روزنه
💥انکار ولایت سیاسی پیامبر(ص) و ائمه(ع) توسط آغاجری 🔻من علی(ع) را افضل می دانم/در غدیر فقط امامت مع
شریعتی و مسئله ولایت امیرالمؤمنین(علیه السلام)
روایت #آیتالله_مصباح از چرایی و چگونگی انتقاد از #دکتر_شریعتی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔴من شخصا از مقطعی حساسیتم نسبت به ایشان [دکتر شریعتی] زیاد شد که جزوههای سخنرانیاش به نام دروس اسلامشناسی مـنتشرمیشدند و در هر جزوهای یکی دو تا از سخنرانیهای ایشان در این موضوع درج میشد. آنوقتها چاپ هم آسان نبود و این جزوات پلیکپی و از طریق خود حسینیه ارشاد به طور نیمه رسمی منتشر میشدند. انتشار آنها هم چندان علنی نبود، چون حرفهای ایشان در بعضی موارد ضد دستگاه بود.
🔵بنده بعضی از این جزوات را مطالعه کردم و دیدم در اینها اشکالات اساسی هست که اگر بماند و به رسمیت شناخته شود، خطرات بسیار بزرگی را ایجاد خواهد کرد. ایشان بر نکات سؤالبرانگیزی تأکید میکرد، از جمله این که اساساً نظر اسلام در باب حکومت، نظر دموکراسی است و لذا بعضی از وقایع تاریخی صدر اسلام، مخصوصاً بعد از رحلت پیامبر اکرم(ص) را به این صورت تفسیر میکند که اینها روشهای دموکراتیک بودهاند! وقتی هم مواجه میشود با اعتقاد شیعه راجع به نصب امیر المؤمنین(ع) و #وصایت و #ولایت، دست به توجیه میزند تا به نوعی با نظریه دموکراسی سازگار شود و میگوید در مورد امیر المؤمنین(ع) مسئله نصب نبود، بلکه کاندیداتوری بود! و در هر روش حکومتی دموکراتیک، هر شخصی میتواند یک نفر را کاندیدا کند، منتها اعتبارش به این کاندیداتوری نیست، بلکه اعتبارش به این است که مردم رأی بدهند! پیغمبر(ص) هم به عنوان یک شخص، علی(ع) را کاندیدا کرده، ولی مردم رأی ندادند و نشد! و صحبتهائی از این قبیل.
⚫️سبک ایشان هم به گونهای بود که حرفهایش را با طنزها و کنایههای نیشدار و در مواردی تعابیری زننده که به خطر بیان جذابش، مورد توجه شنونده قرار میگرفت، توام میکرد. مثلاً ایشان در کتاب تشیع علوی و تشیع صفوی از خـرافات رایـج در دورۀ صفویه نام میبرد، از جمله آن که مثلاً جبرئیل برای سیدالشهدا(ع) لالائی میخواند و میگفت: «ان فی الجنه نهر من لبن لعلی و حسین و حسن»، این را مسخره میکند و میگوید بسیار چندشآور است که در بهشت نهری از شیر باشد، در حالی که این نص صریح قرآن است که « أَنْهَارٌ مِن لَّبَنٍ...»(محمد، 15) یعنی نه تنها یک نـهر نـیست که نهرهاست. ایشان این را مسخره میکرد که در واقـع برمیگشت به مسخره کردن قرآن. اسمش بود که دارد تشیع صفوی را مسخره میکند، در حالی که نص صریح قرآن را مسخره میکرد! و نمونههای بسیار دیگری.
⚪️ ایشان اصل مسئله وحی، امامت و خاتمیت را تخریب میکرد.
🔻 #امروز اگر ملاحظه میکنید این مقولهها را تکذیب و تخریب میکنند، #ریشهاش را باید در آن دوران جستجو کرد. ایشان بود که این باب را فتح کرد و افتخاراتش برای ایشان، ثبت است. کسی که علناً در این عصر، مسخره کردن اسلام و نصوص اسلامی و انکار قطعیات اسلام و تشیع را فتح باب کرد، ایشان بود. کس دیگری در کسوت یک اندیشمند اسلامی، جرئت نمیکرد این حرفها را بزند. ایشان به خاطر موقعیت و محبوبیتی که در میان جوانها داشت، این کار را کرد و ما هم دربرابرش مسامحه کردیم و این مسامحه تا آن جائی ادامه پیدا کرد که حتی کسانی هم که استاد اسلامشناسی حساب میشدند و او حتی لیاقت شاگردی آنها را هم نداشت، در مقابل این جو نتوانستند حرفی بزنند و سکوت کردند و یا نهایتا گفتند اشتباهی رخ داده، اما نباید شخصیت او مخدوش شود. ریشه انحرافات امثال گروه فرقان، از همین افراد سرچشمه میگیرد که پروندههای اعترافات آنها موجود است.
🔹من به عنوان مثال، یکی از مواردی را که خودم از نزدیک مشاهده کردم، عرض میکنم. ما با یکی از شخصیتهای حوزه ارتباط نزدیک و تقریبا هر روز رفتوآمد داشـتیم. ایشان دو سه تا پسرداشت که بسیار بچههای دوستداشتنی و مؤدبی بودند. آنها دبیرستانی و سنشان نزدیک به هم بود. یادم میآید که ایشان از بچههایش بسیار تعریف میکرد و میگفت در نمازشان گریه میکنند و اهل عبادتند و چنین و چنان، و حتی من که پدرشان هستم، اینطور نیستم. چنین بچههائی در اثر خواندن کتابهای اسلامشناسی وامثالهم، مارکسیست و بالأخره در جریانی، دو تن از آنها اعدام شدند. حقیقتا بچههای بسیار مؤدب و مؤمن و نمونهای بودند که من به تقوای آنها حسرت میخوردم و اینها شدند #ضد_انقلاب! و رفتند در خانههای تیمی #مجاهدین و بالأخره هم در نوجوانی و جوانی از بین رفتند. کم نبودند کسانی که تحت تاثیر سخنان این شخص و به خاطر گیرائی بیان او، به این راه کشیده شدند و همه چیزشان را از دست دادند. اینها خطراتی بود که ما احساس میکردیم و دوستان میگفتند: «مهم نیست، حالا یک اشتباهی کرده! طوری نیست!».
(یادآور: شماره4و5، صص30 –40)
🔶حاشیه
خرده جریان #نوشریعتی_های_حوزوی را بشناسیم!
@rozaneebefarda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥گزیدهای از مناظره #زیباکلام و #خسرو_معتضد راجع به #رضا_شاه
🔹در این شش دقیقه بشمارید که این زیبا کلام چند فحش و ناسزا و برچسب نثار معتضد میکند!
🔹سطح تحلیل و منطق بحث #برجامیان را در این مناظره به دقت میتوان دریافت.
پوپولیسم و هوچی گری و ناسزاگویی و خودعاقل پنداری و تحقیر مخالفان.
⭕️زیباکلام در مقابل معتضد که خود روزگاری از مطبوعه نویس های متمایل به دربار بوده اینطور آچمز میشود، وای به حال روزی که در مواجهه با منطق تاریخ نگاری انقلابی قرار بگیرد.
🔻کتاب آبکی زیباکلام درباره رضا پهلوی که کپی کاری ناشیانه ای از کتاب پر اشکال سیروس غنی( برافتادن قاجار و برآمدن رضاشاه) و برخی منابع خارجی است، بر همین منطق سست نوشته شده و فاقد ارزش علمی است.
