وصایای عرفانی امام خطاب به فرزندش حاج سید احمد خمینی
[صفحه2 از 2]
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
لینک بخش نخست نامه امام:
https://eitaa.com/rozaneebefarda/307
عزیزم! از جوانی به اندازه ای که باقی است استفاده کن که در پیری همه چیز از دست می رود، حتی توجه به آخرت و خدای تعالی. از مکاید بزرگ شیطان و نفس اماره آن است که جوانان را وعده صلاح و اصلاح در زمان پیری می دهد تا جوانی با غفلت از دست برود، و به پیران وعده طول عمر می دهد. و تا لحظه آخر با وعده های پوچ انسان را از ذکر خدا و اخلاص برای او بازمی دارد تا مرگ برسد، و در آن حال ایمان را اگر تا آن وقت نگرفته باشد، می گیرد.
پس در جوانی که قدرت بیشتر داری به مجاهدت برخیز، و از غیر دوست- جلّ وعلا- بگریز، و پیوند خود را هر چه بیشتر- اگر پیوندی داری- محکم تر کن؛ و اگر خدای نخواسته نداری، تحصیل کن و در تقویتش همّت گمار، که هیچ موجودی جز او- جلّ و علا- سزاوار پیوند نیست. و پیوند با اولیای او اگر برای پیوند به او نباشد، حیله شیطانی است که از هر طریق سدّ راه حق کند. هیچ گاه به خود و عمل خود به چشم رضا منگر که اولیای خُلّص چنین بودند و خود را لاشی ء می دیدند؛ و گاهی حسنات خود را از سیّئات می شمردند. پسرم! هر چه مقام معرفت بالا رود، احساس ناچیزی غیر او- جلّ و علا- بیشتر شود.
در نماز- این مِرقاة وصول الی اللَّه- پس از هر ستایش، تکبیری وارد است، چنانچه در دخول آن «تکبیر» است که اشاره به بزرگ تر بودن از ستایش است، و لو اعظم آن که نماز است. و پس از خروج، تکبیرات است که بزرگ تر بودن او را از توصیف ذات و صفات و افعال می رساند. چه می گویم، کی توصیف کند! و چه توصیف کند! و کی را توصیف، و با چه زبان و چه بیان توصیف کند! که تمام عالم، از اعلی مراتب وجود تا اسفل سافلین، هیچ است و هر چه هست او است؛ و هیچ از هستی مطلق چه تواند گفت. و اگر نبود امر خدای تعالی و اجازه او- جلّ و علا- شاید هیچ یک از اولیا سخنی از او نمی گفتند، در عین حال که هر چه هست سخن از او است لا غیر، و کس نتواند از ذکر او سرپیچی کند که هر ذکر، ذکر او است. وَ قَضی رَبُّکَ الّا تَعْبُدُوا الّا ایّاهُ؛ و ایَّاکَ نَعْبُدُ وَ ایَّاکَ نَسْتَعینُ
که شاید از لسان حق خطاب به همه موجودات است: وَ انْ مِنْ شَیْ ءٍ إِلّا یُسبِّحُ بِحَمْدِهِ وَ لکِنْ لا تَفْقَهُونَ تَسْبِیحَهُمْ این نیز به لسان کثرت است، و گر نه او حمد است و حامد است و محمود انَّ رَبَّک یُصَلّی؛ اللَّهُ نُورُ السَّمواتِ وَ الْارْض.
پسرم! ما که عاجز از شکر او و نعمت های بی منتهای اوییم، پس چه بهتر که از خدمت به بندگان او غفلت نکنیم که خدمت به آنان خدمت به حق است؛ چه که همه از اویند.
هیچ گاه در خدمت به خلق اللَّه خود را طلبکار مدان که آنان به حقّ منّت بر ما دارند، که وسیله خدمت به او- جلّ و علا- هستند. و در خدمت به آنان دنبال کسب شهرت و محبوبیت مباش که این خود حیله شیطان است که ما را در کام خود فرو برد. و در خدمت به بندگان خدا آنچه برای آنان پرنفع تر است انتخاب کن، نه آنچه برای خود یا دوستان خود؛ که این علامت صدق به پیشگاه مقدس او- جلّ و علا- است.
پسر عزیزم! خداوند حاضر است و عالم محضر او است، و صفحه نفس ماها یکی از نامه های اعمالمان. سعی کن هر شغل و عمل که تو را به او نزدیک تر کند انتخاب کن که آن رضای او- جلّ و علا- است. در دل به من اشکال مکن که اگر صادقی، چرا خود چنین نیستی؟! که من خود می دانم که به هیچ یک از صفات اهل دل موصوف نیستم، و خوف آن دارم که این قلم شکسته در خدمت ابلیس و نفس خبیث باشد، و فردا از من مؤاخذه شود؛ لکن اصل مطالبْ حق است اگر چه به قلم مثل منی [است ] که از خصلت های شیطانی دور نیستم. و به خدای تعالی در این نَفَس های آخر پناه می برم و از اولیای او- جلّ و علا- امید دستگیری و شفاعت دارم.
بارالها! تو خود از این پیر ناتوان و احمد جوان دستگیری کن، و عاقبت ما را ختم به خیر فرما، و با رحمت واسعه خود ما را به بارگاه جلال و جمال خود راهی ده.
