eitaa logo
روزنه
6.3هزار دنبال‌کننده
4.3هزار عکس
2.2هزار ویدیو
260 فایل
دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر ارتباط با ادمین @M_shahidani
مشاهده در ایتا
دانلود
طرح آمریکایی ها برای نفوذ در حوزه نجف.pdf
4.06M
💥پست ویژه طرح ها برای در منبع: کانال رحا 🔶حاشیه با توجه به برنامه‌ریزی پیچیده آمریکایی ها، دقت و نظارت ویژه ای برای حضور طلاب عزیز در حوزه مقدسه نجف اشرف لازم است. طبعا تذکر خطرات آتی احتمالی، هرگز به معنای نفی کلی زحمات نهادهای خدوم صیانتی و نظارتی و بخش بین‌الملل حوزه علمیه قم نبوده و نیست. @rozaneebefarda
💥پیش نوشت سرنوشت سمپاتهای سازمان مجاهدین در قم @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 تعدادشان زیاد نیست، اما کم شان هم زیاد است. ردیابی شان وجهی نداشت اگر در خط تقابل با انقلاب اسلامی قرار نمی گرفتند اما انگار حالا که از جبهه سازی علیه انقلاب اسلامی در دل حوزه دست برنمی دارند، چاره ای جز مرور تاریخ نیست این ضرورت را باید پی گرفت؛ ولو بلغ ما بلغ... @rozaneebefarda
روزنه
مروری بر اسامی و سوابق میهمانان حوزوی آقای #حسن_روحانی 💥اختصاصی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 در ضیافت افطا
روزنه: /۱ 🔹rasoul gh: سلام با دعای قبولی طاعات و عبادات به نظر حقیر، این مطلب تان، درباره دیدار جمعی از روحانیون با رئیس جمهور، متن یادداشت بیش از حد تند است این گزاره که هر دیداری به منزله تایید و ترویج دیدار شونده است، هیچ گاه کلیت نداشته و لذا نمی تواند صحیح باشد، چون ممکن است انگیزه های دیگری مانند نصیحت، اتمام حجت، رساندن پیام جامعه به سردمداران و غیره داشته باشد دقت در عکس ها هم نشان میدهد، دیدار به صورت محفلی نبوده و مختص به گروه خاصی از روحانیون نیستند، لذا آقایانی مانند مصباحی مقدم و سید رضا تقوی که قطعا از روحانیون منتسب به جناح مخالف اعتدال و اصلاحات هستند، نیز حضور داشتند، البته روحانیون جناح اعتدلال (غروی، نواب و ...) و جناح اصلاحات بیشتر حضور داشته اند وفقکم الله لمرضاته @rozaneebefarda
💥پست ویژه آیا میرزای شیرازی مخالف ورود روحانیت به سیاست بود؟ ⚡️نقدی بر اظهارات آیت الله گرامی پیرامون دیدگاه سیاسی میرزای شیرازی [صفحه ۱ از ۲] 💥اختصاصی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔸اخیرا بخش گزینش شده ای از مصاحبه سایت با با عنوان «فراز و فرود پایگاه مردمی روحانیت»(http://mobahesat.ir/15449) (مربوط به تاریخ 21 آذر ماه 1396 که در همان زمان در سایت جماران بازنشر گردید؛https://www.jamaran.ir/fa/tiny/news-811605 ) در تاریخ 14 اردیبهشت98 در کانال تلگرامی بازنشر گردید. 