🔹فیلم کامل مناظره را اینجا ببینید:👇
برنامه "قبل انقلاب - ۱ بهمن ۱۳۹۹"
http://www.telewebion.com/episode/2484990
@rozaneebefarda
روزنه
🎙عذرخواهی رئیسی (سخنگوی ستاد ملی مبارزه با کرونا) از مردم قم 🔶حاشیه روزنه قصد اهانت نداشته اما اه
فرد هتاک به طور منطقی مودبانه در پی جبران برآید/ توضیحات رئیسی تحت عنوان سو برداشت کافی نیست!
بیانیه تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(علیها سلام) در واکنش به اهانت اخیر سخنگوی ستاد کرونا به مردم قم
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
بسم الله الرحمن الرحیم
یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَقولوا قَولًا سَدیدًا ﴿ احزاب /۷۰﴾ اى کسانى که ایمان آوردهاید! تقواى الهى پیشه کنید و سخن (حقّ و) استوار گویید.
🔹خدمات و زحمات کادر درمان و ستاد ملی مبارزه با کرونا در شرایط امروز، جهادی ارزشمند در راه سلامت جامعه به شمار می رود و جای تشکر فراوان دارد.
لذا مردم عزیز قم نیز ضمن قدردانی از این قشر خدوم، خود را ملزم به رعایت دستورالعمل ها و شیوه نامه ها برای مبارزه با این ویروس می دانند اگرچه عده ای در بین اقشار گوناگون جامعه هستند که کم توجهی ایشان باری گران بر دوش دیگران می گذارد! پس همان طور که کرارا متذکر شده ام، باز هم مردم ایران را به رعایت بیش از پیش این اصول دعوت می کنم. خصوصا در شهر مقدس قم که راه مواصلاتی چندین استان به شمار می رود و روزانه میزبان مسافران بسیاری است. البته بحمدالله در این شهر مقدس و اماکن مذهبی و زیارتی آن دستورالعمل های بهداشتی به خوبی رعایت می شود. خصوصا در مصلی نماز جمعه که اولین هفته پس از مدتها تعطیلی با حضور مسئولان و مردم برگزار شد و بر اساس اعلام نظر رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم و دبیر ستاد استانی مبارزه با کرونا درصد بالایی از نمازگزاران دستورالعمل های بهداشتی را رعایت کردند که مستندات آن نیز موجود است.
🔹از طرفی مردم شریف قم، اهالی شهری هستند که در روایات ستوده شدند و از اولین کسانی بودند که به ندای امام راحل رحمت الله علیه در عرصه های مختلف لبیک گفته و زمینه فرار شاه ستمگر را فراهم کرده و هر ساله در ۱۹ دی ماه مورد تمجید رهبر معظم انقلاب مد ظله العالی قرار می گیرند و از سوی دیگر به دلیل گسترش ویروس شرور، متضرر شده و در همین حال میزان کمکشان به قشر آسیب دیده در رتبه های اول کشور است.
🔻با توجه به سابقه درخشان مردم انقلابی قم و اقدامات انجام شده در راستای رعایت دستورالعمل ها، سزاوار نبود در ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها، کسی با این مردم شریف و عزیز، با اتکا به گزارش های غلط و با #ادبیاتی_موهن_و_سبک #جسارت نماید.
🔹 اگرچه #قم_هراسی از سوی دستگاه های تبلیغاتی #دشمن به هیچ عنوان پروژه جدیدی به شمار نمی رود که حساب آنان از دوستان دلسوز جداست! اما در هر صورت امری ناپسند است.
🔹شکی نیست که تذکرات مسئولین بهداشت همیشه از سر خیرخواهی بوده و هست، اما می توان با #سخنان_مودبانه تذکرات را بیان کرد و گرفتار افترا و سیاهنمایی نشد! سخن آخر اینکه مردم ما هم انتظار بهداشت و سلامت عمومی دارند و هم انتظار دفاع از #حیثیت_قم.
🔹با توجه به کم لطفی هایی که از همان ابتدا در حق مردم قم صورت گرفته ذایقه شان از برخی تعبیرات بسیار تلخ شده است و آنچه که اخیرا در واکنش به اعتراض به حق مردم قم با عنوان “سوء برداشت” انتشار یافته نه تنها #کافی_نبوده بلکه معنای نامناسبی نیز دارد. بنابراین لازم است کسانی که مرتکب #گستاخی به مردم شریف قم و برخی شعائر مذهبی شده اند، اشتباه خود را به طور منطقی و مودبانه اصلاح نمایند تا مبادا #سخنان_نسنجیده شان ذهنیت مثبت مردم را نسبت به مجاهدان خدوم عرصه بهداشت و درمان مکدر نماید.
نماینده ولی فقیه در استان و تولیت آستان مقدس قم سید محمد سعیدی
@rozaneebefarda
جایگاه #آیتالله_مصباح در اندیشۀ اسلامی معاصر
دکتر محمد فنایی اشکوری
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔹بی شک آیت الله مصباح بر قلۀ فلسفۀ اسلامی معاصر قرار دارد. دربارۀ سیره و سیر فلسفی استاد مصباح در جایی دیگر سخن گفته ام. آنچه لازم است یادآوری شود این است که منظومۀ فکری و معرفتی استاد مصباح در فلسفۀ او خلاصه نمی شود.
🔹آیت الله مصباح از برجسته ترین اسلام شناسان معاصر است. رکن اصلی نظام معرفتی آیت الله مصباح را اندیشۀ دینی او تشکیل می دهد. او در طول عمر بابرکتش فعالیت های علمی و آموزشی عمیق و گسترده ای در حوزۀ معارف اسلامی از عقاید و اخلاق تا معنویت و اجتماعیات اسلامی داشته است.
🔹وی در این بخش نیز همچون فلسفه اهل تفکر، نقد، خلاقیت، نوآوری و نظریه پردازی بوده است. در این حوزه نیز او در تألیف، تدریس و ترویج معارف و تربیت جمع پر¬شماری از دانش پژوهان در رشته های مختلف معارف اسلامی توفیقات درخشان داشته است. تفسیر موضوعی قرآن و شرح بسیاری از احادیث و ادعیه و تدوین نظام مند عقاید و آموزه های اسلامی بخشی از مجاهدت های آن استاد فرزانه در این حوزه بوده است که جادارد به تفصیل در باب آن سخن گفته شود.
🔹یکی از ویژگی های برجستۀ آیت الله مصباح، که در فلسفه و اندیشۀ دینی و فعالیت های علمی و آموزشی او برجسته است، این است که او علاوه بر رسوخ در علوم اسلامی، عالِم به زمان است، به این معنا که با دانش، فرهنگ، نیازها و چالش های روزگارش آشناست. بر این اساس است که او می تواند به پرسش های نو پاسخ دهد. این ویژگی است که نظام فکری او را هماهنگ با مقتضیات زمانه و پاسخگو به نیاز انسان مسلمان معاصر می سازد و او را قادر می سازد که منظومۀ معرفتی مناسب با زمان را طراحی کند. پیش از ایشان علامۀ طباطبائی، شهید مرتضی مطهری و شهید سیدمحمد باقر صدر چنین مسیری را طی کردند.
🔹البته روشن است که عالِم به زمان بودن امری نسبی است و دسترسی به علوم و اندیشه های جدید در حوزه های علمیه گذشته چندان آسان نبوده است. می توان گفت که این چهار متفکر و اسلام شناس ستون های اصلی اندیشۀ شیعی معاصر به شمار می روند. پایبندی به عقلانیت، رسوخ در سنت، زمان آگاهی، و اندیشۀ نظام¬مند و ناظر به حیات انسان مسلمان امروز، ارکان اصلی منظومۀ فکری این چهار متفکر را تشکیل می دهد. افقهایی را که آن سه استاد گشودند و نهالی که آنها غرس و آبیاری کردند به دست استاد مصباح در مسیر شکوفایی و بالندگی قرار گرفت و امید می رود که با همت شاگردان و رهروان این بزرگان به ثمره و نتیجۀ نهایی که ظهور تمدن اسلامی متعالی است منتهی شود.
