#کرونای_سیاسی/ بخش دوم
نقشه خوانی عملیات روانی #دویچه_وله_فارسی در ماجرای کرونا در ایران
🔸چکیده سناریوی رسانه معاند دویچه وله آلمان🔸
#اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
حسب بررسی تحلیلی عناوین خبری دویچهوله در بازه زمانی 30 دی تا 29 اسفند می توان گفت که این رسانه از یک سناریوی سه بعدی برای پیشبرد اهداف خود استفاده کرده است:
1) خطدهی عمومی
خطدهی و فضاسازی عمومی؛ ایجاد حس بیاعتمادی و ناامیدی مردم نسبت به نظام و ایجاد تفرقه بین مردم و مسئولین، تخریب نمادها و عقاید مذهبی به عنوان پایگاه ایدئولوژیک نظام، از جمله اهداف این بخش است.
البته مدیران رسانهای دویچهوله به حفظ وجهه مثبت آلمان و غرب در ذهن مخاطب خود حساساند و اجازه نمیدهند که تخریبها و بار منفی حاصل از شیوع کرونا این ذهنیت را خراب کند.
ثمره نهایی این خط عملیات روانی، ایجاد گسست میان مردم و نظام و حفظ و افزایش وابستگی فکری و قلبی به غرب(مخصوصا آلمان) در مخاطب عام این رسانه خواهد بود.
2) خطدهی/تقویت نهادهای اجتماعی
گروههای مردمنهاد یا همان NGO ها در گذشته در مواردی خواسته یا ناخواسته بازوی میدانی کشورهای غربی شده اند. حلقههای واسطی که در نبود یا محدودیت سفارتهای رسمی با گروههای مختلف مردم ارتباط میگیرند و در قالب حل مشکلات روزمره اعتماد آنان را جلب میکند و به تبع؛ اعتماد آنان را از نظام اسلامی میزدایند و در مواقع لزوم آنان را به کار میگیرند.
در جریان کرونا دویچهوله با گروه های ایرانی فعال در حوزه «کودکان کار» ارتباط گرفت و خود را مدافع حقوق کارگران، قشر محروم و زنان جلوه داد و از این طریق به خطدهی یا تقویت نهادهای اجتماعی-مردمی همسو پرداخت.
ثمره نهایی این بعد از عملیات روانی، ارتباطگیری غیرمستقیم با قشر محروم و یا جهتدهی و تقویت گروههای مردم نهاد همسو و در نهایت استفاده از این ارتباطات برای بحران فعلی یا بحرانهای احتمالی آتی است.
3) خطدهی/ تقویت نهادها و شخصیتهای مسئلهدار سیاسی
خطدهی یا تقویت نهادها و شخصیتهای مسئلهدار سیاسی در راستای اهداف زیر پرداخت:
فشار برای قرنطینه شهری
سوء استفاده از بحران کرونا برای پذیرش رسمی دستورالعملهای FATF
سوء استفاده از بحران کرونا برای کشاندن کشور به مذاکره جهت رفع تحریم
فشار برای آزادی زندانیان سیاسی-امنیتی
ثمره نهایی این بعد از عملیات روانی، استفاده احساسی و حسابنشده از ابزار قرنطینه و تحمیل پیامدهای منفی بهداشتی، روانی، اجتماعی، و به سازش کشاندن کشور در برابر خواستههای غرب و آزادسازی یاران و سربازان میدانی غرب برای پیشبرد اهداف این کشورها در بحران فعلی یا بحرانهای آتی است.
متن کامل (100 صفحه ای) در بازکاوی نقشه عملیات روانی #دویچه_وله را در روزنه بخوانید:👇
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
کرونای_سیاسی/ بخش دوم
#پرونده_ویژه #کانال_حوزوی_روزنه پیرامون بازکاوی روایت های مخدوش رسانه های معاند در موضوع #کرونا در #ایران
🔸بخش نخست این رصد/تحلیل، به رسانه معاند و #کودتاچی #bbc اختصاص یافته بود که با استقبال محافل نخبگانی رسانه ای و سیاسی قرار گرفت.
📛اکنون بخش دوم این پرونده باموضوع:
«نقشه خوانی عملیات روانی #دویچه_وله_فارسی در ماجرای کرونا در ایران» آماده نشر و در معرض مخاطبان فرهیخته روزنه قرار گرفته است.
