eitaa logo
روشنگر مدیا
956 دنبال‌کننده
3.6هزار عکس
557 ویدیو
68 فایل
ارتباط با ادمین: @RmediaAdmin خرید نسخه فیزیکی روشنا: 09199163684 خرید نسخه دیجیتال روشنا: https://b2n.ir/x56424 وب سایت: www.RoshangarMedia.com آپارات: aparat.com/Roshangarmedia یوتیوب: @roshangarmedia" rel="nofollow" target="_blank">youtube.com/@roshangarmedia اینستاگرام: Roshangar.Media@
مشاهده در ایتا
دانلود
دلتنگی #بهائیت برای همدستان فتنه‌گر ⭕️⭕️⭕️ سروش: sapp.ir/feraghvaadyan ⭕️⭕️⭕️ ایتاء: https://eitaa.com/feraghvaadyan ⭕️⭕️⭕️ گپ: https://gap.im/feraghvaadyan
✅اخراج باپتیستها از جامعه مسیحیان جنوب به دلیل نژاد پرستی 🔸کلیسای باپتیست جورجیا از بزرگترین فرقه‌های مسیحی آمریکا، از فهرست فرقه‌ای کلیسای پروتستان خط خورد. این کلیسا متهم به نژاد پرستی و تحقیر سیاه پوستان مسیحی است. جامعه کلیسایی باپتیستهای جنوب روز دوشنبه اعلام کرد به دلیل اقدامات تبعیض آمیز آشکار کلیسای باپتیستها نسبت به افراد فقط به خاطر رنگ پوستشان، این کلیسا از این پس جایگاهی در بین کلیساهای پروتستان ندارد و فعالیت‌ آن تا زمانی که عذر خواهی نکرده‌اند و عمیقا از اعمال نژاد پرستانه خود پشیمان نشده‌اند، غیر رسمی است. این کلیسا برای بازگشت به جامعه کلیساهای پروتستان باید فعالانه برنامه هایی برای مبارزه با نژاد پرستی و تبعیض اجرا کند. استفان رومیج، رهبر کلیسای پروتستان آمریکا گفت، این تصمیم اخطاری به تمام کلیساها و رهبران مذهبی این مجموعه است، از نظر ما کسی که طرفدار نژادپرستی است ایمان ندارد🔸 ادامه خبر در سایت گفتگوی ادیان: http://iid.org.ir/?p=5731 ⭕️⭕️⭕️ سروش: sapp.ir/feraghvaadyan ⭕️⭕️⭕️ ایتاء: https://eitaa.com/feraghvaadyan ⭕️⭕️⭕️ گپ: https://gap.im/feraghvaadyan
1_راه رسیدن به معنویت است! 2_ محض باشید! 3_ من نمی گویم هست یا نیست می گویم من اون را پیدا نکردم و این تقصیر من نیست که او را نیافتم! 4_اشو در ابتدا خود را در حد الهی دانسته و در پایان عمرش آنها را و دانسته و خود را برتر از آنها معرفی می‌کند. 5_ و را جایگزین می داند. 6_ازدواج را زن دانسته و قائل است که باید گروهی و مانند حیوانات زندگی کرد. 7_ سازش نکنید و در هیچ و بندی نباشید. 🌐 پایگاه تخصصی مقابله با عرفان حلقه ⭕️⭕️⭕️ سروش: sapp.ir/feraghvaadyan ⭕️⭕️⭕️ ایتاء: https://eitaa.com/feraghvaadyan ⭕️⭕️⭕️ گپ: https://gap.im/feraghvaadyan
مذهبیها به طور متوسط۴سال بیشتر از خداناباوران زندگی می‌کنند.مراقبه،پرهیزکاری و روابط اجتماعی از عوامل افزایش طول عمر هستن البته اگر بی دینها جنگ های صدساله،جهانی، داعش درست نکنن... @feraghvaadyan
🔻🔺روایت یک شاهد از قصاص «محمد ثلاث» / پای چوبه دار هم گفت «پشیمان نیستم» یک شاهد عینی از لحظه قصاص «محمد ثلاث» گفت: لحظه اجرای حکم قصاص ثلاث و اعدام او، در محل اجرای حکم حاضر بودم؛ وقتی آقای شهریاری پای چوبه دار از وی سؤال کرد که آیا از این اقدامش پشیمان است یا نه، صراحتاً گفت «نه! اصلاً پشیمان نیستم». 🔗بیشتر بخوانید: https://goo.gl/AmsjhX ⭕️⭕️⭕️ سروش: sapp.ir/feraghvaadyan ⭕️⭕️⭕️ ایتاء: https://eitaa.com/feraghvaadyan ⭕️⭕️⭕️ گپ: https://gap.im/feraghvaadyan
