درنگی در اظهارات جدید جناب آقای فاضل لنکرانی
محمدعلی افضلی
💥اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔸جناب آقای محمد جواد فاضل لنکرانی که مدّتهاست دیدگاه خود را در خصوص نظامسازی اسلامی در علوم انسانی مطرح کرده، در دوسالگرد مرحوم آیتالله موسوی اردبیلی فرصت را مناسب دیده؛ بار دیگر به طرح دیدگاه خود در این زمینه پرداخته است. خلاصه کلام این مدرس حوزوی این بود که در اسلام چیزی به نام نظام اقتصاد و نظام سیاست و نظام قضائی و... وجود ندارد.
🔸ایشان در این زمینه گفتند:
« ما این مقدار که در فقه کار کردیم چیزی به نام نظام نداریم، نظام اقتصادی، نظام سیاسی، نظام قضایی، نباید این عنوان چشم و گوش ما را پر کند که بگوئیم اسلام نظام دارد، نه، اسلام در هر زمینهای احکام جزئی دارد، قواعد دارد، اما بگوئیم حالا نظام آقایانی که قائل هستند که ما نظام اقتصادی داریم، میگویم هر موضوعی در نظام اقتصادی با هم ارتباط تنگاتنگ دارد، در نظام اقتصادی موضوعات را منفرداً و مستقلاً نمیشود دید، در فقه فردی هر موضوع مستقلی را فقیه استنباط میکند ولی در اقتصاد باید همه موضوعات را با هم و در کنار هم، و چیزهای عجیبی آدم در این مقالات میبیند.»
🔸بحث تفصیلی و دقق پیرامون مطالب پیشگفته فضا و مجال خاص خود را میطلبد امّا از فرصتی که ایشان ایجاد کردند استفاده کرده؛ به نکاتی اشاره میشود:
1. فقه اسلام فقه بریده از حیات روز بشریت نیست بلکه فقه زندگی است و باید به گونهای باشه که بتواند به صورت جامع و کامل به مسائل زندگی پاسخ دهد.
همانطور که اصل زندگی مجموعهای از اجزاء به همپیوسته است و جدا از هم و متشتت نیست، فقهی که قرار است زندگی را اداره کند نمیتواند و نباید مجموعهای از مسائل بیربط باشد. و اگر فقهی، فقه متشتت بود به طور جامع و کامل نمیتواند پاسخگوی نیازهای بشریت باشد و خود؛ یا گرفتار کمبودها خواهد شد یا تناقضها.
۲. با اندکی مطالعه میبینیم که نظام حاکم بر علوم انسانی موجود، نظام اومانیستی و سکولاریستی است و روح و بستر اومانیسم و سکولاریسم در سرتاسر رشتههای علوم انسانی حاکم و حاضر است. پذیرش اینکه ما نظام علم اسلامی نداریم به این معناست که به مسائل روز با ابزار فقه و آیات و روایات در بسترهای اومانیستی و سکولاریستی پاسخ دهیم.
چیزی که امروز در دانشگاهها و سطح جامعه شاهد هستیم و اساتید و مسؤولینی را میبینیم که ظاهرالصلاحاند و در مراکز دانشگاهی مؤمنانه هم درسخواندهاند و از قضا اهل مراجعه استفتاءمحور از فقیه هم هستند، ولی نظم حاکم بر ذهنشان نظمی غیر اسلامی است و در جایجای تصمیمگیری و تصمیمسازیهایشان این نکته مشهود میشود.
۳. همانطور که « لا تری في خلق الرحمن من تفاوت » ثابت میکند که تکوین الهی نظام و انسجام مشخصی دارد و صدر و ذیلش بیربط نیست و یکدیگر را نقض نمیکند، تشریع الهی را نیز نمیتوان بیربط و پراکنده دانست. مگر اینکه اصل تشریع را امری الهی ندانیم و آن را عرفی ببینیم که در این صورت گرفتار فقه سکولار شدهایم.
