#سروش_محلاتی و سودای سکولاريسم!
[ص ۲ از ۲]
محلاتی انتخاب جمهوری رضاخانی را هم حق مردم دانسته است. در این باره ببینید:
https://eitaa.com/rozaneebefarda/9196
▫️از آقای محلاتی می پرسیم شما چطور پذیرفتی مردم موظفند جانشینان معصوم پیامبر ص را بشناسند و ایشان را در پیاده ساختن اهداف دین و تحقق سعادت دنیوی و اخروی مردم یاری کنند؟ اگر محدودیت آزادی انسان مسلمان، به چارچوب مقررات دین، خلاف شرع و آزادی خداداد است، چرا فقط نسبت به فقیه چنین است؟
🔹آقای محلاتی از شهید بهشتی و پذیرش حق حاکمیت ملی(به تفسیر سکولار او) بسیار دم میزند تا آن را در برابر ولایت فقیه قرار دهد، اما وقتی محلاتی درباره چنین جملاتی از شهید بهشتی، مورد سوال قرار میگیرد، به طور تاکتیکی سکوت میکند!
شهید بهشتی اما میفرماید: «اﻳﻦ ﺧﻮد ﻣﺮدم ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻛﻪ ﺑﺎﻳﺪ ﻛﺴﻲ را ﺑﻪ رﻫﺒـﺮي ﺑﭙﺬﻳﺮﻧـﺪ ﻛـﻪ واﺟﺪ ﺻﻔﺎت و ﺧﺼﻮﺻﻴﺎﺗﻲ ﺑﺎﺷﺪ ﻛﻪ در این رواﻳﺎت آﻣﺪه اﺳﺖ»(شناخت اسلام، ص448)
اصل حق حاکمیت ملی و تحریف دیدگاه شهید بهشتی توسط محلاتی:
https://eitaa.com/rozaneebefarda/9262
چطور باید به این طایفه سکولار گفت که مردم تکوینا آزاد و مختارند که هر دینی را بپذیرند یا نپذیرند، به احکام آن پایبند باشند یا نباشند، ولی ممکن نیست در متن شریعت، و در مقام بیان قانون شریعت، چنین آزادی داده شود! مردم آزادند اسلام را منکر شوند؟ تکوینا یا تشریعا؟!
چقدر مضحک است که کسی بگوید دین میگوید فلان کار واجب یا حرام است و پاداش و مجازات دنیوی و اخروی دارد، در عین حال آزادی مطلق میدهد هرکار میخواهید بکنید! قانونا، زنا و زیر پاگذاشتن دستور جهاد پیامبرتان مجاز است، ولی حد یا تعزیر هم دارد!
فرق است بین آزادی تکوینی و آزادی تشریعی. تکوینا انجام هر کار نیک یا ناپسندی، یا هر جنایتی برای انسان ممکن است. آزاد است و مختار. ولی قانونگذار و شارع مقدس میتواند آن را الزامی یا ممنوع کند.
برخلاف گفته محلاتی در بحث نفی دشمن ستیزی تحمیلی، پیامبر خدا ص دو تن از متخلفان از جهاد را به شهادت قرآن در آیه ۱۱۸ سوره توبه، مجازات کردند. آنها مختار بودند و معصیت را انتخاب کرده بودند. ولی تشریعا و قانونا مجاز نبودند.
🔹محلاتی چگونه پذیرفته معصومین حق داشتند حدود الهی را جاری کنند و مثلا یک زناکار را شلاق بزنند یا اعدام کنند؟! و با این کار مردم را ملزم کنند که این معصیت را علنا مرتکب نشوند؟
✅ فقهای شیعه در طول تاریخ هیچ گاه چنین اشکالاتی را نسبت به حکمرانی فقیه بیان نکردهاند. مطالعه کتابهای متعددی از فقهای برجسته شیعه در بحث ولایت فقیه و اشکال و جوابهای فنی فقیهان نشان میدهد، ادبیات انحرافی جناب محلاتی ریشهای در فقه شیعه ندارد!
