سروش محلاتی و هویتزدایی از جهاد اسلامی
[صفحه ۴ از ۶]
ایشان در ادامه با ذکر یک روایت از حضرت امام صادق، این امر را بُعد اخلاقی و الهیِ جهاد اسلامی عنوان میکنند و میفرمایند که جهاد اسلامی، جنگ برای خداست و احیای فطرت. طبیعتا وقتی فردی در حال بازگشت به فطرت خویش است کشتن او جایز نیست. (ر.ک: تفسیر سوره برائت، ص115-114)
ایشان در دوران رهبری خود نیز این اندیشه را حفظ و بر اساس آن پیش رفتند:
«در جهاد، تعدّی و تجاوز به حقوق انسانها نیست. در جهاد، بهانهگیری و کشتن این و آن نیست. در جهاد، از بین بردن هرکسی که مسلمان نیست دیده نمیشود. جهاد، یک حکم الهی است که بسیار هم با عظمت است. اگر جهاد باشد، ملتها سربلند خواهند شد. »(1372.12.13)
محمد محلاتی بدون در نظر گرفتن نکات فوق، مطالبی را به مقام معظم رهبری نسبت داد که بیشتر با روحیه عملگرایانی چون هاشمی رفسنجانی مناسبت داشت که در جریان مبارزات انقلابی با گروهک تروریستی-الحادی منافقین نیز ارتباط خود را قطع نکردند. او در میانه این سخنرانی، گفت:
«تفسیر اول از آیات که نگاه کفرستیزانه است میگوید از این آیات(برائت/123) استفاده میشود که مسلمانها باید با کفار مبارزه کنند ولی در مبارزه با کفر از کجا باید شروع کرد؟ هرکسی باید نزدیکترین کافرانی را که در دسترسش هست با آنها جهاد را آغاز کند.... این آیه خطابش به همه مسلمانها در همه دنیاست هرکس هرجا هست سراغ نزدیکترین کفاری که در دسترس او قرار دارد باید سراغ او برود ... این یک نگاه. هیچ قیدی هم در این آیه نسبت به موضوع ظلم و ستم وجود ندارد.»
محلاتی با تبحر این دیدگاه خاص را به مقام معظم رهبری نسبت داد و مطلب را بهگونه جلوه داد که گویی مقام معظم رهبری هیچ فرقی میان کافر حربی و کافری که متعرض مسلمانان نشده، نمیگذارند و اعتقاد دارند باید با همه مقاتله کرد. حال آنکه ایشان در همان تفسیر برائت میان این دو گروه از کفار تفصیل قرار دادهاند:
«خدا دستور نميدهد كه همهى كفّار را دشمن بداريم. در آيهى «لا يَنْهاكُمُ اللّهُ عَنِ الَّذِينَ لَمْ يُقاتِلُوكُمْ فِي الدِّينِ»؛ كفر اعتقادى مراد نيست، بلكه مراد كفر عملى است و ميفرمايد: با آنها كه با شما جنگ دارند، جنگ كنيد، ولى به آنها كه ضربه نزدهاند، كارى نداشته باشيد. پس مراد از كافر در اينجا كسى است كه به صف مسلمانان ضربه وارد ميكند؛ چه در ظاهر كافر باشد و چه در باطن. چنين افرادى بايد منفور باشند و نبايد آنها را دوست داشت.»(تفسیر سوره برائت، ص547)
آیا محمد محلاتی، با آن همه ادعا، نمیدانست برای تبیین جامع اندیشههای یک مرجع تقلید و عالم برجسته باید چند صفحه قبلتر از محل استشهاد را خواند؟! آیا استشهاد به کلمات متشابه یک اندیشمند اسلامی روشی اخلاقی است؟!
همانطور که پیش از این گفته شد تفسیر مقام معظم رهبری ذیل آیه 123 سوره مبارکه برائت عام است اما قید و قیود آن را در آیات پیشین تبیین کرده بودند. علاوه بر قید ذکر شده؛ «مبارزه با ائمه کفر» قید دیگری است که باز هم با سانسور محمد محلاتی مواجه شد.