۴. لازمه این سخن آن است که اسلام را یک مکتب منسجم و جامع که صدر و ذیلش به هم مرتبط باشد ندانیم و خداوند متعال را معاذ الله آنقدر غیرحکیم و بینظم و شلخته ببینیم که برای علوم حساسی که زندگی دنیا و آخرت به آن وابسته است، مجموعهای از مسائل بیربط و غیرنظاممند را به سمت بشر پرت کرده است و خود را از تبیین نظام مسائل رها دانسته است. « تعالی الله عما یصفون ».قطعاً چنین چیزی را به یک دانشمند معمولی نیز نمیتوان نسب داد چه برسد به خداوندی که سرچشمه حکمت و نظمبخشی است.
🔹سخن آخر آنکه در گذشته و حال؛ برخی به نفی «علوم انسانی اسلامی» و حتّی تمسخر آن پرداختند. حال باید به این طیف فکری نفی «نظام علم اسلامی» را هم اضافه نمود چراکه اولّی به #سکولاریسم_عریان منتهی میشود و دومی به #سکولاریسم_پنهان!
روزنه را به فرهیختگان فرهنگ و سیاست دعوت فرمایید👇
@rozaneebefarda
چند پرسش طلبگی پیرامون سخنان بحث برانگیز آقای فاضل لنکرانی
ف.م
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
#یادداشت_وارده
🔹جناب حجت الاسلام والمسلمین #محمدجواد_فاضل_لنکرانی در مراسم نکوداشت آیت الله موسوی اردبیلی با اظهار نظری که البته مسبوق به سابقه هم بود٬ فرموده اند که اسلام فقه نظامات و اصلا در هیچ زمینه ای نظام ندارد!
در مرحله اول این سخنان کاملا با #سکولاریسم مرتبط می باشد چرا که این سکولارها هستند که می گویند دین در زمینه های اجتماعی حرفی برای گفتن ندارد.
🔹نویسنده با کمال احترام از آن جناب سوالاتی را مطرح کرده امید است که شاگردان ایشان این وجیزه را به سمع و نظر ایشان برسانند:
1- چگونه می توان قائل ختمیت دین مبارک اسلام در میان ادیان بود ولی در عین حال این دین را بدون نظام سیاسی و اقتصادی و غیره دانست؟
مگر حضرتعالی قائل حکومت اسلامی نمی باشید( حال چه حکومت ولی فقیه یا معصوم علیه السلام) این حکومت چگونه بدون پشتوانه فکری در فقه، اقتصاد، و غیره فصل الخطاب خواهد بود؟
2- ایشان بهتر می داند که مذهب حقه شیعه بر خلاف اشاعره قائل تصویب نبوده و احکام الهی را یکی دانسته! حال اگر مجتهدین در احکام فتاوای مختلفی می دهند این اسلام نیست که احکام مختلفی داشته بلکه مجتهد است که یا به حکم واقعی رسیده یا نه! پس اینکه شما فرمودید: اگر اسلام نظام فقهی داشته باشد بنابرهر مجتهد این نظام مختلف می شود سخن ناصوابی است.
3- شما اگر قائل به فقه فردی باشید که ملزومات چنین دیدگاهی به توالی فاسدهای متعدد می انجامد اما اگر در کنار آن قائل به فقه اجتماعی هم باشید ناگزیر باید برای این فقه اجتماعی منظومه ای درنظر بگیرید که بر خلاف فرموده شما می باشد!
مگر منشور روحانیت امام راحل که عصاره تفکر ایشان در حوزه می باشد را ملاحظه نفرموده اید!
ایشان در منشور روحانیت می فرمایند:
حکومت در نظر مجتهد واقعی فلسفه عملی تمامی فقه در تمامی زوایای زندگی بشریت است، حکومت نشان دهنده جنبه عملی فقه در برخورد با تمامی معضلات اجتماعی و سیاسی و فرهنگی است، فقه، تئوری واقعی و کامل اداره انسان از گهواره تاگور است.
