eitaa logo
روزنه
6.3هزار دنبال‌کننده
4.3هزار عکس
2.2هزار ویدیو
260 فایل
دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر ارتباط با ادمین @M_shahidani
مشاهده در ایتا
دانلود
کروناز و ! گذری بر یک بام و دو هوای مدعیان ! احمد هاشمی [صفحه 1 از 2] 💥اختصاصی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔸از ابتدای شیوع کرونا در کشور رعایت کردن پروتکل های بهداشتی به یکی از چالشی ترین مباحث در بین حوزویان و مجامع دینی تبدیل شد، که علی رغم آنکه بنوعی همه گروه ها بر رعایت پروتکل ها تاکید داشتند، ولی در حدود و ثغور آن دچار اختلافات جدی بودند که نمونه بارز در بحث هایی که درباره برگزاری هیئت ها و عزاداری های محرم انجام گرفت، قابل مشاهده بود. ▪️بدون شک یکی از گروه های حوزوی که از ابتدای کرونا و در هر مناسبتی بطور موکد و تا حدودی افراطی بر رعایت پروتکل های بهداشتی تاکید داشتند، مرحوم صانعی، شاگردان و همفکران وی بودند که در کوچکترین تعارض ها بین مناسک دینی و مذهبی رعایت پروتکل ها را قاطعانه ترجیح می دادند، که مرور برخی از این مواضع، خالی از لطف نیست: -اولین اقدام آقای صانعی در نیمه بهمن ماه 98 و قبل از ورود کرونا به کشور بود که در تذکری قبل از درس خود اینطور بیان می کند: اضرار و تلف خود و غیر معصیت است و احتمال مریض کردن دیگران منجز است و عدم رعایت آن معصیت می باشد، پس لهذا کسانی که علائمی همچون سرماخودگی ویا تب و... دارند باید به دکتر مراجعه کنند و از حضور در مجامع خودداری نمایند. در ادامه در تاریخ 5 اسفند هم ضمن اطلاعیه ای تاکید کردند که: «بر همگان لازم شرعی و عقلی است که از حضور در اماکن و مجامع عمومی و مذهبی خودداری نمایند» همچنین او در تاریخ 15 فروردین 99 هم ضمن استفتائی درباره روزه گرفتن در شرایط کرونایی این طور جواب داده اند که: «چنانچه مکلف احتمال عقلایی بدهد روزه گرفتن موجب تشدید بیماری و یا احتمال بیمار شدن می گردد، روزه بر او واجب نمی باشد.» در تاریخ 19 مرداد هم در استفتائی درباره عزاداری محرم با بیانی انکاری چنین می گوید که: «آیا چنانچه شرکت در عزاداری ابی عبدالله و ائمه معصومین موجبات گسترش بیماری یا خطرات جانی برای خود شخص یا سایر افراد و یا ایجاد ضرر و مشقت برای کادر درمان گردد، آیا این گونه مراسمات تعظیم شعائر حسینی حسینی است و مرضی امام حسین می باشد، به نظر اینجانب رعایت هرچه که موجب پیشگیری از بیماری مذکور گردد واجب و لازم است.» ◽️علاوه بر مرحوم صانعی، مریدان و پیروان حوزوی ایشان هم در این ماجرا بسیار فعال بودند، و تندترین واکنش را سردبیر روزنامه جمهوری انجام داد که در واکنش به صحبت های حسن روحانی درباره لزوم برگزاری مراسمات عزاداری در سرمقاله روزنامه جمهوری در تاریخ 5 مردادماه چنین نوشت: «اگر جمع کردن میان عزاداری‌های محرم و رعایت پروتکل‌های بهداشتی امکان‌پذیر باشد، این تصمیم را باید ستود، ولی متأسفانه چنین چیزی امکان‌پذیر نیست....در چنین وضعیتی معلوم نیست چرا آقای رئیس‌جمهور توصیه اکید می‌کند عزاداری‌های محرم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار شود. پروتکل‌ها طبق توصیه وزارت بهداشت عبارتند از: زدن ماسک، رعایت فاصله اجتماعی، شستن دست‌ها و عدم حضور در اجتماعات. اگر بخواهیم بدون مجامله سخن بگوئیم باید اعتراف کنیم امکان رعایت هیچیک از این چهار مورد در عزاداری‌ها وجود ندارد.» 🔸در همین راستا محمدتقی هم در 11 مرداد در توئیتی خطاب به روحانی چنین نوشت: «از رئیس جمهور محترم تقاضا می شود، اینقدر بر برگزاری مراسم محرم اصرار نورزند، حرف خود را دست آویز متعصبان نکنند، پروتکل ها رعایت نمی شود...» ▫️محمد سروش محلاتی هم از دیگر مروجان مرحوم صانعی در سخنرانی شب اول محرم با موضوع «خطرپذیری و خطرگریزی در انجام مناسک مذهبی» به شدت با برگزاری مراسمات عزاداری به شکل سابق مخالفت کرد. ◽️حال با توجه به این مواضع صریح و علیرغم اعلام اولیه مبنی بر وصیت مرحوم صانعی مبنی بر عدم برگزاری هرنوع مراسم ختم و اجتماع مرتبط با فوت وی، سوال اینجاست که چرا مراسم خاکسپاری ایشان آن گونه برگزار شد؟ آیا حضور این حجم از جمعیت، در شرایط بحرانی کرونا، و در وضعیت قرمز قم، و آنهم بدون مراعات اولیات بهداشتی، باعث شیوع بیماری نمی شد؟ نکند کرونا در مواجهه با این حضرات، به تبدیل می شود و یا اینکه این جماعت، به واسطه برخورداری از کرامت خاص، در مقابل این قبیل بیماری های مرگبار مصونیت دارند!؟! ادامه یادداشت را اینجا بخوانید👇 https://eitaa.com/rozaneebefarda/4921 @rozaneebefarda ادامه👇
کروناز و ! گذری بر یک بام و دو هوای مدعیان ! [صفحه 2 از 2] ◾️وقتی طبق فتوای مرحوم صانعی وجوب روزه بخاطر احتمال عقلایی تشدید کرونا از میان می رود، یا مریدان ایشان برای تعطیلی مجالس حسینی بنهایت تلاش خویش را به کار می گیرند، چرا خود عامل نیستند و به برگزاری مراسم تشییع آنچنانی با وجود احتمال قاطع شیوع بیماری،اقدام می کنند؟ مریدان وی که بخاطر عزاداری محرم آنچنان نسبت به رعایت شدن پروتکل ها حساس بودند؛ چرا در روز تشییع استادشان این دغدغه را نداشتند؟ جناب مهاجری که در مردادماه آن سر مقاله را نوشتند چرا ادعاهای ماه گذشته خود را فراموش کرده و برخلاف آنچه که قبلا ادعا کرده بود در مراسم تشییع شرکت کردند؟ ▫️البته در روز فوت مرحوم صانعی پسر ایشان رسما اعلام کرده بود هیچ گونه مراسمی برگزار نخواهد شد اما همزمان دفتر مرحوم صانعی محل آمد و شد و متراکم همفکران آنان شده بود. مجلس ترحیم مرحوم صانعی در دفتر ایشان در فضای مسقف و محدود، در دو نوبت صبح و عصر برگزار گردید و حتی از حضار مختصر پذیرایی هم صورت می گرفت؛ با این حال اگر پروتکل های ستاد ملی کرونا را برای مراسمات عزاداری محرم را ملاک قرار دهیم؛ مسقف بودن مجلس ترحیم و پذیرایی در مجلس ترحیم و عدم مراعات فاصله گذاری و... بر خلاف این پروتکل ها بوده است. از سوی دیگر اگر واقعا قصد بر عدم برگزاری هر گونه مراسمی داشتند، نبایست خاکسپاری ایشان به این شکل برگزار می گردید، چرا که برگزاری نماز ایشان در مسجد امام حسن عسگری با اعلام قبلی زمان و مکان آن در فضای مجازی و همچنین بدون هیچ محدودیتی در ورود به مسجد نشان از قصد دیگری دارد و آوردن آیت الله شبیری زنجانی(حفظه الله) در آن ازدحام خطر ابتلای ایشان به بیماری را برای دوستداران ایشان بشدت تقویت می کرد. 🔹طبق ادعای پسر ایشان که در روز فوت مطرح شد، احتمال داده می شد که مراسم اقامه نماز نهایتا در بیت ایشان بصورت محدود برگزار شود و پیکر مستقیما به قبرستان شیخان منتقل گردد؛ نه اینکه پیکر را قبل از اقامه نماز به حرم حضرت معصومه منتقل کرده و توسط جمع کثیری در حرم تشییع نمایند و تا کنار ضریح که چندین ماه است که نزدیک شدن به آن برای زائران ممنوع است، برده و پس از آن مراسم اقامه نماز و تدفین با آن تراکم انجام دهند. ◾️جالب اینجاست که برخی رسانه های همسو مانند روزنامه آرمان ملی برای توجیه ازدحام شرکت کنندگان در تشییع، تیتر زده: «با وجود تاکید بر عدم برگزاری مراسم بدلیل کرونا؛ سیل مردمی برای تشییع فقیه نواندیش» روزی نامه آرمان در حالی چنین تیتر زده و ازدحام جمعیت را به گردن مردم انداخته، که اسامی چهره های مشهور اصلاحاتی و اعتدالی به طور گسترده در رسانه ها منتشر شده که نسبت نزدیک با متوفی نداشتند، و حضور گسترده و متراکم آنان در مراسم نشان از نوعی تصمیم جمعی برای برگزاری اجتماعی شلوغ در تشییع دارد. به نظر می رسد این قبیل اقدامات و استفاده ابزاری از مجالس ختم و...