👈سخنان مهم نورعلی تابنده در ملاقات فقرای بیدختی
🔺تایبد و تاکید مجدد جانشینی "جذبی" و لزوم تبعیت از وی
✍دیدار اخیر جمعی از دراویش بیدختی با نورعلی تابنده با ایراد سخنان نسبتا مهم وی, به جلسه ای خاص مبدل شد.
قطب فرقه گنابادی که روز پنج شنبه ۲۹ آذر نیز با جمعی دیگر از فقرا دیدار کرده بود, در جلسه اخیر(مقارن با شنبه اول دی ماه جاری) به نکات مهمی اشاره کرد.
تابنده در اظهاراتی وصیت گونه با یادآوری مسیله تعیین علیرضا جذبی ، از ماذونین فرقه به عنوان جانشین خود, ابراز داشت:
🗣"برای اینکه اتصال این سلسله و بستگی فقرا با همدیگر تا روز قیامت قطع نشود با وجود زنده بودن معین کردم، نوشتم آقای ثابتعلیشاه در صورت رحلت من، همین وظایف را انجام بدهند و در واقع ارتباط با خلوص نیت در مقابل ایشان مثل خلوص نیت در برابر من است. هر کسی که با ایشان بد باشد، دهانش و... با محبت و احترام نباشد، در درویشیاش خدشه است. لنگ است. سایر فقرا همه همینطورند." و بدین سان, بر این موضوع جنجالی که پیش از این حاشیه های زیادی در فرقه ایجاد کرده بود, بار دیگر تاکید نمود تا مهر بطلانی باشد بر شایعات و ابهامات اخیر پیرامون این امر.
🔹وی افزود: "این دوران بحرانی موقت، قدری حل شده و به زودی کاملاً حل میشود و برای بعد از من دیگر مشکلی نخواهد بود...بنابراین، این محبت و این یکرنگی که فقرا با هم دارید موجب یک سربلندی برای فقر و درویشی است ... ولی بعضی کسانی (در اخبار هم هست) که شیطان اینقدر دقیق است که به هر جهت میکوشد خراب کند. به همان اندازه خیلی شیطانها را تحریک میکند به اینکه خودخواهی خود را به این نشانه بدهند به این نشانی بدهند که مثلاً با یکی از بزرگان بدی کنند، این را علامت خوبی بدانند؛ علامت بالاتر. نه، علامت بدی و فساد همین است."
👈سخنان فوق, حکایت از ابراز رضایت نسبی تابنده از شرایط حاکم بر فرقه دارد, هرچند در عباراتی دو پهلو بار دیگر به عناصر مفسده انگیز که "با بزرگان, بدی می کنند" اشاره دارد؛ بی آنکه اشاره ای به داخلی یا خارجی بودن عناصر مزبور نماید.
✍به هر روی, این سخنان صریح در باب مسیله جانشینی در شرایط جسمانی خاص تابنده, اهمیتی انکارناپذیر داشته و به احتمال زیاد با حواشی زیادی از سوی جریان های درون فرقه ای مدعی قدرت همراه خواهد بود.
✍بخش تحلیلی روشنگر در روزهای آینده, به فراخور وقایع و واکنش های حاصله در فرقه گنابادی, مطالب تکمیلی در این باب, منتشر خواهد کرد.
📚بخش تحلیلی روشنگر
✝آسیبهای معنوی و بینشی قربانیان تبشیری
🔸اغلب فریبخوردگان جریان تبشیر پس از جدایی، با نوعی احساس سرخوردگی ناشی از مورد سوءاستفاده قرار گرفتن و اتلاف عمر و انرژی مواجهاند.
🔹 همچنین از لحاظ اعتقادی و بینشی با مشکلاتی دست به گریبان هستند که ممکن است آثار آن تا مدتها در درونشان باقی مانده و بر زندگیشان سایه افکند.
👈🏻درست مانند آنچه آقای «مهرداد عسکری»، مستبصر تبشیری میگوید:
«همه این ماجرا یک بازی خطرناک است که انسان را از ریشه میزند. آنها بر افراد مشکلدار دست گذاشته و درست در لحظهای که سختیها به آنها هجوم آورده، اقدام جذب میکنند.
🔸 اگر من اعتقادم را به سبب مواجهه با این جریان از دست نداده بودم، خیلی بهتر میتوانستم زندگی و مشکلات خود را مدیریت کنم. همین چهار سال زمانی که برای کلیسا صرف کردم، اگر برای اسلام گذاشته بودم، شاید الآن به ادراکی بالاتر دست مییافتم.»
