🖋 هم دلی اجتماعی
از این زیباتر نمی شد با موضوع مشارکت مردمی در جهش تولید فضا رو به سمتی برد که درباره عوامل بسترسازی صحبت کرد که اقتصاد مطلوب فضای اسلامی ست
صحبت از هم دلی اجتماعی اون هم با این فضا که همه مون در تخریب فضای اتحاد نقش داشتیم ترکیبی جذاب از زکاوت و تواضعه که فقط آقا داره
با تو رو به قله در حرکتیم
ایده زیبای تو رو دنبال می کنیم
پ. ن ۱: این هم دلی اجتماعی از اون موضوعات جذابی ست که به شدت محصول زوجیت هست.
هم دلی اجتماعی محصول نگرش متکامل به طرفین حرکته و مادامی که حرکت رو محصول تضاد بدونیم، هم دلی بی معناست.
پ. ن ۲: هم دلی اجتماعی وقتی به وجود میاد که طرفین یک ارتباط سعی در ساختن ارتباط داشته باشن، به ویژه جاهایی که نگه داشتن رابطه سخت تره و مستلزم جبران کاستی ها و چشم پوشی هم باشه
👌 به طرز جالبی جامعه سازی مبتنی بر زوجیت توام با این که از طبیعت روابط انسانی بهره می بره، با زور گویی و منفعت محوری مخالفه و روی آگاهی و خواست و اراده و انتخاب سواره
یعنی خدا حقیقتا به دنبال اینه که افرادی پیدا بشن که کاملا آگاهانه و از روی خواست قلبی با کنار گذاشتن زور گویی و منفعت طلبی، دور هم جمع بشن و جمع بسازن، اونم مثل یک پیکر واحد، جمعی که مثل یک انسان عمل کنه
@royaejtemaee
🖋 اقتصاد بر مبنای ایثار
فکر کنید ما یه روزی این قدر باکلاس بشیم که اقتصادمون بر پایه ایثار تئوریزه بشه و مجلسی هامون دنبال چارچوب بندی اش باشن 😳😳
اون روز قطعا از خوش حالی سکته می کنم
اقتصادی که بخشی از رشد انسانیت بشه و به دنبال فضا سازی برای رشد فضایل انسانی باشه
اقتصادی که اثرش در گسترش انقلاب مثل سپاه قدس باشه
اقتصادی که چهره نظامی شناخته شده از ایران در منطقه رو به چهره زندگی سازتری تبدیل کنه
حاج قاسم هایی که جلو داعش لیبرالیسم بایستن و اجازه ورودش به مرزهای جامعه اسلامی رو ندن
الله وکیلی فکر کردن بهش هم لذت بخشه
یعنی به نظرتون ما هم چین دولت مردهایی داریم این قدر فهمیده و با کمالات
@royaejtemaee
🖋 اهمیت کلید واژه ای به نام مردم و مشارکت مردم
خواجه نصیر الدین طوسی یه حرف خیلی خوبی داره. می فرماید :«هر چیزی را طبیعتی است و صناعتی، و صناعت مقتدی بود به طبیعت»
ساده اش این که هر پدیده ای یا هر موجودی یا هر شیئی یه بعد طبیعت داره که همون آفرینش اولیه اش در تناسب با دنیای مادی است و بعد صناعتش مربوط به بعد متعالی وجودش میشه و البته اون بعد متعالی که صناعت محور هست در صورتی رشد می کنه که از نظام صناعت درست استفاده بشه.