، ریشه در ریزش پایگاه مردمی این جریان به دلیل ناکارآمدی شدید دولت روحانی دارد و لذا آنان با این قبیل صف آرائی ها، به دنبال القای برخورداری از محبوبیت اجتماعی هستند. امری که با ذات این قبیل مراسمات همخوانی ندارد و استفاده ابزاری محسوب می شود. با این وجود آنان نباید ازدحام غیرقابل دفاع روز تشییع، آنهم بدون مراعات پروتکل ها را به گردن مردم بیاندازند و این اقدامات با تاکید اولیه بر وصیت مرحوم صانعی مبنی بر عدم برگزاری مراسم نیز همخوانی ندارد. ▪️آقایان حسن خمینی، یاسر خمینی، احمد منتظری، مسیح مهاجری، قدرت الله علیخانی، سید ضیا مرتضوی، محمد سروش محلاتی، محمدتقی فاضل میبدی، سید سراج الدین موسوی، سید حسین موسوی تبریزی، هادی قابل، حسین عرب، مصطفی کواکبیان و محمد اسماعیل صلاحی(سرکرده فرقه دارویش که به دلیل نزاع داخلی هنوز نتوانسته خود را تثبیت کند) وو تعداد زیادی از حلقه مریدان آقایان منتظری و صانعی در مراسم تشییع حاضر بودند. ◽️روز بیست و سوم شهریورماه برای حامیان و پیروان مرحوم صانعی آزمونی سرنوشت ساز بود که تا صداقت خود را به اثبات رسانند، که البته عملکرد آنان در این روز خط بطلانی بر ادعا های پر طمطراق سابق بود؛ افرادی که با شعار نواندیشی دینی دور مرحوم صانعی گرد آمده بودند و در این راستا تلاش داشتند که در موضوعات مختلف خود را به روز نشان داده و همگام با یافته های علمی معرفی نمایند، اینبار نتوانستند انگاره های واقعی خویش را مخفی سازند و با پشت پا زدن به پروتکل ها، ازدحام کردند. این اتفاق نشان داد که وقتی چیزی بر طبق میل حضرات باشد دیگر ادعاهای سابق رنگ می بازد و چندان اهمیتی نخواهد داشت. @rozaneebefarda
فقه مالی کردن آموزه های الحادی_سکولاریستی روشنفکران/بخش دوم مروری بر درس‌گفتارهای جنجالی [صفحه 1از2] احمد علوی/علی شمس آبادی 💥اختصاصی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 ◽️جناب آقای در سلسله جلسات درس تابستانه خود با موضوع «تفاوت و تغییر در احکام شرعی»، با نگاهی عجیب به مسئله نسخ می‌پردازد که نیازمند تأملات جدی است. جلسه اول از این جلسات را قبلا مورد نقد قرار داد که به فضل الهی با استقبال نخبگان و فضلای حوزوی روبرو شد: https://eitaa.com/rozaneebefarda/4548 🔻در این یادداشت جلسه دوم بحث وی اجمالاً مورد بررسی قرار می گیرد. طبعاً این قبیل یادداشت ها به عنوان گام نخست تلقی می شود و ضرورت نقدهای تفصیلی علمی همچنان بر جای خود باقی است که انشاءالله در آینده و به همت فضلای متعهد به انجام خواهد رسید. ▪️آقای محلاتی با تحلیل تغییر در قوانین الهی وارد بحث شده، می گوید: «اساسا تغییر در قانون الهی چه فلسفه ای دارد و چرا اتفاق می‌افتد؟! از این زاویه توجه به این بحث برای ما لازم هست.» و بحث خود را با ، پیش می برد. او در ادامه (به عنوان دیدگاه مشهور امامیه) را مطرح کرده، مصالح زندگی بشر را به دو قسم کلی؛ 1.مصالح ثابت/یک نواخت/دائمی 2. مصالح موقت/قابل تغییر. تقسیم می کند و در تبیین آن می گوید:🔻 «احکام و قوانین مطابق است لذا برای مصالح ثابت و همیشگی قهرا قوانین ثابت و همیشگی وجود دارد و برای مصالح موقت هم قوانین موقت چون قانون بر طبق مصلحت و درشعاع مصلحت است. قهرا اگر مصلحت، مصلحت موقت باشد قانون مطابق با آن هم موقت خواهد بود و اگر مصلحت ، مصلحت دائمی هست قهرا قانون مربوط به آن هم دائمی خواهد بود.» ▫️او برای مدعای خود شواهدی از و ذکر می‌کند و بعد از آن در تفسیر مبنای عقلی مساله نسخ، چنین می گوید: «پس اگر بپذیریم که احکام مبتنی بر مصالح است (مقدمه اول)/ و اگر بپذیریم که برخی مصالح در گذر زمان تغییر پیدا میکند (مقدمه دوم) / قهرا باید بپذیریم که برخی از احکام در معرض تغییر و دگرگونی قرار دارند». 🔹محلاتی پس از آن بحث را جلوتر می‌برد و با این‌که مطلب مورد نظر را صراحتا بیان نمی‌کند به مقدمات آن اشاره کرده، توضیحات تفصیلی را به جلسات بعدی موکول می‌کند: « این مساله البته یک مساله جدی است در گذشته البته به صورت بسیار محدود مورد توجه قرار می‌گرفت. در شعاع چند مساله که در آمده و نسخ درباره آن‌ها مطرح است. ولی در گذر زمان این تغییر مصالح و تغییر شرایط، میدانِ بسیار گسترده‌ای پیدا کرد و دیگر محدود به آن موارد خاصی که در قرآن کریم آمده مثل مساله تغییر قبله یا مساله صدقه دادن درهنگام نجوا کردن با پیغمبر محدود به آن موارد نیست». 