📚آرشيو تحقيقي روشنگر
⚠️ نقدی بر روش انتقادیِ ریچارد داوکینز |مسیحیّت انگاریِ تمام ادیان|
🔗 (قسمت اول)
🔸روشنگر به نقل از نقد الحاد/یکی از محورهای قابل توجه در بررسی آرای داوکینز مربوط به بستر اصلی فهم او از دین است. وی در جامعهای با زمینه تفکرات مسیحی زاده و پرورده شده است. گرچه او هرگز حتی در دوران های نخست زندگیِ خود یک مسیحی معتقدی نبوده است، لکن تصویر زندگی خود از خداوند و دین و زندگی دیندارانه را از نظام مسیحی اخذ کرده است. در بررسی های او درباره حقایق دینی، این زمینه از پیش موجود، نقش زیادی دارد. گرچه حملات او به دین و حقایق دینی، همه سنت ها را در بر میگیرد، اما کاملاً روشن است که بهانه این حملات، به طور عمده از همان نظام فکری مسیحی حاصل گردیده است. داوکینز میگوید:
« برای اغلب مقاصد میتوان هر سه دین ابراهیمی را از هم تمایز ناپذیر انگاشت، مگر اینکه خلافش ذکر شده باشد؛ اما من غالباً از مسیحیت مثال میزنم، تنها به این سبب که دست بر قضا بیشتر با این روایت آشنایی یافتهام.
📙 داوکینز، ریچارد؛ پندار خدا؛ ترجمه الف. فرزام؛ ص۳۲
مبنا بودنِ تصویر مسیحی از حقایق دینی در ذهن داوکینز به گونه ای دیگر نیز قابل ملاحظه است؛ وقتی وی با این انتقاد روبرو میشود که تعهد و سرسپردگی او به نظریه تکامل، به ویژه انتخاب طبیعی مانند تعهد به یک دین خاص بوده و گویا او داروینیسم را به مثابه یک دین می داند، در پاسخ میگوید: « ترجیح می دهم آن را این گونه به کار نبرم... دین نه با مشاهده که با باور موجه می شود»
📙 تبار شناسی سرشت انسانی: گفتگو با ریچارد داوکینز؛ روزنامه انتخاب، شماره۲۳ و ۱۳۸۳/۱/۲۴
در این نگرشِ داوکینز به روشنی میتوان این مبنای فکریِ قابل توجه در سنت مسیحی را مشاهده کرد که یقین بر اثر اعتقاد و ایمان ایجاد می شود، نه بر اثر فهم و تسلیم عقلانی؛ این در حالی است که تقدم ایمان بر فهم و یقین عقلانی، ویژگی همه ادیان نیست و در اسلام همواره از دعوت به تعقل و تدبر و نظر و اندیشه به عنوان مقدمات نیل به ایمان یاد شده است.
به طور قطع این زمینه ذهنی در قضاوتهای داوکینز درباره کلیت دین و ایمان و آموزه مشترک همه ادیان الهی، یعنی وجود خداوند، اثرگذار خواهد بود و همین امر استدلال های او در نقد دین آموزههای دینی را که به طور عمومی و کلی بیان می شود، معیوب و متزلزل خواهد ساخت؛ زیرا تفاوتهای تصویر خداوند در هر کدام از ادیان، بسترهای بحث را متفاوت میسازد. گو اینکه داوکینز همه را به یک چوب میراند و تفاوتی قائل نمی گردد.
تلقی داوکینز از برهان نظم، به عنوان نمونه ای دیگر، گویای این مدعاست. در تقریر مسیحی از برهان نظم نتیجه برهان، اثبات وجود خداست و داوکینز از منظر دانشمندی تکامل گرا به برهان نظم در روایت مسیحیِ آن حمله می کند و به عنوان یک بی خدای تمام عیار، اصل وجود خدا را نیز مورد تردید و انکار قرار می دهد. بهانه او در این انکار، تلقی خاص او از خداست که حاصل توصیفات گزارشهای عهدین می باشد. گرچه محصول نهایی، انکار اصول مشترک تمام ادیان، یعنی اعتقاد به موجودی فرا طبیعی میباشد.
اندیشهی خدای ساعت ساز لاهوتی ( Divine Wathhamker) و یا خدای رخنه پوش (God of gaps) را می توان از قبیل همین موارد برشمرد. خدای ساعت ساز که زاده الهیات طبیعی مسیحیت و یهود شمرده می شود، خدایی ساکن آسمانهاست که چرخ فلک را به راه انداخته و از آن پس به استراحت مشغول است؛ مانند ساعت سازی که تلاش اولیه او ساخت و هماهنگی اجزای ساعت است و پس از کوک کردن و راه انداختن آن، کار دیگری ندارد. داوکینز با طرح عنوان ساعت ساز نابینا و با استناد به اصل تکاملِ مبتنی بر انتخاب طبیعی، چنین خدایی را مردود میداند.
