eitaa logo
روزنه
6.3هزار دنبال‌کننده
4.3هزار عکس
2.2هزار ویدیو
260 فایل
دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر ارتباط با ادمین @M_shahidani
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از مدرسه انقلاب ۱
🌐 داود فیرحی؛ مدرس اسلام اروپایی در دولت برجامی❗️ 💠 در میان پیام‌هایی که به مناسبت رحلت دکتر فیرحی صادر گردید، پیام آقای از موارد جالب بود. زیباکلام تلاش کرده است تا اسلامی سازی علوم انسانی را پروژه‌ای حکومتی جلوه داده و دور بودن آقای فیرحی از این مباحث را «غیرحکومتی» بودن وی تفسیر کند. 🔰 فارغ از اینکه چه کسانی بودجه‌های سنگینی از حکومت گرفته و می‌گیرند تا علوم انسانی ترجمه‌ای را در کشور رواج دهند، «غیرحکومتی» جلوه دادن آقای فیرحی جفای بزرگی در حق ایشان است. 🆔 @darseenghelab 💠 مرحوم فیرحی شیفته و مرید مرحوم بود و بعدها به یکی از نظریه پردازان و بدل شد. هر بار حسن روحانی، موضعی می‌گرفت که نیازمند توجیهات دینی بود، آقای فیرحی وارد می‌شد و توجیه می‌کرد. 🔅 در زمانه‌ای که حسن روحانی مدعی بود وظیفه ما به بردن افراد نیست، آقای فیرحی هم میگفت: «ریاست جمهوری، مذهبی نیست یعنی است!»(شبکه اجتهاد/17دی1397)» و وقتی حسن روحانی از عاشورا درس می‌آموخت ایشون هم درس اخلاق شهروندی! می گرفت(جماران/19شهریور98) ⛔️ مرحوم فیرحی هر هفته سه شنبه در وزارت خارجه خدمت جناب ظریف و همکارانشان بحثی پیرامون داشتند؛ اسلامِ صرفا اخلاقی و غیرسیاسی که نه به استعمار کار دارد و نه به ظلم. (نقل از دکتر فواد ایزدی) 🌐 دکتر فیرحی روابط پنهان و آشکاری با داشته و در نشریات دولتی نیز بسیار فعال بود. وی از شاگردان و ارادتمندان سیدجواد طباطبایی (صاحب نظریه ) نیز بوده است. 🆔 @darseenghelab
⭕️بازنشر به مناسبت درگذشت مرحوم فیرحی:👇
هدایت شده از روزنه
تیغ و تحریف! روایتی از متون/مبانی دینی و نسبت آن با از نظام اسلامی ⭕️یادداشت دوم: داوود ؛ تئوری پردازی برای یا تریدپراکنی در مبانی؟! نقد سخنرانی 5شهریور۹۹ 💥اختصاصی/ مصطفی معمار @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 [صفحه1 از 3] 🔹هر ساله فرا رسیدن ماه محرم فرصتی است برای بازخوانی واقعه تاریخی عاشورا از زوایای مختلف و ارائه تحلیل‌های گوناگون با رویکردهای مختلف که در عین اینکه فرصت‌ است اما طبیعتا ممکن است برخی آسیب‌ها را در پی داشته باشد. دقت نظر اندیشمندان اسلامی و اصحاب دین، فرصت بسیار مناسبی را جهت آشکار شدن زوایای پنهان پدیده عاشورا فراهم می‌کند اما در عین حال باید مراقب بود تا در میان تکثرات تحلیلی، جایگزین و سخنان فنی و عالمانه نشوند و اصالت و ارزشهای حسینی در معرض آفات قرار نگیرد و فرهنگ عاشورا کما هو حقه حفظ و صیانت شود. 🔻این نوشتار کوتاه در صدد است تا با همین رویکرد و انگیزه به تحلیل سخنرانی جناب آقای فیرحی در عاشورای امسال بپردازد. 🔹دکتر داوود فیرحی، در پنجم شهریور امسال در پویش "هرخانه یک حسینیه" که توسط بیژن عبدالکریمی بصورت مجازی برگزار شد، به تحلیل اتفاقات صدر اسلام پرداخت. 