نگاهی واقع بینانه به مناظرات دور دوم
محمدمهدی محلوجی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
مناظرات دو نفره انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم هم به پایان رسید.
هر کس نامزد مورد تایید خود را برنده مناظرات میداند ولی اگر واقع بینانه بخواهیم نگاه کنیم مناظره اول ۳ بر صفر به نفع جلیلی تمام شد هم مناظره را برد و هم اخلاق را.
ولی مناظره دوم در خوشبینانه ترین حالت مساوی تمام شد.
از اضطراب در صدای جلیلی در اول مناظره گرفته تا بد اخلاقی های پزشکیان و وسط حرف های جلیلی پریدن های او.
اما تیم رسانه ای پزشکیان دو نکته را به او گفته بودند که از طرف پزشکیان استفاده زیادی از آن شد:
۱. هنگامی که جلیلی بیان میکرد برنامه داریم پزشکیان سریع می گفت برنامه را بگو و او را به گوشه رینگ می برد.
زیرا این فرصت محدود جای بیان برنامه با جزئیات نیست
۲. اگر برنامه دارید چرا در زمان آقای رییسی اجرا نکردید که این هم با یک اشاره کلی گذشت و بدون جواب ماند.
در آخر مناظره دوم آن فضای صمیمی هم دیده نشد که می توان بد اخلاقی جناب پزشکیان دانست که منتظر رقیب نماند و صریح صحنه را ترک کرد.
از صحبت های بعد از مناظره هم می شد فهمید که پزشکیان مرد چنین دعواهایی نیست، گویی از این فضای پر تنش بیشتر از همه خودش رنج می برد و ناراحت بود.
ولی چه می توان کرد عده ای پشت او جمع شده و بوی کباب به مشامشان خورده است.
#روایت_مناظره
#مناظره_پایانی
@rozaneebefarda
مسعود پزشکیان و نگاه سطحی به قشر دانشگاهی و نخبگانی
#اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
در بخشی از مناظره، مجری از پزشکیان پرسید که شما در فلان تاریخ در دانشگاه گفتید بنزین باید لیتری ۲۵-۲۰ هزار تومان بشود. پزشکیان بدترین پاسخ ممکن را داد و گفت:آنجا دانشگاه بود الان بحث ریاست جمهوری است.
این یعنی دانشگاه ایرانی در نظر آقای مسعود پزشکیان صرفا محفلی برای گپ و گعده است که هر حرف سست و بی منطقی را بدون کارشناسی لازم می تواند بگوید و چند سال بعد در تبلیغات انتخاباتی خلافش را بگوید.
اگر جوان نخبه ایرانی از کشور می رود به خاطر همین نگاه های سطحی و نازل به دانشگاه و دانشجوی ایرانی است.
#روایت_مناظره
#مناظره_پایانی
@rozaneebefarda
جلیلی کار را تمام کرد!
۱۲ نکته در تحلیل مناظره پایانی
حجتالاسلام قاسم روانبخش|| نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
۱.کسانی که دیشب برای دکتر پزشکیان مطلب نوشته بودند ظاهراً گفته بودند دایما وسط حرف دکتر جلیلی برو و اعصابش را به هم بریز تا نتواند حرفش را بزند ولی دکتر جلیلی بر اعصابش کاملآ مسلط بود.
۲.دکتر پزشکیان دایما دکتر جلیلی را به دروغ گویی و تهمت زنی متهم می کرد در حالی که خودش دایما در حال اتهام زنی بود.
۳.دکتر جلیلی در نقش یک اندیشمند و متفکر که دارای برنامه هست و در قالب یک رییس جمهور درخشید ولی دکتر پزشکیان در نقش مدعی اندیشه و فردی که هیچ برنامه ای ندارد.
۴.جلیلی برای همهی سوالات اقتصادی مجری پاسخ ها عالمانه و عینی داشت ولی دکتر پزشکیان دستش خالی بود و همه اعضای دولت های خاتمی و روحانی نتوانسته بودند دستش را پر کنند چونکه خودشان هم برنامه ای نداشتند به همین دلیل همواره سعی می کرد برنامه های دکتر جلیلی را بی ارزش و اساتید دانشگاه ها و دانشجویان را انسان های فاقد فهم و توان معرفی کند و آن ها را تحقیر کند!
۵.جلیلی نشان داد بدون پول و با تکیه به ایمان جوانان مومن و انقلابی و اساتید دانشگاه می توان برای اداره کشور برنامه داد ولی پزشکیان گفت آنها نمی توانند و تنها کسانی که در کلوپ قدرت هستند می توانند!
۶.بزرگترین فول پزشکیان اهانت به سردار شهید سلیمانی در مناظره اول و عذرخواهی در مناظره دوم بود و نقطه قوت دکتر جلیلی دفاع از شهید سلیمانی و انتقال پیام ناراحتی و انزجار مردم لرستان به پزشکیان بود.
۷.در موضوع مسکن و اجاره بها دکتر جلیلی طرح علمی و عملیاتی داشت و دکتر پزشکیان دستش خالی بود.
۸.برای کاهش تورم نیز دکتر جلیلی دارای برنامه بود و دکتر پزشکیان مطلبی نداشت.
۹.پزشکیان به افزایش قیمت ۲۵ هزار تومانی بنزین اعتراف کرد که به افسارگسیختگی قیمت ها و افزایش گرانی فوق العاده خواهد شد ولی دکتر جلیلی به ثبات قیمت بنزین تاکید کرد که موجب ثبات بازار می شود.
۱۰.پزشکیان به تک نرخی کردن و آزاد سازی نرخ ارز تاکید کرد یعنی با حذف دلار ۲۸ هزار تومانی و دلار ۴۷ هزار تومانی قیمت دلار به بالای ۱۲۰ هزار تومانی خواهد رسید که موجب افزایش چند برابری قیمت کالاها خواهد شد. ولی جلیلی بر ثبات قیمت ارز و کاهش آن و تقویت قیمت ریال تاکید کرد.
۱۱.یکسان سازی حقوق بازنشستگان از آرزوی دیرینه آنان است که دکتر جلیلی قول داد ولی پزشکیان نسبت به آن سکوت کرد.