#کرونای_سیاسی/ بخش دوم
نقشه خوانی عملیات روانی #دویچه_وله_فارسی در ماجرای کرونا در ایران
🔸چکیده سناریوی رسانه معاند دویچه وله آلمان🔸
حسب بررسی تحلیلی عناوین خبری دویچهوله در بازه زمانی 30 دی تا 29 اسفند می توان گفت که این رسانه از یک سناریوی سه بعدی برای پیشبرد اهداف خود استفاده کرده است:
1) خطدهی افکار عمومی و تشویش اذهان
2) خطدهی/تقویت نهادهای اجتماعی
3) خطدهی/ تقویت نهادها و شخصیتهای مسئلهدار سیاسی
🔸چنانچه اطلاع از محتوای این پژوهش را برای عموم ایرانیان عزیز مفید میدانید، در #بازنشر آن مساعدت فرمائید.
🔻درج #منبع ضمن آنکه احترام به حقوق تحریریه روزنه است، در دعوت مخاطبان فرهیخته به کانال #روزنه مؤثر خواهد بود.
متن کامل و مستندات مرتبط را در روزنه بخوانید:👇
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
دویچهوله.pdf
4.27M
💥کرونای سیاسی/بخش دوم
🔸نقشه خوانی عملیات روانی #دویچه_وله در ماجرای کرونا در ایران(۱۰۰ صفحه)
#اختصاصی
🔹کاری از تحریریه سیاسی کانال حوزوی #روزنه
#نشر_حداکثری_لطفا
🔸پرونده ویژه بازکاوی نقشه عملیات روانی رسانههای معاند را در روزنه بخوانید:👇
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
امروز دهم فروردین، مصادف بود با ارتحال #آیت_العظمی_بروجردی، زعیم عظمای حوزه مقدسه قم
پاسداشت آن عزیز و احیای سلوک حوزوی او، در صیانت از سیره سلف صالح و مقابله با جریان های انحرافی و پدیده #مرجع_سازی، بسیار بایسته و بجاست.
خداوند بر درجاتش بیافزاید
به همین مناسبت از باب انجام وظیفه و ادای دین، به مرور برخی ابعاد شخصیتی ایشان پرداخته ایم که انشاءالله مفید و مقبول افتد.
🔸فرهیختگان را به #روزنه دعوت فرمائید:
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
یادکردی از زعیم عظمای تشیع؛ آیت الله بروجردی
💥اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
ساعت ۷:۲۰ صبح پنجشنبه ۱۳ شوال سال ۱۳۸۰ برابر با ۱۰ فروردین ۱۳۴۰ مرجع تقلید بزرگ شیعه به ملکوت اعلی پیوست و از آن هنگام تا کنون٬ مرجعیت و زعامت فردی از حوزه مقدسه قم رخت بربسته است.
در حال حاضر از حیث #تکثر_در_مرجعیت٬ حوزه قم وضعیت کم سابقه ای را تجربه می کند که گرچه خالی از فواید خاص خود نیست٬ اما تمرکز قدرت مرجعیت دینیه را به چالش جدی مواجه کرده است.
تشکیل مجموعه ای با عنوان #نشست_اساتید٬ در دامن زدن به فضای #انشقاق٬ #تکثر و #تضعیف #مرجعیت_شیعه٬ نقش اساسی دارد و برخلاف سیره مستمره آیت الله بروجردی است؛ آن فقید سعید در دوران تصدی مقام مرجعیت٬ همواره با هر نوع تکثر و تضعیف اقتدار زعامت شیعه مخالفت می کرد و وتو کردن ناگهانی مصوبات #هیئت_اصلاح_حوزه علی رغم موافقت اولیه نیز دقیقا با همین نگاه صورت گرفت که حتی منجر به #قهر آقا مرتضی و #مهاجرت به مشهد شد. پس زدن و #طرد مرحوم #شهید_مطهری و استنکاف از شنیدن توضیحات ایشان نیز در امتداد همین نگاه بود.
میل مضاعف به تصدی مقام مرجعیت دینی که در این روزگار بر حوزه مقدسه عارض گشته٬ عینا برخلاف سیره سلف صالح و خصوصا #آیت_الله_بروجردی است؛ ایشان با وجود برخورداری از مقام رفیع علمی (که بدان واسطه از وی به #شیخ_طوسی_زمان می توان یاد کرد) همواره خود را از مظان مرجعیت دور نگه داشت و سالها در غربت بروجرد به ادای تکلیف دینی خویش مشغول بود. تا آنکه به اصرار فضلای قم مانند #امام_خمینی و با اقبال مراجع ثلاث آیات خوانساری٬ صدر و حجت٬ در قم رحل اقامت افکند.