چرا؟ چون فقها به متن شریعت پایبندند و چنین اشکالاتی که در صدر این یادداشت به نقل از محلاتی گذشت، تنها از سوی افرادی بیان میشود که وفاداری و تعلق به متن دین ندارند، جدا کردن دین از سیاست با پوششها و توجیه های سست، دغدغه اول آنان است و با ژستهای ژورنالیستی (ولو با لباس روحانیت) برای ضربه زدن به جمهوری اسلامی و تضعیف ولایت فقیه و اجرا نشدن احکام اسلام، خود را به آب و آتش زده، استدلالهای صد من یک غاز مطرح میکنند.
شاهد اینکه بزرگان چنین سخنانی نزده و نمیزنند، نقل قولهای محلاتی در این سخنرانی است. محلاتی که یک جمله مربوط از بزرگان نیافته از المیزان نقل میکند که "ما مشاهده میکنیم سیاست با دین بازی میکند گاهی به آن رو میکند و گاهی پشت میکند.."
در حالی که این جمله ناظر به حکومتهای غیر دینی بیان شده است:
و لذا كانت القوانين الحاضرة لا تتعرض لأمر المعارف الإلهية و الأخلاق.
علامه در مقام فرق قانونگذاری اسلام با شیوه های دیگر، فرموده:
"وضع (الاسلام)القانون الذي وضعه على أساس التوحيد..و أضاف إليها المعارف الحقه..ثم جعل ضمان إجرائها في عهدة الحكومة الإسلامية أولا، ثم في عهدة المجتمع ثانيا، و ذلك بالتربية الصالحة علما و عملا و الأمر بالمعروف و النهي عن المنكر."
او از جمله شهید مطهری که باید راه برای نقد حاکمان باز باشد، نیز نتایج بیربط گرفته است.
بارها و بارها دیدهایم محلاتی با تحریفگری، به دین مقدس و علمای راستین آن، نسبتهای ناروا داده است. مثلا اگر شهید بهشتی از زبان اهل سنت میگوید نصب امام ضروری نیست و پیامبر(ص) به اقتضای عدم رشد کافی مردم در آن زمان امام علی ع را نصب کردند، این سخن باطل را به خود شهید بهشتی نسبت میدهد!
لذا به هیچ یک از نقل قولهای افرادی همچون محلاتی نباید اعتماد کرد افرادی که ژست باور به متن دین و سخن بزرگان را میگیرند ولی با تقطیع ها و تحریفهای تعمدی، به دنبال فریب و بازی سیاسی و جناحی خود هستند.
و البته اگر بزک کردن و بزرگ کردن این شخص معلومالحال توسط رسانههای زنجیرهای وابسته به دولت امیدسوز غربگرا نبود هرگز سخنان بیمایه او ارزش پرداختن نداشت.
@rozaneebefarda
صدای جدایی حوزه از سیاست، خواسته استعماری انگلیس خبیث
موضعگیری صریح #امامجمعهقم علیه #سکولاريسمحوزوی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔹گزیده سخنان جناب آقای #سعیدی، امام جمعه محترم قم:
▫️غیرت دینی بدون عقلانیت منجر به جدایی از ولایت میشود. همه ما و شما در مقابل جنگ نرم دشمن باید با عقلانیت و غیرت با تمام ظرفیت و توان به صحنه بیاییم و چهره شهر خون، قیام، جهاد و اجتهاد را در تراز و شأن مردم ولایتمدار، انقلابی و با بصیرت قم باز آرایی کنیم.
▫️در دوازدهمين اجلاسیه اعضای جامعه مدرسین و علمای بلاد، رویکرد جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نسبت به مسائل روز بیان شد که مهمترین آنها دفاع از نظام اسلامی در برابر دشمنان تا پای جان، مخالفت با برخی از برخوردهای منفعلانه روحانیت نسبت به سیاست و شعار جدایی دین از سیاست و لزوم توجه حوزه علمیه به کادرسازی برای نظام است.
▫️مقام معظم رهبری در دیدار تصویری با مردم قم، قیام تاریخی ۱۹ دی را نشان دهنده عمق اعتقاد دینی و غیرت دینی همراه با عقلانیت مردم خواندند و با اشاره به کینه عمیق آمریکا به نظام که برخاسته از تقابل در اعتقادات است فرمودند باید با درک وظیفه، امید، وحدت و قدرت به سمت چشم انداز آینده حرکت کینم و مسئولان هم باید با تقویت حرکت های مردمی برای حل مشکلات مردم تلاش کنند.