خدای پوش نیز از دل گونه ای از الاهیات مسیحی بیرون می آید. چنین خدایی در مجهولات جستجو و یافت می گردد و گویا هر جا بشر دامنه علم خود را محدود دیده و از کشف علتِ پدیدهای در مانده است، آن را به ساحت الهی نسبت داده و گو اینکه خدا از چنین نادانسته هایی برآمده است!
داوکینز بر اساس این تصویر از خدا، با معرفی کتاب هایی که به جای باور به وجود خدا با تبیین های علمی پر شدهاند، خداوند رخنه پوش را نفی و انکار می کند.
📙 پندار خدا، ترجمه الف. فرزام؛ ص۱۰۱-۱۱۷
🔴 رضایت #شوقی_افندی از #اشغالگری_صهیونیستها
♨️ روشنگر به نقل از نقد بهائيت/سرزمینى که بیش از نیم قرن در اشغال رژیم غاصب صهیونیستی است، از دیرباز #قبله_بهائیان محسوب شده و سالهاست که مرکزیت جهانى #بهائیت در آن قرار دارد.
♨️ اما در حالی که #بهائیان درصدد انکار روابط خود با رژیم غاصب صهیونیستی هستند و تلاقی این دو غدّهی سرطانی را در #فلسطین اتفاقی معرفی میکنند، لازم است بدانیم که حتی پیش از تأسیس #رژیم_صهیونیستی، روابط نزدیکی میان بهائیت و #صهیونیست ها برقرار بوده است.
⭕️ چنان که شوقی افندی در 14 جولای 1947 میلادی (یعنی چند ماه پیش از اعلام تشکیل #دولت_صهیونیستی در 14 مه 1948م) طی نامهای، از تشکیل دولت صهیونیستی در فلسطین استقبال کرده و در نامهی خود به #سازمان_ملل آورده است: «تنها #یهودیان هستند که علاقه آنها نسبت به فلسطین تا اندازهای قابل قیاس با علاقه بهائیان به این کشور است؛ زیرا که در #اورشلیم بقایای معبد مقدسشان قرار داشته و در تاریخ قدیم، آن شهر مرکز مؤسسات مذهبی و سیاسی آنان بوده است».[1]
⚠️ بنابراین، چگونه میتوان زمینهسازی #رهبران_بهائی برای تشکیل رژیم غاصب صهیونیستی را نادیده گرفت و ادعای استقلال بهائیت در #اسرائیل را مطرح نمود⁉️
✳️بت کلیا-جای حیوانات در منازل نیست بلکه در طبیعت است.
▪️روشنگر به نقل از رادیو آشوری ارومیه/عضو هیات رئیسه فراکسیون محیط زیست مجلس با تاکید بر اینکه سرمایه های کشور نباید صرف واردات حیوانات غیربومی شود بر ضرورت تدوین لایحه ادغام محیط زیست در وزارت جهاد کشاورزی تاکید کردیوناتن بت کلیا در مورد واردات حیوانات از روسیه و اوکراین، گفت: گرایش افراد از نگهداری از حیوانات خانگی به سمت حیوانات غیربومی معضلی جدی است و نشانه این است افراد هنوز به اهمیت محیط زیست و به رسمیت شناختن حقوق حیوانات پی نبرده اند.
▪️ نماینده مسیحیان آشوری و کلدانی در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از اینکه نگهداری از حیات وحش در منازل به پز اجتماعی تبدیل شده است، تصریح کرد: نگهداری حیوان پدیده ای نوظهور نیست و از دیرباز رواج داشته است اما نگهداری حیوانات در آپارتمان ها آن هم حیوانات وحشی و عجیب و غریب تامل برانگیز است.
@feraghvaadyan
روشنگر مدیا
‼️نامه ای با طعم تعصب کور! ♨️حال و روز کنونی عناصر مجذوباننور
‼️نامه ای با طعم تعصب کور!
♨️حال و روز کنونی عناصر مجذوباننور
✍🏻حدود یک سال از نخستین تحرکات عناصرافراطی فرقه گنابادی, موسوم به گروهک مجذوباننور میگذرد. درست در چنین روزهایی بود که چند تن از اعضای این طیف با تبلیغ گسترده در شبکههای اجتماعی(بهویژه توئیتر) همسو با جریانهای برانداز و معاند در پوششهای اعتراضی، اغتشاشات دیماه 1396 را رقم زدند تا نقطه آغازی باشد بر سناریویی تلخ که به نتیجهای فاجعهبار انجامید؛ حادثه «گلستان هفتم» در شامگاه 30 بهمن ماه 1396 از همین تحرکات اولیه رقم خورد. اغتشاشات دیماه به تحصن دهروزه اوین انجامید و آن به لشکرکشی خیابانی مقابل منزل قطب در بهمنماه و در نهایت، تجمع مقابل کلانتری 102 پاسداران تهران و حادثه گلستان هفتم.