آیا بدون داشتن نظام فکری فقهی، سیاسی، اجتماعی می توان این معضلات را پاسخ داد؟
🔹 و در آخر سخنی با شماحضرت حجت الاسلام لنکرانی چگونه است که قائل به فقه فردی می شوید ولی ابوی محترم که حقا در فقیه و با تقوا بودن ایشان شکی نبود که خدایش بیامرزد برای دولت فتوا صادر کرده و در برهه ای از زمان قائل به حرمت ورود زنان به ورزشگاه شده اما شما با چرخش 180 درجه در سال 97 هیچ سخنی نفرموده که لااقل به احترام ایشان کاش مخالفت ظاهری می فرمودید؟
آیا فتوا تغییر کرده که خلاف است یا آن جناب بخاطر پرهیز از تضعیف دولت مطلوب سخنی به میان نیاورده اید؟
@rozaneebefarda
نقدی بر سخنان آقای فاضل لنکرانی پیرامون نفی فقه نظامات
محمد لواسانی
💥اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
♦️♦️ باید ایشان جواب دهند اینکه امام راحل فرمود: فقه تئوری اداره جامعه از گهواره تا گور است،
آیا صرفاً شعار بود یا حاصل عمری تلاش علمی؟
و ثانیاً: ایده "تئوری اداره جامعه" اگر نظام نیست، پس چیست؟!
♦️♦️ اینکه ایشان مدّعی است ما این مقدار که در فقه کار کردیم چیزی به نام نظام نداریم،
اوّلاً: انسان برداشت شخصی خود را تا در بوته نقد و نظر قرار ندهد، که نمیتواند حکم قانونی کلی بر آن پیاده نماید؛
و ثانیاً: آیا قواعد عمومی و سیّال اصولی در همه ی ابواب فقه، و همچنین قواعد عامّ فقهی مانند قاعده سوق و ید و امثال انها در سرتاسر ابواب فقه بیانگر نگرش نظام مندی فقه نیست؟!
ثالثاً: ادعای بی ارتباط بودن ابواب فقه و جزئی دانستن صرف احکام جز به جزیره ای بودن فقه نمی انجامد! که کسی معتقد به آن نیست!!
♦️♦️ قیاس نظام اقتصادی با فقه فردی، قیاس مع الفارق است؛ زیرا دامنه ی اقتصاد تنها بخشی از فقه معاملات ماست.
مضافاً بر آنکه ایشان بایستی به این پرسش هم پاسخ گویند که آیا مگر در اقتصاد هم نظرات مستقلّ و مخالف وجود ندارد که ایشان وجود آراء مختلف در فقه را دالّ بر فردی بودن آن دانسته اند؟!
آیا فتاوا و نظرات مختلف فقها کاملاً متباین از هم هستند، یا آنکه این نظرات و آراء ماهیّتاً تحت یک موضوع قرار دارند؟!
♦️♦️ بر خلاف نظر ایشان، باید بدانند شهید صدر (رحمة الله علیه) قائل به سیستم مرجعیّت واحد بود؛ چیزی که حوزه های شیعی نخواسته اند به آن بپردازند و اما دلیل آن چیست، در جای خود.
شهید صدر معتقد است به نگاه فعلی حاکم بر فقه، به همان چیزی میرسیم که جناب آقای فاضل لنکرانی به آن رسیده است!!
اما آن شهید معتقد بود اگر سیستم مرجعیت واحد با نگاه اجتماعی در حوزه های شیعه حاکم شود (چیزی شبیه امام و امّت)، پیامد چنین نگاهی شکل گیری نظام های جدید پولی و اقتصادی و بیمه و غیره بر پایه ی فقه خواهد بود.
آقایان محترم نمیخواهند از سر سفره پهن شده مرحوم شیخ اعظم (قدس الله سرّه) و آخوند خراسانی(قدس الله سرّه) تکانی بخورند، قهراً معتقد به حفظ وضع موجود و نفیِ نگاههای نو در فقه خواهند بود!!
