📌 #ابتکار_بهاءالله در مشرق زمین❗️
♨️ #عبدالبهاء در سفر خود به غرب، یکی از بزرگترین دستآوردهای پدرش را ایجاد #وحدت انسانی در مشرق زمین معرفی نموده است:
🔻 «حضرت بهاءالله مانند آفتاب از شرق ظاهر شد، علَم #وحدت_عالم_انسانی بلند فرمود، چنان اقوام مختلفه را اُلفت داد كه شخصی در مجامع آنها وارد شود، نمیداند كدام مسيحی است، كدام مسلمان است، كدام يهودی است، كدام زرتشتی است».[1]
💢 اما بر خلاف این ادعا، پیامبرخواندهی #بهائی نه تنها نتوانست میان ادیان مختلف در مشرق زمین وحدت ایجاد کند، بلکه حتی نتوانست از اختلافات درون فرقهای #بابیت بکاهد.
🔻 همچنان که فاضل مازندرانی در ذکر فهرست القاب بیادبانهی بهاء، به رهبر بابیان (برادرش ازل) مینویسد: «القابی از قبيل مشرک بالله و عِجل (#گوساله) و جُعل (حشرهای كه روی مدفوع حيوانات مینشيند) و طاغوت و #شيطان و #ابليس و بركه منتنه (بد بو) خبيثه و طنين ذباب (#مگس) و امثالها نامبرده شدند».[2]
♻️با این حال، چگونه پیامبرخواندهای که حتی نتوانست میان اقلّیت بابیت وحدت ایجاد کند و اختلاف با برادرش #صبح_ازل را حل کند، توانست در مشرقزمین چنین وحدت خیالی برقرار کند⁉️
@Feraghvaadyan
@n_bahaiat
📚پینوشت:
📕[1]. عباس افندی، خطابات، ج 2، صص 5-4.
📙[2]. فاضل مازندرانی، اسرارالآثار، ج 5، ص 346.
🔥فرونشستن التهاب بازار و التهاب افکنی جریان های فرقه ای 🔥
👈این روزها که تب و تاب افزایش نرخ ارز در شیبی ملایم روند کاهش را طی کرده و مجموعه تدابیر صورت گرفته در عرصه های مختلف, روند شرایط التهاب سابق را به سمت بهبود نسبی سوق داده است, تلاطمی در جریان های فرقه ای شکل گرفته و تب و تاب تحرکات رسانه ای شان را دوچندان ساخته.
🔼قضیه, تا حدی روشن است, این روند به مذاق جریان های مزبور خوش نیامده و با ذات شکاف زی آنها قرابتی ندارد, لذا در ایتلافی خزنده تمام توان رسانه ای خود را به کار گرفته اند تا با پراکندن شایعات, اخبار و تحلیل های منفی و جهت دار, القای حس بی اعتمادی و سیاه نمایی از فضای جامعه, منویات خود را در هجمه به بنیاد نظام یعنی دین مبین اسلام دنبال نمایند که مصادیقی از آن طی روزهای اخیر در کانال منتشر گردید.
🔼در این میان برخی مانند بهاییت, آتییسم و مسیحیت تبشیری, نقش پررنگ تری داشته و حتی ردپای بعضی از آنها (بهاییت)در تخریب بازار ارز به اثبات رسیده است.
👈در چنین شرایطی, حفظ هشیاری نسبت به این هجمه نرم, امری است ضروری.
📚بخش تحلیلی روشنگر
@Feraghvaadyan
👈واکنش قابل تأمل #دراویش_گنابادی به تحرکات عناصر مجذوبان نور
❕محکومیت شدید اقدامات افراطی مجذوبانیها, سندی دیگر از رسوایی این گروهک افراطی
@Feraghvaadyan
روشنگر مدیا
⭕️مخالفان #بهاءالله لایق آتشند❗️ ⚠️به راستی اگر پیشوای #بهائیت، مخالفین خود را مشرک و لایق آتش مید
⭕️ مخالفان #بهاءالله لایق آتشند❗️
♨️ پیامبرخواندهی #بهائی با اطلاق لقب "#مشرک" به #مخالفین خود، آنها را همچون چوب خشک لایق آتش دانسته و از ارتباط پیروانش با ایشان نهی کرده است:
🔻 «هر مالک بستانی (باغی) شجره یابسه (:درخت خشک) را در بستان باقی نگذارد و البته او را قطع نموده به نار (:آتش) افکند. چه که حطب یابس (:چوب خشک)، درخور و لایق نار (:آتش) است. پس ای اهل رضوان من (:#بهائیان)، خود را از سموم انفس خبیثه (:اشخاص پلید) و اریاح عقیمه (:بادهای ناباور) که #معاشرت با #مشرکین [1] و #غافلین (:بخوانید غیربهائیان) است حفظ نمایید».[2]
⚠️ اما به راستی اگر پیشوای #بهائیت، مخالفین خود را مشرک و لایق آتش میدانست، پس انتساب آموزهی #وحدت_عالم_انسانی و برچیدن اختلافات عقیدتی به او [3]، چه معنایی جز #عوام_فریبی دارد⁉️
@n_bahaiat
@Feraghvaadyan
📚پینوشت:
📙[1]. در اصطلاح پیشوایان بهائی، مشرک به تمامی منکرین #حسینعلی_نوری اطلاق میشود: فاضل مازندرانی، اسرارالآثار، ج 4، ص 196.
