خیمه عاشورایی "روز دهم"
#نمادها_و_نمودها 🔴گودال قتلگاه @roozedahom10
#نمادها_و_نمودها
🔴گودال قتلگاه
💧🌹نقطه شهادت امام حسین(ع) و نشستن شمر بر سینه امام و بریدن گلوی تشنهی امام است.
در کربلا با عنوان"حائرالحسینی" شناخته و شناسانده میشود.
برای گودال قتلگاه عناصر پیوستهای وجود دارد مانند بازگشت اسب، ورود شمر به قتلگاه، سر بر نیزه کردن، شیون فرشتگان و جنیان، ورود حضرت زینب(س) به قتلگاه و...
✍دکتر محمدرضا سنگری
🏴"کانال تخصصی عاشورایی روز دهم در ایتا و سروش"🏴👇
ایتا:
http://eitaa.com/joinchat/1790640141C1372ba36fc
سروش:
https://sapp.ir/roozedahom
خیمه عاشورایی "روز دهم"
#مقالات_عاشورایی ♨️نقش #خواص و #عوام در شکل گیری حادثه ی #عاشورا-بخش2 ⭕️اکنون با توجه به عملکرد خو
#مقالات_عاشورایی
♨️نقش #خواص و #عوام در شکل گیری حادثه ی #عاشورا-بخش3
ب. کساني که قايل به حقانيت امام (ع) بودند و در عين توانايي، با او همراه نشدند. يکي از اين افراد، «عبيداللهبنحرّجُعَفي» است. او يکي از هواداران عثماني بود که پس از کشته شدن او، به نزد معاويه رفت و در جنگ صفين در مقابل حضرت علي(ع) به جنگ ايستاد.
او شاعر نيز بوده است و در بين مردم کوفه شخصي شناخته شده به حساب ميآمد. عبيداللهبنحرّجعفي در حاليکه ميتوانست امام را ياري دهد چنين کاري نکرد؛ زيرا وقتي امام(ع) به منزل «قصر مقاتل» رسيدند، خيمهاي ديدند؛ سؤال فرمودند که خيمهي کيست؟ گفتند: متعلق به عبيداللهبنحرّجعفي است. امام(ع) کسي را فرستاد تا او را به همکاري دعوت کنند؛ اما او جواب منفي داد و گفت: «من از کوفه بيرون نشدم مگر به خاطر اين که با حسين(ع) نباشم چون در کوفه ياوري ندارد و من اصلاً دوست ندارم او را ببينم و او هم مرا ببيند.»
پاسخ او را به امام(ع) گفتند و آن حضرت خودش نزد او رفت و پس از سلام، از او براي خروج بر عليه يزيد دعوت کرد؛ ولي عبيدالله همان جواب را تکرار کرد و چون امام(ع) از هدايت و رستگاري او، مأيوس شد، فرمود:
«نصيحتي به تو مي کنم و آن اينکه تا ميتواني خود را به مکان دوري برسان تا صداي استغاثهي ما را نشنوي؛ زيرا به خدا سوگند اگر صداي استغاثهي ما به گوش کسي برسد و به ياري ما شتاب نکند، خدا او را در آتش جهنم قرار خواهد داد.
سرانجام عبيدالله، امام(ع) را ياري نکرد؛ در حالي که توانايي چنين امري را داشت.
از خلال کلمات عبيدالله با امام(ع) و نيز با توجه به اشعاري که بعد از شهادت امام(ع) از او نقل شده است، ميتوان دريافت که او منکر حقانيت امام(ع) نبود بلکه معتقد به آن بوده است؛ مثلاً وقتي که امام(ع) او را به توبه دعوت کرد و راه توبه را پيوستن به فرزند دختر رسول خدا(ص) معرفي نمود، عبيدالله گفت:
«به خدا سوگند من ميدانم که هر کس از فرمان تو پيروي کند به سعادت ابدي و خوشبختي ابدي نايل شده است، ولي من احتمال نميدهم که ياري من به حال تو سودي داشته باشد.
