eitaa logo
رؤیای اجتماعی ما / الف.برومند
203 دنبال‌کننده
529 عکس
133 ویدیو
7 فایل
@royaejtemaee راه بازگشت بشریت به بهشت از خانه می گذرد و خانه نهادی ست که با زوجیت ساخته می شود نظر بدید @Mesbahalhoda110
مشاهده در ایتا
دانلود
📖 این آیه چه می گوید ؟ (۱) قرآن کریم، مطلوب خداوند عزیز را حوزه دین‌داری، بر دین واحد بودن تمامی انسان‌ها می‌داند و این دین را «اسلام» معرفی می‌کند. از سویی هم مطلوب خداوند این است و هم دین منطبق با نظام تکوین الهی همین دین اسلام است و از دیگر سو این دین باید بر اساس آگاهی، عقلانیت و اختیار، انتخاب شده‌باشد. البته نه به این معنا که اختیار انسان در حدی باشد که اصلا چنین انتخابی نکند و هیچ تبعاتی هم برای او نداشته باشد. آزادی در حدی که نهایتا بشریت به این نتیجه برسد که نپذیرفتن چنین دینی مایه خسارت خود اوست و رشد حقیقی در پذیرفتن چنین دینی است. بنابراین پذیرش دین واحد به عنوان برنامه نظام دهنده زندگی بشری در مقیاس جهانی موضوعیت دارد و مادامی که چنین برنامه واحدی که مبنای زندگی سازی هم در خانواده و هم در جامعه در تمامی سطوح آن نباشد، پذیرفته نشود، تفرقه و اختلاف و تبعات آن بدیهی است. @royaejtemaee
📖 این آیه چه می گوید ؟ (۲) در چنین رویکردی نظام هدایتی که شامل کتاب و رسول و امام است رسالت سنگین دعوت مردم به دین الهی مبتنی بر بصیرت افزایی را بر عهده دارند تا در ادامه به میزان آگاه شدن و پذیرش مردم، این برنامه تبدیل به زندگی اجتماعی شده و البته مهم‌ترین قید در ساخت زندگی اجتماعی، پذیرش حاکمیت ولی الهی و در نتیجه تاسیس حکومت دینی ولایی است. دشمنی آشکار و پنهان با اولیای الهی در این مسیر بدیهی است و به همین جهت از ماموریت‌های دشوار اولیای الهی، تقابل با دشمن به ویژه در صحنه‌هایی‌ست که مردم را به هر نحو به اسارت در می‌آورند و فضای لازم برای پذیرش اختیاری را از آنان سلب می‌کنند. @royaejtemaee
🖋 اصل هفتم پیروان «دین اسلام» همان اعضای «امت واحده توحیدی» هستند. وَكَذَٰلِكَ جَعَلۡنَٰكُمۡ أُمَّةٗ وَسَطٗا لِّتَكُونُواْ شُهَدَآءَ عَلَى ٱلنَّاسِ وَيَكُونَ ٱلرَّسُولُ عَلَيۡكُمۡ شَهِيدٗاۗ وَمَا جَعَلۡنَا ٱلۡقِبۡلَةَ ٱلَّتِي كُنتَ عَلَيۡهَآ إِلَّا لِنَعۡلَمَ مَن يَتَّبِعُ ٱلرَّسُولَ مِمَّن يَنقَلِبُ عَلَىٰ عَقِبَيۡهِۚ وَإِن كَانَتۡ لَكَبِيرَةً إِلَّا عَلَى ٱلَّذِينَ هَدَى ٱللَّهُۗ وَمَا كَانَ ٱللَّهُ لِيُضِيعَ إِيمَٰنَكُمۡۚ إِنَّ ٱللَّهَ بِٱلنَّاسِ لَرَءُوفٞ رَّحِيمٞ (بقره/۱۴۳) @royaejtemaee