🔹سخنرانی آقای فیرحی برپایه چند قیاس مرکب استوار است و او کلام خود را با تقسیم‌بندی حکومت‌ها شروع می کنند که: یا مشروع‌اند و یا نا مشروع و آنها که مشروع هستند یا مشروع باقی می‌مانند و یانامشروع می شوند و دراکثر جوامع و تمدن‌ها همین حالت اخیر رخ می دهد و از این تقسیم بندی نتیجه می گیرد که مشروع بودن جوامع ابدی نیست. ▫️او در ادامه این نتیجه را حد وسط استدلال قرار می‌دهد و با جمله ای منسوب به ارسطو، جزم‌اندیشانه بیان می کند: هرجامعه ای را بسازی خراب می شود و روزی مشروعیتش را از دست میدهد حتی اگر این جامعه بدست بهترین فرد روی زمین بنا شده باشد. سپس این کبرای کلی را بر حکومت صدر اسلام اینطور تطبیق می دهد: در حکومت صدر اسلام بلافاصله بعد از پیامبر ص انحراف و استبداد در جامعه ایجاد شده و شیب این ظلم و خود کامگی به تدریج بیشتر شده و در سال شصت هجری به اوج خود می رسد. در گام بعدی ایشان سوال می پرسد که در چه شرایطی وظایف شهروندان در اطاعت از دولت پایان می یابد؟ در جواب این پرسش، پاسخی به قول خودشان «کانتی» می‌دهد که: حکومت مستبد و شهروند پرخاشگر دو طرف افراط‌گونه است که دولت متعادل در بین این دو طرف در نقطه تعادل منطقی وجود دارد به این صورت که وقتی دولت نرمال به تدریج به سمت استبداد پیش می‌رود از یک جایی به بعد مردم توان تحمل در مقابل ظلم را از دست داده و شروع به قیام می‌کنند و در بین مردم عده‌ای که جزء جامعه نخبگانی هستند زودتر متوجه این ظلم شده و میدان‌دار می‌شوند و دیگران را به دنبال خود می‌کشند و سیدالشهدا هم نمونه یکی از همین جامعه نخبگانی بود. 🔹 و ارزیابی: 1- از کبرای قضیه اول شروع می کنیم : آیا هر حکومتی محکوم به فنا است؟ آیا هر حکومتی به تدریج به ظلم و استبداد روی می‌آورد؟ کلیت این قضیه را چطور ثابت می‌کنید ؟ به صرف این‌که در غالب موارد این اتفاق می‌افتد چطور به کل حکومت‌ها تعمیم میدهید؟ ( ایشان ابتدا در تقسیم حکومت به مشروع و نامشروع می‌گوید در اکثر تمدن‌ها مشروعیت زائل می شود اما بعدا آن را بصورت کلی بیان می کند.) اگر این کبرای کلی را قبول دارید چرا از ابتدای حکومت اسلامی یعنی از سال یکم هجری شروع نمی‌کنید ؟ چرا می گویید بلافاصله بعد از پیامبر استبداد شروع شد . حضرت رسول‌الله صلّی الله علیه و آله 10 سال حکومت کرد آیا در این مدت دچار استبداد و انحراف شد یا خیر؟ جناب دکتر فیرحی باید مشخص کنند که آیا فرقی بین حکومت معصوم و غیر معصوم وجود دارد یا خیر؟ اگر به نظر ایشان فرقی وجود ندارد پس چرا استبداد را بعد از پیامبر جاری می داند و نه از اول حکومت؟ اما اگر فرق می گذارد پس چرا حکومت امیر المومنین را در زمره حاکمان دیگر متهم به ظلم و انحراف و استبداد می داند؟ جالب این جاست که ایشان شیب استبداد را بعد از پیامبر به تدریج صعودی می داند و هیچ فرقی بین حکومت عادلانه علوی و دیگر خلفا قائل نیست و چندین‌بار تکرار و تاکید می کند که بلافاصله بعد از پیامبر این انحراف شروع شد و به تدریج افزایش پیدا کرد. مگر در حکومت سراسر عدل علوی چه ظلمی از جانب حکومت بر مردم شده بود که ایشان به طور ضمنی حکومت آن حضرت را معاذالله ظالمانه می‌خواند؟ حکومتی که حاکم آن در رده فقیرترین مردم زندگی می کند طوری‌که خود حضرت می فرماید: "سوگند به خدا بر این جبّه خود چندان پینه دوختم تا اینکه از دوزنده آن شرمنده شدم و گوینده‏ای به من گفت: آیا آن را از خود دور نمی‏کنی؟"(نهج البلاغه- خطبه 160) @rozaneebefarda ادامه👇
هدایت شده از روزنه
داوود فیرحی؛ تئوری پردازی برای یا تریدپراکنی در مبانی؟! [صفحه 2 از 3] 🔹حضرت امیر(ع) در وصف بیزاری خود از ظلم و ستم می‏فرماید: "سوگند به خدا اگر تمام شب را بر روی خارهای سعدان به سر ببرم و یا با غل و زنجیر به این سو و آن سو کشیده شوم، خوش‏تر دارم تا خدا و پیامبرش را در روز قیامت، در حالی ملاقات کنم که به بعضی از بندگان ستم، و چیزی از اموال عمومی را غصب کرده باشم."(نهج البلاغه- خطبه 224) 🔹 اگر بخواهیم خوشبینانه فکر کنیم باید بگوییم ایشان یا در بیان دقت نداشته و یا مطالعات تاریخی کافی در این زمینه نداشته است. اما آیا می‌توان یک سخنرانی را تا این حد غیردقیق خواند؟ و یا یک فرد معمم را تا این حد بیگانه از مسلمات تاریخ اسلام دانست؟ 🔹در هر صورت مشکل به اینجا ختم نمی شود. او برمبنای همین اشتباه گام بعدی را برداشته وادعا می‌کند که شهادت امام حسین علیه‌السلام بهتر از پیروزی ایشان بود با این استدلال که: «بعضی مواقع بعضی شکست ها اسطوره های جاودانه درست می کند یعنی اگر فرض کنید اباعبدالله الحسین ع موفق می‌شد در کوفه قدرت را بدست می گرفت ، مگر از پدرش قدرتمند تر بود» فلذا همان گونه که خلافت امیر المومنین دوام نیاورد حکومت امام حسین ع هم بر فرض پیروزی محکوم به شکست بود. 🔹از آقای فیرحی باید پرسید که چرا حکومت امام حسین ع هم در صورت پیروزی دوام نمی آورد؟ آیا دچار استبداد می شد؟ با این وجود بعید نیست پا را فراتر گذاشته و گفته شود حتی حکومت ولی عصر عج و دیگر ائمه هم که وعده صریح خداوند است(قصص-5) دیری نخواهد پایید. چون طبق قانونی که ایشان وحی منزل تلقی می کند همه حکومت ها ناگزیر مشروعیت خود را از دست می دهند. 🔹ای کاش ایشان به جای فیلسوفان غربی، معارف اهل بیت(ع) و قرآن را به عنوان سرچشمه‌های اعتقادی خود قرار دهند تا هنگام جمع کردن این قواعد بافته بشر با گزاره‌های دینی دچار التقاط و تناقض‌های آشکار نشوند. ناگفته پیداست وقتی می‌گوییم هر حکومتی تا ابد مشروع نیست بطوریکه حتی شامل حکومت معصوم هم می شود در جواب این سوال که: علت زوال مشروعیت حکومت معصوم چیست؟ یا باید بگوییم امام ع در حکومت داری دچار استبداد می شود و سبب زوال مشروعیتش می شود یا معتقد شویم بدون اینکه ظلم کند مشروعیتش زائل میشود و جناب دکتر خود بهتر می دانند که هر دو طرف این معادله از نظر عقلانی و اعتقادات شیعی واضح البطلان است. به نظر میرسد ریشه اشتباه چنین تحلیلاتی این است که امثال آقای فیرحی مشروعیت را تقدس زدایی کرده و معنای آن را به صرف مقبولیت عمومی تنزل می‌دهند. مقبولیتی که حاصل عدالت حاکم است در حالیکه اگر چه عدالت حاکم بعنوان جزءالعله نقش بسیارمهم و غیرقابل انکاری را ایفا می‌کند و اساسا یکی از اهداف اجتماعی-سیاسی اسلام تحقق عدالت کامل در جامعه است اما در هر صورت علل دیگری مثل آگاهی، حریت، تقوا و... نیز در شکل گیری مشروعیت دینی مدخلیت دارد و جزء اخیر علت تامه هم همان نصب مستقیم و خاص یا تأیید غیرمستقیم و عامّ شارع مقدس است. 2- ایشان در ظاهر تحلیلی از قیام سیدالشهداء ارائه می دهند اما در باطن درصدد تشکیل یک کبرای کلی هستند تا مخاطب سر بزنگاه آن را تطبیق دهد. متاسفانه ایشان برای اینکه این قاعده کلی را طبق خواسته خود ترسیم کند در تحریفی آشکار جایگاه حضرت امام حسین علیه‌السلام را تنزلی فاحش می‌دهد و شخصیت و انقلاب سید الشهدا را به گونه‌ای معرفی می‌کند که شخصیت والا و معصوم ایشان در کنار سایر شخصیت‌ها همچون گاندی قرار می‌گیرد بدیهی است تنزل حرکت عظیم سیدالشهداء در حد یک قیام عرفی یکی از بزرگترین ظلم‌های ممکن به این واقعه بزرگ است. علاوه بر موارد فوق؛ آقای فیرحی قیام حضرت سیدالشهدا علیه‌السلام را یک اعتراض به استبداد حاکمان عنوان می‌کند اما سؤال اینجاست که این حق اعتراض چطور برای اباعبدالله ع ثابت شد؟ به صرف مردن معاویه چه اتفاقی افتاد که این حق ایجاد شد؟ یزید بن معاویه هنوز بر تخت ننشسته بود و استبدادی علیه مردم به کار نبرده بود پس چرا حضرت امام حسین علیه‌السلام از ابتدا زیر بار بیعت با یزید نمی‌رود؟ این سوال در نگاه علوم مادی که از دریچه اندیشه سکولاری و از زاویه دید فیلسوفان غربی به عاشورا می نگرد جواب نخواهد داشت چون کانت و امثالهم اساسا جایگاهی برای مشروعیت دینی قائل نیستند و ناچارند چنین پدیده های فرامادی را از نگاه دموکراسی و جامعه شناسی غربی پاسخ دهند. اما از نگاه عقیده حقه شیعه مشروعیت دینی برای حاکم اسلامی لازم است چراکه امام و زمامدار جامعه اسلامی خلیفه رسول الله است. و به همین دلیل پدر بزرگوارش زیر بار بیعت سقیفه نمی رفت و اگر رفت بیعت اجباری و اکراهی بود و مادر مظلومه‌اش نیز فدایی همین تفکر شد. قیام سید الشهداء فراتر از آب ونان است و حتی فراتر از مقابله‌ای عادی و عرفی با استبداد رای حاکم. @rozaneebefarda ادامه👇
هدایت شده از روزنه
داوود فیرحی؛ تئوری پردازی برای یا تریدپراکنی در مبانی؟! [صفحه 3 از 3] 🔹 قیام سیدالشهدا علیه السلام قیامی است که اهداف والایی را همچون اصلاح امت بر اساس اسلام ناب محمدی، محو بدعت ها و تشکیل حکومت اسلامی برای اجرای دستورات خداوند و در نهایت رشد و تعالی انسان‌ها دنبال می کند و محدود کردن این حرکت عظیم در حد امنیت و رفاه و آب و نان(با وجود اهمیتی که هرکدام از این عناصر دارند)، بزرگترین تحریف تاریخ و خیانت به سید الشهداست و باید گفت تنزل هضت های اسلامی و نادیده گرفتن ابعاد گسترده آن در ادامه همان طرز تفکری است که بعد از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی به مردم وعده آب و برق مجانی می داد و جواب این‌ها هم همان جواب امام امت ره است که فرمود:" ما علاوه بر اینکه زندگی مادی شما را می خواهیم مرفه بشود زندگی معنوی سمارا می خناهیم مرفه بشود، شما به معنویات احتیاج دارید...... دلخوش به این مقدار نباشید معنویات شما را روحیات شما را عظمت می دهیم شما را به مقام انسانیت می رسانیم" 3- امثال این گفتار، شبهه را در ذهن مخاطب تداعی می کند که سخنران می خواهد با این نوع نگاه به قیام عاشورا یک قانون استخراج کند تا اگر در هر زمانی کسی احساس کرد نان و آبش در خطر افتاد یا قصور و تقصیری در دستگاه حاکمیت دید به راحتی این قانون را تطبییق دهد و اغتشاش و اعتراض را ،که آقای فیرحی حق مقاومتش می خواند، وظیفه اجتماعی و دینی خود بداند. و طرفه این‌که آقای فیرحی بعد از این‌که اغتشاش و اعتراض را وظیفه می‌خواند در دعای پایانی از خداوند می‌خواهد که او را در انجام وظایف دینی یاری کند. 🔹کلام آقای فیرحی مبنی بر این‌که: «هیچ حکومتی مشروعیتش دائمی نیست ، و بالاخره یک روزی منحرف شده و از مشروعیت ساقط می شود»، علاوه بر اطلاقی که دارد، این گمان را در اندیشه مخاطب القا می کنندکه کلام گفته شده ناظر به انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی است. خوب است جناب آقای فیرحی در این باره روشنگری کند و اگر منظوری غیر از این دارد با آوردن قرائن و استثنائات این شبهه را از ذهن مخاطب پاک کند و الا اگر جمهوری اسلامی را نامشروع می‌داند لاپوشانی و لفافه‌گویی را کنار بگذارد و مقصود خود را شجاعانه بیان کند و به وظیفه دینی‌اش عمل کند. 🔹در کلام آقای فیرحی حاشیه های پررنگ ‌تر از متن وجود دارد که مخاطب را به شک می اندازد و شائبه تعریض به جمهوری اسلامی را قوت می‌بخشد. به طور مثال وی به انقلاب سوسیالیستی شوروی اشاره می‌کند و می‌گوید: «می‌گویند وقتی که انقلاب کمونیستی در شوروی رخ داد خیلی‌ها سعی می‌کردند که آموزش ایدئولوژیک به بقیه بدهند. مثلا در کشورهای دیگر درس کمونیسم بگذارند. اما لنین که باهوش بود حرف دیگری زد گفت مترو مسکو رو چنان درست کنید، ساختمان‌ها و خیابان‌هایش را چنان طراحی کنید که هر کس آمد مسکو، بگوید کمونیسم این است. یعنی دیگر دنبال ایدئولوژی و چیز دیگری نباشد» آیا این کلام تعریض آشکاری به مسئله صدور انقلاب نیست؟ 🔹همچین در تفسیر کلام حضرت (قد رکز بین اثنتین) خطابش را عوض کرده می‌‌گوید:" به این می گویند اختیار جبری. دست و بال آدم را ببندید و بگویید که یا این حرف را بگو یا آن را و هر دوتایش هم به نفع حکومت هست." 🔹جناب آقای فیرحی با وجود اینکه در صدد بررسی قیام و نهضت امام حسین ع و الگوگیری از آن است و با اینکه نمونه‌هایی از اسکندر گرفته تا گاندی و انقلاب‌هایی از چین گرفته تا شوروی مثال می زند اما هیچ یادی از دم‌دستی ترین و جلوی چشم ترین نهضت معاصر یعنی نهضت امام خمینی ره و انقلاب اسلامی نمی‌کند. 🔹خلاصه اینکه این کلام شاعرانه آقای دکتر پُر است از واژه‌های دو پهلو که خوب است خودشان مراد از می و ساقی و ساغر را بیان کنند تا راه برای سوء استفاده خناسان و براندازان صریح و یا منافق بسته شود و جمهوری اسلامی و انقلاب حسینی امام و امت، بیش از این مورد هجمه بیگانگان خارجی و نفوذی‌های داخلی قرار نگیرد. @rozaneebefarda
