eitaa logo
روزنه
6.3هزار دنبال‌کننده
4.2هزار عکس
2.1هزار ویدیو
257 فایل
دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر ارتباط با ادمین @M_shahidani
مشاهده در ایتا
دانلود
مشارکت مراجع تقلید و علما در انتخابات سال ۷۷ 💥اختصاصی|| /۱۲ @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 آیات عظام فاضل لنکرانی، صافی گلپایگانی، شبیری زنجانی، صالحی مازندرانی، نوری همدانی، علوی گرگانی ▫️متن کامل خبر:👇 www.irna.ir/news/5730027/ 🔘 روزنه؛ دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر: https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
توصیه انتخاباتی آیت‌الله شبیری زنجانی(سال ۹۴) 💥اختصاصی|| /۱۳ @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔘در آستانه انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری سال ۹۴: 🔻انتخابات موجب تقویت وحدت و انسجام داخلی شود. ▫️متن کامل خبر:👇 www.irna.ir/news/81902337/ 🔘 روزنه؛ دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر: https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
توصیه انتخاباتی مرحوم حجت الاسلام والمسلمین فلسفی(سال ۷۱) 💥اختصاصی|| /۱۴ @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔘حضور فعال در انتخابات، نشانه و است‌ و موجب خواهد شد. 🔘 روزنه؛ دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر: https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
چرا امروز دستگاه اجرایی به سکانداری یک قاضی نیاز دارد؟ اختصاصی|| داوود مهدوی زادگان @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 📌 قاضی بودن لزوماً دلالت بر این ندارد که او فقط برای کار قضاوت مفید است. چنانکه مدیر اجرایی بودن نیز دلیل نمی شود که قاضی خوبی نباشد. این سخن کاملاً منطقی است و در بداهت آن هیچ نیازی به استدلال آوردن نیست. بلکه ای بسا برای عکس این قضیه میتوان استدلال آورد. چون وصف قضاوت برای مدیر اجرایی لازم است ولی وصف مجری توانا بودن برای قاضی لازم و ضروری نیست. قاضی صرفاً کار قضایی می کند و وظیفه دیگری ندارد. قاضی مجری نیست. ولی بخشی از وظایف مدیر اجرایی قضاوت است. رئیس دولت در گستره ای وسیع، مجبور به داوری و قضاوت درباره عملکرد مدیران و رفع منازعات فی ما بین آنان است. منازعات بسیاری است که میان مدیران اجرایی پدید می آید و هیچ لزومی بر ارجاع آن منازعات به دستگاه قضایی نیست. تنها منازعات مجرمانه حقوقی یا کیفری است که برای صدور حکم به دستگاه قضایی ارجاع داده می شود. اما باقی منازعات و اختلافات درونی دستگاه اجرایی با قضاوت رئیس دولت، حل و فصل می شود. 📌 بنابر این، قاضی را از آن حیث که قاضی است و مشغول به کار قضاوت است نمی توان از عهده داری مدیریت اجرایی منع کرد. با این بیان نمی توان حکم به عدم صلاحیت قاضی برای دستگاه اجرایی کرد. بلکه باید گفت که او یکی از شروط لازم برای مدیریت اجرایی را دارد و باید جویای سایر شرایط لازمه بود. چون بخشی از کارهای مدیر اجرایی قضاوت در امور است. 📌 همانطور که گفته شد، قضاوت مقتضای کار رئیس دولت هم است ولی گاهی این وصف برای رئیس دولت به جهت واقعیت های موجود ضرورت پیدا می کند. شاید در شرایط عادی لازم نباشد که رئیس دولت تبحر لازم در کار قضاوت را داشته باشد. و آن در وقتی است که همه امور اجرایی حکومت مطابق قانون پیش می رود و تخلفات اداری و سوء استفاده های شخصی هم به غایت کم است. در چنین حالتی، شرط قضاوت برای رئیس دولت چندان ضروری نیست. 📌 اما گاهی وضعیت دستگاه اجرایی عادی نیست. سیستم در انجام ماموریت ها کند پیش می رود و گرفتار بی نظمی و عدم التزام به قانون و شرح وظایف در دستگاه اجرایی دیده می شود. بی عدالتی و تبعیض و سوء استفاده های فراگیر شده است. نوعی لجام گسیختگی و بی نظمی در سطوح مدیریتی و پرسنلی دیده می شود. اینها همه بخاطر این نیست که فساد و بی نظمی سیستمی بر دستگاه اجرایی حاکم است. بلکه بخاطر آن است که فرهنگ قانون مداری و نظم کاری و التزام جدی بر انجام وظایف اداری بر دستگاه حاکم نیست. در چنین حالتی حضور شخصیتی با خصوصیت بالای قضاوت گری ضرورت پیدا می کند. زیرا چنین شخصیتی انسان قانون مدار و فساد ستیزی است و در نتیجه با هر گونه بی نظمی و بی عدالتی در می افتد و دستگاه اجرایی را بر لزوم عمل به مرّ قانون و ماموریت ها وادار می سازد. مخالفت گسترده عده ای با حضور چنین شخصی در دستگاه اجرایی، دلیل روشنی بر خراب بودن حال قوه مجریه است. 📌 بر پایه همین قاعده و اصل مقتضیات مجری فساد ستیز و قانون گرا است که می گوییم جامعه امروز ایران به رئیس دولتی نیاز دارد که بتواند نابسامانی های دستگاه اجرایی را از جهت قانون مندی و فساد ستیزی و عدالت گرایی سامان بخشد. اکنون قوه مجریه به رئیس دولتی احتیاج دارد که درک و التزام عملی عمیق به قانون مداری و مبارزه با فساد های آشکار و پنهان و رفع تبعیض داشته باشد. مسلماً اگر قاضی که هم واجد این خصوصیات است و هم آشنایی لازم با دستگاه اجرایی را دارد، برای سکانداری و مدیریت دستگاه اجرایی صلاحیت بی بدیلی دارد. قطعاً باید وجود چنین شخصیتی را برای سپردن کار دولت به او مغتنم شمرد. باید در چنین شرایط، یکی از مطالبه گری های سیاسی مردم در ایام انتخابات، حضور قاضی مقتدر و کارآمد در سمت مدیر کلان اجرایی باشد. @rozaneebefarda