جالب آنکه به تصریح برخی صاحب رساله های فعلی اهل تبریز٬ در همین هنگام آقای #شریعتمداری در آنجا #رساله داده بود! این یعنی در هنگامی که دو نسل قبل از او در کسوت مرجعیت بودند٬ رساله وی #چاپ شده بود! این در حالی است که #امام_خمینی با آنکه به شهادت اسناد تاریخی٬ بعد از زعیم قم٬ شلوغ ترین درس خارج را داشتند اما به قصد تقویت آن عزیز٬ به درس ایشان رفته و حتی تقریرات نیز نوشتند که به عنوان لمحات الاصول چاپ شده است. بعد از ارتحال ایشان نیز امام برای پرهیز از قرار گرفتن در مظان٬ از حضور در مجامع عمومی خودداری کرد و از آخرین کسانی بود که برای ایشان مجلس گرفت.
امروز با چاپ رساله ها و سیل تمایل به تاسیس دفتر و پاسخ به استفتائات٬ در میان طیفی از #درس_خاج_گوهای_نسل_سوم_و_چهارم٬ در واقع با پدیده #نوشریعتمداری_ها مواجهیم که از بزرگترین #خطراتی است که می تواند همه مناسبات تاریخی حوزه را با چالش مواجه سازد و سرمایه های هزارساله روحانیت شیعی را به باد دهد.
آیا در زمان شیخ انصاری ها و خراسانی ها و بروجردی ها٬ فضلایی در طراز این طیف نوپدید نبودند؟ چرا آنان از قرار گرفتن در مظان مرجعیت طفره رفتند و امروز گمنام و غریب٬ غریق رحمت الهی اند؟!
ظلم مضاعفی که به صورت سازمان یافته علیه #آیت_الله_بروجردی در تدارک است آنکه از ایشان چهره ای غیرانقلابی و غیرمبارز و #غیرسیاسی تصویر کنند.
حال آنکه ایشان در بدو ورود به ایران به قصد تحریک عشایر علیه رضا خان٬ در مرز دستگیر و مدتها تحت الحفظ بود! تا هنگام حیاتش شاه نتوانست دستور آمریکا پیرامون #اصلاحات_ارضی را اجرا کند٬ امام خمینی در مواردی به عنوان #نماینده_سیاسی او با شاه و یا اصحاب رسانه گفتگو می کرد٬ علی رغم عدم قبول مشی فدائیان اسلام توسط امام و ایشان٬ برای نجات آنان اقدام شد. در تشییع جنازه رضاخان در قم حضور نیافت. علی رغم احاطه او توسط برخی مرتبطین با #ساواک٬ هرگز به حکومت #طاغوت #باج نداد.
بروجردی را نمی توان و نباید #سکولار یا #کاریکاتوری تفسیر کرد! نقد و افشای این #پروژه امری ضروری است که در آتیه انشالله بدان خواهیم پرداخت.
🔶پی افزود
در عالم تشیع هیچ فقیه سترگی نداریم که غیرسیاسی باشد اما علی رغم این ارتکاز تاریخی٬ برخی #سکولارهای_حوزوی با ارائه کدهای انحرافی و توسل به خواب و خاطرات #دروغ٬ تلاش دارند خود را پشت بزرگان شیعه مخفی سازند و در این راه از #تهمت #سلطنت_طلبی و #غیرسیاسی بودن به بزرگان هم ابایی ندارند. اعاذناالله من شرور انفسنا.
@rozaneebefarda
هدایت شده از روزنه
#آیتالله_بروجردی: خدا شاهد است که من برای امروزم کوچک ترین #تمهید و مقدمه ای نکرده بودم.
#مرجعیت_گریزی آیت الله بروجردی؛ درسی که فضلای قم نباید فراموش کنند.
💥اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
آیت الله شیخ محسن حرم پناهی: طلبه نباید هدفش از تحصیل علوم دینیه٬ #کسب_مقام و #ریاست باشد که #ضرر می کند.
استاد ما مرحوم #آیتالله_بروجردی رضوان الله تعالی علیه که در زمان خود تقریبا #مرجع_مطلق بود٬ در درس به ما فرمود:
🔻ای آقایان هرکس هدفش از درس خواندن این باشد که به موقعیت من برسد٬ در #سفاهتش تردید نکنید.