🔸وی در جایی دیگر از همین جلسه می‌گوید: «البته ممکن است اینجا این پرسش مطرح بشود یا این فکر برای برخی به وجود بیاید که اگر تغییرات زمان بتواند چنین تاثیراتی را داشته باشد، خب تغییرات زمان که اختصاص به زمان پیغمبر ندارد. اگر در طول 23 سال نبوت پیغمبر اکرم این تغییرات می‌توانست اتفاق بیفتد که اتفاق هم افتاده و این تغییرات در زمان و درشرایط اجتماعی می‌توانست موجب تغییرات در احکام بشود که شد، و نسخ در احکام اتفاق افتاد، خب پس از آن هم این اتفاق هست. ما نمی‌توانیم بگوییم که تغییرات اختصاص به یک دوره 23 داشته و بعد که پیامبر از دنیا رفت دیگر این گردش ایام و تحولات زندگی بشر متوقف شد، زمان متوقف شد، دیگر ما زمان نداریم تغییرات در زمان نداریم لذا شریعت ثابت و پایدار است . این که امر غیر معقولی است. اگر آن 23 سال تغییر بود پس از آن هم تغییر هست. و در طول زمان بالنسبه آن تغییرات در مقایسه با اون 23 سال افزایش هم پیدا می‌کند. خب تا اینجا البته روشن است ولی آیا می‌شود از اینجا نتیجه گرفت پس چون نسخ در دوران پیغمبر برای تغییرات 23 سال امکان پذیر بوده و واقع شده پس نتیجه می‌گیریم که برای بعد از دوران رسول خدا هم در دوران ائمه حدود 250 سال و بعد از دوران ائمه هم الی زماننا هذا باید نسخ اتفاق بیفتد. یا نسخ ممکن است؟» در آخر جلسه هم در ضمن طرح چند سوال، شبهاتی را نسبت به بحث نسخ مطرح می‌کند. ادامه یادداشت را اینجا بخوانید: https://eitaa.com/rozaneebefarda/4923 @rozaneebefarda ادامه👇
فقه مالی کردن آموزه های الحادی_سکولاریستی روشنفکران/بخش دوم مروری بر درس گفتارهای جنجالی سروش محلاتی [صفحه 2از2] ▫️یکی از فرازهای مناقشه برانگیز کلام آقای محلاتی، طرح ادعای استمرار نسخ در زمان حاضر است. او در این زمینه می گوید: « اگر احکامی که در زمان بود همه احکام ثابت بود یعنی به اقتضای فطرت انسان و به اقتضای مصالح دائمی بشر بود می‌گفتیم بعد از پیغمبر هم فطرت همان فطرت، مصالح دائمی همان مسائل دائمی ، تغییر امکان پذیر نیست. ولی اگر زمان پیغمبر به اقتضای مصالح موقت احکامی جعل شده و بعد نسخ شده آیا تغییرات بعدی هیچ گونه دخالتی و تاثیری در احکام قرآن کریم نداشته و ندارد ؟ به تعبیر دیگر احکامی که زمان بر آن تاثیر می‌گذاشت همان چند حکمی بود که در قرآن آمده و نسخ شده . و پس از آن چند حکم دیگر بقیه احکام همه به اقتضای فطرت و غیر قابل تغییر و به اقتضای مسائل دائمی است و دیگر تغییر پیدا نخواهد کرد.چه باید در این زمینه گفت؟ این سوالی ست که امروزه مطرح است.» ▪️عبارات مذکور نشانگر آن است که مدعای اصلی وی، امکان و در دوران بعد از پیامبر(ص) و از جمله در زمان غیبت است. این مدعا از جهاتی قابل تردید و نقد است. محلاتی با تکیه بر این حد وسط که «با تغییر مصلحت امکان تغییر حکم وجود دارد.»، مقدماتی را بر اثبات مدعای خود اقامه کرده که چندان قابل اتکا نیست. 🔻مسئله مهم آنکه، معلوم نیست منظور آقای محلاتی از «امکان نسخ در زمان بعد از پیامبر(ص)» دقیقاً چیست؟ اگر زمان معصومین(ع) مراد است و تشخیص دهنده تغییر مصلحت، آن ذوات مقدسه هستند، اصل بحث ایشان لغو خواهد بود؛ چرا که سنت معصومین علیهم‌السلام اجمعین(احادیث، سیره و تقریر) حجت و منبع استنباط دینی است و اگر آن‌ها حکم به نسخ داده باشند بالاجماع و الاتفاق همه به ناسخ اخذ می‌کنند و منسوخ را کنار می‌گذارند. 🔻اما اگر مرادشان این است که در زمان غیبت امکان نسخ وجود داشته باشد، باید بتواند مرجع تشخیص تغییر مصالح و مفاسد را معین کند و به این سؤال پاسخ دهد که از دیدگاه وی چه کسی و با چه ضابطه‌ای شأنیت تشخیص تغییر در زمان و تغییر مصلحت و به تبع آن صلاحیت تعیین ناسخ و منسوخ را دارد؟ ◽️به فرض که تا زمان حضور معصومین(ع) این مساله ممکن بود اما در زمان غیبت تشخیص و شناخت آن به عهده چه کسی ست؟ آیا عرف یا عقلا شأنیت تشخیص مصلحت احکام و تشخیص تغییر مصلحت را دارا هستند؟ آیا با این اوصاف، امکان دست اندازی بی ضابطه «عقلا و عرف» بر قرآن کریم پیش نمی آید؟ به علاوه، آقای محلاتی بین گذر زمان و نسخ رابطه علیت برقرار می‌کند و نسخ را معلول گذر زمان می داند اما رابطه علیت بین نسخ و گذر زمان، امر یقینی نیست و احیانا به طور فی الجمله(و نه به نحو موجبه کلیه) ثابت است. چه بسا تغییر زمان‌هایی که به خاطر زمان‌مند نبودن موضوع یا علل دیگر، موجب نسخ نمی‌شود. و چه بسا نسخی که به دلایلی غیر از گذر زمان پدید آمده باشد. ◾️ طرح برخی مسائل جنجالی و شبهه انگیز در معارف دینی، در امتداد تلاش تاریخی برای توجیه عقل منهای وحی و تئوریزه کردن عرف جوامع سکولار قابل تفسیر است. این طایفه با تکیه بر نوعی و ، به فقه مالی آموزه های انحرافی روشنفکری سکولار می پردازند و گزاره های شبه علمی پوزیتویستی را بر احکام اسلامی ترجیح داده، هر از گاهی برخی فروعات دینی مثل حدود، دیات، ارث، قصاص، حجاب و... را زیر سؤال می برند. اما باید دانست خطر حاکم کردن عرفیات و نظریات شبه علمی بر منابع دینی از جمله بر آیات قرآن کریم، به مراتب سخت‌تر و خطرناک‌تر از حکومت عرف بر برخی احکام و فروعات فقهی است. چه اینکه این امر، نفی فی الجمله وحی(اگر نگوئیم تردید در همه آیات است) محسوب می‌شود. با این وجود آیا تلاش برخی چهره‌های حوزوی برای توسعه در مفهوم نسخ و طرح «امکان نسخ در عصر غیبت»، در راستای حکومت عرف بر منابع دینی قرار دارد؟ نقد و بررسی این سنخ نظریات متشابه و مناقشه برانگیز نیازمند اهتمام فضلای حوزه علمیه(خاصه مفسران و قرآن‌پژوهان) است. @rozaneebefarda
هدایت شده از طلاب الکریمه
10.38M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌍فقه خوارجی. 👈حوادث آبان 98 باعث نظریه پردازی های فقهی پیرامون اعتراضات مردمی در حکومت اسلامی شد. 👈سروش محلاتی بدون توجه به عناوین ثانوی فقهی، بیان می کند که حکومت نباید معترضین، حتی آنها که مرتکب قتل شده اند را مجازات کند. 👈این سبک ورود به بحث، فقط از فقیهی که دستگاه فکری اش مبتنی بر «فقه خوارجی» است صادر می شود. 👈در فقه خوارج، اساسا مصلحت گراییِ مبتنی بر عقلانیت و نگاه جامع الاطراف مطرح نیست! /تنویر @tollabolkarimeh 🌷
اعتراض اهانت آمیز نسبت به مخالفت یک نهاد قانونی با نامگذاری یکی از خیابان های تهران به نام ! یادداشت وارده @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 «... در خبرها آمده بود که هیات تطبیق فرمانداری تهران با پیشنهاد نام گذاری یکی از خیابان های تهران به نام «مهندس بازرگان» از طرف شورای شهر تهران مخالفت کرده و ایشان را در ردیف شخصیت های انقلاب نپذیرفته است. البته مایه تاسف شد، بیشتر از آن جهت که چرا برخی مراجع تصمیم گیری در کشور درباره موضوعات مربوط به خود کم اطلاع یا دچار جمود فکری هستند...» سخنان مذکور بخشی از اظهارات آقای علی مطهری، نماینده رد صلاحیت شده تهران در خصوص یک تصمیم قانونی توسط طیفی از کارگزاران دولتی همفکر اوست. وی در سخنانی آمیخته با تحریف های تاریخی پرشمار، با آسمان ریسمان بافتن های عجیب و قریب، ضمن غلو و گزافه گویی در خصوص مرحوم بازرگان، به ستایش از پدر معنوی منافقین پرداخته است. علی مطهری که گویا حتی به خودش زحمت مطالعه تاریخ و اسناد تاریخی نداده است در ادعایی تحریف آمیز، مدعی شده که علت پیروزی انقلاب در 22بهمن، سوق پیدا کردن قشر تحصیلکرده و دانشگاهی به سوی اسلام و روحانیت و نهضت امام توسط بازرگان(و همفکران او) بوده است. البته این اولین بار نبوده و نخواهد بود که این شخص درباره آنچه که از آن اطلاع ندارد به اظهار نظر پرداخته و معلوم نیست بعد از بیان مستندات تاریخی، به پذیرش اغلاط کلام خود تن در دهد اما با این وجود، در خصوص مطالب وی گفتنی هایی هست که از نظر می گذرد: 1. طبق ادعای خود آقای مطهری، مخالفت با نامگذاری خیابانی به نام پدر معنوی منافقین توسط «هیأت تطبیق» صورت پذیرفته که متشکل از کارگزاران اعتدالی است و تصمیم آنان با فرایندی قانونی صورت گرفته است، لذا مطهری که مدتی طولانی بر کرسی تقنین تکیه زده، و مثلا خود را مدعی دفاع از ساحت قانون می داند، باید اطلاع داشته باشد که اجرای قانون را نمی توان معطل سلیقه اشخاص قرار داد و یا ناهماهنگی رای آن هیأت به نظر خود را، دانست. 