🎤گفتگوی #اختصاصی با دکتر «ابوذر ابراهیمی ترکمان»
✅ادیان با هم بیگانه نیستند
👈گفتگو و تعامل، از جمله مباحث مهم و تأثیرگذار در زندگانی بشر از گذشته تا امروز میباشد و آثار آن بر عرصههای مختلف حیات اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و...، غیر قابل انکار. مسئله گفتگو و تعامل، بهویژه در حوزه ادیان و پیروان آیینهای مختلف، از اهمیتی دوچندان برخوردار است، چراکه تجربه گفتگوهای بینالادیانی صورتگرفته در سالهای اخیر، نمایانگر ارتقای سطح تعامل میان پیروان مذاهب، بهبود روحیه ادراک و تفاهم و زمینهیابی برای مرتفع ساخت چالشها و ضرورتهای پیشرو در این حوزه میباشد.
🔰بهمنظور بررسی و درک هرچه بهتر این مقوله، گفتگویی ترتیب دادهایم با آقای دکتر «ابوذر ابراهيمي تركمان»، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی که تجربه سالها فعالیت و مطالعه در این فضا، اطلاعات و دیدگاه جامعی به ایشان بخشیده. مشروح این گفتگو را در شماره جدید فصلنامه تخصصی فرق و ادیان؛ «روشنا» مطالعه بفرمایید.
📖فصلنامه روشنا(نوبت بهار 1397) به همراه ویژهنامه اغتشاشات سال 96 منتشر و در کیوسکهای مطبوعاتی سراسر کشور برای علاقهمندان ومحققان حوزه فرق و ادیان، قابل دسترسی میباشد.
@feraghvaadyan
❓کدام عرفان؟(قسمت اول)
👁🗨نقد و بررسی کتاب «درمان با عرفان»، نوشته «وین دایر»
✍سراسر نوشتههای دایر، از جمله کتاب «درمان با عرفان»(که به عنوان یکی از پرفروشترین کتابها در امریکا مطرح شده) اشاره به حوادث و وقایعی با مضمون کشف و شهود میباشد که دایر مدعی است در زندگي شخصیاش آنها را تجربه کرده. این کتاب -نیز همچون دیگر آثار وی- مکتوبِ سخنرانیهای اوست و بیشتر به خطابهای مطول شباهت دارد تا کتابی مستدل و دارای پشتوانه عقلی، علمی و یا نقلی.
دایر برخلاف اغلب نویسندگان حوزه موفقیت که دیدگاهی خنثی یا حتی منفی نسبت به وجود خداوند و هدفمند بودن هستی دارند، به وجود خالق مطلق و پوچ نبودن هستی اعتقاد داشته و در آثار خود ازجمله کتاب اخیر، فصولی را به این امر اختصاص داده تا مخاطبِ –به ویژه غربی- خود را متقاعد سازد که خالقی قدرتمند، او را آفریده و رسالتی نیز بر عهده دارد و زندگیاش پوچ و بیهدف نیست.
