eitaa logo
چکیده کانال نکته های ناب مهدوی
61 دنبال‌کننده
985 عکس
559 ویدیو
14 فایل
💎جان پرورست قصه ارباب معرفت ... 💮دوستان بزرگوار توجه داشته باشند؛ کمتر از ده درصد مطالب کانال به این صفحه ارسال می شود.
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 دریافت سود سرمایه 💬 سؤال : من می‌خواهم سرمایه‌ای را به شخصی بدهم تا با آن کار کند و یک مبلغ ثابت ماهانه سود بدهد، آیا دریافت سود حکم ربا را دارد؟ ✅ پاسخ : اگر به عنوان قرض باشد و شرط کنید که قرض گیرنده هر ماه مقداری سود به شما بپردازد، قرض ربوی و حرام است، و اگر به عنوان وکالت باشد، یعنی دریافت کننده را وکیل مطلق کنید تا با پول شما برای شما کار کند و مقداری از سودهای حاصله را به شما بپردازد و مابقی را برای خود بردارد، اشکال ندارد. 📚 پی‌نوشت : بخش استفتائات پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر آیت‌الله خامنه‌ای @rooshanfekr
را از بیاموزیم (۱۷۴) أَفْضَلُ آلاَْعْمَالِ مَا أَكْرَهْتَ نَفْسَکَ عَلَيْهِ. حکمت ۲۴۹ نهج البلاغه   امام علیه السلام فرمود : برترين اعمال آن است كه خود را (به زحمت) بر آن وادار كنى. امام علیه السلام در اين كلام حكيمانه به برترين اعمال اشاره كرده مى‌فرمايد: «برترين اعمال آن است كه خود را (به زحمت) بر آن وادار كنى»؛ (أَفْضَلُ آلاَْعْمَالِ مَا أَكْرَهْتَ نَفْسَکَ عَلَيْهِ). اشاره به اين‌كه، كارى است برخلاف خواسته نفس؛ مثل اين‌كه مى‌خواهد مالى ببخشد و نفس او به سبب علاقه به مال با آن موافق نيست، يا از ارتباط نامشروعى بپرهيزد كه نفس تمايل به آن دارد و يا قدرت بر انتقام پيدا كرده ونفس تمايل به آن دارد و او از انتقام‌جويى بپرهيزد. در تمام اين موارد كه نفس انسان تمايل به فعل معروف يا ترك منكر ندارد هنگامى كه افراد با ايمان در برابر خواسته نفس مقاومت كنند و آن معروف را به جا آورند و آن منكر را ترك كنند، عملى بسيار پرفضيلت انجام داده‌اند، چراكه هم كار خير انجام شده و هم نفس سركش تحت رياضت قرار گرفته و از طغيان آن پيشگيرى شده است. اكثر شارحان نهج‌البلاغه در اين‌جا تصريح كرده‌اند كه اين گفتار حكيمانه شبيه حديث معروف پيغمبر اكرم صلی الله علیه وآله است كه در بسيارى از منابع آمده است. آن حضرت فرمود: «أفْضَلُ الاَْعْمالُ أحْمَزُها ؛ بهترين اعمال عملى است كه سخت‌تر و قوى‌تر و پرمشقت‌تر باشد». منتها امام علیه السلام شاخه خاصى از آن حديث نبوى را بيان كرده، زيرا مشقت‌بار بودن يك عمل گاه به واسطه انجام دادن كارهاى بدنى سنگين است و گاه به سبب طول مدت و گاه به علّت فراهم نبودن مقدمات و نيز گاهى به‌واسطه مخالفت نفس با آن است كه امام علیه السلام روى همين نكته تكيه فرموده است. دليل آن هم روشن است؛ پاداش‌هاى مادى در عرفِ عقلا همواره متناسب با مقدار زحمتى است كه براى كارى كشيده مى‌شود و به همين دليل كار پرزحمت‌تر پاداش و مزد و اجرت بيشترى دارد. پاداش‌هاى الهى نيز همين‌گونه است؛ هرقدر عمل سخت‌تر و پرمشقت‌تر باشد، پاداشش نزد خداوند بيشتر است. @rooshanfekr
