توصیههای اخلاقی معصومين علیهمالسّلام و #انتخابات۱۴۰۰/ ۱
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
عنه صلى الله عليه و آله:
لا تَتَّبِعوا عَوراتِ المُؤمِنينَ ؛ فإنَّهُ مَن تَتَبَّعَ عَوراتِ المُؤمِنينَ تَتَبَّعَ اللّه ُ عَورَتَهُ ، و مَن تَتَبَّعَ اللّه ُ عَورَتَهُ فَضَحَهُ و لَو في جَوفِ بَيتِهِ .;
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله:
عيبهاى مؤمنان را جستجو نكنيد؛ زيرا هر كه دنبال عيبهاى مؤمنان بگردد خداوند عيبهاى او را دنبال كند و هر كه خداوند متعال عيوبش را جستجو كند، او را رسوا سازد گر چه درون خانه اش باشد.
ثواب الأعمال : 288/1.
@rozaneebefarda
آنگونه که از مدتها قبل پیشبینی میشد، برجامیان برای تکرار گذشته، راهی ندارند جز وارد کردن آقای #سیدحسن_مصطفوی
آنان به دنبال بازآفرینی اتفاق سال ۷۶ هستند اما شرایط امروز با آنزمان قابل قیاس نیست.
مهمترین تفاوت آنست که کاندیدای ۱۴۰۰، #هیچ سابقه سیاسی و اجرایی قابل اعتنایی در سطح ملی ندارد.
شاخص ترین کار اجرایی او بازسازی و اداره حرم امام است که آنهم بارها منشأ حرف و حدیث شده است.
حالا بعید است با این وضعیت، شورای نگهبان بتواند دلیلی برای تأیید وی پیدا کند و بعد از اعلان عدم احراز صلاحیت، مشارکت حداکثری را گروگان خواهند گرفت و هیاهو به پا خواهند کرد که کاندیدای اصلی ما را رد کردهاند!
روشنگری پیرامون تحولات این ایام، بسیار مهم است.
در یادداشت سناریوهای محتمل، به احتمال کاندیداتوری نامبرده و احتمال مهندسی معکوس سال ۹۲ اشاره شده است؛👇
https://eitaa.com/rozaneebefarda/7206
#انتخابات۱۴۰۰
@rozaneebefarda
💢 قدردانی محمود عباس از مرجعیت نجف برای حمایت از فلسطین در دیدار با پاپ
◽️ «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین از آیتالله العظمی سیستانی برای حمایتشان از فلسطین در دیدار با پاپ تشکر کرد.
🔻در متن نامه محمود عباس خطاب به آیتالله العظمی سیستانی آمده است:
🔹 مایه افتخار ماست که صمیمانهترین تهنیتها را به مناسبت فرا رسیدن سالروز "اسراء و معراج" پیامبر به جنابعالی تقدیم کنیم و سلامت و سعادت شما و خیر و شکوفایی مردم عزیز عراق و همه ملتهای بزرگ امتمان و بازپسگیری اراضی و مقدسات سلب شده آنها به ویژه بیتالمقدس را به میمنت این مناسبت فرخنده از خداوند مسألت کنیم.
🔹 با اهتمام سفر پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیکهای جهان به کشور عراق و دیدار تاریخی با شما را که در آن چالشهای بزرگ فرا روی ملتها در این شرایط سخت از طریق ایمان به خدا و رسالتهای آسمانی و اخلاق و وحدت و همبستگی و غلبه دادن خرد و حکمت بر خشونت و سرکوب مطرح شد، دنبال کردیم.
🔹از حمایت شما از مسائل منطقه، به ویژه حمایت شما از مساله عادلانه فلسطین و مبارزه مشروع ملت ما برای دستیابی به حقوق خود در زمینه آزادی و استقلال را ارج مینهیم.
@alnujaba
@rozaneebefarda
روایتی از تشییع پیکر آیتالله کاشانی در تهران
#حافظه_تاریخی_حوزویان
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
▫️ آیت الله کاشانی در اواخر سال 1340 به رحمت خدا رفتند. ایشان مجلس بزرگداشت آیتالله بروجردی را در اوایل همان سال برگزار کرده بودند. رحلت ایشان در منزل خودش بود.