🔹اینان عالمان نواندیشی هستند که با اعتقاد و التزام به منابع اصیل اسلامی، یعنی کتاب و سنت، و بدون تأثر از مدرنیته اما با آگاهی از فرهنگ عصر و توجه به مقتضیات زمان کوشیده اند منظومۀ معرفت دینی خود را بازسازی و عرضه کنند. این جریان متفاوت با جریان علمای سنتی است که با فرهنگ زمانه بیگانه است و به مقتضیات زمان توجهی ندارد و همچنین متفاوت است با جریان روشنفکران مسلمانی که با تأثر از مدرنیته و بدون التزام کامل به سنت می کوشند قرائتی از اسلام را ارائه دهند که مهمترین دغدغه اش سازگاری با مدرنیسم است.
🔹غایت این اندیشه ورزی ظهور تمدن اسلامی است، تمدنی که پرچم آن را امام خمینی بدست گرفت و امروز در دستان آیت الله خامنه ای است. این دو بزرگ ضمن برخورداری از چنان منظومۀ فکری و معرفتی، از موهبت شخصیتی بی بدیلی برخوردارند که می توانند اندیشۀ اسلامی را از ساحت نظر به صحنۀ عینی اجتماع آورده، گام های بلندی در نیل به ارزش ها و آرمان های اسلامی بردارند.
@rozaneebefarda
بازرگان استاد اخلاق برجامی ها!
🔶حاشیه
لطف الله میثمی از اعضای ارشد سازمان #مجاهدین(منافقین) بود.
گرچه بعدا ادعا کرد از مشی آنان فاصله گرفته اما همچنان و همیشه همان خط فکری را دنبال کرده است.
#انتخاب؛ بعنوان یکی از مهمترین ژورنال های دولت روحانی، در خط فکری نهضت آزادی و طبعا سمپات بازرگان است.
این دو حالا تلاش دارند بازرگان را بعنوان چهره ای اخلاقی به جامعه ایرانی قالب کنند!
چیزی که شاید خود آن بنده خدا هم تصورش را نمی کرد!
این جماعت پس از درگذشت مرحوم هاشمی نیز در #دفتر_تبلیغات برای همایش گرفتند و از وجوه اخلاقی هاشمی سخن گفتند!
انگار اخلاق پوششی شده است برای سرپوش گذاشتن بر مواضع و عملکرد سیاسی پدران معنوی اعتدال و اصلاحات.
به مناسبت سالگرد بازرگان، بازخوانی برخی مواضع او خالی از لطف نیست.
@rozaneebefarda
ادبیات چاله میدانی و هتاکانه مهندس بازرگان!
با اعتذار از بازنشر
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔹کی شد بی سر خر زندگی کنیم؟!
« از روز اول مواجه شدیم با مخالفتها و مزاحتهای دشمنان. حالا من به دوست کاری ندارم آن را بعد خدمتشان میرسم. چه احزاب افراطی چپ داخلی و چه دشمنان خارجی... به صوری که اصولا مجال نفس کشیدن و فکر کردن برای این دولت وجود نداشت. به قول شاعر که مصرح دوم شعرش را من نمیدانم و یادم نیست میگوید:
ابلیس کی گذاشت که ما بندگی کنیم
البته عامیانه میگوییم کی شد که #بی_سر_خر زندگی کنیم » (خداحافظی با ملت 1358/8/16 مشکلات و مسائل اولین سال انقلاب از زبان مهندس بازرگان ص228)
🔸 شما ما را کلافه کردید!
« نه تنها طبقات مختلف به دولت فشار وارد میآورند بلکه «آقا» هم ما را تحت فشار میگذارند، آقا که یکپارچه احساس و عطوفت دلاند و همیشه با قلب و مغز و زبان مدافع و طرفدار طبقه ضعیفان و بینوایان و به قول خودشان پابرهنگان هستند احساسات ایشان را برمیانگیزند آنوقت، «آقا» #وادار میشوند، طاقت نمیآورند از بالای سر ما بدون مراجعه و مشاره با دولت، بدون اینکه از ما بپرسند، اعلامیه و دستور صادر میفرمایند. یکدفعه دست و پای ما را در #پوست_گردو میگذارند؛ آب و برق را مجانی کنید (لااقل برای آنهایی که کممصرفند)، خانه برای پابرهنهها بسازید، گوشت یخزده داده نشود، اتوبوس مجانی شود و #از_این_حرفها...
شب جمعه اخیر 8نفر از هیئت وزراء خدمت ایشان رسیدیم. #صاف_و_پوسکنده گفتیم خدا عمر و عزت و توفیق آقا را زیاد کند، شما هم که #ما_را_کلافه_کردید! شما هم که مثل سایر مردم عمل میکنید، اقلا فرمایشاتتان، امرتان را به ما بفرمایید تا بگوییم چه باید کرد»(پیام رادیو تلوزیونی 1357/12/24 ،همان ص100-99)
🔹سر گنده زیر لحاف است!!
« اما منشأ این مشکلات و مسئله اصلی مملکت و چاره آن چیست؟... به نظر بنده منشأ این است که بعضیها تصور میکنند انقلابی بود و پیروز شدیم و خودشان را مثل فاتحینی میدانند که وارد سرزمین پر از نعمتی شدهاند و فکر میکنند کاری اصلا ندارند و باید بریزند سر این غنائم و تقسیم بکنند. و بعد هم راحت بگیرند بخوابند و کیف بکنند! در صورتیکه انقلاب تمام نشده، #سر_گنده_زیر_لحاف_است!!» (پیام رادیو تلوزیونی 1357/12/24 همان، ص103)
🔸خیالتان راحت باشد! ممه را لولو برد!
مهندس بازرگان:«به آن افراد و به آن امرائی که هنوز #مرض_سادیسم دارند و هوای دیگری، هوای انتقام، هوای بازگشت و ترکتازی دارند میگویم:خیالتان راحت باشد ممه را لولو برد.»(بازرگان 1357/11/20 همان، ص79)
مهدی بازرگان در این خطاب، امرای رژیم پهلوی را مخاطب قرار میدهد که نزد ملت ایران از حیثیت و اعتباری برخوردار نیستند اما نکته اینجاست که این طایفه در هنگام مواجهه با دشمن آمریکایی اصرار دارد که هیچ نوع لحن زننده و گزندهای علیه آنان روا داشته نشود و ادعا دارند که حتی در برابر دشمنان نیز ادب گفتار باید رعایت گردد. با این حساب، شخص بازرگان نیز در قاموس سیاسی این طیف، چندان شخص موجهی محسوب نخواهد شد.
@rozaneebefarda
کارنامه حیات سیاسی اجتماعی مهدی بازرگان
قاسم تبریزی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔹حیات سیاسی و اجتماعی مهدی بازرگان ابعاد پیدا و پنهانی دارد. کارنامه سیاسی اجتماعی او را میتوان در سه بخش روشنفکر مذهبی، سیاستمدار و نخستوزیر بررسی کرد.