🔸این متن شامل خلاصه ای از بخش ابتدایی مصاحبه آقای گرامی و با تمرکز بر «عدم ورود روحانیون و علما در سیاست» و در پی اثبات این مدعاست که برکنارماندن از حکومت، روحانیت را در موضع انتقادی قرار می دهد و به نفع دین تمام می شود ولی ورود روحانیت به سیاست و تشکیل حکومت، به تضعیف آن می انجامد؛ ادعایی که مع الاسف با استناد به نقل قولی از صاحب فتوای بیان شده است. آقای گرامی در این گفتگو چنین می گوید؛ 🔻🔺«مرحوم آقای آشیخ محمدتقی آملی در تهران از قول آشیخ عبدالنبی نوری نقل کرده بودند که هنگامی که می‌خواست به مکه برود، از طریق استانبول رفته بود. آقای آشیخ محمدتقی آملی به ایشان می‌گوید که اگر شما می‌خواهید به مکه بروید، خوب است از طریق استانبول که می‌روید ملاقاتی هم با سید جمال الدین اسدآبادی داشته باشید. ایشان این کار را انجام می‌دهند. سید جمال الدین هم به ایشان می‌گوید شما می‌خواهید به مکه بروید؛ به‌هرحال به سامرا هم می‌روید؛ نزد میرزای شیرازی بروید و ایشان را وادار کنید با ناصرالدین شاه مبارزه کند؛ این فرد ظالم و ستمگر است. ایشان می‌گویند که اگر من هم بگویم میرزا ترتیب اثری نمی‌دهد؛ اما من می‌گویم. هنگامی که به سامرا و نزد میرزا می‌رود به ایشان هم مطالب را می‌گوید، میرزا می‌گوید تو که خودت این حرف را قبول نداری؛ اگر قبول داشتی تو را پیش خودم راه نمی‌دادم. سپس میرزا می‌گوید بالاخره ناصرالدین شاه هر خرابی‌ای هم دارد سلطان شیعه است. بعد می‌گوید سه نفر هستند که اصرار دارند حکومت را خود من بگیرم؛ یکی خود ناصرالدین شاه که هوسش به قدری غالب است که از جمع بین اختین در ازدواج نگذشت؛ یعنی دو خواهر را با هم عقد کرده بود؛ چنین کسی چطور حکومت را به من می‌دهد؟ بنابراین او می‌خواهد آبروی ما را ببرد. دوم میرزا ملکم‌خان، متولد جلفا و متمایل به انگلستان است. او نیز اصرار دارد که من حکومت را بگیرم؛ او هم به این علت است که می‌خواهد آبروی من برود. سوم هم سید جمال‌الدین اسدآبادی است که او هم دوست دارد من حکومت را بگیرم که این هم از سادگی ایشان است. اداره‌ی حکومت به این راحتی نیست. اکنون ما در بین مردم وجهه و آبرو داریم. اگر بخواهیم حکومت کنیم کجا این‌همه گروه متدین داریم که کل مملکت را در اختیار بگیریم؟ این‌ها می‌روند و کارهای نادرستی انجام می‌دهند که به نام ما نوشته می‌شود.» 🔵بررسی تاریخی محتوای مصاحبه🔴 🔸با توجه به بازنشر هدفدار و شیطنت آمیز این مصاحبه توسط برخی از فعالان ۸۸، نوشته حاضر فارغ از دیگر اظهارات موجود در مصاحبه، به بررسی سندی و محتوایی نقل قول آیت الله گرامی از میرزای بزرگ خواهد پرداخت تا بطلان تالی فاسدهای سیاسی مترتب بر آن نیز آشکار گردد. 