eitaa logo
رؤیای اجتماعی ما / الف.برومند
204 دنبال‌کننده
541 عکس
134 ویدیو
7 فایل
@royaejtemaee راه بازگشت بشریت به بهشت از خانه می گذرد و خانه نهادی ست که با زوجیت ساخته می شود نظر بدید @Mesbahalhoda110
مشاهده در ایتا
دانلود
سلام وقتتون بخیر ✅الحمدالله در ۲ هفته گذشته پویشی از سوی عزیزان گمنام در شهرهای مختلف راه افتاد برای کمک به مردم غزه و موسسات و خیریه های گوناگونی پای کارآمدند برای جمع آوری پول ⁉️اما سوال پر تکرار؟ مگر محاصره نیست؟ مگه محاصره فرقی کرده؟ اصلا چجور پول و غذا میرسوننند؟ 1⃣اولا اینکه در ایران کمی دیر به فکر کارهای مردمی افتادیم، بحث دیگری است. مگرنه در همان ماه نخست فلان خیریه مالزی چند کاروان به غزه برده بود. جدا از اهمیت کار، دخیل کردن جامعه در این مسئله و احساس کنش گری در وهله اول "همان اجتماعی سازی" قضیه فلسطین است. از کسی که پیام می دهد و برای کمک ۵۰ تومانی شرمنده است، تا مادر شهید مشهدی که نزدیک ۲۰ میلیون طلاهایش را می‌فروشد یا فلان خانواده کرمانی که پول جلسه هرسال افطار نیمه رمضان را به فلسطینی ها می‌بخشند... 2⃣اما اصلا چگونه ؟ ببینید بحث نخست آن است که کالا هست، اما کم است و گران. با پول در وضعیت جنگی خیلی کارها می‌شود کرد.‌ قاچاق از مرز رفح و حتی مرز اسرائیل به داخل غزه امری است که ممکن است و  بوده. اما مسئله اینجاست که پولی نیست که با آن بشود قاچاق کرد یا خرید. تقریبا از ماه سوم برای برخی تجار اسرائیلی ها و مصری این به یک تجارت تبدیل شد اما در ۳ هفته اخیر ورود کامیون های روزانه به درون غزه حدود ۲۵۰، ۳۰۰ کامیون می‌رسد. ( قبل طوفان الاقصی متوسط ۵۰۰ کامیون وارد میشد) کامیون هایی که آخرش قاچاق هم درون آنها هست. یکی از دلایلی که اسرائیل مخالف کمک رسانی زمینی و به دنبال جایگزینی هوایی( بی ثمر) است، این کنترل کردنشان است‌. مثلا چند روز پیش یک فیلم وایرال شد که به یک خانواده خیار رسیده بود، خیاری که از سوی آشنایان در اردن جاسازی شده بود 3⃣خلاصه کنم: کالا هست، اما کم و گران است و البته پول هم نیست. خانواده ای که ۵ ماه است در اردوگاه زندگی میکند، اما حاضر به ترک شمال نشده، نه پولی دارد، نه زیرساختی برای پخت غذا و... دوستان خیریه ای در ایران که برخی چند سال هست ارتباطاتی دارند، افراد معتمد آن سوی مرزها را می‌شناسند و.... پول را به ارز تبدیل می‌کنند( فلسطین پول ملی ندارد و در غزه بیشتر از پول مصر استفاده میشود) کار ایرانی ها چنان صدا کرد که حتی در رسانه های اسرائیلی مثل کانال ۱۴ هم بازتاب داشت. یا مثلا الجزیره گزارشی کار کرد که برای اهالی بیمارستان شفا، آش افطار پخش می‌شود و دکتر بیمارستان این را اولین پس از ماه ها می‌دانست اکنون با گذشت نزدیک ۲ ماه از خروج اسرائیل از شمال( بعد آتش بس اول) حماس دوباره داره سعی میکنه کنترل شمال رو بدست بگیره. برخی عملیات های حماس و البته واکنش اسرائیل مثل حمله به بیمارستان شفا در همین راستاست. ترور پلیس غزه که با بهتر شدن وضعیت شمال و کنترل بیشتر توانسته بود کامیون آرد به شمال برساند، مصداقی از مهم بودن اطعام در شمال است 5⃣سیاست تعمدی اسرائیل اجرای راهبرد " گرسنگی" برای عقب نشینی مقاومت و کوچ اجباری مردم است. دوستانی که ارتباط دارند گواهی می دهند که فعالان غزه فقط یک جمله درخواست دارند "اطعام" غذایی باشد تا بمانیم و مقاومت کنیم 6⃣یک نکته حاشیه ای هم اضافه کنم: برخی می‌گویند  چرا مسجدالاقصی آرام است برخلاف سالهای پیش؟ اولا فلسطینی ها و مقاومت، خواستار حضور مردم بدون محدودیت و حفظ ارزش و شان مسجد و رمضان اند. در سال‌های پیش پروگاندای صهیونیستی دنبال این بود که بگوید مقاومت و برخی افراد قدس آرامش رمضان را بهم می زنند. خب حالا چرا امسال آرام است؟ اگه یادتون باشه سال های گذشته بواسطه تلاش برای حضور یهودیهای تندرو در ایام عید پسح، پلیس رژیم وارد میشد و درگیری و.... تاریخ عبری به گونه ای است اکه اگر چه مثل میلادی و شمسی ( در مجوع چند سال) تعداد روز ثابت دارد، اما تقویم بواسطه سیالیت تعداد روز ماه ها و سالها و برخی قوانین عجیب مثلا عید پسح از دوشنبه شروع نشد و... بین یک بازه ۲۰ روزه عقب جلو می‌شود. قمری هم که دیگه میدونید! ۳ سال آخر رمضان با اعیاد پسح هم زمان میشد و اون داستان‌ها پیش می‌آمد. امسال عید پسح افتاده بعد رمضان و فعلا خبری از تنش نیست. و البته رسانه های فلسطینی این آرامش در رمضان را نتیجه ۷ اکتبر و تضعیف دشمن در ایجاد محدودیت و برهم زدن حق روزه داران می‌دانند. البته امثال بن گویر هم خواستار این اند که ده روزپایانی باید به مسجدالاقصی رفت ✳️ و کلام اخر، اطعام در نوارغزه، باید یک پویش ملی شود، پویشی حاصل جمع دو مولفه: نخست نیت های پاک و دوم : رقم های درشت کار راه بنداز. برای اولی که مثال هایی زدم‌ بالاتر و بنظرم دلیل موثر و دیده شدن کارها تا اینجا همین بوده اما مورد دوم، رخ نمی‌دهد مگر به ورود  سلبریتی های هیاتی، منبری، تلویزیون و....  فلان منبری باید برایش تفهیم شود که داستان جدی است، به ۲ توییت در هفته اول ۷ اکتبر اکتفا نکند... طولانی شد؛ شب تان بخیر @Thirdintifada
🖋 نسبت میان مفهوم مردم و مفهوم خانواده انسان موجودی ست مراتبی هم در وجود خودش و هم در عینیت اجتماعی اش هم بعد فردی داره، هم بعد اجتماعی (فرد در جامعه), هم بعد جمعی (به عنوان سلولی از پیکره جامعه) و هم بعد تمدنی و اگه نتونه سبک زندگی داشته باشه که تمام ابعاد رو پوشش بده، در واقع رشدش مختل شده، یعنی باید طوری زندگی کنه که در آن واحد تمامی این ابعاد پاسخ مطلوب خودشون رو دریافت کنن حالا برای این که چنین اتفاقی بیفته، باید بفهمیم مسیری که خدا برای تحقق این مطلوب قرار داده چیه که انسان هم بتونه فردیت خودش رو حفظ کنه و هم در جمع قرار بگیره و هم با جمع همراه و در واقع با جمع به وحدت برسه و هم با تاریخ انسانیت پیوند بخوره و سهم تمدنی پیدا کنه شاید فکر کنیم فرمول خیلی عجیب و غریبی داره اما .... در نهایت ناباوری پاسخش خیلی ساده ست شاید باورتون نشه ولی پاسخش یک. خانواده سازی بر مبنای زوجیت هست دو. جامعه سازی بر مبنای خانواده است سه. پیوند زدن جامعه با امت واحده انبیاء ست اگه تک تک من ها بتونن مبتنی بر ظرفیت حرکت متکامل زوجیتی، خانواده بسازن و بعد از اون طوری جامعه