هدایت شده از حوزه انقلابی
⭕️حسن روحانی: درس و پیام امام حسین(ع) درس برادری، وحدت، گذشت و قبول توبه از یکدیگر است و درس کربلا هم درس تعامل سازنده و مذاکره در چارچوب منطق و موازین می‌باشد. ⭕️ مرحوم فیرحی: «امام حسین به دنبال مبارزه نبود، دنبال فرار از بیعت بود، مبارزه از ادبیات چپ وارد ذهنیت مذهبی ما شد!»(انتخاب/ 7شهریور1399) 🔹 رهبر معظم انقلاب: امام حسین(ع) ابن سعد را نصیحت می‌کند و مذاکره به معنای امروزی نیست که بده و بستان داشته باشد. امام حسین با ابن سعد معامله می‌کرد؟ تاریخ را اینطور می‌فهمید؟ این نگاه عامیانه و ساده اندیشانه است.
از آیندگان تا خبرآنلاین! مروری بر تکاپوی ژورنالیسم غربگرای ایرانی در عصر جمهوری اسلامی پیرامون مهمترین رسانه حامی دولت روحانی 🔺تصاویر و مستندات مربوط به بخش پنجم از پرونده ویژه یادداشت نخست را اینجا بخوانید: https://eitaa.com/rozaneebefarda/5620 یادداشت دوم را اینجا بخوانید: https://eitaa.com/rozaneebefarda/5632 یادداشت سوم را اینجا بخوانید: https://eitaa.com/rozaneebefarda/5674 یادداشت چهارم را اینجا بخوانید https://eitaa.com/rozaneebefarda/5687
از آیندگان تا خبرآنلاین! مروری بر تکاپوی ژورنالیسم غربگرای ایرانی در عصر جمهوری اسلامی بخش پنجم مروری بر سوابق و روابط مدیران ارشد خبرآنلاین: از خبرنویسی تا مدیریت دولتی! [صفحه 1از 3] 💥اختصاصی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 خبرآنلاین یکی از رسانه های اقماری ای_خبر است. هر چند صاحب امتیازی خبرآنلاین به نام همکار قدیمی انتظامی و واحدی پور زده شده، اما این خبرگزاری نیز جزو گروه رسانه ای خبر محسوب می شود و لذا تحت اشراف و مدیریت واحدی پور است. 🎞 عکس23 : واحدی پور در خبرآنلاین آقایان ، واحدی پور، انتظامی و معزی، به مثابه یک تیم سیاسی و رسانه‌ای! 🔻همکاری با واحدی پور به سال 87 بر می گردد. زمانی که انتظامی رئیس شورای سیاستگذاری گروه رسانه‌ای خبر بود.(همشهری آنلاین، زندگینامه حسین انتظامی، 15/9/93) علاوه بر این واحدی پور و انتظامی به اتفاق در هیئت مدیره شرکت "توسعه مکتب خبر ایرانیان" عضویت دارند.(پایگاه خبری آفتاب، 18/9/92) همکاری انتظامی با واحدی پور در تاسیس و خبرگزاری خبر آنلاین نیز ادامه داشته است.(خبرگزاری دانشجو، 21/2/90) 🎞 عکس24 : واحدی‌پور و انتظامی 🎞 عکس25 : انتظامی در خبرآنلاین از طرف دیگر انتظامی از دوران ریاست در با او همکاری داشته و موسس، مدیرعامل، مدیرمسئول و سردبیر ، وابسته به صدا و سیما بوده است. وقتی لاریجانی جای خود را در صدا و سیما به داد و به رفت، انتظامی نیز از جام جم خارج شده و شورای امنیت ملی می شود! 