🔻دکان دونبش دراویش گنابادی در ماجرای اعدام "محمد ثلاث" 📸 goo.gl/wSWK7X ⚠️سیاست اعلامی قطب دراویش: اعلام برائت فرمایشی برای فرار از مسئولیت؛ سیاست اقدامی: فعالیت همه جانبه علیه نظام 🔹با روشن تر شدن موضوع دم خروس بازی دراویش گنابادی بیرون زده است، از یکطرف قطب فرقه از دراویش اغتشاشگر برائت می جوید و مدعی می شود آنها منتسب به دراویش و خودسر هستند اما فرزند نور علی تابنده قطب فرقه با حمایت از دراویش ظاهرا خودسرخواستار جلوگیری از اعدام محمد ثلاث می شود و نگاهی به سایت مجذوبان نور این گزاره را ثابت می کند که دراویش بازداشتی از اعضای اصلی این فرقه و نه منتسب به آنها هستند. 🔹اکنون می توان رویکرد جنگ زرگری دراویش گنابادی را بهتر شناسایی کرد که عبارتند از: سیاست های اعلامی و سیاست های اقدامی. در سیاست اعلامی نور علی تابنده، سران فرقه و سایت مزار سلطانی با چند بیانیه ضعیف از دراویش و سایت مجذوبان نور اعلام برائت صوری و فرمایشی می کنند تا بار حقوقی از روی دوش فرقه برداشته شود اما آنچه در عمل در جریان است یعنی سیاست اقدامی فرقه از این قرار است که مجذوبان نور با همکاری مصطفی آزمایش، بازوی بین المللی این فرقه که چندین سال است در خارج از کشور مشغول پرونده سازی و فعالیتهای حقوق بشری علیه جمهوری اسلامی است دست به فعالیت پرحجم و همه جانبه برعلیه نظام می زنند که سریعا در رسانه های بین المللی و ضد انقلاب پمپاژ می شود. این است دکان دونبش فرقه دراویش گنابادی از ماجرای اعدام محمد ثلاث. ⬅️ متن کامل این گزارش را در goo.gl/poycXN بخوانید. @FERAGHVAADYAN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️توضیحات رئیس کل دادگستری تهران درباره پرونده درویش «محمد ثلاث» که در روزهای اخیر اعدام شد: به دروغ می‌گویند دادگاه علنی نبوده، مردم ورسانه‌ها در دادگاه حاضر بودند @FERAGHVAADYAN
🔻افراد مذهبی به طور متوسط چهار سال بیشتر از بی‌دین‌ها عمر می‌کنند🔻 ♦️ تحقیقات جدید نشان داده است که افراد مذهبی، به طور متوسط چهار سال بیشتر از خداناباوران و بی‌دین‌ها زندگی می‌کنند. مراقبه، پرهیزکاری و روابط اجتماعی از عوامل افزایش طول عمر هستند. ♦️به گزارش دین‌آنلاین بر اساس این مطالعات که در سایت ایندیپندنت منتشر شده است، تفاوت میان افرادی که اعمال عبادی مذهبی را انجام می‌دهد و افرادی که به هیچ گروه مذهبی تعلق ندارند، در مواردی مثل حمایت اجتماعی، اقدامات کاهش استرس و پرهیز از عادات ناسالم مشخص می‌شود. 📬دین آنلاین (2018) 🌐 dinonline.com/doc/news/fa/7761/ ⭕️⭕️⭕️ سروش: sapp.ir/feraghvaadyan ⭕️⭕️⭕️ ایتاء: https://eitaa.com/feraghvaadyan ⭕️⭕️⭕️ گپ: https://gap.im/feraghvaadyan
کانال حلقه که جلاد را شهید معرفی می کند!!! ⭕️⭕️⭕️ سروش: sapp.ir/feraghvaadyan ⭕️⭕️⭕️ ایتاء: https://eitaa.com/feraghvaadyan ⭕️⭕️⭕️ گپ: https://gap.im/feraghvaadyan
✅پیمایش جدید موسسه PEW: تنها در دو کشور جهان جوانان از افراد میانسال و سالخورده مذهبی ترند 🔸بر اساس تحلیل‌های جهانی تنها در دو کشور جهان، جوانان در مقایسه با بزرگسالن مذهبی ترند، غنا و گرجستان. بر اساس گزارش موسسه تحقیقاتی PEW جوانان ۴۶ کشور از ۱۰۶ کشور شرکت کننده در این پیمایش، نسبت به افراد بالای چهل سال مذهب را رکن مهم زندگی خود اعلام کرده‌اند. کشورهایی که شکاف نسلی مرتبط با نقش مذهب در آنها برجسته است عبارتند از لهستان، یونان، شیلی، رومانی و پرتغال. در این کشورها مسیحیت دین غالب است. بر اساس معیاراهی تعریف شده در این پیمایش ارزیابی اهمیت مذهب بر اساس سن، در این کشورها به طور میانگین ۲۰ درجه بین جوانان زیر چهل سال و بالای چهل سال اختلاف دارد. این تفاوت در آمریکا ۱۷ است و در ایرلند ۹٫ انگلیس در بین ۵۸ کشور، تقریبا هیچ تفاوتی بین افراد زیر ۴۰ سال و بالای ۵۰ سال نشن نداده است. بیشترین شکاف سنی در مورد گرایش به مذهب در کشورهای آمریکای لاتین و کشورهای حوزه کارائیب و نیمی از کشورهای اروپایی و آمریکای شمالی دیده میشود. به نظر میرسد این ویژگی در کشورهای با جمعیت مسیحی بیش از کشورهای مسلمان وجود دارد🔸 ادامه خبر در سایت گفتگوی ادیان: http://iid.org.ir/?p=5737 ⭕️⭕️⭕️ سروش: sapp.ir/feraghvaadyan ⭕️⭕️⭕️ ایتاء: https://eitaa.com/feraghvaadyan ⭕️⭕️⭕️ گپ: https://gap.im/feraghvaadyan