به عبارت ساده تر اکه بخوای دو بعد وجودی طبیعی و فطری موجودی همراستا عمل کنن و رشد حقیقی رخ بده :
اولا : باید طبیعت اون مخلوق رو بشناسی. همان شالوده وجود مادی اش که خدا بر اون اساس آفریده تا بتونه تو دنیای مادی زندگی کنه
ثانیا : باید صناعتی که در تناسب با اون طبیعت باشه و میل بعد طبیعی رو تحریک کنه طراحی کنی تا بتونی به سمت رشد بکشی اش (مثل کاری که مادر اون آدم تنبله کرد که از خونه بکشدش بیرون، بفرستدش دنبال مرد شدن)
🔺نکته ۱ : باید بدونی که نظام صناعت همون نظام تشریع الهی ست که در چارچوب امر و نهی ساختارمند توان سیر دادن بعد مادی را در مسیر رشد داره و تو به عنوان فاعل مختار باید بتونی از مجموعه قواعد پر شکوه نظام تشریع به طراحی برای جامعه ات برسی که طبیعت اعضای جامعه ات دوستش داشته باشن و دنبالش کنن
🔺نکته ۲ : تا طبیعت جامعه ات رو نشناسی هر چی هم قانون سوار کنی به اسم دین در واقع داری زور می گی یا فریب می دی. زور گویی اش می شه استیلای مقدس و فریب کاری ش می شه سرمایه داری مقدس و هر دوش به لطف الهی محکوم به شکسته
🔺نکته ۳ : باید با شناخت طبیعت جامعه ات، صناعتی بچینی که محبت شون رو جلب کنه تا به میل خودشون دنبالش کنن و در نتیجه اجرای چارچوب های اون صناعت، خودشون رشد کنن و به همین دلیل دل شون بخواد دنبالت بیان
🔺نکته ۴ : تا به عنوان حاکمیت چنین جایگاهی برای مردم قائل نباشی پیش رفت بی پیش رفت، دین بی دین و ما بقیه ماجرا و مهم تر این که چون خلاف خواست خدا داری حرکت می کنی خدا جمع و جورت می کنه
🔺نکته ۵ : طبیعت جامعه در طول زمان به لطف انبیاء، خودش به یک رشد و تشخیصی رسیده که محبت خالص رو از زور گویی و فریب کاری در حد خوبی تشخیص می ده. بنابراین اگه دنبالت نیومد به خودت ناسزا بگو نه مردم
🔺نکته ۶ : مخاطب متن مسوولان مدعی هستند که این جا ازشون نداریم. اما به گوش خودمون می رسونیم تا به عنوان جامعه نخبگانی دارای سرمایه های گوناگون مادی و معنوی، نقش خودمون رو در ارتباط میان مردم و حاکمیت درست ایفا کنیم و سعی کنیم حاکمیت (بخوانید مسولانی که از عمد یا غیر عمد، سال هاست تلاش می کنن انقلاب رو زمین بزنن ولی تا حالا نتونستن) جای درست خودش رو پیدا کنه و دائم یقه ملت رو نچسبه (نمونه اش حداقل حقوق کارگران امسال و افتضاح شون در دفاع از حقوق کارگر)
@royaejtemaee
🧐🧐 یادم باشه درباره ارتباط مردم و خانواده هم براتون بگم
@royaejtemaee
🔺 متنی برای هم دلی اجتماعی 🔺
می دونم خیلی جاها دیدین ش، اما ....
@royaejtemaee
سلام وقتتون بخیر
✅الحمدالله در ۲ هفته گذشته پویشی از سوی عزیزان گمنام در شهرهای مختلف راه افتاد برای کمک به مردم غزه و موسسات و خیریه های گوناگونی پای کارآمدند برای جمع آوری پول
⁉️اما سوال پر تکرار؟ مگر محاصره نیست؟ مگه محاصره فرقی کرده؟
اصلا چجور پول و غذا میرسوننند؟
1⃣اولا اینکه در ایران کمی دیر به فکر کارهای مردمی افتادیم، بحث دیگری است. مگرنه در همان ماه نخست فلان خیریه مالزی چند کاروان به غزه برده بود. جدا از اهمیت کار، دخیل کردن جامعه در این مسئله و احساس کنش گری در وهله اول "همان اجتماعی سازی" قضیه فلسطین است. از کسی که پیام می دهد و برای کمک ۵۰ تومانی شرمنده است، تا مادر شهید مشهدی که نزدیک ۲۰ میلیون طلاهایش را میفروشد یا فلان خانواده کرمانی که پول جلسه هرسال افطار نیمه رمضان را به فلسطینی ها میبخشند...