🔸امروز با گذشت یک سال از نقطه آغازین این ماجرا و دستگیری و محاکمه مجرمین، بررسی اخبار منتشرشده درباره آنها، از حقیقت جالبی حکایت دارد که ازقضا، تعبیر همان جمله معروف خودِ مجذوبانیهاست که روزی نوشته بودند: «حکایت همچنان باقی است».
♨️تحرکات و رفتارهای حدود هشت تن از عناصر شاخص گروهک مزبور که هماکنون دروان محکومیت خود را در ندامتگاه سپری میکنند، مصداق بارز جمله فوقالذکر است. این عده که در روزهای نخست ورود به زندان با راه انداختن آشوب، موجبات تشویش و از میان رفتن نظم فضای ندامتکاه را فراهم آوردند، اینک با گذشت چندین ماه، در رویهای شدیدتر از قبل، نامه ای منتشر کرده و در آن مدعی شدهاند: «حاکمیت ایران، صدای فروپاشیاش را نمیشنود» و باز هم بر همان پروژه ابداعی خود مبنی بر «مرگ شهری» (با ادعای نقض حقوق شهروندان در ایران) تأکید کردهاند تا بار دیگر، جنبههای تعصب فکری خویش را عیان سازند.
📝 آنها مدعی شدهاند: «حاکمیت مانند کبک سر در برف فرو برده است و توهّم ثبات و برقراری، توان شنیدن هشدارهای زمانه و صدای فروپاشیاش را از وی دریغ میدارد.» اما بهراستی، چه کسانی سر در برف فروبردهاند و حتی با گذشت یک سال، مروری بر داشتهها و کشتههای خویش نکردهاند، از نتایج اعمال و افراطگریهای خود –بر جامعه و فرقه- غافل شدهاند یا خواستهاند غافل باشند و همچنان بر تعصبات خویش اصرار میورزند.
👈🏻انتشار این نامه نشان داد، افراط و افراطگرایی، بیماری است با ریشههای عمیق در جان و روح که بنیان اندیشه را به مرز اضمحلال میکشاند.
👈🏻کاش منتشرکنندگان این نامه، قدری به تغییر منش و رویه قاطبه دراویش گنابادی پس از واقعه گلستان هفتم نظر کرده و اندکی بر روشهای طریقتی و دستورهای فقری توصیهشده از سوی بزرگان فرقه نیز هم.
📚بخش تحلیلی روشنگر
🔹 "لوریس چکناوریان" و "وارطان ساهاکیان" از هنرمندان شناخته شده موسیقی، امشب با حضور در تلویزیون دربارهی تمهای محلی در آهنگسازی گفتوگو میکنند.
به گزارش روابط عمومی شبکه چهار، "شب موسیقی" با اجرای رضا مهدوی امشب (دوم دی ماه) با حضور دو چهره پیشکسوت موسیقیایی ایران و ارمنستان به روی آنتن میرود.
🔺"لوریس چکناوریان" آهنگساز، رهبر ارکستر، نویسنده و نقاش #ارمنی تبار اهل ایران است. وی یکی از چهرههای شناختهشدهٔ فرهنگی ایران و ارمنستان است. او به عنوان آهنگساز تا به حال ۶ اپرا، ۵ سمفونی، کارهای در زمینه موسیقی کر، موسیقی مجلسی، موسیقی باله، پیانو و خوانندگی، و همچنین کنسرتوهایی برای پیانو، ویولن، گیتار، سلو و پیپا، در کنار موسیقیهای متن فیلم ساخته است. او بیش از ۱۰۰ اثر با لیبلهایی مانند آرسیای، فیلیپس، امی و ایاسوی منتشر کرده است.
🔺"وارطان ساهاکیان" موسیقیدان و آهنگساز ایرانی ارمنیتبار است. "ساهاکیان" از جمله هنرمندان شناخته شده موسیقی است که از ۱۴ سالگی نوازندگی پیانو را آغاز کرد. وی پس از فارغ التحصیلی از دانشکده هنرهای زیبا مدرک درجه یک هنری (معادل دکترا) را نیز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کرد.
🔺گفتنی است در برنامه امشب «شب موسیقی» سه قطعه به نامهای تولد مسیح، سوئیت آرارات و عاشقانه از "لوریس چکناوریان" و دو قطعه از "وارطان ساهاکیان" پخش میشود.
"شب موسیقی" یکی از برنامههای "شبهای هنر" است که به تهیهکنندگی حبیبالله ذوالفقاری، پیرامون مسائل موسیقی، یکشنبه شبها ساعت ۲۳ به طور زنده، از شبکه چهار سیما پخش میشود.