▫️راز دشمنی دشمن با علما در توان موج آفرینی آنها است. موج در آوردن اقیانوس عظیم ملت مقابل استکبار فقط کار عالم و مرجع دینی است.
▫️از همینجا میشود راز دشمنی عمیق دشمن با علما، دین و فقه سیاسی را درک کرد؛ رهبر انقلاب امام خمینی(ره) را مظهر غیرت دینی همراه با عقلانیت دانستند و فرمودند آیت الله مصباح یزدی، هم در غیرت دینی در اوج بود و هم در عقلانیت یک فیلسوف به معنای واقعی کلمه بود.
▫️کلیدواژه رهبر معظم انقلاب از قیام ۱۹ دی، توجه به مقتضیات زمان، عقلانیت و غیرت دینی بود.
▫️عقلانیت بدون غیرت دینی منجر به محافظه کاری و سستی از انجام وظایف است و غیرت دینی بدون عقلانیت منجر به جدایی از ولایت و افتادن در دامی که خوارج نهروان در آن افتادند است.
▫️برخی از روحانیت با تحریف تاریخ حوزه به مردم آدرس غلط میدهند. امروز در میان حوزویان باید شخصیتهایی را الگو قرار دهیم که از عقلانیت و غیرت دینی برخوردار باشند.
▫️برخی از حوزویان به جای عقلانیت دینی شعار جدایی دین از سیاست را سر می دهند و غیرت دینی و جوشش حوزویان را نشانه گرفته اند و با تحریف تاریخ حوزه به مردم آدرس غلط میدهند.
▫️استعمار انگلیس و استکبار جهانی از روحانیت ضربه های سنگینی خورده است. امروز حوزه آگاه و بیدار است و صدای جدایی حوزه از سیاست صدای جنگ نرم دشمن و خواسته استعماری انگلیس خبیث است.
▫️برخی تلاش می کنند غیرت دینی را بی منطقی و خشونت بنامند ولی حقیقت این است که غیرت دینی همراه با عقلانیت و برخاسته از بصیرت است و بصیرت شعبه ای از عقلانیت است بنابراین غیرت دینی عامل نجات کشور و تبدیل تهدید به فرصت است.
▫️هر جا مشکلات فرهنگی وجود دارد یا ناشی از بیغیرتی دینی یا ضعف عقلانیت و برنامه ریزی نکردن است.
▫️همه ما و شما در مقابل جنگ نرم دشمن باید با عقلانیت و غیرت با تمام ظرفیت و توان به صحنه بیاییم و چهره شهر خون، قیام، جهاد و اجتهاد را در تراز و شأن مردم ولایتمدار، انقلابی و با بصیرت قم باز آرایی کنیم.
🔘روزنه؛ دریچهای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
مواضع صریح حجتالاسلام والمسلمین سعیدی علیه #سکولاريسمحوزوی (نمازجمعه ۱۴۰۰.۱۰.۲۴).mp3
2.22M
🎙بشنوید|| موضعگیری صریح حجتالاسلام والمسلمین سعیدی علیه #سکولاريسمحوزوی (نمازجمعه ۱۴۰۰.۱۰.۲۴)
🔹متأسفانه برخی از حوزویان با برخورداری از پیشینه بیت عظیم مرجعیت، به جای حرکت در مسیر عقلانیت توأم با غیرت دینی، با شعار جدایی وین از سیاست، دانسته یا ندانسته، غیرت دینی و جوشش انقلابی حوزویان که برخاسته از عمیق معرفت دینی و عقلانیت را نشانه گرفتهاند و با تحریف تاریخ حوزه، [به مردم] آدرس غلط میدهند.
▫️استعمار و به ویژه #انگلیسخبیث از حضور روحانیت بیدار و آگاه و سیاستمدار و برخوردار از عقلانیت و غیرت دینی در طول تاریخ ضربههای سنگین خورده است.
🔹 امروز حوزه آگاه و بیدار است و صدای جدایی حوزه از سیاست، صدای جنگ نرم و خواسته استعمار انگلیس خبیث است.