بسازن که بتونن برای حضور در جامعه، مجبور به کنار گذاشتن شانیت ها و نقش های خانوادگی نشن، تمام این ابعاد با هم جواب می گیرن یادتون باشه درباره طبیعت و صناعت حرف زدیم. اگه جامعه اونی باشه که با صناعت باید ساخته بشه و ساختش خودبخودی نیست و اگه ساخت جامعه مطلوب به وسیله سوار شدن رو طبیعت جامعه سازی ست و اگه جامعه مطلوب اونیه که محبت پایه است تنها نهادی که بستر طبیعی ساخت جامعه مطلوب رو داره «خانواده» است. پس باید بتونیم با خانواده، جامعه بسازیم. جامعه ای که زمان پیامبر ساخته شده و به همین دلیل کارکردهای خانواده رو نفی نمی کرده و برای خانواده کژکارکرد نداشته چیزی که ما الان کاملا می فهمیم که نداریمش 🔺 حالا ربطش با مردم چیه ؟ خب معلومه اونی که تو جامعه بهش می گیم مردم، همون خانواده ها هستن و وقتی درست نگاه کنیم همه تلاشی اونی که اسمش مردمه، «ساخت و حفظ و تامین نیازهای مادی و معنوی خانواده» است‌. 😊 پس مردم تو جامعه همون خانواده ها هستن و خانواده از یک مرد و یک زن ساخته شده که با پیمانی مشخص کنار هم قرار گرفتن و هدف شون محبت و آرامش و عشق ورزی ست @royaejtemaee
🔺در واقع مفهوم مردم، نزدیک ترین مفهوم به مفهوم خانواده است و مادامی که اولا از تفکر ساده اندیشانه نسبت به نهاد خانواده خارج نشیم ثانیا براش اهمیت تمدنی قائل نشیم ثالثا سهم زوجیتی زن و مرد را در نظر نگیریم مردم بی مردم و این یعنی شکاف بین حاکمیت و مردم و این یعنی مردم راه خودشون رو از حاکمیت سوا می کنن همون طوری که الان پیمایش چهارم آماری این حرف رو می زنه @royaejtemaee
🖋 تناسب میان موضوع «مردم» و «زن» خب حالا نوبت می رسه به نقطه خاصی از بحث که پروژه خودمه ☺️☺️ بازخوانی جایگاه جنسیت در جامعه سازی دینی خیلی خیلی ساده و بدیهی اش این که 🔺وقتی جامعه سازی دینی باید با پیش رانه «محبت» باشه 🔺و بستر طبیعی جامعه سازی باید لحاظ بشه 🔺و بستر طبیعی محبت «خانواده» است 🔺و نقطه آغاز خانواده «زوجیت» 🔺و زوجیت رابطه متکامل بین یک «زن و مرد» 🔺و قلب خانه «زن» و حالا از اون طرف تو جامعه سازی هم 🔺حرکت متکامل «مردم» یا همون «امت» و «حکومت» یا همون «امامت» هست 🔺و جامعه از همین «خانواده ها» ساخته میشه نسبت بین این دو گانه ها چه جوری میشه ؟؟؟ 😵‍💫😵‍💫 👌به طرز جالبی به جهت مفهومی (دقت کنید به جهت مفهومی) همون تناسبی که بین زن و مرد هست و خانواده رو می سازه همون تناسب بین مردم و حاکمیت، جامعه رو می سازه 🧐 حالا حالا به نظرتون کودوم معادل کودومه ؟؟؟؟ دو گانه متکامل زن و مرد که خانواده رو می سازه و دو گانه متکامل مردم و حاکمیت که جامعه رو می سازه و تو هر دو اگه بخوایم دینی باشه باید عامل انگیزاننده ارتباط «محبت» باشه @royaejtemaee
🖋 یه چی بگم اینجا دو تا زوج داریم 🔺 یه زوجی که خانواده رو می سازه 🔺 و یه زوجی که جامعه رو می سازه حالا فکر کنم کم کم بشه به این سمت رفت که نظر آقا رو درباره «نظریه بودن زوجیت» به عنوان مبنای جامعه سازی دینی متوجه شد 🧐 انصافا عجب هوشی داره آقا @royaejtemaee
