هدایت شده از مجله دینی نکتههای ناب مهدوی
🏴ضمانت چهار چیز در مقابل چهار چیز
🔴عَنْ أبِی عَبْدِاللهِ علیه السّلام قالَ: مَنْ یضْمِنْ لِی أرْبَعَةً بِأَرْبَعَةِ أبْیاتٍ فِی الْجَنَّةِ؟ مَنْ أنْفَقَ وَلَمْ یَخَفْ فَقْراً وَأنْصَفَالنَّاسَ مِنْ نَفْسِهِ وَ أفشی السَّلامَ فِی الْعالِمِ وَتَرَک الْمِراءَ وَ إِنْ کانَ مُحِقّاً.
⚫️#امام_صادق علیه السّلام فرمودند: کسی که انجام چهار چیز را برایم ضمانت کند، من نیز چهار خانه در #بهشت برای او ضمانت میکنم: کسی که انفاق کند و از فقر نترسد، کسی که درباره دیگران انصاف روا دارد و کسی که در برابر عالم آشکارا سلام و اداء احترام کند و کسی که جدل را گرچه حق با او باشد ترک گوید.
📚الخصال، ج ۱، ص ۲۲۳
@rooshanfekr
💠چرا بعضا زبان همدیگر را نمیفهمیم؟💠
💎ریشه بسیاری از سوء تفاهمها را باید در اختلاف در #عمل جستجو کرد.
💮طبق فرموده خدای تبارک و تعالی در سوره هود آنجا که راجع به فرزند نوح میفرماید : یا نوح انه لیس من اهلک انه عمل غیر صالح، انسان نفس عمل خود است و هر کسی در طول عمرش ، خود را با اعمال خویش می سازد؛ یعنی کسی که محصول فعالیت شبانهروزیاش جز اعمال آلوده و پلید چیزی نیست ، خود یک پارچه پلیدی است و کسی که محصول فعالیت شبانهروزی او جز اعمال نیک و نورانی چیزی نیست ، خود یک پارچه نیکی و نورانیت است . به عبارت دیگر، اعمال و رفتار انسان به حسب صور ملکوتی شان، تشکیل دهنده گوهر ذات انسانی و سازنده هویت و شخصیت آدمیاند و انسان با اعمال و کردار و افکار و ادراکش سازنده خویش است.
💮قهاریت عمل در تاثیر بر شخصیت بقدری شدید است که گاهی دو برادر بعد از بیست سال عمل متفاوت، شخصیت، نظام ارزشی، میل و آرزوهای متفاوتی از خود بروز میدهند بطوری که وجه اشتراکشان تنها نام خانوادگی است.
#عمل_شخصیت_میشود.
#عوض_شدن_تمایلات_در_اثر_گناه_طبیعی_است.
#هزار_سوء_برداشت_دینی
#بازسازی_انقلابی_فرهنگ
@rooshanfekr
هدایت شده از مجله دینی نکتههای ناب مهدوی
🌟امام علی علیه السلام:
💎دانش اندک با عمل،
بهتر از دانش فراوان
بی عمل است.
#علم_بی_عمل
#عاملین
#دانش
┄┄┅┅❅❁❅┅┅┅┄
@rooshanfekr
هدایت شده از مجله دینی نکتههای ناب مهدوی
💠چرا بعضا زبان همدیگر را نمیفهمیم؟💠
💎ریشه بسیاری از سوء تفاهمها را باید در اختلاف در #عمل جستجو کرد.
💮طبق فرموده خدای تبارک و تعالی در سوره هود آنجا که راجع به فرزند نوح میفرماید : یا نوح انه لیس من اهلک انه عمل غیر صالح، انسان نفس عمل خود است و هر کسی در طول عمرش ، خود را با اعمال خویش می سازد؛ یعنی کسی که محصول فعالیت شبانهروزیاش جز اعمال آلوده و پلید چیزی نیست ، خود یک پارچه پلیدی است و کسی که محصول فعالیت شبانهروزی او جز اعمال نیک و نورانی چیزی نیست ، خود یک پارچه نیکی و نورانیت است . به عبارت دیگر، اعمال و رفتار انسان به حسب صور ملکوتی شان، تشکیل دهنده گوهر ذات انسانی و سازنده هویت و شخصیت آدمیاند و انسان با اعمال و کردار و افکار و ادراکش سازنده خویش است.