♦️♦️ آری اختلاف نظر فقها قابل کتمان نیست، ولی سخن این است که آیا فقه هم مختلف است؟! آیا نظام سازی را از فقه طلب کنیم یا از فتاوای مختلف فقها؟!
آیا غیر از وضع موجود، احتمال نمیدهند ابتکار جدیدی بشود کرد که در فقه بتوان نظام تشکیل داد؟!
چرا نمونه ولایت فقیه حاکم که نوعی نظام سازی توسط امام راحل (ره) بود، و خودِ آقای فاضل لنکرانی هم قبول دارند را نمونه نظام سازی در سایر بسترهای زندگی اجتماعی قرار ندهیم؟!
♦️♦️ امام راحل تئوری اداره جامعه از گهواره تا گور را ارائه نمود، و تبیین این تئوری را به امثال جناب فاضل لنکرانی احاله نمود که ماشاءالله همچون ایشان هزاران طلبه فاضل و مجتهد در کمال امنیت و فراغ بر سر خان گسترده ی وجوهات حضرت حجّت ارواحنا لتراب مقدمه الفداء نشسته اند و مشغول بحثهای علمی و فقهی هستند!
روزنه؛ دریچه ای به تاریخ٬ سیاست و اندیشه دینی
@rozaneebefarda
واکنش اولیه متولیان #نجم توأم با #تهدید و ارعاب!!
🔻🔻🔻
نجم:
با سلام و احترام مطلبی امروز در کانال روزنه پیرامون مؤسسه نجم بارگذاری شده است که جوابیه ای تا دقایق دیگر برای شما ارسال می شود
مستدعی است که جوابیه مذکور به طور کامل در کانال روزنه بارگذاری شود
بدیهی است عدم درج جوابیه تا ساعات آینده پیگیری نجم از سوی مراکز قانونی و قضایی را در پی خواهد داشت
از لطف شما سپاسگزارم
🔶حاشیه روزنه
اگر جواب مستدل و مستندی در کار باشد نیاز به تهدید و ارعاب نیست!
حتمن جواب مستند متولیان نجم در معرض مخاطبان فرهیخته روزنه و عموم حوزویان قرار خواهد گرفت.
یادداشت روشنگرانه روزنه که حاصل حساسیت ستودنی برخی نخبگان انقلابی حوزه علمیه قم بود٬ زمینه خوبی است که حوزویان توضیحات قانع کننده ای پیرامون اقدامات مشکوکی که به نام مجموعه نجم صورت پذیرفته را دریابند.
@rozaneebefarda
روزنه
واکنش اولیه متولیان #نجم توأم با #تهدید و ارعاب!! 🔻🔻🔻 نجم: با سلام و احترام مطلبی امروز در کانال
بعد التحریر
اگر زبان تهدید به زبان توضیح بدل شود مسائل زود به نتیجه خواهد رسید
🔻🔻🔻
در پی گفتگوی برخی متولیان تشکیلات #نجم با یکی از ادمین های روزنه٬ قرار شد در ایام آتی زمینه برای اطلاع رسانی شفاف پیرامون فعالیت ها انجام گیرد که مطلوب و قابل تقدیر است.
طبعا درج اسامی برخی افراد در خبر اولیه دلالت قطعی بر وقوع عمل مجرمانه ندارد و صدالبته ادمین کانال نجم در توضیحات آتی خود بدان خواهد پرداخت اما نکته مهم که نباید در لابلای حواشی گم شود٬ دقت و حساسیت نسبت به اقدامات سوال برانگیز افراد متشکل در برخی عرصه های خطیر است که ای بسا با استدلال های ظاهر فریب محاسبات برخی چهره های متعهد را برهم زده ریل گذاری های خطیری را بانی شوند.