▫️من به دلیل علاقهای که به ایشان داشتم، به سرعت خودم را به منزلشان رساندم. گفتند: جنازه ایشان را به مدرسه سپهسالار ـ شهید مطهریِ کنونی ـ برده و در آنجا عالمان و گروههای گوناگون مردم برای تشییع جنازه تجمع کردهاند.
▫️جمعیت بسیار زیاد بود، شاید شان کسی چون آیت الله کاشانی جمعیتی بیش از این را میطلبید. با این حال یادم هست، که جمعیت بسیاری در تشییع جنازه وی حاضر شدند.
▫️جنازه آقای کاشانی به صحن حضرت عبدالعظیم آمد. روبهروی بازار حضرت عبدالعظیم جنازه را بر زمین گذاشته و آقای سید محمد موسوی واعظ، معروف به موسویِ شاه عبدالعظیمی؛ در مقابل جنازه ایستاد و سخنرانی مفصلی در شان و مقام و موقعیت آیت الله کاشانی بیان کرد، که قابل توجه و تمجید بود، سپس جنازه او را به خاک سپردند.
▫️در مسجد جامع حضرت عبدالعظیم، مجلس ختمی به مناسبت شب هفت، یا چهلم آیتالله کاشانی برپا شد. آنگونه که در ذهنم هست، آقای شیخ عباسعلی اسلامی منبر رفت. نکتهای که خوب به یاد دارم، سخن او درباره تقوای آیت الله کاشانی بود. ایشان گفت: «آیتالله کاشانی یک روزی رئیس مجلس شورای ملی بود، یک روز فلان مقام را داشت، اما وقتی از دنیا رفتند، بقال و قصاب و نانوایی پامنار به خاطر خرید نسیه از او طلبکار بوده و فرزندان ایشان این مبلغ را پرداختند. این همه نشانه تقوا و زهد و تهذیب نفسِ آیت الله کاشانی است، که با آن همه جلال و جبروت، و آن همه موقعیت مملکتی، در شرایطی از دنیا رفت که برای مخارج زندگی مقروض بوده است».
[خاطرات سیدتقی موسوی درچهای، صص ۷۰_۷۱]
@rozaneebefarda
بیسوادی آمیخته با غرضورزی و تلاش مذبوحانه برای فاصلهگذاری بین نظام اسلامی و آیتالله سیستانی!
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔹یکی از کانونهای سمپاشی رسانهای علیه روابط مستحکم بین مقام معظم رهبری و آیتالله سیستانی، حلقه موسوم به #پسران_سارا_شریعتی بود که شامل جمعی جامعهشناسی خوانده با پسزمینههای سکولار و ظاهر انقلابی نماست!
🔹اینان ملغمهای از افکار شریعتی و چپگرایی سوسیالیستی و در عین حال آموزههای مکتبی لیبرالیستی اند و در عین حال خود را زبان به اصطلاح اسلام سنتی هویتگرا معرفی میکنند!
▫️این جوان از یک طرف شاگرد سارا شریعتی است، از طرف دیگر با حلقه جامعهشناسی خوانده های باقرالعلوم(ع) و بعضا با آقای پارسانیا آمد و شد دارد! از طرف دیگر مرید و دست پرورده زائری است(از تشکیلات خانه در دهه ۷۰ تا تشکیلات خیمه در دهه ۹۰) از دیگر سو در محافل حوزویان سکولار سرک میکشد!
از نهادهای مختلف نظام پروژه میگیرد و در عین ژست اپوزسیون و مخالف خوانی دارد!
🔹در زمان #احمدینژاد او از سازمان ملی جوانان #یواشکی پول گرفت برای راهاندازی یک نشریه پرخرج! اما بعدا در ۸۸ در قامت یکی از مسئولان ستاد میرحسین ظاهر شد!
خلاصه عجیباند این جماعت!
▫️جهت اطلاع #سکولارهای_سرگردان!
آرمان فلسطین تعلق به طیف خاصی از عالمان شیعی ندارد و به شهادت اسناد، چه قبل و بعد از آغاز مبارزات و چه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، بعنوان یک آرمان مشترک مطرح بوده است.
تلاش های مذبوحانه و ادبیات سازی بی ریشه، حقیقت را عوض نمیکند.
آیتالله سیستانی در مورد فلسطین آنگونه میاندیشد که سایر آیات میاندیشند.
