مواجهه با مطالبات مردمی؛ از جریان غربگرا تا جریان انقلابی
#مطالبات_مردمی عامل سازنده در گفتمان سازی و کارآمدی دولت است. اما بی اعتنایی دولت های پیشین موجب انباشت و مصادره و تفسیر خواست مردم به #اعتراضات ضد حکومتی شده بود. اکنون دولت مردمی پتانسیل #مطالبات_مدنی را فراهم ساخته است و جهت ابزار فشار جبهه معارض را به سمت خودش تغییر داده است.
https://t.co/Y6rZP12idl
@rozaneebefarda
روزنه
مواجهه با مطالبات مردمی؛ از جریان غربگرا تا جریان انقلابی #مطالبات_مردمی عامل سازنده در گفتمان
بازتاب دیدگاههای مخاطبان روزنه/۱
🔹ابوالقاسم کریمی:
حیف که هیچ گروه مردم نهاد یا جریان انقلابی و.... از دولت تشکر نمیکنه.
نه در مدیریت حملیه سایبری به کارت سوخت در مدیریت اعتراض مردم اصفهان.
ظاهر زبان تقدیر و تشکر و حمایت که موثر در دلگرم شدن دولت است الکن است.
هر کدوم از این اتفاقات در دولت قبل بود بعید نبود یک بحران ملی بشه.
ولی زبان نقد و تذکر همیشه وپای کار و آماده است.
@rozaneebefarda
#منتشر_شد
سكولاريسم پنهان
بررسی انتقادی انديشههای #داودفیرحی
به کوشش گروه تاریخ اندیشه معاصر مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) منتشر شد
👤با نوشتارها و گفتارهایی از حجج اسلام و آقایان:
سید محمدمهدی میرباقری، حمید پارسانیا، عبدالحسین خسروپناه، موسی نجفی، محمدجواد نوروزی، داود مهدوی زادگان، مهدی امیدی، ذبیحالله نعیمیان، ابوذر مظاهری، محمدعلی لیالی، علی احمدیخواه و علیرضا جوادزاده
🔶 دکتر داود فيرحی، انديشمند متواضع، در کنار پذيرش «نسبیگرایی» و گرايش به «ليبراليسم»، رويکرد «تحميل نظريه بر نص» و بهصورت خاص، تفسير گزارهها و تراث شيعی بر اساس نظریه بروندينی را اتخاذ کرده بود.
🔶 طبعاً با گرايش و رويکرد مزبور، بسياری از احکام سياسی اسلام که با ليبراليسم در تضادند، کنار گذاشته يا به حاشيه رانده میشوند؛ و اين امر، معنایی جز سکولاريسم نمیتواند داشته باشد.
🔶 با اينحال، از ويژگیهای دکتر فيرحی، تلاش برای طرح مباحث علمی بدون ايجاد حساسيت منفی و تنشآفرينی بود، و ازهمينرو، سعی وافر داشت تا عباراتی را به کار نبرد که دلالتِ صريح بر سکولار بودن وی داشته باشد. بر اين اساس، میتوان سکولاريسم موجود در آثار دکتر فيرحی را «سکولاريسم پنهان» دانست.
@rozaneebefarda
روزنه
توضیحات جناب آقای #علیدوست پیرامون شرکت در جلسه رونمایی از کتابِ یک #مقرر_هتاک!
#اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔹 اشاره
بعد از شرکت اساتید محترم آقایان #علیدوست و #قائینی در جلسه رونمایی از تقریرات بحث "دشنام و بهتان" که از قضا به قلم #طلبههتاک_به_ساحت_بزرگان تحریر شده بود، انتقاداتی به حضور این حضرات در جلسه و تالی فاسدهای آن(از جمله ترویج و تطهیر این طلبه تندرو و بدزبان) و احتمال القای بیتوجهی نسبت به اهانت به بزرگان، مطرح شده بود و ضمن آن از آقایان اساتید خواسته شد به نحوی مسئله را تدارک فرمایند.
👇
https://eitaa.com/rozaneebefarda/10103
🔹بعد از مدتی صوتی یکی از نزدیکان جناب آقای علیدوست(حاوی توضیحاتی پیرامون علل و کیفیت شرکت ایشان در جلسه کذایی) منتشر گردید:
https://eitaa.com/bahaneee/1829
🔹در واکنش به صوت توضیحات منقول از آن استاد محترم، ضمن تقدیر از این مقدار توضيحات، مجددا انتقاداتی توسط برخی حوزویان دغدغهمند مطرح شد و اینبار سوالات طلبگی و ابهامات جدیتر و جدیدتری در آن طرح گردید؛
https://eitaa.com/bahaneee/1830
🔹اکنون متن کامل توضیحات شخص آقای علیدوست پیرامون کم و کیف شرکت ایشان در آن جلسه، تقدیم خوانندگان ارجمند میگردد.
🔹از بذل توجه همه عزیزان که در روزهای اخیر نسبت به هتک حرمت بزرگان حوزه از جمله آیتالله محمد یزدی و علامه مصباح یزدی واکنش نشان داده، بر عدم تناسب موضوع تقریرات با سابقه سیاهِ نویسنده آن تأکید ورزیدند، کمال تشکر را داریم.
فارغ از برخی تعارضات در دو فقره توضیحات مطروحه و گلایه از عدم اعتراض ایشان نسبت به اهانت آن مقرر هتاک به برخی بزرگان، روحیه پاسخگویی جناب آقای علیدوست، قابل سپاسگزاری ویژه است.
🔹متن کامل توضیحات جناب استاد ابوالقاسم علیدوست(که در حاشیه همایش بزرگداشت مرحوم آقای #عمیدزنجانی مطرح گردیده) به قرار ذیل است:
بسم الله الرحمن الرحیم
➖راجع به جلسه روز سه شنبه که حضرتعالی سؤال کردید و برخی از دیگر دوستان نیز در این زمینه سؤال داشتند، عرض می کنم که: مدتی قبل از موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) با من تماسی گرفته شد که ما قصد داریم راجع به «سب و بهتان» نشستی داشته باشیم.