او، همچنين در اشعاري که در حسرت نپيوستن به امام (ع) سروده است، مي گويد:
فيالک يا حسرۀ ما دمت حياً تُرَدَّدُ بين صدري و التراقي
حسينٌ حين يطلب نصر مثلي علي اهل العداوۀ و الشقاق
حسين حيث يطلب بذل نصري علـي اهل الضلالۀ و النفاق
لو انّي اواسيه بنفسي لنلت کـرامة يـوم التـلاقي
آه از حسرت و تأسف سنگيني که تا زنده هستم، در ميان سينه و گلويم در حرکت است.
آنگاه که حسين بر اهل نفاق و ستم پيشگان از مثل من ياري ميطلبيد؛
آنگاه که ميخواست براي نابودي اهل ضلال و نفاق به ياريش بشتابم؛
آري، اگر آن روز از راه جان، ياري و مواساتش مينمودم، در روز قيامت به شرافتي بس بزرگ نائل ميشدم.»
بديهي است که اعتقاد به اين که امام(ع) بر عليه اهل ضلال و نفاق قيام کرده و سعادت و خوشبختي در فرمانبرداري از اوست، کاشف از اعتقاد او به حقانيت امام(ع) است؛ هر چند که اين امر، به تنهايي، علت رستگاري نيست؛ بلکه حرکت براساس اين اعتقاد و عمل بر طبق آن، لازم است و چون عبيدالله اعتقاد را به مرحلهي عمل نرسانيد، رستگار نشد.
البته اعتقاد به حقانيت نيز،از حيث شدت وضعف داراي مراتب است. از اينرو، افرادي مانند سليمانبنصردخزاعي و نجبهي فزاري (از سران شيعيان کوفه) معتقد به حقانيت امام(ع) بودند و با اين حال، از او دعوت رسمي به عمل آوردند؛ ولي آنچه اهميت دارد، عمل است که هم آنان و هم عبيدالله در آن مساوي بودند.
🔹🔸🔹ادامه دارد
✍دکتر رضایی مهر
🏴با ما همراه باشید در کانال تخصصی عاشورایی روز دهم👇
http://eitaa.com/joinchat/1790640141C1372ba36fc
خیمه عاشورایی "روز دهم"
#حدیث #عزاداری 💧ثواب شعر گفتن در سوگ امام حسین(ع) @roozedahom10
#حدیث
#عزاداری
💧ثواب شعر گفتن در سوگ امام حسین(ع)
🌷💧در کتاب امالى از ابو عماره نقل میکند که گفت: امام جعفر صادق بمن فرمود: شعرى در باره امام حسین علیه السّلام براى من بگو! وقتى من شعر در عزاى حسین گفتم آن حضرت گریان شد. دوباره شعر گفتم و آن بزرگوار گریان شد بخدا قسم من همچنان شعر میگفتم و آن حضرت مىگریست تا اینکه صداى گریه را از خانه آن برگزیده خدا شنیدم.
◾️▪️سپس امام جعفر صادق بمن فرمود: اى ابو عماره! کسى که در عزاى امام حسین شعر بگوید و تعداد پنجاه نفر را بگریاند بهشت بر او واجب خواهد شد. اگر کسى در عزاى حسین شعر بگوید و تعداد سى نفر را گریان کند. جزاى او بهشت است. هر کسى در مصیبت امام حسین شعر بگوید و تعداد بیست نفر را بگریه درآورد بهشت جزاى او خواهد بود. کسى که در عزاى حسین شعر بگوید و تعداد ده نفر را گریان نماید بهشت از براى او است. و هر کسى که در عزاى حسین شعر بگوید و یک نفر را گریان کند جزایش بهشت خواهد بود. اگر کسى در عزاى امام حسین شعر بگوید و خودش گریه کند اهل بهشت مىشود. اگر شخصى در مصیبت امام حسین شعر بگوید و خویشتن را شبیه به گریهکننده نماید جزاى وى بهشت خواهد بود.