📖 این آیه چه می گوید ؟ در فرهنگ قرآنی، کسانی که می‌پذیرند از دین الهی که همان «دین اسلام» است پیروی کنند و بر اساس آن زندگی کنند، همان «اعضای امت واحده» هستند. بر این مبنا نام رابطه مؤمنان در چنین جامعه‌ای «اخوت» است. ارتباطات اخوت پایه، ارتباطاتی مبتنی بر محبت هستند که به ویژه در زمان بروز اختلافات به سبب درون مایه خیر خواهانه‌اش به دنبال اصلاح ذات البین است و بر همین اساس مراحل ضروری تا دست‌یابی به اصلاح بین طرفین اختلاف میان مؤمنان را طی می‌کند. به عبارت دیگر در چنین جامعه‌ای مبتنی بر مختار بودن انسان‌ها اختلاف منتفی نیست ولی شیوه حل اختلافی که گره‌گشا باشد و جامعه برادری را به انسجام و یک‌پارچگی لازم برساند و حافظ این هم‌راستایی باشد نیز موجود است. به همین سبب تنها جامعه‌ای که می‌تواند ویژگی‌های حقیقی جامعه در تعریف قرآنی را داشته باشد، جامعه محبت مبناست. @royaejtemaee
🖋 اصل هشتم در امت واحده اسلام، رسول خدا نقش «پدر» را بر عهده دارد و آیین همان «آیین مسلمانان» است وَجَٰهِدُواْ فِي ٱللَّهِ حَقَّ جِهَادِهِۦۚ هُوَ ٱجۡتَبَىٰكُمۡ وَمَا جَعَلَ عَلَيۡكُمۡ فِي ٱلدِّينِ مِنۡ حَرَجٖۚ مِّلَّةَ أَبِيكُمۡ إِبۡرَٰهِيمَۚ هُوَ سَمَّىٰكُمُ ٱلۡمُسۡلِمِينَ مِن قَبۡلُ وَفِي هَٰذَا لِيَكُونَ ٱلرَّسُولُ شَهِيدًا عَلَيۡكُمۡ وَتَكُونُواْ شُهَدَآءَ عَلَى ٱلنَّاسِۚ فَأَقِيمُواْ ٱلصَّلَوٰةَ وَءَاتُواْ ٱلزَّكَوٰةَ وَٱعۡتَصِمُواْ بِٱللَّهِ هُوَ مَوۡلَىٰكُمۡۖ فَنِعۡمَ ٱلۡمَوۡلَىٰ وَ نِعۡمَ ٱلنَّصِيرُ (حج/۷۸) @royaejtemaee
📖 این آیه چه می گوید ؟ بر اساس بینش قرآنی، در مدل اجتماعی اسلام که جامعه از سلول بنیادین خانواده ساخته شده، همان اصطلاحاتی که روابط را در نظام خانوادگی تعریف می‌کند، استعمال می‌شود. در چنین بینشی حضرت ابراهیمعلیه‌السلام پدر موحدان عالم است که دین واحد، دین ابراهیمی است و اوست که پیروانش را مسلمان نامیده‌است. این نامیدن سابقه‌ای تاریخی و دیدی تمدنی دارد. بر همین مبنا، رسول گرامی اسلام که از نسل حضرت ابراهیم است شهید بر مسلمین و مسلمین نیز شهید بر تمامی مردمند. استفاده از نسبت «پدری» برای معرفی نسبت حضرت ابراهیم با امت اسلام – ضمن این‌که دین اسلام ملت ابراهیم نامیده شده- تعبیری است که به جهت دقت حکیمانه قرآن در کاربرد واژگان ناظر به معنای حقیقی آنها باید به صورت ویژه مورد توجه قرار گیرد. @royaejtemaee
🖋 اصل نهم در امت واحده اسلام به واسطه «شأنیت پدری رسول خدا» نسبت مسلمانان با یک‌دیگر «برادری» است إِنَّمَا ٱلۡمُؤۡمِنُونَ إِخۡوَةٞ فَأَصۡلِحُواْ بَيۡنَ أَخَوَيۡكُمۡۚ وَٱتَّقُواْ ٱللَّهَ لَعَلَّكُمۡ تُرۡحَمُونَ (حجرات/۱۰) @royaejtemaee