➖عنوان نشست را پرسیدم، گفتند: «تبیین مکتب امام خمینی(ره)»؛ که اگر دقت کرده باشید این عنوان عین فرمایش مقام معظم رهبری است.
علت اینکه سب و بهتان را برای این جلسه انتخاب کرده بودند، به خاطر آن شیطنت شبکه بی بی سی فارسی بود که دی ماه 97، مستندی را ساختند و منتشر کردند با عنوان «بهتان برای حفظ نظام». که در آن بحثی را که ربطی به نظام و بعد انقلاب نداشت، را گرفته و منتشر کرده بودند و در ذهن خیلی از مخاطبان هم جا افتاده بود!
گفتند می خواهیم این موضوع را بررسی کنیم. من به ایشان گفتم که اشکال ندارد، من جلسه را میآیم، اما در خصوص موضوع، بنده کمتر صحبت می کنم و صحبت کلانی خواهم داشت. آنها هم استقبال کردند.
➖پس عنوان جلسه بود: «تبیین مکتب امام خمینی» و ذیل آن بحث «سب و بهتان» موضوع بحث بود.
ما جلسه سه شنبه را رفتیم و مطابق معمول من صحبت کردم، و اشاره کردم به «رابطه شریعت با سیئات اخلاقی» از جمله «سب و بهتان».
نتیجه ای هم که گرفتم این بود که فقه و یک فقیه نمیتواند بهتان (به معنای تهمت) را اجازه دهد. اینکه کسی در جایی یک اشاره ای به این مطلب بکند، این نمی تواند رویه در فقه شود.
➖البته گفته شده بود که رونمایی از کتاب هم شاید بشود. یعنی کتاب بررسی فقهی سب و بهتان از آقای حسن آقای خمینی، که تقریرات بحث ایشان بود.
در جلسه عنوان همین بود. و لذا کلمه ای هم از این کتاب توسط بنده گفته نشد. البته یک نقدی بر کتاب توسط حضرت آقای قائنی مطرح شد. اما به جز این، هیچ کلمه ای راجع به بحث کتاب و بحث مقرر و بحث صاحب تقریر و ... مطرح نشد.
➖اینکه بعضی ها گفتند مثلا مقرر کتاب در جاهایی مسائلی داشته، بنده نه آن شخص را می شناسم و نه از توهینش خبر داشتم و نه خواستم رویه غلط توهین به بزرگان را تأیید کنم، و نه خواستم شخص را تایید کنیم، اصلا صحبت نبوده، و شما می دانید که من به هیچ، به هیچ وجه، معتقد نیستم که ما کسی را به خاطر عملکردش، خود شخص را مورد تعرض قرار دهیم. از هر کس باشد، مخصوصاً اگر از یک طلبه محصلی باشد نسبت به یک عالم حوزوی. این را ما تایید نمی کنیم.
➖من تشکر میکنم از شما که از ما سؤال کردید. اینکه و حرکت من این جور تلقی بشود که من با حضورم در این جلسه دارم این تفکر (توهین به بزرگان) را تایید می کنم! خیر، بنده این رویه را قول ندارم. شما خوب می دانید که بنده از جمله کسانی هستم که بیشترین حساسیت را نسبت به حفظ ساحت علما و بزرگان دارم.
➖ پس اصل قضیه و شرکت بنده در آن جلسه از باب «احترام به امام خمینی(ره)» بوده و موضوع جلسه «تبیین مکتب ایشان و بررسی سب و بهتان» و نه چیز دیگر.
@rozaneebefarda
روزنه
توضیحات جناب آقای #علیدوست پیرامون شرکت در جلسه رونمایی از کتابِ یک #مقرر_هتاک! #اختصاصی @rozaneeb
بازتاب دیدگاههای مخاطبان روزنه/۱
🔹قوجالی:
سلام و ادب
عرض مختصری بر رفع ابهام استاد علیدوست از جلسه کذایی که شرکت کرده بودند:
حضرت استاد علیدوست عزیز تا کی ما طلاب شاهد اشتباهات بزرگانمان باشیم و بعد با یک خبر نداشتم و بی اطلاع بودم و فقط برای احترام امام رفتم و... قضیه راماست مالی کنیم.
چرا خبر نداشتید به آیت الله یزدی توهین و هتاکی شد؟!
چرا بی خبر بودید به آیت الله مصباح جسارت شد
وچرا ودهها چرای دیگر...
مگر شما که استاد و نور چشم ما هستید کجا زندگی میکنید که از این مسائل بی اطلاعید!!!
مگر چنین نیست که العالــم بزمــــــانه لا یهجم علیه اللوابس.
مشکل ما همین بی اطلاعی شما از اطرافتان است!!
شما فقه و عرف تقریر فرمودید لطفا کمی در رعایت عرفیات اساتید تراز انقلاب دقت نمایید تا از این سو استفاده ها صورت نگیرد و مصادره بر علیه نشوید.
شاگرد کوچک کوچک تان
🔶حاشیه روزنه
به جهت مراعات امانت، عین پیامها منتشر میشود و انتشار آن لزوما به معنای ادبیات و محتوای دیدگاههای مخاطبان ارجمند نیست.
@rozaneebefarda
مرثیهسرایی #مهدینصیری برای #اردشیر_زاهدی به نام سیره نبوی!
مهدی نصیری طلبه نیمه سوادی بود که به برکت انقلاب اسلامی و استقرار جمهوری اسلامی، بدون تخصص ویژه در علوم دینی و بدون هیچ تخصص ویژه در عرصه ژورنالیسم، توانست نام و نشانی در میان اهالی فرهنگ و قلم برای خود دست و پا کند!
او البته در دهه شصت و هفتاد، بیشتر با #تهاجم و #هیاهو علیه افراد و کسانی که بر اساس پندارِ او، مخالف نظام بودند، به #شهرت رسیده بود!
چه هنگامی که در کیهان بود و چه زمانی که صبح را منتشر میکرد!