🔻خدا شاهد است که من برای امروزم کوچک ترین #تمهید و مقدمه ای نکرده بودم.
(حقیقتی پنهان٬ ج۱ ص۴۶۵)
🔶حاشیه
امروز کسانی را سراغ داریم که برای رسیدن به مقام ریاست دینی٬ از تمهید هیچ مقدمه ای فروگذار نکرده اند!
تذکار سیره سلف صالح ما٬ در اصلاح رویه های غلط در برخی سطوح عالی حوزوی٬ بسیار بایسته است.
آیا کسانی که برخلاف سیره قطعیه زعیم عظمای قم مشی می کنند٬ صلاحیت زعامت و یا حتی تفسیر سیره آن اسوه فقاهت را دارند؟!
برخی سران تشکل نوپدید #نشست_اساتید که داعیه زعامت و مرجعیت دارند٬ بد نیست به این چالش پاسخ دهند. هرچند این چالش متوجه همه طیف های فکری حوزوی است.
@rozaneebefarda
هدایت شده از روزنه
#آیتالله_بروجردی: امروز #علمدار_شیعه٬ آیت الله اصفهانی است٬ بروجردی را رها کن!
پرهیز از #تضعیف_مرجعیت و #تقویت_علمدار_شیعه؛ درسی که فضلای قم نباید فراموش کنند.
💥اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔹مرحوم حاج محمدحسین احسن نقل می کند:
در بروجرد بعد از نماز حضرت آیت الله العظمی بروجردی٬ از رساله آیت الله العظمی آقا سید ابوالحسن اصفهانی برای مردم مسأله می گفتم٬ ایشان هم در محراب بین دو نماز نشسته بودند.
یک روز فقط یک مسأله را که گفتم در ضمن فتوای آیت الله العظمی بروجردی را نقل کردم٬ معظم له از محراب برگشتند و حرف مرا قیچی کردند و فرمودند:
🔻آقای حاج محمدحسین٬ امروز #علمدار_شیعه٬ آیت الله العظمی اصفهانی است٬ حسین بروجردی را رها کن٬ #تفرقه در امت نیانداز!
با خدا زندگی کردن همین است.
🔸وقتی حاشیه بر عروةالوققی آیت الله العظمی حاج سید محمدکاظم یزدی پخش شد٬ یکی از علمای تبریز به آقای بروجردی نوشت برای من ثابت شده٬ شما اعلمی و می خواهم آذربایجان را از تقلید دیگران برگردانم به شما؛ ایشان نوشتند:
🔻 راضی نیستم یک نفر را به تقلید من برگردانی٬ امروز #مرجع_شیعه آیت الله العظمی اصفهانی است٬ #راضی نیستم.
برگرفته از سخنرانی جناب استاد حسین انصاریان در سالگرد زعیم عظمای قم در مسجد اعظم. ر.ک: حقیقتی پنهان٬ ج۱ ص ۴۱۰.
🔶حاشیه
امروز کسانی را سراغ داریم که برای رسیدن به مقام ریاست دینی و مرجعیت٬ احترام بزرگان اقدم و اسن و اعلم را نگه نداشته٬ علم مرجعیت بلند کرده اند.
امروز #علمدار_شیعه کیست؟ آیا اقدام برخی حضرات در تضعیف علمدار شیعه٬ منافی سیره قطعیه #آیتالله_بروجردی نیست؟؟!
تجربه تاریخی شیعه ثابت کرده که #دعوت_به_خود و #تمهید_مقدمات_مرجعیت نه تنها مؤثر نیست که #اثر_عکس دارد!
حکمت حفظ حریم و تقویت متقابل مرجعیت و زعامت آیات عظام خامنه ای و سیستانی را در همان سیره مستمره صلح صالح باید جست.
تذکار سیره سلف صالح ما٬ در اصلاح رویه های غلط در برخی سطوح عالی حوزوی٬ بسیار بایسته است.
آیا کسانی که برخلاف سیره قطعیه زعیم عظمای قم مشی می کنند٬ صلاحیت زعامت و یا حتی تفسیر سیره آن اسوه فقاهت را دارند؟!
پایه گذاران برخی تشکل های نوپدید حوزوی که داعیه دست اندازی در عرصه زعامت و مرجعیت دارند٬ بد نیست به این چالش ها پاسخ دهند.