مقام معظم رهبری در ذیل آیه 12 سوره برائت تصریح میکنند که جهاد اسلامی مقاتله با تمام کافران نیست بلکه مبارزه با سران کفر است که ظلم کردهاند و مانع پیشرفت دین شدهاند:
«قرآن میفرماید:«فقاتلوا أئمة الکفر» ائمه و امامان کفر را بکشید؛ نمیگوید «فقاتلوهم»، یا «فقاتلوا الکفر». «امامان کفر»، پیشوایان و زمامداران و سردمداران کفرند. اگر قبیله خزاعه نقض عهد کردند، بقال و کاسب، خلافی نکردهاند؛ بلکه رؤسای آنها هستند که پیمان شکستند و مانع پیشرفت دین شما شدند... آیه میخواهد بگوید اگر نقض عهد کردند، با ائمه آنها بجنگید؛ چون آنها غدههای چرکین اجتماعند که مانع مسلمان شدن مردم میشوند.»(تفسیر سوره برائت، ص127)
عجیب است که محلاتی در این سخنرانی تلاش کرد از مقام معظم رهبری چهرهای متصلب و خشن، که در اندیشه جهادی خود به ابعاد اخلاقی توجه ندارد بسازد اما ایشان در جایجای تفسیر سوره برائت ابعاد اخلاقی جهاد را تبیین کردهاند که محلاتی با بیاخلاقی هرچه تمام، به هیچکدام از آن مطالب اشاره نکرده است.
آیتالله العظمی خامنهای در این تفسیر میفرمایند:
«در جمله پایانی [آیه 12 سوره برائت] هدف از جهاد اسلامی را معین میکند و میفرماید: با ائمه کفر مقاتله کنید، شاید برگردند؛ یعنی اسلام، خواهان انتقامگیری نیست بلکه میخواهد مشرکان به راه برگردند. این شیوه هم نشاندهنده بزرگواری اسلام است.»(تفسیر سوره برائت، ص128)
@rozaneebefarda
سروش محلاتی و هویتزدایی از جهاد اسلامی
[صفحه ۵ از ۶]
3. نسبتسنجی میان اندیشه تفسیری شهید بهشتی و مقام معظم رهبری
روشن شد که شهید بهشتی، برخلاف مزعومات محلاتی، قائل به لزوم جهاد ایدئولوژیک هستند و مقام معظم رهبری نیز اعتقادی به مقاتله با تمام کفار جهان(اعم از متسالم و حربی، کافر عادی و ائمه کفر و...) نیستند و تفاوت مبنایی اساسی میان این دو متفکر و مسئول برجسته اسلامی وجود ندارد هرچند اختلافات جزئی در پارهای از مسائل، لازمه هر اجتهادی است.
4. ثمرات مورد ادعا در ترازوی نقد
4.1. نقد ثمره اول
محمد محلاتی در ابتدای سخنرانیش ثمراتی را برای هر یک از دو نگاه «کفرستیزی» و «ظلمستیزی» برشمرد. او ادعا کرد طبق نگاه ظلمستیزی: جهاد یک اصل حداقلی تلقی میشود فقط در برابر کسی که ظلم و ستم میکند وظیفه ایستادگی داریم و مسئولیتی از نظر مبارزه نداریم و درگیری نداریم. اما بر اساس نگاه کفرستیزی: جهاد قلمروی حداکثری پیدا میکند.هرجا کفر هست باید مبارزه کنیم. چه کافر متعرض ما باشد چه نباشد ما باید کفر را از بین ببریم قلمرو مبارزه بسیار گسترده خواهد بود.
فارغ از بیاساس بودن اصل تقسیمبندی جهاد به موارد ذکر شده، که پیش از این اثبات شد، این ثمره نیز بیوجه است. چه آنکه اگر کسی جهاد را «مبارزه با ظلم» بداند باید هرجا به هر گروه، جماعت یا حتی شخص ظلم شد وارد عمل شود و از مظلوم دفاع کند. یعنی اگر در یکی از کشورهای آمریکای لاتین آمریکای لاتین جنگ درگرفت، مسلمانان باید ببینند کدام طرف مظلوم است و در کنار وی با ظالم مبارزه کنند یا اگر در یکی از کشورهای آفریقایی ظلمی رخ داد مسلمانان بسیج شوند و به دفاع نظامی از کشور مظلوم بپردازند.
