وی دست بیابید. می توانید سطح نیازهای خود را با وی مطرح کنید، از وی بپرسید که الگوی دخل و خرج چگونه باید باشد؟ اهل رفت و امد هست یا خیر؟ آخرین باری که هدیه داده و یا گرفته چه موقع بوده است؟ ترجیح می دهد پس انداز داشته باشد یا خیر؟ اشیاء قدیمی و کهنه را نگه داری می کند یا نه؟ و... همانطور که اشاره شد در کنار طرح اینگونه سوالات لازم است رفتار وی در عمل نیز مورد ارزیابی قرار بگیرد. @Khanjanidroos
✅۸سال است ازدواج کردم .هرکاری میکنم همسرم بتونه پول پسنداز کنه اما اون اهل پسنداز کردن نیست .هروقت پول داشته باشه خرج می کنه هروقتم نداشته باشه سریعا ازکسی قرض می گیره.من چکارکنم این اخلاق همسرمن برطرف بشه. ✅ همین ولخرجی در نقطه مقابل خسیس بودن است. افرادی که ولخرجی می کنند ممکن است از این ابزار برای جایگزینی خلاء های عاطفی و یا راهی برای مبارزه با اضطراب و.. استفاده کنند. بنابراین ضمن اینکه لازم است موضوع را به اتفاق همسرتان با یک مشاور مشورت کنید، به اتفاق یکدیگر سعی کنید؛ - در امد و هزینه را بودجه بندی کنید - به اندازه نیاز پول به همراه داشته باشید و بیشتر از آن داخل جیب یا کیف پول قرار ندهید. - پول نقد را جایگزین کارت اعتباری کنید تا ارزیابی دقیقتری از مانده و رفته پول داشته باشید - از ابتدای دریافت حقوق و درآمد ماهیانه، لیست خرید را به صورت دقیق مشخص کنید و تصمیم بگیرید برای مازاد آن حساب پس انداز باز کنید. @Khanjanidroos
امیرالمؤمنین علیه السّلام میفرماید: ✅طوبى لِمَن ذَکَرَ المَعادَ و عَمِلَ لِلحِسابِ وَ قَنَعَ بِالِکَفافِ وَ رَضِیِ عَن اللهِ: خوشا بر احوال آن کس که یاد معاد کند و برای (روزِ) حساب کار کند و به حدّی از روزی که کفاف نیازهایش را میکند، قناعت نماید و از خداوند راضی باشد. @Khanjanidroos
🌾🍀🌾🍀🌾🍀🌾🍀🌾🍀🌾🍀 🍀💠💠 🌾💠 🍀 امام على عليه السّلام : هُوَ (رمضان) شَهْرٌ يَزيدُ اللَّهُ فيهِ الاَْرْزاقَ وَ الآجالَ وَ يَكْتُبُ فيهِ وَفْدَ بَيْتِهِ و...؛ [رمضان ] ماهى است كه خداوند روزى ها و عمرها را در آن مى افزايد و زائران خانه اش را معيّن مى كند. فضائل الشهر الثلاثة، ص ۱۰۸. 🍀 🌾💠 🍀💠💠@Khanjanidroos 🌾🍀🌾🍀🌾🍀🌾🍀🌾🍀🌾🍀
. حاج آقا مجتبی تهرانی ره : در بین ما هر کدام از ائمه (علیهم السلام) به یک خصلتی مشهور هستند. من امروز پیش خودم فکر می کردم، که از امام حسن (علیه السلام) به کریم اهل بیت تعبیر می شود. می دانید این یعنی چه؟ یک روایتی از خود امام حسن(علیه السلام) می گویم دارد که: « سُئِلَ الحَسَنُ (علیه السلام) مَا الکَرَم؟» از خود حضرت پرسیدند کرم چیست؟ من جای دیگر هم نرفتم. خود او که کریم است کرم را چه معنا کرده؟ « قال (علیه السلام) الإبتِداءُ بِالعَطیَّةِ قَبلَ المَسئَلَةِ » یعنی بدون درخواست اگر عطا کردی، آن وقت کریم هستی. می خواهم بگویم کجا می خواهیم برویم. امام حسن می داند ما چه می خواهیم. به خودش قسم می داند من چه می خواهم. ای کریم اهل بیت!... ندهد فرصت گفتار به محتاج، کریم! گوش این طائفه آواز گدا نشنیدست... . 🔹میلاد امام حسن (ع) تهنیت باد. 🌸🌻🌸🌻🌸🌻🌸 @Khanjanidroos
قال الامام الحسن(علیه السلام): إِنَّ أَحْسَنَ الْحُسْنِ الْخُلُقُ الْحَسَنُ همانا بهترین نیکی ها، اخلاق نیکوست. ...................... میلاد موفور السرور کریم اهل بیت، سبط اکبر، امام حسن مجتبی(ع) بر شما مبارک باد. ....................... @khanjanidroos