📖 این آیه چه می گوید ؟ بنابر اصل نهم، نظامی که تحت عنوان پدری حضرت ابراهیم و مسلمان نامیدن پیروانش بنا نهاده شده، رسول گرامی اسلام به عنوان «شهید» یا همان «انسان شاخصی که به واسطه وجود او بر این حقیقت اعلان شهادت می‌شود» معرفی می‌شود. انسانی که در امت اسلام محور و معیار است و آن‌چه در آیین ابراهیمی آمده به کامل‌ترین شکل آن با ایشان شناخته می‌شود. از دیگر سو حضرت رسول از نسل حضرت ابراهیم هستند. به بیان دیگر در شخص حضرت رسول هم ارتباط نسبی با حضرت ابراهیم و هم ارتباط حاصل از تبعیت ایمانی جمع شده‌است. در ارتباط اول ایشان فرزند حضرت ابراهیم هستند و در ارتباط دوم ایشان شهید خوانده شده‌اند. بنابراین بدیهی است حضرت رسول نیز «پدر امت اسلام» هستند. حقیقتی که در احادیث مستقیما مورد اشاره قرار گرفته‌است. به واسطه همین پدری که محصول تبعیت از رسول الله در ایمان است، تمامی کسانی که مؤمن شوند، برادر نامیده شده‌اند. @royaejtemaee
🖋 تا این جا زیربناهای قصه توضیح داده شد @royaejtemaee
🖋 حالا نوبت می رسه به مختصری از قصه پر فراز و فرود «زوجیت» @royaejtemaee
📌 حالا اولین خوانش @royaejtemaee
زوجیت و نظریه اجتماعی امامت- امت اندیشکده زوج ✏️ یادداشتی به قلم دکتر انسیه برومندپور ✳️ انبیای الهی درصدد ساخت جامعه‌ای بودند که «امت واحده توحیدی» نامیده می‌شود و تعاملات انسانی در آن مبتنی بر «مودت» است. مودتی که براساس آگاهی و اختیار که در صور مختلف زبانی و رفتار جلوه نموده و حیات را در رگ‌های جامعه جاری می‌سازد.در چنین جامعه‌ای، مردم به هدف نهایی آفرینش انسان در زندگی زمینی دست یافته‌اند و از تمامی حیات به معنای کامل آن بهره‌مندند. بنابراین با در نظر گرفتن عامل آگاهی مردم که در قالب رسالت انبیای الهی تامین شده و هم‌چنین عامل اختیار مردم، شکل‌گیری چنین جامعه‌ای فرایندی زمان‌بر بوده و تاریخی طولانی را طی کرده‌است. ✳️ از دیگر سو به دلیل این ضرورت که امور در نظام انسانی باید از مجرای اسباب الهی محقق شوند(کافی،ج1:ص183)، این شکل از جامعه باید در نهادی تحقق یابد که مودت به صورت طبیعی در ارتباطات انسانی وجود دارد. تنها نهادی که چنین ویژگی‌ای دارد «خانواده» است. نهادی که در آن براساس قواعد نظام طبیعت، درون مایه روابط، مودت است(روم: آیه 21) و براساس قواعد نظام شریعت در مطلوب‌ترین شکل آن ساخته می‌شود. نهادی که از مجموع قواعد طبیعی (تکوینی) و تشریعی با هم بهره‌مند است. لذا نقطه عزیمت ساخت جامعه‌ای مودت محور، «خانواده» است. ✳️ از همین رو در نظریه اجتماعی اسلام، خانواده «سلول بنیادین جامعه» است(مقام معظم رهبری:14/10/1401). حال باید دید این سلول بنیادین چه مسیری را طی می‌کند تا پیکره منسجم «جامعه امامت- امت» را بسازد. در قدم اول هر زن و مردی مبتنی بر سنخیت و با هدف مشترک رفع نیازهای متنوع‌شان در قالب مطلوب شریعت – عقد نکاح- با یکدیگر پیوند زوجیت می‌بندند. در نتیجه، اولین مولودِ زوجیت به جمع خانواده اضافه شده و فضای خانواده را لبریز از آرامش می‌کند. این مولود «سکونت» نام دارد که به شکل گیری رابطه