و السلام علی من اتبع الهدی .
شب 15 ربیع المولود 1407_27/8/65
روح اللَّه الموسوی الخمینی
صحیفه امام، ج 20، ص: 154-158
@rozaneebefarda
یادکردی از «رنجنامه» حاج سید احمد خمینی
درنگی در مواجهه بی لکنت و انقلابی سیداحمد با آقای منتظری!
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔷 نهم اردیبهشت 1368مرحوم حجت الاسلام حاج سید احمد خمینی نامه ای مفصل خطاب به آقای منتظری نوشتند که با عنوان «رنجنامه» منتشر گردید. در ادامه چند جمله ای از مقدمه و ابتدای این نامه خواهد آمد تا دعوتی باشد از خوانندگان که اصل رنجنامه را مطالعه نمایند.
✅ از آنجا که در متن وقایع انقلاب خصوصاً در جزء جزء ماجرای حضرتعالی و برخورد گرم و صمیمانه حضرت امام با شما و تلاش معظمله برای نجاتتان از چنگال توطئهگران و نفوذیها بودم، فکر کردم اگر حقایق را بازگو نکنم به اسلام و انقلاب و امام و مردم خیانت کردهام.
✅ چه بسا نسل معاصر و آیندگان براساس ناآگاهی تصور کنند که جنابعالی را یکشبه و بدون مقدمه کنار گذاشتهاند در حالیکه به هیچوجه اینگونه نبوده است.
✅ ذکر این نکته در بیان تلخی حادثه کافی است که حضرت امام روحی فداه پس از کنار گذاشتن شما ظرف چند ساعت چندین بار گریستند و بارها فرمودند که لحظهای از آقای منتظری غافل نیستم ولی چه کنم که مصلحت نظام ایجاب میکرد که ایشان کنار بروند...
✅ در خاتمه من تأکید میکنم که هرگز منظورم از این نامه این نیست که خدای ناکرده بگویم جنابعالی تفکر و خط منافقین و لیبرالها را پذیرفتهاید بلکه غرضم این است که ثابت شود جریان توطئهگر طیف مهدی هاشمی با القائات خود، شما را وادار به مواضعی کردهاند که بعضی از گفتههای شما چیزی جز خواست دشمنان قسم خورده انقلاب و اسلام نبود.
✅ تذکر این نکته بجاست که نامههای شما به حضرت امام حاوی مسائل بسیار مفیدی هم هست که از روی درد و رنج و دفاع از انقلاب و اسلام نگاشته شده است این بعد قضیه هرگز نادیده گرفته نشده و نمیشود، ولی این نوشته بر آن نیست که خدمات حضرتتان را ترسیم کند که خدمات شما خود کتاب مفصلی خواهد شد و هیچ کس زحمات و فداکاریهایتان را فراموش نمیکند و رهبر انقلاب و همه دوستداران انقلاب از این موضوع در شگفتند که چرا شما یک مرتبه از آن مواضع به این موضعگیریها رسیدید.
✅ این نوشته بر آن است تا نشان دهد برای عدم تحقق آنچه که شد چه زحماتی کشیده شده است و ریشه آنچه نمیبایست میشد، چیست.
✅ مدت مدیدی بود تصمیم داشتم مسائلی را خدمتتان عرض کنم نه وقتم اجازه میداد و نه حال و ذهنیت جنابعالی را مساعد برای تحلیل واقعیات میدانستم. ولی واقعیات تلختر از زهری که اتفاق افتاد، زمینه را فراهم ساخت و من نیز احساس تکلیف بیشتر میکنم و با اجازه شما بدون مقدمه و تعارفات معموله به سراغ اصل مطلب میروم که مقصر در این واقعه کیست؟
✅ شما راجع به هر کسی که بگویید با شما میانهای نداشته است، درباره من چنین چیزی نمیتوانید بگویید چرا که از وقتی که خودم را شناختم، مرید و مروج شما بودم، اگر شما همیشه امام را ترویج میکردید، من هم همیشه بعد از امام شما را ترویج مینمودم اگر ترویج شما از امام به عنوان یک مجتهد مسلم پرفایده بود، ترویج من هم به عنوان فرزند امام از شما مؤثر بود.
✅ در سال 58 من قائم مقامی رهبری شما را به خیال این که رضای خدای در آن است عنوان نمودم.
✅ باور نمیکردم روزی بیاید که ناچار باشم نامهای تلخ برایتان بنویسم ولی از آنجایی که هنوز مانند سال 58 بر عقیده خود پابرجایم که امام مظلوم است، لازم دیدم با چند جملهای در مورد شما و مواضع شما، جنابعالی را خسته کنم.
✅ امروز که این نامه را برای شما مینویسم قلبم آرام و مطمئن است که وظیفه دوستی و ارادت و صداقت را تا آنجا که در توان داشتهام انجام دادهام. و از آنجا که هر روز احتمال میدادم بواسطه برخوردها و مواضع شما این حادثه اتفاق بیافتد، صریحاً و بدفعات به آقای هادی هاشمی داماد حضرتعالی گفتم که اگر قضایا به همین شکل ادامه پیدا کند، علی الظاهر امام تحمل نخواهند کرد و مصلحت نظام را بر همه چیز و همه کس مقدم میدارند....