4_5866261358751778282
16.2M
سخنرانی دکتر قطب صوفیه گنابادیه مورخ جمعه ۱ تیر ۱۳۹۷ سند رسوایی و @feraghvaadyan @ferghenews
🔴وقتی تلاش‌های بیهوده برای پیشبرد اهداف باطل به نتیجه نمی‌رسد! اینجاست با چنین بیانیه‌هایی باید دست پیش را گرفت که مبادا پس افتاد! @feraghvaadyan
راستی چرا، خانم «طاهری» مدارک ادعایی در خصوص بی‌گناهی موکل خود را در دادگاه ارائه نکرد تا او را نجات دهد؟! گویا ایشان به وظایف کاری خود آشنایی چندانی ندارد یا اینکه پای اهداف دیگری در میان است که حامیان معلوم‌الحال کنونی‌اش دنبال می‌نمایند. ⭕️⭕️⭕️ سروش: sapp.ir/feraghvaadyan ⭕️⭕️⭕️ ایتاء: https://eitaa.com/feraghvaadyan ⭕️⭕️⭕️ گپ: https://gap.im/feraghvaadyan
ترویج اجرای سبک‌های یوگا و تای‌چی در اماکن عمومی ورزش‌های شرقی از قبیل یوگا، ووشو، تای‌چی‌چوان و غیره... که خواستگاه آنان کشورهای آسیای شرقی می‌باشند، برگرفته از ادیانی چون می‌باشند و هر کجا باشند حامل این نوع ادیان هستند که ناخواسته تأثیر نامطلوب خود را بر مخاطبین خود می‌گذارند. در این‌ بین متأسفانه مسئولین دولتی نیز به ترویج آن دامن می‌زنند. اقدام به برگزاری این سبک ورزشی در فضای عمومی کرده بود که شرکت‌کنندگان به‌صورت ، حرکات تای‌چی را انجام می‌دادند. و این جای سؤال است که چنین مجوزی در یک کشور اسلامی چگونه صادر شده است؛ درحالی‌که این سبک ورزشی حامل القائات است و به‌صورت کاملاً غیرمستقیم تفکرات انحرافی همچون ، را به مخاطبین خود القاء می‌کند. @ferghenews ⭕️⭕️⭕️ سروش: sapp.ir/feraghvaadyan ⭕️⭕️⭕️ ایتاء: https://eitaa.com/feraghvaadyan ⭕️⭕️⭕️ گپ: https://gap.im/feraghvaadyan
⚠️ ایجاد دنیا از هیچ و نوسانات کوانتومی برخی دانشمندان میگویند که «نوسانات کوانتومی» تمام کیهان را و حتی قوانین آن را ایجاد کرده اند. هرچند که به لحاظ فلسفی ایجاد خود به خودی باطل بوده و نیاز به تایید علمی ندارد. و باز البته که این توضیح برای ایجاد قوانین فیزیکی غیرمنطقی هست، چون خود آن نوسانات تحت قوانینی رخ میدهند، اما میخواهیم ببینیم که این توضیح پشتوانه لازم علمی را دارد یا خیر؟ در این مورد یک ایراد اساسی علمی وجود دارد: Second, and more critically, quantum fluctuations are only known to occur within space that already exists. How would the first universe-generating fluctuation occur without space, and how could that space be there without a universe already in place? It appears that in order to make a universe this way, another universe must already exist. In that case, how did the first universe begin—or the one before that? نوسانات کوانتومی اینطور شناخته شده اند که در فضایی که از قبل باشد رخ بدهند. http://www.icr.org/article/6912/ باتوجه به این مطلب، این تئوری به لحاظ فیزیکی هم باطل هست. چرا که در این صورت منشا فضا غیر از آن نوسانات کوانتومی هست که کیهان را خلق کرده است. @Naghde_elhad ⭕️⭕️⭕️ سروش: sapp.ir/feraghvaadyan ⭕️⭕️⭕️ ایتاء: https://eitaa.com/feraghvaadyan ⭕️⭕️⭕️ گپ: https://gap.im/feraghvaadyan