۱۲.نطق پایانی دکتر پزشکیان تکرار نطق پایانی مناظره اول بود ولی نطق آتشین پایانی دکتر جلیلی تازه بود و در مقابله با فساد فوقالعاده بود و نشان داد که با فساد مبارزه خواهد کرد و از این طریق بهترین منابع برای خدمت به مردم فراهم خواهد شد.
#روایت_مناظره
#مناظره_پایانی
@rozaneebefarda
May 11
May 11
ایستادگی سعید جلیلی در برابر طرح خطرناک برجام۲ و ۳
#اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
به صراحت و بدون مقدمه بنویسیم: جریان کارگزاران و کسانی که بنده خدایی به اسم پزشکیان را وسط گود انداخته اند به دنبال گرفتن دولت و تحمیل برجام ۲ و ۳ به این مملکت بودند. پیش از اینکه بدانیم دکتر سعید جلیلی چه بلایی بر سر این توطئه شوم آورد، دیدگاه حاج قاسم سلیمانی را در این رابطه بخوانیم:
« اینکه اصرار میکنند بر برجام ۲ در منطقه برای این است که قدرت اصیل و نابی را که در مقابل اسلام وهابی یهودی شکل گرفته است، بخشکانند و جریانهای اسلامی در برجام ۲ خشکانده شود؛ البته تلاش آنها به اینجا منتهی نخواهد شد و برجام ۳ هم خواهند داشت چون دشمنان معتقدند که چشمه باید خشکانده شود و این چشمه ایران است.»
جریان کارگزاران و طبقه اشراف آمده بودند که در این انتخابات مسیر «خشکاندن ایران» را هموار کنند. مسعود پزشکیان در همین مناظره گفت که بعد از ریاست جمهوری سراغ مجلس خواهم رفت تا بر سر قانون اقدام راهبردی چانه بزنم و جلیلی بر او خروشید که چانه ها را با دشمنی که بدعهدی کرده بزنید نه با مردم و نماینده های مردم.
مسعود پزشکیان آمده بود برای دادن امتیازات بیشتر به آمریکا، سعید جلیلی گفت همه امتیازات را که دادید چه چیز جدیدی میخواهید بدهید؟ پزشکیان جوابی نداد اما جوابش واضح است. هسته ای را دادیم رفت باید موشکی را هم بدهیم برود، قانون اساسی را هم مطابق میل آمریکایی ها بازنویسی کنیم مدیر آمریکایی هم وارد کنیم و کشور را بدهیم دست میلیسپوهای جدید خودمان هم بنشینیم مثل محمد بن سلمان به خیال پردازی و پول پاشی های بی حاصل و نمایشی.
جریان غرب زده آمده است که در این دوره ریاست جمهوری کار را دست بگیرد هدفش هم در این نوبت صرفا تعطیل کردن اقتصاد، به سان دهه نود، نیست بلکه هدف اصلی تحویل کشور به کدخدای آمریکایی و نابودی کامل فرهنگ و ملت ایران که بحمدالله در این مناظره با شکستی مفتضحانه روبرو شد.
هرچند این جریان مرموز،اشرافی و پرکید و حیله آرام نخواهد نشست و ۷۲ ساعت آینده را به طراحی های پیچیده خواهد گذراند و از این رو هوشیاری هرچه بیشتر جبهه انقلاب اسلامی و نخوابیدن زیر نسیم این پیروزی مقطعی واجب و ضروری است.
#روایت_مناظره
#مناظره_پایانی
@rozaneebefarda
علی خضریان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی:
نحوه مناظره #سعید_جلیلی نه تنها دست خالی طرف مقابل از هر ایده حکمرانی برای اداره کشور را ملموس کرد؛ بلکه با گرفتن نورافکن روی ستاد #مسعود_پزشکیان، شرکای سیاسی او را نمایان کرد تا #دولت_سوم_روحانی نتواند با شارلاتانیسم سیاسی ضمن فرار از پاسخگویی، نقش منتقد و منجی را به خود بگیرد.
جلیلی توانست با تسلط بر محتوا، پیشتاز نقادی عالمانه شود و امکان رفتارهای پوپولیستی را از پزشکیان سلب و به نهایت او را مستأصل کند.تا آنجا که تناقضهای او شفاف شد و در وضعیت آچمز قرار گرفت و نمیدانست از کدام یک از برگههای مشاورانی که همه آنها را تکذیب کرده بود، باید استفاده کند.
#روایت_مناظره
#مناظره_پایانی
@rozaneebefarda
غیرت انقلابی توأم با سیاستورزی مومنانه
علیرضا احمدی
تغییر مواجهه آقای جلیلی با #آقای_پزشکیان نسبت به مناظره اول نشانداد که میشود غیرت انقلابی به خرج داد و سیاستورز مومن هم بود.
از این دست غیرتمندیها بسیار در تاریخ وجود دارد که عاقبتی نیک داشتند. یادمان نمیرود قیام قهرمانانه ۱۹ دیماه مردم قم را.
غیرتانقلابی آنها نسبت به توهین رژیم پهلوی به امام(ره) و برگزاری چهلمهای باشکوه آن واقعه، به پیروزی نهضت امام(ره) سرعت بخشید همانگونه که شهادت آیتالله شهید مرحوم آقا مصطفی. آری! چه بسا گاهی غیرتمندی انقلابی مساوی با جان دادن در راه حق باشد.
ممنونیم آقای جلیلی!
شاید مانند رقیبت بارها نگفتی سرباز امام(ره) هستی و پیشوایت امیرالمومنین(ع)!
اما
نشاندادی که به راستی شاگرد مکتب خمینی کبیر هستی.
انشاءالله بعد از عمری مجاهدت شهید شوی!
#روایت_مناظره
#مناظره_پایانی
@rozaneebefarda
اولین بیانیه انتخاباتی مرحوم آیت الله العظمی بهجت رحمه الله
بسماللهالرحمنالرحیم. الحمد لله رب العالمین والصلاة علی سید الانبیاء محمد وآله السادة الاوصیاء الطاهرین.