💮قهاریت عمل در تاثیر بر شخصیت بقدری شدید است که گاهی دو برادر بعد از بیست سال عمل متفاوت، شخصیت، نظام ارزشی، میل و آرزوهای متفاوتی از خود بروز میدهند بطوری که وجه اشتراکشان تنها نام خانوادگی است.
#عمل_شخصیت_میشود.
#عوض_شدن_تمایلات_در_اثر_گناه_طبیعی_است.
#هزار_سوء_برداشت_دینی
#بازسازی_انقلابی_فرهنگ
@rooshanfekr
هدایت شده از مجله دینی نکتههای ناب مهدوی
هدایت شده از مجله دینی نکتههای ناب مهدوی
💠معراج السعاده💠
📄بخش چهل وچهارم
دوری از گناهان سبب اعتقاد قاطع(بخش دوم)
بدان كه اگر چه به ادله و برهانها،کسب بعضى از مراتب يقين - همچنان كه گذشت - ممكن است، و وصول به مرتبه شهود و ظهور تام - چنان كه مذكور شد - به مجاهده و رياضت و تصفيه نفس موقوف است، و ليكن بعضى مراتب ديگر براى يقين هست كه از مرتبه اولى بالاتر است و با آن از براى قلب اطمينان و سكون حاصل مى شود و ورودانواع شبهات باعث اضطراب و تزلزل آن نمى شود و وصول به اين مرتبه نيز به مجرد بیان دلایل قرآنی وروایی و استدلالات عقلي میسرنمی شوداگر چه به رياضات و مجاهدات زیادهم احتياج ندارد، بلكه آن حاصل مى شود به اينكه بعد از فرا گرفتن عقايد از تلقين يا دليل، فردمشغول شود به وظايف طاعات، و خودداری کند ازگناهان، و مواظبت نمايد به مذاكره احاديث و آيات، و دورى كند از صحبت صاحبان مذاهب فاسدو ارباب هوا و هوس و مانند آنها.
و از آنچه مذكور شد معلوم شد كه مردمان در كيفيت تصديق و ايمان مختلف اند:
بعضى از ايشان در وضوح يقين و ظهور عقايد مانند ضوء (نور) خورشيدند كه اگرپرده برداشته شود تفاوتى در يقين ايشان ایجادنمی شود
و بعضى ديگر از ايشان پست ترند وليكن اطمينان و سكونى از براى ايشان حاصل است كه اصلا اضطرابى از براى ايشان نيست و شبهه اى پيرامون خاطر ايشان نمى گردد.
و بعضى ديگر از اين طايفه نيز پست تر و ليكن باز یقین از براى ايشان حاصل است.
و شبهه اى اگر به خاطر ايشان گذرد و باعث اضطرابى شود با دليل و برهان آن را دفع مى كنند يا چندان توجهی به آن نمى نمايند.
و بعضى ديگر به گمان و يا تقليد کورکورانه از ديگران اكتفا مى كنند و به هر شبهه اى متزلزل مى شوند و حضرت امام جعفر صادق - عليه السلام - به اين اختلاف اشاره كرده و فرموده اند كه: «از براى ايمان حالات و درجات و طبقات و منازل چند است: بعضى از آنها تام اند و به منتهاى تماميت رسيده اند. و بعضى ناقص اند و نقصان آنها واضح است.
و بعضى از آنها راجح اند و رجحان آنها ظاهر است. و شكى نيست كه کسب وآموختن یقین، واجب است و مجرد تصديق ظنى كه به مرتبه اخيره است كافى نيست ».
@rooshanfekr