مروری بر سیره سیاسی مراجع تقلید و علمای معاصر پیرامون مشارکت در انتخابات 💥اختصاصی|| @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 1- بیانیه انتخاباتی آیت‌الله العظمی بهجت شماره ۱ 2- بیانیه انتخاباتی آیت‌الله العظمی بهجت شماره 2 3- حضور یکپارچه علما و مراجع تقلید در همه‌پرسی قانون اساسی در ۱۲فروردین۱۳۵۸ 4- متن کامل اعلامیه آیت‌الله العظمی گلپایگانی به مناسبت انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۵۸ 5- آیت‌الله العظمی سیستانی و انتخابات / نکته‌ها و ناگفته‌هایی از سیره سیاسی آیت‌الله سیستانی 6- اولویت شرکت در انتخابات بر زیارت اربعین از نگاه آیت‌الله العظمی سیستانی 7- حضور آیات عظام گلپایگانی و مرعشی نجفی در انتخابات مجلس دوم(سال۶۳) 8- بیانیه سیاسی آیات عظام گلپایگانی و مرعشی نجفی در رابطه انتخابات ریاست‌جمهوری و همه‌پرسی قانون اساسی در سال۶۸ 9- پیام انتخاباتی آیت‌الله العظمی گلپایگانی و دعوت مردم به مشارکت فعال در انتخابات مجلس چهارم(سال ۷۱) 10- بیانیه انتخاباتی آیات عظام گلپایگانی و اراکی جهت دعوت مردم به مشارکت گسترده در ششمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری(سال ۷۲) 11- مشارکت مراجع تقلید و علما در انتخابات هفتمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری(سال ۷۶) 12- مشارکت مراجع تقلید و علما در انتخابات سال ۷۷ 13- توصیه انتخاباتی آیت‌الله شبیری زنجانی(سال ۹۴) 14- توصیه انتخاباتی مرحوم حجت الاسلام والمسلمین فلسفی(سال ۷۱) 🔘 روزنه؛ دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر: https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥ببینید|| دعوت آیت‌الله سیدمجتبی رودباری از مردم برای مشارکت در انتخابات @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 ایشان از شاگردان امام خمینی و آیت‌الله العظمی خوئی بوده‌اند و هم‌اکنون بعنوان یکی از محبوب‌ترین علمای بلاد، محل رجوع اقشار مختلف مردم هستند. زهد و تقوا و اخلاق‌مداری و نمایندگی تکفل امور شرعی از جانب رهبری و مراجع عظام تقلید، مجوعا جایگاهی بی‌بدیل برای آن عالم انقلابی ایجاد کرده که سخنش در اقشار مختلف مردم نافذ است. آیت‌الله رودباری جزو نخستین دسته از طلاب و روحانیان نجف بود که در بدو ورود امام به عراق، در کاظمین به استقبال و دیدار ایشان رفتند. 🔘 روزنه؛ دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر: https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
ostadmarvi-entekhabat-1400.03.19.mp3
605.8K
تبیین ضرورت حضور در انتخابات و نسبت آن تضمین امنیت کشور جناب حجت الاسلام والمسلمین شیخ جواد مروی/از اعضای محترم شورای عالی حوزه @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 عدم شرکت در انتخابات مصداق است. حضور مردم در انتخابات، بیش از امکانات تسلیحاتی، تضمین کننده امنیت کشور است. افرادی که به‌ هر دلیل دلگیر هستند؛ ما به دلگیری آنها ارج می‌نهیم؛ امروز شرکت در انتخابات به معنای تضمین امنیت کشور است زیرا ما امروز در یک جنگ با دشمن هستیم. ▫️ درس خارج فقه 1400.03.19 🔘 روزنه؛ دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر: https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
28.66M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥نگهبان جمهوریت 🔻پاسخ امام خمینی به شبهه‌افکنی مخالفان و منتقدان شورای نگهبان 🔹معاندان خارج‌نشین و ایادی نفوذی آنان و حتی برخی مسئولین بلندپایه مدت‌هاست که به علیه مشغول‌اند. یکی از رایج‌ترین سخن آنان این است که نظارت شورای نگهبان در زمان امام خمینی قدس سره الشریف اعمال نمی‌شد و این مسئله مربوط به بعد از ارتحال ایشان است.اما این سخن از حیث تاریخی گزاف و بی‌پایه است. 🔸کلام امام در خصوص لزوم نظارت شورای نگهبان: «...با اینکه در این دوره به حسب قانون اساسی مصوب از ناحیه ملت، تصدیق‏‎ ‎‏صلاحیت رئیس جمهور و واجد بودن شرایط او به عهدۀ اینجانب است، به واسطۀ بعضی‏‎ ‎‏مصالح و جهات لازم المراعاة، از آن جمله وضع استثنایی که کشور دارد، لازم است در‏‎ ‎‏این امر مهم حیاتی تأخیر نشود. از طرفی شناسایی بیش از 120 نفر محتاج به زمانی‏‎ ‎‏طولانی است؛ و تأخیر در این حالِ استثنایی به صلاح ملت و کشور نیست، به این جهت و‏‎ ‎‏جهات دیگر اینجانب امر صلاحیت و انتخاب را به ملت واگذار نمودم که خود سرنوشت‏‎ ‎‏خود را تعیین کنند.‏ 🔹در دوره های آینده که ان شاءالله استقرار کامل حاصل شد، به حسب قانون اساسی‏‎ ‎‏باید این امر به وسیلۀ شورای نگهبان عمل؛ و آنان هستند که باید تشخیص صلاحیت‏‎ ‎‏رئیس جمهور را به حسب موازین قانونی بدهند.‏..»(صحیفه امام ج12 ص11) 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ببینید|| دعوت علمای اهل تسنن از مردم برای مشارکت حداکثری در انتخابات 💢 بخشی از بیانیه مهم علمای اهل تسنن: 🔺 "در روز 28 خرداد 1400 سرنوشتی مهم برای ملت ایران رقم خواهد خورد و عظمت و اقتدار ایران با شرکت در انتخابات و انتخاب اصلح محقق می شود؛ حضور حداکثری نتیجه آن امنیت برای منطقه و کشور است" 🔘 روزنه؛ دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر: https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
سروش محلاتی و تهمت‌های ناروا به نهادهای قانونی اختصاصی|| @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 آقای محلاتی در سخنرانی ۱۳ خرداد خود در پاسخ به پرسش یکی از شرکت‌کنندگان در خصوص دگردیسی جمهوری اسلامی و حذف جمهوریت نظام، تلویحا با نظرات ساختارشکنانه امثال کدیور همراه شد و در پوشش ابراز نگرانی و القای نظرات تحریف‌آمیز در خصوص بزرگان نظام شبهات موجود را تقویت کرد. به منظور روشن شدن مطلب و فراهم آوردن امکان قضاوت توسط مخاطب محترم متن پرسش و پاسخ آقای محلاتی را درج می‌کنیم: سؤال: من سؤالم راجع به این مسئله است که پس از اعلام نامزدهای ریاست‌جمهوری توسط نهاد نظارتی بعضی از تحلیل‌گران سیاسی و روشنفکران از جمله اندیشمندان سیاسی این اعلام نامزدها را به ورود به دوران جدیدی در جمهوری اسلامی تعبیر کردند. به صورت مشخص آقای دکتر محسن کدیور گفتند که جمهوری اسلامی