⚠️ تناقض طبیعت گرایی با تکامل، با تکیه بر آرایِ پلاتینگا از نظر پلاتینگا یکی از اهداف و عمل کردهای قوای شناختی انسان دست یابی به اعتقادات صحیح می باشد و در صورتی به این هدف دست می یابد که کار خود را دقیق و مطابق با طراحی انجام شده انجام دهد. طبیعت گرایان معتقدند قوای شناختی انسان بعد از چند بیلیون سال از طریق انتخاب طبیعی، انحراف ژنتیکی و دیگر مراحل کور جهش تصادفی ژن ها تولید شده است. پس هدف نهایی قوای شناختی انسان تولید اعتقادات صحیح نبوده، بلکه بقاء یا بقاء و تولید مثل (سازگاری) و به حداکثر رساندن آنها هدف اصلی آنها می باشد. پاتریشیا چرچلند با طرح این موضوع ادعا میکند مهم ترین مسئله درباره مغز انسان این است که تکامل یافته است و عملکرد اصلی آن این است که انسان را به نحو مناسبی به حرکت در می آورد. یک طرح ذهنی مادامی مفید است که برای روش زندگی و افزایش شانس بقای موجود زنده، تنظیم شود. پلاتینگا میگوید آنچه از گفته های چرچلند برمی آید این است که تکامل طبیعت گرایانه به ما دلیلی ارائه میدهد تا در دو چیز شک کنیم: اول- یکی از اهداف سیستم شناختی ما، دست یابی به اعتقادات صحیح است. دوم- عملکرد حقیقی سیستم شناختی ما در اکثر موارد تهیه و تدارک اعتقادات صحیح برای ما می باشد. خود داروین می گوید: -این شک وحشتناک همیشه پیش می آید که آیا عقاید مغز انسان که از توسعه و تکامل مغز حیوانات پایین تر به وجود آمده است، ارزشی دارند یا اصلاً قابل اعتماد هستند؟ آیا کسی به عقاید مغز میمون اعتماد می کند؟ البته اگر در چنین مغزی عقایدی یافت شود (فرانسیس داروین، 1881م) بنابراین به نظر می رسد داروین و چرچ لند معتقدند: تکامل طبیعت گرایانه، دلیلی ارائه میدهد تا احتمال قابل اعتماد بودن قوای شناختی انسان را نسبتاً کم بدانیم. پلاتینگا این شک را «شک داروینی» نامگذاری کرده است. از نظر پلاتینگا اگر R = قابل اعتماد بودن قوای شناختی و N = طبیعت گرایی به شکلی که موجودی مانند خدا وجود نداشته باشد و E = انسان بر اساس تئوری های تکامل گرایی شکل گرفته باشد. احتمال (R|N&E) (بخوانید قابل اعتماد بودن قوای شناختی به شرطی که طبیعت گرایی و نظریه های تکاملی پذیرفته شوند) نسبتاً پایین یا مرموز خواهد بود. پس اعتقاد به طبیعت گرایی و تکامل (N&E) غیرعقلانی است؛ زیرا احتمال اینکه قوای شناختی ما قابل اعتماد باشند کم یا مرموز است و هر کس طبیعت گرایی و تکامل را (با هم) قبول کند یک ناقض برای R و هر عقیده دیگری مثل B که ممکن است به آن معتقد شود، دارد، اما B ممکن است خود (N&E) باشد، پس هر کس (N&E) را قبول می کند یک ناقضی برای (N&E) دارد، یک دلیل برای اینکه به آن شک کند یا نسبت به آن لاادری شود. بنابراین اگر شاهد مستقلی وجود ندارد، [نتیجه] رد کردن اعتقاد به (N&E) خواهد بود. یعنی طبیعت گرایی و تکامل خود متناقض بوده و غیر عقلانی است. فصل نامه علمی - پژوهشی، انجمن معارف اسلامی ایران، صفحات 75-91، سال دوم، شماره اول، زمستان 1384، بررسی نظریه تکامل از دیدگاه آلوین پلاتینگا @Naghde_elhad ⭕️⭕️⭕️ سروش: sapp.ir/feraghvaadyan ⭕️⭕️⭕️ ایتاء: https://eitaa.com/feraghvaadyan ⭕️⭕️⭕️ گپ: https://gap.im/feraghvaadyan
🔴«آرامش قبل از طوفان»؛ تحلیلی بر سخنرانی اخیر #قطب_گنابادی 🔽🔽🔽