🔸در بررسی نقلی و سندی این مدعا باید گفت: 🔻۱) بر طبق اظهارات آیت الله گرامی ایشان این نقل قول را در تهران از شیخ محمد تقی آملی و ایشان هم از شیخ عبدالنبی نوری شنیده اند و اینطور بیان می دارند که شیخ محمد تقی آملی به شیخ نوری توصیه ملاقات با سید جمال را کرده اند. با اندک بررسی تاریخی روشن می شود که این بیان به هیچ وجه با تاریخ سازگار نیست! چرا که شیخ محمد تقی آملی متولد سال 1304 قمری است و در زمان رحلت میرزای شیرازی در شعبان 1312 قمری کمتر از 8 سال سن داشته اند و با توجه به اینکه سفر شیخ عبدالنبی نوری در زمان حیات میرزای شیرازی بوده و تا زمان بازگشت ایشان میرزا در قید حیات بوده اند، حداکثر سن ایشان باید در زمان توصیه به شیخ نوری برای ملاقات با سیدجمال 7 سال باشد، درحالی که چنین توصیه ای از یک کودک 7 ساله به یک روحانی تقریبا 50 ساله بسیار بعید و غیرقابل باور است و در نتیجه به کلی این نقل قول را زیر سوال می برد. عجیب تر آنکه آیت الله گرامی در پایگاه اطلاع رسانی خود در گفتگویی به تاریخ 26 اردیبهشت 1396درباره فتوای تحریم تنباکو (http://www.ayat-gerami.ir/data.asp?L=1&id=3672 ) با نقل این ماجرا فقط به نقل قول شیخ آملی از شیخ نوری اشاره می کند و سخنی از توصیه شیخ محمدتقی آملی به میان نمی آورد و جالب آنکه ایشان در ادامه ضمن نقل ماجرا، اظهاراتی متفاوت با محتوای مصاحبه متأخرشان بیان می دارند. ادامه یادداشت👇 https://eitaa.com/rozaneebefarda/1291 @rozaneebefarda
نقدی بر اظهارات آیت الله گرامی پیرامون دیدگاه سیاسی میرزای شیرازی [صفحه۲از۲] لینک صفحه نخست: https://eitaa.com/rozaneebefarda/1290 🔻۲): علاوه بر اشکال پیشین، مصاحبه و نقل قولی از آیت الله سید رضی شیرازی در همین موضوع وجود دارد که با نقل قول آیت الله گرامی در تضاد است؛( http://jh.isca.ac.ir/article_3478.html ) آیت الله سید رضی شیرازی در آن مصاحبه به نقل از شیخ بهاء الدین نوری فرزند شیخ عبدالنبی نوری، ضمن بیان سفر مکه ایشان و ملاقات با سیدجمال در استانبول این طور بیان می دارند که سید جمال در این دیدار از شیخ نوری می خواهند که هنگام بازگشت، از میرزای شیرازی درخواست تکفیر و عزل ناصرالدین شاه را داشته باشند و نیز در جواب سوال شیخ نوری برای شخص جایگزین شاه، خودش را پیشنهاد داده و پشتوانه خود را سلطان عبدالحمید عثمانی معرفی می کند؛ در این نقل پس از رساندن پیغام سید جمال برای میرزای شیرازی توسط شیخ عبدالنبی نوری، میرزا بیان می کنند که: «می دانى این پیشنهاد چه مفسده اى دارد؟ معنایش این است که تنها کشور مستقل شیعه استقلال خودش را از دست بدهد و تبعه دولت عثمانى گردد؛ این به مصلحت نیست. اگر ما ناصرالدین شاه را عزل نمى کنیم به خاطر حفظ این ظاهر است.» 🔸به روشنی مشخص است که در نقل آیت الله سیدرضی شیرازی، سیدجمال خود را برای تصدی حکومت پیشنهاد می دهد ولی در نقل آیت الله گرامی سیدجمال به میرزای شیرازی توصیه تصدی حکومت می نمایند، توصیه ای که در این مصاحبه، محور اصلی قرار گرفته است. 