البته این رویه منحصر به نصیری نبود؛ آخوندهای نیمهسوادِ موسوم به جناح چپ، نوعا همین سرنوشت را داشتند؛ از محمد خاتمی و هادی خامنهای تا خوئینیها و کروبی و دیگر دوستان و آشنایان!
اینا اغلب از نظر دانش دینی و سوابق حوزوی، فاقد فضل و سواد بودند، در دانشگاه هم که اساسا کسی اعتنایی به آنها نمیکرد چون تقریبا هیچ حرفی برای گفتن نداشتند.
این بود که در عرصه سیاسی نوعا با هیاهو و فریاد و هوچیگری وارد میشدند و با ژستهای مختلف تلاش میکردند سری میان سرها دربیاورند!
ایضا همین خلا فکری بود که آنان را از #کیهان به #کیان کشاند و از دهه شصتِ داغ به دهه هشتادِ سرد و سیاه رسیدند!
این جماعت امثال مطهری و بهشتی و مهدوی کنی و... را انقلابی نمیدانستند و بر آنان خرده میگرفتند و خود را انقلابیتر از اینان میپنداشتند و بعضا #اسلامآمریکایی را بر سران حزب جمهوری اسلامی تطبیق میکردند!
حالا خودشان شدهاند جاده صافکن و سینهچاک آمریکا!
آن زمان بیمبنا و سطحی بودند؛حالا هم بیمبنا و سطحیاند!
از اینان باید ترسید!
@rozaneebefarda
توصیف حکیمانه جلال آل احمد از جماعت غربزده هرهریمسلک!
#مهدینصیری
@rozaneebefarda
نصیری چرا چپ کرد؟!
نصیری به روایت نصیری...
مهدی نصیری در مجموعه یادداشتهای خود(۴شماره تا کنون) به سرگذشت دگردیسی سیاسی و فکری خود اشاراتی دارد که قابل تأمل و عبرتآموز است!
🔹چند نکته در مورد یادداشت شماره ۴:
۱. برخی مدعاهای او تهافت دارد؛ او در ابتدای یادداشت میگوید: "انتشار صبح تا سال ۷۹ ادامه یافت"
بعدتر مینویسد: "صبح را در سال ۷۸ تعطیل کردم"
وقتی در چنین مسئله مهمی پیرامون کارنامه مطبوعاتی خودش اینچنین متعارض مینویسد، نمیتوان در مسائل مهمتر که طبعا اطلاعش از آنها کمتر است، دقیق و درست قلم بزند!
۲. نوشته است بعد از ملاقات با رهبری و گزارش فساد وزارت نیروی زنگنه به ایشان؛ "به دلیل عدم هرگونه برخورد با این زوایای بازشده فساد، اولین شوک جدی نسبت به ضعف حکمرانی در جمهوری اسلامی" را تجربه کرده است!
این بنده خدا توهم میکرده به صرف یک گزارش مطبوعاتی که خود میگوید در آن سندی بر نقش وزیر هم در آن نبوده، میبایست برخورد آهنین صورت میگرفته تا او دچار "شوک جدی" نشود!
حتما اگر آن زمان برپایه گزارشات نصیری برخوردی صورت میگرفت، خود او همین را بهانه "شوک جدی" در دهه ۹۰ معرفی میکرد و طلبکار نظام میشد که چرا بر پایه ادعاهای یک ژورنالیستِ میانمایه، برخورد صورت گرفته است.
از قضای روزگار همین نشانهای است بر درایت در حکمرانی که برخورد با فساد با لحاظ پیچیدگیهای آن صورت پذیرد!
میفرمایید کدام پیچیدگیها، عرض میشود؛
متن کامل یادداشت را اینجا بخوانید👇
https://eitaa.com/rozaneebefarda/10131
@rozaneebefarda
نصیری چرا چپ کرد؟!
نصیری به روایت نصیری...
اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔹آقای مهدی نصیری در مجموعه یادداشتهایی به سرگذشت دگردیسی سیاسی/فکری خود اشاراتی دارد که قابل تأمل و عبرتآموز است!
🔹چند نکته در مورد یادداشت شماره ۴:
۱. برخی مدعاهای او تهافت دارد؛ او در ابتدای یادداشت میگوید: "انتشار صبح تا سال ۷۹ ادامه یافت"
بعدتر مینویسد: "صبح را در سال ۷۸ تعطیل کردم"
وقتی در چنین مسئله مهمی پیرامون کارنامه مطبوعاتی خودش اینچنین متعارض مینویسد، نمیتوان در مسائل مهمتر که طبعا اطلاعش از آنها کمتر است، دقیق و درست قلم بزند!
۲. نوشته است بعد از ملاقات با رهبری و گزارش فساد وزارت نیروی زنگنه به ایشان؛ "به دلیل عدم هرگونه برخورد با این زوایای بازشده فساد، اولین شوک جدی نسبت به ضعف حکمرانی در جمهوری اسلامی" را تجربه کرده است!
این بنده خدا توهم میکرده به صرف یک گزارش مطبوعاتی که خود میگوید در آن سندی بر نقش وزیر هم در آن نبوده، میبایست برخورد آهنین صورت میگرفته تا او دچار "شوک جدی" نشود!
حتما اگر آن زمان برپایه گزارشات نصیری برخوردی صورت میگرفت، خود او همین را بهانه "شوک جدی" جدید معرفی میکرد و طلبکار نظام میشد که چرا بر پایه ادعاهای ژورنالیستی، برخورد صورت گرفته است.
از قضای روزگار همین نشانهای است بر درایت در حکمرانی که برخورد با فساد با لحاظ پیچیدگیهای آن صورت پذیرد!
میفرمایید کدام پیچیدگیها، عرض میشود؛
همین آقای زنگنه با همان سابقه مشعشع مگر بالانشین یکی از پرپولترین و مهمترین وزارتخانههای کشور در دوران حکمرانی دولت روحانی نبود؟!