🔸حدود چهار ماه از صدور آخرین بیانیه قطب فرقه گنابادی(25 اسفند 1396) می‌‌گذرد؛ بیانیه‌ای که متعاقب اغتشاشات و حوادث گلستان‌هفتم صادر شد و طی آن «نورعلی تابنده» با صراحتی بی‌سابقه، برائت خود را از طیف افراطی فرقه(موسوم به «مجذوبان‌نور») و دیگر جریان‌های فرصت‌طلب ابراز داشت و با تأکید بر لزوم مجازات عاملان حادثه، تعطیلی مجالس فرقه و کلیه رسانه‌های درویشی(به جز «مزار سلطانی») را تا اطلاع ثانوی اعلام نمود تا فضای ملتهب حاکم بر جامعه درون‌فرقه‌ای و بیرونی را قدری آرام کرده و در عین‌حال، دامن درویشی‌گری را از این لکه ننگ بزداید. این بیانیه، کارساز شد و حتی گروهک مجذوبان‌نور نیز طی اطلاعیه‌ای –ظاهراً- تعطیلی خود را اعلام نمود تا با وجود طرد از سوی قطبیت و خطر بی‌اعتباری نزد مریدان، همچنان راهی برای بازگشت داشته باشد. از آن زمان تا روز دوم تیرماه 1397 که تابنده، سخنرانی تازه‌ای در جمع دراویش ایراد نمود، تحرکات طیف افراطی و عناصر خارج‌نشین فرقه با شیب کم و زیاد –بسته به شرایط- تداوم داشت؛ سیاه‌نمایی و هجمه علیه نظام، توطئه و جوسازی در خصوص «حصر قطب»، «تبرئه راننده اتوبوس مرگ(محمد ثلاث) و انتساب آن به یکی از شهدای حادثه»، «هجمه به مشایخ و مأذونین و تلاش برای اختلاف‌افکنی میان دراویش»، «بی اعتبار جلوه دادن بیانیه‌های قطب و زیر سؤال بردن جایگاه وی» و در نهایت، کلید زدن پروژه «شهیدسازی و اسطوره‌پروری» از قاتل و مجرمین گلستان هفتم، از محوری‌ترین اقدامات رسانه‌هایی مانند «مجذوبان‌نور»(که حدود یک ماه است با صدور اطلاعیه‌ای –بی‌توجه به فرمان قطب- فعالیت‌های خود را مجدداً از سر گرفت تا جمله «حکایت همچنان باقی است» را محقق نماید)، «در‌تی‌وی»، «گلستان هفتم» و «اینفو صوفی» و «اتحاد و همدلی»(با درجه‌ای خفیف‌تر) در این راستا می‌باشد. اما تازه‌ترین سخنرانی قطب گنابادی، حاوی نکاتی قابل‌تأمل است که این‌روزها جو خاصی را بر جامعه دراویش حاکم ساخته، لذا در ادامه به بررسی آن می‌پردازیم. موضوع محوری این سخنرانی که بعد از سکوتی قابل‌تأمل و البته به دنبال فضاسازی‌های گسترده مأذون مطرود(«مصطفی آزمایش») و گروهک مجذوبان‌نور در خصوص اعدام «محمد ثلاث» و زیر سؤال بردن اعتبار بیانیه‌های تابنده ایراد شد، مسئله «اختلاف‌افکنی و تأکید بر لزوم حل و فصل اختلافات از مجرای سرسپردگی به فرامین قطب و نمایندگانش» بود که البته برخی جملات تابنده، شائبه‌هایی در خصوص تعیین جانشین(«سید علیرضا جذبی»، از مشایخ و مأذونین فرقه) را نیز مطرح ساخت. 🔸
⭕️با این مقدمه، به چند نکته در این ‌زمینه اشاره می‌شود: ➕چالش قطبیت؛ با توجه به کهولت سن و تشدید بیماری قطب فرقه گنابادی، اساساً مسئله «قطبیت» به یکی از چالش‌های سال‌های اخیر این فرقه مبدل گشته که تا پیش از بروز بحران‌های اخیر –که شاید بتوان آن‌ها را نیز به همین امر، منتسب ساخت- از مهم‌ترین مسائل درون‌فرقه‌ای محسوب می‌شد؛ امری که فرقه را به سمت نوعی «شکست از درون» هدایت می‌کرد و آن‌گونه که شاهد بودیم نیز رگه‌هایی از این شکست، عملاً محقق گردید و امروز فرقه گنابادی، دیگر قدرت و جایگاه سابق را –چه نزد مریدان و چه جامعه بیرونی- ندارد. این همان ترس و نگرانی بزرگ قطب فرقه است که او را به صدور بیانیه اسفندماه(در تلاش برای برائت جامعه درویشی از جنایات صورت‌گرفته) و ایراد سخنرانی اخیر (برای جلوگیری از تعمیق شکاف‌های درونی) سوق داده‌است. به این ترتیب، می‌توان گفت این شرایط –دست‌کم- تا زمان مرگ تابنده و تعیین‌تکلیف نهایی، تداوم خواهدداشت و متعاقب آن، رقابت‌های –خاموش- درونی گزینه‌های قطبیت با یکدیگر نیز هم. بنابراین، روند شکست از درون را باید جدی تلقی کرد. ➕صف‌بندی و رقابت