2. البته اولین بار نیست که طیف فکری آقای نماینده رد صلاحیت شده، مخالفان خود را با صفت های زشت و ناپسند مورد نوازش قرار می دهند، رئیس جمهور مورد حمایت او نیز مخالفان را بی شناسنامه خواند و آن دیگری لبو فروش! و علی مطهری نیز، از پفیوز نامیدن یک نماینده مجلس تا اهانت های گاه و بی گاه به افراد مختلف دیگر ابایی نداشته و امروز عجیب نیست که برای یادکرد مخالفان خود از تعبیر جمود فکری استفاده کند! 3. اطلاع مطهری از تحولات مربوط به انقلاب اسلامی از آغاز تا پیروزی بسیار کم و تاسف بار است؛ چه اینکه اگر چنین نبود، وجهی نداشت که او مبارزات پردامنه دانشجویان و قشر تحصیل کرده را محصول اقدامات سیاسی کسانی چون بازرگان بداند که تا آخرین روزها، آخرین تلاش ها را برای حفظ شاه و رژیم پهلوی و قانون اساسی مشروطه به کار بستند و بازرگان به دلیل مخالفت با براندازی رژیم شاه، در پاریس با امام قهر کرد! پیشنهاد می شود ایشان برای اطلاع بیشتر از نقش اقشار تحصیل کرده در نهضت اسلامی مردم ایران و رابطه نزدیک آنان با شخص امام خمینی و تاثیرپذیری گسترده و عمیق از ایشان، اگر وقت یا توان مراجعه به اسناد و منابع تفصیلی را ندارد، حداقل درس هجدهم کتاب تاریخ معاصر ایران، کلاس یازدهم را مطالعه نماید، تا برای اظهار نظرهای آتی خود بدون مطالعه و از روی سیاسی کاری به دفاع از کسی روی نیاورد. 4. وی در استدلالی خنده آور، منتخب بودن بازرگان در ابتدای انقلاب توسط شورای انقلاب را دلیل بر لزوم نامگذاری خیابان به نام وی می داند! که البته طبق این منطق استنتاج کودکانه، شایستگی بنی صدر برای نامگذاری خیابانی به نام وی بیشتر است، زیرا بازرگان محصول انتخاب شورای چند نفره بود و بنی صدر منتخب 14میلیون ایرانی! 5. جهت مزید اطلاع تاریخی جناب مطهری! ، آیت الله طالقانی نیز با نخست وزیری بازرگان موافق نبود(ر.ک کتاب آیت الله طالقانی و گروه های سیاسی). 6.وی با نادیده گرفتن بدیهیات تاریخی و نظرات محکم حضرت امام خمینی نسبت بازرگان، آسمان ریسمان بافته، به گونه ای که برای نسبت دادن نظرات خود به امام و به منظور موجه جلوه دادن مهندس بازرگان در منظر امام، به تأیید تصمیم شورای انقلاب در انتخاب بازرگان در 15 بهمن 57 توسط امام تمسک کرده است؛ در حالی که نظر صریح امام خمینی در مورد بازرگان را باید در نامه 6/1/68 امام به آقای منتظری ردیابی کرد؛ آنجا که امام امت با قسم جلاله بیان می دارد که با انتخاب بازرگان موافق نبوده است.(صحیفه امام، ج21، ص331) البته از ایشان بعید نیست، زیرا او سابقه انکار نامه 1/6 را دارد که البته توسط مراکز اسنادی رسمی دیدگاه تحریف آمیزش مردود اعلان شد. @rozaneebefarda
نامه گلایه آمیز آقای اکبرنژاد نسبت به سکوت علمای قم در مقابل روش اجتهادی مرحوم @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔸متن این نامه به شرح ذیل است: خدمت مراجع معظم تقلید(دامت تاییداتهم الوارف) عرض سلام و احترام 👈 هم‌چنان‌که مستحضرید اسلوب و منطق فهم دین یکی از نوامیس شیعه است که حضرات اهل بیت(علیهم السلام) بی هیچ ملاحظه‌ای نسبت به آن حساسیت نشان داده و حتی تقیه را در آن راه ندادند. ⬅️ بر این اساس نیز هر گاه انحرافی در این ناحیه مشاهده کردند، جریان‌ها و یا شخصیت‌ها را آماج ردها و طردها قرار دادند. مانند آن‌چه که از صدر اسلام در باب قیاس مشاهده می‌کنیم که در زمان صادقین(علیهم السلام) به اوج می‌رسد. 🔸 حضرات، اجماع را به معنای مصطلح عند العامه را سخت کوبیدند و از رای و نظر با بدی یاد کردند و حتی وقتی از ایشان سوال می‌شد که رای و نظرتان چیست، برآشفته می‌شدند که ما رایی نداریم ما مخبر عن رسول الله(صلی الله علیه و آله) هستیم. 