eitaa logo
روزنه
6.2هزار دنبال‌کننده
4.1هزار عکس
2.1هزار ویدیو
256 فایل
دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر ارتباط با ادمین @M_shahidani
مشاهده در ایتا
دانلود
روز جهانی قدس؛ ابتکار سیاسی بی‌بدیل امام خمینی و مصداق بارز جهاد تبیین [صفحه 10 از 15] || پرونده ویژه روزنه @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 در پی صدور پیام روشنگرانه امام، سخنگوی سفارت فلسطین در مصاحبه‌ای با خبرنگار روزنامه جمهوری اسلامی گفت: «اشغال قدس مکان مهمی در اندیشه امام دارد و این به خاطر آن است که قدس، سرزمینی است اسلامی که اولین قبله مسلمانان بوده... بیانیه‌ای را که امام خمینی مبنی بر تعیین روز جمعه آخر ماه رمضان در هر سال به عنوان روز قدس منتشر کرد، دلایل زیادی می‌تواند داشته باشد: اولا امام خمینی، قضیه قدس را یک قضیه اسلامی اساسی برای تمام مسلمانان دانسته و این قضیه، بیش‌ترین اهتمام انقلاب اسلامی ایران به خود جلب کرده است. ثانیا قرار دادن آخرین جمعه ماه رمضان به عنوان روز قدس، اصرار انقلابی ناشی از عقیده به آزادی سرزمین فسلطین احساس تعهد به این عقیده را تا آزادی کامل سرزمین فلسطین به فرمان خدا می‌رساند ثالثا ماه رمضان امسال، اولین ماه رمضان در دوره انقلاب اسلامی است و ما آرزو داریم که این فرمان امام، این مسئله زیربنائی اسلامی را در اندیشه و وجدان تمام مسلمانان در موضع «محور توجه» قرار دهد... ما این اقدام انقلابی امام خمینی را که از جوهر عقیده ایشان سرچشمه می‌گیرد به ایشان تبریک گفته و از تمام دولت‌های اسلامی می‌خواهیم که انقلاب اسلامی ایران را سرمشق قرار داده و این روز را روزی جهانی در سطح تمامی خلق‌های امت اسلامی قرار دهد... سخنگوی سفارت فلسطین در پایان سخنان خود همچنین پیش‌بینی کرد که استقبال عمومی از بیان امام انقلابی در جهان اسلام، به‌یاری خدا ابعاد گسترده‌ای خواهد یافت.»(روزنامه جمهوری اسلامی، 17مرداد1358، ص2) او همچنین طی یک تماس تلفنی ابراز داشت: در روز قدس، عکس‌العمل فوق‌العاده‌ای از سوی فلسطینی‌ها در تمام نقاط جهان نشان داده خواهد شد. از هم‌اکنون تدارک راه‌پیمایی‌های مفصلی در نقاط مختلف خاورمیانه به‌ویژه بیروت، دمشق و تهران دیده شده است.» (روزنامه جمهوری اسلامی، 18مرداد1358، ص2) سخنگوی سفارت پاکستان نیز اعلام کرد: با توجه به این‌که مردم مسلمان پاکستان، گوش به فرمان امام خمینی هستند و بارها این مسئله را عملا نشان داده و انقلاب اسلامی ایران و امام خمینی را به صورت‌های گوناگون تأیید کرده‌اند، از طرف مردم و دولت پاکستان، تدارک وسیعی برای بزرگداشت روز قدس، داده شده است.» (روزنامه جمهوری اسلامی، 18مرداد1358، ص2) سخنگوی سفارت سودان و رهبر جنبش دانشجویان شیعه لبنان نیز هریک به نوبه خود به استقبال از این پیام تاریخی امام خمینی پرداختند و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز با صدور اطلاعیه‌ای از مردم برای مشارکت در روز قدس دعوت کرد. (روزنامه جمهوری اسلامی، 18مرداد1358، ص2) 19مرداد1358یاسر عرفات به کلیه سفارت‌خانه‌های فلسطین در کشورهای اسلامی پیام ارسال کرد و از آن‌ها خواست به دعوت امام لبیک گفته و روز جمعه 23 ماه مبارک رمضان را هرچه باشکوه‌تر برگزار کنند.(روزنامه جمهوری اسلامی، 20مرداد1358، ص1) در روز بعد نیز پیام تقدیرآمیز وی خطاب به امام خمینی منتشر شد. @rozaneebefarda
روز جهانی قدس؛ ابتکار سیاسی بی‌بدیل امام خمینی و مصداق بارز جهاد تبیین [صفحه 11 از 15] @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 با صدور فرمان امام خمینی شخصیت‌های حوزوی و سیاسی نیز واکنش نشان دادند.