با توجه به دنیای آشفته کنونی که نتیجه سلطه کفار مستبدی همچون ایالات متحده آمریکاست، از قضا جنگهای داخلی یا خارجی در اقصی نقاط عالم در جریان است که بههرحال یک طرف آن ظالم است و طرف دیگر مظلوم یا هردو طرف ظالماند و ظلمِ یکی کمتر. در هر صورت طبق نسخه آقای محلاتی، که تلاش میکرد آن را از زبان شهید بهشتی بیان کند، مسلمانان باید در سرتاسر عالم بگردند و هرکجا ظلمی دیدند اسلحه بکشند و ظالم را از بین ببرند و در این زمینه هم فرقی نمیکند. مگر اینکه آقای محلاتی ادعا کند که وجوب جهاد تنها در صورتی است که به خودِ مسلمانان و کشور آنها تعرضی شود که این فرض همانطور که گفته شد ارائه تفسیری سکولاریستی از مفهوم دینی جهاد است و جهاد طبق این نگاه چیزی جز اسلحهکشی برای حفظ منافع دنیوی نیست که البته این امر هم در حد خود مطلوب است اما مفهوم دینی جهاد شامل مصادیقی فراتر از این قبیل امور میشود.
4.2. نقد ثمره دوم
محمد محلاتی ادعا کرد طبق نگاه ظلمستیزی جهاد یک مبنای اخلاقی و انسانی پیدا میکند و به همه انسانها میتوانیم توصیه کنیم و همانطور که مؤمنان مشمول این اصل هستند کافران و ملحدان را هم میتوانیم دعوت کنیم که شما مقابل ظلم بایستید اما طبق نگاه کفرستیزی جهاد اختصاص به مؤمنان پیدا میکند و اگر بخواهیم تعمیم به دیگران بدهیم، قهرا اگر آنها از نظر ما کافر هستند و باید با آنها بجنگیم تا کفر از بین بروند ما هم از نظر آنها کافر هستیم و دین آنها را قبول نداریم آنها هم باید با ما درگیری داشته باشند.
در نقد این مطلب اولا باید گفت که اخلاق امری سکولار و جدا از دین نیست تا با دینی شدن یک مفهوم، اخلاق کنار برود و با غیردینی شدن آن، اخلاق بیاید. ثانیا جهاد اسلامی با همان مفهوم دینی میتواند غیرمسلمانان را هم دعوت به جهاد کند. چه آنکه گفته شد طبق نگاه اصیل مفسرین شیعه بهویژه مقام معظم رهبری و شهید بهشتی جهاد در مفهوم دقیق آن مبارزه با سران کفر است، یعنی مبارزه برای از بین بردن کسانی که جماعتی از مردم را تحت سلطه زورمدارانه خود قرار دادهاند و اجازه پیشرفت دین حق را، که ضامن حقوق دنیوی و اخروی آنان است، نمیدهند. قهرا اگر مبلغان اسلامی این دید عمیق را درک کنند و توان ارتباط با مردم عادی، ولو غیرمسلمان، را داشته باشند میتوانند با برشمردن ویژگیهای مثبت حکومت اسلامی و همچنین مظالم و جنایات ائمه کفر، مردم را علیه رؤوس کفر بسیج کنند کما اینکه پیش از پیروزی انقلاب اسلامی با درایت امام خمینی قدس سره الشریف مردم ایران اعم از مسلمان و غیرمسلمان به مبارزه با رژیم طاغوتی-آمریکایی شاه پرداختند و پس از پیروزی نیز بیش از نود درصد مردم، اعم از مسلمان و غیرمسلمان، به «جمهوری اسلامی» رأی مثبت دادند و شرایط حاضر نیز با تدبیر مقام معظم رهبری بسیاری از مردم غیرمسلمان کشورهای مختلف در مبارزه با استکبار جهانی با ملت مسلمان ایران همراه و همصدا هستند و در مواردی، به تظاهرات و اعتراض به حکومتهای طاغوتی خود نیز پرداختهاند.
