💢 دیباج تحریف بر تن تاریخ حوزه علمیه
نقدی بر روایت مخدوش جناب آقای #علوی_بروجردی از زندگانی آیتالله العظمی بروجردی/بخش سوم
💥اختصاصی/پست ویژه
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔸جناب آقای علوی روجردی، متولد فروردین ۱۳۳۰ است یعنی در هنگام ارتحال آیتاللهالعظمی بروجردی بزرگ، تنها ۱۰ساله بوده است لذا طبیعی است که روایت او از سیره و اندیشه جد مادری اش، بازتکرار شنیدههایش از دیگران(اعضای بیت یا تاریخ نویسان) باشد.
🔺مع الاسف در جای جای کتاب دیباج (خصوصا در تبیین رابطه آیتالله العظمی بروجردی با آیتالله کاشانی) به شخص معلوم الحالی به نام #علی_رهنما _عنصر خارج نشین و ضد انقلاب_ استناد شده است که دم خروس تاثیر پذیری نویسنده و راوی از کتاب پر از دروغ و تحریف آمیز «نیروهای مذهبی بر بستر حرکت نهضت ملی» را بیرون می زند.
🔻نزدیکی تفکرات یک نویسنده معاند لندن نشین (رهنما) با بیت آیت الله العظمی بروجردی، مسأله مهمی است که نیازمند تأمل فراوان است!
با مروری گذرا بر کتاب دیباج و اثر علی رهنما، بدون اغراق می توان ادعا کرد که فصل مربوط به آیتالله کاشانی خلاصه شده آرا و تفکرات پرغلط و تحریف شده ای است که رهنما در کتابش دنبال میکند!
جالبتر آنکه در مرحله تدوین نیز تقریبا تمام پانویس های کتاب رهنما (از جمله کتاب های قلم و سیاست سفری، مصدق و تاریخ افراسیابی و..) عینا بعنوان مأخذ آمده و از برداشت های بی کم و کاست از کتاب علی رهنما نشان دارد.
🔻رهنما در کتابش برای اولین بار ادعای #توطئه آیتالله کاشانی و نواب صفوی در جهت کنار زدن آیتالله بروجردی را مطرح میکند(نيروهاي مذهبي بر بستر...،ص12)
وی در بخشی دیگر از کتاب خود می گوید:
«در بيانيهاي كه به تاريخ 17اسفند 1326 صادر ميشود، كاشاني وظيفه ديني مسلمين را تعيين كرده و تيغ حمله خود را بار ديگر تلويحاً متوجه بروجردي ميكند...در اين اعلاميه كاشاني در واقع از اخطار به بروجردي فراتر ميرود و به نظر ميرسد كه استدلالي ارائه ميدهد براي عدم كفايت او به عنوان مرجعي كه به يكي از وظايف عمدهاش كه بايستي كوششي در راه مصالح دنيوي مسلمين باشد، عمل نميكند. از اين نوشته كاشاني چنين استنباط ميشود كه از نظر او، بروجردي الگوي مرجعيت نيست... اگرچه كاشاني از كلمه مرجع استفاده نميكند اما ظاهراً نزد او تعريف رهبري ديني الگوبرداري شده از موضعگيريها و كنش اجتماعي- سياسي و مذهبي شخص او يعني « زير نظام كاشاني» است.»(همان ص 56-55)
همانگونه كه ملاحظه ميشود، نويسنده با به كارگيري مكرر عباراتي مانند «تلويحاً»، «به نظر ميرسد»، «استنباط ميشود» و «ظاهراً» تلاش ميكند تا از انگيزه كاشاني براي كنار زدن آيتالله بروجردي از مقام مرجعيت تامه و جانشين ساختن خود در آن موقعيت، پردهبرداري نمايد و اين در حالي است كه در سنت شيعي و حوزههاي علميه هرگز سابقه كنار زده شدن مرجعيت تامه وجود نداشته و لذا به هيچ وجه زمينهاي براي به وجود آمدن چنين انگيزهاي نزد كاشاني نميتوان يافت و از سویی هیچ منبعی جز کتاب رهنما چنین برداشت سبکی را بیان نکرده است.
🔺تأثیر توهات تاریخی رهنما با روایتهای مندرج در #دیباج تابدان حد است که خط فکری آیتاللهالعظمی بروجردی از تاکتیک دوری از سیاست، به نظریه #جدایی_دین_از_سیاست القا میشود(همان،ص156)
به واقع رهنما هیچ ارادتي به آيتالله بروجردي ندارد، بلكه او به تفكري ارادت دارد كه آن تفكر قائل به جدايي دين از سياست است لذا وی بر خلاف آنچه که وی در کتابش ادعا مینماید و مدعی نگارش اثری پژوهشی و سند محور است،در واقع با تحلیل های ماست و دروازه ای که در مورد آیت الله کاشانی به کار می برد، هر پژوهشکر منصفی را متعجب و متأسف میسازد.