2⃣اما اصلا چگونه ؟
ببینید بحث نخست آن است که کالا هست، اما کم است و گران. با پول در وضعیت جنگی خیلی کارها میشود کرد. قاچاق از مرز رفح و حتی مرز اسرائیل به داخل غزه امری است که ممکن است و بوده. اما مسئله اینجاست که پولی نیست که با آن بشود قاچاق کرد یا خرید. تقریبا از ماه سوم برای برخی تجار اسرائیلی ها و مصری این به یک تجارت تبدیل شد
اما در ۳ هفته اخیر ورود کامیون های روزانه به درون غزه حدود ۲۵۰، ۳۰۰ کامیون میرسد. ( قبل طوفان الاقصی متوسط ۵۰۰ کامیون وارد میشد) کامیون هایی که آخرش قاچاق هم درون آنها هست. یکی از دلایلی که اسرائیل مخالف کمک رسانی زمینی و به دنبال جایگزینی هوایی( بی ثمر) است، این کنترل کردنشان است.
مثلا چند روز پیش یک فیلم وایرال شد که به یک خانواده خیار رسیده بود، خیاری که از سوی آشنایان در اردن جاسازی شده بود
3⃣خلاصه کنم: کالا هست، اما کم و گران است و البته پول هم نیست.
خانواده ای که ۵ ماه است در اردوگاه زندگی میکند، اما حاضر به ترک شمال نشده، نه پولی دارد، نه زیرساختی برای پخت غذا و...
دوستان خیریه ای در ایران که برخی چند سال هست ارتباطاتی دارند، افراد معتمد آن سوی مرزها را میشناسند و.... پول را به ارز تبدیل میکنند( فلسطین پول ملی ندارد و در غزه بیشتر از پول مصر استفاده میشود)
کار ایرانی ها چنان صدا کرد که حتی در رسانه های اسرائیلی مثل کانال ۱۴ هم بازتاب داشت. یا مثلا الجزیره گزارشی کار کرد که برای اهالی بیمارستان شفا، آش افطار پخش میشود و دکتر بیمارستان این را اولین پس از ماه ها میدانست
اکنون با گذشت نزدیک ۲ ماه از خروج اسرائیل از شمال( بعد آتش بس اول) حماس دوباره داره سعی میکنه کنترل شمال رو بدست بگیره. برخی عملیات های حماس و البته واکنش اسرائیل مثل حمله به بیمارستان شفا در همین راستاست. ترور پلیس غزه که با بهتر شدن وضعیت شمال و کنترل بیشتر توانسته بود کامیون آرد به شمال برساند، مصداقی از مهم بودن اطعام در شمال است
5⃣سیاست تعمدی اسرائیل اجرای راهبرد " گرسنگی" برای عقب نشینی مقاومت و کوچ اجباری مردم است.
دوستانی که ارتباط دارند گواهی می دهند که فعالان غزه فقط یک جمله درخواست دارند "اطعام"
غذایی باشد تا بمانیم و مقاومت کنیم
6⃣یک نکته حاشیه ای هم اضافه کنم: برخی میگویند چرا مسجدالاقصی آرام است برخلاف سالهای پیش؟
اولا فلسطینی ها و مقاومت، خواستار حضور مردم بدون محدودیت و حفظ ارزش و شان مسجد و رمضان اند. در سالهای پیش پروگاندای صهیونیستی دنبال این بود که بگوید مقاومت و برخی افراد قدس آرامش رمضان را بهم می زنند.
خب حالا چرا امسال آرام است؟
اگه یادتون باشه سال های گذشته بواسطه تلاش برای حضور یهودیهای تندرو در ایام عید پسح، پلیس رژیم وارد میشد و درگیری و....
تاریخ عبری به گونه ای است اکه اگر چه مثل میلادی و شمسی ( در مجوع چند سال) تعداد روز ثابت دارد، اما تقویم بواسطه سیالیت تعداد روز ماه ها و سالها و برخی قوانین عجیب مثلا عید پسح از دوشنبه شروع نشد و... بین یک بازه ۲۰ روزه عقب جلو میشود. قمری هم که دیگه میدونید!