و بعد، چنانکه مکرراً از شرکت در انتخابات سؤال شده، در جواب آنها، آنچه اظهار شده است، بیان میشود: اینجانب، جهاتِ سلبیه و اثباتیه۱ را متعرض میشوم. کسانی که بنا دارند در رأی دادن و یا انتخاب شدن، شرکت نمایند، باید متذکر باشند که کسانی حقّ انتخاب شدن و امینِ مردمِ با ایمان در مورد دین و دنیا بودن را دارند، که از رجالِ با عقلِ کاملِ کافی و ایمان کامل از شیعه اثنیعشریه و با علم به مسائل شرعیه در شخصیات و اجتماعیات و با شجاعت باشند؛ و از آنهایی باشند که در اظهارات و تروک، «لا یخافون فی الله لومة لائم» باشند؛ و از رشوهها و تخویفات و نحو آنها دور باشند. نظر نکنند که تا به حال چه بود؛ بلکه نظر نمایند که از حال چه باید بشود و چه باید نشود. و باید پرهیزکار و خداترس باشند، اراده خدای تعالی را بر همه چیز ترجیح بدهند.
اگر فاقد بعض صفات باشند، اهل ائتمان نیستند، و رأی دادن برای فاقدها بیاثر است، بلکه جایز هم نیست؛ مشکوک هم، متروک است.تفحص هم، باید کامل باشد و بدون مداخله دوستی و دشمنی در امور نفسانیه باشد. در حالِ رأی دادن و گرفتن، خدای عظیم را ناظر به تمام خصوصیاتِ همه بدانند. کسانی هم که واجِد خصوصیات مذکوره باشند ـ که جایز باشد رأی دادن و گرفتن درباره آنها ـ واجب میشود با توانایی، اگر بدانند یا احتمال بدهند که فاقدِ بعضِ آنها، رأی خواهند گرفت.
ملاحظه نمایید دُوَل کفر را [که] چگونه انتخاب مینمایند و انتخاب میشوند، و چه کسانی انتخاب میشوند، و از چه راههایی انتخاب میشوند، و چه آرائی در مجلسهای خودشان اظهار میکنند، و دولتهای آنها چه عملیاتی بر طبق قانون مملکت و برخلاف قانون عقل و دین ـ حتی ادیان منسوخۀ آنها ـ انجام میدهند که فساد و اِفساد آنها بر همه عقلای دنیا آشکار است؛ [و] مخالفت نمایید با چگونگی کارهای آنها و چگونگی وسائل و اسباب و مسبّبات آنها، که مطابقت با هیچ دینِ اصلدار و هیچ قانونِ عقلپسند، ندارند.
عصمکم الله و ایّانا من الزلات کلّها بمحمد و آله الطاهرین، صلوات الله علیهم اجمعین
والسلام علیکم ورحمة الله و برکاته.
@rozaneebefarda
دومین بیانیه انتخاباتی مرحوم آیت الله العظمی بهجت رحمه الله
بسماللهالرحمنالرحیم. «الحمد لله رب العالمین و الصلاة علی سید الأنبیاء محمد و آله سادة الأوصیاء المطهرین.
در جوابِ سؤالِ مکرّرِ مربوط به انتخابات، [مطالبی ذکر میشود] با اشاره به آنچه در سال گذشته تذکر داده شده بود، از بیاناتی که اختصاص به زمانی و مکانی ندارد و در آنها تعیینِ توصیفی ـ که اتم و اعم و احسن و اکمل و ادوم از تعیین اسمی است ـ شده بود.
از «حذیفه» رضواناللهعلیه مروی است که فرمود: «کانوا یسألون رسولَ الله عن الخیر و کنتُ أسأله عن الشر»؛ باید بدانیم «شر» چیست و «اهل شر» کیست تا فرار از آن نماییم، و «خیر» چیست و «اهل خیر» کیست تا بهسوی آن فرار نماییم. باید اهل انتخاب، در پیاده کردن کُبرَیات در صُغرَیات، و کلیّات در جزئیات، روشن و با احتیاط باشند، و رضای خدای بزرگ را مقدم بر رضای غیر نمایند. و فحص از عقلای متدیّنین که اصلح باشند نمایند و در روشنی توقف ننمایند و در تاریکی حرکت ننمایند. و از رشوه دادن و گرفتن (شیوه دُوَل کفر)، دور باشند. با متدینینِ از عقلا، که محیط به مسائل شرعیه و با ایمان اعتقادی و عملی، و پرهیزکار، و با تدبیر، و شجاعت، و اعتدال فکری و مسلکی، باشند و با غیر آنها سروکار نداشته باشند، و مسلمانها را گرفتار نکنند و کاری نکنند که در پشیمانی از آن، تدارکی نیست.
از وطنفروشی و وطنفروشان که غایتِ محبتِ دوَل کفر است، دور باشید. عواقب وطنفروشانِ به دول کفر را ملاحظه بنمائید! دیدیم و میبینیم که به مُحلّلهای خودشان وفا نمیکنند، مگر تا زمانی که چاره ندارند؛ و پس از آن، جز پشیمانی و عاقبتِ سوء برای تابعین آنها نمیماند.
باید بدانیم که هیچ نقصی در ممالک اسلامیه نیست که منسوب به دول کفر نباشد؛ و آنچه منسوب به آنها است، نقص در اسلام و ایمان است، یا منتهی به آن است.
غیر از معصومین علیهمالسلام کسی نمیتواند بگوید: «همه چیز را میدانم، یا میبینم»؛ و نمیتواند کسی بگوید: «هیچ چیز را نمیدانم و همه جا تاریکم»؛ بلکه هر عاملِ عادی، چیزهایی را میداند و باید حرکت کند و توقف ننماید، [و] بلکه باید از معلومات خود، مجهولات را استخراج نماید تا آنجا که بتواند، و چیزهایی را نمیداند و باید احتیاط و توقف و تفحص نماید تا به ندامتِ غیرِ مستدرَک۱، مبتلا نشود.