🔺علی رهنما در کتاب ممنوعالانتشارش، با کینهورزی، آیتالله کاشانی را فردی غیرمهذب و به جاهطلبي سياسي محکوم میکند و نتيجه میگیرد كه هر يك از روحانيوني كه پاي در سیاست گذاردهاند يا خواهند گذارد، نيز داراي چنين خصائصي بوده یا خواهند بود؛ بدين ترتيب رهنما سعي دارد تا جدايي دين و دينمداران از سياست را به عنوان يك اصل مسلم مطرح سازد و تمامي روحانيوني را كه به هر نحو دخالتي در سياست كنند را يكسره محكوم سازد.
بی شک ایستادگی روحانیت در برابر سلطه خوشایند استعمارگران نیست لذا «سرفرانسس شپرد» سفير وقت انگليس در تهران صریحا چنین مینویسد: «عقلائی و منطقی به نظر نمیرسد که برای برقراری روابط با اين شخصيتهای مذهبی، وقتی صرف شود... البته اگر کوچک ترين احتمال نفوذ در کاشانی هم وجود داشته باشد، نبايد آن را از دست داد ولی من تنها اميدی که در مورد کاشانی دارم آن است که بتوانيم او را در افکار عمومی بیآبرو و متهم سازيم، تا نفوذ خود را از دست بدهد»(فصلنامه تاریخ و فرهنگ معاصر شماره 6 و 7، مرکز بررسی های اسلامی)
@rozaneebefarda
اعلامیه حضرت #آیت_الله_خویی (۵۸/۱/۷) در دعوت از مردم انقلابی ایران برای رأی به #جمهوری_اسلامی
💥اختصاصی/پست ویژه
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔳حضرت آیتالله خوئی:
رأی اینجانب این است که همگی نسبت به تشکیل حکومت جدید، #جمهوریت_اسلامی را انتخاب نمایند.
🔶حاشیه
#سکولارهای_حوزوی چهار دهه این حقایق را #سانسور کردند تا پشت تصویرسازی دروغین از بزرگان سنگر بگیرند و #غیرانقلابی بودن خود را توجیه کنند.
@rozaneebefarda
پیشنهاد آیتالله مرعشی نجفی برای قرار دادن اصل ولایت فقیه در قانون اساسی جمهوری اسلامی
💥پست ویژه/ به مناسبت سالگرد همهپرسی جمهوری اسلامی ایران
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔸 #آیتاللهالعظمی_مرعشی_نجفی در بازبینی پیشنویس قانون اساسی، پیشنهاد اضافه کردن برخی اصول را داده اند که در صدر این پیشنهادات، #اصل_ولایت_فقیه بود.
🔶 #سکولارها با سوءاستفاده از فقدان حافظه تاریخی در طیفی از مردم و حوزویان، تلاش میکنند وارد کردن اصل ولایت فقیه در قانون اساسی را امری سیاسی جلوه دهند و خاستگاه دینی و حوزوی آن را سانسور کنند؛ در حالی که این مسئله، مطالبه مشترک و مورد اطباق و اتفاق بزرگان قم بوده است.
#سکولارهای_حوزوی در مواجهه با چنین اسنادی دچار بحران تئوریک میشوند و حرفی برای گفتن ندارند.
🔴اختصاصی روزنه
@rozaneebefarda
حمایت آیت الله #وحید_خراسانی از #ولایت_فقیه و #جمهوری_اسلامی
مرور یک نامه تاریخی در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی
💥اختصاصی
💥پست ویژه
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔥اشاره:
تصویر پیوست٬ گزیده ای از نامه مفصل آیت الله وحید خراسانی است که در شهریور ۵۸ و در کوران بحث های مربوط به تصویب قانون اساسی جمهوری اسلامی٬ نگارش یافته است.
ایشان در این متن بر ایده #حکومت_اسلامی توسط #ولی_فقیه در مقابل ایده حکومت مردم بر مردم٬ تاکید می ورزد.
در بخشی از این سند چنین آمده است:
🔹مبنای حکومت بر اساس قانون کتاب و سنت است و از نظر اجرا٬ «من بیده الامر» بر طبق مقبوله و غیر آن از ادله #ولایت_فقیه.
🔹ولایت فقیه علت محدثه و مبقیه #جمهوری_اسلامی است.
🔸قیام #مشروطه به رهبری #رجال_دین٬ به عنوان #اسلام_نسبی و #عدل_اضافی و این قیام[انقلاب اسلامی]٬ به عنوان اسلام مطلق و عدل حقیقی بود....
🔶پی نوشت
در چهار دهه گذشته برخی خناس ها و خصوصا #سکولارهای_حوزوی تلاش کردند برای سنگر گرفتن در پشت برخی بزرگان دین٬ روایتی غیرانقلابی و العیاذ بالله سکولار از آنان به دست دهند.