عاطفی ناشی از آرامش یافتن زوجین در کنار یکدیگر اشاره دارد. ✳️ با این رویه، این رابطه وارد دومین مرحله خود شده و «زوجیتِ سکونت» شکل می‌گیرد. صورتی از زوجیت که زمینه انس‌ورزی را فراهم می‌سازد تا پس از تأمین غرایز که انگیزه بخشی آن عمری کوتاه دارد، آن چه مایه دوام زندگی است و مطلوب انسانیت انسان است به زندگی افزوده شود. نتیجه این سکونت، بروز مودت و رحمت است. حالا خانواده آماده است تا در آغوش گرم خود، «فرزندپروری» کند و نقش پدری و مادری به نقش همسری اضافه شود و مرتبه سوم زوجیت یا همان «زوجیتِ فرزندآوری» به وجود آید. از اینجا به بعد خانواده‌ها مبتنی بر روابط نسبی و سببی شبکه ارحام را می‌سازند. ✳️ از آنجا که این شبکه مبتنی بر کفویت ایمانی برخاسته از رعایت آداب شریعت شکل گرفته، در این مرحله در حقیقت مرحله چهارم جامعه‌سازی محقق شده ‌است. این مرتبه را «زوجیت ایمانی» می‌نامیم. چنین جامعه‌ای از عنصری به نام «آرامش اجتماعی» بهره‌مند است و می‌تواند تنش‌های اجتماعی را کنترل کرده و در هماهنگی اعضا با یک‌دیگر مسیر تکامل خود را طی کند. مادامی که چنین جامعه‌ای به حرکتی هماهنگ و منسجم در راستای رفع نیازهای فردی و اجتماعی دست یابد، به طول خواهد انجامید و وابستگی تامی با میزان آگاهی و اختیار در هم راستایی با اراده الهی دارد. ✳️ از آن‌جا که ایمان همان عامل تأمین امنیت بوده و عامل امنیت، زمینه‌ساز شکل‌گیری روابط سالم است(کنز العمال، ۷۳۸)، در چنین جامعه‌ای مودت یا همان اساسی‌ترین پیش‌رانه انگیزشی روابط انسانی، فرصت بروز پیدا می‌کند. محصول این سیر، شکل گرفتن جامعه‌ای است که در آن هم رعایت حدود شرعی موضوعیت دارد و هم روابط محبت محور عاری از زورگویی و منفعت طلبانه. چنین جمعی با انسجام در مسیر رفع نیازهای فردی، خانوادگی و اجتماعی حرکت می‌کند و به همین جهت در سیر تکامل انسانی پیش می‌رود و بنابر قواعد نظام رحمت الهی، در طول زمان توسعه یافته و به «جامعه اخوت» منجر می‌گردد. ✳️ در این جامعه توجه افراد به نیازهای یکدیگر و تأمین آن، تلاش برای پوشاندن نواقص و رفع آن به صورتی که وجهه اجتماعی حفظ شود و تلاش برای استفاده از امکانات فردی در جهت رشد جمعی و حرکت همگانی، تبدیل به رویه عمومی می‌شود. در این مرحله، زمان زوجیت مرتبه پنجم فرا می‌رسد. چرا که «جامعه اخوت ایمانی» همان جامعه‌ای ست که شایستگی بهره‌مندی از جامعه امامت یا همان امت واحده انبیاء و اولیای الهی(انبیا: آیه92) را یافته‌است. به همین جهت در این مرتبه متکامل‌ترین شکل حیات اجتماعی بشری در پیوند جامعه امت با جامعه امامت متولد می‌شود. همان جامعه‌ای که وعده شکل‌گیری آن در عصر ظهور داده شده‌است. @royaejtemaee به کانال اندیشکده زوج در ایتا بپیوندید: https://eitaa.com/zoujtt