🔘روزنه؛ دریچهای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
تناقض گویی های آقای منتظری از نگاه سید احمد خمینی
وقتی منتظری خواستار اعدام شریعتمداری شده بود!
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
مرحوم حاج سید احمد خمینی در فرازی از #رنجنامه چنین می نویسد:
🔹شما قبلاً می گفتید #منافقین #خائن هستند، حال چیز دیگری می گوئید.
🔹شما قبل از شهادت شهید محمد منتظری می گفتید #شریعتمداری #باید_اعدام_شود، ولی بعد از مرگ شریعتمداری، اعتراض داشتید که چرا نگذاشتید تشییع شود.
از این قبیل مسائل بسیار دارم اما سرتان را درد نمی آورم!
🔘روزنه؛ دریچهای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
رنجنامه سیداحمد(1).pdf
438.4K
💥متن كامل #رنجنامه سید احمد خمینی خطاب به آقای #منتظری
🔘روزنه؛ دریچهای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
متن کامل وصیتنامه مرحوم حاج سیداحمد آقا خمینی
به حسن و برادرانش این توصیه را می نمایم که همیشه سعی کنند در خطّ رهبری حرکت کنند و از آن منحرف نشوند که خیر دنیا و آخرت در آن است.
[صفحه ۱ از ۲]
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
بسماللهالرحمنالرحیم
با امید به رحمت واسعه حضرت حق جل جلاله و ایمان به حقانیّت آنچه حضرت خاتمالانبیاء محمد مصطفی صلیالله علیه و آله و سلّم آورده است و با اقرار به تبعیّت محض از معصومین بزرگوار بخصوص مولای متقیان امیرمؤمنان و خلیفه بلافصل رسول اکرم صلیالله علیهما و آلهما.
اینجانب احمد خمینی فرزند امام خمینی رضوانالله تعالی علیه در تاریخ 30 شهریور 71 هجری شمسی مطابق با 23 ربیع الاول 1413 قمری چند سطری به عنوان وصیت می نویسم تا به این اصل اسلامی عمل کرده باشم.
1- وصی خود فرزندم حسن خمینی را قرار دادم تا در صورت امکان به آنچه مورد نظرم است عمل نماید انشاءالله خداوند به ایشان پاداش خیر دهد.
2- مرا حتیالمقدور نزدیک پدر عزیزم و مُراد و امامم دفن کند تا شاید به حساب حضرت امام فاتحه ای هم نصیب من سراپا گناه گردد و خداوند به خاطر آن حضرت مورد لطفم قرار دهد.
3- بعد از من کار مرقد حضرت امام با ایشان است تا به کمک و هدایت برادر عزیزم جناب حجةالاسلام آقای انصاری که با در نظر گرفتن تمامی جهات بهترین فرد و دلسوزترین شخص نسبت به حرم حضرت امام است کارهای آنجا را بعد از من دنبال کند، بعد از من حسن خمینی تولیّت آن مزار شریف را عهده دار باشد.
4- کُلیه اعلامیه ها و کتابها و نوشتجات حضرت امام قدس سرّه بعد از من در اختیار حسن خمینی است که هرگونه می خواهد چاپ و مُنتشر کند و در صورتی که وضع مالی خانواده ام خوب نباشد از درآمد آن برای گذران زندگیشان استفاده کند و الّا بهتر است پول حاصل از آن به فقراء و یا خرج حرم امام گردد درآمد آن مال همۀ افراد خانواده است، کار مؤسسه نشر امام نیز با صلاحدید حسن آنگونه که تشخیص می دهد است.
5- کتابهائی که در دفتر فرهنگی است و متعلق به من است در صورتی که خانواده ام (فاطی) احتیاج مادّی داشته باشد بفروشند و پولش را در اختیار او بگذارند ولی بهتر است همۀ بچه ها از آنها استفاده کنند در صورتی که نه احتیاج مادّی باشد و نه بچه ها از آن استفاده می کنند به کتابخانه آیت الله العظمی آقای نجفی سپرده شود تا طُلاب از آن استفاده کنند و اگر حرم امام دارای کتابخانه شد در آنجا گذارده شود.
6- کلیه اثاث منزل که مال من است به همسرم بخشیدم، البته اثاثی که مربوط به من است خیلی ناچیز است.
7- من شخصاً در هیچ بانک و مؤسسه ای و یا شرکتی و از این قبیل وجهی ندارم و اگر مختصر پولی در بانک تعاون اسلامی دارم شهریه های مراجع بزرگوار قُم است که باید صرف فقراء گردد.
8_ وجوهی که نزد خودم است یا پول شخصی و یا وجوه شرعیّه است که جای هر کدام مشخص و
روی هر کدام نوشته شده است، اگر به پولی برخورد شد که مشخص نبود از اموال خودم محسوب نگردد.
کُلیه وجوهی که سهم مبارک و یا خیرات است در اختیار رهبر بزرگوارمان حضرت آیت الله خامنه ای دامت برکاته قرار گیرد تا در موارد مقرره اش صرف گردد.