در حال دگردیسی و استحاله است و میل به حکومت اسلامی کرده.... پاسخ: نکته اول که آیا ما در حال ورود به دوره جدیدی هستیم یا نه من خودم در این زمینه نمی‌توانم یک نظر واقعا قطعی داشته باشم ولی علائم و شواهدی وجود دارد که این نگرانی را به وجود می‌آورد و دلیلش هم این است که کسانی در طی دهه‌های اخیر در مراکز مهم تصمیم‌گیری آمده‌اند و این نظر را داشتند و دارند که واقعا این نگرانی را برای ما به وجود می‌آورد. مثلا شما نگاه کنید آیت‌الله جنتی که در شورای نگهبان حضور دارند و چهار دهه است که در مرکز ثقل این تصمیم‌گیری‌ها هستند ایشان تفکرش این است و بر اساس همین تفکر هم شورا را در این سال‌ها اداره کرده... محمد محلاتی در ادامه با آوردن استناداتی با منابع ناقص از دیدگاه‌های آیت‌الله جنتی صحبت خود را ادامه داد و پس از آن سراغ مرحوم آیت‌الله مؤمن رفت و با خواندن یک جمله از مجموعه اندیشه‌های فقهی او ادعا کرد که ایشان اعتقاد داشت حتی یک نفر از مردم حق دخالت در امور سیاسی را ندارد. در پاسخ به شبهه‌افکنی‌های محمد محلاتی در خصوص عملکرد و اندیشه شورای نگهبان، بایسته آن است که پژوهشکده محترم این شورا، که به گفته ریاست آن تا سال 1399 حدود چهل پژوهشگر در آن مشغول بوده و درصدد جذب هیئت علمی نیز بوده‌اند، پاسخی مستند و مستدل و تفصیلی به این قبیل ادعاها ارائه کند اما اجمالا گفتنی آن‌که پاسخ آقای محلاتی کاملا بی‌ربط به سؤال بود چراکه: اولا: موردسوال در خصوص انحراف مجموعه نظام از جمهوریت بود اما پاسخ وی در مورد شورای نگهبان که یکی از ده‌ها جزء این کشور است بود. ثانیا: معلوم نیست آقای محلاتی تبیین درستی از اندیشه‌های مرحوم آیت‌الله مؤمن و آیت‌الله جنتی ارائه داده یا این‌که تفسیر و تأویل وی از افکار آن دو بزرگوار از قبیل تفسیرهای تحریف‌آمیزش در خصوص امام خمینی است؟ ثالثا: حتی اگر تحلیل او از اندیشه‌های آن دو عضو شورای نگهبان را بپذیریم مشخص است که این دو روحانی مقدس و متشرع که به تقوا و ورع شهره هستند در امور حکومتی هیچ‌گاه نظر شخصی خود را اعمال نمی‌کنند بلکه در چارچوب قانون اساسی و قوانین حاکم بر شورا حرکت می‌کنند. رابعا: حضور در شورای نگهبان با التزام به حکومت منهای جمهوری ممکن نیست چراکه اعضای شورای نگهبان جزئی از روند انتخابات هستند و افراد نمی‌توانند با التزام عملی به حرمت و عدم جواز انتخابات، جزئی از روند انتخابات باشند. خامسا: محمد محلاتی ادعا کرد که آیت‌الله جنتی چهار دهه در شورای نگهبان حضور داشته و بر اساس تفکر حکومت اسلامی منهای جمهوریت این شورا را جهت‌دهی کرده است. این تهمتی است گزاف اما سلمنا که این مطلب درست باشد. خروجی این تفکر چه بوده است؟ تأیید صلاحیت و ریاست‌جمهوری آقایان : اکبر هاشمی رفسنجانی، سیدمحمد خاتمی و شیخ حسن روحانی. آقای هاشمی که پیر مراد محمد محلاتی است، شیخ حسن روحانی هم که فرزند فکری/ سیاسی آقای هاشمی است، سیدمحمد خاتمی هم که از حیث مبانی سیاسی تفاوتی با آقای رفسنجانی نداشت. آیا آقای محمد محلاتی این‌ها را هم جزء معارضان جمهوریت نظام می‌داند؟ گقتنی آنکه شورای محترم نگهبان متشکل از 12 عضو است که شش نفر آن حقوق‌دان هستند و مرحوم آیت‌الله مؤمن و آیت‌الله جنتی تنها دو عضو از اعضای شورای نگهبان بودند. آیا محمد محلاتی سایر اعضای محترم شورای نگهبان را هم متهم به اعمال نظر شخصی در تصمیم‌گیری‌های مهم و حساس می‌کند؟! 🔶حاشیه: بعد از برگزاری انتخابات و تعیین رئیس‌جمهور، همچنان تأثیرات مخرب شبهات القا شده علیه نظام اسلامی(که به صورت گسترده در مجامع نخبگانی و عمومی منتشر شده) باقی می‌ماند و به این زودی خنثی نخواهد شد کما این‌که مین‌روبی و خنثی‌سازی مواد منفجره که در هشت سال دفاع مقدس در نقاط مختلف کشور پراکنده شده بود بعد از چند دهه حاصل شد. بنابراین پاسخ متقن و مستند به این قبیل اظهارات نسنجیده و غیرعلمی از سوی بزرگان و نخبگان حوزوی، امری ضروی است. @rozaneebefarda
تخاطب جالب یک فعال حوزوی با طرفداران 🔸به طرفداران آقای احمدی نژاد عرض میکنم به صورت پرشور در انتخابات شرکت کنند،زیرا به زودی دولتی به مراتب بهتر از دولت حاج محمود، رای خواهد آورد و خاطرات شیرین خدمت به مردم دوباره زنده خواهد شد! به لطف خدا،شنبه با اعلام پیروزی جبهه انقلاب،کام تمام آزادی خواهان جهان شیرین خواهد شد! 🔶حاشیه روزنه احمدی‌نژاد در روزهای اخیر همصدا با بانیان بیرونی ، مسیر تضعیف مشارکت‌ را در پیش گرفته که مصداق بارز است. آگاه‌سازی بدنه مردمی حامیان او و دعوت این طیف به صندوق رأی، امری مهم و مؤثر است. @rozaneebefarda
۱۷ ژوئن،_ ۶.۱۶ (Trimmed).mp3
6.52M
انتخابات، مشارکت، امنیت و اقتدار احمدحسین شریفی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔶شرکت در انتخابات از نظر دینی، از واجبات عینی است. درست مثل نماز و روزه، با این تفاوت که اگر در زمان خود انجام نگیرد، امکان قضای آن نیست. 🔶از نظر امنیتی نیز مهم‌ترین ابزار برای تأمین امنیت کشور در میان همه گرگان چنگ و دندان تیز کرده‌ای است که منتظر عدم مشارکت مردم‌اند. 🔶افزون بر این، امیددهنده به جبهه مقاومت و دوستان انقلاب اسلامی و ناامیدکننده دشمنان و بدخواهان کشور است. 🔘 روزنه؛ دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر: https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
ساعت‌های طلایی برای ترویج مشارکت حداکثری پویش مؤمنانه با اتمام مهلت قانونی تبلیغات انتخاباتی و ممنوعیت تبلیغ کاندیداهای خاص، عناصر مؤمن و حزب‌اللهی فرصت تبلیغ را از دست ندهند. تبلیغ مشارکت حداکثری تا پایان ساعت رأی‌گیری ممکن است و هیچ منع قانونی ندارد و بلکه تکلیف شرعی نیز هست. ، با تمرکز بر (شهری و روستایی) تازه آغاز شده است. این ساعت‌های طلایی و تعیین‌کننده را از دست ندهیم. بسم‌الله الرحمن الرحیم.... تصاویر و اخبار مربوطه را برایمان بفرستید. 🔘 روزنه؛ دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر: https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