بیانیه نخست‌وزیر وقت، مهدی بازرگان که در آن ادعا کرده بود اعلام روز قدس به پیشنهاد وزارت خارجه وی انجام گرفت، منتشر شد و بیانیه آقای حسینعلی منتظری نیز در همین روز منتشر شد. در همین روز بیانیه ستاد مشترک برگزاری مراسم روز قدس نیز منتشر شد. این ستاد متشکل از نهادهای زیر بود: «انجمن اسلامی معلمان ایران، حزب جمهوری اسلامی، سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، شورای هماهنگی انجمن‌های اسلامی دانشجویان و سازمان‌های دانشجویان مسلمان، گروه انقلابی ابوذر، انجمن اسلامی خدمات اجتماعی بانوان، انجمن اسلامی تاکسیرانان»(روزنامه جمهوری اسلامی، 1358.5.22، ص2) سه‌شنبه 23مرداد1358 اطلاعیه شماره2 ستاد برگزاری مبنی بر اعلام برنامه روز قدس منتشر شد. بر اساس این اطلاعیه گروه‌ها و سازمان‌های ذیل اعلام همبستگی کردند: ستاد مشترک ارتش جمهوری اسلامی ایران، شورای مرکزی درجه‌داران و افراد شهربانی جمهوری اسلامی، انجمن اسلامی رانندگان شهرداری منطقه5، انجمن اسلامی شهرداری تهران، ستاد مشترک ارتش جمهوری اسلامی ایران، کانون کارکنان بانک مرکزی ایران، انجمن اسلامی کارکنان صنعت نفت، فدائیان ولی‌عصر، انجمن اسلامی وزارت خارجه، سازمان مدافعین توحید، انجمن اسلامی بانک توسعه کشاورزی، نهضت محرومین، جنبش مسلمانان پیشگام، انجمن اسلامی دانشکده علوم پیراپزشکی، انجمن اسلامی مسجد لیلة‌القدر، جامعه اسلامی کارکنان دارایی، انجمن اسلامی کارکنان سازمان امور اداری و استخدامی کشور، کارگران افغانی مقیم ایران، جامعه اسلامی کارکنان صنعت بیمه، انجمن اسلامی سازمان صنایع دفاع ملی، فدائیان اسلام، پرسنل نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران، انجمن اسلامی سازمان صنایع دفاع ملی. سفارت پاکستان نیز طی بیانیه‌ای آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را روز نیایش و نماز اعلام کرد و ضمن پشتیبانی از آرمان آزادسازی قدس گفت این اقدام در پاسخ به تصمیم امام خمینی قدس سره الشریف بوده است. در زمینه دعوت مردم به حضور در راهپیمایی روز قدس حزب جمهوری اسلامی و شاخه‌های استانی آن نقش ویژه‌ای داشت.(روزنامه جمهوری اسلامی، 1358.5.23 ص3) بر اساس اعلام روزنامه جمهوری اسلامی تا 25مرداد1358 کشورهای پاکستان، سوریه، بحرین، لبنان، اردن، فلسطین و کویت رسما از روز قدس حمایت کردند و بنابر اعلام وزارت خارجه جوامع اسلامی سوئیس، انگلستان، ایرلند، ایتالیا و برخی دیگر از کشورهای غربی نیز از این فرمان امام استقبال کردند. همچنین در این روز اعلام شد که نیروهای شهربانی و نیروهای ویژه ارتش (کلاه‌سبزها) نیز در این مراسم حضور خواهند یافت و کلیه نیروهای ارتش در صورت تمایل با یونیفرم نظامی مشارکت خواهند داشت.(روزنامه جمهوری اسلامی، 1358.5.25 ص1و2) ستاد برگزاری روز قدس نیز در این روز سومین اطلاعیه خود را صادر کرد.(روزنامه جمهوری اسلامی، 1358.5.25 ص2) امام خمینی قدس سره الشریف یک روز پیش از برگزاری روز قدس در سخنرانی عمومی خطاب به مردم فرمودند: «‏‏«روز قدس» یک روز جهانی است. روزی نیست که فقط اختصاص به قدس داشته‏‎ ‎‏باشد. روز مقابلۀ مستضعفین با مستکبرین است. روز مقابلۀ ملتهایی است که در زیر فشار‏‎ ‎‏ظلم امریکا و غیر امریکا بودند، در مقابل ابرقدرتهاست. روزی است که باید مستضعفین‏‎ ‎‏مجهز بشوند در مقابل مستکبرین، و دماغ مستکبرین را به خاک بمالند. روزی است که‏‎ ‎‏بین منافقین و متعهدین امتیاز خواهد شد. متعهدین این روز را روز قدس می دانند، و‏‎ ‎‏عمل می کنند به آنچه باید بکنند. و منافقین ـ آنهایی که با ابرقدرتها در زیر پرده آشنایی‏‎ ‎‏دارند و با اسرائیل دوستی ـ در این روز بی تفاوت هستند، یا ملتها را نمی گذارند که تظاهر‏‎ ‎‏کنند. روز قدس روزی است که باید سرنوشت ملتهای مستضعف معلوم شود، باید‏‎ ‎‏ملتهای مستضعف اعلام وجود بکنند در مقابل مستکبرین. باید همانطور که ایران قیام‏‎ ‎‏کرد و دماغ مستکبرین را به خاک مالید و خواهد مالید، تمام ملتها قیام کنند و این‏‎ ‎‏جُرثومه های فساد را به زباله دانها بریزند. روز قدس روزی است که باید این دنباله روهای‏‎ ‎‏رژیم سابق در ایران، و آن توطئه چینهای رژیم فاسد و ابرقدرتها در سایر جاها خصوصاً‏‎ ‎‏در لبنان، تکلیف خودشان را بدانند. روزی است که باید همت کنید و همت کنیم که قدس‏‎ ‎‏را نجات بدهیم؛ و برادران لبنانی را از این فشارها نجات بدهیم. روزی است که باید تمام‏‎ ‎‏مستضعفین را از چنگال مستکبرین بیرون بیاوریم. روزی است که باید جامعۀ مسلمین‏ ‎‏همه اظهار وجود بکنند و هشدار بدهند به ابرقدرتها و به این تُفاله هایی که مانده است از‏‎ ‎‏آنها ـ چه در ایران و چه در سایر جاها.‏»(صحیفه امام، ج9، 277-276) @rozaneebefarda