و این مطالب برای جواب سؤالها، [ذکر شد] با اشتمال بر بیاناتی که اتمام حجت و تأکید آن است؛ تا آنکه علی العمیاء۲، یا به مسامحه، خود و دیگرانِ از مؤمنین را در گمراهی وارد ننمایند.
کسانی که متحیر و مرددند، به آنها دستور داده شده و میشود: ملاحظه کنید: کدامیک از دو حزب، با ولایت علی علیهالسلام، موافق یا موافقتر است، و کدام، اعتقاد او عملاً انتظار مهدی علیهالسلام را دارد یا متأکدتر است. کدام، تغییری در امور دینیه داده یا نمیدهد؛ کدام، معتدل در فکر، یا مُتلوّن است در اعتقاد یا عمل. کدام، ملکه تقوا و صدق و ائتمان۳ دارد، یا قویتر است. کدام در صفات، شبیه به کفر یا نفاق و کدام، دورتر است؛ و بالجمله، کدام، به خدای متعال و خاتمالانبیا و خاتمالاوصیا «صلواتاللهعلیهموعجلفرجَهم» نزدیکتر است.
از خداوند عظیم، موفقیت همه مؤمنین را بر مرضیات او، و تجنب از مبغوضات او را در همه جا و در هر حال، میخواهیم.
والسلام علیکم ورحمة الله وبرکاته
الأحقرمحمدتقی البهجة
۱۱/ محرم الحرام / ۱۴۱۸
@rozaneebefarda
مناظره آخر و تطبیق ملاکات انتخاباتی مرحوم آیتالله بهجت بر مواضع دو نامزد ریاست جمهوری
[صفحه ۱ از ۲]
#اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
مرحوم آیت الله بهجت در ایام حیات شریفشان دو بیانیه انتخاباتی صادر فرمودند که از حیث فقهی و دینی در عالی ترین طراز قرار دارد. متن کامل این بیانیه را درج کردیم و فقراتی از دو بیانیه ایشان را بر مواضع دو نامزد ریاست جمهوری که امشب آخرین مناظره شان را برگزار کردند تطبیق خواهیم کرد.
۱. «رجال با عقل کامل کافی و ایمان کامل از شیعه اثنی عشریه و با علم به مسائل شرعیه در شخصیات و اجتماعیات و با شجاعت باشند»
یکی از ملاکات سنجش عقلانیت افراد این است که ببینیم آیا فرد برای انجام کارهای مهمی که دارد دانش و برنامه ای از پیش تعیین شده دارد یا خیر؟ طبیعتا انسان عاقل پیش از انجام کار، ونه بعد از آغاز آن، به فکر طرح و برنامه است. از مناظره های قبل روشن بود و در این مناظره کاملا مشخص شد که جناب آقای پزشکیان نه تنها برنامه ای برای اداره کشور ندارد بلکه برنامه داشتن را باطل و بی اساس می داند و برنامه نداشتن را جزو فضائل خود می داند!
مرحوم آیت الله بهجت «علم به مسائل شرعیه در شخصیات و اجتماعیات» را نیز به عنوان یک شاخصه مطرح فرمودند. مسعود پزشکیان به صورت مشخص صرفا سواد نقل روایات را داشت و از امتداد و تطبیق آن عاجز بود که در بخشی از مناظره سعید جلیلی همین اشکال را به وی وارد ساخت.
نماینده جریان غرب زده، در کنار نامزد پوششی اش که ۲۰۰هزار رای آورد، شاه بیت کلامشان ترس از غرب و تحریم و... بود و طبیعتا با این حجم از ترس تکلیف ملاک «شجاعت» نیز روشن است و با صراحت میتوان گفت این افراد شجاعت لازم را ندارند و در مقابل سعید جلیلی در عمل و بیان نشان داد که حائز این ویژگی هست.
۲. « از آن هایی باشند که در اظهارات و تروک «لا یخافون فی الله لومة لائم» باشند؛ و از رشوه ها و تخویفات و نحو آنها دور باشند. »
سعید جلیلی در تمام ایام تبلیغات سیبل هجمه آقایان غرب زده بود اما هرچه هجمه ها بیشتر شد صلابتش بر مواضع انقلابی اش نیز بیشتر شد. او در مناظره آخر نشان داد نه تنها از سرزنش سرزنشگران نمی ترسد بلکه از آن روحیه و انرژی میگیرد.
همچنین پاکدستی و فسادستیزی سعید جلیلی بر هیچ کس حتی مخالفانش نیز پوشیده نیست.
۳. «نظر نکنند که تا به حال چه بود؛ بلکه نظر نمایند که از حال چه باید بشود و چه باید نشود»
آنچه مخاطب از حرفهای مسعود پزشکیان میفهمید مجموعه ای است از غر زدن و نق زدن نسبت به «انچه تا به حال بود» و سعید جلیلی سخن گفت از «چه بشود» و «چه نشود»
۴. «ملاحظه نمایید دول کفر را که چگونه انتخاب می نمایند و انتخاب می شوند و چه کسانی انتخاب می شوند و از چه راههایی انتخاب می شوند و چه آرایی در مجلس های خودشان اظهار می کنند و دولت های آنها چه عملیاتی بر طبق قانون مملکت و بر خلاف قانون عقل و دین - حتی ادیان منسوخه آنها به انجام می دهند که فساد و افساد آنها بر همه عقلای دنیا آشکار است؛ [و] مخالفت نمایید با چگونگی کارهای آنها و چگونگی وسائل و اسباب و مسیبات آنها، که مطابقت با هیچ دین اصل دار و هیچ قانون عقل پسند، ندارند.»
هفت مناظره به ویژه مناظره آخر به همه نشان داد که کدام نامزد با شیوه های کثیف غربی از جمله: فعال کردن گسلهای قومی، دادن وعده ول انگاری فرهنگی، سیاه نمایی، تهمت و... برای رای آوری تلاش کرد و کدام نامزد انتخاباتی با تبیین عقلانی مسائل، ارائه برنامه قوی، سخن متین و بدون هوچی گری برای جمع کردن رای حلال تلاش کرد. مشخصا جناب سعید جلیلی در این ملاک از سایر نامزدها جلوتر بود.