📚منبع: کامل الزیارات ص : ۱۰۵
🏴با ما همراه باشید در کانال تخصصی عاشورایی روز دهم👇
ایتا:
http://eitaa.com/joinchat/1790640141C1372ba36fc
سروش:
https://sapp.ir/roozedahom
خیمه عاشورایی "روز دهم"
#همگام_با_کاروان_حسینی 🍁ایام مهادنه @roozedahom10
#همگام_با_کاروان_حسینی
🍁ایام مهادنه
🍁آغاز رسمی قطع آب در کربلا: سه شنبه هفتم محرّم برابر با ۱۷ یا ۱۸ مهر ماه ۵۹ شمسی.
🍁شروع جنگ روانی دشمن: عبداللهبنحصین ازدی خطاب به امام حسین(ع) گفت: آیا آب را نمیبینی که به روشنی آسمان است؟ به خدا یک قطره از آن نمیچشی تا از تشنگی بمیری.
🍁امام در حق او نفرین کرد که خدایا او را از تشنگی بکش و هرگز او را نبخش. حمیدبنمسلم میگوید: فرجام او بیماری بود که آب میخورد و قی میکرد و سیراب نمیشد و آن قدر آب خورد تا جان داد.»
🍁عمروبن حجّاج صدا زد: ای حسین این فرات است که سگان و خوکان و گرگان از آن مینوشند امّا تو قطرهای از آن نخواهی نوشید تا آب گداختهی جهنّم را بنوشی!.
🍁این برخوردها و جنگ روانی از روز هفتم آغاز شد. همهی این فشارها برای تسلیم امام حسین(ع) با بهرهگیری از ناتوانی کودکان و بیتابی زنان بود.
🍁تشنگی حرم و عکسالعمل اباعبدالله: پس از چیره شدن تشنگی بر خیمهها و یاران، امام پشت خیمههای زنان، نوزده قدم به سمت قبله برداشت و زمین را با تبر حفر کرد ناگاه آبی زلال جوشیدن گرفت همگان نوشیدند و مشکها را پر کردند. سپس چشمه فروشد و هیچ نشانی از آن به جا نماند.
🍁در مناقب نُه گام پشت خیمهها و در مدینهالمعاجز آمدهاست فرشتهای نازل شد و پشت خیمهها خطی کشید و نهر آب جاری شد.[۱۷]
🍁خبر حفر چاه به عبیدالله رسید و او به عمرسعد نوشت: شنیدهام چاه حفر میکند و آب مینوشد با رسیدن نامه جلوگیری کن و تنگ بگیر تا همچون عثمانبنعفان از عطش بمیرند.
...ادامه وقایع تا نهم را در لینک زیر بخوانید👇
http://www.roozedahom.com/?p=43796
🏴"کانال تخصصی عاشورایی روز دهم در ایتا و سروش"🏴👇
ایتا:
http://eitaa.com/joinchat/1790640141C1372ba36
سروش:
https://sapp.ir/roozedahom
#پرسش_و_پاسخ_عاشورایی
❓چرا اينهمه به پرداختن به امام حسين(ع) تكيه و تأكيد شده است؟
-در بعضي از روايات داريم دلیل این است كه امام حسین(ع) خامس اصحاب كسا بود. بعد از رحلت پيامبر(ص) حضرت علي(ع) بود پس از او امام حسن(ع) و امام حسين(ع) بودند وقتي امام حسن(ع) شهيد شد امام حسين(ع) بود اما با شهادت امام حسين(ع) آخرين نفر از اصحاب كسا را به شهادت رسانده بودند (1). البته اين يك نكتهی تحليلي نيست بلكه نكتهای ارزشي است.
دلايل اصلي از اينجا شروع ميشود:
• يكي اينكه كربلا مقابلهي همهي كفر است با همهي ايمان. ايمان با تمام خصوصيات و ويژگيهايش در مقابل كفر با تمام ويژگيهايش ايستاده است.