🔻با رفتن لاریجانی از شورای امنیت به مجلس، او نیز به فعالیت مطبوعاتی در رسانه های نزدیک به لاریجانی ادامه می دهد و خبرآنلاین و متعلق به واحدی پور را مدیریت می کند که در زمان انتشار، در محافل سیاسی بعنوان ارگان مطبوعاتی لاریجانی شناخته می‌شد! 🎞 عکس26 🎞 عکس27 : روزنامه خبر یکی از همکاران مهم واحدی پور و انتظامی محسوب می شود. در فهرست همکاری معزی با رسانه های متعلق به واحدی پور، مدیر مسئولی ، مدیر مسئول روزنامه خبر و صاحب امتیازی خبرگزاری خبرآنلاین را دیده می شود. معزی به غیر از خبر آنلاین و روزنامه خبر، در نیز با انتظامی همکاری های جدی داشته است. 🎞 عکس28 : واحدی‌پور و روزنامه خبرورزشی تحریریه گروه خبر؛ مدیران ارشد دولت روحانی! قسمت جالب ماجرا آنجاست که معزی و انتظامی اکنون هر دو از مدیران ارشد دولتی هستند! و لذا گروه رسانه‌ای خبر را میتوان بعنوان یکی از سرپل‌های ارتباطی اصلی دولت روحانی با جریان لاریجانی برشمرد. 🔻معزی از سال 93 به مدت 6 سال بود و اخیرا جای خود را به همکار دیگرش از گروه رسانه‌ای خبر، یعنی داد! 🎞 عکس29 : مدیران دولتی خبرآنلاین معزی که هم اکنون است، قبلا تا دو قدمی معاونت امور مطبوعات و اطلاع رسانی وزارت ارشاد رفت اما تقدیر با او همراه نبود. لازم به ذکر است که انتظامی نیز معاون امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی سابق وزارت ارشاد بوده است و هم اکنون است. علاوه بر این مسئولیت ها، معزی به عنوان دستیار ارشد وزیر ارشاد نیز منصوب شده است. به فهرست بلند بالای مناصب دولتی مدیران خبرآنلاین، باید نمایندگی معزی از طرف رئیس جمهور در را نیز اضافه کرد! روحانی در تیرماه ۹۹ معزی را به این سمت منصوب کرد. 🔹به مدیران دولتی گروه رسانه ای خبر ، عضو شورای سردبیری خبرآنلاین را نیز باید اضافه کنیم. او خرداد 98 از سوی به عضویت شورای جشنواره های در آمد و بهمن 98 بعنوان مدیر کل دفتر تبلیغات و اطلاع رسانی وزارت ارشاد منصوب شد. 🔹 هم پله های ترقی را در خیلی زود طی کرد. او که در رسانه هایی مثل جام جم ، همشهری و خبرآنلاین در حوزه سیاست خارجی فعالیت می کرد، به سمت های مختلفی در دولت رسیده است؛ ریاست امور اطلاع‌رسانی دبیرخانه شورای اطلاع رسانی دولت، مدیرکل پایگاه اطلاع رسانی دولت، معاونت مرکز روابط عمومی دفتر رئیس جمهوری و معاون سخنگو و دبیر شورای اطلاع رسانی دولت، از جمله ی سمت های دولتی اوست. اخیرا نیز بعنوام مدیر عامل منصوب شد. 🎞 عکس30 :مدیران دولتی خبرآنلاین @rozaneebefarda ادامه👇
از آیندگان تا خبرآنلاین! بخش پنجم مروری بر سوابق و روابط مدیران ارشد خبرآنلاین: از خبرنویسی تا مدیریت دولتی! [صفحه 2از 3] شورای سردبیری خبرآنلاین بعد از معرفی حسین واحدی پور، حسین انتظامی و علیرضا معزی از شخصیت های موثر در حلقه خبرآنلاین، و مرور ارتباطات آنان با دو حلقه سیاسی اعتدالگرا در مجلس و دولت(لاریجانی و روحانی)، به معرفی مختصر اعضای شورای سردبیری خبرآنلاین می پردازیم. 