9- به فرزندان عزیزم حسن و یاسر (رضا) و علی سفارش می کنم که متدین و باتقوی باشند و دوست دارم در حوزه علمیه قم درس دینی بخوانند و در موقعش متلبس به لباس روحانیّت شوند. معتقدم اینطور بیشتر محفوظ می مانند و سفارش مادرشان فاطی عزیزم که زن فاضل و بسیار مُتدینی است را به آنها می کنم او زن عارف مسلکی است که مورد علاقه شدید امام بود، نکند خدای ناکرده بعد از من به او کم محبّتی شود، نکند خدای ناکرده صدای فرزندان نسبت به او بلند شود.
او لطیف و دانا است و گوش دادن به نصایح او مُسلماً به نفع فرزندان است.
سفارش مادرم که جان عزیزم فدای او باد را می کنم ـ او سختیها و مرارتهای بسیار کشیده است و همیشه انیس و مونس اماممان بوده است ـ فرزندانم و فاطی خیلی مواظب ایشان باشند، امروز خدمت به خانم روح امام را شاد می کند.
فاطی عزیزم تو خود بهتر از همه می دانی که دیر یا زود همه رهسپار دیار آخرتیم، سعی کن زندگی عادی خود را ادامه دهی و راضی باشی به رضای حق جلّ و علا.
🔘روزنه؛ دریچهای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
متن کامل وصیتنامه مرحوم حاج سیداحمد آقا خمینی
من در جهت مصلحت امام به هیچ فرد و گروهی رحم نکرده ام و خیلی ها را در این راستا رنجانده ام که هنوز هم از این جهت ناراحت نیستم!
[صفحه ۲ از ۲]
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
10- بین خود و خدای خود رضایت کامل دارم که تمام تلاشم برای تقویت اسلام و نظام و امام بوده است و از این جهت در آرامش کامل بسر میبرم البته من هم مانند همه کسانی که درگیر کارهای مختلف مبارزاتی و سیاسی هستند بیاشتباه نبودم و به این اعتراف می کنم ولی تنها کسانی اشتباه نمی کنند که کاری نمیکنند.
در زد و خوردهای سیاسی ممکن است کارهائی انجام داده باشم که مناسب شأن امام و یا یاران امام نبوده باشد، تقاضایم از خدا و یاران امام این است که مورد عفوم قرار دهند.
من در جهت مصلحت امام به هیچ فرد و گروهی رحم نکرده ام و خیلی ها را در این راستا رنجانده ام که هنوز هم از این جهت ناراحت نیستم.
از همه بخصوص مادر، فاطی، خواهرها و بچه هاشان و قوم خویشان مادری و پدری، نسبی و سببی اُمید عفو و دعای خیر دارم.
به حسن و برادرانش این توصیه را می نمایم که همیشه سعی کنند در خطّ رهبری حرکت کنند و از آن منحرف نشوند که خیر دنیا و آخرت در آن است و بدانند که ایشان موفقیّت اسلام و نظام و کشور را می خواهند.
هرگز گرفتار تحلیل های گوناگون نشوند که دشمن در کمین است.
خداوندا عبد تو پیش تو می آید و تنها امیدش به تو است عبدی شرمگین و گناهکار او را به رحمت و بزرگواری خود ببخش یا ارحم الراحمین والسلام علیکم و رحمةالله و برکاته
برای من 10سال نماز و روزه بدهید. وصیّتنامههای قبل از این تاریخ فاقد ارزش است.
احمد خمینی
23 ربیع الاوّل 1413
30 شهریور1371
🔸حاشیه روزنه
۱. این متن نشانگر صفا و صداقت احمدآقا و عصاره شخصیت و کارنامه اوست.
۲. احمدآقا که خود #امین_امام بود، اسناد و مسئولیت سنگین حفظ و نشر آثار امام را به حسن آقا سپرده است؛ امری که با گذشت چند دهه از آن، کارشناسان امر در مورد حسن انجام آن تردیدهایی دارند که امید است با تغییر رویه و بازگشت به سیره احمدآقا، دلسوزان انقلاب اسلامی دیگر باره، نسبت به امانتداری در صیانت از افکار و آثار امام شهادت دهند.
هیچ انقلابی عاقل و منصفی از زاویهدار برشمردن یا بیاعتبار کردن مؤسسه آثار امام خوشحال نیست، بلکه مشاهده برخی اشکالات فاحش موجب نقدها و قضاوتها میشود که امید است این امور نیز به نحو احسن اصلاح شود.
۳. توجه احمدآقا به #فقرا که ریشه در سیره امام و حاجآقا مصطفی دارد، در جای جای متن منعکس است.
۴. زهد احمدآقا نیز شبیه امام و برادر شهیدش است؛ او از زندگی چیزی برای خود نیندوخته بود و این امر برای همه #آقازادهها درسآموز باید باشد. مردم به خاطر این زهد است که احمدآقا را فراموش نمیکنند.
۵.احتیاط در مسائل مالی، نکته دیگری است که برای هر طلبهای و خصوصا ارباب وجوهات، الگوست.
۶. علاقه به سلک روحانیت و جایگاه صیانتگری لباس مقدس روحانیت را در توصیه به فرزندان میتوان باز شناخت.