🔸انبوه روایات باب قیاس و عمل به عقول ظنی و ، خود حکایتگر شدت مواجهه با این انحرافات است. بنابراین غیرت نشان دادن نسبت به "منطق فقه دین" و اصول اجتهاد مطلوب اهل بیت(ع) جزو وظایف ذاتی آقایان علماست. ❓ با این مقدمه سوالی را در کمال ادب و احترام مطرح می‌سازم؛ چیزی که امروز ذهن بنده و بسیاری از اساتید و طلاب فاضل را درگیر خود ساخته است و آن اینکه؛ در حوزه دین‌شناسی چه کرد که آقای صانعی نکرد؟ آیا جز این است که آقای صانعی به کرات تصریح کرد که من دین را مطابق عرف زمانه می‌فهمم. مگر او نبود که گفت اگر عالمیان بفهمند که من چه فتاوایی دارم، همه مسلمان می‌شوند؟ مگر او نبود که باب قیاس و استحسان را گشود و با استناد به نفی ظلم و حرج، را و بلکه تمام تفاوت‌های اجتماعی و سیاسی و حتی برخی تفاوت‌های عبادی را منکر شد؟ ❓اگر امام صادق(ع) که کمترین انحراف امثال ابوحنیفه و سفیان ثوری را برنمی‌تافت، با رویکرد آقای صانعی مواجه می‌شد، چه می‌کرد؟ آیا دست روی دست می‌گذاشت و تقریر می‌کرد یا بنیان او را از جای برمی‌کند؟ ❓چرا ما در این سه دهه اخیر که شاهد انحرافات متعدد از جانب آقای صانعی بودیم، هیچ حرکتی از مراجع معظم تقلید مشاهده نکردیم؟ چرا آقایان مراجع به تاسی از اهل بیت پیامبر(ص) در برابر انحرافات اظهر من الشمس آقای صانعی سکوت اختیار کردند و بدتر اینکه در وفات او پیام‌های آکنده از تجلیل و تکریم از کسی را دادند که باب قیاس و استحسان و غرب‌زدگی را در فقه شیعه گشود؟! بگذریم از انحرافات سیاسی او که هزینه‌های سنگینی را روی دست مردم و نظام گذاشت و تا آخر عمر نیز دست از آنها نکشید. 👈 البته افراد را نمی‌شود به صرف مخالفت با نظر مشهور سرزنش کرد و بنده بیش از اینکه نگران فتاوای عمدتا غلط ایشان باشم، نگران روش و منطق اجتهادی هستم که می‌تواند فقه شیعه را به مذبله اندیشمندان غربی و روشنفکران وطنی بدل سازد. سلام و درود خدا بر شما محمد تقی اکبرنژاد_۹۹/۶/۲۶ 🔶حاشیه روزنه فارغ از ادبیات صریح و کاربست برخی تعابیر قابل نقد، اصل نگرانی نسبت به استنباط های غیر روشمند و فتاوای شاذ متخذ از ادله غیرمعتبر، در حوزه علمیه قم، بسیار بایسته و بجاست. ناگفته نماند که مراجع عظام تقلید، با حفظ آداب حوزوی به مقابله با بانیان اجتهادات غیرمعتبر پرداخته اند که در جای خود قابل تقدیر است. اما همچنان نقد عالمانه، برخی برداشتهای نامعتبر از منابع دینی، یک ضرورت حوزوی است که انتظار می رود اساتید سطوح عالی و فضلای جوان(که محذورات اعاظم قم را ندارند) بدان همت گمارند. @rozaneebefarda
بیانیه علمای بحرین با با‌ رژیم کودک کش صهیونیستی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 متن این بیانیه به شرح ذیل است: "بسم الله الرحمن الرحیم" " والصلاة والسلام علی خیر خلقه وخاتم رُسلِه محمَّدٍ وآله الطیبین الطاهرین" ما امضا کنندگان این بیانیه تاکید می کنیم که از اصول و اساس دین ما و از اصول و پایه های امت اسلامی و عربی ما این است؛ که عادی سازی به هر شکلی و در هر سطحی که باشد با رژیم غاصب صهیونیستی ممنوع است . همچنین بر موضع شرعی مان در خصوص آرمان فلسطین تاکید میکنیم و حق ملت فلسطین مظلوم در گرفتن حقوق کامل و زمینهایش بدون استثنا تاکید میکنیم؛ که قدس سرزمین اسلامی است، و ممکن نیست که حتی یک وجب از آن یهودی شود و ملتهای اسلامی با هر مذهب و عقیده ای که هستند، نباید از این اصول کوتاه بیایند و یا پا را فراتر از آن بگذارند. "ولا حول ولا قوّة الا بالله العلیِّ العظیم وهو حسبُنا ونِعْمَ الوکیل" @rozaneebefarda