🔶حاشیه روزنه
چندی پیش مصطفی #محققداماد در نشستی حول کتاب اخیر #رسولجعفریان، مدعی شده بود حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی حوزه را منهای سیاست اداره میکرد! او گفته بود:
حاج شیخ بر جدایی حوزه از سیاست تاکید داشت و توانست بار دیگر روحانیت را در قلب مردم جای دهد. قم هیچگاه جای افراد تندرو نبوده است. این شهر محل درس و اعتدال بوده است.حتی کسانی که در زمان آیت الله بروجردی تندروی داشتند، اخراج شدند!
🔻گذشته از امام جمعه قم، برخی مسئولان عالی حوزوی نیز در اجلاسیه اخیر #جامعهمدرسین با اشاراتی روشن، به اظهارات نامبرده صراحتا پاسخ دادند و به موضعگیری علیه خط منحط #سکولاریسمحوزوی پرداختند.
🔘روزنه؛ دریچهای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
سالروز وفات بانوی ادب و وفا حضرت ام البنین سلام الله علیها را تسلیت عرض میکنیم.
@rozaneebefarda
تقدیم به پیشگاه ام الادب، ام الوفاء، ام الغیره
ای فلک یک مه و سپهر سه اختر
شیرخدا را خجسته همدم و همسر
فاطمــه دوم بــهشت ولایـت
یـار عـلی، نایــب بتـول مطهر
یوسف زهرا توجهش به تو بانو
زینبکبری تو را صدا زده مادر
امّبنیــن، مــام شیـر خـداوند
امّادب، آفتاب خانـه ی حیـدر
خوانده کنیـز عزیز فـاطمه خود را
ای بـه ادب از همه زنان جهان سر
برده به میراث از تو عشق و ادب را
حضـرت عبـاس در حضــور بـرادر
کرده نثار قدوم یوسف زهرا
چــار گل سـرخ و چار لاله ی پرپر
ای پسر تو حسین دوم زهرا
ای بــه بنینت ســلام آل پیمبر
از همگان برترنـد خیـل شهیدان
رتبه ی عباس توست ز آن همه برتر
نیست عجب گر که با زیارت زهرا
گــردد اجــر زیــارت تــو برابــر
رویــت مــانند آفتــاب درخشـان
بــختت بالاتــر از سپهــر مــدوّر
غبطـه بـه عبـاس تو برند شهیدان
با همه قدر و جلال در صف محشر
زائــر بــاب البقیـع تـوست دل ما
ای نفس جـان بـه تربـت تـو معطر
روی ارادت نهادهایم بر آن خاک
حـاجت دائـم گرفتهایم از آن در
روز وفات تـو گشت شهـر مدینه
محفل اندوه و اشک و ناله سراسر
کاش که بودند چار دسته گل تو
تا که زنند از غمت به سینه و بر سر
حیف نه عباس داشتی و نه عثمان
آه نه عون تو بـا تو بود نه جعفر
آب شدی در فراق یوسف زهرا
گـرچه تــو را بــود داغهـای مکرر
دوست نه تنها گریست بر تو که میزد
بــر دل دشمــن شــرار آه تـــو آذر
در کـف عبـاس تـوست حاجت کونین
گرچـه جـدا شـد ورا دو دست ز پیکر
دست جدا گشت و دیده شد هدف تیر
نیــزه بــه سینــه، عمـود آهن بر سر
بـر تــو و عبــاس تــو ســلام هماره
ای پــدر و مــادرم فــدای تــو مادر
گـــر بگــذارند دشمنــان تو «میثم»
گیرد چون جان خـود مـزار تو در بر
🔘روزنه؛ دریچهای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
هدایت شده از KHAMENEI.IR
5.99M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 ببینید | روضهخوانی تکاندهندهی و قدیمی رهبر انقلاب در مصیبت حضرت امالبنین (س)
🏴 انتشار بهمناسبت سالروز وفات حضرت امالبنین
🗓 ۱۳۵۲/۱۱/۱۲
🌱 @Khamenei_Reyhaneh
هدایت شده از KHAMENEI.IR
✍🏻 مرقومه رهبرانقلاب در قرآن تقدیمی به مادران چشم انتظار شهدای مفقود الاثر
🏴 بمناسبت وفات حضرت ام البنین(س)
☑️ @Khamenei_ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
13890606_2627_1281k.mp3
1.6M
🏴 غزلی تقدیم به ساحت حضرت امالبنین علیهاالسلام
زن رشک حور بود و تمنای خود نداشت
چون آسمان نظر به بلندای خود نداشت
اسمی عظیم بود که چون راز سر به مهر
در خانهی علی سَرِ افشای خود نداشت
▪️شعرخوانی آقای افشین علاء تقدیم به ساحت حضرت امالبنین علیهاالسلام در دیدار شاعران سال ۱۳۸۹
💻 @Khamenei_ir
سلیمانی اینگونه سلیمانی شد
[ص ۱ از ۲]
سعدالله زارعی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