۷.توصیه به حفظ حرمت مادر و همسر نیز جالب است و ای کاش همین حساسیتها در مورد همسر مکرمه و فرزندان آقا مصطفی نیز اعمال میشد و بشود.
۸.شهادت به مصروف کردن تمام تلاش خود برای تقویت اسلام و نظام و امام و در عین حال اذعان به احتمال ارتکاب برخی اشتباهات سیاسی و طلب حلالیت، نشانی دیگر از صداقت و تقوای اوست.
۹.تصریح به اینکه در جهت مصالح امام به هیچ فرد و گروهی #رحم نکرده و بخاطر رنجش اینان ناراحت هم نیست، نشان از صلابت در اقدام انقلابی و ثبات قدم دارد. اینکه برخی منتظریچیها به دروغ ادعا کرده و میکنند که احمدآقا از رنجنامه عدول کرده، تکلیفش با همین تصریحات روشن میشود.
۱۰.توصیه به فرزندان برای حرکت در خط رهبری و پرهیز از انحراف از خط رهبری و اینکه این امر ملاک خیر دنیوی و اخروی ایشان است، اصل مهمی است که امید است همیشه مورد توجه ایشان باشد.
ملت انقلابی ایران هیچ دوست نمیدارد که وابستگان نسبی و فکری به امام خمینی، از مسیر انقلاب اسلامی منحرف شوند؛ کما اینکه مقام معظم رهبری در دهههای پیشین، بیشترین تلاشها را در حفظ منسوبین به امام و انقلاب، به خرج دادهاند. چنانکه امام عزیز نیز آخرین تلاشها را برای حفظ امثال شریعتمداریها و منتظریها به کار بست.
در دورانی که اسرائیلیهای آدمکش، طیفی از سیاسیون ایران را سرمایه خود خطاب میکنند، تعیین خط و خطوط فکری سیاسی و حرکت در خط رهبری، کمترین انتظاری است که از خانواده امام داریم؛ انتظار آنکه کارنامه سیاسی فرزندان احمدآقا بر وصایای صریح ایشان تطبیق کند، انتظاری حداقلی است که امید است برآورده شود.
🔘روزنه؛ دریچهای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
#جماراننشنال و سخنی با دولت و مجلس انقلابی!
تلنگر!
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
ارگان رسانهای مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام شامل تشکیلات عریض و طویلی است که یکی از پایگاه جماران است.
سایت جماران این روزها به واسطه همگرایی حداکثری با برخی رسانههای معاند از جمله #ایران_اینترنشنال(موسوم به #سعودی_نشنال)، با عنوان #جماران_نشنال معروف شده است!
حالب و عجیب آنکه؛
#جماران_نشنال در سالگرد درگذشت حجتالاسلام والمسلمین حاج احمد آقا خمینی نیز همچنان تمرکزش را بر ماجرای درمانگاه قم و تخریب طلبه ناهی از منکر قرار داده است!
به راستی کدام مرجع نظارتی باید به این موضوع ورود کند؛
بودجههای چند صد میلیاردی به نام حفظ و نشر آثار امام گرفته میشود
اما
خروجیاش شده امثال پایگاه #جماران_نشنال و این مزخرفاتی که در فتنهها و بزنگاههای مهم تحویل میدهد!
این کارها با امام چه نسبتی دارد؟
چرا باید بودجه عمومی ملت به جیب جماعتی برود که در مسیر مخالف آرمانهای امام حرکت میکنند؟!
از نمایندگان محترم #مجلس_انقلابی میخواهیم موضوع #تحقیق_و_تفحص از مجموعه مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام را کلید بزنند
و
در اختصاص بودجه به ارگانهای اقماری وابسته به این مجموعه که برخی شان نسبتی با اندیشه امام ندارند
تجرید نظر فرمایند.
#دولت_محترم هم در این سالها به این موضوع دقت و توجه کافی نداشته و ندارد!
از برخی کارگزاران دولت که امیدی نداریم اما قوه عاقله متدین و انقلابی مشورت دهنده به دولت باید #بیدار باشد و در تخصیص بودجه و سایر حمایتهای مادی و معنوی صیانت از #امانت_امام را مورد توجه قرار دهد.
@rozaneebefarda
هدایت شده از کانال رسمی آیت الله حسینی قزوینی
34.44M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#کلیپ_مهم
👈👈👈 این چند دقیقه تحلیل آیت الله حسینی قزوینی از ماجرای درمانگاه قم را بشنوید.
🔰با انتشار این کلیپ در ثواب آن سهیم شوید.