مگر نصیری از ستایشگران دولت روحانی و رويکرد حکمرانی او نبود؟ او مگر هماکنون مدافع امثال آقای هاشمی نیست؟ مگر مفاسد قوه مجریه را میتوان از مبانی و کارنامه هاشمی جدا تصور کرد؟
این همان پیچیدگیهای برخورد با فساد است؛ کسانی که به گوشهای از دستگاه حکمرانی(ولو به درست) نقدی دارند، گاه خودشان در جایگاه حامیان دوآتشه مدیرانِ بالادستیِ همان دستگاه فسادخیز قرار دارند و در واقع دچار تناقض رفتاریاند!
۳. نصیری که اکنون در نقش تطهیر کننده و مدافع اردشیر زاهدی جلوه کرده و به خاطر عدم ورود یک کودتاچی درباری به ایران، نظام اسلامی را بدهکار و متهم جلوه میدهد، خودش با خودش درگیر است!
اینگونه مواضع سطحی و سستِ او نشان میدهد مبنایی برای مطالبهگری ندارد و با همین نگاه اگر کارنامهاش را بررسی کنیم، بعید نیست از این مواضع سطحی و سست نمونههای بیشتری بیابیم!
حالا نظام اسلامی و خصوصا رهبری، بخاطر آنکه برداشتها و رهیافتهای چنین فردی در مورد فساد را مبنای برخورد قرار نداده، شایسته نقد است یا شایسته تقدیر؟
حتما همه یافتههای وی در عرصه فسادستیزی، غلط نبوده و نیست؛ چه اینکه خدمات و نقاط مثبت کارنامه نصیری در مقابله با مفاسد فکری و سیاسی نیز نباید نادیده گرفته شود؛ اما اینکه یک ژورنالیست توقع داشته باشد ولی فقیه تابع نظر او باشد و اگر نظرش منشأ اثر کوتاهمدت نشد، دچار شوک میشود، خب بیش از آنکه نشانه ضعف حکمرانی باشد، نشانه #ضعفنفس خود اوست!
حتی اگر تمام مستندات او درست هم که بوده باشد، ملاحظه پیچیدگیهای مقابله با فساد و اقتضائات حکمرانی، در قضاوت نهاییمان، شرط عقل است!
۴.گفته در سال۸۰ به عنوان معاون سیاسی شورای سیاستگذاری ائمه جمعه دعوت به کار شده است.
پرسش این است آیا این انتخاب بر اساس صلاحیتها و توانمندیها و در فرایندی طبیعی شکل گرفته یا نقش عنصر سمنانی بودن را نیز باید دخیل دانست؟ اگر دخیل نبوده و بر اساس شایستهسالاری به آن پست مهم رسیده، یعنی در آن دوران فردی بالاتر از حد و حدود او یافت نشده است!(ریاست وقت شورا خرداد ۷۹ مسئولیت را تحویل گرفته و ۸۰ نصیری در سمت مهم معاونت سیاسی قرار گرفته است!)
همین سؤال در مورد فعالیت در دفتر نمایندگی رهبری در دوبی هم مطرح است!
و صد البته این سنخ پرسشها برآمده از اقتضائات مواجهه جدلی با امثال نصیری است و در این یادداشت در صدد ارزیابی کارنامه ریاست وقت شورای سیاستگذاری نیستیم. چنانکه قصد تعریض به کارنامه نماینده رهبری در دوبی(که از افراد پاکدست و خوش طینت و خدوم است) نیز اصلا مطرح نیست. اما نصیریِ همیشه پرهیاهو و همیشه طلبکار خوب است پاسخ دهد بر چه اساسی انتخاب شده و در مدت حضور در این مناصب چه کارنامهای دارد؟!
این مسئله نشانگر نقش امثال نصیری در ایجاد فضای غیررقابتی در برخی لایههای میانی عرصه سیاسی است و مشخص میکند این عناصر، خود باید در جای متهم بنشینند و نه شاکی!
۵.امثال مهدی نصیری در گام اول و چهل ساله نخست جمهوری اسلامی کم نبوده اند؛ بازخوانی سرگذشت آنان بسیار ضروری و مایه عبرت است!
به راستی؛ ژورنالیستهای پرشوری چون نوریزاد، طبرزدی، خزعلی، تاجزاده، فاتح، مهاجری و دیگران، چرا چپ کردند؟
آیا مسیر نصیری به همان سمت کج شده؟!
@rozaneebefarda
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🔰حضرت آیتالله خامنهای در پیامی با تبریک هفته بسیج، «همت بلند، خردمندی، درستاندیشی و توکل به خدا» را ابزارهای تجربهشده برای غلبه بر مشکلات کشور دانستند.
✍️ متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:
بسم الله الرّحمن الرّحیم
هفتهی بسیج بر همگان مبارک باد، بویژه بر رویشهای تازه و با طراوت بسیجی که همچنان مانند نسل پیش از خود، فرزندان محبوبِ امام راحل عظیمالشأنند.
عزیزان!
قدرشناس جایگاه خود باشید و بدانید که با همّت بلند، و در پرتو خردمندی و درستاندیشی، و با اعتماد و توکّل به خداوند دانا و توانا، میتوانید در همهی مسائل عمومی کشور و ملت، اثربخش و مشکلگشا باشید. این تجربهی چند دههی ملت ایران است.
و السلام علیکم و رحمةالله
سیّدعلی خامنهای
۳ آذر
بیانیه آیتالله سیفی مازندرانی در واکنش به موضع رسمی #انگلیس مبنی بر تروریستی خواندن #مقاومتفلسطین
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
بسم الله قاصم الجبارین
مقاومت فلسطین در مقابل تجاوز آشکار رژیم صهیونیستی ، بخشی جدایی ناپذیر از انقلاب اسلامی ایران است.
انگلیس خائن جنایتکار این پیر استعمار که رسما امروز مقاومت فلسطین را نهاد تروریستی اعلام کرده است ، در حقیقت اعلان جنگ علیه انقلاب مقدس اسلامی ایران کرده است.
سران این رژیم جنایتکار و نیز شیطان بزرگ آمریکای متجاوز همانند رژیم صهیونیستی چنگالهای خونبار بیرون آمده از یک آستین می باشند.