@rozaneebefarda
تلاش مذبوحانه برای تطهیر جناب آقای #سیدحسن_مصطفوی!
آیا او نقش محوری در ساخت اشرافی حرم امام نداشته است؟
🔶حاشیه روزنه
۱. ارتکاز ذهنی مردم با توییت این و آن مرید رسانهای تغییر نمیکند. مردم آنچه دیدهاند را کنار نمیگذارند تا بافتههای رسانهای این و آن را باور کنند!
۲. رصد تولیدات رسانهای فرزند آقای مصطفوی برای قضاوت در مورد میزان اشرافیت یا سادهزیستی وی کافی است!
۳. اگر آقای مصطفوی واقعا سادهزیست هست، زندگی اش را مثل شهید رجایی و سایر مسئولان سادهزیست عصر انقلاب اسلامی، در معرض مردم بگذارد.
البته روایت سیاسیون متقی و مورد اعتماد هم کفایت میکند اما حتما مردم ادعاهای ژورنالیستهای اجارهای را باور نخواهند کرد.
و از قضا وقتی این جماعت بر امری اصرار میورزند، مردم بیشتر شک میکنند!
این نوع نظرسازی ها نشان میدهد حضور وی در انتخابات، کاملا جدی است و تیم حامیان او به حیث و بیث افتاده اند!
۴.حرم امام اگرچه با پول بیتالمال ساخته شده و از این نظر تمام دولتها از هاشمی تا روحانی در آن مشارکت داشتهاند اما مسئولیت مستقیم ساخت این بنای اشرافی، متوجه شخص تولیت حرم است ولاغیر!
۵. مقام معظم رهبری در هنگام سخنرانی در حرم امام، همان زیلوی ساده حسینیه امام خمینی را بر سنگفرشهای اشرافی حرم امام پهن کردند تا به همه اعلان کنند سادهزیستی یعنی چه!
#انتخابات۱۴۰۰
@rozaneebefarda
آیا این صحیح است که با پول بیتالمال رپرتاژ انتخاباتی بروند؟
جماران با بودجه عمومی اداره میشود و قرار بوده در خدمت انتشار آثار و اندیشههای امام باشد.
حالا در آستانه #انتخابات۱۴۰۰ و احتمال قوی برای کاندیداتوری جناب سيدحسن مصطفوی، وجهی ندارد که این رسانهها به کانون تبلیغات انتخاباتی شخص او تبدیل شوند.
این نحو اقدامات، ماهیت واقعی مدعیان خط امام را روشن میکند و نشان میدهد آنان تا چه اندازه از سیره و اندیشه امام دورند که از امکانات دولتی برای استفاده شخصی خود استفاده میکنند!
@rozaneebefarda
مظلومیت #آیتالله_کاشانی به روایت #امام_خمینی
#حافظه_تاریخی_حوزویان
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
▫️ ما در زمان خودمان هم آقای کاشانی را دیدیم. آقای [آیتالله سیدابوالقاسم] کاشانی از جوانی در #نجف بودند و یک #روحانی_مبارز بودند. مبارزه با استعمار، آن وقت البته انگلستان بود مبارزه با او.
▫️در ایران هم که آمدند تمام زندگی شان صرف همین معنا شد و من از نزدیک ایشان را می شناختم.
▫️در یک وقت وضع ایشان طوری شد که وقتی که ازمنزل می خواست حرکت کند فرض کنید بیایند به مسجدشاه، مسجدشاه مطلع می شد، در نظر داشتند، اعلام می شد، این طور بود وضع ایشان. بعدش دیدند که اگر یک روحانی در میدان باشد لابد اسلام را در کارمی آورد، این حتمی است و همین طور هم بود. از این جهت شروع کردند به جوسازی.
▫️آن طور جوسازی کردند که یک سگی را عینک به آن زدند ـ و آن طور که من شنیدم ـ عینک زدند و از طرف مجلس آوردند این طرف و به اسم آیتالله!
▫️و من خودم در یک مجلسی بودم که مرحوم آقای کاشانی وارد شد در آن مجلس، مجلس روضه بود، هیچ کس پانشد. من پاشدم و یکی از علمای تهران که الآن هم هستند و من جا دادم به ایشان ـ جا هم ندادند ـ.