اعتقاد به گردش اطلاعات و شفافیت در خبررسانی و پرهیز از اقدامات پوششی و پنهان٬ زمینه هر نوع سو ظن را از بین خواهد برد و طبیعی است که راه درست٬ اطلاع رسانی بهنگام است نه تلاش برای هدم و حذف پرسشگر!
ضمن تقدیر از همه زحمات فعالین عرصه تربیت نخبگانی حوزه مقدسه قم٬ پایش اقدامات این مراکز یک وظیفه عمومی رسانه های حوزوی است. امید است باب اطلاع رسانی دقیق و گسترده در این زمینه باز شود.
🔶حاشیه
اطلاعات شخصی روحانیان و طلاب در برخی مراکز که ماهیت قضایی و امنیتی ندارند٬ #امانت است. مراعات آن ضامن امنیت پایدار و اعتماد عمومی طلاب و سرک کشیدن بدان و احیانا استفاده نابجا و بدون طی مراحل حقوقی٬ ناپسند است.(باقی بماند برای بعد)
@rozaneebefarda
مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی به #پایگاه_اصلاحات تبدیل شده است؟!
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔻نشست علمی چرائی عدم مشروعیت حکومت ها
در موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی قم برگزار شد:
سخنرانان:
۱-داود فیرحی
۲-مسیح بروجردی
۳-کاظم قاضی زاده
۴-صادق حقیقت
گزارش کامل را در لینک ذیل بخوانید؛
https://fa.shafaqna.com/news/668994/
🔶حاشیه
در سخنان نواده امام تصریحا به ماجرای نامه آیت الله یزدی اشاره شده و بر مبنای پاسخ به ایشان بحث شده است!
@rozaneebefarda
4_5769336342156674095.pdf
551.8K
فقه حکومتی از دیدگاه #شهید_صدر با مروری بر ویژگی های #فقه_نظامات
مقاله ای از استاد میرباقری
🔶حاشیه
چندی پیش جناب آقای فاضل لنکرانی اصل وجود فقه نظام را نفی فرموده بودند. این مقاله دقیقا در جهت مقابل بحث می کند.
🔻تحولات حوزوی را از #روزنه پی بگیرید
👇
@rozaneebefarda
یمن در غربت و فراموشی
🔻🔻🔻
کمک به مردم #یمن از طریق سایت مقام معظم رهبری قسمت وجوهات، بعد انتخاب قسمت کمک ها و انتخاب قسمت کمک به یمن 👇👇👇
سایت leader.ir
دفتر مقام معظم رهبری
#یمن_تنهاست
─┅═ঊঈ🌸ঊঈ═┅─
@rozaneebefarda
روزنه
مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی به #پایگاه_اصلاحات تبدیل شده است؟! @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔻نشست علم
بازتاب
🔻🔻🔻
محمد همدانی
مسیح بروجردی عنوان کرد: اصل جمهوری اسلامی و رهبری و ولایت فقیه وابسته به فتاوایی است که در این زمینه وجود دارد و این فتوا متعلق به فقیه است.
او با اشاره به نامه اخیر آیت الله یزدی به حضرت آیت الله شبیری زنجانی گفت: اینکه اخیرا یزدی گفت احترام شما در سایه جمهوری اسلامی است اتفاقا عکس است و همه چیز وابسته به فتوای فقیه است حتی مرجعیت. یک مساله ای را القا کردند به مردم که کار صد درصد اشتباهی است و ما نباید مسیر را وارونه کنیم.
پ.ن:
۱) نتیجه این سخن آن است که مشروعیت حکومت دینی منوط به فتوای همه فقها است. آیا باید جمهوری اسلامی از تک تک فقیهان، فتوا داشته باشد؟ مثلا فتوای امام خمینی کافی نیست؟ بله ملاک مشروعیت، اذن امام معصوم است که فقیه آن را از روایات استنباط می نماید. ولی مشروعیت حکومت یک فقیه وابسته به فتوای فقیه دیگر نیست، او خود فقیه و حاکم اسلامی است.