۵. «کسانی که متحیر و مرددند، به آنها دستور داده شده و میشود: ملاحظه کنید: کدامیک از دو حزب تغییری در امور دینیه داده یا نمیدهد؛ کدام، معتدل در فکر، یا مُتلوّن است در اعتقاد یا عمل.»
مردم پس از این چند مناظره میتوانند به صورت دقیق تشخیص بدهند و کسی که برای جلب رای قرآن را تحریف میکند یا از نهج البلاغه خرج میکند را بشناسند. کسی که مشاور فرهنگی اش اعتدال فکری ندارد و جواب سوال را با پرت کردن اشیا میدهد بشناسند، کسی را که متلون است و در دانشگاه میگوید بنزین را گران کنیم و در تبلیغات میگوید گران نکنیم را بشناسند، کسی در سیاست خارجی هم متلون است و در مجلس میگوید مذاکره با آمریکا در شرایط فعلی بی معنی است و چند وقت بعد میگوید "یک عده نگذاشتند با آمریکا مذاکره کنیم" را بشناسند.
فارغ از سایر ویژگیها، ثبات رای و تعهد دینی و اعتدال فکری و روشی از ویژگی های شاخص دکتر سعید جلیلی است.
#روایت_مناظره
#مناظره_پایانی
@rozaneebefarda
مناظره آخر و تطبیق ملاکات انتخاباتی مرحوم آیتالله العظمی بهجت بر مواضع دو نامزد ریاست جمهوری
[صفحه ۲ از ۲]
#اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
۶. «از وطنفروشی و وطنفروشان که غایتِ محبتِ دوَل کفر است، دور باشید. عواقب وطنفروشانِ به دول کفر را ملاحظه بنمائید! دیدیم و میبینیم که به مُحلّلهای خودشان وفا نمیکنند، مگر تا زمانی که چاره ندارند؛ و پس از آن، جز پشیمانی و عاقبتِ سوء برای تابعین آنها نمیماند.
باید بدانیم که هیچ نقصی در ممالک اسلامیه نیست که منسوب به دول کفر نباشد؛ و آنچه منسوب به آنها است، نقص در اسلام و ایمان است، یا منتهی به آن است.»
خروش جلیلی در مناظره پایانی در برابر وطن فروشی و وطن فروشان بود نه فردی به نام مسعود پزشکیان. وطن فروش کسی است که قراردادی ببندد که در حضیض ضعف است و بنا به همین قرارداد تمام امتیازات را بدهد و هیچ چیزی تحویل نگیرد، و دوباره بخواهد سایر امتیازات مملکتش را حراج کند و دوباره هیچ چیز تحویل نگیرد.
نکته اعجاب آور آنکه مرحوم آیت الله بهجت سرنوشت شوم وطن فروشان و تابعین آنان را گوشزد میکنند و امثال جناب پزشکیان نیز میبیند دوستان برجامی اش به فلاکتی افتاده اند که حتی او نیز حاضر نیست آنان را گردن بگیرد اما باز هم در نقشه وطن فروشانه آنان آگاهانه یا ناآگاهانه وارد شده است.
۷. «غیر از معصومین علیهمالسلام کسی نمیتواند بگوید: «همه چیز را میدانم، یا میبینم»؛ و نمیتواند کسی بگوید: «هیچ چیز را نمیدانم و همه جا تاریکم»؛ بلکه هر عاملِ عادی، چیزهایی را میداند و باید حرکت کند و توقف ننماید، [و] بلکه باید از معلومات خود، مجهولات را استخراج نماید تا آنجا که بتواند، و چیزهایی را نمیداند و باید احتیاط و توقف و تفحص نماید تا به ندامتِ غیرِ مستدرَک، مبتلا نشود.»
سعید جلیلی به وضوح نشان داد که حرکت منطقی و سیر «معلوم به مجهول» را طی ده سال با مشورت کارشناسان و متخصصان این مملکت طی کرده است و طرف مقابل هم مدام میگفت «هیچ نمیدانم هیچ تخصصی ندارم» و همین ندانستن را هم فضیلت عظمی میدانست!
۸. «کسانی که متحیر و مرددند، به آنها دستور داده شده و میشود: ملاحظه کنید: کدامیک از دو حزب، با ولایت علی علیهالسلام، موافق یا موافقتر است، و کدام، اعتقاد او عملاً انتظار مهدی علیهالسلام را دارد یا متأکدتر است. کدام، تغییری در امور دینیه داده یا نمیدهد؛ کدام، معتدل در فکر، یا مُتلوّن است در اعتقاد یا عمل. کدام، ملکه تقوا و صدق و ائتمان دارد، یا قویتر است. کدام در صفات، شبیه به کفر یا نفاق و کدام، دورتر است؛ و بالجمله، کدام، به خدای متعال و خاتمالانبیا و خاتمالاوصیا «صلواتاللهعلیهموعجلفرجَهم» نزدیکتر است.»
توضیح و تطبیق این فقره در بخشهای قبل کم و بیش تبیین شد. این توضیح اضافه را نیز بدهیم مجاهدین خلق یا همان منافقین نیز حافظ نهج البلاغه بودند و همین بیش از حد نهج البلاغه خواندشان موجب مطرود شدنشان نزد امام شد. به علاوه کسی که حتی حاضر نیست مسئولیت ستاد خود را گردن بگیرد یقینا «اهل ائتمان» نیست و همانطور که امروز میگوید «مسئول ستادم به من چه ربطی دارد» پس فردا در منصب ریاست جمهوری میگوید «وزیرم به من چه ربطی دارد».
#روایت_مناظره
#مناظره_پایانی
@rozaneebefarda
عیب مِی جمله بگفتی هنرش نیز بگو...
ابوالقاسم بحرودی
تا پیش از این آنچه درباره #جلیلی گفته شد، از موضع حامی زیاده خواه بود. ما به کمِ جلیلی و جلیلیِ کم قانع نبودیم که پس از هر بار سخنرانی و مناظره اش صریح و بی پرده بر غلظت مطالباتمان افزودیم.