💠وقتی شمابرای خواندن نماز جماعت به سمت مسجد حرکت کردید؛ برای هر گامی که برمیدارید، هفتاد هزار حسنه داده میشود💠 ⭕️ما از این مقامی که امام فرموده غافلیم.👈اگر کسی در راه مسجد بمیرد، پروردگار هفتاد هزار ملک بر او می گمارد که او را تا قبرش تشییع کنند، با او مانوس بشوند و برای او استغفار کنند، تا زمانی که مبعوث شود. 👌ببینید شما وقتتان را صرف چه می کنید. @rooshanfekr
🌟پیامبر اکرمﷺ 💎«همانا خداوند دنیا را به آن کسی که دوست دارد و آن کسی که دوست ندارد عطا می کند، ولی ایمان را جز به آن کسی که دوست دارد عطا نمی کند.» 📚قوت القلوب، @rooshanfekr
💠 طبیعی است💠 💮اگر دیدید کسی حقوق کلان از مسلمین می‌گیرد و به نظام و ارزشهای اسلامی بد و بیراه هم می‌گوید و دیگری ریالی نمی‌گیرد و جانانه دفاع می‌کند؛ تعجب نکنید این نتیجه طبیعی است؛ البته برخی عناصر ضدانقلاب هم کفرشان بسبب فقر است. . @rooshanfekr
💎مدارا و نرمى، دشواريها را آسان، و چاره هاى سخت را ساده مى سازد. 📚غرر الحكم، ح1778 @rooshanfekr
5830 🌟عنه عليه  السلام  :    💎ما بالُكُم تَفرَحونَ بِاليَسيرِ مِنَ الدُّنيا تُدرِكونَهُ ولا يَحزُنُكُمُ الكَثيرُ مِنَ الآخِرَةِ تُحرَمونَهُ ! ويُقلِقُكُمُ اليَسيرُ مِنَ الدُّنيا يَفوتُكُم حَتّى يَتَبَيَّنَ ذلِكَ في وُجوهِكُم ، وقِلَّةِ صَبرِكُم عَمّا زُوِيَ مِنها عَنكُم ؛ كَأَنَّها دارُ مُقامِكُم وكَأَنَّ مَتاعَها باقٍ عَلَيكُم؟!    🌟امام على عليه  السلام  :  💎 شما را چه مى شود كه به اندك چيزى از دنيا كه به دست مى آوريد ، شادمان مى شويد ؛ ولى از دست دادن بسيارى از آخرت ، شما را اندوهگين نمى سازد؟! و اندكِ دنيا كه از دستتان مى رود ، شما را ناراحت و بى تاب مى سازد ، چندان كه اين بى تابى در چهره هاى شما و در ناشكيبايى تان بر آنچه از شما گرفته شده است ، آشكار مى گردد . گويى دنيا اقامتگاه دائمى شماست و كالايش برايتان ماندگار است!  📚 نهج البلاغة : الخطبة 113 ، غرر الحكم : ح 9652 وفيه صدره إلى «تُحرمونه» . @rooshanfekr
آیه ۴۳ سوره غافر.mp3
2.93M
ا ﷽ ا 🏷 | | 🔰 چه کسانی "جهنم سیّار" اند؟! 📌 آیه ۴۳ سوره غافر 💠 استاد 📍 لَا جَرَمَ أَنَّمَا تَدْعُونَنِي إِلَيْهِ لَيْسَ لَهُ دَعْوَةٌ فِي الدُّنْيَا وَلَا فِي الْآخِرَةِ وَأَنَّ مَرَدَّنَا إِلَى اللَّهِ وَأَنَّ الْمُسْرِفِينَ هُمْ أَصْحَابُ النَّارِ ⭕️ به یقین آنچه مرا به سوى آن مى خوانید، نه دعوت (و حاکمیتى) در دنیا دارد و نه درآخرت. و به یقین بازگشت ما در قیامت به سوى خداست. و اسرافکاران اهل آتشند. @rooshanfekr
💠 روح های بزرگ💠 🌟 آیت الله (ره): بعضی از انسان‌ها روح کوچکی دارند، بدن قوی، هیکل قوی امّا روح خیلی کوچک است، به اندک چیزی آزرده می‌شود، اندک ناراحتی او را به جزع و فزع درمی‌آورد. تاب اندک مرضی را ندارد، قدرت اندکی فقر را ندارد، خیلی کوچک است، عصبانی می‌شود، کنترل خود را از دست می‌دهد، حتّی گاهی برای خدا اوقات او تلخ می‌شود. ♻️ این‌طور نباشید. إن‌شاءالله این نوع افراد در محیط دیدن ما نیست، بعضی از انسان‌ها خیلی بزرگ هستند و بزرگوار هستند، کوه هستند. ♻️ مؤمن گاهی این‌طور است که مثل دریا خیلی بزرگ هستند، قلب آن‌ها خیلی وسیع است و چه نیکو می‌فرماید علیّ بن ابی‌طالب: «يَا كُمَيْلَ بْنَ زِيَادٍ إِنَّ هَذِهِ الْقُلُوبَ أَوْعِيَةٌ» ♻️ ای کمیل، این دل‌ها را که می‌بینی در سینه‌ها وجود دارد همه مثل ظرف هستند. بعضی از ظرف‌ها استکان است، بعضی از ظرف‌ها استخر است. «إِنَّ هَذِهِ الْقُلُوبَ أَوْعِيَةٌ فَخَيْرُهَا أَوْعَاهَا» هرچه عظیم و بزرگ باشد هیچ مصیبتی او را از جا تکان نمی‌دهد، هیچ ناراحتی او را تکان نمی‌دهد. عظیم و بزرگ است. @rooshanfekr