خلاصه آنکه حرفهای سروش محلاتی در مبنا و لوازم از جهات مختلف مخدوش است.
@rozaneebefarda
سروش محلاتی و هویتزدایی از جهاد اسلامی
[صفحه ۶ از ۶]
5. دیدگاه آقای هاشمی رفسنجانی در آیه 123 سوره برائت
اشاره
بعد از پاسخگویی مستند و مستدل به مدعاهای واهی سروش محلاتی در مورد دیدگاه آیتالله بهشتی و مقام معظم رهبری، از باب جدال احسن، مواجههای جدلی با ادعاهای او نیز خالی از لطف نیست!
از آنجا که سروش محلاتی خود را مرید فکری هاشمی مینمایاند و در انظار سیاسیون نیز بعنوان مقلد سیاسی هاشمی رفسنجانی شناخته میشود، از باب قاعده "الزموهم بما الزموا به أنفسهم" ضمن بازخوانی دیدگاه تفسیری آقای هاشمی، مشخص خواهد شد که انگارههای ناصواب تفسیری وی، حتی با مراد فکری_سیاسیاش نیز ناسازگار است(البته اگر تفسیر راهنما که توسط یک گروه نویسندگان در دفتر تبلیغات تنظیم شده را بتوان بعنوان نظر تفسیری آقای هاشمي پذیرفت)
این مقایسه نشان میدهد که او در طرح مسائل شاذ، اینبار نیز به راه افراط کشیده شده است!
🔻برخی از مفسرین آیه 123 سوره مبارکه برائت را مفید این معنا دانستند که مسلمانان در هر نقطه از عالم که هستند با نزدیکترین عناصر کفر بجنگند تا در نهایت کفر ریشهکن شود. محلاتی به این تفسیر اشاره کرد و آن را منسوب به نگاه دوم، یعنی «نگاه کفرستیزی در جهاد» دانست و در ادامه مباحث خود گفت کسانی که این نگاه را دارند متأثر از سیدقطب هستند و افکار سیدقطب هم منشأ شکلگیری داعش است. خلاصه آنکه سروش محلاتی ادعا کرد آبشخور فکری کسانی که این نوع تفاسیر را از آیات جهاد ارائه میکند با داعش در این زمینه یکی است.
ما در مطالب پیشگفته بطلان ادعاهای بیاساس وی را اثبات کردیم و در این مقطع، میخواهیم ببینیم پیر مراد سروش محلاتی یعنی آقای هاشمی رفسنجانی چه تفسیری از آیه 123 سوره برائت ارائه کرده است؟ طبیعتا اگر هاشمی رفنسجانی نیز قائل به لزوم مبارزه با کفار همسایه برای ریشهکن کردن کفر باشد مشمول حرفها و برچسبهای وی میشود.در ادامه متن تفسیر راهنما، که توسط هواداران آقای رفسنجانی به عنوان یکی از آثار ایشان معرفی میشود، خواهیم آورد:
« يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا قاتِلُوا الَّذِينَ يَلُونَكُمْ مِنَ الْكُفَّارِ وَ لْيَجِدُوا فِيكُمْ غِلْظَةً وَ اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ مَعَ الْمُتَّقِينَ (123)
اى كسانى كه ايمان آوردهايد، [نخست] با آن گروه از كافران [متجاوز] كه در همسايگى شما هستند پيكار كنيد، و بايد در شما درشتى و صلابت احساس كنند، و بدانيد كه خدا با تقوا پيشگان است.