حرم امام رئوف برای پیروزی جبهه حزب الله ، مشارکت حداکثری امت در انتخابات، هیئت تحریریه و مخاطبین کانال روزنه دعا می‌کنم. حرم بسیار شلوغ است. @rozaneebefarda
هدایت شده از روزنه
پویش معنوی سراسری مردم ایران در شب انتخابات آخرین و مهم‌ترین راهبرد جریان انقلابی برای رقم خوردن مشارکت حداکثری و جهت‌دهی قلوب مردم به سمت انتخاب درست. لطفا در اقامه این مجالس معنوی، مشارکت فرمایید. یا علی مدد... (ع) @rozaneebefarda
روزنه
🎙بشنوید|| صوت کامل سخنرانی تلویزیونی رهبر معظم انقلاب اسلامی خطاب به ملت ایران در آستانه #انتخابات۱۴
پیوند عمیق مشارکت و امنیت ملی تبینی بر هشدار مقام معظم رهبری در مورد مشارکت حداقلی [ص۱ از ۲] اختصاصی||تحلیل بیانات رهبری @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔸 سیل، زلزله، بیماری‌های خطرناک همه‌گیر، آتش‌سوزی‌‌های گسترده، قحطی و ده‌ها بلای طبیعی دیگر می‌توانند یک کشور را با معضلات بسیار عمیق و اساسی روبرو کنند اما چنین وقایعی، درصد بسیار کمی از مشکلات همه‌ روزه نوع انسانی را به خود اختصاص داده‌اند. در واقع بزرگ‌ترین مشکلات امروز جامعه بشری، ناشی از تهدیدات برخاسته از ذات طبیعت نیست بلکه نشأت یافته از نحوه تعامل اعضای جامعه انسانی با یکدیگر است. صرفا نگاه به خطر نابودی چندباره سطح کره زمین به همراه اکثریت ساکنین آن (انسان‌ها و بسیاری از انواع حیوانی) توسط زرادخانه‌های اتمی موجود در کمتر از ۱۰ کشور دنیا نشان می‌دهد که آنچه نوع انسانی و حتی غیر انسانی را تهدید می‌کند، خود انسان‌ها هستند تا خطرات و بلایای طبیعی. 🔸 از ابتدای تشکیل جامعه انسانی بر روی کره زمین، اعمال تهدید از جانب یکی از اعضا یا جوامع انسانی نسبت به اعضای دیگر همواره وجود داشته است و این انسان‌ها یا جوامع مستکبر بوده‌اند که پایه کنش‌های خود را بر روی بهره‌کشی نامشروع از دیگر اعضای جامعه انسانی به نفع خود قرار داده‌اند. مستکبر به دنبال استعلاست و لو به خوبی متوجه باشد هیچ حقی در این مورد ندارد. او نیز بدون ایجاد تهدید علیه دیگران نمی‌تواند آن‌ها را به انقیاد بکشد و به مقصود خود برسد. نگاهی اجمالی به تاریخ بشریت به خصوص از عصر استعمار به بعد، به خوبی نشان می‌دهد که چگونه مستکبرین، علاوه بر ملت خود، دیگر ملل را نیز به استضعاف کشانده و به منظور رسیدن به منافع خود قربانی کرده‌اند. 🔸 مشاهده واقعیت‌ روابط بین‌الملی نشان می‌دهد ایجاد تهدید و موج‌سواری بر روی آن، هیچ‌گاه از سوی مستکبرین متوقف نشده بلکه همواره به صورت روزآمد و خلاقانه توسط آنان استمرار یافته است. حقیقتا انکار بداهت این واقعیت آشکار به سطحی عمیق از بلاهت محتاج است! بنابراین «تهدید» یک واقعیت است؛ چه طبیعی یا انسانی و چه در سطح گسترده یا محدود. آنچه مهم است این است که باید در برابر تهدید‌، «امنیت» را فراهم کرد و امنیت در صورتی که کشور، قدرت درون‌زایی برای مقابله با آن تهدیدها نداشته باشد، فراهم شدنی نیست. 🔸 سال‌هاست که کشور ما به برکت پشتوانه مردمی نظام اسلامی و با هدایت‌های حکیمانه امامین انقلاب، سینه‌هایی ستبر و بازوانی قدرمند برای مقابله با ناامنی داشته‌ است. این امنیت، در منطقه‌ای از جهان فراهم شده که بی‌وجه نیست اگر آن را پرچالش‌ترین محدوده در کره زمین به لحاظ تضاد منافع بین‌الملی بنامیم. آنچه این قدرت درون‌زا را ایجاد کرده چیزی جز همان پشتوانه مستحکم مردمی نسبت به نظام اسلامی نبوده و نیست و دیگر مؤلفه‌های ایجاد امنیت همچون اقتدار نظامی، اقتصادی و سخت‌افزاری، در قیاس با آن فرع محسوب می‌شوند. پشتوانه مردمی، قدرت اصلی جمهوری اسلامی و اساسا همین باعث شکل‌گیری دیگر مؤلفه‌های قدرت گردیده است. 🔸 نمایش این قدرت نرم و در عین حال برّنده، در یک مانور بسیار مهم به نام انتخابات رقم می‌خورد و هرچه این مانور، سطح کمتری از این پشتوانه را به نمایش بگذارد، تهدید‌ات امنیتی بیشتری را به سوی کشور هدف جذب می‌کند. 🔸 عراق یکی از ملموس‌ترین مثال‌ها در این مورد می‌باشد. در تاریخ ۳۰ آوریل ۲۰۱۴ مشارکت در انتخابات این کشور، با کاهشی محسوس به ۵۱ درصد رسید و یک ماه و چهار روز بعد یعنی در ۴ ژوئن ۲۰۱۴، داعش از سوریه وارد مرزهای عراق شده و در ۱۰ ژوئن موصل را تصرف کرد. پیشروی داعش به نحو هراسناکی ادامه داشت و حتی سامرا و بغداد در خطر سقوط قرار داشتند. جای بسی سؤال است که چه چیزی باعث شد تا داعش، درست یک ماه بعد از انتخابات عراق به فکر درگیر ساختن خود در یک منطقه بسیار وسیع دیگر باشد به نحوی که منطقه تحت نفوذ داعش به تنهایی از هر کدام از مناطق تحت اختیار دولت‌های رسمی عراق و سوریه، بزرگتر بود؟! @rozaneebefarda
پیوند عمیق مشارکت و امنیت ملی تبینی بر هشدار مقام معظم رهبری در مورد مشارکت حداقلی [ص۲ از ۲] اختصاصی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔸 این نوشتار مدعی نیست که عراق پیش از حمله داعش به آن با نا امنی روبرو نبوده است و این ادعا واضح البطلان است. اتفاقا پس از آن‌که عراق به برکت فتوای مرجعیت و از خودگذشتگی‌های حشدالشعبی با فرماندهی شجاعانی هم‌چون حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس،بر داعش پیروز شد، میزان انفجارهای انتحاری در مقایسه با دوره پیش از حمله داعش،کاهشی چشم‌گیر یافت که طبیعی هم بود زیرا چشمه فتنه تکفیری کور شده بود. اما این نکته نیز غیر قابل انکار است که حمله داعش، نقطه اوج ناامنی و بحران را در عراق با صدها میلیارد دلار خسارت مستقیم و غیر مستقیم رقم زد. 