ادامه و اطاله ی مذاکره با این سران طاغوتی و رهبران استکبار جهانی و ائمه کفر در وین یا در هر جای دیگر دنیا به هر عنوانی که باشد بر خلاف مصالح لا یتغیر نظام مقدس جمهوری اسلامی می باشد .
علی اکبر سیفی مازندرانی
حوزه علمیه قم _۱۴۰۰/۰۹/۰۳
@rozaneebefarda
#مهدینصیری و بازنشر مطالب ژورنالیست تندرو فعال #فتنه۸۸
ابوالفضل فاتح مؤسس ایسنا و ایدهپردازِ خبرآنلاین و مرد پشت پرده #شفقنا از بدو تأسیس تا کنون است!
بازکاوی روابط فکری و سیاسی #ژورنالیستهایزاویهدار، نکات جالبی را به دست میدهد....
عناصر رادیکال فعال فتنه، که کشور را به لبه پرتگاه بردند و دولت ناکارآمد سازشکارشان عامل وضع بغرنج فعلی است، با کمال وقاحت در قامت فرشته نجات ظاهر شدهاند و ژستِ ناجی و منجی و پدر روحانی به خود گرفتهاند!
@rozaneebefarda
مهدی نصیری و بازنشر فحشنامههای سیاسی مهاجری!
واقعا تأسفبار است که جماعت تا برای تخریب مخالفان سیاسیشان و اثبات مدعاهای سستشان، آنچنان دستشان خالی ست که تنها مستنداتشان شده است تمسک به واکنشهای بیمبنای همدیگر!
آقا مهدی نصیری که مثلا فیالحال خیلی نخبهدوست جلوه کرده است بفرماید این دوست نخبهاش محمد مهاجری از چه رو #اخراج شده است؟!
آیا میداند و بازهم به او استناد میکند؟
یا نمیداند و به او استناد میکند؟
@rozaneebefarda
مهدی نصیری و تمسک به #تاجزاده!
#بدونشرح!
🔶حاشیه روزنه
در یادداشت پیشین با عنوان "نصیری چرا چپ کرد" به همداستانی و سرگذشت مشترک برخی ژورنالیستهای پرهیاهوی چپکرده اشاره شده بود که از قضای روزگار جناب نصیری همین امروز با ارجاع خود به مواضع رادیکال و بیپایه سه تن از آن عناصر نام برده شده، بر تحلیل مورد نظر صحه گذاشته!
یادداشت را اینجا بخوانید:
👇
https://eitaa.com/rozaneebefarda/10131
@rozaneebefarda
گزارشي انتقادي درباره انديشه دکتر فيرحي، و پاسخ به دفاعيات برخي حوزيان.pdf
586K
پاسخ به برخي ايرادات پیرامون «سکولاريسم پنهان»
#اختصاصیروزنه
پس از انتشار کتاب «سکولاريسم پنهان: بررسي انتقادي انديشههاي دکتر داود فيرحي»، برخي دوستان و همفکران فيرحي به نقد کتاب پرداخته، چنين نوشتند:
«جمعي از ناآشنايان به اسلام و انديشه سياسي، دکتر فيرحي عزيز را متهم به سکولاريسم پنهان کردهاند. من نميفهمم کسي که فقه سياسي را معتبر ميداند، چگونه سکولار (به تعبير ايشان) است!»
در مباحث کتاب، از جمله مقدمه و بويژه مقاله پاياني، پاسخ اين ايراد آمده است.
به پیوست به برخی اشکالات پیرامون کتاب #سکولاريسمپنهان، به تفصیل پاسخ داده شده است.
🔘 روزنه؛ دریچهای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
انتشار کتاب «سکولاريسم پنهان» و پاسخ به برخي ايرادات
#اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
پس از انتشار کتاب «سکولاريسم پنهان: بررسي انتقادي انديشههاي دکتر داود فيرحي»، برخي دوستان و همفکران دکتر فيرحي به نقد کتاب پرداخته، چنين نوشتند:
«جمعي از ناآشنايان به اسلام و انديشه سياسي، دکتر فيرحي عزيز را متهم به سکولاريسم پنهان کردهاند. من نميفهمم کسي که فقه سياسي را معتبر ميداند، چگونه سکولار (به تعبير ايشان) است!»
در مباحث کتاب، از جمله مقدمه و بويژه مقاله پاياني، پاسخ اين ايراد آمده است. در ذيل، بخشي از مطالب مقدمه ذکر ميشود:
«... دکتر فيرحي در تلاشي ظاهراً دغدغهمندانه نسبتبه اسلام، بهدنبال سازگار کردن گزارههاي اسلامي ـ شيعي با عناصر مدرن، بهويژه اصل آزادي بود؛ اما تفسير رسمي و رايج از گزارههاي اسلامي که تفاوتها و تضادهايي با مؤلفههاي مدرن، از جمله اصل آزادي داشت، مانعي مهم در مقابل رويکرد او بود. بر اين اساس بايد اين مانع برداشته ميشد. راهکار فيرحي، پذيرش نظرية «تقدم اراده بر علم» بود که نسبيتگرايي معرفتي از لوازم آن است. او با اخذ اين نظريه از انديشمندان غربي، بهويژه ميشل فوکو، و تلاش براي نسبت دادن آن به معدودي از انديشمندان اسلامي، آن را مبناي اصلي خود قرار داد.
فيرحي، که به آزادي مدرن (Freedom / Liberty) باور داشت و طالب آن بود تا «آزادي» در «مركز معنا»ي كاوشها در باب سياست قرار گيرد تا نظريه و سپس نظام سياسي ـ اجتماعي «آزادمنش، فردگرا و مردمسالار»ی شکل گيرد و «اقتدارگرايي» به حاشيه رانده شود، اينک با اتخاذ مبناي «تقدم اراده بر علم» ميتوانست بگويد: همانگونهکه قدرت و ارادة منبعث از وضعيت مسلمانان در قرون اوليه موجب شکلگيري تفسير «اقتدارگرايانه» و ضد آزادي از تعاليم ديني شد، وضعيتِ جهانِ اسلام در عصر حاضر اقتضا ميکند تا تفسير «آزاديمحور» و ضداقتدارگرايي از نصوص اسلامي ارائه گردد.