▫️ این جو را درست کرده بودند برای آقای کاشانی که دیگر از منزلش نمی توانست بیرون بیاید، در یک اتاقی محبوس بود در منزلش طوری که نمی توانست بیرون بیاید. چند دفعه هم گرفتند چه کردند. آنجا هم شکست دادند، مسلمین را شکست دادند.
[صحیفه امام، ج ۱۸، ص ۲۴۸]
@rozaneebefarda
جوابیه دوم جناب آقای استاد شیخ محسن فقیهی به آقای سروش محلاتی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
[ص 1 از 5]
🔸جوابیه استدلالی جناب آقای فقیهی بر یادداشتهای سروش محلاتی پیرامون #نقض_عهد_با_کفار، پاسخ وی را در پی داشت و اکنون جوابیه دوم جناب آقای فقیهی در ذیل به خوانندگان تقدیم میشود:
🔻سروش می گوید:
"از نظر عقلا مسئله دارای صور مختلفی است. مثلا گاه تعهد جنبه ضمنی دارد مثل شرط در ضمن عقد که عدم عمل بشرط، موجب بطلان عقد نیست بلکه عقد صحیح بوده و صرفا خیار اثبات میشود و گاه تعهد چند طرف دارد و از سوی یک طرف نقض میشود، که باز هم امکان بقای عقد از نظر عقلا وجود دارد و گاه عقد دارای مصالحی است که حتی پس از نقض از یک طرف، طرف مقابل نمیخواهد نقض متقابل آن را اعلام نماید و تعهدات خود را بشکل یک طرفه ادامه میدهد مثل کشوری که در برابر همسایه متجاوز به مرزهای خود باز هم تعهد خود را به همان مرزها اعلام مینماید. همه این موارد کاملا عقلائی است."
⚪️پاسخ:
صورت اولی که ایشان بیان کرده اند، ارتباطی با بحث ما ندارد؛ چرا که در اینجا تعهد در مقابل تعهد است نه اینکه تعهد در ضمن تعهد باشد. در اینجا شرط ضمن عقدی در کار نیست بلکه تعهد را پاره میکنند.
صورت دوم که تعهد چند طرف دارد، اگر تعهد یک طرف با مجموع اطراف من حیث المجموع باشد، با نقض یک طرف، کلّ تعهد منتفی میشود مگر بگویید تعهد با هر یک از آنها جدا جدا هست که این مورد قبول نیست و در پنج به علاوه یک، خلاف فرض است.
صورت سوم را ما هم منکر نیستیم ولی بقاء عهد در این صورت از جهت پایبندی به تعهد نخواهد بود بلکه به خاطر مصلحت دیگری است که عارض شده است وگرنه حکم اولی، وجوب نقض است.
علاوه بر مخدوش بودن مطلب، مثالی که ایشان در صورت سوم آورده اند، از بحث ما خارج است؛ زیرا در بحث تجاوز به مرزها، این کار با قطع نظر از تعهد بیرونی، تصرف در ملک غیر محسوب میشود و اشکال دارد. و انجام کار از سوی یک طرف دلیلی بر انجام حرام از سوی طرف مقابل نمیشود.
اما در بحث ما موضوع قرارداد، تعهدی است که تا قبل از تعهد، الزام شرعی روی آن نبوده و لزوم عمل به آن از جهت عهد است. در موضوع تجاوز مرزی قبل از تعهد، تصرف و تجاوز حرام بوده است.
⚫️سروش در قسمت دیگری از مطالبش آورده است:
"الف) اگر این آیات امضای بنای عقلا باشد، پس ابتدا باید مشخص کرد که بنای عقلا بر "وجوب" نقض در برابر نقض عهد است و آن را یک "حکم تکلیفی" میدانند یا عقلا نظر به جواز نقض داده و طرف مقابل را برای نقض متقابل "ذی حق" و مجاز میدانند تا بر طبق مصلحت خود تصمیم بگیرد؟
کسی که آیات را ناظر به بنای عقلا میداند، نمیتواند از آنها استفاده وجوب کند. وجوب در بنای عقلا نسبت به نقض وجود ندارد.