جریان‌های داخلی؛ با عنایت به مسئله پیش‌گفته و بحران‌های اخیر فرقه مذکور، شکاف و صف‌بندی شکل‌گرفته در فرقه، تعمیق و تشدید شده و همین مسئله،‌ دامنه اختلافات را نیز توسعه خواهدداد. در این میان، دو جریان در برابر یکدیگر قد علم نموده‌ و قدرت‌طلبی می‌کنند: 1. طیف افراطی فرقه(گروهک مجذوبان نور به سرکردگی عناصری چون آزمایش و حمیدرضا مرادی) 2. قشر به‌اصطلاح محتاط فرقه، شامل مشایخ و مأذونین. البته در این بین باید از برخی چهره‌ها نیز نام برد که به سبب بستگی نسبی و خویشی با قطب، همواره به عنوان یکی از گزینه‌های جدی قطبیت مطرح بوده و هستند. برادران و تک‌فرزند تابنده، به همراه «محمد تابنده»(برادرزاده و فرزند قطب سابق، محبوب‌علیشاه)، از آن‌جمله‌اند. مجموعه مذکور، به ویژه دو گروه اول و برخی از چهره‌های دسته سوم، همواره در طیفی از شدت و ضعف در حال تلاش برای کسب وجهه و اعتبار و به‌عبارتی، قدرت‌یابی برای جلب ‌توجه مریدان بوده‌اند. بی‌تردید، حوادث اخیر و به‌ویژه سخنرانی تازه تابنده که طی آن به مسائلی در این زمینه اشاره کرد، بر این روند اثرگذار خواهدبود و باید منتظر واکنش‌های تازه‌ای از سوی جریان‌های مورد اشاره باشیم. ➕گذشته از مسائل فوق، تحلیل سخنان نورعلی نیز درخور توجه است. وی سخنان خود را با این جملات آغاز کرد: «من سلامتم و از این حیث نگران نباشید... جمعیت درویشی یک قدرت اجتماعی دارند نماینده و اداره‌کننده این قدرت باید من باشم و هستم و در هر موردی همه فقرا نماینده من هستند»(1) بنابراین، ابتدا بر قدرت خود تأکید نمود تا همچنان اقتدارش را حفظ نماید. در ادامه به عامل ایراد این سخنرانی اشاره کرده و اظهار می‌دارد: «تمام هم و غم من در جمع کردن فقرا بود که تا حد زیادی موفق شدم اما اخیراً متوجه شدم برخی نادان‌ها ...عده‌ای دشمنان دانا و بیشتر، دوستان نادان و احساساتی موجب تفاوت‌ها و اختلافاتی شدند. ما به طریق اولی با همه، برادر هستیم و به آن‌ها باید گفت دوستان نادان نه دشمن، دشمن وقتی است که صف‌بندی، تمام شود...این است که اختلاف با هم نداشته باشیم. تصمیمات بزرگ موجب مزاحمت ما شده، ما تا حدی با تحمل این‌ها را می‌پذیریم تا قضایای مشکله حل شود، برای اینکه این اطاعت، کورکورانه نیست».(2) او بار دیگر –همچون گذشته- به صورت غیرمسقیم، حاکمیت را هم‌سنگ افراطیون مورد انتقاد قرار می‌دهد و با اشاره به اختلافات ایجاد شده در فرقه، دغدغه خود را از آینده فرقه چنین ابراز می‌دارد: «...آن‌هایی که مصلحت باشد می‌گویم شما باشید البته نماینده، کسی نیست که هر چه می‌خواهد بگوید نه اینکه هر چه می‌گوییم اطاعت کند، بعضی‌ها غلیان احساسات، به خصوص دشمنی، به اندازه‌ای قوی است که سایر نیت‌ها را می‌سوزاند...برای اینکه نفوذی‌ها تفرقه ایجاد کنند، مجالس بزرگ عموماً تعطیل است...برادرانی که به اسم نماینده ما تلقی می‌شوند، همه نماینده ما هستند..برادر مکرم ما آقای جذبی، خودشان و پدرشان سال‌ها در خدمت درویشی بودند..ایشان شیخ‌اند و اگر در این شرایط فعلی، مرحوم شدم، ایشان جانشین من خواهند بود...آقای هرسینی هم که ... پرونده‌های زیادی از فقرا به ایشان ارجاع کردم و انجام دادند ...حاج محمدآقا، برادرزاده من ..همین جور آقای کاشانی چقدر زحمت‌ها کشیده..خودشان پدرشان و جدشان..آقای جعفری هم متصدی حسینیه هستند...این چهار پنج نفر با هم مطلبی گفتند معلوم است که از طرف من می‌گویند و باید به آن‌ها احترام گذاشت. من خودم گاهی اوقات تصمیم ایشان با تصمیم من مخالف بود اما من تصمیم آن‌ها را تأیید می‌کردم.