1- فرمان الهى به مؤمنان در اسلام مبنى بر مبارزه و پيكار با جوامع كفرپيشه همجوار خويش
يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا قاتِلُوا الَّذِينَ يَلُونَكُمْ مِنَ الْكُفَّارِ
2- گسترش بخشيدن به اسلام در سرزمينهاىكفر بهصورت گامبهگام و پياپى و اولويتدادن دشمنان نزديكتر وهمجوار، از اهداف راهبردى جهاد در اسلام
قاتِلُوا الَّذِينَ يَلُونَكُمْ مِنَ الْكُفَّارِ
فرمان خدا به درگيرى با كافران همجوار همواره به قوت خويش باقى است. يعنى با تسخير يك سرزمين كفر و تبديل آن به سرزمين اسلام باز هم خطاب آيه متوجه مؤمنان است. و بايد با كفارى كه اكنون همجوار شدهاند درگير شوند.
3- تشكيل حكومت واحد جهانى در پرتو ايمان و جهاد، ايدهاى الهى
قاتِلُوا الَّذِينَ يَلُونَكُمْ مِنَ الْكُفَّارِ
فرمان خدا به پيكار با كافران مجاور و تسخير پياپى سرزمينهاى كفر مىتواند بيانگر ايدهاى باشد كه در برداشت ياد شده آمده است.» (تفسیر راهنما، ج7، ص243-242)
▫️بر اساس توضیحات مندرج در تفسیر راهنما و طبق شاغول آقای محمد محلاتی، ظاهرا آقای هاشمی رفسنجانی نیز جزء قائلین به «جهاد کفرستیز» است و با بافتههای محلاتی، لاجرم بايد چنین نتیجه گرفت که آقای هاشمی نیز از آبشخور فکری #داعش متأثر بوده و جهان را با تفکرات تند و افراطی به وضع نامطلوبی دچار کرده است.
آیا آقای محلاتی این اوصاف را در خصوص پیر و مرادش میپذیرد؟
یا اینکه به سایر نمودهای فکری وی مراجعه میکند و توجیهی برای آن میتراشد؟
خلاصه کلام آنکه:
جناب آقای محلاتی در اقدامی بی نتیجه و البته هنرمندانه، تلاش نمود به ارائه تفسیری تحریفآمیز از دیدگاه شهید بهشتی و مقام معظم رهبری پرداخته، این دو اندیشمند بزرگ معاصر را مقابل هم قرار دهد و دیدگاههای تفسیری مترقی و مستحکم آیتالله العظمی خامنهای را به اردوگاه فکری افراطگرایان اهل سنت منتسب سازد و از این راه بین خشونتها و افراطگراییهای داعش و نوسلفیه با نظام جمهوری اسلامی، اینهمانی و ذهنیت مشترک ایجاد نماید اما زهی خیال خام!
ذنابه
انتظار میرود جناب آقای محلاتی در راستای احترام به اصل گردش آزاد اطلاعات و حفظ حقوق مخاطبان خود(که در معرض مطالب تحریفآمیز وی قرار گرفتهاند) یادداشت حاضر را در کانال رسمی خود قرار دهد و صدالبته متقابلا جوابیه او بر این یادداشت نیز در روزنه منتشر خواهد شد.
۲۰تیرماه ۱۴۰۱
جاده نجف_مهران
@rozaneebefarda
پیشینه حجابستیزی در ایران/۱
شبههپراکنی مدیر مدرسه آمریکایی شمیران علیه حجاب به روایت سیدمحمد کمرهای(شهریور ١٢٩٨ ه.ش)
ميرزا محمود تجريشى و رفيق دمكرات آنجاى خودمان را ديده، صحبت خودش را با رئيس مدرسه امريكايى شميران كه مبلّغ به دين مسيحيت بود نمود که... تنقيد دربارۀ حجاب نمود كه مانع از سعادت اجتماعى بشر است.
من گفتم آيا انسان داراى شهوات هست و آيا هرچه چشمش ديد دلش مىخواهد، پس بيشتر سعادت اجتماعى را ديدن مردها زنها را مىشود لااقل اگر متمدن هم عموما شدند انسان زنهاى خوب غير را ديد با زن خودش بدسلوكى مىكند. (روزنامه خاطرات سیدمحمد کمرهای، ج٢، ص١٠٨۶)
#حجاب
@rozaneebefarda
پیشینه حجابستیزی در ایران/۲
روند مبارزه با حجاب اسلامی به روایت یک سیاح فرانسوی در دوره قاجار (بیش از صد سال قبل)/بخش نخست
خوشبختانه از وقتی كه مدرسه آمريكایی و مدرسه ريشارد خان فرانسوى در تهران تأسيس شده است پارهاى از دختران با روى باز در كلاس درس حاضر میشوند ولى در كوچه با همان چادر رفتوآمد مینمايند.