ب) اگر این آیات ناظر به حکم عقلاء و امضایی نباشد و جنبه تاسیس داشته باشد، در این صورت "منطوق" آیه (فَمَا اسْتَقَامُوا لَكُمْ فَاسْتَقِيمُوا لهم) فقط محدود بودن "وجوب" استقامت مسلمانان را در حد تعهد کافران اثبات میکند و این وجوب محل بحث نیست. پس باید برای وجوب نقض به "مفهوم" آیه استناد کرد و مفهوم هم بیش از "عدم وجوب" استقامت بر عهد در صورت نقض از سوی دشمنان نیست. پس ادعای وجوب نقض در صورت دوم ربطی به آیه ندارد. از این رو نباید گفت: «وفای به پیمان، منوط به وفای طرف مقابل شده است» بلکه "وجوب وفای به پیمان" منوط است و با انتفاء شرط "وجوب" منتفی میشود و نه جواز.
درباره آیه دوم (فانبذ الیهم) در ادامه، بحث خواهیم کرد."
🔘پاسخ:
با توجه به اینکه بعد از نقض طرف مقابل، عهد منتفی میشود، دیگر موضوعی نیست تا حکمی بر آن مترتب شود و مقصود از وجوب نقض، عدم موضوع تعهد است پس بحث اینکه وجوب نقض، حکم تکلیفی است لغو است بلکه حکم عقلا به عدم بقای تعهد است.
با توجه به پاسخی که در قسمت قبل بیان کردیم مشخص میشود که بنای عقلا در این مسأله وجود دارد؛ زیرا در اینگونه معاهدات که دو طرف امتیازاتی به یکدیگر میدهند تا به مصلحت مهمتری دست پیدا کنند، وقتی آن مصلحت حاصل نشود، دادن امتیازات و محروم کردن خود از برخی حقوق، جز ضرر چیزی نخواهد بود و قطعا در اینگونه موارد، بنای عقلا بر عدم بقای تعهد است.
بنابراین امضایی بودن آیات نسبت به بنای عقلا مشکلی ندارد و مورد خدشه نیست؛ زیرا با نقض طرف مقابل، موضوع تعهد منتفی شده است در حالی که حکم باید روی موضوع بیاید.
اگر بر فرض، این آیات در مقام تأسیس هم باشند، اشکال شما وارد نیست؛ زیرا درست است که مفهوم آیه، عدم وجوب است ولی عدم وجوب با حرمت نیز سازگار است نه اینکه عدم وجوب به معنای جواز باشد.
@rozaneebefarda
ادامه👇🏽
جوابیه دوم جناب آقای استاد شیخ محسن فقیهی به آقای سروش محلاتی
[ص 2 از 5]
⚫️سروش در قسمت دیگری از نقد خود، چنین می گوید:
"این اشکال شگفت آور است، با صرف نظر از اینکه قائلان به وجوب نقض، برای رهبری تعیین «تکلیف» میکنند در حالیکه این نظریه برای او اثبات «اختیار» میکند.
اولا: بحث در این است که خدا برای حاکم اسلامی تعیین تکلیف کرده است یا نه؟ یعنی بحث درباره یک موضوع کلی فقهی است که در این مساله، اقتضای ادله وجوب است یا جواز؟ و کسی وارد بحث مصداقی نشده و و نعوذ بالله برای مقامی تعیین تکلیف نکرده!
آیا ناقد محترم معتقد است که کسی به اظهارنظر در ابواب فقهی مرتبط با حکومت بپردازد و یا مثلا اگر درباره آیات جهاد بحث کند، در حریم نایب امام زمان وارد شده است؟!!
ثانیا: فرضا بحث مصداقی هم باشد و کسی بخواهد مستندات یک حکم ولایی در مورد خاصی را نقد کند، بحث علمی چه اشکالی دارد؟ و آیا نشان دادن اشکال یک فتوی و یا حکم "نقض" آن حکم است؟ خوشبختانه فقهای بزرگ تصریح کرده اند که بیان خطای حاکم، رد بر حاکم نبوده و ممنوع نیست(جواهر الکلام، ج۴۰، ص۱۰۵(
ثالثا: اگر احیانا از سوی حاکم اسلامی تمایلی برای طرح نقدها نباشد و مثلا به مجلسِ خبرگان بفرمایند که"خبرگان کارِ نقد ندارد"(22/2/77) این نظر نیز قابل نقد بوده و تکلیف را از دیگران سلب نمیکند.
بهرحال منع حوزه از ورود به مباحث حکومتی، گویای زمینه وقوع یک انحراف در حوزه فقه پر افتخار تشیع است که باید بزرگان حوزه چارهای برای آن بیاندیشند و گرنه فاجعه حوزه های اهل سنت در اینجا نیز تکرار خواهد شد."