🔸 این نوشتار هم‌چنین مدعی نیست که عدم مشارکت در انتخابات، به تنهایی عامل ایجاد ناامنی است اما غیر قابل انکار است که چنین چیزی نقشی مؤثر در بروز آن دارد؛ آن هم در منطقه‌ای که به واسطه شرارت‌های کانون بین‌الملی توطئه، بنا نیست که آسوده بماند! 🔸 افغانستان نمونه‌ دیگری است که وجود چنین رابطه‌ای را به خوبی تایید می‌کند. آخرین انتخابات در افغانستان در تاریخ ۲۸ مهر ۲۰۱۹ صورت گرفت و گفته می‌شود در بهترین حالت حدود ۲۰ درصد از واجدین حق رأی در این انتخابات شرکت کردند. این مشارکت پایین هم معلول ناامنی‌های پیشین است و هم علتی برای تداوم این ناامنی بلکه روز‌افزون شدن آن. همان‌طور که در اخبار خوانده و یا شنیده‌اید، درصد قابل ملاحظه‌ای از کشور افغانستان در اختیار گروه طالبان بوده و توسط آن اداره می‌شود و آنها در حال وسعت دادن به قلمرو‌های خود در سرزمین افغانستان می‌باشند. از طرفی دیگر، داعش به عنوان وحشی‌ترین گروه تکفیری در حال تعمیق حضور خود در این کشور می‌باشد. شاید تازه‌ترین مؤید برای این امر، کشتار بی‌رحمانه‌ای بود که در مقابل مدرسه سیدالشهدا(علیه السلام) در کابل رخ داد و طالبان به عنوان گروهی متعصب، مخالف با تقیه و بی‌باک در پذیرش مسئولیت اقدامات خود، مسئولیت آن را نپذیرفت. 🔸 لحاظ چنین تجربیاتی در منطقه‌ای که تهدید‌های مشترکی در آن وجود داشته و اتفاقا این تهدیدات ریشه‌هایی امریکایی و صهیونیستی نیز دارند، ما را با این هشدار صریح مواجه می‌سازد که هر چند ما سابقه‌ای درخشان در مقابله مؤثر با تهدید‌ها علیه امنیت ملی خود حتی در خارج از مرزها داشته‌ایم، اما به واسطه خدشه به عامل اساسی ایجاد امنیت یعنی مشارکت مردمی در انتخابات، ما با خطرات بزرگی از سوی دشمنانمان روبرو خواهیم شد. زیرا مشارکت پایین به عنوان یک سیگنال توسط دشمنان خونریز و بی رحم ما دریافت شده و آنان را نسبت به امکان اعمال فشار و هزینه از طریق ایادی تروریستی خود ترغیب خواهد کرد. لزومی به ذکر نیست که در چند ماهه منتهی به انتخابات، چندین گروه تروریستی در ایران کشف و منهدم شده اند. 🔸 می توان گفت توجه به این نکات است که باعث شده تا رهبر معظم انقلاب(حفظه الله تعالی) از ابتدای سال، بر لزوم مشارکت حداکثری مردم در انتخابات ریاست‌جمهوری تاکید ویژه داشته و حتی به صراحت، نتایج ناخوشایند عدم اقبال گسترده به صندوق‌های رأی را متذکر شوند. ایشان در آخرین بیانات خود نیز فرموده‌اند که برنامه همیشگی دشمن، تبدیل ایران به جولانگاه تروریست‌ها بوده و هست و در این میان، اقبال عمومی به انتخابات و شرکت در آن، عاملی مؤثر در خنثی‌ کردن تلاش‌های این دشمنان کینه‌توز و وحشی است. به همین دلیل، آنانی که به ناحق و به بهانه واهی عدم احراز صلاحیت‌‌ها، بر طبل عدم مشارکت کوبیده‌اند و یا عوامل ایجاد وضع فعلی نامطلوب در عرصه اقتصادی که آن را با مدیریت غیر مدبرانه در بحران کرونا و یا قطعی‌های برق و … تشدید کرده‌اند، گناهی نابخشودنی مرتکب شده‌اند و هرگز ملت ایران آنان را نه رها خواهد کرد و نه فراموش! 🔸 همچنین نیروهای آتش به اختیاری که همواره در راه اعتلای این کشور فداکاری کرده‌اند، باید در تبیین این رابطه مهم میان میزان مشارکت و امنیت ملی، مجدانه تلاش کنند تا مرددین در انتخابات که با استناد به بررسی‌های آماری، اکثرا از قشر مستضعف و مظلوم هستند، نسبت به شرکت در انتخابات قانع شوند. آنها باید متوجه شوند که راه تغییر در وضع موجود و همچنین حفظ امنیت، شرکت آنها در انتخابات و رأی به گزینه‌ای است که از سنخ ناکارآمدان جا خوش کرده در پاستور نیست. @rozaneebefarda
تبارشناسی خالقان یأس! مصداق‌یابی بخشی از بیانات مقام معظم رهبری در ۲۶خرداد۱۴۰۰ در نقد تضعیف‌کنندگان انتخابات [صفحه ۱ از ۲] اختصاصی||تحلیل بیانات رهبری @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔹مقام معظم رهبری در سخنرانی بسیار مهم 26 خرداد به نکات حائز اهمیتی اشاره؛ در آخرین نکته‌ مسئله تلخی را طرح می‌کنند:«ناامید کردن مردم از مشارکت در انتخابات توسط افراد و جریان‌های داخلی» ناامید کردن مردم در مسائل و آرمان‌های درجه یک کشور از سال‌های ابتدایی انقلاب اسلامی مسبوق به سابقه است. روزی نهضت آزادی و به تبع آن‌ها آقای منتظری به ناامید کردن مردم از 8سال دفاع مقدس پرداختند و تلاش داشتند مردم را از هرآنچه که باید به آن افتخار کنند، پشیمان کنند. امروز نیز جریان‌ها و افرادی در داخل تلاش دارند فاصله‌ای که بین نظام و مردم ایجاد شده است و خود سهم اصلی را در این ناامیدی داشته‌اند را به بهانه حفظ قدرت تحکیم کنند. ایشان در این‌باره می فرمایند: « آخرین نکته‌ای که می‌خواهم عرض بکنم و عرایضم را به پایان برسانم، این است که من می‌بینم بعضی‌ها با تحلیل‌های غلط می‌خواهند روح یأس و ناامیدی را در مردم تزریق کنند، مردم را ناامید کنند. حالا از دشمن انتظاری نیست؛ متأسّفانه در داخل هم بعضی‌ها با بدبینی، با تحلیل‌های ضعیف، به معنای واقعی کلمه تحلیل‌های ضعیف، حرف‌هایی می‌زنند که در واقع می‌خواهند مردم را ناامید کنند، مأیوس کنند؛ یا نمی‌خواهند [این جور بشود] لکن عملاً مردم را مأیوس می‌کنند؛ من می‌گویم این غلط است؛ یأس و ناامیدی در کشور ما مطلقاً موردی ندارد. ملّت ما، ملّت قدرتمندی است، ملّت بااراده‌ای است، بنیه کشور ما قوی است. ما کشور قدرتمندی هستیم. بنده در بیانیّه گام دوّم توضیح دادم، در صحبت‌های گوناگون هم توضیح دادم؛ ما ملّت بزرگی هستیم، ما کشور قدرتمندی هستیم، توانایی‌های زیادی داریم و این توانایی‌ها از چشم دشمنان ما هم پوشیده نیست. همه می‌دانند.» 