🔹در مقایسه این دو نقل قول باید گفت که ضمن وجود اضطراب در نقل آیت الله گرامی که فی نفسه اعتبار آن را و مورد قرار داده، شاهدی در نقل قول آیت الله گرامی دال بر اصالت و صحت نقل آیت الله سید رضی شیرازی، وجود دارد و آن اینکه در نقل سایت شخصی آیت الله گرامی از قول میرزای شیرازی بیان می شود که: «آیا مصلحت است که این کار را کنیم و برویم به دولت عثمانی پناه ببریم و خواه ناخواه سربازان عثمانی را داخل مملکت بیاوریم؟» با توجه به این نقل که سیدجمال به میرزا پیشنهاد تصدی حکومت را می دهد بیان این عبارت از میرزا که به سمت عثمانی پناه ببریم و سربازانشان را در مملکت راه دهیم، بی معنا است چرا که در صورت تصدی حکومت توسط میرزای شیرازی، وابستگی به دولت عثمانی منتفی خواهد بود و این عبارت دلیلی بر اصالت نقل آیت الله سیدرضی شیرازی است و این گمان را قوت می بخشد که آیت الله گرامی هم همان نقل را شنیده اند ولی ظاهرا بخاطر عدم ضبط دقیق اینگونه بیان کرده اند؛ البته اگر عدم ضبط دقیق را هم نپذیریم، وجود این عبارت باز دلیلی دیگر بر اضطراب در نقل می باشد. 🔸در جمع بندی این بخش، می توان این طور نتیجه گرفت که در خوشبینانه ترین حالت، آیت الله گرامی با مسامحه در بیان، به نقل ماجرایی تاریخی پرداخته و در آخر فضای فکری ذهن خود را سهوا به نقل از میرزای شیرازی بیان نموده اند وگرنه با توجه به نقل آیت الله سیدرضی شیرازی، در بیان میرزای شیرازی درباره عدم ورود روحانیت به سیاست سخنی بیان نشده است. با مقایسه متن این دو گفتگوی آقای گرامی در موضوع واحد که به فاصله هفت ماه از یکدیگر انجام شده، به خوبی بر خواننده نمایان می شود و با مقایسه مصاحبه ایشان با خاطرات آیت‌الله رضی شیرازی، شواهد سازگاری این نقل با واقعیت‌های تاریخی، به شدت مخدوش می شود که البته مع الاسف از آسیب‌های معمول در خاطرات شفاهی است. تولید سرسام آور و بازنشر بی رویه خاطرات شفاهی توسط رسانه‌های کم اطلاع در دانش تاریخ، گاه به تحریف حقائق قطعی تاریخی منجر شده است. حتی اگر سهم انگیزه‌های سیاسی را نیز در بازنشر جهت دار گزاره‌های تاریخی تحریف شده نادیده بگیریم، صرف نقل مطالب مضطرب تاریخی، تحریف آفرین خواهد بود. گذشته از اشکالات سندی و محتوایی اجمالی، که طریق نقل و انتساب سخن به میرزای بزرگ را مخدوش ساخت، در یادداشت‌های آتی به ناهمخوانی محتوا و مضمون ادعایی راوی ارجمند با اندیشه‌های مترقی و متعالی آیت‌الله العظمی میرازی شیرازی خواهیم پرداخت تا از برداشت های ناروا از اندیشه و سیره الهی/سیاسی آن مجتهد مجاهد، پیشگیری گردد. احمد هاشمی_۹۸/۲/۲ 🔸روزنه؛ دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر 👇 @rozaneebefarda
دولت جوان و حزب اللهی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 اگر قرار باشد «زمینه برای روی کار آمدن و فراهم» شود،‌ یعنی آقای بر اساس سنت های معهود الهی، به گندم ری نخواهد رسید... آذری جهرمی هم نمی تواند و نباید از گفتمان و سوءاستفاده کند چون از این دو شاخص، تنها جوان بودن را دارد و بس! @rozaneebefarda