موفقیت خیرهکننده سردار شهید سلیمانی در عرصه ملی و بینالمللی بازتاب موفقیت درونی او بود. فتحالمبین ابتدا در باطن اتفاق میافتد. وسعت پیروزیهای حاج قاسم در محیط ملی و بینالمللی بیانگر «وسعت درونی» او بود. عبودیت و خلق عظیم سرمایه اصلی این شهید در کارزارهای سخت بود. خودنبینی او در درون، راههای بیرونی را به روی او میگشود. این رمز محبوبیت ملی و اقتدار بینالمللی شهید سلیمانی بود. همان که رهبر معظم انقلاب اسلامی در عبارتی کوتاه فرمودند
«مکتب سلیمانی عبارتست از صدق و اخلاص؛ این عنوان و نماد و نمایه مکتب سلیمانی است» او از دیده شدن فرار میکرد. چرا؛ برای اینکه دیده شدن، اخلاص را در معرض تهدید قرار میدهد. شهید با توسل پیوسته و با اشک جاریاش، سپر محکمی برای محافظت از اخلاص خود ساخته بود به همین جهت به مرور که مسئولیتهای سنگینتری متوجه او میشد، توسل و اشک او بیشتر میشد به همان میزان «خاکی بودنش» جلوه بیشتری مییافت بدون آنکه برای خاکی دیده شدن تلاشی داشته باشد.
شهید با محیط پیرامونی خود و با افراد دو نوع برخورد قوی به موازات هم داشت؛ با «بندگان خدا» از هر قوم و ملت و مذهب،
«رحماء بینهم» بود و با مستکبران و طاغیان از هر قوم و ملت و مذهب «اشداء علیالکفار» بود. در برابر یتیمان داغ میشد، میگریست و هر کاری برای آنان از دستش برمیآمد انجام میداد، در این موارد فروتنیاش دیدنی بود و در برابر مستکبران جهانی «آهنی آتشناک» بود و خود را یک تنه حریف آنان میدانست عبارت مشهور او - آقای ترامپ قمارباز حریف تو من هستم، بیا- نماد این جلوه استکبارستیزی او بود.
چند عنصر کلیدی در مکتب، سیره، مرام و منطق او وجود داشت و این عناصر او را از قهرمانان معاصرش ممتاز میکرد:
1- عنصر «تفکر معنوی»
معنویت یکی از برجستهترین و در واقع برجستهترین ویژگی شهید سلیمانی بود این تفکر معنوی حرکت از توحید و به سمت توحید بود و قله حرکت توحیدی او «شهادت» بود تمنای شهادت در جان او از ابتدای دوره جوانیاش شعلهور بود بر این اساس همانطور که خود او میگفت شهیدانه زندگی کرد به شوق شهید شدن و این موضوع باطن او را یکسره روحانی و معنوی کرده بود به قلب حوادث سهمگین میرفت و از بدیها رنگ نمیگرفت، با نورش یا اصلاح میکرد و یا کنار میزد این حکایت بیش از 40 سال مجاهدت او بود. با نورش بسیاری را از خطر سقوط به جهنم نجات داد، بسیاری را به صراط انقلاب و دین رهنمون شد و در همان حال با نورش بسیاری از پلشتیها را برملا کرد و از سر «راه» برداشت. عنصر تفکر معنوی هر راه ناممکنی را هموار میکرد. روزی که- در سال 1383 به مصاف اشغالگران آمریکایی در عراق رفت و در واقع دستور پاکسازی این سرزمین مطهر ائمه معصومین علیهمالسلام اجمعین را دریافت کرد، عظمت عده و عده آمریکاییها به چشمش نیامد و کمی عده و عده خودش اندکی تردید در دل او پدید نیاورد. او معتقد بود باید عراق را از لوث وجود متجاوزان مستکبر
پاک کرد و معتقد بود این کاری شدنی است و معتقد بود این رسالتی بر دوش اوست. از این رو فرماندهی آزادسازی عراق را محکم به دست گرفت و در زمانی کوتاه به آن دست یافت. زمانی هم که- در سال 1394 - عراق با فتنه عظیم تکفیریهای وابسته به آمریکا و عوامل منطقهای آن مواجه گردید و او فرمان پاکسازی عراق از وجود آنان را دریافت نمود، این را وظیفهای مهم و شدنی میدید و خود را مخاطب آن میدانست و حال آنکه در همان زمان او در سوریه بشدت درگیر بحران امنیتی تکفیریها بود. مواجهه سردار با اشغالگران آمریکایی و با تروریستهای تکفیری حاصل تفکر معنوی او بود و پیروزیاش در این دو میدان بشدت سخت هم حاصل معنویت او بود. معنویت او، جوانان عراقی را به دورش جمع کرد و معنویت او امدادهای الهی را به میدان آورد. در واقع پیروزی عظیم میدانی حاصل پرورش باطنی شهید سلیمانی بود که وقتی در جمع منعکس میشد، هزاران نفر را معنوی میکرد و با اشتیاق به شهادت، به میدانهای سخت وارد مینمود.