طبعاً با اين رويکرد ـ که «تحميل نظريه بر نص» در آن صراحت دارد و فيرحي خود با تعبير «تقدم نظريه بر نص» از آن ياد کرده بود ـ بايد روشها و راهکارهايي چون «گزينش برخي تعاليم و ناديده گرفتن برخي ديگر»، «برجستهسازي بخشي از گزارهها و بهحاشيهراني بخشي ديگر» و «توسل به متشابهات و متشابه نمودن محکمات» مورد توجه قرار گيرد. دکتر فيرحي نيز در پروژة فکري خويش از چنين راهکارهايي استفاده کرده است: گزارههايي از تعاليم اسلام و آثار و انديشههايي از متفکران و فقهاي شيعه را که بهنوعي در آنها سخن از حقوق و آزادي مردم به ميان آمده است يا اين ظرفيت را از نظر وي دارد، گزينش و برجسته کرده و در مواردي تفسيرهاي غيرعقلايي ارائه نموده است؛ و متقابلاً موارد فراوان ديگر با مضمون لزوم اطاعت از قوانين و حاکمان الهي و نداشتن اختيار در حوزة تشريع و انتخاب حاکمان را ناديده گرفته يا بهصورت حاشيهاي طرح کرده و بعضاً برداشتهاي ناصواب از آنها ارائه نموده است.
روشن است که با اين رويکرد، بسياري از احکام سياسي اسلام که در تضاد با ليبراليسم هستند، مانند لزوم پذيرش و اطاعت از حاکمان الهي، جهاد، اجراي حدود، امربهمعروف و نهيازمنکر، جلوگيري از فعاليت و ترويج فرقهها و کتب ضالّه و...، کنار گذاشته يا به حاشيه رانده میشوند و بهصورت کمرنگ تحقق مييابند؛ و اين امر، معنايي جز سکولاريسم نميتواند داشته باشد. بر اين اساس، براي انتساب يک فرد به سکولاريسم، لازم نيست خود فرد بدان تصريح کند يا به انکار گزارههاي سياسي اسلام بپردازد؛ بلکه اين انتساب، حتي با پرداختن به فقه سياسي نيز ميتواند سازگار باشد.
بااينحال، از ويژگيهاي شخصيتي و علمي دکتر فيرحي در کنار استعداد و نبوغ بالا، تلاش براي طرح مباحث علمي بدون ايجاد حساسيت منفي و تنشآفريني بود؛ ازهمينرو، با توجه به اينکه انتساب به سکولاريسم ميتوانست تأثير منفي بر وي و انديشههايش بگذارد، او سعي وافر داشت تا عبارات و جملاتي را به کار نبرد که دلالتِ صريح و مستقيم بر سکولار بودن وي داشته باشد. با توجه به آنچه ذکر شد، ميتوان سکولاريسم موجود در آثار دکتر فيرحي را «سکولاريسم پنهان» دانست».
براي آگاهي تفصيلي و انتقادي از ديدگاههاي محوري دکتر فيرحي، و پاسخ به دفاعيات برخي حوزويان از ايشان، متن مقاله پاياني کتاب «سکولاريسم پنهان» تقديم ميشود:
👇
https://eitaa.com/rozaneebefarda/10137
🔘 روزنه؛ دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
زنگنه تغییر کرد یا نصیری؟!
محمد ایمانی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔹از او می پرسند چرا با نظام زاویه گرفتی، می گوید چون در نشریه خودم (صبح) درباره تخلفات آقایان زنگنه و غرضی (وزیران نیرو، و پست و تلگراف و تلفن در دولت مرحوم هاشمی رفسنجانی) افشاگری کردم،اما با وجود تبرئه من از شکایات آنان، با تخلفات آنها برخورد نشد.
♦️از جمله تخلفات بیژن زنگنه را "بخشیدن دو ماشین حفاری برای انتقال آب، به قیمت 150 هزار تومان به پیمانکار خصوصی" می داند در حالی که "قیمت واقعی آن روز دو دستگاه 8 میلیارد تومان بود". می نویسد "به عنوان یک فرد آرمانخواه و انقلابی و حساس به قانون شکنی و فساد مالی، در قبال این بی تفاوتی سیستماتیک دچار شوک شدم و این در واقع آب سردی بود که آن روز بر سر من ریخته شد".
🔹بیایید بی هیچ رسیدگی و محکمه ای، ادعای آقای مهدی نصیری را با تمام جزئیاتش درست بدانیم. باید از ایشان پرسید: دقیقا چه دگردیسی یی پدید آمده که امروز به عنوان پیاده نظام، در اردوگاه زنگنه و ائتلاف سیاسی- اقتصادی متبوع وی ایستاده اید؟!
♦️آیا آقای زنگنه و حزب کارگزاران و دیگر اعضای ائتلاف مدعی اصلاح طلبی، توبه کرده و حساب پس داده اند، یا شما دچار چنان ارتجاعی شده اید که با همان ها هم اردوگاه شده اید؟
🔹در کارنامه مدیریتی آقای زنگنه، خسارت های چند ده میلیارد دلاری قرارداد های کرسنت، استات اویل و توتال دیده می شود. با این همه وقتی آقای روحانی، زنگنه را به عنوان وزیر به مجلس نهم (به ریاست آقای لاریجانی) معرفی کرد و با اعتراض نمایندگانی مثل آقایان زاکانی و نادران و... مواجه شد، آقای نصیری ساکت بود. چرا؟!