1️⃣بازرگان به عنوان یک روشنفکر مذهبی
🔹مهدی بازرگان تحتتأثیر علوم تجربی غرب بود و با این نظریه خطا اعتقاد داشت با تکیه بر علوم تجربی غرب میتوان به جایی رسید که پیامبران به آن رسیدند. باید گفت اگر جامعه بخواهد اسلامشناسی، دینشناسی و قرآنشناسی را از منظر مهندس بازرگان تحلیل کند به خطا و کجراهه میرود کما اینکه سازمان مجاهدین خلق (منافقین) به بیراهه رفت. اگر امروز نسلی آن راه را برود از اسلام فاصله بیشتری میگیرید و حتی به خداشناسی و خداپرستی هم نخواهد رسید.
2️⃣بازرگان به عنوان یک سیاستمدار
🔹بازرگان بین سالهای 1320 تا 1330 مخالف دخالت در سیاست بود. او حتی جزوهای دارد که در آن جوانان را از ورود به سیاست منع میکند. تا اینکه او از سال 30 که به عنوان رئیس هیئتمدیره شرکت نفت از طرف دکتر مصدق منصوب میشود وارد عرصه سیاسی میشود. در نگاه سیاسی بازرگان اصلاً جهاد و مبارزه وجود ندارد. لذا او نه با مبارزه موافق بود و نه با سرنگونی رژیم پهلوی. البته این جزء مبانی فکری اوست.
3️⃣بازرگان به عنوان نخستوزیر دولت موقت
🔹در دوران نخستوزیری، بازرگان علیرغم انتظاری که میرفت و عهد و پیمانی که با امام بسته بود از همان روزهای اول مخالفت با نهادهای انقلاب را شروع کرد. او حتی با مجلس خبرگان قانون اساسی هم مخالفت میکرد. در نهایت به دلیل ارتباط بیش از اندازه بعضی از اعضای دولت موقت با آمریکاییها، عملکرد نامطلوب دولت موقت، ملاقات معروف در الجزایر و بعد هم جریان تسخیر لانه جاسوسی امریکا، بازرگان از سمت خود استعفا داد.
🔹بعد از سقوط دولت موقت، بازرگان کاملا خود را جدا از نظام دید. او در کتاب "بازیابی ارزشها" مینویسد: «من از ابتدا با آیتالله خمینی اختلاف نظر داشتم. شاید ایشان متوجه نشده بود. ایشان ایران را برای اسلام میخواست و من اسلام را برای ایران میخواستم.» این همان تعارضی است که در اندیشه بازرگان وجود داشت اما قبلاً موقعیت بروز پیدا نکرده بود.
📲مشروح در: goo.gl/qQHWvB
@rozaneebefarda
هدایت شده از روزنه
چرا #آیتالله_خامنهای، #بازرگان را«خسرالدنیا والآخره» نامید؟!
💥ویژه/ بازنشر برای نخستین بار
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔹هدفِ تهاجم فرهنگی دشمن این است که ذهن مردم را عوض کند؛ از راه اسلام منصرف نماید و از مبارزه ناامید سازد.
آن آقایی که خودش -به حسب آنچه که ما میبینیم- خسرالدنیا و الآخره است، بر میدارد مینویسد که «ملت ایران خسر الدنیا و الآخره شدهاند»!
مینویسند و چاپ هم میکنند که «مسلمانهای عالم و از جمله ملت ایران، خسر الدنیا والآخره شدند.» چرا؟ چون با آمریکا جنگیدند؛ مقصودش این است! این، خسر الدنیا و الآخره بودن است؟!
ملت ایران که توانست خود را از #ذلّتِ_وابستگی نجات دهد؛ توانست خود را از ذلّت و ننگ ارتباط و اتّصال با رژیم منحوس دست نشانده فاسد پهلوی و #ارتباط_با_امریکا نجات دهد و اینطور شجاعت و شهامت و سربلندی در دنیا از خود به نمایش بگذارد و در جاده آزادگی گام نهد، خسر الدنیا و الآخره است؟!
این جوانان ما، این خانوادههای مؤمن ما، این زن و مرد دلباخته دین و عاشق راه خدا، خسر الدنیا و الآخرهاند؟!
خودشان خسر الدنیا و الآخرهاند!
کسی که این را میگوید، حقیقتاً خسر الدنیا و الآخره است؛نه دنیا دارند، نهآخرت.
دنیاشان، #دنیای_نکبت؛آخرتشان هم بلاشک،قهر و عذاب الهی است.
نسبت بهمردم این حرفها را میزنند و پخش هم میکنند.برای چه پخش میکنند؟برای اینکه مردم را متزلزل کنند؛ برای اینکه ایمان مردم را عوض کنند.این،کار کیست؟کار همان دشمنی که استقلال اقتصادی به ضرر اوست،استقلال سیاسی به ضرر اوست؛استقلال فرهنگی به ضرر اوست.
#اینها_عوامل_دشمنند!
#نهضت_آزادی
#سکولارها
@rozaneebefarda
امام خطاب به بازرگان
منسوبین بنده حق دخالت در امور کشور را ندارند!
#حافظه_تاریخی_حوزویان
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
⭕️متن نامه تاریخی امام به بازرگان:
جناب آقای نخست وزیر
لازم است به جمیع وزارتخانه ها و ادارات دولتی اخطار نمایید کسانی که از #منسوبین و یا #اقربای_اینجانب هستند و برای #توصیۀ اشخاص و یا نصب و عزل اشخاص به مراکز مربوطه مراجعه می کنند، به هیچ وجه به آنان ترتیب اثر ندهند.
منسوبین و نزدیکان مطلقاً حق دخالت در اینگونه امور را ندارند. والسلام.
روح الله الموسوی الخمینی
19 اسفند 1357 / 11 ربیع الثانی 1399
(صحیفه امام، جلد 6، ص 365)
@rozaneebefarda
نهضت آزادی از سازمان منافقین خطرناکتر است!
نامه تاریخی امام خمینی پیرامون کارنامه سیاه نهضت آزادی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
بسم الله الرحمن الرحیم
جناب حجت الاسلام آقای محتشمی، وزیر محترم کشور ـ ایّده الله تعالی
در موضوع #نهضت #به_اصطلاح_آزادی مسائل فراوانی است که بررسی آن محتاج به وقت زیاد است.
آنچه باید اجمالاً گفت آن است که پروندۀ این نهضت و همین طور عملکرد آن در دولتِ موقتِ اولِ انقلاب شهادت می دهد که نهضت به اصطلاح آزادی# طرفدار_جدی #وابستگی کشور ایران به #امریکا است، و در اینباره از #هیچ_کوششی فروگذار نکرده است؛ و حمل به صحت اگر داشته باشد، آن است که شاید امریکای جهانخوار را، که هرچه بدبختی ملت مظلوم ایران و سایر ملتهای تحت سلطۀ او دارند از ستمکاری اوست، بهتر از شوروی ملحد می دانند. و این از اشتباهات آنها است.
در هر صورت، به حسب این پرونده های قطور و نیز ملاقاتهای مکرر اعضای نهضت، چه در منازل خودشان و چه در سفارت امریکا و به حسب آنچه من مشاهده کردم از انحرافات آنها، که اگر خدای متعال عنایت نفرموده بود و مدتی در حکومت موقت باقی مانده بودند ملتهای مظلوم بویژه ملت عزیز ما اکنون در زیر چنگال امریکا و مستشاران او دست و پا می زدند و اسلام عزیز چنان سیلی از این ستمکاران می خورد که قرنها سر بلند نمی کرد، و به حسب امور بسیار دیگر، نهضت به اصطلاح آزادی #صلاحیت_ برای_هیچ_امری از امور دولتی یا قانونگذاری یا قضایی را ندارند؛ و ضرر آنها، به اعتبار آنکه متظاهر به اسلام هستند و با این حربه جوانان عزیز ما را #منحرف خواهند کرد و نیز با# دخالت_بیمورد_در_تفسیر قرآن کریم و احادیث شریفه و #تأویلهای_جاهلانه موجب #فساد_ عظیم ممکن است بشوند، از #ضرر گروهکهای دیگر، حتی #منافقین این #فرزندان_عزیز_ مهندس_بازرگان، بیشتر و بالاتر است.