🔲همانگونه که مقام معظم رهبری فرمودند این جریان‌ها و افراد داخلی خود به دو دسته تقسیم می شوند. دسته اول کسانی هستند که با انتخابات سلبی برخورد کردند. دست به تحریم انتخابات زده اند و تلاش دارند این انتخابات را با هر نتیجه‌ای سیاه بنمایانند یا سعی دارند پایه‌های نظری شرکت در انتخابات را به نحوی تضعیف کنند. افراد و جریانات زیر را به عنوان نمونه می‌توان به عنوان ناامیدکنندگان ملت معرفی کرد: 🔻احمدی نژاد: در صورت رد صلاحیت ، از هم اکنون اعلام می‌دارم که انتخابات را تایید نمی کنم و در آن شرکت نخواهم کرد. 🔻میرحسین موسوی: در کنار کسانی خواهم ایستاد که از انتخابات‌های تحقیرآمیز و مهندسی شده به جان آمده‌اند و تسلیم تصمیمات پشت پرده، دزدکی و پنهانی نمی‌شوند. 🔻احمد منتظری: در انتخابات شرکت نمی کنم. 🔻سروش محلاتی: شیوه اقدام برحسب شرایط متفاوت و به اقتضای اوضاع و احوال گاه سلبی و گاه ایجابی است. از این رو باید توجه داشت که وظیفه شرعی مشارکت ، مانند تکلیف نماز نیست که مستقیما حکمی برای آن مقرر باشد. 🔻محمدتوسلی( دبیرکل نهضت آزادی): عدم مشارکت در مناسک انتخابات۱۴۰۰، هم «نه» به عملکرد شورای نگهبان در راستای نقض آشکار اصول قانون اساسی است، و هم اعتراض مسالمت آمیز مدنی و فراگیر ملی در جهت پیگیری مطالبات مشترک تاریخی و قانونی ملت ایران يعنى «آزادی و حاکمیت ملت» است. 🔻محمود امجد: شرکت در این نمایش، مصداق شراکت در استخفاف مردم و ظلم‌پذیری است. 🔲دسته دوم کسانی هستند که در جریان احراز صلاحیت‌ها، حذف نامزد جناحی خود را حذف مردم نامیدند و به نام مردم به شورای نگهبان و امید مردم تاختند و عملا بخشی از مردم را از شرکت در انتخابات مایوس کردند. اما در دوگانه بازی سیاسی همیشگی خود چند صباحی بعد بعضی از همان افراد و جریان ها به حمایت از کاندیدهای که خود از بانیان وضع موجود‌ اند پرداخته و مردم گله‌مندی که عملا در ناامیدی آن‌ها دمیده بودند را دوباره دعوت به صندوق رای کردند. شاید فکر می‌کردند که قبل از انتخابات این یاس، به تحرک مردم علیه نظام تبدیل شود که تیرشان به سنگ خورد. از جمله این افراد و جریان‌ها به موارد زیر می‌توان اشاره کرد: ▪️سیدحسن مصطفوی(خمینی): اگر جای کاندیداهای تایید شده بودم انصراف می دادم / مگر می‌شود نظام همان نظام امام باشد و مردم در آن حق نداشته باشند؟! / جامعه باید خودش همراه و همدل باشد؛ نمی‌شود برای مردم تصمیم‌گیری کرد ▪️مجید انصاری: روزی که خبر رد صلاحیت آقای هاشمی رفسنجانی را دادند آسمان بر سر مردم خراب شد. / اما شورای نگهبان با اعلان اسامی نامزدهای نهایی انتخابات، آب سردی بر سر امید جامعه ریخت. اقدام اخیر شورای نگهبان نه در مرحله تایید و نه در مرحله رد یا به تعبیر خودشان«عدم احراز»، قابل توجیه نیست و سرشار از تناقضات آشکار است. @rozaneebefarda
تبارشناسی خالقان یأس! مصداق‌یابی بخشی از بیانات مقام معظم رهبری در ۲۶خرداد۱۴۰۰ در نقد تضعیف‌کنندگان انتخابات [صفحه ۲ از ۲] اختصاصی||تحلیل بیانات رهبری @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 ▪️سیدمحمدخاتمی: مهم‌تر و تأسف‌آورتر از محروم ماندن بخش‌های مهمی از جامعه و جریان‌های مختلف از داشتن نامزد مطلوب خود آن است که میزان بودن رأی مردم و مبنا بودن آن برای نظام سیاسی نفی می‌شود.‌ ▪️سیدمحمدصدر: متأسفم این جمله را به کار ببرم که شورای نگهبان الآن در مقابل مردم قرار گرفته و دارد یک ضربه تاریخی به روحانیت شیعه می زند. ▪️مجمع روحانیون مبارز: تصمیم شورای محترم نگهبان با صرف نظر از هر نیّت و انگیزه‌ای که در پشت آن بوده است بدون تردید ضربه هولناکی به اعتبار نظام جمهوری اسلامی در داخل و خارج کشور زده است. ▪️فاضل میبدی: هنگامی که انتخابات به معنای واقعی وجود ندارد چه رقابتی قرار است صورت گیرد؟ ▪️محمود صادقی: خیلی عجیب است که شورای نگهبان برای اعمال نظر خودش تلاش می‌کند. ▪️موسوی تبریزی: با زور نمی‌شود بگوییم مردم حتما باید این نظام را دوست داشته باشند. ▪️اسحاق جهانگیری: مسئولیت این تصمیم و مبانی و معیارهای حقوقی و قانونی و نیز آثار سیاسی و اجتماعی مترتب بر آن متوجه شورا است. ▪️جبهه اصلاحات ایران: مصرانه می‌خواهند شما مردم در انتخابات شرکت نکنید / این اقدام از نظر ما فقط به معنای حذف اصلاح‌طلبان نیست، بلکه پیام اصلی آن حذف مردم از فرآیند تصمیم‌گیری در امور کشور است. ▪️مجمع محققین و مدرسین: این انتخابات فرمایشی، بی‌رونق و فاقد رقابت و با مشارکت حداقلی خواهد بود و مسئولیت آن با شورای نگهبان است که با تلاش برای تضعیف جمهوریت نظام، وجاهت قانونی خود را از دست داده است. ▪️محمدجواد حجتی کرمانی: دلسردی و بی تفاوتی عامّه مردم و نیز شمار فراوانی از صاحب‌نظران و ناظران امور، بسیار خطرناک است و هر روز خطرناک‌تر میشود. ▪️محمدرضا زائری: كساني كه اين روزها به خاطر منافع حزبی يا گرايش‌های سياسی خود يا مصلحت‌انديشی‌هايی كه در ذهن و فكر خود دارند، با گفتار و كردار خود اين نقطه قوت را تضعيف می‌كنند، بی‌آنكه بدانند بزرگ‌ترين و خطرناك‌ترين ضربه را به كيان جمهوری اسلامی می‌زنند و اساس نظام و كشور را تهديد می‌كنند. ▪️مهدی نصیری: این‌که از یک سو با مهندسی، مردم را از حق شرعی و قانونی انتخابات آزاد محروم کنیم و از سوی دیگر شرکت در انتخابات را وظیفه شرعی مردم بدانیم، تنها به کار دین‌گریز کردن جامعه می‌آید و نه ایجاد شور انتخاباتی. ▪️سیدعلی میرموسوی: ردصلاحیت‌های شورای نگهبان در انتخابات 1400 آخرین حمله به اصل جمهوریت بود. @rozaneebefarda