۳) احترام مراجع در سایه جمهوری اسلامی بیشتر محفوظ است یا حکومتی که به دین بی اعتنا است و مشروعیت خود را در جای دیگر جستجو می کند؟
@rozaneebefarda
روزنه
مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی به #پایگاه_اصلاحات تبدیل شده است؟! @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔻نشست علم
#بازتاب
🔻🔻🔻
محمدرضا کرمپور:
در این نشست تحریف آشکار آراءامام در بحث بقاءحکومت اسلامی صورت گرفته است.
تمام استناد یکی از سخنرانان به نقل قول کوتاه حاج احمد آقا ست، با این استنادات میخواهند تئوری سازی کنند.
معلوم نیست آقای مصباح کجا گفته می شود اکثریت رو سرکوب کرد؟ اتهام زنی به بزرگان تا این حد واقعا نوبر است!
فهم حقیر این است که عده ای در قم روی #مبانی_دینی #تغییر_نظام کار می کنند.
@rozaneebefarda
6.84M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#فرهنگی
حرفهای خلاف شرع این خانم قابل تحمل نیست
این خانم همان کسی است که بعد از سخنان رهبر معظم انقلاب درباره #سند_۲۰۳۰ حدود ۲۰ جلسه در سایت آپارات درباره آموزشهای جنسی با رویکرد خلاف دین صحبت کرد
او باید از صدا و سیما اخراج شود و برنامه های ناسالم او از سایت آپارات حذف گردد
چرا نظارتی بر این برنامه ها وجود ندارد و حرفهای غیر علمی و خلاف شرع این افراد به اسم کارشناس از رسانه ملی پخش میشود؟؟
🔻🔻🔻🔻🔻
❗️خود ارضایی سالم،خود ارضایی نا سالم!
در برنامه (حال خوب ۵ آذر )
🔻🔻🔻🔻🔻
راههای ارتباطی با صدا وسیما
تهران👈تماس با 162
شهرستانها👈0212781
سامانه ی پیامکی👈3000025
شبکه ی سلامت👈02127861900
شورای نظارت بر صدا و سیما 👈02164040
@salmanraoofi
نگارش #نامه_نابهنگام دوم #عدالت_خواهان_عرفی خطاب به مقام معظم رهبری
💥اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
نامه ای به امضای دبیر مجمع دانشجویان عدالتخواهان دانشگاه های شیراز در تاریخ ۹۷/۹/۱۰ منتشر گردید.
همانگونه که در نامه نیز تصریح شده٬ بعد از اصلاحیه هوشمندانه مجمع عدالتخواهان دانشگاه تهران پیرامون نامه نخست که زمینه سو استفاده دشمنان و ضد انقلاب را از بین برد٬ این بار عده ای در شیراز تلاش کرده اند به این شبه گفتمان بی سر٬ تنفس مصنوعی بدهند!
ادبیات نامه در بستر نامه نگاری های لجوجانه #محمود_احمدی_نژاد و #سیاهه_سیصد_امضایی قابل تحلیل است که تلاش دارند همنوا با #ضدانقلاب داخلی و خارجی٬ همه کمبودها و آسیب های واقعی و توهمی را به گردن شخص مقام معظم رهبری بیاندازند!
جمود این جماعت بر ظاهر برخی آیات و روایات٬ به سلوک #خوارج شبیه است که شخص حضرت علی(ع) (اسوه ابدی عدل) را هم عادل نمی پنداشتند و در ادبیات شان بر کلام الله تمسک می جستند اما تعبیر تاریخی امیر بیان بهتر از هر کسی وصف شان کرد؛ چنانکه در ماجرای حکمیت و بعد از جمود خارجی ها بر ظاهر یک آیه٬ آنهم در مقابل #قرآن_ناطق٬ فرمودند:
کلمة حق یراد به الباطل!
@rozaneebefarda