📕[2]. عبدالحمید اشراق خاوری، مائده آسمانی، ج 8، صص 39-38.
📘[3]. ر.ک: احمد یزدانی، نظری اجمالی در دیانت بهائی، ص 51.
👈🏻این روزها در فرقه گنابادی چه میگذرد؟
⁉️قدمی دیگر به سمت «شکست از درون»؟
✍🏻اینروزها شرایطی خاص بر فرقه گنابادی حاکم شده که شاید تا به امروز، آن را تجربه نکرده بود.
🔹پس از رسواییهای غائله گلستان هفتم (اسفند 96) و مخدوش شدن چهره فقر و درویشی تا همیشه تاریخ، این فرقه با چرخشی تاکتیکی کوشید روند آرامش را طی کرده و با سر بردن در سکوت و انزوا، قدری از تألمات حوادث پاسداران تهران کاسته و بار دیگر شرایط عادی را بر این فرقه حاکم نماید؛ اما علیرغم تلاشهای قطب سالخورده و مشاورانشان، مدافعان افراطیون نهتنها دست از تمرد و سرکشی برنداشته، بلکه تحرکات خود را با راهاندازی رسانههای تازه –برخلاف دستور قطب- تشدید کردند.
🔸این پایان کار نبود، جریان افراطی صرفاً به انتشار اخبار جهتدار، شایعات و جوسازی برای تطهیر چهره غائلهآفرینان، بسنده نکرده و انتقاد از تغییر و تحولات درونفرقهای را چاشنی کار خود ساختند تا در نهایت، شرایط امروز را برای این فرقه رقم زند؛
🔹 شرایطی که اگر نخواهیم آن را «بحرانی» عنوان دهیم، دستکم میتوان «چالشبرانگیز»ش خواند.
👈🏻حال و روز امروز فرقه گنابادی، یادآور سرگذشت افول سلسلههای پادشاهی در تاریخ است؛روایتهایی که «توطئه»، «رقابت»، «قدرتطلبی»، «تخریب»، «خیانت» و امثالهم، کلیدواژههای آن است.
🔸اگر تا قبل از غائله گلستان هفتم، در یک دستهبندی تحلیلی –درونفرقهای- میشد فرقه گنابادی را به دو بخش «طیف سنتی» و «جریان افراطی» -یا آنطور که خود میخواهند، «مدرن»- تقسیم کرد، اکنون باید از شکلگیری انشعاباتی تازه دراین فرقه درویشی یاد کرد که مولود رقابتها و تحرکات پیشگفته است.
🔹طی روزهای اخیر، شاهد تغییر مواضع برخی عناصر شاخص و ائتلاف آنها با چهرههایی از بخش بةاصطلاح آلترناتیو فرقه مزبور بودهایم که جای بسی تأمل دارد. به این موضوع باید تشدید هجمههای شدیداللحن کادرعملیات روانی جریان افراطی به مشایخ، مأذونین و بهویژه نمایندگان قطب را افزود که حتی برای این منظور، اقدام به راهاندازی کانالی تازه نمودهاند.
🔹سخنان تحریککننده عنصر تغییر موضعداده ومتحد تازه افراطیون در باب «حصر» نورعلی تابنده، در کنار تحلیلهای توجیهکنندهاش از برخی رویکردهای سابق را میتوان نشانههایی از بروز امواجی تازه در فرقه گنابادی دانست.