امام خامنه‌ای و تبیین «سبد عدم رأی»؛ چند راه‌کار عملیاتی اختصاصی||تحلیل بیانات رهبری @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 مقام معظم رهبری در سخنرانی روز ۲۶ خرداد خود به نکته راهبردی-عملیاتی بسیار مهمی اشاره کردند که عبارت بود از :«مشخص کردن سبد عدم رأی در جامعه.» تا کنون فعالیت‌های مثبت میدانی فراوانی از جانب گروه‌های انقلابی برای افزایش مشارکت انجام گرفته است اما ۲۴ ساعت پایانی منتهی به انتخابات و تمام ساعات رأی‌گیری لحظات حساسی را برای انتخابات رقم خواهد زد. در روز انتخابات امکان تبلیغ میدانی برای کاندیدای خاص از حیث قانونی وجود ندارد اما تبلیغ به منظور افزایش مشارکت نه تنها خلاف قانون نیست بلکه توسط ولی امر جامعه نیز توصیه اکید شده است. اما برای تبلیغ مورد نظر چه استراتژی و راه‌بردی باید داشت؟! طبیعتا در این مدت کوتاه فرصت گفت و گوی اقناعی با تمام اقشار جامعه را نداریم پس تمرکز ما به چه سمتی برود تا با صرف کم‌ترین هزینه زمانی بتوانیم مشارکت ملی را افزایش دهیم؟! سخنرانی راهبردی امروز مقام معظم رهبری راه را نشان داد و نظرها باید بر قشر محروم و مستضعف جامعه متمرکز شود. در این زمینه راه‌کارهای عملیاتی زیر ارائه می‌گردد. ١. فعال کردن گروه‌های جهادی حوزوی و دانشجویی گروه‌های جهادی حوزوی و دانشجویی از اعتبار بالایی نزد محرومین و مستضعفین دارند. البته این اعتبار و آبرو هیچ‌گاه نباید برای تبلیغات سیاسی حزبی، جریانی و شخصی خرج شود اما هزینه‌کرد این اعتبار برای افزایش مشارکت که امری ملی و فراجناحی است نه تنها مانعی ندارد بلکه برای تکمیل جهاد مقدس حمایت از مستضعفین ضروری است. گروه‌های جهادی در این زمینه می‌توانند با استفاده از ارتباط غیرمستقیم و تلفنی و حتی حضوری قشر محروم را به مشارکت در تعیین سرنوشت خود دعوت کنند. ٢. فعال‌سازی مراکز خیریه مساجد و محلات مراکز خیریه وابسته به مساجد و مراکز محلی فعال در این زمینه گروه دیگری هستند که می‌توانند با ارتباط با قشر مستضعف جامعه شبهات آنان را بزدایند و آینده محرومین را با مشارکتی فعال بهبود بخشند. در این زمینه فعال کردن روحانیت مساجد و بزرگان هر محل ضروری است. ٣. تمرکززدایی از مراکز پرجمعیت و بالانشین و تمرکز تبلیغاتی بر مناطق محروم تا کنون گروه‌های تبلیغاتی مختلفی در زمینه افزایش مشارکت فعال بوده‌اند. ممکن است این گروه‌ها تا کنون به حضور در مراکز پررفت و آمد یا بالانشین تمایل داشته باشند اما در بیست و چهار ساعت آینده این گروه‌‌ها باید به سمت مناطق محروم و حاشیه‌نشین گسیل داده شوند و برنامه‌های میدانی خود را در پارک‌ها، بوستان‌های عمومی و خیابان‌ها و کوچه‌ها پیاده کنند. ۴. فعال‌سازی کمیته امداد امام خمینی کمیته امداد امام خمینی به عنوان یک نهاد رسمی به هیچ عنوان نباید وارد تبلیغات حزبی یا شخصی شود اما افزایش مشارکت یقینا به بهبود زندگی حمایت‌شوندگان این کمیته محترم خواهد شد. کمیته امداد با استفاده از رسانه‌های مجازی، سامانه پیامکی و حتی تماس تلفنی کارشناسان می‌تواند شبهات و تردیدهای حمایت‌شوندگان را برطرف سازد. @rozaneebefarda
انتخابات۱۴۰۰، آینده، امید به تغییر وضع موجود اختصاصی||تحلیل بیانات رهبری @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 در چهار دهه‌ گذشته جمهوری اسلامی ایران شاهد افت و خیزهای فراوانی در وضعیت اقتصادی، سیاسی و اجتماعی کشور شاهد بودیم. افراد مختلفی با ایده‌ها و اندیشه‌های گوناگون از خاستگاه‌های سیاسی مختلف در مناصب انتخاباتی به ویژه دولت قرار داشته؛ هر کدام شیوه‌ مدیریت و نحوه‌ عملکرد متفاوتی را برای کشور اجرا کرده‌اند که تأثیرات هر یک از این رویکردها در زندگی روزمره افراد قابل لمس است. در چهار دهه شاهد بودیم که همواره یکی از علل مهم در کاهش مشارکت عمومی در انتخابات کم‌کاری دولت‌ها بود و هرباری که مشارکت به نقطه مطلوب خود رسیده باید ریشه آن را در امیدواری مردم نسبت به آینده‌ای مطلوب برای کشور قلمداد کنیم. اما به واقع اصلی مهم‌تر برای ترغیب روحیه‌های خسته برای ترغیب به انتخاب وجود دارد و آن هم خود «امید» است. اگر دقیق‌تر به مسئله نگاه کنیم متوجه می‌شویم که مردم هیچگاه به حفظ وضعیت (حتی اگر مطلوب باشد) و عدم تغییر رأی نمی‌دهند بلکه به امید بهبود وضعیت، تحول مثبت و شرایط بهتر آینده رای می‌دهند. وضع فعلی هم از گرانی و تورم سونامی‌طور گرفته تا اقرار به سرقت آشکار از مردم در بورس و آشفتگی سیاسی و امنیتی و حتی عدم ارتباط چهره به چهره مسئولین با مردم که بیش‌تر شبیه طلاق عاطفی سیاسی میان مردم و دولت است. اما سوالی که پیش می‌آید این است: از کجا معلوم با تغییر دولت، وضعیت کشور بهتر شود و بدتر نشود؟ آنچه که در این سوال مورد پرسش است عملکرد دولت به ویژه شخص رئیس جمهور است. سوال دقیق‌تر این است که چطور امید داشته باشیم که رئیس جمهور بعدی عملکرد بهتری خواهد داشت. می‌توان گفت که به‌جز موارد استثنائی افراد، مدیران و مسئولان که در جایگاه‌های متفاوت از قبل قرار می‌گیرند، تغییری بنیادین در نحوه‌ عملکرد و تفاوت بزرگی در رویکرد مدیریت خود نشان نمی‌دهند و همان عملکرد و رفتار قبلی را به فراخور جایگاه جدیدشان اجرا خواهند کرد و حتی اگر تغییری در ظاهر و رو بنای رفتار فرد رخ دهد همان هم مربوط به صفات نسبتا پایدار در زیربنای رفتار آن فرد خواهد بود. آنچه تردید را از افکار منطقی کنار می زند گذشته‌پژوهی از سیره یک فرد است، قطعا کارایی عنصر کارنامه و شیوه‌های مواجه یک فرد با مسئولیت هایی که داشته از نوع واکنش ها و تاکتیک های مواجه با مسائل مختلف می‌تواند کدهای موثری در فرآیند سناریوهای آینده آن شخص داشته باشد. از همین رو در مدت زمان باقی مانده با استفاده از روش‌هایی که خلاف قوانین انتخاباتی نیز نباشد می‌توانیم به قشر مردد جامعه این را برسانیم که تمام نامزدهای انتخاباتی شبیه هم نیستند و همان‌طور که رجایی و بنی‌صدر کارنامه مشابهی نداشتند رؤسای جمهور امروز و فردای جمهوری اسلامی نیز یک‌سان نخواهند بود. @rozaneebefarda