⚪️پاسخ:
اولا: ما برای فقیه تعیین تکلیف نکردیم بلکه سخن ما این است اقتضای ادله و حکم اولی، وجوب نقض است و اقدامی که از سوی ولی فقیه در این مسأله انجام شد، مطابق با ادله بود.
اگر ایشان مصلحت را در عدم نقض میدیدند، ما باز هم قبول میکردیم و آن را به عنوان حکم ثانوی میدانستیم.
پس سخن ما صرفا برای اثبات این مطلب بود که اقدام ایشان مطابق با ادله بوده است و استدلال ایشان به آیه شریفه مشکلی نداشته است.
ثانیا: بحث فقهی در مورد مسائل حکومتی اشکالی ندارد. همان طور که تاکنون نیز دأب فقهای عظام بر همین بوده است. حتی انتقاد نسبت به برخی موضع گیریها و بیان خطای حاکم هیچ اشکالی ندارد. ولی به شرط اینکه موجب تضعیف حاکم نشود. گاهی انتقاد از حاکم به گونه ای صورت میگیرد که عملا موجب تضعیف ولی فقیه است و در این صورت درست نیست. اینکه بعد از سخنان مقام معظم رهبری با انتشار یادداشتی، آیه مورد استناد ایشان به چالش کشیده شود، عملا موجب تضعیف است و درست نخواهد بود. در اینگونه موارد میتوان نقد را به طور محرمانه بیان کرد و لزومی به انتشار آن در فضای مجازی نیست.
ثالثا: نقل قولی که ایشان از مقام معظم رهبری داشته اند، نقل ناقصی بوده و هرگز ایشان راه نقد را نبستهاند. برای واضح شدن مطلب، متن کامل سخنان مقام معظم رهبری را میآوریم تا اشکال کار ناقد محترم مشخص شود:
"انتخابات خبرگان، انتخاباتی است که به عقیدۀ من مهمّ است. البته مجلس خبرگان، برخلاف ریاست جمهوری و مجلس شورای اسلامی، کار نقد ندارد؛ برای یک «لحظه»، منتظر مینشینند، لیکن آن لحظه (لحظه انتخاب رهبر)، بسیار مهمّ است. بنده هم هیچ چک و سند و سفتهای از خدای متعال نگرفتهام که تا ده روز دیگر، یا یک ماه دیگر، یا شش ماه دیگر، یا یک سال دیگر، زنده خواهم بود! من هیچ تضمینی ندارم. ممکن است من یک ساعت دیگر نباشم، کاملا ممکن است، نه اینکه بخواهیم تعارف کنیم.
پس باید خبرگانی وجود داشته باشند که به مجرّد اینکه این شخص، زمین افتاد، یک نفر دیگر را اقامه کنند. کما اینکه بعد از رحلت امام، این کار به سرعت انجام گرفت و با قطع نظر از نوع انتخابی که آنها کردند (که من خودم را حقیر میدانم) نفس این کار و سرعت عمل، بسیار کار مفید و گرهگشایی بود. از این جهت، کار خبرگان بسیار مهمّ است. باید آدمهای امین و درست و حسابی انتخاب شوند و منتظر بنشینند. البته آقایان هر سال یک جلسه دارند که دور هم مینشینند و بحث میکنند. این یک جلسه، برایشان لازم و ظاهراً مفید است.
ممکن است سالهای متمادی بگذرد، به آن انتخاب اساسی نیاز پیدا نکنند، اما یک لحظه که انتخاب میکنند، این مجلس، خیلی اهمّیت پیدا میکند.
بیانات در جلسه پرسش و پاسخ دانشگاه تهران، (22/02/1377)"
همانطور که مشخص است منظور از کار نقد نداشتن مجلس خبرگان، اقدام بالفعل است یعنی مجلس خبرگان در زمانهای خاصی نقش پیدا میکند. پس کلمه «نقد» در این عبارت به معنای انتقاد کردن نیست.
شایسته است در هنگام نقل قول از افراد، مخصوصا افرادی مثل مقام معظم رهبری، دقت کامل را داشته باشیم تا موجبات بدفهمی برای خود و سایرین به وجود نیاید.
@rozaneebefarda
ادامه👇🏽