يكى از اين دختران كه پدر نداشت و در مدرسه امريكایی تربيت يافته بود شجاعتى از خود بروز میداد و بدون چادر در كوچه و خيابان حركت میکرد و مردم هم او را آقا كوچولو مینامیدند... متأسفانه اين دوشيزه بدبخت بهمرض سل مبتلا گرديد و طولى نكشيد كه با حيات بدرود گفت
...بعد از او كسى رفتار او را تقليد نكرد ولى يكى از زنان كه در مجلات مقالاتى مینوشت و امضايش (اسير جوال خانم) بود با قلم با اين عادات مبارزه میکرد و مقدمات رفع حجاب را فراهم مینمود. ما آرزومنديم اين بذرى كه تازه در ايران افشانده شده محصول مطلوبى دهد.
(سفرنامه از خراسان تا بختیاری، صص ٢٩۵-٢٩۴، هانری، رنه دالمانی سیاح و عتیقهباز فرانسوی که اواخر قرن نوزده و اوائل قرن بیست به ایران سفر کرد)
@rozaneebefarda
پیشینه حجابستیزی در ایران/ ۳
روند مبارزه با حجاب اسلامی به روایت یک سیاح فرانسوی در دوره قاجار (بیش از صد سال قبل)/بخش دوم
اخيرا در يك روزنامه فكاهى كه توسط مسلمانان در روسيه منتشر میگردد گراور بزرگى را مشاهده كردم كه شكل رنگين مضحكى داشت، در اين گراور يک زن ايرانى ديده میشد كه با روى پوشيده در كالسكه مجللى نشسته بود و جمعى از فراشان و نوكران پياده و سواره در جلو او افتاده بودند و به عابرین امر میکردند كه صورت خود را برگردانند و بكالسكه نگاه نكنند و تمام مردان حتى پسران كوچك هم روى خود را برگردانده و پشت بكالسكه كرده بودند، بعضى از مردان هم چشمان خود را بسته بودند و از همه مضحکتر سگى هم در پائين اينصورت ديده ميشد كه سر خود را برگردانده بود تا چشمانش بكالسكه نيافتد.
بديهى است كه تأثير اين نوع حملات بر ضد عقايد و عادات قديمى بيش از تأثير نطق و بيان خواهد بود و طولى نمیکشد كه به نتيجه مطلوب خواهد رسيد.
(سفرنامه از خراسان تا بختیاری، صص ٢٩۵-٢٩۴، هانری، رنه دالمانی)
@rozaneebefarda
هدایت شده از KHAMENEI.IR
پیام رهبر انقلاب به اولین جشنواره ملی و بینالمللی سرود فجر
حضرت آیتالله خامنهای در پیامی به اختتامیه اولین جشنواره ملی و بینالمللی سرود فجر، سرود را از ظرفیتهای هنری گرانبها برای گسترش ارزشهای معرفتی و عملی و کشور ایران را از سرآمدان این حوزه توصیف کردند.
متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:
بسم اللّه الرّحمن الرّحیم
سرود یکی از ظرفیتهای هنری گرانبها برای گسترش ارزشهای معرفتی و عملی است. ترکیب بدیعِ شعر و صدا و آهنگ در اجرای دستجمعی، راز اثرگذاری استثنائی سرودهای مذهبی و ملّی در همه جای جهان است، و بحمدالله ذوق و سلیقه و هنر ایرانی، در این بخش هم توانسته است کشور عزیز ما را در شمارِ سرآمدان قرار دهد.