روز جهانی قدس؛ ابتکار سیاسی بی‌بدیل امام خمینی و مصداق بارز جهاد تبیین [صفحه 12 از 15] || پرونده ویژه روزنه @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 امام خمینی قدس سره الشریف خطاب به جریان شبه‌روشنفکر هشداری صریح دادند: «‏‏ روز قدس، روزی است که باید به این روشنفکرانی که در زیر پرده با امریکا و عمال‏‎ ‎‏امریکا روابط دارند هشدار داد. هشدار به اینکه اگر از فضولی دست برندارید، سرکوب‏‎ ‎‏خواهید شد! ما به آنها مهلت دادیم و با آنها با ملایمت رفتار کردیم که شاید دست از‏‎ ‎‏شیطنت بردارند و اگر دست برندارند، کلمۀ آخر را خواهیم گفت و خواهیم به آنها‏‎ ‎‏فهماند که دیگر رژیم سابق قابل برگشتن نیست و دیگر امریکا نمی تواند به اینجا‏‎ ‎‏حکومت کند، و دیگر سایر ابرقدرتها نمی توانند در این مملکت حکومت کنند. روز‏‎ ‎‏قدس روزی است که باید به همۀ ابرقدرتها هشدار داد که باید دست خود را از روی‏‎ ‎‏مستضعفین بردارید و سر جای خود بنشینید. ‏»(صحیفه امام، ج9، ص277) امام در این سخنرانی؛ روز قدس را روز احیای اسلام خواندند: «‏‏اسرائیل، دشمن بشریت، دشمن انسان، که هر روز غائله ایجاد می کند و برادرهای ما‏‎ ‎‏را در جنوب لبنان به آتش می کشد، باید بداند که دیگر اربابهای او رنگی ندارند در دنیا،‏‎ ‎‏و باید انزوا اختیار کنند؛ طمعها را از ایران باید قطع کنند، دستهای آنها باید از همۀ‏‎ ‎‏ممالک اسلامی قطع شود؛ عمال آن در همۀ ممالک اسلامی باید کنار بروند. روز قدس‏‎ ‎‏روز اعلام یک چنین مطلبی است. اعلام این است به شیاطینی که ملتهای اسلام را‏‎ ‎‏می خواهند کنار بگذارند، و ابرقدرتها را به میدان بیاورند. روز قدس روزی است که قطع‏‎ ‎‏آمال آنها را بکند؛ و به آنها هشدار بدهد که گذشت آن زمانها. ‏ روز قدس روز اسلام است. روز قدس روزی است که اسلام را باید احیا کرد و احیا‏‎ ‎‏بکنیم، و قوانین اسلام در ممالک اسلامی اجرا بشود. روز قدس روزی است که باید به‏‎ ‎‏همۀ ابرقدرتها هشدار بدهیم که اسلام دیگر تحت سیطرۀ شما، به واسطۀ عمال خبیث‏‎ ‎‏شما، واقع نخواهد شد. روز قدس، روز حیات اسلام است. باید مسلمین بهوش بیایند،‏ ‎‏باید بفهمند قدرتی را که مسلمین دارند؛ قدرتهای مادی، قدرتهای معنوی. مسلمین که‏‎ ‎‏یک میلیارد جمعیت هستند و پشتوانۀ خدایی دارند و اسلام پشتوانۀ آنهاست و ایمان‏‎ ‎‏پشتوانۀ آنهاست از چه باید بترسند؟ ما با یک جمعیت کمی در مقابل دشمنهای زیاد،‏‎ ‎‏دشمنهای بسیار، قیام کردیم و ابرقدرتها را شکست دادیم. و کسی گمان نکند که دیگر‏‎ ‎‏بعضی از این قشرهای فاسد، بعضی از این چپ روهای امریکایی یا غیر امریکایی، بتوانند‏‎ ‎‏در این مملکت اظهار وجود کنند. آن روز که ما بخواهیم و ملت ما بخواهند، در ظرف‏‎ ‎‏چند ساعت تمام آنها به زباله دانهای فنا خواهند ریخته شد. ملت بزرگ ما دیگر از این‏‎ ‎‏حرکات مذبوحانه نخواهد ترسید. و حرکات اسرائیل در جنوب لبنان و نسبت به فلسطین‏‎ ‎‏همین حرکات مذبوحانه است. حرکاتی است که اواخر امر، اشخاص فاسد می کنند‏‎ ‎‏ـ چنانچه شاه ما، شاه مخلوع ایران این حرکات را کرد، و منتهی به فنا شد.»(صحیفه امام، ج9، صص278-277) امام خمینی قدس سره الشریف در این سخنرانی عمق نگاه خود را صراحتا بیان کردند و هدف نهایی را برپایی حکومت اسلامی در سراسر جهان اسلام اعلام کردند: «روز قدس فقط روز فلسطین نیست،‏‎ ‎‏روز اسلام است؛ روز حکومت اسلامی است. روزی است که باید جمهوری اسلامی در‏‎ ‎‏سراسر کشورها بیرق آن برافراشته شود. روزی است که باید به ابرقدرتها فهماند که دیگر‏‎ ‎‏آنها نمی توانند در ممالک اسلامی پیشروی کنند.‏»(صحیفه امام، ج9، ص278) جمعه 1358.5.26 اولین راهپیمایی روز قدس در جمهوری اسلامی ایران انجام گرفت. روزنامه جمهوری اسلامی جمعیت راهپیمایی‌کنندگان در تهران را 3.5میلیون نفر و روزنامه کیهان، که از زمان صدور فرمان امام تا یک روز پس از برگزاری راهپیمایی تبلیغاتی برای برگزاری روز قدس نکرده بود، جمعیت را 3میلیون نفر تخمین زد. @rozaneebefarda