و اما نمی شود انکار کرد و ندید که جلیلی #وعده_صادق ج. ا. ایران در میدان حکمرانی است. در میدان رزم که او پیشتر وعده ی نداده را صادقانه جامه عمل پوشانده.
درگذشته دورتر و در رزمگاه گرم پا و قدم داد، کمی نزدیکتر و در آوردگاه نرم، نا و قلم گذاشت. و اکنون در پگاه سرد سیاست پخته تر و گرم تر و صد البته نرم تر و مهربان تر از عرصه های پیشین،شیدایی میکند.
او از جنس کسانی است که میگوید من رفتم به میدان تو هم بیا، نه اینکه من هستم تو برو! او تعصب تُرک و غیرت کُردی را از مشرق طلوع داده است.
مرد جو گندمی امروز دیشب نشان داد که نه! باری تعالی او را از تیغ زبان هم محظوظ گردانده و اگر بسم الله کند حریف را هم بسمله خواهد کرد.
این مرد خوش قدم و خوش قلم نشان داد رسم دیده بانی را هم بلد است. گرچه با تأخیر اندک، ولی از خجالت کسی که دیده بان دیگر نظام را هتک کرده بود هم درآمد.
حُسن جلیلی گذشته دورتر، جلیلی نزدیک تر، و جلیلی کنون را دوست داریم در جلیلیِ فردا هم ببینیم. جلیلیِ فردا اگر منتخب ایران عزیز باشد، کاری به غایت دشوار خواهد داشت که از عهده آن بر نخواهد آمد مگر اینکه تمام قدم ها و قلم را خوش دارد. موافق و مخالف را تکریم کند. نقد را بپذیرد و نسیه عمل نکند.
اگر هم مردم او را همچنان در سایه خواستند، توقع سایه نشینی از او نمی رود. او حالا باید متوجه شده باشد که کشور با یک جلیلی سامان نمیگیرد، بلکه نیاز به جلیلی هاست.
هر چه هست صبح دولتش اگر یار بود به لطف حق مستدام. و اگر تقدیر او را از جهاد در عرصه ریاست معاف کرد، خوش باشد که تکلیف را ادا نموده و از فائزین است. کثّرالله امثاله...
بگو آمین!
#روایت_مناظره
#مناظره_پایانی
@rozaneebefarda
تکلیفمحوری در سیاستورزی
محمدرضا انجم شعاع
مدیون #خمینی_کبیر (ره) و شیوه تفکر او هستیم. او به ما آموخت که بیش از همه چیز، تکلیف محور باشیم.
دکتر سعید جلیلی و دولت سایه، سالها با همین نگاه به تکالیفی پرداختند که مسئولیت گریزان مدعی و غرب گرا، فراری از آن بودند و هستند.
امشب و در مناظره آخر مشخص شد که تکلیف مداران برای عمل به تکلیف، با صدها و هزاران برنامه و اندیشه در میدان کار و تلاش حضور دارند و مدعیان مسئولیت گریز و دمدمی مزاج نه تنها فکر و دستشان از برنامه خالی است حتی بالاتر از آن، حرف، اعتقاد و گذشته خودشان را نیز گردن نمیگیرند!
#اراده_قوی، #انتخاب_هوشمندانه
و #مسئولیت_پذیری
اکسیر نجات بخش امروز ماست که با حضور #رئیس_جمهور_متقی_متعهد_متخصص #یک_جهان_فرصت_یک_ایران_جهش را به ارمغان میآورد و ما را به زمان ظهور #عزیز_زهرا (س)، امام زمانمان، نزدیک تر میسازد؛ ان شاء الله و بحوله و قوته
#روایت_مناظره
#مناظره_پایانی
@rozaneebefarda
آن مناظره #طوفانی!
محمد شفیعی
آقای دکتر جلیلی کاری کرد که باخت و پوچی جریان حامی آقای پزشکیان و خود آقای پزشکیان #عیان و #آشکار بشه:
عرصه اخلاق
عرصه تاریخ
عرصه اقتصاد
عرصه سیاست خارجی
عرصه فرهنگ
عرصه مدیریتی
کارنامه موفق نداشتند و نداشت
برنامه نداشتند و ارائه ندادند و ارائه نداد
دروغ و تهمت های فراوان زدند و زد
و اقای دکتر جلیلی با توان بالای خود نشان داد پادشاه لخت است!
#مناظره_پایانی
#روایت_مناظره
@rozaneebefarda
خودش را هم گردن نمیگیرد!
علی احسانزاده
از پزشکیان از برنامهاش میپرسند،میگوید هر چه کارشناسان بگویند.میگویند کارشناسان حاضر در ستادت فلان حرف را زدهاند.میگوید ولشان کن، ببین خودم چه میگویم.به او میگویند خودت چند سال پیش این را گفتی. میگوید یادم نیست!
میگویند این سند حرفت از فلان خبرگزاری رسمی! میگوید خبرنگاران حرفها را درست منتقل نمیکنند!میگویند فلان حرف را که گفتی، تصویرش موجود است. میگوید: آن جلسه دانشجویی بوده، من چیزی گفتم! مربوط به حاکمیت که نبوده!این بزرگوار خودش را هم گردن نمیگیرد، چه رسد به حرف اطرافیانش را.
#روایت_مناظره
#مناظره_پایانی
@rozaneebefarda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اگر #دروغ نگویند، دنیایشان پابرجا نمیشود!
سیاستورزی مؤمنانه از نگاه آیتالله العظمی بهجت/۱
پرهیز از دروغگویی؛ تفاوت بنیادین سیاستورزی شیطانی با سیاستورزی ایمانی
جز فرار به سوی خدا چارهای نیست...
