نكتهها
١. چرا امام عليه السلام زياد را به اين منصب گماشت؟
همان گونه كه در ذيل نامۀ ٤٤ نيز گفتهايم زياد در آغاز از ياران على عليه السلام بود و در جنگهاى آن حضرت با معاويه شركت كرد و حتى قبل از صلح امام حسن عليه السلام با معاويه با آن حضرت بود ولى چيزى نگذشت كه معاويه او را فريب داد و بهسوى خود برد و سرانجام به يكى از مدافعان سرسخت بنىاميه مبدل شد.
بنابراين در زندگى او دو دوران مشخص وجود دارد: دوران اول، دوران سلامت فكر و ايمان به مقام ولايت على عليه السلام و افتخارِ در خدمت بنىهاشم و اهلبيت عليهم السلام بودن است.
در همين دوران معاويه بارها براى او نامه نوشت يا پيكى فرستاد تا او را بهسوى خود بَرَد ولى موفق نشد. دوران دوم: مدتى بعد از صلح امام حسن عليه السلام در حالى كه او همچنان والى فارس بود و اجازه نمىداد آن منطقه در سيطرۀ معاويه قرار گيرد، تا اينكه معاويه او را فريب داد و گفت: تو فرزند آن مرد چوپان نيستى، تو فرزند پدر من، ابوسفيانى بنابراين به تو زياد بن ابىسفيان مىگويم و هرچه بخواهى نزد من براى تو وجود دارد. زياد، گرفتار هواى نفس شد و فرزندى ابوسفيان و برادرى معاويه و رسيدن بهقدرتهاى عظيم اجتماعى را بر اعتقاد باطنى خود به امير مؤمنان على عليه السلام ترجيح داد و به معاويه پيوست و به صورت عنصرى خطرناك براى اهل بيت عليهم السلام درآمد و مىدانيم كه فرزندش عبيداللّه بن زياد در ماجراى شهادت شهيدان كربلا چه نقش خطرناكى داشت.
اگر مىبينيم امام عليه السلام در اينجا او را جانشين ابن عباس در حكومت فارس و اطراف و نواحى آن مىكند مربوط به دوران نخست زندگى اوست.
او مردى بسيار هوشيار و شجاع و سخنور و بىباك بود و در هر دو دوران زندگىاش از اين استعداد خود بهره گرفت. دوران اول در خدمت على عليه السلام و دوران دوم در خدمت معاويه و در واقع در خدمت هواى نفس و شيطان. ١
٢. چرا زياد را زياد بن ابيه مىگفتند؟
بعضى معتقدند كه مجهول بودن پدرش سبب اين تعبير شد و بعضى مىگويند كه چون پدرش برده و چوپانى بود كه هيچ موقعيت اجتماعىاى نداشت مايل نبود او را به نام پدرش خطاب كنند.
مادرش نيز كنيز حارث بن كلده، طبيب معروف عرب بود، كه به نام او نيز هرگز افتخار نمىكرد. گرچه معاويه سرانجام اصرار داشت كه او را فرزند نامشروع ابوسفيان بداند و برادر خويش بشمارد ولى همان گونه كه در نامۀ ٤٤ گذشت امير مؤمنان عليه السلام شديدا اين سخن را انكار مىكند و مىفرمايد:«در زمان عمر بن خطاب، ابوسفيان سخنى بدون انديشه و فكر يا بر اثر تحريك شيطان گفت (منظور اين است كه زياد را فرزند نامشروع خود خواند ولى اين سخن كاملاً بىپايه بود) سخنى كه نه با آن، نَسَب ثابت مىشود و نه استحقاق ميراث را همراه دارد»؛
(وَ قَدْ كَانَ مِنْ أَبِى سُفْيَانَ فِى زَمَنِ عُمَرَ بْنِ الْخَطَّابِ فَلْتَةٌ مِنْ حَدِيثِ النَّفْسِ وَ نَزْغَةٌ مِنْ نَزَغَاتِ الشَّيْطَانِ لَا يَثْبُتُ بِهَا نَسَبٌ وَ لَا يُسْتَحَقُّ بِهَا إِرْثٌ) .