روز جهانی قدس؛ ابتکار سیاسی بی‌بدیل امام خمینی و مصداق بارز جهاد تبیین [صفحه 13 از 15] || پرونده ویژه روزنه @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 شعارهای اولین روز قدس به روایت روزنامه کیهان (1358.5.27): فلسطین پیروز است/ اسرائیل نابود است اسلام پیروز است/ اسرائیل نابود است تفرقه نابود است/ فلسطین پیروز است روز قدس/ این زمان/ روز پیمان‌مان/ چونکه قرآن بود زنده در جان‌مان انقلاب پیروز است/ صهیونیسم نابود است فلسطین فلسطین پاره‌ای از تن ماست/ امامت خمینی اساس وحدت ماست تعطیل آیندگان مورد تأیید ماست توطئه چپ و راست/ کوبنده‌اش روح‌الله است آمریکا، اسرائیل دشمن خونخوار ما/ فلسطین فلسطین برادر و یار ما افغان پیروز است/ اسلام پیروز است فلسطین پیروز است/ اسرائیل نابود است اسلام مکتب ماست/ الله حامی ماست ما جان فدا می‌کنیم/ بیت‌المقدس را رها می‌کنیم بشنو ای چپ و راست این صدای ماست (2) خمینی خمینی، رهنمای ماست (2) جانش سلامت، راهش مبارک (2) خمینی خمینی تو وارث حسینی ما مسلمین ایران فرمانبر امامیم/ بهر رهایی قدس آماده جهادیم از خون سرخ پاک شهیدان/ آید ندا ای ملت ایران قانون اساسی بپا/ الله اکبر (2) باید شود از خون ما/ الله اکبر روز قدس امروز است (2)/ اسرائیل نابود است دیدی که طاغوت بیچاره گشته/ در مملکت‌ها آواره گشته دوران سلطنت فناست/ الله اکبر جمهوری اسلامی بپاست/ الله اکبر روز قدس امروز است/ اسرائیل نابود است. در میان نشریات متکثر ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی، پیام 16مرداد امام خمینی در نشریه چپ‌گرای «امت» بازتابی نداشت (امت، 17مرداد1358) روزنامه انقلاب اسلامی به مدیر مسئولی ابوالحسن بنی‌صدر برخوردی سرد، در حد انتشار پیام امام، با این مسئله داشت.(انقلاب اسلامی، 17مرداد1358، ص1) این روزنامه 27مرداد1358 با پررنگ کردن نقش دولت موقت در برگزاری روز قدس نوشت: «به دنبال درخواست دولت موقت انقلاب اسلامی و تأثیر و تأکید مقام رهبری مبنی بر نامگذاری آخرین جمعه ماه مبارک به‌نام روز قدس تهران چهره‌ای دیگر به‌خود گرفته بود.»(انقلاب اسلامی، 27مرداد1358، ص1) نشریه پیغام امروز نیز در خبری کوتاه به گزارشی مختصر از راهپیمایی روز قدس اکتفا کرد و اعلام این روز را به پیشنهاد دولت دانست. مهدی بازرگان و روزنامه‌های زاویه‌دار ادعا داشتند که پیشنهاد روز قدس از جانب وزارت خارجه دولت موقت مطرح شده بود اما نکته آن‌که نهضت آزادی بر اساس جلد 11 (دفتر دوم و سوم که مربوط به سال‌های 58 و 59 بود) در اولین سال برگزاری راهپیمایی روز قدس و سال بعد از آن بیانیه‌ای در حمایت از پیام امام قدس سره الشریف صادر نکردند. نشریه مجاهد در شماره 4 (دوشنبه 22مرداد1358) هیچ اشاره‌ای به پیام تاریخی امام نداشت اما پس از اتمام مراسم و استقبال گسترده داخلی و خارجی و حضور بیش از سه میلیون نفر از مردم تهران بخشی از نشریه شماره 5 خود را به مسئله فلسطین اختصاص داد. در فضای خارج از کشور، نشریه پیام مستضعفین، ارگان سازمان نصر در شماره3، شهریور1358ه.ش. به گزارشی از تظاهرات افغانستانی‌های مقیم ایران در تهران، قم، مشهد و شیراز و... پرداخت. این سازمان به مناسبت روز قدس پیام مفصلی صادر کرد. (روزنامه جمهوری اسلامی، 1358.5.27) همچنین روزنامه جمهوری اسلامی گزارش داد روزنامه «الدستور» چاپ اردن نوشت محمدعبدالرحمن خلیفه رهبر اخوان‌المسلمین اردن در تلگرامی به امام خمینی به‌خاطر حمایتش از «بیت‌المقدس» ستایش و سپاس‌گزاری کرده است و اذعان داشت این نخستین‌بار است که از تمام مسلمانان جهان برای آزاد ساختن بیت‌المقدس دعوت می‌شود.(روزنامه جمهوری اسلامی، 1358.5.27، ص2) @rozaneebefarda
روز جهانی قدس؛ ابتکار سیاسی بی‌بدیل امام خمینی و مصداق بارز جهاد تبیین [صفحه 14 از 15] || پرونده ویژه روزنه @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 روزنامه الرأی العام کویت در شماره 27مرداد1358 (18آگوست1979) خود برگزاری روز جهانی قدس در این کشور را پوشش داد. روزنامه سوری «الثورة» در شماره 8آگوست1979 خود پیام 16مرداد امام خمینی و اعلام روز قدس را پوشش داد.