حال آنکه به شهادت اسناد تاریخی٬ اغلب بزرگان تشیع در طول تاریخ٬ حکومت اسلامی را به عنوان یک آرمان همیشگی در نظر داشته و به قدر وسع برای تحقق آن٬ به مبارزه سخت و نرم با طواغیت اقدام نموده اند.
گرچه تلقی های تئوریک و میزان اقدام سیاسی و مبارزاتی به اقتضای شرایط٬ متفاوت بوده است.
بازخوانی این قبیل اسناد تاریخی٬ سکولارهای عرفی و سکولارهای مقدس را به طور همزمان دچار بحران گفتمانی خواهد کرد.
@rozaneebefarda
حمایت مرحوم سیدمحمد شیرازی از جمهوری اسلامی!
#اختصاصی_روزنه
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔹جریان تشیع لندنی که خود را منسوب به آقای شیرازی میداند، امروز نماد مقابله با نظام در محافل مذهبی تلقی میشود.
تشکیلاتی که در اسناد آمریکاییها بعنوان آلترناتیو مذهبی نظام از آنان یاد شده و رژیم خبیث انگلیس سرمایهگذاری ویژهای روی این جماعت کرده برای تقابل با نظام!
🔹بازخوانی این قبیل اسناد تاریخی، #سکولارهای_حوزوی را با خلا تئوریک مواجه میسازد زیرا آنان در پی القای این تصویر هستید که قاطبه حوزویان مشهور معاصر، با انقلاب و نظام همراه نبودهاند.
🔶حاشیه
گذشته از این موضع مثبت مرحوم شیرازی، ایشان در دوران نهضت امام(جز استقبال از امام در کربلا سال۴۴) و بعد از استقرار نظام، همراهی خاصی نداشت و در دهه شصت و بیشتر دهه هفتاد، بعنوان یکی از مخالفان حوزوی نظام مطرح بود.
بازخوانی این قبیل اسناد هرگز به معنای چشمپوشی از نقد عملکردهای دیگر آن مرحوم نیست.
▫️روزنه؛ خانه فضلا و فرهیختگان
@rozaneebefarda
هدایت شده از بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
7.55M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥لحظاتی شورانگیز از حضور امام در رفراندوم ١٢ فروردین ١٣۵٨
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
هدایت شده از بهانه
🔴 سنجش حساسیت اجتماعی این بار در میدان مرجعیت قم
مردم و حوزه علمیه قم همیشه پای آرمانهای انقلاب و میثاقشان بر امام امت ایستاده اند.
با فرستادن پالسهای منفی توسط #سکولارهای_قم به دشمن، آنها هم اقدام به آتش زدن عکس امام خمینی(ره) در میدان مرجعیت قم کرده اند.
این اقدام را باید در راستای #سنجش_حساسیت اجتماعی نسبت به انقلاب اسلامی، امام و آرمانهای اصیل آن دانست. دشمن برای سنجش این حساسیت دست به چنین اقدامی میزند که دستگاه محاسباتی خود را در این زمینه تکمیل کند.
آن وقت که با تحریفات و حملات شبانهروزی #دگراندیشان و قلم به مزدان بیگانگان نسبت به اندیشه و شخصیت امام خمینی(ره)، اقدام درخوری توسط متولیان و نهادهای مسئول از جمله دفتر تنظیم و نشر آثار امام خمینی، دفتر تبلیغات، دفتر سیاسی اجتماعی حوزه علمیه و... انجام نگرفت باید چنین روزی پیشبینی میشد.
اقدام به موقع نهادهای مسئول و مهمتر از آن پای کار آمدن شایسته مردم انقلابی و شهید پرور و فضلای حوزه علمیه قم در واکنش به چنین واقعهای بسیار اهمیت دارد.
@bahaneee
سکوت رجال سیاسی_دینی و رسانههای رسمی حوزوی در مقابل اتفاق ناگوار اخیر عجیب است!
واکنش دیرهنگام و انفعالی رجال سیاسی_مذهبی پیام خوبی را به دوست و دشمن القا نمیکند.
اگر برخی بنا دارند در مقابل این اقدام خصمانه سیاست سکوت و بایکوت در پیش بگیرند، لزوما باید دلیل و تحلیل قانع کنندهای داشته باشند و آنرا تبیین کنند، وگرنه با یک فاجعه مواجهیم!
@rozaneebefarda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خروش انقلابی مردم غیور قم علیه اقدام اهانتبار مزدوران بیگانه
@rozaneebefarda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فریاد #مرگ_بر_انگلیس در کنار بیت امام خمینی
@rozaneebefarda
نماینده انقلابی مجلس، پاسخگوی سؤالات صریح مردم قم(بعد از اتمام راهپیمایی اعتراضی)
تقدیر و تشکر ویژه از جناب حجتالاسلام دکتر سیدمحمود نبویان
انشالله این اتفاقات تکثیر شود
@rozaneebefarda