«نهضت آزادی» و افراد آن از اسلام اطلاعی ندارند و با فقه اسلامی آشنا نیستند. از این جهت، گفتارها و نوشتارهای آنها که منتشر کرده اند مستلزم آن است که دستورات حضرت مولی الموالی امیرالمؤمنین را در نصب ولات و اجرای تعزیرات حکومتی که گاهی بر خلاف احکام اولیه و ثانویۀ اسلام است، بر خلاف اسلام دانسته و آن بزرگوار را ـ نعوذبالله ـ تخطئه، بلکه مرتد بدانند! و یا آنکه همۀ این امور را از وحی الهی بدانند که آن هم بر خلاف ضرورت اسلام است.
نتیجه آنکه نهضت به اصطلاح آزادی و افراد آن چون موجب گمراهی بسیاری از کسانی که بی اطلاع از مقاصد شوم آنان هستند می گردند، باید با آنها برخورد قاطعانه شود، و نباید رسمیت داشته باشند.
والسلام علی من اتبع الهدی. توفیق جنابعالی را از خداوند تعالی خواستارم.
روح الله الموسوی الخمینی/30 بهمن 1366
(صحیفه، ج۲۰، ص ۴۷۹)
🔶حاشیه
در قم اکنون کدام نحله را سراغ دارید که از بازرگان و اعضای نهضت آزادی با تمجید و تجلیل یاد میکند و با این تشکیلات فاسد به تعبیر امام، رابطه تشکیلاتی یا سمپاتی فکری دارد؟!
عجیب آنکه سمپاتهای نهضت آزادی که سازمان خونخوار منافقین از آن سربرآورده، عناصر انقلابی را متهم به تندروی می کنند!
وقتی تاریخ بازخوانی نشود، هفت تیرکش ها منادی آزادی و اسلام رحمانی می شوند!
@rozaneebefarda
#تلنگر و #سوال؛
رسانه مدعی انقلابیگری که در مقابل شبهات گسترده علیه آیتالله مصباح هیچ اقدامی نمیکند، آیا میتوان ادعایش را باور کرد؟
رسانهای که متن را رها کرده و به حواشی مشغول است، چطور؟!
@rozaneebefarda
هدایت شده از روزنه
بازخوانی بیانات ناب مقام معظم رهبری پیرامون دوگونه #انقلابیگری متفاوت؛ انقلابیون وجاهت خواه و انقلابیون مجاهد!
به بهانه عروج ملکوتی #عمار_انقلاب، آیتالله مصباح
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔹ما از اوّلِ انقلاب دوگونه انقلابی داشتیم و انقلابیّون ما دو گونه نقش ایفا کردند؛
🔻بعضی از انقلابیّون، #انقلابیّون_مثبت بودند
🔻بعضی از انقلابیّون هم #انقلابیّون_منفی بودند.
🔹در اوایل انقلاب، انقلابىِ منفی به آن انقلابی ای میگفتیم که از #میدان_کار و #تلاش و #حرکت، آنجایی که #دردسری داشت، #عقب_میکشید؛ انقلابی بود، اما انقلابىِ #وجاهتطلب و #راحتخواه؛ انقلابی ای که میگفت من مبارزهام را قبل از انقلاب کردهام، اکنون دیگر #میخواهم_احترام_شوم.
🔻بنابراین، چنین کسانی به میدان خطر و دردسر و آنجایی که #چهار_نفر_آدم از انسان #گلهمند میشوند، وارد نمیشدند.
🔹یک عدّه هم انقلابىِ مثبت بودند. حاضر بودند #آبرویشان را هم #خرج_کنند.
آنجایی که فکر میکردند #وجودشان_میتواند_کمکی_بکند، با #همه_وجود #حاضر بودند. اگر #جبهه بود، یکطور؛ اگر #دانشگاه بود، یکطور؛ اگر #میدان_فرهنگی یا #سیاسی بود، وارد میدان میشدند.
🔹انقلابىِ منفی، خودش را از #کار #کنار_میگیرد؛ اما اگر یک وقت کاری هم به دستش افتاد، مثل آدمهایی که هیچ کاری در دستشان نیست، حالت منفی بافی و شکل #اپوزیسیون به خودش میگیرد؛ کأنّه در هیچ کاری #مسؤولیت ندارد!
🔹انقلابىِ مثبت حتّی اگر #هیچکاره هم باشد، خودش را مسؤولترین افراد میداند و وارد میدان میشود.
⭕️من میخواهم به شما عرض کنم: عزیزان من! #جوانان! انقلابىِ مثبت باشید.
دانشگاه باید انقلابیّون مثبت پرورش دهد؛ این #ملت و این #تاریخ به شما #نیاز دارد؛ باید خودتان را #آماده کنید.
(بیانات در جمع دانشجویان و اساتید دانشگاه صنعتی امیرکبیر - 1379/12/09)
🔶حاشیه روزنه
تاریخ زندگانی پر برکت علامه مصباح یزدی ثابت میکند که ایشان مصداق تام و تمام یک #انقلابی_مثبت است که هرجا احساس میکرد تکلیف دارد و وجودش موثر است وارد میدان می شد.
نشانه صدق این مدعا، مجاهدت علامه در #بذل_ابرو برای دفاع از معارف ناب فرقه محقه شیعه و دفاع تمام عیار از ولایت و آرمانهای انقلاب اسلامی تبلور یافته است.
مهم ترین میدان مبارزه و انقلابی گری علامه مصباح، #میدان_فرهنگی بود.
تکلیف علامه مصباح و علاقمندان پرشمار حوزوی و دانشگاهی او معلوم است، اما مصداق یابی #انقلابیگری_منفی و شناخت انقلابیون وجاهت طلب، با ژست های اپوزسیون نما، همچنان لازم و ضروری است.
@rozaneebefarda
هدایت شده از روزنه
#مصباح_انقلاب در کلام مقام معظم رهبری/۱
واکاوی علت تهاجم دشمن به علامه مصباح یزدی
#حافظه_تاریخی_حوزویان
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
اهداف دشمن و تخریب شخصیتهای برجسته
🔹شما میبینید این #هجومهای_تبلیغاتی را که به #شخصیتهای_برجسته، به انسانهای والا و با اخلاق های برجسته می کنند؟
اینها همهاش نشان دهنده اهداف و نیات دشمن است.
آیتالله مصباح کیست؟
وقتی یک نفر مثل جناب آقای مصباح (که حقیقتا این شخصیت عزیز، جزو شخصیتهایی است که همه دلسوزان اسلام و معارف اسلامی بایستی از اعماق دل، قدردان و سپاسگزار این مرد عزیز باشند) مورد هجوم تبلیغاتی قرار میگیرد، میبینید که《و هم ینهون عنه و یناون عنه》آیه ۲۶انعام.
علت تهاجم دشمن
حرف رسا و نافذ، منطق قوی و مستحکم، هر جایی که باشد، دشمن آنجا را زود تشخیص میدهد، چون حسابگر است.
دشمن (همانطور که گفتم) آنجا را می شناسد و به مقابله اش میآید.
مورد هجمه دشمن؛مثل مرحوم مطهری
با مرحوم شهید مطهری نیز همین گونه برخورد کردند. امروز شهید مطهری در دنیا نیست. البته امروز هم بعضی کسان، شهید مطهری را رها نمیکنند؛ امروز هم حتی به او تهاجم میکنند، لیکن آن روزی که زنده بود، کسانی که بودهاند و دیدهاند، میدانند که با آن شهید عزیز چه کردند؛ چه اهانتها، چه ناشایستها و ناسزاها که به آن چهره مطهر و منور زده شد.