و به اين ترتيب او را فرزند مشروع پدرش دانست و از وسوسههاى معاويه كه او را برادر خود مىخواند برحذر داشت. هرچند همان گونه كه گفتيم وسوسهها بعد از دوران على عليه السلام و صلح امام حسن عليه السلام كار خود را كرد و زياد را براى هميشه گمراه و بدبخت نمود و عجب اينكه خود او نيز طبق بعضى از روايات به اين گمراهى اعتراف كرد و دربارۀ گذشتۀ خود تأسف خورد ولى چه سود؟ چنان در دام معاويه و هواى نفس بود كه راهى براى بازگشت پيدا نمىكرد. ١
٣. عدالت و سختگيرى و خشونت
واژۀ عدالت از چيزهايى است كه همه عاشق آناند و نخستين شرط نظام جامعۀ اسلامى شمرده مىشود ولى كمتر كسى از حكمرانان و زمامداران تاريخ توانستهاند آن را اجرا كنند جز انبيا و اوصيا كه همواره در خط عدالت اجتماعى گام برمىداشتند هرچند هميشه با موانعى روبرو بودند.
با اينكه همه، آثار شوم ظلم و بىعدالتى را مىدانند ولى از آنجا كه رسيدن به جاه و مقام و شهوات و ثروتها از طريق عدالت كمتر ميسر مىشود رو به ظلم و جور آورده و مطامع خود را گاهى با صراحت و گاهى حتى به نام عدالت پيگيرى مىكنند.
نكتهاى كه امام عليه السلام دربارۀ نتيجۀ ترك عدالت بيان كرده بسيار قابل توجه است.
مىفرمايد: عسف (سختگيرى و خشونت) سبب كوچ كردن مردم از منطقه و ويران شدن آبادىهاست و حيف (ظلم و بىعدالتى) سبب شورش مردم و قيامهاى مسلحانه است. گرچه اين دو واژه قريب الافق هستند ولى تفاوت روشنى دارند كه به آن اشاره شد.
بعضى از ارباب لغت (مانند راغب در مفردات) كه اصرار به ريشهيابى لغات دارند مىگويند: اصل حيف به معناى انحراف در حكم و تمايل به يكى از دو جانب افراط و تفريط است كه مصداق ظلم و بىعدالتى است.
و ابن منظور در لسان العرب در تفسير واژۀ عسف چنين مىگويد:
«والعَسْف فى الأَصل: أَن يأْخذَ المُسافرُ على غيرِ
هدایت شده از ناس مجاز
9.66M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❄️
🎥 تصاویر باکیفیت از حمله شبیهسازیشده به مرکز اتمی دیمونای رژیم صهیونسیتی در رزمایش سپاه
#روشنگری
#ثامن
🆔 splus.ir/meyar.pb
🆔 eitaa.com/meyarpb
🆔 rubika.ir/meyar_pb
❄️
🔴 از مجموعه نشستهای پنل نظم نوین انقلابی/سومین همایش بین المللی گام دوم انقلاب اسلامی، مکتب شهید سلیمانی؛ الگوی جریان حلقههای میانی تمدنساز
💠 عنوان نشست: نقش حلقههای میانی تمدنساز در گفتمانسازی فرهنگی اجتماعی
🔸با حضور:
👤دکتر بهمن سپهوند؛ مدرس دانشگاه آزاد خرمآباد
📆دوشنبه ۶دیماه ۱۴۰۰
🕙ساعت ۸ صبح
✅برای پیوستن به جلسه از طریق مجازی به قسمت پخش زنده تارنمای همایش مراجعه نمایید👇🏻
🌐http://hgaam2.ihu.ac.ir
🔰برای شرکتکنندگان در نشست گواهی حضور صادر میگردد.
🖥 hgaam2.ihu.ac.ir
┄┅─═◈═─┅┄
🆔 @hgaam2
🆔@farhanghi_E
🔊 روابط عمومی سومین همایش بین المللی گام دوم انقلاب اسلامی📚
@roshana_azna
هدایت شده از در مسیر آرامش
تربیت فرزند، مانند جراحی قلب
مشکل است.
هیچکدام از ما با هر تهدیدی حاضر نمیشویم قلب بیماری را جراحی کنیم چون تخصص نداریم
در تربیت فرزند هم باید مهارت بیاموزیم و متخصص شویم.