↙️اشاره به سجایای اخلاقی و ابعاد الهی وجود انسانی(مانند عشق، سعادت، کمال و...) و تشویق به آنها، شکرگزاری و سپاس به درگاه خداوند، قناعت و سادهزیستی، گذشت و ایثار، عدم قضاوت دیگران، خدمت به همنوع، راز و نیاز با خالق و...، ازجمله ویژگیهای متمایزساز معنویت دایر است. منتها هر یک از این ویژگیها که باید آنها را اخذشده از فرهنگ و برخی آیینهای شرقی دانست، از مجرای دیدگاه خاص او تبلیغ و تشویق گردیده و فاقد نظام منسجم اخلاقی توصیهشده در ادیان آسمانی و توحیدی، بهویژه دین مبین اسلام میباشد. بهگونهای که دایر بعضی جاها با سخنان خود، عملاً برخی از این شاخصها را زیر پا نهاده و بدان پایبند نبودهاست. برای نمونه میتوان به قناعت و سادهزیستی اشاره کرد. دایر در جایجای سخنانش ضمن نقد اندیشه مادیگرایانه فرهنگ غربی و تفکرات ثروتاندوزانه حاکم بر آن، مخاطبان را به سادهزیستی و زندگی همراه با قناعت تشویق کرده و برای اقناع مخاطب، مصادیقی از این سادهزیستی و تلاش برای آن را در زندگی شخصیاش به عنوان شاهد مثال ذکر میکند اما هر جا لازم باشد به اقتضای موضوع، از بیان مصادیقی دیگر در باب موفقیتهای مادی و تلاشهایش برای کسب درآمد بیشتر اِبایی ندارد. مواردی چون تلاش برای حضور در شبکههای تلویزیونی تا سفر به نقاط مختلف امریکا و دنیا به منظور تبلیغ کتابهایش. ضمن اینکه در سراسر کتاب درمان با عرفان -واغلب کتابهایش- به تبلیغ ضمنی دیگر آثار خود نیز پرداخته و مخاطب را به مطالعه آنها و گوش دادن به سخنرانیهایش تشویق میکند. البته نفس تلاش برای کار و کسب درآمد، مذموم نیست اما استفاده از یک تریبون برای تبلیغ غیرمستقیم و در عینحال ادعای سادهزیستی و قناعتپیشگی داشتن، ناسازگار مینماید.
@feraghvaadyan
چرا نظر استیون هاوکینگ درباره وجود بهشت و جهنم هیچ اهمیتی ندارد؟!
🔺 استیون هاوکینگ فیزیکدانِ ملحد بارها در مصاحبه های خود اعلام داشت که به زندگیِ پس از مرگ اعتقاد ندارد. گذشته از اینکه این اظهارات صرفا دیدگاه های شخصی ایشان بوده و هیچ ارزش علمی ندارد، همان اظهارات، با اعتراض جمعی از دانشمندان و روانشناسان بزرگ نیز همراه بوده است.
Fairy story or not, a belief in heaven does seem to come with some benefits.Humans didn't evolve in an environment where an understanding of black holes or the origin of the universe would be helpful, said Daniel Kruger, an evolutionary psychologist at theUniversity of Michigan
دنیل کروگر، استاد روانشناسی تکاملیِ دانشگاه میشیگان: این داستان خیالی باشد یا خیر، با این حال به نظر میرسد که باور به بهشت با مزایایی همراه است. انسان ها در محیطی تکامل پیدا نکرده اند که فهمیدن اسرار سیاهچاله و منشا حیات برای ( روان) آنها مفید باشد.
We're not designed at the level of theoretical physics," Kruger told LiveScience."What really matters to us is what happens at the human scale, relationships to other people, things we experience in a lifetime.
ما در سطح فیزیک نظری طراحی نشده ایم. چیزی که واقعا برای ما مهم است، وقایعی است که در مقیاس انسانی رخ میدهد، مانند روابط با سایر مردم، و اندیشه ایی که ما در دوران زندگی تجربه میکنیم.
Studies have shown that a belief in life after death seems to play that handholding role, said Nathan Heflick, a doctoral student in psychology at the University of South Florida who has studied belief in the afterlife. The more people believe, the less death anxiety they tend to have.
دکتر ناتهان هفلیک، دانشجوی دکترای روانشناسی در دانشگاه فلوریدای جنوبی در اینباره میگوید: مطالعات نشان میدهند که باور به زندگیِ پس از مرگ میتواند نقش مهمی را ایفا کند. هر چه مردم بیشتر به زندگی پس از مرگ ایمان داشته باشند اضطراب کمتری از مرگ و میر خواهند داشت.
On a societal level, religious belief in the afterlife can be a powerful motivator to follow the rules, Kruger said. When you have an afterlife that is influenced by the actions that you take now, you basically see a system of rewards and punishments. Those rewards and punishments can keep people in line, or, more charitably, provide a way for humans to codify and pass along moral laws.