2- عنصر «تمرکز بر اجرا»
بسیاری طرحهای خوب وجود دارند متنهای قوی و کامل وجود دارند اما همه اینها در موفقیت، وابسته به اجراست. یکی از ویژگیهای شهید سلیمانی «اجرای خوب» بود. او تمام ظرفیت خود و هر ظرفیتی که میتوانست فراهم آورد را به میدان میآورد، اطراف موضوع را با دقت تمام مطالعه میکرد، از موانع، اطلاعات روشن و کافی داشت، قواعد و اصول کار را میشناخت و با فراست وارد میدان میشد.
🔘 روزنه؛ دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
سلیمانی اینگونه سلیمانی شد
[ص ۲ از ۲]
سعدالله زارعی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
توانایی او در «جمعبندی سریع و کامل» رخدادها خیلی زیاد بود و در همان حال به جزئیات کار بسیار اهمیت میداد. شهید در عین حال که تقسیم کار میکرد، خود را مسئول و پاسخگوی همه چیز میدانست بنابراین گزارشاتی که دریافت میکرد را با «دریافتهای شخصی» در هم میآمیخت و با اطمینان به تاکتیکهایی که باید برای تحقق استراتژی به کار میگرفت، به دل حادثه میزد و در زمان مشخصی که او پیشبینی کرده بود، به هدف میرسید این موضوع هزینههای تصمیمات او را بسیار کم میکرد و فواید را توسعه میداد و این ویژگیها از او چهرهای مصمم و جذاب ساخته بود. فردی به شدت معنوی و بهشدت مصمم! این خصوصیات در جبهه مقابل نبود نه از معنویت خبری بود و نه تصمیمات از عمق کافی برخوردار بودند. آمریکا با تکبر زیاد وارد عراق شد، به گفته فرماندهان ارشد آن صدها میلیارد دلار هزینه کرد، نزدیک به یکصدهزار عراقی را از بین برد و صدها هزار نفر را مجروح و مصدوم کرد و به گفته خودش نزدیک به 5000 کشته داد و دست آخر در فاصله 2009 تا 2011 با خفت از عراق خارج شد و آنچه به دست آورد نفرت عراقیها نسبت به آمریکا بود. این یک درس عملی بزرگ فراروی بشریت و بهخصوص مراکز علمی و سیاسی است. آنانکه در صحنه حکمرانی در پی موفقیت هستند و میخواهند رازهای موفقیت را بدانند و موانع موفقیت را بشناسند به مصاف جبهه مقاومت با جبهه استکبار در عراق نگاه کنند.