🖋 با این اوصاف افزایش مشارکت مردم چه جوری میشه ؟؟ (منظورم این نیست که افزایش مشارکت مردم یعنی فقط افزایش مشارکت زنان، نه، این که معلومه اشتباهه) ولی خب یه ربط وثیقی بین افزایش مشارکت مردم و افزایش مشارکت زنان وجود داره 🧐 فکر کنم باید به رابطه تنگاتنگ زندگی و اقتصاد و همین طور اهمیت سلامت خانواده و سلامت اقتصاد فکر کرد به شدت سلامت هر دو شون از اون جهت که طبیعت جامعه رو می سازن مهمه 🔺 حالا پیدا کنید پرتقال فروش را @royaejtemaee
🖋 فاصله زیاد میان مسائل داخلی و خارجی حقیقتا حرف زدن از مفاهیمی که زندگی سازن و به شدت مشکل حل کن ولی مورد بی اعتنایی شدید خیلی خیلی حال بدی میاره مثلا نمونه اش : جای این که وضعیت مون در داخل الان جایی می بود که بتونیم جبهه قوی حامی غزه باشیم و هم دلی اجتماعی مون در چنین سطحی باشه هنوز که هنوزه بعد یک دهه موضوع هم دلی اجتماعی مون هنوز در حوزه اقتصاد و هنوز در داخل مرزهاست پس ما کی می خوایم یه تکونی به خودمون بدیم و اوضاع درون مرزی مون مانع ماموریت های برون مرزی مون نشه آخه ما چقدر عقبیم ؟ این چه وضعیه ؟ ما کجاییم و دنیا کجا ؟ واقعا الان به جای این که هم دل مردم شجاع و‌ مظلوم غزه باشیم، دردمون هنوز سفره هامونه به خدا حالم خوب نیست از این همه کندی، از این همه تنبلی، از این همه بی تفاوتی @royaejtemaee
🖋 چقدر از درد امروز غزه از کوتاهی های سال های گذشته ماست ؟؟ @royaejtemaee
🖋 مشارکت مردمی و ریشه ای ترین صفات طبع مادی انسان شاید به نظر عجیب و غریب بیاد ولی جسارتا چون با انسان سر و کار داریم و این انسانه که باید مردم رو بسازه و بعدش مشارکت کنه، چاره ای جز شناخت طبیعتش نداریم تا 🔺 هم برخورد ناجوری باهاش نکنیم (تو سرش نزنیم) 🔺 هم بی خود پر و بالش ندیم (لوسش نکنیم) بلکه متعادل برخورد کنیم تا در کنترل فطرت، تربیت بشه خب حالا بگم براتون که ریشه ای ترین این صفات دو تا موجود سمی ان که یکی شون 🔺عالی جناب تکبر و دیگری 🔺عالی جناب حسد هستند نگید چرا بعداً براتون می گم ولی یه جورایی 🔺 تکبر مردونه تر (دقت کنید صفت تفضیل آورده مطلق نیست آمپر نچسبونید) و 🔺حسد زنونه تره (بازم صفت تفضیله ها با صفت مطلق فرق داره) بنابراین طبیعی ترین ترکیب مسموم وقتی پیش میاد که تکبر مردانه و حسد زنانه با هم جمع بشن و خب معلومه چه بدبختی سر جامعه میارن از اون سمی تر که حتی انحراف از طبیعته جایی ست که سمت حداقلی دو صفت کنار هم قرار بگیره، یعنی تکبر حداقلی تر زنانه و حسد حداقلی تر مردانه. اینجا دیگه ته مرگ حیات اجتماعی ست و خب دیگه اصولاً مشارکت بی مشارکت حالا در این لایه حاکمیت و مردم هم ضرب کنید (سختش با شما) چه اوضاعی میشه خدایی ش نابودیم رسماً @royaejtemaee
🧐 حالا به نظرتون با این اوصاف برای رسیدن به هم دلی اجتماعی و مشارکت مردمی چه جوری باید کار فرهنگی کرد و چطور باید قانون گذاری نمود ؟ @royaejtemaee
📌 یه دوره آموزشی قدیمی که یهو وسط بحث مشارکت اجتماعی نازل میشه 😵‍💫 1⃣ راستشو بگم دوست داشتم با افتخار بگم رایگان ولی به دلایل متعدد این طوری نیست 2⃣ الان اگه بخوام برگزارش کنم خیلی مطالبش رو عوض می کنم و تو یه سطح بالاتری ارائه می دم ولی شاید برای شروع بد نباشه (شروع چی ؟ 😌😌) @royaejtemaee