اکنون با تشکر از دستاندرکاران ترویج سرود، آنان را به زبدهگزینی در همهی اجزاء سهگانهی یادشده و نیز پرهیز از دنبالهرویهای زیانبار، و نیز انتخاب موضوعات ارزشی اسلامی و انقلابی و ملّی توصیه میکنم.
والسلام علیکم و رحمةالله
سیّدعلی خامنهای
۱۴۰۱/۰۴/۲۱
10.15M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞نماهنگ |ویژه عید غدیر
🌀همخوانی عیدانه بسیار زیبا از نوجوانان دهه نودی
⚜عَلیّ وَلىُّ اللَّه⚜
📌کاری از:
💠گروه تواشیح نوجوانان تسنیم💠
⭕️در مدح حضرت امام علی علیه السلام
📺مشاهده و دریافت نسخه باکیفیت:
🌐 aparat.com/v/QmVHA
📲مشاهده آثار گروه تسنیم:
🖥 @tasnim_esf
#عید_غدیر
#غدیر
@rozaneebefarda
🌟اولین سالگرد درگذشت استاد محمدحسین فرجنژاد
✨افتتاحیه مدرسه رسانهای استاد محمدحسین فرجنژاد
🔸با سخنرانی استاد حسن عباسی
🔹و اکران مستند «سرو بیقرار»
◾️به همراه تقدیر از استاد برتر دشمنشناسی استاد شمسالدین رحمانی
⏰جمعه 24 تیرماه ساعت 16:30
📆قم، بلوار امین، سالن همایش مدرسه معصومیه
@rozaneebefarda
15.94M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⏰ #هم_اکنون
📹 نگاهی به اولین سالگرد درگذشت استاد محمدحسین فرجنژاد
🚨پوشش آنلاین همایش و مراسم حوزوی توسط روابط عمومی مرکز بسیج اساتید مدیران و نخبگان حوزه علمیه قم
https://eitaa.com/joinchat/8585328C9df04db308
هدایت شده از شجرطوبی
محاکمه حمید نوری؛ آتشی دیگر بر آخرت آقای منتظری
دیروز در آخرین جلسه دادگاه نمایشی محاکمه آقای نوری در سوئد که مدعیان و شاهدان آن منافقین زخم خورده از نظام بوده که از حکم تاریخی حضرت امام کینه به دل داشتند، آقای نوری به حبس ابد محکوم شد و پرونده محاکمه وی بسته شد، اما در دادگاه الهی پرونده ای دیگر برای شیخ حسینعلی منتظری، در همین باره باز گردید.
دادگاه فرمایشی سوئدی بخاطر اشتغال آقای نوری در دستگاه قضایی ایران در دهه 60 به وی اتهام قتل عمد در ماجرای اعدام منافقین در سال 1367 را زده و به همین خاطر ایشان را محکوم کرد و البته موجبات شادی و سرور منافقین و ربع پهلوی را نیز در پی داشت.
اما ربط این ماجرا به آقای منتظری این است که یکی از مهم ترین استنادهای مدعیان و شهود دادگاه (از جمله جفری رابرتسون وکیل انگلیسی) در محکوم کردن آقای نوری، نامه های اعتراضی منتظری به حکم تاریخی امام خمینی درباره منافقین کوردل و نیز فایل صوتی منتظری با جمعی از مسئولان وقت قضایی کشور بود، که اتفاقا توسط پسر وی احمد منتظری در سال 1395 و در اصل برای مهیا کردن خوراک تبلیغاتی و انتخاباتی برای رای آوری مجدد حسن روحانی، منتشر گردید.
ماجرای دادگاه آقای نوری برای چندمین بار برای تاریخ روشن ساخت که منتظری به فرموده حضرت امام خمینی در ماجرای مجازات منافقین کوردل چه خدمت ارزنده ای به استکبار کرد و البته عذابی سخت را برای آخرت خود به ارمغان آورد، همان هشداری که امام خمینی در نامه ۶۸/۱/۶ به او متذکر شد و از از او خواست تا توبه کند تا در قعر جهنم نسوزد، ولی او را گوش شنوایی برای این انذار نبود که نبود.
shajartooba 🌿