راه مقابله با تهاجم دشمن
در همه سطوح ممکن است چنین چیزی پیش بیاید. نسبت به اشخاص هم ممکن است پیش بیاید اما بایستی راه درست را، شیوه درست را و ابزار درست را، با این چیزها از دست نداد. باید اثرگذاری داشته باشد.
دو چیز در کنار هم باید باشد:
اول؛ تصمیم قاطع و جدی و هوشیارانه برای مقابله با ترفند دشمن.
دوم؛ به کارگیری ابزار صحیح و اثرگذار که بهانهای به دست دشمن ندهد که بتواند یک عده بیخبر و غافل را با آن گمراه کند.
(بیانات در دیدار دانشجویان بسیجی طرح ولایت، ۷۹/۶۱۰)
منشور روحانیت، ج ۹، صص ۴۸۱_۴۸۲.
@rozaneebefarda
علامه مصباح و مخالفانش
از نهضت آزادی و سازمان مجاهدین و باند مهدی هاشمی تا شریعتی و فرقان!
اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔹جریان #انقلابی_نمایان در تاریخ معاصر ایران، همواره با #مجتهدان_مجاهد در ستیز بودهاند؛ چه اینکه وقتی جنس اصل در بازار اندیشه و سیاست وجود داشته باشد، مردم بصیر ایران سراغ #جنس_بدلی نمی روند.
ریشه بسیاری از دشمنیهای دیروز و امروز با اندیشه و شخصیت آیتالله مصباح را در همین مسئله باید جست.
🔹نهضت آزادی که بعد از افول جبهه ملی در اردیبهشت ۴۰ با اعلام وفاداری به آرمانهای ملیگراها و مصدق، تاسیس شد، در سالهای بعد همواره به عنوان آلترناتیو یا جنس بدلی دو جریان در کشور شناخته میشد؛
۱. جریان مذهبی وابسته به روحانیت اصیل.
۲.جریان ملی گرایی که مورد اعتماد آمریکاییها بود و خود آلترناتیو هیئت حاکمه تلقی میشد و درباره همواره از آنان به همین جهت هراس داشت.
🔹نهضتی ها در یک انشعاب متصل با جبهه ملی تشکیل شدند؛ اما با ظاهری مذهبی و ژست مبارزه با دربار! صدالبته تحرکات سیاسی آنان در دهه چهل را نمیتوان نادیده گرفت اما این اقدامات تماما در چارچوب مبارزات پارلمانتاریستی بود؛ یعنی تلاش برای رفرم های سیاسی، در چارچوب حفظ اصل نظام فاسد پهلوی.
🔹نهضتی ها از ابتدای دهه چهل تلاش داشتند در صفوف روحانیت #نفوذ کنند؛ در بدو تاسیس تلاش کردند با امام خمینی (که بعد از ارتحال آیتالله بروجردی در زمره مراجع طراز اول قم شناخته می شد) دیدار داشته باشند؛ امام به احزاب سیاسی #بدبین بود آنان را نپذیرفت؛ آقای خسروشاهی را واسطه کردند اما بی نتیجه ماند. بار دیگر به علامه طباطبایی متوسل شدند اما بازهم نتیجه مطلوب را نگرفتند.
🔹از دل نهضت از حدود ۴۴ تا ۴۹ سازمان مجاهدین خلق درآمد؛ بازهم با انشعاب متصل! بنیانگذاران اولیه سازمان، شاخه دانشجویی نهضت بودند.
مجاهدینی ها مرید فکری #بازرگان بودند اما مشی سیاسی نهضت را برای مبارزه نمی پسندیدند و به مرام مسلحانه روی آوردند.
روشی که امام از ابتدای نهضت مخالف آن بود؛ چه از سوی جریانهای اصیل مانند موتلفه باشد، یا از سوی تشکلهای التقاطی مانند مجاهدین.
🔹اعضای سازمان مجاهدین در ایران اعتماد برخی از روحانیان مبارز موجه را به دست آوردند. حمایت مالی از وجوهات شرعیه و استفاده از اعتبار معنوی روحانیت، موجب شد در کوتاه مدت به قدرتی بزرگ تبدیل شوند.
فقط یک مانع بر سر راه داشتند و آن شخص امام بود. آنان دوبار برای مذاکره با امام و جلب اعتماد و حمایت ایشان به نجف رفتند ولی هر دوبار دست خالی برگشتند.
در نجف #سیدمحمود_دعایی عضو سازمان شده بود و تمام تلاشش را کرد برای جلب نظر امام اما بی نتیجه ماند و در نهایت چندین ماه با امام قهر کرد!
سازمانی ها تاییدیه مکتوب از آقای طالقانی داشتند، تاییدیه هاشمی هم به دست ساواک افتاد و همین موجب زندانی شدنش شد. منتظری هم سال ۵۱ در نامه به امام، سازمان را تایید کرد. امام اما به این نامه ها توجهی نکرد؛ چون انحراف سازمان برایش واضح بود.
🔹شریعتی اما ابتدا در دهه سی، جزو جنبش سوسیالیستهای خداپرست بود. بعد از سفر به اروپا، در کنار ابراهیم یزدی و محمد نخشب، جزو جمع پنج نفره شاخه دانشجویی نهضت آزادی بود.
بعد از ورود به ایران، قرائتی سوسیالیستی از اسلام ارائه داد که برای محافل سیاسی و مبارزاتی بسیار جذاب بود؛ از جمله مشتری های ثابت شریعتی، اعضای سازمان مجاهدین بودند.
🔹خروجی و نتیجه آثار شریعتی بعدا منجر به تشکیل گروهک مسلح #فرقان شد! آنان مرحوم آیتالله شهید قاسم اسلامی را صرفا بخاطر نقد آثار شریعتی ترور کردند!
فرقانیسم اسلامی که این روزها اعتدالیها برچسبش را نثار طیفی از انقلابیها میکنند، از دل آثار بازرگان و شریعتی درآمده است!
🔹باند مخوف مهدی هاشمی با عنوان #هدفی_ها از نظر فکری به نحله های انحرافی مثل #غروی مرتبط بود که فرزندش هم اکنون نیز از طرفداران نهضت آزادی است.
آنان برخی چهره های روحانی مثل آیتالله شمس آبادی را صرفا بخاطر مخالفت با کتاب #شهید_جاوید، به قتل رساندند.
امام برخی روحانیان مبارز که قصد شرکت در تحصن کلیسای سن مری(در حمایت از مهدی هاشمی) داشتند را منع کرده و از تعبیر #سیدمهدی_قاتل استفاده کرده بود.
منتظری اما نه پیش از انقلاب که حتی هنگام محاکمه مهدی هاشمی، بازهم او را یک انقلابی درجه یک می دانست!
⭕️آیتالله مصباح از ابتدا با افکار التقاطی میانه ای نداشت؛ هرگز گروه های مبارز مسلحانه منحرف را تایید نکرد. از دهه۴۰ تا کنون همواره مورد غیض و غضب نحله های التقاطی بوده است.
🔻شبهات و شایعات و نارواگویی های بعد از ارتحال علامه مصباح را اگر ردیابی کنید، در اغلب موارد به همین کانونهای فکری و سیاسی می رسید؛ از نهضتی ها و نوشریعتی ها تا نوفرقانی ها و وابستگان جریان منتظری.
انقلابی نماها همواره آدرس غلط می دهند! مراقب باشیم...