🔶سلسله نشست‌های تخصصی «تبیین سنت‌های کارآمدحوزه علمیه» 👤ارائه توسط: آیت الله مهدی شب زنده دار 🗓زمان: از سه شنبه ۳۱ اردیبهشت تا جمعه ۱۰ خرداد، ساعت ۲۱:۵۰ تا ۲۳:۱۵ 🏢مکان: مشهد مقدس، خیابان آیت الله بهجت، بهجت ۸/۱، پلاک ۴۱۵ @rozaneebefarda
🌀 در ردیف مراجع 📱 اپلیکیشن «ایوا» بخش پرداخت وجوهات: آیت‌الله محمدجواد فاضل لنکرانی 📌 مناهج: آیا جامعه مدرسین همچنان بر مشی مدارا و سکوت اصرار دارد؟ اگر امروز مانع تضعیف مرجعیت نشویم، فردا دیر خواهد بود. 〰〰〰〰〰 🗂 پرونده منبع: @rozaneebefarda
هدایت شده از سلمان رئوفی
🔆وقتی سلبریتی های بیسواد که سعی زیادی کردند روحانی رای بیاورد 👈حالا با افتضاحات سیاسی و اقتصادی دولت 👈فهمیدند که نباید با رئیس دولت همنشینی کرده و به افطاری دولت نمی روند 👈ولی افراد مثلا فرهیخته و مدعی علم و فضل روحانیت 👈هنوز متوجه نکته نیستند و به دیدار رئیس دولتی میروند که در انزوای سیاسی برای بی تدبیری، اعتماد به کفار و تحمیل خسارت عظیم اقتصادی به کشور است 👈این گونه مردم روحانیت را در افتضاحات به بار آمده شریک میدانند 👈و سرمایه اجتماعی و سیاسی روحانیت کاهش می یابد ⚠️واقعا دلیل همنشینی با رئیس جمهور چیست؟ ⚠️خدمات درخشان دولتی مثل 🔻اجرای غیر شرعی سند۲۰۳۰ 🔻تحمیل کنوانسیون استعماریfatf 🔻تحمیل قرارداد خسارت بار برجام 🔻رها کردن فضای مجازی در منجلاب فساد 🔻اختلاس های بی سابقه تاریخی ⚠️یا خدمات درخشان مردمی مثل 🔻رکود 🔻تورم افسارگسیخته مستضعف شکن 🔻و ده ها خسارت دیگر 👈آقایان اگر عِرق دینی ندارید 👈حداقل کمی درک سیاسی داشته باشید 👈و اگر به فکر آبروی روحانیت نیستید 👈اقلا به اندازه سلبریتی ها متوجه باشید 👈و آبروی خود را به این دولت گره نزنید 🔻 عکس 🔻سیدمجتبی نورمفیدی مدرس حوزه 🔻احمدمبلغی مدرس فقه، با مسئولیتهای متعدد در دفتر تبلیغات و مجلس 🔻سیدمحمدغروی عضوشورای عالی حوزه 🔻مصباحی نماینده مجلس اسلامی در ادوار مختلف 🔻ابوالحسن نواب‌،رئیس سابق مرکزخدمات، رئیس دانشگاه ادیان 🔻بطحایی عضوخبرگان 🔻سلیمانی نماینده رهبر و امام جمعه سابق زاهدان 🔻سیدرضاتقوی عضوجامعه روحانیت مبارز، رئیس سابق شورای سیاستگذاری ائمه جمعه، عضوکنونی 🔻علی عباسی مدیر جامعه المصطفی @salmanraoofi
هدایت شده از روزنه
بعد از بازنشر این پیام که در سایر رسانه ها منتشر شده بود٬ پیام های موافق و مخالف زیادی متجاوز از پنجاه پیام به ادمین ارسال شده است که طبعا به دلیل حجم انبوه پیام ها٬ امکان بازنشر همه وجود ندارد. منتقدان این پست٬ تحلیل و مدعاها و توضیحات دیگری برای اخراج برشمرده و فعالیت انقلابی را علت را علت ناقصه اخراج یا عدم علیت معرفی کرده اند و حق آن است که نظر شریف شان منعکس شود. طبعا تکذیب یا تایید خبر بازنشر شده برعهده روزنه نیست. اما در این طور مواقع نمی توان یکطرفه به قاضی رفت ‌ طبیعی است که توضیحات طرفین باید قبل از