۳ سال آخر رمضان با اعیاد پسح هم زمان میشد و اون داستانها پیش میآمد.
امسال عید پسح افتاده بعد رمضان و فعلا خبری از تنش نیست. و البته رسانه های فلسطینی این آرامش در رمضان را نتیجه ۷ اکتبر و تضعیف دشمن در ایجاد محدودیت و برهم زدن حق روزه داران میدانند.
البته امثال بن گویر هم خواستار این اند که ده روزپایانی باید به مسجدالاقصی رفت
✳️ و کلام اخر، اطعام در نوارغزه، باید یک پویش ملی شود، پویشی حاصل جمع دو مولفه:
نخست نیت های پاک
و دوم : رقم های درشت کار راه بنداز.
برای اولی که مثال هایی زدم بالاتر و بنظرم دلیل موثر و دیده شدن کارها تا اینجا همین بوده
اما مورد دوم، رخ نمیدهد مگر به ورود سلبریتی های هیاتی، منبری، تلویزیون و.... فلان منبری باید برایش تفهیم شود که داستان جدی است، به ۲ توییت در هفته اول ۷ اکتبر اکتفا نکند...
طولانی شد؛ شب تان بخیر
@Thirdintifada
🖋 نسبت میان مفهوم مردم و مفهوم خانواده
انسان موجودی ست مراتبی هم در وجود خودش و هم در عینیت اجتماعی اش
هم بعد فردی داره، هم بعد اجتماعی (فرد در جامعه), هم بعد جمعی (به عنوان سلولی از پیکره جامعه) و هم بعد تمدنی
و اگه نتونه سبک زندگی داشته باشه که تمام ابعاد رو پوشش بده، در واقع رشدش مختل شده، یعنی باید طوری زندگی کنه که در آن واحد تمامی این ابعاد پاسخ مطلوب خودشون رو دریافت کنن
حالا برای این که چنین اتفاقی بیفته، باید بفهمیم مسیری که خدا برای تحقق این مطلوب قرار داده چیه که انسان هم بتونه فردیت خودش رو حفظ کنه و هم در جمع قرار بگیره و هم با جمع همراه و در واقع با جمع به وحدت برسه و هم با تاریخ انسانیت پیوند بخوره و سهم تمدنی پیدا کنه
شاید فکر کنیم فرمول خیلی عجیب و غریبی داره اما ....
در نهایت ناباوری پاسخش خیلی ساده ست
شاید باورتون نشه ولی پاسخش
یک. خانواده سازی بر مبنای زوجیت هست
دو. جامعه سازی بر مبنای خانواده است
سه. پیوند زدن جامعه با امت واحده انبیاء ست
اگه تک تک من ها بتونن مبتنی بر ظرفیت حرکت متکامل زوجیتی، خانواده بسازن و بعد از اون طوری جامعه بسازن که بتونن برای حضور در جامعه، مجبور به کنار گذاشتن شانیت ها و نقش های خانوادگی نشن، تمام این ابعاد با هم جواب می گیرن
یادتون باشه درباره طبیعت و صناعت حرف زدیم.
اگه جامعه اونی باشه که با صناعت باید ساخته بشه و ساختش خودبخودی نیست
و اگه ساخت جامعه مطلوب به وسیله سوار شدن رو طبیعت جامعه سازی ست
و اگه جامعه مطلوب اونیه که محبت پایه است
تنها نهادی که بستر طبیعی ساخت جامعه مطلوب رو داره «خانواده» است.
پس باید بتونیم با خانواده، جامعه بسازیم.