دکتر کروگر: در سطح اجتماعی نیز باور مذهبی به زندگی پس از مرگ، میتواند انگیزه ایی قوی برای پیروی از قوانین جامعه باشد. هنگامی که شما یک زندگیِ پس از مرگ دارید که کیفیت آن تحت تاثیر اعمال (دنیوی) است، اساسا شما یک نظام پاداش و تنبیه را می بینید. این نظام پاداش و تنبیه میتواند افراد را در یک خط حفظ کند. به عبارت دیگر راه را برای انسان ها برای تصویب قوانین اخلاقی فراهم می کند.
بنگرید:
https://www.livescience.com/14183-hawking-afterlife-fairy-story.html
@feraghvaadyan
🔴 #بیت_العدل، #فضای_مجازی، فرصتها و چالشها
♨️ نهاد رهبری #تشکیلات_بهائیت موسوم به بیت العدل، در ابلاغیهی خود خطاب به #بهائیان، چارچوب فعالیتهای این فرقه را در فضای مجازی تعیین کرد.
♨️ نهاد بیت العدل در ابتدا با بیان جایگاه بیبدیل #اینترنت، به فرصتهای پیش آمده برای تبلیغ آسان #بهائیت پرداخته و مبلّغان بهائی را به بهرهگیری گسترده از این فضا ترغیب نموده است.
✍️ از اینرو در ادامه، به نقد و بررسی فرصتها و چالشهای اعلامی بیت العدل، در استفادهی بهائیان از این فضا را مورد بررسی قرار خواهیم داد.
📌 چالشها:
♨️ نهاد بیت العدل در پیام خود، به طور تلویحی به بهائیان دستور میدهد که از مراجعه به صفحات غیربهائی که به تبیین #حقایق_بهائیت میپردازند، خودداری کنند و در این خصوص، به بیان راهکار نیز متوسل میشود؛
🔻 همچنان که میخوانیم: «یاران عزیز الهی با توجّه به این امور باید هر سایت اینترنتی حاوی اطّلاعات و اخبار دربارهی #آیین_بهائی را با دقّت بررسی نموده با بذل توجّه به نکاتی چون محتوا، لحن و شیوهی ارائهی مطالب و سؤالات مطرح شده و غیره در مورد معتبر بودن آن تعمّق کنند. در صورت عدم اطمینان از اعتبار یک رسانهی خاصّ میتوانند با افراد باتجربه و معتمد و یا با #محفل_روحانی_ملّی کشور خود مشورت نمایند».[1]
⚠️ اما بحث اینست که اگر به راستی، اولین و مهمترین آموزهای که بهائیت ادعای ابداع آن را دارد، #تحری_حقیقت است [2]، پس منع بهائیان از مراجعه به سایتهای غیربهائی که به بررسی واقعگرایانهی #عقاید_بهائیت میپردازند دیگر چه معنایی خواهد داشت⁉️
📌 فرصتها:
📛 از طرفی استفاده از فضای مجازی این فرصت را به تشکیلات بهائیت داده است تا با ایجاد کانالهای ظاهراً بیطرف و مستقل، شمشیر از رو بسته و فعالیتهای تبلیغی، سیاسی و ضدانقلابی خود در #ایران (که ظاهراً در تضاد با تعالیم این فرقه است) را بدون هیچ دغدغهای پیگیری کند❗️
🚫 امتیاز این کانالهای به اصطلاح مستقل اینست که دست تشکیلات بهائیت را برای هرگونه فعالیتهای سیاسی و ضدانقلابیاش باز میگذارد و همچنین هرگاه مثل رسانهی بهائینیوز، بیش از حد گندش درآمد، با انتشار بیانیهای انتساب آن را به خود رد میکند و مجدداً مشابههای بدتر از آن را راهاندازی میکند❗️[3]
📚پینوشت:
📖[1]. پیام تشکیلات بهائیت موسوم به بیت العدل، مورخ: 18 فوریه 2018.
📕[2]. اشراق خاوری، پیام ملکوت، ص 17 (به نقل از عبدالبهاء).
📋[3]. جهت مطالعهی بیشتر، بنگرید به مقالهی: جریان تعطیلی بهائینیوز !