این روزنامه در شماره 18آگوست خود راهپیمایی گسترده ملت ایران را در صفحه اول خود گزارش داد. روزنامه الثورة در گزارش خود به حضور هیئت عربی سوری در راهپیمایی روز قدس اشاره کرد. این هیئت دیپلماتیک به ریاست حلیم خدام معاون نخست‌وؤير، وزیر اقتصاد و وزیر رسانه سوریه به ایران اعزام شده بود. روزنامه الثورة تظاهرات تهران را میلیونی عنوان کرد. این روزنامه، گزارشی از راهپیمایی روز قدس در کشور لیبی تهیه و منتشر کرد و نوشت که خطبای مساجد در این روز در خصوص آرمان آزادسازی فلسطین و لزوم مبارزه مسلمین برای تحقق این آرمان سخن گفتند. اقدام هوشمندانه امام خمینی قدس سره الشریف در شرایطی حساس انجام شد. چه آن‌که رژیم اشغال‌گر قدس دست به تحرکات نظامی جدیدی زده بود و از حیث فرهنگی نیز، چند روز پیش از اعلام روز قدس توسط امام، صهیونیست‌ها 18می (28اردیبهشت1358) را به عنوان روز قدس یهودیان اعلام کردند که این ترفند با تصمیم قاطع و انقلابی امام خمینی عملا خنثی و هضم شد. روزنامه فلسطینی الأنباء، 9می1979 گزارش کرد رئیس وقت سازمان بین‌المللی صهیونیسم، اریه دولشین در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد که جشن‌های همگانی روز قدس برای اولین‌بار برگزار خواهد شد. این جشن‌ها در 50کشور و در معابر عمومی خواهد بود. اریه دولشین اعلام کرد که این مراسم هر سال برگزار خواهد شد تا تأکیدی باشد بر وحدت قدس به عنوان پایتخت ادبی برای تمام یهودیان. اریه دولشین افزود که جشن‌های روز قدس آن سال در شانزدهم و هفدهم ماه می خواهد بود چراکه 18ام می مصادف با روز جمعه است و برای پاسداشت از حرمت روز شنبه جشن‌ها چهارشنبه و پنجشنبه برگزار خواهد شد.(الأنباء، 9می1979) با نگاهی گذرا به آثار تولید شده در فضای کشورهای عربی درمی‌یابیم که متأسفانه در برخی آثار عربی زیر سایه شیطنت‌های بیگانگان، تعصبات قومینی و تولید روایت‌های ناروای رسانه‌ای دید مثبتی نسبت به موضع ایران در خصوص آرمان فلسطین و قدس وجود ندارد. به‌طور مثال محمد حامد الأحمری در مقاله «الأوهام و الحقائق فی العلاقات العربیة-الإایرانیة» ابداع روز قدس توسط جمهوری اسلامی را نشانه‌ای برای تلاش ایرانیان برای دست یازیدن به پرونده‌های عربی و تبدیل آن به پرونده‌ای اسلامی-ایرانی-شیعی می‌داند.(العرب و ایران، ص76) هیثم زعفان؛ روز قدس را یک روز نمایشی جلوه می‌دهد و ادعا می‌کند که شعارهای روز قدس در حد شعار باقی مانده و هیچ عملی ضداسرائیل در این روز صورت نگرفته است و در مقابل، جمهوری اسلامی به وسیله سپاه قدس مذهب تشیع را در پوشش صدور انقلاب اسلامی به جهان اهل‌سنت صادر کرده است. این نویسنده شعار عقیدتی مسیر قدس از کربلا می‌گذرد را تحریف کرده و آن را یک شعار توسعه‌طلبانه سیاسی نشان داده است.(الفضائیات الشیعیة التبشیریة، ص125) @rozaneebefarda
روز جهانی قدس؛ ابتکار سیاسی بی‌بدیل امام خمینی و مصداق بارز جهاد تبیین [صفحه 15 از 15] || پرونده ویژه روزنه @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 جمع‌بندی با نگاهی به پیشینه مبارزات جامعه روحانیت و ملت ایران در مقابل توطئه جهانی صهیونیسم باید گفت که تعیین روز جهانی قدس به عنوان شعاری بین‌المللی در صحنه این مبارزه، نه تنها یک امر تشریفاتی و بی‌پشتوانه نیست بلکه ریشه در عمق تاریخ، اعتقادات و سیاست ناب اسلامی دارد. روحانیت بیدار شیعه و در رأس آن مراجع عظام تقلید از ابتدای شکل‌گیری رژیم منحوس صهیونیستی به مبارزه‌ای مستمر و پرتکاپو علیه این نقشه شوم پرداختند و امام خمینی قدس سره الشریف و نهضت اسلامی ایشان نقطه عطفی در سیر مبارزات علیه رژیم اسرائیل بود. امام از آغاز نهضت اسلامی خود، حمایت از مسلمین فلسطین را فرض دانستند و در مقاطع حساس به حمایت از مبارزان فلسطینی پرداختند و با اقدامات هوشمندانه و قاطع خود موجی از حمایت‌های حوزوی و عمومی را به نفع مظلومین فلسطین ایجاد کردند و سایر مراجع عظام تقلید نیز با تأسی از اندیشه‌های اسلامی و با تأثر از قیام امام خمینی حمایت‌های آشکاری را از آرمان آزادسازی قدس ابراز کردند. امام خمینی قدس سره الشریف با گذشت کم‌تر از یک‌سال از پیروزی انقلاب اسلامی و در زمانی که هنوز امور در دست دولت موقت بود آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را به عنوان «روز جهانی قدس» اعلام کردند که این اقدام امام با استقبال ملل آزاده اسلامی مواجه شد و این سنت حسنه بعد از چهار دهه، همچنان پرشورتر از گذشته استمرار دارد و دشمنان درجه یک اسلام را به وحشت انداخته است. @rozaneebefarda