#پرونده_ویژه_روزنه
#روزنه؛ دریچهای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:👇
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
دوگانههای واقعی در مناظره پایانی انتخابات ریاستجمهوری
ابوالقاسم کریمی
در مناظره پایانی
برنامه تمام قد در برابر بیبرنامگی ایستاد
و عقل دربرابر سطحینگری
جدیت در برابر تمسخر
تسلط دربرابر تزلزل
شخصیت مستقل در برابر شخصیت منتظر
صلابت در برابر تردید
علم در برابر شک
و تحقیق دربرابر تقلید
برنده شد
وای بر آن که دومی را بر اولی ترجیح دهد
و درود بر آن که تبعیت از هدایت نماید
والسلام علی من اتبع الهدی
#روایت_مناظره
#مناظره_پایانی
@rozaneebefarda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شکست جریان تحریف سرآغاز شکست تحریم
#اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
سال 1392 جریان تحریف کلید حل مشکلات را بده بستان با آمریکا معرفی کرد و تحریمها حدود دو برابر افزایش یافت.
سال 1403 همان جریان تحریف مجددا کلید حل مشکلات را بده بستان بیشتر با آمریکا معرفی کرد اما این بار در آخرین مناظره با سد محکم «جهاد تبیین» روبرو شد.
پیروزی دکتر جلیلی در مناظره دیشب پیروزی یک فرد نبود بلکه پیروزی «جریان تبیین» بر «جریان تحریف» بود و این یعنی آغاز شکست خوردن تحریمها.
این جمله تاریخی امام خامنه ای را فراموش نکنیم:
«اگر جریان تحریف شکست بخورد، جریان تحریم قطعاً شکست خواهد خورد»(1399.5.10)
#روایت_مناظره
#مناظره_پایانی
#روزنه؛ دریچهای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:👇
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
روایتی از فعالیت تبلیغی انتخاباتی در کرج
[صفحه ۱ از ۲]
#اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
بسم الله الرحمن الرحیم
هفته گذشته در ایام انتخابات قبل با جمعی از دوستان در قم مشغول تبلیغات مشارکت حداکثری بودیم، اواخر هفته بود که دیگر اعضای جمع از هم جدا شده و هر کس سوی دیار خود رفت. اکثرا انتخابات را در شهرهای خودمان رأی دادیم.
روزهای اول این هفته که تب و تاب تبلیغ انتخابات بیشتر شد، مجدد ولی با جدیت بیشتر با جمعی از رفقای طلبه صحبت کردم. حوالی ساعت 9 شب، روز شنبه بود که تصمیم گرفتیم عازم کرج شویم. درصد مشارکت در آنجا اوضاع خوبی نداشت. از کرمان و قم و تهران و مازندران یکشنبه ظهر در کرج گرد هم آمدیم.
به گفتگو برای آماده سازی اقدام عملی که میخواستیم در کرج انجام دهیم نشستیم. بلند شدیم زمان معتنی بهی در شهر دور زدیم و رصد کردیم. مع الاسف در شهر به جز انگشتشماری بنر تبلیغاتی هیچ خبری از انتخابات دیده نمیشد. هیچ یعنی هیچ!
اینکه در کرج چه میکنیم و چگونه از لحاظ اسکان و تغذیه هم تأمین میشویم هم جالب است که بدانید در منزل یکی از اهالی اینجا ساکنیم و صاحب منزل با اعضای فامیل صحبت کرده که به تعبیر او همه در این اقدام که نوعی #جهاد آن را مینامید، شرکت کنند. تقسیم کار کرده که هر روز یکی از فامیل غذایی درست کند و بفرستد. به حق که مردم خوبی داریم. دستبوسشان هستم.
چند ایده را بین دوستان مبلغ مطرح کردیم. با توجه به شرایط خاص کرج -چه در ایام اغتشاشات و چه آسیبهای اجتماعی آن- انتخاب یک عملیات بدون تنش و البته مؤثر کار حساسی بود. در نهایت به کار میدانی سر چهارراه های شلوغ و پر ترافیک روی آوردیم. ایجاد شور انتخاباتی، حمایت از کاندید اصلح و در حد توان گفتگوی چهره به چهره با مردم.
اگر بخواهم مشاهدات و خاطرات این سه چهار روز را بگویم، طولانی میشود و به ذکر چند مورد اکتفا میکنم:
نکته قابل توجه این بود که انگار تا به حال کار میدانی انتخاباتی در کرج نشده بود. این را از چشمان پر تعجب و پر سؤال مردم میتوان یافت.
راننده وانتی بود که وقتی پشت چراغ قرمز به او گفتم حتما رأی بده؛ گفت من به کسی رأی نداده ام. وقتی برایش گفتم چه رأی بدهی یا رأی ندهی، یکی از این دو نفر رئیس جمهور خواهد شد. اگر رأی ندهی به سرِ کار آمدن دولتِ حسن روحانی کمک کرده ای. گفت نمیخواستم رأی بدهم، اما به خاطر تو به جلیلی رأی میدهم.
آن دوستمان میگفت مردی را دیدم که از کنار ما رد شد و به خاطر تبلیغ #جلیلی حسابی تشویقمان کرد. از خیابان رد شد و به دکه کنار خیابان رفت. کارش که تمام شد سمت ما برگشت و سر صحبت را باز کرد که من 20 سال است در انگلیس زندگی میکنم. در عمرم فقط یک بار رأی داده ام و آن هم به #شهید_رئیسی بوده و البته کتکش را هم خورده ام! با تعجب که رو به رو شده بود گفته بود در لندن که بودم، قلبم را عمل کرده بودم. از بیمارستان که مرخص شده و بیرون آمدم به سفارت ایران رفته و به رئیسی رأی دادم. آنجا بود که از جماعت سلطنت طلب و منافق برای رأی دادنم کتک خوردم.
عجیب است که بگویم در طی این دو سه روز بارها به افرادی بر میخوردیم که اصلا نمیدانستند انتخابات به دور دوم کشیده شده! لحن آن جوان ساده میوهفروش در ذهنم مانده که میگفت: مگر رأیریزی تمام نشد؟
برخی از همین عزیزان وقتی عکس جلیلی را دستمان میدیدند میگفتند ما به جلیلی رأی دادیم، دوباره چرا برای او تبلیغ میکنید؟ اگر مکررا به این گونه موارد برنمیخوردم، خودم هم باورم نمیشد که کسی نداند انتخابات مهمی پیش رو داریم.