#ماه_رمضان
#درمانگاه_قم
#حجاب
━━━━━━━⊰◇⊱━━━━━━━━
#لطفاڪانال_ما_را_بہ_اشتراڪ_بگذارید 🙏
کانال رسمی آیت الله استاد حسینی قزوینی
https://eitaa.com/joinchat/280166401C0bce4a1497
هدایت شده از بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
فرزندِ امین
پرونده ویژه بنیاد تاریخپژوهی بهمناسبت سالروز درگذشت حجتالاسلام و المسلمین سیداحمد خمینی
گفتوگو با مقام معظم رهبری پیرامون شخصیت مرحوم حاج احمد آقای خمینی/1
گفتوگو با مقام معظم رهبری پیرامون شخصیت مرحوم حاج احمد آقای خمینی/2
گفتوگو با مقام معظم رهبری پیرامون شخصیت مرحوم حاج احمد آقای خمینی/3
گفتوگو با مقام معظم رهبری پیرامون شخصیت مرحوم حاج احمد آقای خمینی/4
گفتوگو با مقام معظم رهبری پیرامون شخصیت مرحوم حاج احمد آقای خمینی/5
پیام تسلیت مقام معظم رهبری بهمناسبت ارتحال مرحوم حاج احمد خمینی
پیام امام خمینی به ملت ایران درباره سید احمد خمینی و رفع تهمتهای ناروا/1
پیام امام خمینی به ملت ایران درباره سید احمد خمینی و رفع تهمتهای ناروا/2
چرا امام از ابتدا آقای منتظری را کنار نگذاشت؟
تمام حزباللهیها در آخرت جلوی شما را خواهند گرفت!
امام در مقابل مصلحت نظام و اسلام از هیچ چیزی نمیگذرند
خون دلی که امام خورد!
رنجنامه مرحوم حاج احمد خمینی خطاب به منتظری
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
مسأله انتخابات؛ اکثریت مشروع یا مشروعیت اکثریت
نقدی بر ادعانامههای انتخاباتی شیخ برجامی #سروش_محلاتی/۲
💥اختصاصی|| حجتالاسلام والمسلمین داود مهدویزادگان
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔸 انتخابات همزمان دو مجلس مردمی خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی در ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ علیرغم خواست و پیش گویی های جبهه معارض و برانداز برگزار شد. بیش از بیست و پنج میلیون نفر از مردم ایران پای صندوق رأی حاضر شدند و نمایندگان دو مجلس را انتخاب کردند.
🔸حضور بیست و پنج میلیون انسان بالغ و عاقل پای صندوق رأی چیزی نیست که بتوان آن را نادیده گرفت. با وصف این، نویسندگان و صاحب منبران جبهه معارض با القای شبهات و تفسیرهای غلط و مغالطه آمیز سعی در ندیدن این جمعیت میلیونی مردم را دارند.
🔸یکی از مغالطات شبهه افکنان پیرامون این انتخابات مغالطه اکثریت است. به زعم آنان حضور ۴۱ درصدی مردم نشانه اقلیتی است(!) که مشروعیت نظام ولایی را مخدوش می کند و تصمیم خبرگان را بدون پشتوانه و اعتبار شرعی و قانونی می سازد.
🔸ندیدن و به حساب نیاوردن رأی ۴۱ درصد از مردم برای هر انسان منصفی کافی است که در ارزیابی نهایی خود جریان معارض را عاری و تهی از احساس مردمی بودن و احترام بالاصاله به رأی مردم بداند. با وصف این، پاسخ های دیگری نیز به این مساله وجود دارد.
🔸اما مساله اصلی در باب مفهوم اکثریت در امر انتخابات این است که با فرض دعوت عمومی حاکمیت و آزادی مشارکت مردم در انتخابات، کدام اکثریت مشروعیت دارد، اکثریت شرکت کننده یا اکثریت بیرون از صندوق؟
🔸وجه مغالطه آمیز و پارادوکسیکال این شبهه (اکثریت مشارکت داخل و خارج صندوق) از همین جا ناشی می شود.
🔸عقل سلیم و تجربه دموکراسی های موفق دنیا اکثریت شرکت کننده در انتخابات را مشروع و حجت می داند. چون نظر اکثریت بیرون از صندوق بر خلاف نظر جریان معارض بسیط نیست و تفسیر های مختلفی از آن می شود و لذا پشتوانه هیچ دیدگاهی نمی تواند باشد و با آن نمی توان چیزی را نفی یا اثبات کرد. برخلاف اکثریت شرکت کننده که نظرش روشن و شفاف است.
🔸بر همین اساس، اصل پنجم قانون اساسی در سال ۶۸ به منظور دفع چنین شبهه ای بدین صورت اصلاح شده است: "در زمان غیب حضرت ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه) در جمهوری اسلامی ایران ولایت امر و امامت امت بر عهده فقیه عادل و با تقوی، آگاه به زمان، شجاع، مدیر و مدبر است که طبق اصل یکصد و هفتم عهده دار آن می گردد".
🔸مطابق اصل یکصد و هفتم، تعیین رهبر به عهده خبرگان منتخب مردم است. یعنی مطلق منتخب مردم بودن خبرگان کفایت می کند. این امر با مبانی فقه امامیه که برای تشخیص مرجع تقلید اعلم جامع الشرایط، شهادت دو نفر عالم عادل را کافی می داند، سازگاری دارد.
🔸وقتی مرجعیت فقیه با شهادت دو عالم عادل ثابت شدنی است (العروة الوثقی، احکام التقلید، مسأله ۲۰) حجیت ولایت امری فقیه با رأی بیست و پنج میلیونی بطریق اولی اثبات می شود.
🔸بدیهی است که مقصود امام خمینی ره از آرای اکثریت مسلمین، اکثریت شرکت کننده در انتخابات است. چون ایشان تصریح به قانون اساسی دارند (صحیفه امام ج ۲۰ ص ۴۵۹).