@rozaneebefarda
منتظری و حمایت از سازمان مجاهدین!
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
نامه آقای منتظری به امام خمینی و درخواست حمایت از سازمان!
بسمه تعالی
حضرت آیت الله العظمی مدظله العالی
پس از تقدیم سلام و تحیت به عرض عالی میرساند: چنانچه اطلاع دارید عده زیادی از جوانهای مسلمان و متدین گرفتارند و عده ای از آنان در معرض خطر اعدام قرار گرفته اند.
تصلب آنان نسبت به #شعائر_اسلامی و #اطلاعات_وسیع و #عمیق آنان بر #احکام و #معتقدات_مذهبی #معروف و #مورد_توجه_همه_آقایان_و_روحانیین واقع شده است، و بعضی از #مراجع و جمعی از علماء بلاد اقداماتی برای تخلص آنان کرده اند و چیزهایی نوشته شده، بجا و لازم است از طرف حضرتعالی نیز در #تایید و #تقویت و حفظ دماء آنان چیزی منتشر شود، این معنا در شرایط فعلی ضرورت دارد چون مخالفین سعی میکنند آنان را #منحرف قلمداد کنند، البته کیفیت آن بسته به نظر حضرتعالی است. در خاتمه از حضرتعالی ملتمس دعای خیر میباشم.
1351/1/11ش_15 صفر 1392
(خاطرات منتظری از 1301 تا 1378 هجری خورشیدی، ص195/پیوست 30)
🔶حاشیه روزنه
آنگونه که میبینید به زعم آقای منتظری اعضای سازمان التقاطی منافقین، از فهم عمیق اسلامی برخوردارند و این مخالفین انقلاب هستند که به آنها تهمت انحراف میزنند!
دقیقا در همین زمان آیتالله مصباح در ایران مخالف درجه یک مجاهدین است و امام در نجف حاضر نمیشود یک خط در تایید اینها بنویسد!
حالا شما قضاوت کنید کدام یک به امام نزدیک ترند؛ آقای #مصباح که مخالف مجاهدین بود یا آقایان #منتظری و #هاشمی که حامی سرسخت آنان بودند؟!
منتظری چی ها با این سابقه، در حوزه راه افتاده اند و دیگران را به تندروی و خشونت طلبی متهم می کنند! آیا این خنده دار نیست؟!
برای شناسایی جریانهای انحرافی و نفوذی، کافی است ریشه ها را ردیابی کنید.
هم اکنون کدام خرده جریان سیاسی و رسانهای را در حوزه سراغ دارید که وابسته به جریان منتظری است؟
⭕️یادداشت اختصاصی روزنه با عنوان علامه مصباح و مخالفانش را اینجا بخوانید👇
https://eitaa.com/rozaneebefarda/6938
@rozaneebefarda
پیام تسلیت مقام معظم رهبری به مناسبت ارتحال حجتالاسلام والمسلمین علوی سبزواری
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔻متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:
بسم الله الرّحمن الرّحیم
درگذشت عالم پارسا و پرهیزگار جناب حجةالاسلام والمسلمین آقای سیّدمحمّدحسن علوی سبزواری رحمةاللهعلیه را به خاندان مکرم و بازماندگان و ارادتمندان آن مرحوم و به عموم مردم عزیز سبزوار تسلیت عرض میکنم.
همراهی آن عالم ربانی با حرکت #مبارزان در دوران طاغوت و با #فعالیتهای_انقلابی در دوران جمهوری اسلامی، حسنهی ارزشمندی در محاسبات الهی و قدرشناسیهای مردمی است.
علو درجات آن مرحوم را از خداوند متعال مسألت میکنم.
سیّدعلی خامنهای
۴ بهمن ۱۳۹۹
@rozaneebefarda
یادی از مرحوم حجت الاسلام و المسلمین محمدحسن علوی سبزواری
یادداشت وارده(به قلم یکی از شاگردان ایشان)
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
هنگامی که عالمی میمیرد، هیچ چیز جای او را پر نمیکند، مگر جانشینی که از خود برجای میگذارد. (الارشاد،ج1ص231)
مرحوم محمدحسن علوی سبزواری، از مفاخر و بزرگان شهرستان سبزوار اول بهمن 1399در سن ۹۰ سالگی درگذشت.
ایشان از شاگردان امام خمینی و علامه طباطبایی و دیگر بزرگان قم بودند. کتابخانه ایشان که وقف آستان قدس رضوی شده، یکی از میراث علمی و مذهبی در زمینه آثار اسلامی و قرآنی و تاریخ شیعه است.
وی از پیشگامان انقلاب اسلامی در سبزوار بود که همواره نقش بارزی در این راه داشت. ایشان در دهه چهل شمسی به دعوت مردم به سبزوار مراجعت نمود و سال ها در منزل خود و حوزه علمیه به تدریس اشتغال داشت و در ترویج اهداف انقلاب و امام خمینی کوشا بود.
منزل ایشان مرکز همه گروههای انقلابی بود و به واقع او پناهگاهی بود برای همه انقلابیون و مردم. و از همین رو مورد اعتماد بزرگان نظام قرار داشت.
بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نیز در صف مقدم و میزبان بزرگانی همچون مقام معظم رهبری، شهید بهشتی و… در شهر سبزوار بود.
اوایل انقلاب سخنرانی های مهمی داشت و تاثیر بسزایی در پیشبرد اهداف اسلامی و انقلابی ایفا میکرد.
میتوان گفت تنها مرکزی که به عنوان مرکز انقلاب در شهر سبزوار شناخته میشد خانه ایشان بود.
جوانان فراوانی که با ایشان مرتبط بودند و بسیاری از آنها بعدها شهید شدند، همگی نشان است از مشی صادقانه و مخلصانه ایشان در حمایت و یاری کردن انقلاب داشت.
او تا پایان عمر مبارک خود به انقلاب اسلامی و مقام معظم رهبری وفادار بود و ملاقات با ایشان نشانهای بود بر این وفاداری.
مردم سبزوار همچنان منزل ایشان را مامنی برای شهر میدانستند که نقش دلسوزانه خود را برای آرمانهای اسلام و انقلاب و ترویج معارف نورانی اهل بیت علیهم السلام ایفا مینمود.
فقدان ایشان ضایعه بزرگی بود، از خداوند برای ایشان رحمت و مغفرت الهی را درخواست مینماییم. راهش پر رهرو باد.
@rozaneebefarda
پیام تسلیت آیتالله سیستانی به مناسبت ارتحال حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمدحسن علوی سبزواری
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔹 متن پیام به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
انا لله و انا الیه راجعون
خبر ارتحال عالم متقی جناب حجت الاسلام و المسلمین آقای سید محمد حسن علوی سبزواری (طاب ثراه) موجب تالم و تاسف گردید.
آن بزرگوار عمر شریفشان را در راه ترویج معارف اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام) و خدمت به مومنین سپری نمودند، و با رفتار و منش عملی خویش از خدمتگزاران نمونه دین و مذهب بودند.
اینجانب ضایعه فقدان آن عالم والا مقام را به بستگان و علاقمندان محترمشان و به حوزه علمیه سبزوار و عموم مردم شریف این شهر تسلیت عرض نموده و از خداوند متعال برای آن فقید سعید علو درجات و برای بازماندگان صبر جمیل و اجز جزیل مسئلت دارم.
و لا حول و لا قوه الا بالله العلی العیم
علی الحسینی السیستانی/هفتم جمادی الثانی ۱۴۴۲ هجری قمری
@rozaneebefarda
پیام تسلیت آیتالله صافی گلپایگانی به مناسبت ارتحال حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمدحسن علوی سبزواری
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔹 متن پیام به این شرح است:
باسمه تعالی
إنّا لله و إنّا إلیه راجعون
رحلت عالم ربّانی آیت الله آقای حاج سیدمحمدحسن علوی سبزواری رضوان الله تعالی علیه موجب تأثر و تأسّف گردید.