در تاريخ نمونهاي مثالزدنيتر از كربلا نداريم كه تمام ايمان ناب و خالص و زلال در برابر كفر و سياهي و شقاوت و پستي ايستاده باشد. كربلا بهترين نمونهي نشان دادن تمام ايمان در مقابل تمام كفر است.
• نكتهي دوم اين است كه ما هيچ حادثهاي خالصتر از كربلا نداريم. هيچ كس افرادي را كه به كربلا رفتند بدرقه نكرد، كسي نميتوانست با اين اسم كه ميخواهم به ياري امام حسين(ع) بروم از كوفه خارج شود، همه پنهاني ميرفتند، همه ميدانستند هركس به ياري امام حسين(ع) برود خانهاش را پشت سرش ويران خواهند كرد. عبيدالله اين را گفته بود كه هركس به كربلا برود و معلوم شود حسين(ع) را ياري كرده خانهاش را ويران ميكنند اما ياران اباعبدالله(ع) ميگفتند اگر هفت بار كشته شويم و ما را بسوزانند و خاكسترمان كنند و دوباره از دل اين خاكستر ما را زنده كنند باز هم اين راه را ميرويم و بهتر از قبل فداكاري خواهيم كرد.
• كربلا بهترين سرمشق و الگوست، كساني كه با امام حسين(ع) همراه بودند هيچ ترديدي در خود امام ندارند، امام شناس، راه شناس، دشمنشناس، خودشناس و خداشناس هستند. ميگفتند:«انا علي نياتنا و بصائرنا (2)»، ما بر اساس نيتها و بصيرتمان آمدهايم و ميدانيم كجا هستيم و چه خواهد شد.
وقتي امام وارد كربلا شد به يارانش گفت: اينجا «مصارع» ماست. مصارع يعني جايي كه سنگتان ميزنند نيزه و تيرتان ميزنند و خواهيد افتاد، اينجا برگشتي ندارد.
• نكتهي بعدي اين است كه كربلا تجلي همهي قرآن است. چيزي در قرآن وجود ندارد كه در كربلا نبينيد اخلاق، فقاهت، سياست، فرهنگ، ذوق و ادب همه در كربلاست. كربلا جامع تمام مسائل است. اين همه به رفتن به كربلا تأكيد شده صرفاً رفتن جغرافيايي نيست، حضور در فضاي فرهنگي و معنوي كربلا و بهرهگيري از آن است.
• و آخرين نكته اين كه حسين وارث تمام انبيا و اولياست: «اَعطَيتُهُ مواريث الانبيا (3)» خدا ميراث تمام پيامبران را به او داده، يعني حسين(ع) كار تمام پيغمبران را انجام داده است و وقتي او را بشناسيم همهي پيامبران را شناختهايم. وقتي يكي، همه است كار براي تحليل و بررسي ساده ميشود.
🔷پی نوشت ها👇
1⃣ر.ک: حر عاملي، وسائل الشیعه، موسسه آل البيت، قم، 1409، ج 14، ص504.
2⃣فهري زنجاني، احمد، آهی سوزان برمزار شهیدان(ترجمه لهوف)، ص80.
3⃣زیارت امام حسین7، ابن قولويه، کامل الزیارات، ص222.
📚منبع: برگرفته از کتاب: عاشورا نگاران4، اثر دکتر محمد رضا سنگری، قابل تهیه از موسسه عاشورای دزفول.
🏴"کانال تخصصی عاشورایی روز دهم در ایتا و سروش"🏴👇
ایتا:
http://eitaa.com/joinchat/1790640141C1372ba36
سروش:
https://sapp.ir/roozedahom
روضه شب هشتم تدینی.mp3
26.65M
#صوتی
#مداحی
🎙حاج مهدی تدینی
🏴شب هشتم محرم97
🚩هیات روضه الزهرا _دزفول
http://eitaa.com/rozatoalzahra_ir
@roozedahom10