قانون اساسی هم نظر به اکثریت شرکت کننده دارد نه مطلق اکثریت.
🔸آری، همانطور که امام خمینی ره انتخابات را نوعی بیعت در صدر اسلام تعبیر کرده است (صحیفه امام ج ۲۰ ص ۴۵۹)، بیعت به معنای مشارکت مستقیم مردم در انتخاب حاکم شرعی و قانونی است.
🔸بنابر این، کسانی که در مجلس بیعت حضور نیافته اند نمی توانند از تبعیت از حاکم منتخب طفره روند. چنانکه معاویه با طرح چنین مساله ای (عدم حضور در مجلس بیعت) سعی در سرپیچی از ولایت حضرت وصی را داشت.
🔸اما امام علی علیه السلام طی نامه ای خطاب به معاویه پاسخ داد که راه گریزی از پذیرش نتیجه بیعت ندارد:
"بيعت كردن فقط يك بار است و دوباره در آن نظر نتوان كرد. گزينش از سر گرفته نشود. هر كه از بيعت بيرون رود، طعن زننده است، و هر كه در پذيرفتنش درنگ كند و دو دلى نشان دهد، منافق است" (نهجالبلاغه: نامه هفتم).
🔸نتیجه گفتار بالا این است که اکثریت در همه دموکراسی ها و مردم سالاری دینی در چارچوب قانون انتخابات مشروعیت پیدا می کند. لذا عدم مشارکت اکثریت در انتخابات به مثابه اسقاط حق و سلب مشروعیت از خود است.
از این رو، انتخابات در نسبت با پدیده اکثریت، مشروعیت ساز و مشروعیت سوز است. با دیدگاه خوارجی و اموی نمی توان از پذیرش انتخابات دموکراتیک طفره رفت!
🔘روزنه؛ دریچهای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
حمایت رئیس سازمان تبلیغات رفسنجان از طلبه ناهی از منکر در جریان درمانگاه قم
از هر که با سکوت یا بیان خود به جریان #کشف_حجاب قوت بخشید خصوصا عمامهبهسرها تبری میجویم.
@rozaneebefarda
موضع حجتالاسلام علی ثقفی در ضرورت توجه به پشتپردههای ماجرای اخیر قم!
🔻مواضع روحانیون مخالف طلبه ناهی از منکر نشانگر یک جریان سازماندهی شده برای ایجاد دودستگی روحانیت در قم است!
@rozaneebefarda
حجتالاسلام رهدار: به نظر میتوان در آیتالله بودن برخی آیتاللههای ناقد طلبه ناهی از منکر تردید کرد!
@rozaneebefarda
امام جمعه پردیسان.mp3
4.79M
🎙بشنوید|| مواضع روشنگرانه امام جمعه پردیسان قم پیرامون ماجرای نهی از منکر در درمانگاه قم
#اختصاصی_روزنه
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔸حجت الاسلام و المسلمین حامدی:
▫️تذکر لسانی کار مردم است اما مسئولان چرا برخورد نمیکنند که اینقدر جری شدهاند که در قم و نزدیکی حرم چنین اتفاقی رخ دهد؟
▫️از نظر شرعی و قانونی حق آن طلبه بوده که نهی از منکر انجام دهد و کسی اجازه ندارد مانع آن شود.
🔻با تأسف بیشتر، برخی عمامه به سرها مانند فتنه سال گذشته، بدون اطلاع سخنانی گفته اند که مایه شرمندگی است.
▫️اگر غفلت کنیم ممکن است مانند سال گذشته مشکلاتی دامن گیر کشور شود.
🔘روزنه؛ دریچهای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
هدایت شده از بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
1_54124205.mp3
7.77M
💥هشدار حجتالاسلام و المسلمین سید حمید روحانی در خصوص پدیده #نوشریعتمداریها در قم
◀️بازنشر سخنرانی 15اسفند1397؛ به مناسبت اظهارات تأسفبار اخیر برخی معممین حوزه قم در تضعیف اصل امر به معروف و نهی از منکر
#اختصاصی
حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی:
🔹گفته می شود که تاریخ تکرار می شود و تاریخ اینگونه تکرار می شود که ما از تاریخ درس نمی گیریم. اگر از ملت ها در هر عصری و در میان هر نسلی آنگونه که باید و شاید از تاریخ درس بیاموزند حوادث ناگوار دوباره تکرار نمی شود.
🔸متاسفانه به مصداق آیه شریفه وقد کان فی قصصهم عبره لاولی الالباب آن خردمندی و آن آگاهی وقتی وجود نداشته انسان از سرگذشت گذشتگان نمی تواند عبرت بگیرد. روزگار ما اینگونه شده که در هر عصری باید یک #شریعتمداری داشته باشیم...