بيانیه آية الله العظمى سيد حسين بروجردی قدس سره در اعتراض به اشغال فلسطین/ سال ۲۷ شمسی 🔶حاشیه روزنه برخی که در ظاهر مدعی پیروی از مرام و مسلک زعمای سلف هستند، سابقه‌ای در دفاع از و دفاع از مردم مظلوم فلسطین ندارند! با وجود اینهمه تفاوت فاحش، اینان نسبتی با آن بزرگان ندارند و این معنا امروز برای بدنه حوزه و عموم متدینان مشهود است. @rozaneebefarda
گوشه‌هایی از حضور حماسی مردم قم در راهپیمایی روز جهانی قدس @rozaneebefarda
راهپیمایی روز قدس روستای قاسم آباد بختگان استان فارس @rozaneebefarda
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🔰 درود و سلام رهبر انقلاب به ملت ایران و امام خمینی در ابتدای سخنرانی روز قدس 👈🏻 رهبر انقلاب: حضور امروز مردم در راهپیمایی روز قدس معنای واقعی حماسه بود 🔺 رهبر انقلاب اسلامی در سخنرانی روز قدس: درود و سلام فراوان بر ملت عظیم‌الشأن ایران که امروز به معنای واقعی کلمه حماسه آفریدند و سلام و درود بر امام بزرگوار راحل که بنیانگذار این بنیان مبارک برای همیشه دورانهای آینده بودند. امروز به معنای واقعی کلمه حضور مردم تا آن جایی که من اطلاع پیدا کردم و بعضی را دیدم در همه جای کشور به معنای واقعی کلمه حماسه بود، باعظمت بود، مردم با انگیزه تمام وارد میدان شدند. این حرکت عظیم مردمی یک کار بزرگ و بابرکت است. حضور شما در میدان سیاسی و مردمی برای دفاع از قدس، دفاع واقعی از قدس است. این دفاع واقعی است. آن کسانی که با جسم و جان خود امروز دارند از قدس، از مسجدالأقصی قبله اول مسلمین دفاع میکنند با این حرکت شما دلگرم میشوند، نیرو میگیرند، استقامت پیدا میکنند و به امید خدا حرکت فلسطینی و مبارزه بزرگ فلسطینی به نتایج نهایی خود که نتایج مبارکی خواهد بود به توفیق الهی نزدیک خواهد شد. 🔺 من امروز درباره مسائل قدس و فلسطین مطالبی را با برادران و عزیزان فلسطینی میخواهم مطرح کنم و به زبان عربی سخن خواهم گفت. در این باره با مردم خودمان بارها صحبت کردیم و مطالبی را عرض کردیم. امروز خطاب من به برادران فلسطینی و همه دنیای اسلام به خصوص برادران عرب است. ۱۴۰۱/۲/۹ 🏷 🌙 @Khamenei_ir
انا لله و انا الیه راجعون حاج نادر طالب زاده به رحمت حق پیوست. طالب‌زاده از نسل جوانانی بود که در دل خانواده‌ای نظامی در عصر پهلوی و از دل آمریکا، مجذوب جاذبه الهی امام خمینی شد و در جرگه حامیان انقلاب اسلامی قرار گرفت و در این راه پربهجت تا پایان عمر ثابت قدم ماند. او را به حق باید ادامه راه آوینی دانست که در پیوند زدن هنر به عرصه جهاد و مقاومت، پیشگام بود. خدایش رحمت کند. @rozaneebefarda
آتشی که از خطبه شعله ور می شد. بررسی دیدگاه آیت الله عبدالکریم زنجانی در مساله فلسطین در خطبه الناریه @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 ▪️از جمله اندیشمندانی که حساسیت بسیاری نسبت به مسئله فلسطین داشت، آیت‌الله عبدالکریم زنجانی بود. وی در سال 1318، به مصر، سوریه و فلسطین سفر و در بیت‌المقدس علیه تهدید صهیونیست‌ها سخنرانی تندی کرد. این سخنرانی در مسجدالاقصی به «خطبه الناریه» (سخنرانی آتشین) معروف شد.(۱) 🔹-ایشان در همان سخنرانی- ضمن اخطار و تحقیر سران رژیم صهیونیستی و دولت های استعمارگر، خطاب به سران کشورهای عرب و مسلمانان گفت: ای امیران عرب! ای مسلمانان با حمیت! در آن هنگام که دول استعمارگر پیروز، دندان‌های خون‌آشام خود را در حال حمله به شما نشان می‌دهند، نیت شوم و پلیدش را عیان می‌بینید که ایده و آرزوهای شما در قاموس عدل و انصافش محلی ندارد و قربانگاه خود را در زوایای تاریک و نکبت بار دلش آشکارا می‌نگرید، چرا سرگردانید؟ به یقین بدانید در این روزگار پرآشوب و غوغا، برای بقای موجودیت خود و جلوگیری از زوال و انقراض خویش از لوح وجود گیتی، جز این وسیله‌ای ندارید که در سایه هماهنگی و اتحاد کلمه، به دفاع جدی از میهن عزیز و قطع شرارت صهیونیزم خون‌آشام و ایادی پلید آن قیام کنید. از پای افتادگان و درماندگان فلسطین را دریابید تا پیروزی بر صهیونیزم و کامیابی در مقابل مخاطرات، از آن شما باشد؛ وگرنه در آن حال، ذلت دائمی و مرگ حتمی در این سرزمین برای اسلام و عرب در کمین شماست."