💥یک گلایه ناصحانه 🔸اخیرا یکی از مجموعه های خوش سابقه و دغدغه‌مند قم،در ارگان مطبوعاتی خود به بازنشر دیدگاه های مرحوم طالقانی پیرامون مسئله حجاب پرداخته و در زیرتیتر آن از تعبیر《بررسی نظر آیت‌الله طالقانی و امام خمینی پیرامون اجباری نبودن حجاب》استفاده کرده است. 🔹دامن زدن به ادبیات چالش برانگیز حجاب اجباری که در سالهای اخیر مورد سواستفاده گسترده معاندین و دین ستیزان قرار گرفته از یک سو و تبیین ناقص دیدگاه امام در این باب از سوی دیگر نیازمند تامل جدی است. پیشتر در نشریه نیز چنین اشتباه فاحشی انجام گرفته بود و انتقاداتی را در پی داشت. 🔹نگاهی به دیدگاه صریح مقام معظم رهبری، علت این گلایه و تذکار ناصحانه را روشن می سازد.آنجا که ایشان در تاریخ ۹۶/۱۲/۱۷ ضمن تشریح نقشه های دشمن در مقابله با حجاب، ترویج ادبیات دشمن و برداشتهای ناروا نسبت به دیدگاه امام پیرامون حجاب توسط خودی ها را مورد نقد قرار داده، چنین فرمودند: 👇 🔻آنچه بنده را حسّاس میکند، این است که ناگهان شما می‌بینید از دهان یک گروهی از افرادی که جزو خواص محسوب میشوند،مسئله‌ «حجاب اجباری» مطرح میشود؛ معنایش این است که یک عدّه‌ای نادانسته -حالا من میگویم نادانسته؛ ان‌شاءالله نادانسته است- همان خطّی را دنبال میکنند که دشمن با آن‌همه خرج نتوانسته است آن خط را در کشور به نتیجه برساند؛همان خط را دارند دنبال میکنند؛ در بین اینها روزنامه‌نگار هست، در بین اینها روشنفکرنما هست، در بین اینها و معمّم هست. [میگویند]«امام که فرمودند باید زنها باحجاب باشند،همه‌ زنها را نگفتند»! ! ما بودیم آن‌وقت! @rozaneebefarda
روزنه
💥یک گلایه ناصحانه 🔸اخیرا یکی از مجموعه های خوش سابقه و دغدغه‌مند قم،در ارگان مطبوعاتی خود به بازنشر
اقدام مشکوک شبکه چهار در دامن زدن به بحث حجاب اجباری موضوع گفتگوی امشب برنامه زاویه، الزام یا التزام حجاب بود. و میهمانانش آقایان مهدی نصیری و سوزنچی. مدتهاست که شبکه چهار به جولانگاه افراد مشکوک الحال و تریبونی برای بیان سخنان بی پشتوانه در باب معارف دینی تبدیل شده است. مرور محتوای این برنامه گویای همه چیز است.... شبکه چهار در حال حاضر به ارگان رسانه ای یک جریان خاص در قم و تهران تبدیل شده که فرسنگها با اسلام ناب مبتنی بر فقه جواهری و اندیشه های امام فاصله دارد. با این وجود برخی جریان ها در تدارک مراتب بالاتر برای مدیر جوان و پراشتباه این شبکه اند. @rozaneebefarda
خاطره نمایند اعتدالی از مرحوم صانعی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔲پروانه سلحشوری از نمایندگان اعتدالی مجلس قبل، که مواضع عجیب او بارها جنجالی شد، اینبار در خلال پیام تسلیت خود(۲۲ شهریور ۱۳۹۹) به مناسبت درگذشت مرحوم صانعی، به نکته قابل تاملی اشاره کرده که از استفاده ابزاری برجامیان از فقه و برخی چهره های حوزوی حکایت دارد. در بخشی از پیام سلحشوری چنین آمده است: 🔻ایشان رهرو راستین راه حق، اسلام عملی، عدل محور و بر مبنای کتاب و به راهنمایی و ارشادِ مردم و حاکمیت می‌پرداختند. 🔻زمانی که رئیس فراکسیون زنان بودم، همراه تنی چند از بانوان همکار خدمت ایشان رسیدیم و از دانش و راهنمایی‌ها و توصیه‌های ایشان بهره بردیم، هر چند نتوانستیم آنچه شایسته و بایسته بود در مورد مسائل زنان بخوبی محقق کنیم. 🔻در مورد ، ایشان فرمودند که: «شما شروع کنید زیرا این موضوع اشاره صریحی در قرآن ندارد، شاید الان نتوانید ولی سال‌های بعد به نتیجه می‌رسد». 🔻تا آنجا که می‌دانم، ایشان بودند که شرعی دختران را سیزده سال اعلام کردند و این فتوا اقدام مهمی جهت تغییر وضعیت زنان در فقه شیعه بود. 🔶حاشیه روزنه بعد از ، اکنون سلحشوری از دیگر زنان اعتدالی است که به خود اجازه داده بدون هیچ تخصصی در امر شریعت اظهارنظر کند. امری که به دلیل برخورد انفعالی حوزه، در حال تبدیل شدن به یک همه گیری خطرناک است. از این گذشته این قبیل اعترافات نشان میدهد، جریان سیاسی سکولار و غربگرا در تهران به شدت برای توجیه انگاره های انحرافی خود به دنبال می گردد و از این رو، مساله سواستفاده از فقه و فقیهان از یک سو و تلاش برای از دیگر شو، مورد تاکید آنان قرار گرفته است. طبعا هوشیاری ویژه و اعلان نظر بهنگام فقیهان قم در قطع این زنجیره خطرناک، بسیار تعیین کننده است. @rozaneebefarda