♦️نه فقط ساکت بود، بلکه حتی بدتر، روحانی را ضمن یادداشتی در خبر آن لاین، "خیر الموجودین" توصیف کرد! و حتی یک بار هم سوال نکرد که اگر زنگنه مسئه دار است، چرا روحانی او را به عنوان وزیر نفت معرفی می کند؟
🔹بدتر این که روحانی دو دهه قبل به هنگام دبیری شورای عالی امنیت ملی، در نامه ای محرمانه به خاتمی رئیس دولت اصلاحات هشدار داده بود: «عقد قرارداد طولانی گاز با شرکتی غیر معتبر که بنابر گزارشات دریافتی از وزارت نفت، طی سال های گذشته عملکردی ضعیف و توأم با نادیده گرفتن حقوق ایران در ارتباط با میدان نفتی مبارک داشته، تکرار تجربه تلخی است که سالیان دراز گرفتار آن خواهیم بود. قیمت و شرایط قراردادی که مذاکره شده در مقایسه با منطقه بسیار پایین و غیر مطلوب است. قرارداد کرسنت احتمالاً آثار منفی اقتصادی درازمدت بر بازار گاز کشور خواهد داشت. از حدود یک سال پیش سؤالاتی از وزیر نفت درباره قرارداد کرسنت مطرح کردهام که با وجود دستور شما، پاسخی دریافت نشده است... قرارداد مذکور از طریق واسطهها و عدم ارتباط مستقیم دولتی با یک شرکت غیر معتبر به امضا رسیده است».
♦️آقای نصیری مدعی دفاع از مردم و مردم سالاری است. او در سال 88 دید که ائتلاف موسوی و هاشمی و خاتمی، چگونه با حمایت طواغیت عالم، در برابر رای جمهوریت و اسلامیت شورش به راه انداختند. آن روز هم زنگنه عضو ارشد ستاد فتنه موسوی بود.
🔹نصیری با این همه، چه آن روز و چه پس از تشکیل دولت روحانی، درباره کلیت آن جریان آلوده و شخص بیژن زنگنه، لب فرو بست. اما سکوت او صرفا در برابر باند مذکور بود، و به موازات آن، بنا را بر تشکیک و تخطئه جمهوری اسلامی گذاشت؛ پروژه ای که اشرافیت فاسد و اپوزیسیون غربگرا مامور اجرایش بودند.
♦️آقای نصیری در گذشته، امثال زنگنه و برخی هم طیفان او را متهم به تخلف و فساد می دانست. اما امروز برای جبهه ای سیاسی قلمفرسایی می کند که سران و گردانندگان و تامین کنندگان اصلی اش، همان زنگنه ها هستند!
🔹از روزنامه های زنجیره ای شرق و اعتماد، و سایت ها و کانال هایی مانند خبر آن لاین و... بگیرید، تا رسانه های رسمی ضد انقلاب، اکنون آقای نصیری را تمجید و ترویج می کنند. چرا؟ جز این است که "سنخیّت، تجانس می آورد"؟
♦️او در عمل، هیچ مرزبندی یی با اینها قائل نیست و چنان معامله معیوبی را مباح می شمارد. آیا می شود ژست مردم داری، عدالت خواهی و ارادت به اسلام و امام زمان (عج) را گرفت و ضمنا با دشمنان آرمان ها هم آهنگ شد، بلکه مثل پیاده نظام تبلیغاتی آنها در معارضه با نظام رفتار کرد؟!
@rozaneebefarda
#پیاممخاطبان
کتابخانه کنگره برخی منابع فارسی را برای دانلود در دسترس قرار داده است.
بعضا کتابهای نفیسی یافت میشود:👇
https://www.loc.gov/collections/persian-language-rare-materials/?sb=
@rozaneebefarda
فیلم شهر گربهها و یک توصیه به وزارت ارشاد دولت جدید
فیلم #شهر_گربهها به کارگردانی #سیدجواد_هاشمی در آستانه اکران قرار گرفته است.
این فیلم حاوی مضامین و تصاویر خلاف اخلاق است و احتمالا #منشأ_مناقشهگسترده خواهد شد.
فارغ از انتقادات و اشکالات جدی محتوایی فیلم که در جای خود قابل تحلیل و نقد است، توصیه مشخص به وزارت ارشاد آنکه اکران عمومی فیلم را بار دیگر بازبینی نماید تا در روزهای پرحادثه اخیر، حاشیهای دیگر فضای کشور را به سمت و سوی اختلاف و دوگانگی نکشاند.
کشور در حال حاضر بیش از هر زمان دیگر به انسجام نیازمند است تا بتواند این گردنه سخت را با سلامت پشت سر بگذارد. تولید حاشیه و اختلاف، گناهیست نابخشودنی.
حفظ وحدت و پیشگیری از انشقاق اجتماعی، از بود و نبود یک فیلم بر پرده سینما، بسیار مهمتر است!
وانگهی! این اقدامات ابتدایی وزارت ارشاد دولت جدید، به معنای اعلان رویکردها و سلیقه مسولان فرهنگی به جامعه هنری است؛ اگر در مورد این فیلم تدبیر نشود، خطوط قرمز سینمای ایران بر اساس این فیلم ممکن است در ۴ سال آتی تنظیم شود!
@rozaneebefarda
حمایت کانال #مهدینصیری از #شورش و #آشوب!
مهمتر شورش و آشوب در اصفهان که در مواردی، صورت مسلحانه نیز به خود گرفته، تئوریزه کردن آن توسط برخی #روشنفکرنما ست!
مهدی نصیری در کانال خود یادداشتی منتشر کرده که ضمن زیر سؤال بردن نهادهای حافظ امنیت، با مغالطهای ماهرانه، و خلط بین آشوبگری و مطالبهگری، نظام اسلامی را سرکوبگر معرفی کرده است!
این سنخ نوشتجات تحریکآمیز، نه در ردیف اقدامات ساختارشکنانه آشوبگران، که هزارها بار بیشتر از آن، اثرات مخرب ضد امنیتی دارد.
چنانچه جوانی با خواندن این قبیل متون و ذیحق پنداشتن خود برای آشوب و شورشگری، به دل خیابان بزند و حادثه بیافریند و جان خود و دیگران را به مخاطره بیندازد، چه کسی پاسخگوست؟!