🎞 نمودار سازمانی خبرآنلاین به گفته خودش در صفحات مجازی اش، یکی از مریدان است. او فعالیت حرفه ای ژورنالیستی خود را از در سال 75 شروع کرده و تا سال 83 همکاری او با کیهان ادامه داشته است. از پیشینه وی قبل از سال 75 اطلاعات آشکاری در دست نیست و مورد سوال است، لذا روشنگری در این مقطع را به خود او واگذاریم! اما مهاجری از دوران حضور در کیهان به نیکی یاد می کند(سایت تاریخ ایرانی، 3/5/13931) 🔻 بعد از کیهان، در در دوران مدیریت حضور داشته، و بعدا در مشغول به کار شده است. او از بدو تاسیس عضو شورای سردبیری بوده و شواهد امر نشان می دهد که یکی از ارکان اصلی خبرآنلاین در مسائل است. مشی سیاسی و مطبوعاتی محمد مهاجری از جهات متعدد به رویه ( مدیر مسئول اسلامی) شباهت دارد که آنان نیز در حرفه روزنامه نگاری فعالیت می کنند. مسیح مهاجری، به عنوان یکی از مریدان سیاسی مرحوم هاشمی و ایضا از حامیان دائمی برخی سران فتنه و عینا از حامیان دولت روحانی، خصوصا برجام نافرجام بوده است! حلقه صفحه حوزوی روزنامه جمهوری مرکب از سروش محلاتی، ضیا مرتضوی و جواد ورعی، تحت مدیریت وی از دهه شصت فعالیت مطبوعاتی داشته اند! که هم اکنون خبرآنلاین به عنوان یکی از مروجان دیدگاهای گاه و بیگاه همین تیم شناخته می شود! 🎞 عکس31 : محمد و مسیح مهاجری محمد مهاجری از اصولگرایی کیهانی در عصر دولت اصلاحات، به اعتدال گرایی متعصبانه در دولت رسیده است. به خاطر همین تغییر جبهه، انتقاد های فراوانی به او شد. از جمله روزنامه کیهان که از او به عنوان خادم دولت و نام می برد. بررسی یادداشت های ژورنال او نشان می دهد که اخیرا نوشته های وی اکثرا در روزنامه های برجامی و چاپ می شود. 🎞 عکس32 او ابایی ندارد که خود را اعتدالی با خوانش لاریجانی بداند و همانگونه که در سال 84 در فعال داشته، حاضر است برای ریاست جمهوری با او همکاری کند(روزنامه آفتاب یزد، 5/8/1397). او دانش آموخته است که مدرک دکتری خود را از واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی اخذ کرده است. وی هیئت علمی دانشگاه علوم اقتصادی و از اعضای شورای مرکزی حزب است و نامش در لیست های انتخاباتی موتلفه، برای شورای شهر تهران و مجلس شورای اسلامی دیده می شود. لاسجردی نیز از مدافعین سرسخت برجام(تسنیم، 28/10/1396) و در شمار مخالفین جدی (خبرگزاری موج، 6/11/1398) و عینا یکی از حامیان برای کاندیداتوری ریاست مجلس یازدهم شمرده می شود. هر چند در مواردی خبرآنلاین لاسجردی را مدیر مسئول معرفی کرده، اما شواهد نشان می دهد که او هم تنها عضو شورای سردبیری است(خبرآنلاین،18/5/95) و همزمان دبیر سرویس بین الملل خبرآنلاین نیز هست. 🔻ارگان رسمی حزب موتلفه اسلامی درباره لاسجردی می نویسد: "دکتر حسن لاسجردی، سابقه ای طولانی در رسانه ها دارد اما از آنجا که رسته تخصصی او، حوزه بین الملل بوده است؛ از بسیاری از تازه کاران این صنف که در سیاست داخلی فعالند، شهرت کمتری دارد. دبیر سرویس بین الملل ، رئیس اتاق خبر ، سردبیر ، سردبیر از جمله سوابق او است و همینک سردبیر بین الملل خبرآنلاین است."(هفته نامه شما، 21/5/97) @rozaneebefarda ادامه👇