(۲) ▪️پس از پایان این سخنرانی که با حضور ده ها هزار نفر از طبقات مختلف مردم، از علما و شخصیت های سیاسی، تجاری، فرهنگی و رجال نظامی انجام گرفت، جناب مفتی اعظم فلسطین برخاست و در مقابل کرسی خطابه قرار گرفت و خطاب به آیت الله زنجانی گفت: جناب آیت الله، پیشوای محبوب! ارشاد شما در مسجد اقصی برای فلسطین سودمندتر از صدهزار سپاه جنگ جو با تمام تجهیزات بود. شما با بیانات شیوا و مستدل و اعمال درخشان و بی نظیر خود، چنان منتی بر فلسطین نهاده اید که گردش ایام آن را زایل نسازد. این امر چنان شور و هیجانی در فرزندان میهن ایجاد کند که به زودی آوازه دفاع از فلسطین و حفظ شخصیت و حقوق آن، نقل محافل و ذکر مجالس گردد.(۳) -لازم بذکر است وقتی- با وقوع جنگ بین اعراب و اسرائیل، علمای بزرگ اعلان جهاد دادند. مقدم بر آنان آیت‌الله زنجانی بود که فتوای صریح جهاد علیه اسرائیل را داد. این موضع‌گیری از دغدغه­ عمیق او به اصلاح و اتحاد در جهان اسلام بر می‌آمد که حتی حاضر بود جان خود را در این راه فدا کند. تعهد به این رسالت باعث شد پس از اعلام جهاد بگوید: «اگر من توانایی حمل سلاح داشتم جزء اولین کسانی بودم که از عراق عازم جهاد با اسرائیل می‌شدم»(۴) 📚پاورقی ۱. یوسف خان‌محمدی، اندیشه سیاسی شیخ عبدالکریم زنجانی، قم، بوستان کتاب قم، 1388، صص 25-27 ۲. سید محمدسعید ثابت، یگانگی اسلام یا هماهنگی مذاهب مسلمین، ترجمه، عطا محمد سردارنیا، ص ۶۲ ۳. صفحة من رحلة الامام الزنجانى، ص 165 ۴.علی‌اکبر علیخانی و همکاران، اندیشه سیاسی متفکران مسلمان، ج 13، تهران، پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی، 1390، ص 25 @serat_zanjan @rozaneebefarda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 حاج نادر طالب‌زاده با شهید سلیمانی و حاتمی‌کیا در یک قاب @rozaneebefarda
هدایت شده از خبرگزاری فارس
29.65M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 مستند رستاخیز جان 🔹این مستند ساخته مرحوم نادر طالب‌زاده و برگرفته از مقاله شهید آوینی است. @Farsna
هدایت شده از KHAMENEI.IR
سخنرانی_تلویزیونی_به_مناسبت_روز_جهانی_قدس.mp3
2.64M
🎙 بشنوید | صوت کامل سخنرانی رهبر انقلاب اسلامی در روز قدس. ۱۴۰۱/۲/۹ 🏷 📝 متن سخنرانی را بخوانید👇 https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=50116
روزنه
انا لله و انا الیه راجعون حاج نادر طالب زاده به رحمت حق پیوست. طالب‌زاده از نسل جوانانی بود که د
پیام تسلیت مقام معظم رهبری به مناسبت درگذشت بسم الله الرحمن الرحیم با تأسف خبر درگذشت پژوهشگر و هنرمند انقلابی و پرتلاش و پرانگیزه آقای نادر طالب زاده رحمة الله علیه را دریافت کردم. به خانواده و بازماندگان و همکاران و دوستان ایشان صمیمانه تسلیت عرض میکنم و از خداوند متعال رحمت و مغفرت و پاداش نیک برای خدمات باارزش فرهنگی و رسانه‌ای ایشان مسألت می‌نمایم. سیّد علی خامنه ای ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ @rozaneebefarda
🔴قهرمان مبارزه با تحریف 🔻پرونده ویژه بنیاد تاریخ‌پژوهی در بزرگداشت آیت‌الله شهید مرتضی مطهری 🔸قطعه شعری که شهید مطهری در وصف امام خمینی سرود 🔸شهید مطهری از تقابل با انحراف، تا مصادره از سوی منحرفین 🔸بررسی تفاوت اندیشه های شهید مطهری و مهندس بازرگان 🔸مصاحبه کمتر دیده شده مقام معظم رهبری در مورد شخصیت شناسی شهید مطهری/بخش اول 🔸 مصاحبه کمتر دیده شده مقام معظم رهبری در مورد شخصیت شناسی شهید مطهری/بخش دوم 🔸مصاحبه کمتر دیده شده مقام معظم رهبری در مورد شخصیت شناسی شهید مطهری/بخش سوم 🔸مطهری پیش قراول مبارزه با تفکر مادی و التقاط 🔸مبارزه با التقاط و تحریف، از صحابه صدر اسلام تا شهید آیت‌الله مطهری 🔸شهید مطهری؛ مبارزه با خط التقاط و نفوذ 🔸 روش مبارزه شهید مطهری با التقاط 🔸 وقتی شهید مطهری از کتابی به ظاهر اسلامی 300 غلط کشف می‌کند! 🔸خاطره شهید مفتح از دغدغه کم‌نظیر شهید مطهری نسبت به آثار التقاطی 🔸مخالفان مطهری، از مادیون تا ملی‌گراها 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