3- عنصر «مقبولیت»
شهید سلیمانی هم در محیط ملی و هم محیط بینالمللی، مقبولیت عظیمی پیدا کرد. مقبولیت ضمن آنکه ابزار موفقیت است ابزار مشروعیت هم میباشد. عنصر مقبولیت یکی از چهار عنصر پایداری قدرت و نظام مقتدر میباشد به عبارت دیگر عنصر اخلاقی قدرت که همان مقبولیت است، اگر وجود نداشته باشد و یا در حین کار دچار خدشه گردد، قدرت از میان میرود این موضوع هم در بعد ملی و هم در بعد بینالمللی معنا پیدا میکند. عنصر مقبولیت بسیاری از کاستیهای سه ضلع دیگر را که شامل قدرت اعمال نظر، قدرت کنترل جریان مقابل، قدرت ایجاد سازمانهای مناسب میشود، جبران میکند و فقدان آن سبب ناکارآمدی سه ضلع دیگر میشود. سردار شهید سلیمانی در تحولات عظیمی در کشورهای عراق، سوریه، لبنان، فلسطین، یمن و افغانستان نقش داشت. در همه این موارد، او «برادرانه» وارد شد نه سلطهگرایانه و به همین جهت مخالفان او در این کشورها هم او را تحسین میکردند و نمیتوانستند محبوبیت او را انکار نمایند. او از نظر روش، ابتدا با دقت و جزئیات، شرایط را برای رهبران و گروههای موثر توضیح میداد و انصافا در
جا انداختن واقعیات توانایی فوقالعادهای داشت، پس از آن راه برونرفت از مشکل را به آنان نشان میداد و در مرتبه سوم طرح و امکانات خود را به میدان میآورد و پیروزی را میان آنان توزیع میکرد تا هیچکس خود را «مغبون» نبیند. این یک درس مدیریتی بسیار مهم و یک کلید اساسی در موفقیتهای بزرگ است.
4- عنصر «جهانی شدن»
جهانی شدن در ادبیات سیاسی، جلوهای از سلطهگرایی است و این با روحیه و تربیت اخلاقی و معنوی شهید مغایرت تام داشت. اما با این وجود، تفکر و سیره سردار سلیمانی جهانی شد به این معنا که در جغرافیای گستردهای به ساختار سیاسی تبدیل شد و در جغرافیاهای بسیاری به یک «راهحل موثر» تبدیل گردید. اندیشه و راه سلیمانی فقط در کشورهای منطقه و در میان ملتهای مسلمان جلوهای حکومتساز پیدا نکرد در میان مسیحیان و غیرمسیحیان آمریکای لاتین و... نیز به عنوان مدل کشورداری مورد توجه واقع گردید. در واقع تفکر و عمل سردار سلیمانی در جهانی شدن و صدور اندیشه و نظام فکری و سیاسی انقلاب اسلامی تاثیرات بسیار عمیق و ماندگاری برجای گذاشت اگر یک ملت بخواهد ظرفیتهای ملی را به میدان آورد و یا اگر بخواهد وحدت ملی را با وجود اقوام و مذاهب مختلف محقق کند و یا اگر بخواهد با قدرت زورگوی برتر مواجه شده و بر آن غلبه کند و یا اگر بخواهد محیط منطقهای امن و پرنشاطی داشته باشد، مکتب سلیمانی فراروی اوست.
🔘 روزنه؛ دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 دیدار راهبردی #رئیسی با پوتین
🔲رئیسی در دیدار با پوتین:
🔹ما هیچ محدودیتی برای گسترش و توسعه روابط با روسیه نداریم و خواهان برقراری روابط راهبردی با مسکو هستیم.
🔹اسناد همکاری راهبردی میتواند افق روابط را در طول ۲۰ سال مشخص کند. همچنین به دنبال افزایش حجم روابط تجاری با روسیه هستیم و تلاش زیادی در این زمینه انجام خواهیم داد.
🔹تجربه خوبی در همکاری با روسیه در سوریه، در مبارزه با تروریسم داریم که میتواند مبنایی برای روابط مشترک باشد.
🔹من از ابتدای ورود به دولت برنامه ارتقای دیپلماسی همسایگی را دنبال کردم و مانعی بین دو کشور برای همکاری و تعامل سازنده وجود ندارد.
🔶حاشیه روزنه
🔹برخلاف دولت روحانی که حاصل مجاهدتها و تدابیر راهبردی #حاجقاسم را وجه المعامله غربزدگی و وادادگی کرده بود، آقای رئیسی به درستی در فکر تکمیل مجاهدتهای نیروی همیشه قهرمان قدس و استفاده از آن در فضای اقتصادی داخلی است.
🔘 روزنه؛ دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053