این است که تصمیم دسته‌جمعی آن‌ها را تأیید کنید...کار ما تعطیل‌بردار نیست..»(3) جملات بی‌سابقه تابنده در خصوص «علیرضا جذبی»، بیدرنگ زمزمه‌ها را در میان دراویش و دیگر تحلیلگران در خصوص جانشینی وی مطرح ساخت لیکن توجه به جملات بعدی قطب و برخی نکات، می‌تواند این ظن را تا حدی زیر سؤال برد. تابنده، بلافاصله بعد از جذبی، از چند چهره دیگر مورد وثوق خود (هرسینی، محمد تابنده، کاشانی و جعفری) نام می‌برد و آن‌ها را نمایندگان خود خوانده و بر لزوم اطاعت از تصمیماتشان(به صورت «دسته‌جمعی») تأکید می‌کند. کاملاً واضح است که تمام تلاش قطب سالخورده گنابادی، بر ایجاد اتحاد و رفع تنش‌ها و رقابت‌های پنهانی حاکم میان صف‌بندی‌های درونی فرقه قرار گرفته، به‌ویژه آنکه در ابتدای امر و پیش از اشاره به این مسئله خطیر، حساب عناصر افراطی را از این دسته جدا کرده و آن‌ها افرادی می‌خواند که «غلیان احساساتشان» باعث «نیت‌سوزی» و تحمیل این شرایط بحرانی بر فرقه گشته. بنابراین، توجه قطب بر گزینه‌های اصلی قطبیت معطوف است و این یعنی طرد دوباره افراطیون و زدودن ساحت فرقه از لوث وجود آن‌ها. ➕ انتقام‌جویی افراطیون؛ بی‌تردید مورد فوق‌الذکر و سرکوب مجدد افراطیون توسط قطب گنابادی، در فضایی که آن‌ها با تبلیغات مسموم خود (ایجاد شبهه در حصر خانگی، زیرسؤال بردن بیانیه‌های تابنده، حتی اقدامات میدانی چون دیوارنویسی علیه وی) سعی در بهره‌برداری از قطب را برای غلیان احساسات مریدان و پیشبرد منویات خویش داشتند، زمینه را برای تشدید تنش‌ها فراهم خواهدساخت. به عبارتی، آن را دستاویزی برای تحقق توطئه‌های خود و انتساب آن به جریان‌های داخلی و خارجی ساخته تا به اصطلاح با عبور از آنچه خط قرمز خود می‌دانند، دیگر حدو مرزی برای آشوب‌طلبی و تبرج‌خواهی‌های خویش قائل نبوده و بحرانی احتمالی را در جامعه موجب گردند. این‌گونه، هم انتقام خویش را از حاکمیت ستانده و هم خوی قدرت‌طلبانه خود در کسب رهبری فرقه را ارضا می‌نمایند. ➕قدر مسلم آ‌نکه، با وجود برخی جملات صریح تابنده، طبق شواهد و حقایق جاری، احتمال جانشینی فردی خاص(علیرضا جذبی)، اندک بوده و علیرغم تلاش‌های قطب، شاید این سخنرانی، نتیجه‌ای وارونه داشته باشد؛ در داخل، گزینه‌های اصلی قطبیت به صورت پنهانی و چراغ‌خاموش بر تلاش‌های خویش برای جذب مریدان و نزدیکی بیشتر به قطب بیفزایند و در خارج نیز افراطیون (به عنوان رقیب اصلی مشایخ و وابستگان قطب)، دامنه فشارها و توطئه‌های خویش را گسترده سازند. این گمانه، آنجا شدت می‌گیرد که از خود بپرسیم: با عنایت به منحصر ساختن جانشینی «جذبی» با قید «در شرایط فعلی» در سخنان تابنده، بعد از گذشت این شرایط و شکل‌گیری موقعیت‌های تازه، آیا باز هم مریدان، مشایخ و مأذونین به این فرمان، گردن می‌نهند؟ واکنش جریان‌های خارجی و طیف افراطی فرقه(مجذوبان نور) چه خواهدبود؟ با توجه به سوابق موجود تندروها در زیر سؤال بردن فرامین قطب و نادیده گرفتن جایگاهش، آیا این‌بار نیز شاهد تعدی دوباره خواهیم بود؟ افراد یادشده در این سخنرانی، چه عکس‌العملی خواهند داشت؟ و... . با این اوصاف، شاید این عبارات، بهترین جمله در وصف وضعیت کنونی فرقه گنابادی باشد: «آرامش قبل از طوفان». 📚پی‌نوشت: 1. سخنرانی روز شنبه، دوم تیرماه 1397، دولتسرا، مزار سلطانی. 2. همان. 3. همان. ⭕️⭕️⭕️ سروش: sapp.ir/feraghvaadyan ⭕️⭕️⭕️ ایتاء: https://eitaa.com/feraghvaadyan ⭕️⭕️⭕️ گپ: https://gap.im/feraghvaadyan