طرح دعوت حضوری همسایگان به شعبه‌های اخذ رأی در روز رأی گیری @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔸 تا پایان ساعت رأی‌گیری، فرصت برای تبلیغ وجود دارد و لحظه‌ها را باید مغتنم شمرد. بدین منظور پیشنهاد می‌شود که هر یک از دوستداران و دلسوزان انقلاب اسلامی، همسایگان خود را در روز انتخابات به رای دادن ترغیب کنند. آنها می‌توانند متواضعانه و با روی خوش از صمیمیت و آشنایی موجود در میان خود و همسایگانشان به نفع اسلام و انقلاب استفاده کنند. 🔸 آنان را اقناع کنند که مشارکت پایین در انتخابات خطری کاری برای امنیت تمامی ایرانیان خواهد بود زیرا باعث می‌شود دستگاه محاسباتی مادی، خبیثانه و البته ناقص دشمن، به این نتیجه برسد که می‌توانند از طریق ایادی خود، بحران ادامه داری را از ناحیه امنیتی بر ایران تحمیل کنند. 🔸 به آنان توضیح دهند ما حق انتخاب و رأی را که آرزوی بسیاری از ملتهای اطراف ماست، آسان به دست نیاورده‌ایم و نباید این حق و صد البته تکلیف بزرگ را رها کنیم. 🔸 به آنها بفهمانیم که اگر از وضعیت نابسامان موجود ناراضی هستند، چاره آن اتفاقا از همان طریقی است که این وضعیت به وجود آمده؛ یعنی همان صندوق رأی! 🔸 اگر بتوانند آنان را به همراه خود به پای صندوق های رأی ببرند نور علی نور است و به شیاطین انسی و جنی فرصت نخواهد داد که نظر آنان را برگردانند. 🔸 اگر آنان نپذیرفتند با روی گشاده از آنان خداحافظی کنند و بدانند که همین اخلاق زیبا می‌تواند در ساعات بعدی نظر آنان را تغییر دهد باذن و اراده خداوند مقلب القلوب. 🔸 شاید بتوان همین ایده را در مورد خویشاوندان نیز به کار برد. 🔸 جهاد با بذل آبرو، شاید ثوابش از جهاد به اموال و انفس کمتر نباشد و تحمل برخی از تلخ‌کامی‌ها در این راه را با توسل به امام رضا علیه السلام پشت سر بگذاریم. @rozaneebefarda
پیام پیشنهادی برای ارسال به همسایگان جهت دعوت به مشارکت حداکثری @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 هو العزیز سلام و درود بر همسایگان عزیز پیشاپیش از اینکه تصدیع وقت شریف تان را کردم، عذر خواهی می کنم. ولی به عنوان خدمتگذار به جمع چند واحدی در ساختمان مسکونی که بحمد الله همگی در کمال محبت و آرامش در کنار هم زندگی می کنیم، وظیفه خود دانستم مطلبی را از سر دلسوزی و محبت، با همسایگان عزیز در میان گذارم. مطمئنم که شما عزیزان نیز در این نیت خیر با بنده هم داستان هستید. عزیزان همسایه! روزگار سختی، بویژه در چند سال اخیر، بر همه ما گذشته است. امید زیادی به گشایش امور، بویژه وضعیت کسب و کار و نیز بهروزی جوانان مان و شنیدن صدای شادی عقد دختران و پسران مان داشتیم ولی متاسفانه این امید دست یافتنی با بی تدبیری های فاجعه بار از ما دریغ شد. بانیان وضعیت خراب امروز، با وعده های پر طمطراق، یاس و نا امیدی را بر جامعه حاکم کرده مردم را به سوی ناکجا آبادی به نام « من رای نمی دهم » سوق داده است. اینان می دانند که اگر مردم و بخصوص شما همسایه محترم، در انتخابات شرکت کنید، بطور قطع به نامزد مسببان وضع موجود رای نخواهند داد. اینان خوب می دانند که اگر مردم پای صندوق رای بیایند، با قصد جبران خسارت پیش آمده که ممکن است من یا شما هم در آن سهیم بوده ایم، رای خواهند داد. چه زیبا گفت آن خانم شهروند: « ما اقتصادمان را به این روسری باختیم. امروز که باید جبران کنیم، می گوییم ما رای نمی دهیم». آری، بانیان وضع رنج آور امروز از این جبران خسارت به شدت هراسان اند. به همین خاطر، اینان از همسایگان عزیز من می خواهند که یا رای ندهیم و یا اگر می خواهیم رای دهیم به کاندیدایی رای دهیم که وضعیت امروز را استمرار ببخشد. بنابر این، از سر صدق و دوستی، خدمت عزیزان همسایه عرض می کنم که اکنون بواسطه رشد و آگاهی مردم، دوران جمهوریت خواهان کاذب که سی سال رای ملت را با فریب و نیرنگ و پیامک حجاب به سرقت برده اند و از این رهگذر به آلاف و علوف رسیده و بر اریکه قدرت تکیه زده اند، به سر رسیده است. اکنون وقت اعتراض علیه بانیان وضع موجود است. لکن نه با رای ندادن یا با انتخاب کاندیدای مورد حمایت آنان بلکه اعتراض ما به نا بسامانی های پیش آمده با انتخاب کاندیدای اصلحی که جدیت عزمش را بر تغییر این وضعیت ثابت کرده است، محقق می گردد. آری، راه عبور از این بحران در انتخاب خوب است و نه در رای ندادن یا انتخاب بد. خدایا! این بنده ناچیزت را که به انگیزه فزونی نعمت ها و گشودن درهای رحمت و نیز بخاطر ابراز دوستی با همسایگانش، چنین درخواستی را از آنان داشته است، شرمنده نساز. امیدوارم منتخب مردم کسی باشد که خاطره بی وفایی ها و بدعهدی های دولتمردان گذشته را از ذهن مردم پاک کند و شادی و نشاط را به زندگی مردم باز گرداند تا شاهد بی اعتباری گفته ها و تقاضای مشفقانه خود از همسایگان عزیز نشوم. انشاء الله مجدداً از اینکه تصدیع وقت شریف همسایگان عزیز شدم، عذر خواهی می کنم و برای همگی آرزوی سلامتی و بهروزی دارم. خدمتگذار همسایگان عزیز @rozaneebefarda
تصویری از شناسنامه مرحوم استاد سیدهادی خسروشاهی و شرکت در انتخابات اسفند ۹۸ در آخرین روزهای حیات پرونده ویژه /۱۵ @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 مرحوم سیدهادی خسروشاهی تاریخ‌نگار و سندپژوه مشهور معاصر، همواره در انتخابات مشارکت داشت. ایشان حتی در آخرین روزهای حیات خود و با وجود کسالت شدید، در انتخابات مجلس شورای اسلامی (دوم اسفند 1398) شرکت کرد. 🔘مرحوم خسروشاهی که به دیدگاه فراجناحی در سیاست شناخته می‌شد، در بخشی از یادداشت کوتاه خود با عنوان (دعوای ما برای کیست) چنین نوشته است: آرزو کردم ای كاش روحیه عفو و اغماض و برادری و همدلی از نو بر جامعه ما حكومت كند. و دعواها و هواهای نفسانی، تحت عناوین موهوم، «برای اسلام»، «برای خدا!» و در راه «دفاع از ارزش‌ها» و برای «انقلاب» بر ما حاكم نشود و با عنایت حق تعالی، از این دعواها و عناوین تفرقه‌انگیز: چپ و راست، اصولگرا و محافظه‌كار! اصلاح‌طلب و لیبرال! و امثال اینها، دست برداریم و به برادری و صدق، صفا و مهرورزی واقعی اوائل انقلاب برگردیم!... @rozaneebefarda