زندگی بر دهانه آتشفشان در ستایش انقلاب اسلامی [صفحه 1از 2] 💥اختصاصی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 استاد شهید ، شاگرد برجسته آیات بروجردی، علامه طباطبایی و امام خمینی است. عقبه مطالعات حوزوی او به اندازه ای هست که هیچ کس را یارای آن نباشد که او را از سرآمدان علمای معاصر حوزه قم نشناسد. مطهری یک حقیقت است؛ حقیقتی انکارناشدنی و البته همچنان ناشناخته. شهید مطهری هنوز و همچنان مسئله جامعه ایرانی است؛ شناخت سلوک سیاسی و مشرب علمی او، همچنان گره گشاست و تکثیر و تکرار مطهری، همچنان خلأ راهبردی حوزه علمیه در عصر استقرار است. مطهری گرچه به فلسفه دانی و فقاهت و قلم و خطابه و روزآمدی و انقلابی گری و نوگرایی مشهور است اما هنوز ابعاد ناشناخته ای از زندگانی او وجود دارد که استفاده کامل از برکت وجودی وی در گرو دستیابی بدان است. شهید مطهری در نیمه دوم دهه 30 و در دوران زعامت آیت الله بروجردی، همپای برخی استادانش و همراه با بعضی هم طرازانش، بر طرح متمرکز بود. طرحی که بعد از مدت ها هم اندیشی نخبگان و بزرگان حوزه قم، به نتیجه رسید و تنها یک قدم مانده به اجرا، در اتفاقی تلخ و باورناپذیر، تأییدیه اولیه زعیم قم را از دست داد و ناگزیر همه رشته ها به چشم برهم زدنی پنبه شد و به تاریخ پیوست! شکست طرح تحول حوزه در دهه 30 ریشه در دو عامل اصلی داشت؛ 1- کهنه اندیش و ایستایی که هر تغییری را دشمن دیانت و روحانیت تلقی می کردند و این طرح را عامل برهم خوردن روزگار عافیت می پنداشتند. همینان مهم ترین جریان مخالف در مقابل بعض اصلاحات حوزوی آقای بروجردی در قم و نجف بودند. 2- معدود اطرافیان و بعض اعضای بیت آیت الله بروجردی که مع الاسف علاوه بر کج اندیشی، آلوده به هم بودند! همین جماعت ایضا زمینه تحریک و سرکوب فدائیان و فاصله گرفتن برخی فضلای وقت از بیت آقای بروجردی(خاصه امثال امام خمینی و مطهری و بهجت و...) را فراهم کردند. شکست اصلاحات حوزه علاوه بر آنکه زمینه روزآمدی و تحول ساختاری نهاد روحانیت را از بین برد، کناره گیری امام از بیت آقای بروجردی، قهر آقا مرتضای حائری از قم و کوچ مرتضی مطهری به تهران را در پی داشت! در واقع با این اتفاق تلخ، سه نسل مؤثر از حوزویان از نقش آفرینی جدی در تحولات حوزه، برکنار ماندند. زندگانی مرحوم مطهری در بدو ورود به تهران، با تلخی های فراوانی همراه بود؛ شاید مرور آن مقطع، تسکینی باشد برای طلاب مجاهدی که این روزها با سختی معیشتی به مجاهده علمی مشغولند. مطهری اما آبدیده بود، صبر کرد، تلاش کرد و دوام آورد. او در مدتی نه چندان طولانی با محیط جدید خود را وفق داد بدون آنکه رنگ محیط به خود بگیرد. دوران تأثیرگذاری مجتهد اراده مند قم در تهران آغاز شد؛ او در دانشگاه تدریس داشت اما برخلاف برخی علمای تهران، به درس و بحث بسنده نکرد و این بود که به مرور از محافل مذهبی مانند گرفته تا مجامع روشنفکری مانند انجمن های اسلامی معلمان و مهندسان و حسینیه ارشاد، رد پایش پیدا شد. روح حقیقت طلب مطهری موجب شد پرسش های تازه را به معارف دین عرضه کند و با استنطاق از منابع دینی، پاسخ های عمیق، اجتهادی و روزآمد را به مخاطب ارائه دهد و همین روند بود که بر محبوبیت و تأثیرگذاری جدی او در پایتخت افزود. در کنار برداشت های اجتهادی و تعامل گسترده با طیف های مختلف فکری، شاخصه مهم مطهری اما، فاصله گذاری عقیدتی و فکری او با پیروان مکاتب انحرافی و نحله های التاقاطی بود. مطهری گرچه به اقتضای تکلیف با همگان نشست و برخاست داشت (که البته ممکن است در تحلیل های پسینی نقدهایی نیز بدان وارد باشد)، اما هم مطهری و هم همنشینان او خوب می دانستند که نمی توان در او طمع کرد. این است که مطهری گرچه از تاسیس متاع تا تشکیل حسینیه ارشاد، با امثال بازرگان و سحابی و دیگران همنشین بود اما هرگز هضم نشد و هیچ کس نتوانست او را مصادره کند. او خودش بود! چنانکه همنشینی با امثال هم نتوانست طهارت سیاسی او را به ننگ و عار درباری بودن بیالاید. ادامه یادداشت در: https://eitaa.com/rozaneebefarda/8188 @rozaneebefarda ادامه👇