جامعه ای که زمان پیامبر ساخته شده و به همین دلیل کارکردهای خانواده رو نفی نمی کرده و برای خانواده کژکارکرد نداشته
چیزی که ما الان کاملا می فهمیم که نداریمش
🔺 حالا ربطش با مردم چیه ؟
خب معلومه اونی که تو جامعه بهش می گیم مردم، همون خانواده ها هستن و وقتی درست نگاه کنیم همه تلاشی اونی که اسمش مردمه، «ساخت و حفظ و تامین نیازهای مادی و معنوی خانواده» است.
😊 پس مردم تو جامعه همون خانواده ها هستن و خانواده از یک مرد و یک زن ساخته شده که با پیمانی مشخص کنار هم قرار گرفتن و هدف شون محبت و آرامش و عشق ورزی ست
@royaejtemaee
🔺در واقع مفهوم مردم، نزدیک ترین مفهوم به مفهوم خانواده است و مادامی که
اولا از تفکر ساده اندیشانه نسبت به نهاد خانواده خارج نشیم
ثانیا براش اهمیت تمدنی قائل نشیم
ثالثا سهم زوجیتی زن و مرد را در نظر نگیریم
مردم بی مردم و این یعنی شکاف بین حاکمیت و مردم و این یعنی مردم راه خودشون رو از حاکمیت سوا می کنن
همون طوری که الان پیمایش چهارم آماری این حرف رو می زنه
@royaejtemaee
🖋 تناسب میان موضوع «مردم» و «زن»
خب حالا نوبت می رسه به نقطه خاصی از بحث که پروژه خودمه ☺️☺️
بازخوانی جایگاه جنسیت در جامعه سازی دینی
خیلی خیلی ساده و بدیهی اش این که
🔺وقتی جامعه سازی دینی باید با پیش رانه «محبت» باشه
🔺و بستر طبیعی جامعه سازی باید لحاظ بشه
🔺و بستر طبیعی محبت «خانواده» است
🔺و نقطه آغاز خانواده «زوجیت»
🔺و زوجیت رابطه متکامل بین یک «زن و مرد»
🔺و قلب خانه «زن»
و حالا از اون طرف تو جامعه سازی هم
🔺حرکت متکامل «مردم» یا همون «امت» و «حکومت» یا همون «امامت» هست
🔺و جامعه از همین «خانواده ها» ساخته میشه
نسبت بین این دو گانه ها چه جوری میشه ؟؟؟ 😵💫😵💫
👌به طرز جالبی به جهت مفهومی (دقت کنید به جهت مفهومی) همون تناسبی که بین زن و مرد هست و خانواده رو می سازه
همون تناسب بین مردم و حاکمیت، جامعه رو می سازه
🧐 حالا
حالا به نظرتون کودوم معادل کودومه ؟؟؟؟
دو گانه متکامل زن و مرد که خانواده رو می سازه
و دو گانه متکامل مردم و حاکمیت که جامعه رو می سازه
و تو هر دو اگه بخوایم دینی باشه باید عامل انگیزاننده ارتباط «محبت» باشه
@royaejtemaee
🖋 یه چی بگم
اینجا دو تا زوج داریم
🔺 یه زوجی که خانواده رو می سازه
🔺 و یه زوجی که جامعه رو می سازه
حالا فکر کنم کم کم بشه به این سمت رفت که نظر آقا رو درباره «نظریه بودن زوجیت» به عنوان مبنای جامعه سازی دینی متوجه شد
🧐 انصافا عجب هوشی داره آقا
@royaejtemaee
🖋 با این اوصاف
افزایش مشارکت مردم چه جوری میشه ؟؟
(منظورم این نیست که افزایش مشارکت مردم یعنی فقط افزایش مشارکت زنان، نه، این که معلومه اشتباهه)
ولی خب یه ربط وثیقی بین افزایش مشارکت مردم و افزایش مشارکت زنان وجود داره
🧐 فکر کنم باید به رابطه تنگاتنگ زندگی و اقتصاد
و همین طور اهمیت سلامت خانواده و سلامت اقتصاد فکر کرد
به شدت سلامت هر دو شون از اون جهت که طبیعت جامعه رو می سازن مهمه
🔺 حالا پیدا کنید پرتقال فروش را
@royaejtemaee