قضاوت نهایی شنیده شود تا خدای نکرده ظلمی متوجه یک طلبه بی دست و پا نشود٬ همانگونه که حیثیت حقانی و کادر آن هم باید حفظ شود. در این شرایط توضیحات طلبه یا طلاب اخراجی٬ کادر مدرسه یا بیانیه مدرسه می تواند روشنگر باشد و به شفافیت فضا کمک کند. سابقه و پیشینه انقلابی مدرسه حقانی یک سرمایه است که همگان حق و بلکه وظیفه دارند نسبت به آن حساس باشند. اگر شبیه این خبر و اخبار مشابه در سایر مدارس مقدسه نیز شنیده می شد جای حساسیت داشت چه رسد به مدرسه مبارکه حقانی. انشالله سیر وقایع مربوطه و برخی اخبار مرتبط که قبلا شنیده شده٬ در صورت اطمینان صدوری و دلالی٬ به صورت اختصاصی منتشر خواهد شد. @rozaneebefarda
روزنه
#توضیح بعد از بازنشر این پیام که در سایر رسانه ها منتشر شده بود٬ پیام های موافق و مخالف زیادی متجاو
پیامی است که در تاریخ ۷اردیبهشت ۹۸ در روزنه منتشر شده بود. بازخوانی اش در این ایام خالی از لطف نیست. تلاش برای تنویر افکار عمومی حوزویان پیرامون تحولات بزرگ و کوچک مرتبط با حوزه مقدسه، اقتضای آن داشت و دارد که برخی ابهامات و پاسخ ها در روزنه درج شود. طبعا ابراز نظر رسمی و علنی بسیار بهتر و نزدیک تر به سیره اهل بیت(ع) است تا نظرسازی و نظر پراکنی های درگوشی و یواشکی. به دلیل شخصی شدن و جزئی شدن مسائل مورد بحث در یادداشت فوق، در این مدت از درج حواشی پرهیز شد و انشالله در ادامه نیز چنین خواهد بود اما این به معنای عدم اطلاع از روند وقایع نیست چنانکه عدم ضرورت اطلاع رسانی نیز معنا نمی دهد. آرزوی مان آن است که آشیانه آل محمد(ص) همیشه در آرامش و صفا، چون همیشه پناه گاه طالبان معرفت و حقیقت باشد. لذا ختم به خیر شدن چالش های خرد و کلان مایه خوشحالی است. @rozaneebefarda
💥پست ویژه @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 چرا آیت‌الله مشکینی با آن جایگاه علمی و پایه تقوا، مرجعیت را قبول نکردند؟ 🔹آیت الله محمد یزدی در گفتگویی رسمی(http://www.iichs.ir/s/4863) اینچنین پاسخ داده اند:👇 🔸آیت‌الله مشکینی حقیقتا از سرمایه‌های ارزشمند حوزه بودند و افراد مختلفی به ایشان پیشنهاد می‌کردند که جا دارد مرجعیت را بپذیرند، ولی ایشان می‌فرمودند: «نمی‌توانم زیر بار این مسئولیت سنگین بروم و به هیچ وجه در این مورد با من بحث نکنید!» 🔹آیت‌الله مشکینی استاد مسلم درسهای سطوح عالی، درس خارج و درس اخلاق بودند و مسلما اگر وارد بحثهای مرجعیت هم می‌شدند، از ایشان استقبال می‌شد، اما خودشان این مسئله را رسما رد کردند.  🔶حاشیه سوابق علمی و معنوی آیت الله مشکینی قابل انکار نیست. اگر حضرات طرفدار و بانیان اقدامات تشکیلاتی در عرصه ، سلوک آیت الله مشکینی را مطالعه کنند، در خواهند یافت که بدنه طلاب و فضلای قم، به چگونه شخصیت‌هایی اقبال می کنند. و این اقبال ها ناشی از ادبار آنان از دنیاست نه چیز دیگر. @rozaneebefarda