🔹جنگ روانی افراطیون علیه نمایندگان قطب، خویشاوندان نزدیک(به طور مشخص، مفهوم و جایگاه «مولازاده»)، همچنین، برخی مظاهر مرام و آداب درویشی سنتی، موجب شده هماکنون شاهد رویارویی چند جریان در فرقه باشیم:
👈🏻جریان افراطی، طیف سنتی، منسوبان و خویشاوندان قطب و اتحاد تازهتأسیس از برخی عناصر افراطی و چهرههای شاخص.
⁉️صرفنظر از تحلیل نتایج این قدرتطلبی، با این روند تجزیه و رقابت درونفرقهای، پیشبینی روزهایی پرتلاطم در فرقه گنابادی چندان دور از انتظار نیست. با این اوصاف آیا میتوان این وضعیت را قدمی دیگر به سمت «شکست از درون» قلمداد کرد؟
📚بخش تحلیلی روشنگر
@Feraghvaadyan
💢 جایگاه منکران #بهاءالله❗️
♨️ پیامبرخواندهی #بهائیت، اعمال منکران خود را باطل و جایگاه مخالفینش را در پستترین نقطهی جهنم دانسته است:
🔺«تالله لَن يقبل اليَوم مِن أحدٍ شيئ إلّا بعد حُبه و كفى اللّه بذلک لشهيد و خبير... [1]؛ قسم به خدا امروز از هيچكس هيچ چيز (:عملی) پذيرفته نمیشود مگر بعد از محبت داشتن به او (يعنی پیامبرخواندهی بهائی) و خداوند برای اين امر به عنوان شاهد و آگاه كافيست. اگر كسی از ازل تا ابد خداوند را عبادت كند اما در قلبش #محبت اين غلام (يعنی #حسینعلی_نوری) نباشد، هرگز از او پذيرفته نخواهد شد، بلكه فرشتگان اعمالش را بر سرش میكوبند تا اينكه او را به جايگاه #مشركان در پستترین نقطهی #جهنم بازگردانند».
♻️ اما با توجه به اینکه پیامبرخواندهی بهائی، هرگونه تأویل گفتههای خود و خروج آنها را از معنای خلاف ظاهر، ممنوع اعلام نمود [2]، در بررسی این ادعایش میگوییم:
1⃣ اولاً: چگونه حسینعلی نوری جایگاه مخالفینش را در پستترین جای جهنم دانسته در حالی که بارها، اصل وجود #بهشت و جهنم را انکار و صریح آیات قرآنی در این خصوص را تحریف کرده است؟![3]
2⃣ ثانیاً: چگونه میتوان از یکسو شعار #وحدت_عالم_انسانی و برچیدن اختلافات عقیدتی سر داد [4] و از سویی دیگر، اعمال منکرین خود را باطل و آنها را لایق آتش دانست⁉️
🆔 @n_bahaiat
📚پینوشت:
📙[1]. حسینعلی نوری، آثار قلم أعلی، ج 2، لوح 81، ص 475-474.
📕[2]. ر.ک: حسینعلی نوری، اقدس، ص 102.
📘[3]. ر.ک: حسینعلی نوری، لوح خطاب به شیخ محمدتقی مجتهد اصفهانی (معروف به نجفی)، ص 86.
📒[4]. ر.ک: احمد یزدانی، نظری اجمالی در دیانت بهائی، ص 32.
@Feraghvaadyan
روشنگر مدیا
◾️ اولین همایش ملی تصوف؛ شاخصه ها و نقد ها برگزار می شود
🔺به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی، مقالات همایش ملی “تصوف؛ شاخصه ها و نقدها” در سه محور “عقائد و اندیشه ها”، “آداب و رسوم” و “تاریخی اجتماعی” ارائه می شود. توحید، ولایت، خردستیزی، تقدیس ابلیس، شطحیات، تأویل قرآن، سماع و رقص، شریعت گریزی، ریاضت و آداب طریقت، خرقه پوشی، جریان شناسی فرقه های صوفیانه، جریان شناسی منتقدان تصوف، نقش مستشرقان در ترویج تصوف، آسیب های اجتماعی و فرهنگی تصوف از جمله موضوعات ذیل این محورهاست.
⭕️ زمان: پنج شنبه 19 مهر ماه 1397، صبح از ساعت 8:30 و بعد از ظهر از ساعت 14:30
⭕️ مکان: چهارراه شهدا، ابتدای خیابان معلم، مرکز همایش های غدیر
https://bit.ly/2RkBiKN
🔺 شماره های تماس:
📱۰۹۱۹۴۵۱۵۰۷۸ شماره همراه
📞 ۰۲۵-۳۷۷۳۵۳۶۹ – (داخلی ۱۳۷۵)