@feraghvaadyan
🔴از گانگستری تا طلبگی(قسمت اول)
«حجرهای برای گانگستر» ترجمهای است از «Over the Wall»؛ کتابی که #مایکل_بوث دیروز و شیخ «حامد حسین وقار» امروز، سرگذشت مسلمان شدنش را در آن شرح داده است
🔷فصل اول، کودکی
دوران کودکی من با کودکی معمول دیگر آمریکاییها تفاوتی نداشت. پدرم پیش از دوسالگیام ما را رها کرد و مادرم مجبور شد من را دستتنها بزرگ کند. مادرم زن خاصی است؛ عشق من نسبت به او در قالب کلمات نمیگنجد. من خودم دو بچۀ ناز دارم و حالا میفهمم که بزرگ کردن من در آن دوره چقدر برای مادرم سخت بوده است. وقتی من به دنیا آمدم، مادرم بیست سال بیشتر نداشت
🔶هنوز دهساله نشده بودم که مادرم با مردی آشنا شد و مدتی بعد با او ازدواج کرد. او پدر واقعی من است و از این به بعد، هر جا کلمۀ «پدر» را بهتنهایی به کار بردم، منظورم اوست. وقتی حدود دوازده سال داشتم، بالاخره از خانۀ پدربزرگم نقلمکان کردیم و مدت کوتاهی به دنبال خانه بودیم تا اینکه پدر و مادرم اولین خانۀ خود را خریدند. پدرم هم به دانشکدۀ حقوق رفت و آنها هر دو وکیل شدند. من افتخار میکنم که فرزند آنها هستم. یادم هست در حدود هشتسالگیام، پدرم قانوناً من را به فرزندی قبول کرد و من نام خانوادگیام را از «آرو» به «بوث» تغییر دادم...
#ادامه_دارد
🔹🔹شرح کامل قسمت اول این داستان رادر سایت #رهیافته ودرلینک زیر بخوانید👇
rahyafteha.ir/6698
🔰افتتاح مجموعه فرهنگی «شهدای ارامنه» با حضور نمایندگان ارامنه در تهران
👈صبح روز شنبه 18 فروردین ماه 1397، 20 پروژه شهری، مجموعههای فرهنگی، ورزشی و کتابخانه در منطقه 8 تهران، با حضور شهردار و نمایندگانیاز جامعه ارامنه این منطقه افتتاح گردید.
🔹در این مراسم، کشیش کومیتاس قره خانیان و نمایندگان هیئت امنای کلیسای تارکمانچاتس مقدس (وابسته به خلیفه گری ارامنه تهران) نیز حضور داشتند. طی این مراسم، مادر شهید ارمنی، «ویگن کاراپطیان»، همچنین نویسنده و محقق ارمنی، «هویک میناسیان» تقدیر به عمل آمد.
در مراسم افتتاح پروژهها در محله مجیدیه، کشیش «مسروپ راتوسیان»، کشیش «گورکن نرسیسیان» و نمایندگان هیئت امنای کلیسای «گریگور» مقدس وابسته به خلیفهگری ارامنه تهران نیز حضور داشتند. در این محله مجموعه فرهنگی افتتاح شد که سالن آمفی تئاتر آن به نام «شهدای ارامنه» نامگذاری گردید.
🔹در این مراسم، دانشآموز کودکستان ارامنه ساسون، لئونید شامیریان، به دو زبان ارمنی و فارسی به شهردار تهران خوشآمد گفتند.
(تصاویر 📸👇👇👇)
https://goo.gl/AjnsBB
#بدعت
#انحراف
احمد بصری یکی از #مدعیان_دروغین به پیروان خود می گوید؛ ورود شما به سایت انصار در اینترنت، #جلوه_دیدار و #زیارت با #امیرالمؤمنین است.
پ.ن؛ #وضو و #اذن_دخول هم لازمه!
#توجه؛ امام_زمان (عج) هنگام ظهور با جهلی از سوی مردم مواجه می شوند که بیشتر از جهل دوران جاهلیت می باشد. #منبع؛ غیبت نعمانی ص297
@feraghvaadyan