🔶حاشیه روزنه
همنوایی با رسانههای معاند در تمرکز بر حوادث اصفهان و ناديده انگاشتن سایر ابعاد پیدا و پنهان بحران آب و از آن حمله حقوق مردمان چهارمحال و یزد و خوزستان و نیز درهم آمیختن حقوق کشاورزان با اقدامات ناحق آشوبگران در اصفهان، بسی قابل تأمل و تأسفانگیز است.
کسی با انتقاد سازنده و حتی مطالبهگری جمعی برای رساندن صدا به مسئولان عالی کشور مخالف نیست، اما کش دادن قضایان و کشاندن مطالبهگری به شورشگری، نیز نزد هیچ عقل سلیمی نمیتوان مقبول باشد.
@rozaneebefarda
تیتر تحریکآمیز روزینامه غربگرای آفتابیزد!
پیادهنظام آمریکا در ایران به فکر آشوبآفرینی در کشور است.
باید به هوش باشیم....
@rozaneebefarda
ابتکار جالب متولیان فرهنگی حرم مطهر رضوی در پاسداشت یاد #عالمانِ_مجاهد؛ آیتالله #شهید_مدرس و حجتالاسلام شهید #میرزاکوچکجنگلی
@rozaneebefarda
سرگذشت عجیب و عبرتآموز نصیری؛
آیا ناامیدی از مبارزه با فساد اقتصادی، مجوز اقدام برای مبارزه مطبوعاتی با ارزشهای نظام اسلامی است؟!
مطالب مهدی نصیری این روزها در زمره مطالب زاویهدار با نظام اسلامی دستهبندی میشود؛ نوشتجات او ابزار تبلیغی علیه نظام اسلامی شده است. خود او هم نوشتجات برخی عناصر تندرو را در رسانههای شخصیاش منعکس میکند که به انحا مختلف نظام اسلامی را زیر سؤال میبرند و با تردیدافکنی و تنفرپراکنی، به تضعیف تنها نظام سیاسی شیعی دنیا مشغولاند!
اینکه یک فعال مطبوعاتی برخی مشکلات و مفاسد را زودتر و عمیقتر از این و آن تشخیص دهد و برای رفع آن اقدام کند، حتما ستودنی است اما اینکه چنین فردی بعد از ناکامی و #نا_امیدی از اصلاحِ آنیِ امور _آنهم طبق ملاکات او_ به سمت تضعیفِ اصل نظام بگرود و برخی ارزشها و آرمانها و اصول بنیادین _مانند ولایت فقیه و استکبارستیزی و ..._ را به چالش بکشد، #نامعقول و غیرمنطقی است!
مبارزه با فساد #صبر و #سعهصدر میخواهد؛ طبعا اگر کسی از این دو بیبهره است، وارد نشدنش بهتر از وارد شدن در چنین مبارزهای پیچیده و پرمشقت خواهد بود.
فعلا امثال نصیری بخواهند یا نخواهند به عنوان عامل تضعیف نظام اسلامی مورد استفاده قرار گرفتهاند؛ امروز مطالب سیاه و دلسرد کننده آنان، نتیجهای ندارد جز بسته دریچههای امید مردم.
@rozaneebefarda
روزنه
فیلم شهر گربهها و یک توصیه به وزارت ارشاد دولت جدید فیلم #شهر_گربهها به کارگردانی #سیدجواد_هاشمی
سیدجواد هاشمی کوتاه آمد!
🔹کارگردان «شهر گربهها»: به احترام مردم فیلم را اصلاح میکنم.
🔹فیلم را اصلاح خواهم کرد تا این تصور به وجود نیاید که برای من نظرات و عواطف دینداران و افراد مذهبی که همیشه به من لطف داشتند، مهم نیست.
🔹بعد از اصلاح برخی پلانها و انجام مراحل فنی، نسخه جدید فیلم در اختیار سالنهای سینما قرار خواهد گرفت.
@rozaneebefarda
هدایت شده از روزنه
اطلاعیه اسرا پیرامون #دروغ_سازی رسانههای برجامی و افشای پروژه سوءاستفاده از نام #آیتالله_جوادی_آملی
🔶توضیحات مؤسسه اسرا پیرامون حواشی اخیر:👇
✳️اطلاعیه در مورد اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: به اطلاع عموم مردم متدیّن و فهیم می رساند که کلیه اخبار و اطلاعات در مورد محتوای دیدارها، جلسات و سخنرانی های حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (دام ظله)، از طریق پایگاه اطلاع رسانی بنیاد اسراء به آدرس news.esra.ir به آگاهی می رسد و تنها اخبار منعکس شده در کانال و سایت رسمی بنیاد اسراء مورد تایید می باشد.
🔷امید است همگان، خصوصا اصحاب رسانه، در جهت ایجاد جامعه متعالی که بر مبنای صدق، عدل و رعایت مناسبات صحیح اخلاقی و حقوقی بنا می شود، حرکت نمایند. انشاء الله
🔶حاشیه روزنه
چه کسانی مواضع سال ۹۵ ایشان را در این روزها از صفحات مجازی ایشان منتشر کردند و چه هدفی را دنبال میکنند؟
آیا برخی برجامیان پروژه #مصادره و #تخریب آیتالله جوادی از میان حلقه نزدیکان را همچنان پیش میبرند؟!
چرا رسانههای برجامی بعد از افشای این #تحریف_آشکار و #دروغ_بزرگ، عذرخواهی نمیکنند؟
رسانه رسمی جناب آقای #احمد_توکلی نیز این دروغ را منتشر کرده است و تا کنون نسبت به حذف آن اقدام نکرده! از ایشان با سابقه تدین و شعار عدالتخواهی، این بیدقتی ها اصلا پذیرفته نیست. قبلا در ماجرای تغسیل آیتالله مصباح نیز مطلبی توسط شخص آقای توکلی نقل شد که بعدا #تکذیب شد و خلاف واقع از کار درآمد!
از #برجامیان و #تسلیمطلبان انتظاری نیست اما شما دیگر چرا؟!
@rozaneebefarda