نمیدانم چند مورد بود، ولی قطعا بیش از ده بار پیش آمد که افراد که ما را میدیدند عکس جلیلی دست گرفتیم، شیشه ماشین را پایین بدهند و صدا بزنند «فقط پزشکیان». آن دوستان بار اول زبانش چرخید و پرسید «منظورت روحانی ست؟» ترمز زد و به فکر فرو رفت. فراوان فراوان وقتی متوجه میشدند که دولت این آقا، همان دولت سوم روحانی ست از نظرشان کوتاه میآمدند.
بخشی از مردم از هیاهوها و هیجانات انتخاباتی کاملا به دور بودند و حتی مناظرات را هم نمیدیدند. اما بخشی دیگر حقیقتا از مناظرات برای انتخابشان استفاده میکردند. میگفت من دور قبل به جلیلی رأی دادم، ولی باید ببینم امشب در مناظرات چه میشود. این دوست ما هم به او گفت تجربه نشان داده که غربگرایان در مناظرات دروغها و سخنانی مطرح میکنند، رأی ات را منوط به شیوه بحث و مناظره نکن. باید ببینی چه کسی برنامه بیشتری دارد و کار بهتری میکند؛ قبول کرده بود.
#روزنه؛ دریچهای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:👇
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
روایتی از فعالیت تبلیغی انتخاباتی در کرج
[صفحه ۲ از ۲]
#اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
این را هم بگویم که مردم چقدر روی حرف نامربوط کاندیدای جبهه غربگرا به #حاج_قاسم_عزیز حساس بودند، تا متوجه حرف نامربوط او به سردار عزیزمان میشدند از رأی دادن به او منصرف میشدند. عزیز ترک زبانی بود که میگفت من به پزشکیان رأی میدهم، چون ترک است. وقتی متوجه شد آن سخن را به حاجی گفته، حقیقتا منقلب شد.
الان که ساعت 2 و نیم بامداد چهارشنبه است، #مناظره_پایانی تمام شده است. طرفداران پزشکیان کارناوال راه انداخته اند و در خیابان ها جولان میدهند. متأسفانه همچنان حداقل در حوالی ای که ما دیدهایم، خبر خاصی از ستاد جلیلی نیست.
شبها بعد از مناظره هم راه میفتیم درب خانه های مردم -مخصوصا در محله های مستضعف- دعوت نامه انتخاباتی میاندازیم. کسی هم اگر نیمه شب در کوچه بود، با خوش و بش تقدیمش میکنیم. معمولا خوششان میآید. دوستان در طی روز دعوتنامه ها را چاپ میکنند و با خط خوش روی پاکت مینویسند «به اتفاق خانواده تشریف بیاورید. جمعه 15 تیر»
ملجأ این شبهای ما هم امامزاده طاهر بود. شب اولی که آمده بودیم، امام جماعت (حاجآقای کیانی) بین الصلاتین شروع به صحبت کرد. تبیین خوبی از فضای انتخابات داشت. از همان شب هر شب عرض توسلمان را محضر این امامزاده واجب التعظیم و گلزار شهدای همجوارش -به خصوص شهید مدافع حرم حجت الاسلام و المسلمین سلمانیان از شهدای خان طومان- میبردیم.
به امید پیروزی قاطع جبهه انقلاب در آزمون سرنوشت ساز این ایام.
دعاگوی همه مجاهدان عرصه تبیین
#روزنه؛ دریچهای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:👇
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
یک راهبرد کارگشا: تمرکز محتوایی مبلغین بر ترویج آخرین مناظره!
#اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
ساعات پایانی تبلیغات شرایط خاصی دارد و متفاوت از روزهای ابتدایی تبلیغات است. در این مرحله تعداد بیشتری از مردم نامزد مورد نظر خود را انتخاب کرده اند و اصطلاحا باز کردن گارد آنان مشکلتر است و از طرف دیگر فرصت کمی برای بحث و گفت و گو با مخاطب وجود دارد.
از این رو تمرکز شبکه مبلغین بر ترویجِ چهره به چهره و فرد به فرد مناظرات دیشب باذن الله حیاتی و اثرگذار است. بر اساس این راهبرد مبلغین میدانی و تلفنی به مخاطب خود بخشهای مختلف مناظرات را نشان میدهند یا با ارائه روایتی کوتاه از شکست مفتضحانه جریان غرب زده او را دعوت به مشاهده مناظره یا بخشهایی از آن (از طریق تلوبیون یا کانال رسمی سعید جلیلی یا....) میکنند.
این شیوه در مورد طرفداران قاطع و جازم آقای پزشکیان نیز اثرگذار است. کافی است مثلا یک مبلغ تلفنی پس از آنکه فهمید مخاطبش به پزشکیان رای میدهد محترمانه و مودبانه بگوید ان شاء الله در انتخاب بهترین نامزد موفق باشید و البته پیش از انتخاب حتما مناظره آخر یا بخشهایی از آن را مشاهده کنید شاید در انتخاب خود تجدیدنظر کنید.
فراموش نکنیم که همیشه نباید به دنبال قانع کردن طرف مقابل بود. گاهی اوقات مردد کردن سرآغاز تصحیح انتخابهاست.
#روایت_مناظره
#مناظره_پایانی
#روزنه؛ دریچهای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:👇
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
دیدگاه یک روانشناس درباره آخرین مناظره
به عنوان یک روانشناس میگویم حالت کلافگی و بی انگیزگی دکتر پزشکیان در چهره او مشهود است و تمایل زیاد به انصراف از ادامه مسیر دارد. بمباران زیاد حرفها و سرزنشهای اطرافیان مزید علت است.
او در محیطی پاستوریزه کار کرده و نمیتواند متحمل خستگی سفرهای زیاد و بی خوابی ها باشد.
او بریده است...
#روایت_مناظره
#مناظره_پایانی
#روزنه؛ دریچهای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:👇
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
عصبانیت گروهک موسوم به #مجمع_محققین از کنشگری انتخاباتی روحانیت انقلابی
خشم #برجامیان_عاشق_آمریکا نشانگر آن است که فعالیت مخلصانه طلاب در میدان، ورق انتخابات را برگردانده است!
@rozaneebefarda