#نوشریعتمداریها
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
بيانيه 110نفر از اساتيد و پژوهشگران در حمايت از آمرين به معروف .pdf
1.5M
بيانيه 110 نفر از اساتيد و پژوهشگران حوزوی و دانشگاهی در تقدير از روحانی ناهی از منکر درمانگاه قم و نقد مواضع غلط برخی حوزویان
بسمالله الرحمن الرحيم
الذين إن مکّنّاهم في الارض أقاموا الصلوة و آتوا الزکوة و أمروا بالمعروف و نهوا عن المنکر
ما جمعي از اساتيد و پژوهشگران حوزه و دانشگاه، حمايت قاطع خود را از آمران به معروف و ناهيان از منکر اعلام میکنيم و همکاری مردم با حاکميت را يکی از مهمترين راهکارهای موفقيت در تحقق اين فريضه بزرگ الهي ازجمله در مقابله با پروژه پيچيده کشف حجاب میدانيم.
از روحاني فاضل و مظلومِ ناهي از منکر در واقعة کشف حجاب اخير قم تقدير و تشکر مینماييم.
در واقعة اخير، در کنار فضاسازي گسترده دشمنان خارجی و داخلی بر ضد احکام مسلم اسلامی، آنچه موجب تأثّر بيشتر شد، موضعگيری برخی روحانيان در نقد اقدام روحانی ناهی از منکر و حکم به حرمت فعل وی بود.
معدود ليبرالهای در لباس روحانيت، تکليفشان روشن است که بدليل خودباختگی در مقابل غرب و جمود فکری، میخواهند احکام اسلام را در مقابل انديشه ليبراليسم ذبح کنند.
روي سخن ما با برخی فضلای انديشمند حوزوی است که متأسفانه ـبرخلاف موضع اکثريت روحانيتـ بهدليل عدم توجه کامل و دقيق به ابعاد مسأله، با نگاهی تکبعدی و از زاويهای ناقص به تحليل و قضاوت پرداخته، اقدام روحانی ناهی از منکر را حرام دانستهاند!
سخنان و نوشتههاي اين بزرگواران، هر چند نادانسته، در مسير تقويت اراده دشمن براي خشکاندن اراده امر به معروف و تثبيت بیحجابی درکشور بوده است.
▫️متن کامل بیانیه و اسامی امضاکنندگان در فایل پیوستی.
@rozaneebefarda
27.27M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 ببینید|| موضع جامع و صریح آیتالله اراکی در نقد مواضع غلط برخی حوزویان پیرامون ماجرای نهی از منکر یک روحانی در درمانگاه قم
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🟥اظهاراتی از سوی برخی افراد که منتسب به حوزه علمیه هستند، در مورد حرمت تصویربرداری یک خانم بیحجاب، مطرح شده است.
این باید تبیین شود؛ چنین نیست که این آقایان به نظرشان رسیده است!
◾️مسائل فقهی را اینطوری باری به هر جهت و بر اساس انفعالات عاطفی و فکری نمیشود مطرح کرد. با دین خدا نمیشود اینچنین رفتار کرد.
▫️ شخص بیحجاب اولاً به خود #ظلم کرده و ثانیاً به جامعه!
▫️باید از کسی که در مقابل این ظلم میخواهد ایستادگی کند، حمایت کرد؛ او از حقوق جامعه، بلکه از حقوق همان زنی که رعایت حرمت خودش را نکرده هم دفاع میکند!
▫️ کسی که از حقوق اجتماعی معنوی و فرهنگی و ملی دفاع میکند مانند کسی است که از مرزهای کشور در سرما و گرما دفاع میکند، او از #مرز_خاکی دفاع میکند و این از #مرز_دل، #مرز_فرهنگ_و_هویت_جامعه!
▫️ ما از ناهیان از منکر تجلیل میکنیم و اینها را #مدافعان_حقوق_جامعه میدانیم.
🔻از خدای متعال میخواهیم به این عزیزان قوت، قدرت و توفیق بیشتر عنایت کند و عمل آنها را قبول کند و به آنها در دنیا و آخرت #اجر_عظیم عنایت کند!
🔻از مسئولین میخواهیم از این #مرزداران_هویت_جامعه_ما حمایت کنند.
🔘روزنه؛ دریچهای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
هدایت شده از احمدحسین شریفی
https://virasty.com/Ahmadhoseinsharifi/1710634765442591133
اینکه عدهای از مدعیان فقاهت با استناد به روایت منافقانه و تفرقهافکنانه رسانه فاسق و فاسد اینترنشنال از کلیپ فحاشی و هتاکی یک زن مکشفه علیه یک طلبه (علیرغم همه شواهد موجود در آن کلیپ) به محکومیت آن طلبه مظلوم و مؤدب و متین حکم دهند، به نوبه خود یک «فاجعه فقهی» در تاریخ فقاهت شیعی است. نباید از کنار آن به راحتی گذشت.
#فقه
#حوزه_علمیه
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
هدایت شده از تمدناسلامی|محمدرضاباقرزاده
حوزه اصیل باید تکلیف مدعیان دروغین دانش فقه را مشخص کند. پرونده آنان که همراه با رسانه های معاند به نفع هنجارشکن و بر ضد ناهی از منکر با اظهارات نسنجیده و نامشروع بر آتش فتنه دمیدند و گاه مواضع مجرمانه اتخاذ کردند نباید بسته شود و باید در معرض دید و قضاوت لجنه های علمی حوزوی و دانشگاهی باز بماند.
https://virasty.com/Bagherzadeh/1710715424405306499