عالم بزرگواری که سالیان متمادی در ترویج و نشر معارف نورانی اسلام و اهل بیت علیهم السلام و اعلای کلمةالله، سعی و تلاش فراوان نمود و با اخلاق حسنه و فضایل پسندیده و رفتار نیک خود، تبلیغ دین و تهذیب نفوس و تربیت شاگردان و خدمات عام المنفعة را بر عهده گرفت و ذخیره جاودانی برای خویش فراهم نمود.
این مصیبت را به مردم شریف و ولایی سبزوار و حوزه علمیّه و علاقمندان و بیت شریف آن مرحوم تسلیت گفته، حشر و نشر آن عالم بزرگوار را با اجداد طاهرینش صلوات الله علیهم اجمعین از خداوند متعال مسألت دارم.
۶ جمادی الثانیة ۱۴۴۲هـ.ق
لطف الله صافی
@rozaneebefarda
پیام تسلیت آیتالله مکارم شیرازی به مناسبت ارتحال حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمدحسن علوی سبزواری
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔹 متن پیام به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
خبر رحلت عالم فرزانه آیت الله حاج سیدمحمدحسن علوی سبزواری (رحمة الله علیه) موجب نهایت تأسف گردید. عالمی برجسته و مورد علاقه مردم که زندگی سادۀ او درس عبرت و اخلاق توأم با محبت و احترام او مایۀ جذب مردم به دین اسلام بود. ایشان خدمات زیادی به مکتب اهل بیت(علیهم السلام) کرد و شاگردان فراوانی تربیت نمود. خداوند او را با اجداد طاهرینش محشور گرداند.
اینجانب فقدان اسفناک این عالم فرزانه را به مردم متدین سبزوار و خصوصاً به بیت شریف ایشان تسلیت عرض نموده و صبر و اجر فراوان برای بازماندگان از خداوند منان مسألت دارم.
ناصر مکارم شیرازی/1بهمن ماه 1399
@rozaneebefarda
پیام تسلیت آیتالله نوری همدانی به مناسبت ارتحال حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمدحسن علوی سبزواری
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔹 متن پیام به این شرح است:
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
خبر ارتحال عالم خدمتگزار آیت الله سید محمد حسن علوی سبزواری موجب تأسف و تأثر عمیق اینجانب شد.
این شخصیت بزرگوار سراسرعمر بابرکت خود را صرف خدمت به حضرات معصومین (علیه السلام) نمود و نمونه برجسته از یک عالم مردمی بود.
بنده با شناخت حدود٧٠ساله با ایشان جز صفا و تقوا و خدمت چیزی سراغ ندارم.
تواضع و ساده زیستی از ویژگی های برجسته آن مرحوم بود که فقدان ایشان ثلمهی در آن خطه ولایتمدار و جامعه روحانیت خواهد بود.
اینجانب ضمن تکریم به خدمات چند دهه ایشان که زحمت نمایندگی ما را عهده دار بودن، رحلت شان را به اهالی محترم خراسان خصوصاً مردم متدین و ولایتمدار سبزوار و حوزههای علمیه و همه وابستگان تسلیت عرض نموده و علومقام برای آن فقیدسعید مسئلت مینمایم.
قم المقدسه
حسین نوری همدانی
اول بهمن١٣٩٩
@rozaneebefarda
حجت الاسلام والمسلمین علوی سبزواری به وصیت خودش بین مدفن #خانواده_شهدا و زیر آسمان بدون سقف به خاک سپرده شدند.
@rozaneebefarda
مصباح اندیشه و سیاست دینی
نقدی بر نوشته اخیر کدیور درباره #آیتالله_مصباح
دکتر علیرضا جوادزاده
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔹بعد از ارتحال آیتالله مصباحیزدی(ره)، در کنار انتشار موجی از پیامها و یادداشتهای تسلیت، و برگزاری مراسمهای متعدد بزرگداشت، برخی نوشتهها و گفتارهای انتقادی درباره ایشان نیز منتشر شد.
از جمله مطالب انتقادی، نوشته محسن کدیور در تاریخ 15 دی تحت عنوان «مصباح خشونت و استبداد دینی» است.
مقاله کوتاه کدیور در دو بخش اصلی «من و مصباح» (در 3 بند) و «مختصات مصباح سیاسی» (در 4 بند) تنظیم شده است. نوشتار حاضر، به بررسی نوشته وی میپردازد.
⭕️متن کامل یادداشت را در ذیل بخوانید:
👇
http://farhikhtegandaily.com/news/50708/
http://farhikhtegandaily.com/newspaper/3239/15/
@rozaneebefarda
وقتی آقای منتظری بخاطر حمایت از سازمان مجاهدین به زندان رفت!
🔻سندی کمتر دیده شده از حمایتهای آقای منتظری از سازمان مجاهدین(منافقین)
#اختصاصی_روزنه
⭕️حاشیه روزنه
کسانی که قبل از پیروزی انقلاب اسلامی برخلاف نظر امام خمینی، حامی دوآتشه سازمان التقاطی و خشن مجاهدین بودند، در دهه شصت بخاطر دفاع از این گروهک خونریزی و جانی، امام و نظام را متهم کردند!
حالا این جماعت شدهاند منادی اسلام رحمانی و علمای مجاهد مانند علامه مصباح و حزب اللهی ها را متهم میکنند به خشونت!
آری! جای جلاد و شهید را
و جای خائن و خادم را
اینگونه عوض میکنند!
🔶نامه حمایت آمیز منتظری از سازمان التقاطی مجاهدین خطاب به امام را اینجا بخوانید:
https://eitaa.com/rozaneebefarda/6941
⭕️یادداشت اختصاصی روزنه با عنوان علامه مصباح و مخالفانش را اینجا بخوانید👇
https://eitaa.com/rozaneebefarda/6938
🔹فرهیختگان را به روزنه دعوت فرمائید:👇
@rozaneebefarda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 حکیم و ماجرای ۵۰ میلیارد دلاری سعودیها!!!
🔺عمار حکیم و توهم ایهگذاری ۵۰ میلیارد دلاری سعودیها در عراق!!! رئیس گروه الحکمه نمیدانم یادش میآید این حرفها را کی و کجا مطرح کرده یا نه؛ اما حافظه فضای مجازی وi ثبت و ضبط حرفها و رویدادها به گونهای است که ما را به نقاط روشنی رهنمون میشود... عمار حکیم که فکر می کرد سعودیها ۵۰ میلیارد دلار در عراق سرمایه گذاری خواهند کرد حالا باید پاسخ بدهد سعودیها این عدد را سرمایه گذاری کردند یا اینکه در طول ۱۰ سال گذشته ۵۰۰۰ تروریست انتحاری راهی عراق کرده و دهها هزار نفر از مردم این کشور را به خاک و خون کشیدند...! آقای حکیم آیا نمیخواهد در مورد عاملان حادثه تروریستی روز پنجشنبه عراق توضیح بدهد و اینکه آنها از کجا آمده بودند؟ در مورد رفتار و عمل کرده رئیس گروه الحکمة حرف برای گفتن زیاد است، او باور داشت سعودیها خیلی خوبند و این عراقیها و «دیگران» هستند که اجازه آباد شدن عراق را نمیدهند....
✔️عوامل رسانهای نامبرده در ایران میتوانند بیایند توضیح دهند....
#بازنشر
@rozaneebefarda