💠 نامگذارى سبط اكبر پيامبر (ص) 🔹 بعد از تولد امام مجتبى (عليه السلام)، رسول خدا (صلی الله عليه وآله) در گوش راست ایشان اذان و در گوش چپ اقامه خواندند؛ آن گاه از اميرمؤمنان (عليه السلام) پرسيدند: «چه نامى بر فرزندت نهاده اى»؟ آن حضرت پاسخ دادند: «در نام گذارى بر شما پيشى نمیگيرم». پيامبر (صلی الله عليه وآله) فرمودند: «من هم در نام گذارى او، بر پروردگارم پيشى نمی گيرم». جبرئيل (عليه السلام) بر رسول خدا (صلی الله عليه و آله) نازل شد و درود و سلام پروردگار را به ایشان ابلاغ كرد و ضمن تبريك و تهنيت ميلاد فرزندشان، گفت: «خداوند به تو فرمان میدهد كه نام فرزند هارون را بر روى فرزندت بگذار». پرسيدند: «نام او چه بوده است»؟ جبرئيل پاسخ داد: «شبَّر». حضرت فرمودند: «اما زبان من عربى است». جبرئيل گفت: نامش را «حسن» بگذار. 📚بحار الانوار، جلد43، صفحه 238 🔹ابن اثير می گويد: «حسن» نامى است كه در عرب جاهليت، تا آن روز سابقه نداشت و كسى آن را نمی شناخت. 📚 ابن اثير، اسد الغابة، ج 2، ص 11 🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺 @Khanjanidroos
✅ابراز وجود چيست؟ ابراز وجود یعنی حمایت نمودن از حق و عقیده خود بدون اینکه به حق و عقیده دیگران تجاوزی شود. ابراز وجود را اینگونه تعریف می کنند: ابراز مناسب هرگونه هیجانی نسبت به طرف مقابل بدون احساس اضطراب. بنابر این، افرادی که در موقعیت های میان فردی منفعل یا پرخاشگر هستند . موردهای مناسبی برای جرات آموزی تلقی می شوند. ابراز وجود یعنی ایستادگی کردن برای احقاق حق خود دو مهارت پایه در ابراز وجود. توانایی نه گفتن موقعی که می‌خواهید بگویید نه و گفتن آری هنگامی که می‌خواهیم تقاضای طرف مقابل را رد کنیم بایتس چهار اصل اختصار وضوح استحکام و صداقت را رعایت کنیم. پاسخ امتناع بای کوتاه بوده و با کلمه نه شروع شود به طوری که پیام شما نامفهوم نبوده و توضیح طولانی نداشته باشد. همچنین پاسخ شما بایستی صادقانه مستقیم و محکم باشد. مردم در اجتماع ما همیشه خواهش‌هایی داشته یا خواسته‌ای از دیگران دارند. اگر نتوانید این کلمه دو حرفی ساده را موقعی که می خواهید بگویید نه ادا کنید، کنترل زندگی خود را از دست خواهید داد. خودت را ابراز کن ✅مهارت ابراز وجود شامل بیان افکار و احساسات به شیوه ی صادقانه و مناسب است. ابراز وجود به معنای دفاع از حق خود در زمانی است که فرد احساس می کند دیگران از او سوء استفاده می کنند. ابراز وجود کردن یعنی احترام گذاشتن به خواسته ها، نیازها و ارزش های خود. ابراز وجود کردن و قاطعیت نشان دادن هرگز به معنای مشاجره و ستیزه جویی و پرخاشگریهای بی مورد نیست در شرایطی که فرد ابراز وجود سالم و مثبتی داشته باشد، بر اساس یک منطق و دلیل از موضع خود دفاع می‌کند. و علاوه بر اینکه به حقوق دیگران احترام می‌گذارد، از حقوق خود نیز دفاع می‌کند و نمی‌گذارد فدای خواسته‌های دیگران شود. چنین فردی درباره زندگی خودش تصمیم می‌گیرد، ولی یک‌دنده و لجوج نیست. @Khanjanidroos
💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠
✅نفي خواطر چيست ؟ ✅یکی از اصطلاحات رایج در اخلاق و عرفان اسلامی، کلمه ی خواطر و نفی خواطر است . خواطر : ــ هر آن چه ، که به ذهن خطور کند و انسان را از از خط عبودیت و بندگی خارج سازد خواطر است . ــ خواطر، آن افکار پراکنده ی دنیوی است که مورد رضایت خداوند نیست . ــ خواطر از القائات شیطانی است که ذهن را علیه عقاید حق سوق میدهد مانند؛ شریک قائل شدن برای خداوند یا شک در عصمت. ــ این خطورات شیطانی ، سایر افکار بد و ناپسند که آدمی را آزار میدهد را نیز شامل میشود. دور کردن خواطر شیطانی و درمان بیماری خواطر ـ یا به اصطلاح برای «نفی خواطر»: آن چه می تواند ذهن تان را پاک نماید ، در مرحله نخست کنترل افکار است. کنترل افکار (خواطر) راه های متعددی دارد، ولی نباید پنداشت که با اولین گام همه چیز درست میشود. بلکه کسی که میخواهد زمام افکار خویش را به کف گیرد، باید با تمام توان به خودسازی بپردازد . با جدیت این راه را دنبال نموده تا تدریجا به سمت هدف نزدیک گردد. پرنده لجام گسیخته خیال چون چکاوکی است که هر دم بر سرشاخساری نشسته و زود به شاخه دیگر پرواز میکند. از این رو افکار انسان قرار و آرامی ندارد. آن گاه اگر آدمی با دقت درکنترل آن بکوشد; یعنی، همواره از آن مراقبت نموده و هرگاه به این سوی وآن سوی گریخت، بلافاصله آن را به امور شریف متوجه گرداند، کنترل ذهن و خطورات گناهآ لود، یکی از مراتب مشکل خودسازی است. اما ذهن واردات خویش را از چشم و گوش میگیرد. بنابراین صادرات و واردات، باید کنترل شود. برای این منظور می توانید: 1. چیزهایی جایگزین و بدیل برای آن ها در ذهن بسازید تا اینکه وقتی بخواهند وارد ذهن شوند، ذهن را منصرف به بدیل(جایگزین) نمایید. یا اینکه افکار منفی را به چیزهای زشت و تهوع آور گره بزنید تا حالت انزجار از آن ها برای تان پیش آید. 2. با پر کردن وقت خود، فکرتان را از آزاد ماندن و فکر منفی کنترل نمایید ؛اميرالمؤمنين عليه السلام مى فرمايند: النَّفْسُ انْ لَمْ تَشْغَلْهُ شَغَلَكَ..يعنى اگر تو نفس را به كارى مشغول نكنى، او تو را به خودش مشغول مى كند. هميشه بايد يك كارى داشته باشد كه ذهن را متمركز كند و وادار به آن كار نمايد و الّا اگر شما به او كار نداشته باشيد، او شما را به آنچه كه دلش مى خواهد وادار مى كند و آن وقت است كه دريچه خيال به روى انسان باز مى شود؛در رختخواب فكر مى كند، در بازار فكر مى كند، همينطور خيال خيال خيال، و همين خيالات است كه انسان را به هزاران نوع گناه مى كشاند. اما برعكس، وقتى كه انسان يك كار و يك شغل دارد، آن كار و شغل، او را به سوى خود مى كشد و جذب مى كند و به او مجال براى فكر و خيال باطل نمى دهد. 3. کنترل اعضاء وجوارح و پاک نگهداشتن آن از گناه نیز باعث کنترل فکر است؛اگر میبینید گفتهاند چشم را از نامحرم و گوش را از شنیدن مطالب نامناسب حفظ کنیم، برای این است که بعدا ذهن از این مناظر عکسبرداری کرده و با آن مأنوس میشود. اگر ظرف ذهن را از مطالب سازنده، عبرتانگیز و صحنه هایی که آیات و نشانه هایی در رابطه با مبدأو معاد دارد، انباشته کنیم، دیگر ذهن پریشان و مشغول نمیشود. 4. تلاوت قرآن و تدبر در آیات و نیز اندیشه در روایات و احادیث معتبر در این زمینه راهگشا است. کنترل نیاز به زمان دارد و به تدریج حاصل می شود . اگر گاهی در ابتدا بر شما فشار وارد می کند، سعی کنید با فاصله انداختن زمان ورود برای همیشه آن ها را پاک سازید. در هر حال لازم است کنترل آن ها را در اختیار خود بگیرید. 5. ذکر ، راهی است که افکار انسان را از خواطر شیطانی منزه و پاک میکند. ــ اذکار «لاحول و لاقوة الا بالله» و «لااله الا الله» و «سبحان الله» و «ذکریونسیه (لااله الاانت، سبحانک إنی کنت من الظالمین)» جهت نفی خواطر مؤثر است. ــ بهتر است که هر کدام از این اذکار را اربعین بگیرید؛ یعنی به مدت 40 روز به تعداد حداقل هرروز «100 مرتبه » و یا «1000مرتبه» ادامه دهید. ــ بهتر است ذکر «سبحان الله» و ذکر یونسیه، در حال سجده باشد. @khanjanidroos