💕🍃 #تربیت_فرزند 🍃💕
@darmasirearamesh_azna
هدایت شده از عطر یاس
⚜️مقام معظم رهبری
« حاج قاسم یک مکتب یک راه است . »
📢 نشست تبیینی مکتب شهید سلیمانی تداوم مکتب فاطمی
با موضوع : "شهید سلیمانی؛ از پاسداری مادر تا سرداری دلها"
📆 زمان : سه شنبه ۱۴ دی ماه
🕘ساعت ۱۰ صبح
✅ با حضور دکتر غلامی
عضو هیئت علمی و رئیس دانشکده معارف و حقوق دانشگاه امام صادق(ع)
به صورت حضوری (محدود) و مجازی
🌐پخش زنده از پیام رسان روبیکا در کانال
🆔 https://rubika.ir/tanineyas
#پویش_نسل_سلیمانی_ها
سلام بر سربازان کوچک ✋✋
🌹بچه های عزیز ( نوجوان و کودک) با توجه به فرا رسیدن ایام شهادت سردار بزرگ اسلام شهید حاج قاسم سلیمانی🌷 یک پویش داریم به نام پویش نسل سلیمانی ها
برای شرکت در این پویش می تونید برای سردار دلها دکلمه یا دل نوشته بخونید یا هر کار ابتکاری که خودتون دوست دارید انجام بدین و عکس یا فیلمش را برای ما تا ۱۳ دیماه به ایدی ذیل در ایتا بفرستین 👇👇
@zohor_400
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
✅منتظر کارهای قشنگتون هستیم
به اثرات برتر جوائزی به رسم یاد بود اهدا می گردد .
پایگاه مقاومت بسیج حضرت رقیه (س) حوزه مقاومت خدیجه کبری(س) سپاه ناحیه ازنا
http://eitaa.com/roshana_azna
⭕️ مراسم گرامیداشت حماسه 9 دی
👤 سخنران : دکتر کامران غضنفری (محقق و پژوهشگر تاریخ معاصر ایران فعال در پژوهشکده اندیشه انقلاب اسلامی، نویسنده کتاب راز قطعنامه)
🗓 زمان : پنجشنبه 9 دی 1400
🕙 ساعت : 10 صبح
➖ مکان : مصلی نماز جمعه
▪️ ستاد برگزاری مراسم 9 دی شهرستان ازنا
@darmasirearamesh_azna
#مکتب_شهید_سلیمانی
#حاج_قاسم
پایگاه الگو حضرت زینب(س) حوزه خدیجه کبری(س) سپاه ناحیه ازنابرگزار می کند:
🔺 مسابقه کتابخوانی
🔹شاخص های مکتب شهید سلیمانی
✅ اهدای جوائز به نفرات برتر
✅ فایل pdf مسابقه در کانال روشنا (@roshana_azna) بارگذاری شده است.
زمان برگزاری مسابقه متعاقبا در دهه بصیرت اعلام می شود و آزمون به صورت مجازی و تستی در کانال روشنا ازنا برگزار می گردد.
#hero
http://eitaa.com/roshana_azna
----------🌹❤️🌹-----------
💠 اولین کارگاه آموزشی مادرانه، ماهرانه برگزار شد.
✍️ به گزارش روابط عمومی موسسه فرهنگی حرکة الحسین (ع) شهرستان ازنا:
اولین کارگاه آموزشی مادرانه، ماهرانه با موضوع تربیت کودک سه تا ده ساله ، با تدریس آقای حمید سلطانی " پزوهشگر و فعال حوزه خانواده " با حضور جمعی از بانوان فرهیخته و ارجمند ازنایی در حسینیه مسجد سیدالشهداء (ع) برگزار شد.
🔺 مباحث و مهارت های مطروحه در این کارگاه :
▪️اعتماد به نفس در کودک
▪️عوامل موثر در تربیت کودک
▪️ چگونگی تشویق و تنبیه کودک
▪️ روش های ایجاد استقلال در کودک
▪️برخورد صحیح با ناسزاگویی کودک
▪️پرسشگری کودک و نحوه پاسخ به آن
👈 جهت ارتباط با موسسه فرهنگی حرکة الحسین (ع) و کسب اطلاعات بیشتر از چگونگی شرکت در این کارگاه با شماره 43425004 تماس بگیرید.
🔹 موسسه فرهنگی حرکة الحسین (ع) شهرستان ازنا 🔹
----------🌹❤️🌹-----------
⭕️ سلسله نشست های مجازی روشنگری و بصیرت افزایی مرکز نسرا سازمان فضای مجازی بسیج لرستان
✅ موضوع: نقش و وظیفه رسانه و فضای مجازی در بزرگداشت حاج قاسم
👤 با سخنرانی: اکرم جعفری( استاد حوزه و دانشگاه)
🗓 چهارشنبه ۱۴۰۰/۱۰/۰۸
⏰ ساعت: ۲۲:۰۰
📲 پخش زنده در کانال بصیرت لرستان در پیام رسان روبیکا 👇👇👇
https://rubika.ir/basiratelorestan
💠نسرا (نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی) استان لرستان