✅موافقت پاپ فرانسیس با استعفای سه اسقف کلیسای شیلی در پی رسوایی آزار جنسی کودکان 🔸پاپ فرانسیس استعفای سه اسقف کلیسای کاتولیک شیلی را در پی رسوایی جنسی ر این کلیسا پذیرفت. پاپ فرانسیس چندی پیش اسقف‌های شیلی را به از بین بردن شواهد جرائم جنسی، فشار آوردن بر وکلا برای به حداقل رساندن اتهامات و بی توجهی جدی به محافظت از کودکان در برابر کشیش‌ های منحرف، متهم کرد. او در سندی ده صفحه‌ای گفته بود تمام مسئولان کلیسای شیلی در مورد «نقائص جدی» در برخورد با پرونده‌های فساد و در نتیجه، از دست رفتن اعتباری که کلیسای کاتولیک بدست آورده است مسئول هستند. در نتیجه این سخنان پاپ فرانسیس، یک ماه پیش، تمام اسقفهای کلیسای واتیکان به طور دسته جمعی استعفا دادند؛ از این میان پاپ روز دوشنبه، با استعفای سه تن از آنها موافقت کرد. این حکم به این معنا نیست که پاپ با استعفای ۳۱ اسقف باقیمانده مخالفت کرده است🔸 @religions ⭕️⭕️⭕️ سروش: sapp.ir/feraghvaadyan ⭕️⭕️⭕️ ایتاء: https://eitaa.com/feraghvaadyan ⭕️⭕️⭕️ گپ: https://gap.im/feraghvaadyan
روشنگر مدیا
📄سند رسوایی «مجذو‌بان‌نور» 🔴دروغ‌پراکنی به چه قیمتی؟ ➕فیلم زیر مصداقی است از آنچه گروهک مجذوبان نور، «تجمع مسالمت‌آمیز» دراویش خوانده‌‌اند. جالب‌آنکه مستندات کلیه رفتارهای آن‌ها توسط خودشان ثبت و ضبط شده(از جمله ویدئوی ارائه‌شده در زیر). حال سؤال ما از گروه به‌اصطلاح «حقوقی» مجذوبان این است که صرف‌نظر از غیرقانونی بودن تجمع صورت گرفته و نداشتن مجوز، آیا ایجاد تشویش، مزاحمت در اماکن عمومی، بستن مسیر تردد اتوموبیل‌ها و برهم زدن نظم عمومی، حرکتی «مسالمت‌آمیز» است؟ هرچند با وجود تمام این تحرکات و اقدامات، نیروی انتظامی و مسئولین با رویکرد «تحمل و مدارا» نسبت به این حرکت واکنش نشان دادند. مجذوبانی‌ها بد نیست پیش از پراکندان بذر افکار مسموم در فضای مجازی، اسناد رسوایی خود را امحا نمایند! ⭕️⭕️⭕️ سروش: sapp.ir/feraghvaadyan ⭕️⭕️⭕️ ایتاء: https://eitaa.com/feraghvaadyan ⭕️⭕️⭕️ گپ: https://gap.im/feraghvaadyan 👇👇👇
بهائیت ارتدوکس، کوچکی از بهائیت است که در سال ۱۹۶۰ توسط ریمی شکل گرفت، و بعد از آن توسط جوئل مارانجلا به همین نام مورد استفاده قرار گرفت. در واقع بهائیت به فرقه‌ای از بهائیت گفته می‌شود که بعد از شوقی به ریمی گرویدند و بعد از وی مارانجلا را به عنوان جانشین ریمی پذیرفتند. البته فرقه‌های دیگری هم وجود دارند که مارانجلا را به عنوان ولی امرالله قبول نکردند. ریشه اختلاف میان طرفداران ریمی و دیگر بهائیان بر سر هویت و شخصیت ولی بود؛ ولی امرالله عنوانی است که به رئیس مذهب بعد از عباس افندی جانشین اول میرزا حسین علی نوری بنیان‌گذار بهائیت اطلاق می‌شود. اولین ولی امرالله بهائی شوقی افندی، نوه دختری عباس افندی بود که از سال ۱۹۲۱ الی ۱۹۵۷ میلادی این مسند را در میان بهائیان داشت. میان فرقه بهائیت ارتدوکس و فرقه بهائیت ، به غیر از مسند امر و اداره جامعه، اختلافات دیگری نیز در مدل خوانش از بهائیت وجود دارد. بهائیت اورتدکس به عنوان گروهی که میسون ریمی را به عنوان ولی دوم امرالله می‌دانند، توسط فرقه حیفایی بهائیت که رهبری آن‌ها از سال ۱۹۶۳ بر عهده می‌باشد، ناقضین عهد تلقی می‌شوند. در حال حاضر ولی امر چهارم بهائیت ارتدوکس نصرت‌الله بهره‌مند می‌باشد. @ferghenews ⭕️⭕️⭕️ سروش: sapp.ir/feraghvaadyan ⭕️⭕️⭕️ ایتاء: https://eitaa.com/feraghvaadyan ⭕️⭕️⭕️ گپ: https://gap.im/feraghvaadyan