💠مبارزه برای انجام تکلیف باشد، نه هیجانات نفسانی💠 ☀️ (حفظه الله): عزیزان من؛ دختران و پسران من! شما این را هم بدانید که خدای متعال از هیچ رنج شما صرف‌نظر نمیکند. ☀️ هر رنجی که شما بکشید، اگر پای خدا حساب کنید، خدای متعال پاداش مضاعفتان خواهد داد. ☀️ بله؛ بعضی وقت ها انسان رنجهایی می کشد و پای خدا حساب نمی کند؛ خدا هم هیچ‌ چیز به آدم نمیدهد. ☀️ شاید در بعضی از زیارتها و دعاها و در بعضی از کلمات دیده، یا شنیده‌اید که «صبراً و احتساباً»؛ خطاب به امام -مثلا به امام حسین علیه‌السّلام- صبر کردی و احتساب کردی. ☀️ احتساب، یعنی به حساب خدا نوشتی، پای خدا حساب کردی، یک لحظه رنج تو، یک لحظه فشاری که از لحاظ روحی و معنوی بر تو وارد میآید، یک آزار جسمی، یک گرسنگی، یک تشنگی، یک پا به سنگ خوردن و خون آمدن، یک تهمت، یک دشنام، یک بی عدالتی، یک ناحق‌گویی، نیم نمره کمتر در آن جایی که از روی غرض‌ورزی به تو داده نمیشود و یک اهانت از هر کسی؛ وقتی بدانید این کار را که می کنید، از روی هوس و گناه نیست، یا برای خاطر خداست، یا زمینه‌ای است که خدای متعال از آن ناراضی نیست، این پیش خدا اجر دارد و از بین نمی رود، خدای متعال هم «سریع الحساب» است. 🗓۱۳۷۷/۱۰/۲۵ @rooshanfekr
✳️ قضاوت در مورد افراد را از شیخ انصاری بیاموزیم آیه‌ها و آینه‌ها (۲۸۸)؛ 💠 آیه: خداوند متعال در قرآن می‌فرماید: وَإِنَّ عَلَيْكُمْ لَحَٰفِظِينَ | كِرَامًا كَٰتِبِينَ انفطار/10و11 و قطعاً بر شما نگهبانانى (گماشته شده اند)؛ (فرشتگان‌) بزرگوارى كه نويسندگان (اعمال شما) هستند؛ حکایت؛ نقل کرده اند که از شیخ کبیر انصاری درباره مولوی استفتاء می‌کنند که مولوی چگونه آدمی است؟ شیخ که می‌خواهد از روی موازین حرف بزند و میداند تک‌تک سخنان و اعمال ما مورد سوال قرار میگیرند، در پاسخ می‌نویسد: من کتاب مثنوی را کم مطالعه کرده ام ولی در جوانی قدری آن را دیده ام و این شعر از آن زمان در نظرم مانده است که مولوی می‌گوید: هرکسی از ظن خود شد یار من از درون من نجست اسرار من وقتی مولوی درباره معاصران خود در 600 سال قبل می‌گوید: که اینان تشخیص نمی‌دهند که من چکاره ام، من چگونه درباره او قضاوت کنم. مرحوم شیخ با دقت و به گونه ای جواب می‌دهند که مسئولیت شرعی نداشته باشد.1 1. با اقتباس و ویراست از کتاب حکایت پارسایان @rooshanfekr
💠آنی که توفیق ظاهری نماز هم ندارد؛ توفیقات باطنی هم ندارد.💠 💮 به حکم عقل و نقل؛ اگر خدای ناکرده، اکثریت جامعه‌ بی‌نماز و کاهل نماز شوند؛ خیلی ساده تحلیل می شوند، حتی یک‌درصد هم احتمال داده نمی‌شود؛ احدی از اولوالالباب و اولیای الهی جزء آن اکثریت باشند(بالقوه ممکن است). ☝️البته این به این معنی نیست؛ کسانی که توفیق ظاهری دارند؛ صددرصد کارشان درست است. @rooshanfekr