@rozaneebefarda
هدایت شده از روزنه
💥روایت #آیتالله_شبیری از #مرجعیت_گریزی #آیت_الله_بروجردی
🔻
زمانی که آیت الله بروجردی در مشهد ساکن بودند، از نظر علمی کمتر از اقازاده و حاج آقا حسین قمی نبودند، ولی چون آنها در مشهد دارای موقف و جایگاه بودند، دستگاهی پهن نکردند تا به جایگاهشان ضربه ای وارد نشود.
(جرعه ای از دریا، ج۳، ۴۹۴)
@rozaneebefarda
شوق شهادت در آیت الله العظمی بروجردی
روایتی از آیت الله صافی گلپایگانی
💥پست ویژه
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
▫️روزى از روزهاى ماه مبارك رمضان در خدمت آن مرجع بزرگ مشرف بودم كه مرحوم آيت الله العظمى آقاى [سیدمحمدرضا] گلپايگانى قدس سره براى ديدار آن بزرگوار تشريف آوردند.
▫️مرحوم آيت الله العظمى گلپايگانى به ايشان علاقه خاص و احترامى به سزا داشتند. آقا هم ايشان را احترام مىكردند و با وجود كهولت سن، به احترام ايشان بر مى خاستند.
🔸بعد از تعارفات، آقا قريب به اين مضامين فرمودند كه من هر وقت اين آيه را مىخوانم از اين كه شهادت نصيبم نشده متأسف مىشوم:
«يٰا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا مٰا لَكُمْ إِذٰا قِيلَ لَكُمُ انْفِرُوا فِي سَبِيلِ اللّٰهِ اثّٰاقَلْتُمْ إِلَى الْأَرْضِ أَ رَضِيتُمْ بِالْحَيٰاةِ الدُّنْيٰا مِنَ الْآخِرَةِ فَمٰا مَتٰاعُ الْحَيٰاةِ الدُّنْيٰا فِي الْآخِرَةِ إِلاّٰ قَلِيلٌ»
▫️و علّت تأسفشان را اينطور بيان كردند كه وقتى علماى اعلام به رياست مرحوم حاج آقا نورالله اصفهانى قدس سره در قم براى مخالفت با برنامه هاى ضد اسلامى رضاخان پهلوى- كه برخى را به صورتهاى فريبنده اظهار، و بخشهاى ديگرى را اظهار نكرده بود- اجتماع كرده بودند، و در واقع يك حركت قوى و مصمم براى حذف پهلوى يا كنترل او ايجاد شده بود، و مرحوم آيت الله حاج آقا نورالله شجاعانه آن را پيگيرى، رهبرى و تعقيب مىفرمود، توقع اين بود كه مراجع نجف اشرف به اين نهضت بپيوندند و آن را تأييد و يارى نمايند.
▫️مراجع نجف اشرف نيز چنان صلاح ديده بودند كه مرحوم آيت الله بروجردى - كه در آن وقت ظاهراً پس از مراجعت از سفر حج در نجف مشرف بودند و عازم ايران بودهاند- به عنوان حوزه نجف و ساير مراجع، به قم بروند و به آنها بپيوندند.
🔸وقتى به ايشان پيشنهاد مىنمايند، آقا به قرآن كريم استخاره نموده بودند كه اين آيه در جواب استخاره آمده بود و ايشان از اين آيه استفاده كرده بودند كه اين اقدام و حركت به اين عنوان، هم نفر و حركت فى سبيل الله است، و هم فى الجملة متضمن بشارت شهادت است.
▫️به همين خاطر قبول كردند، ولى به جهاتى، آقايان از اين اقدام منصرف شده بودند و آقا شخصاً به عنوان مراجعت به ايران و بروجرد و بعد از خاتمه نهضت قم و شهادت مرحوم حاج آقا نور الله از نجف حركت مىكنند، ولى به دستور رضاخان و دولت وقت، ايشان را در مرز، دستگير و به تهران مىبرند، و در آنجا تحت نظر نگاه مىدارند كه شرحى جداگانه دارد.
▪️به همين خاطر آقا كه ظاهراً همان روز اين آيه را تلاوت كرده بودند، غمشان از عدم نيل به فوز شهادت تازه شده بود.
(فخر دوران، صص 23-25)
@rozaneebefarda
نقدی بر روایتهای مخدوش از سیره سیاسی آیتالله العظمی بروجردی.کانال حوزوی روزنه.pdf
333.5K
نقدی بر روایت های مخدوش از سیره سیاسی آیت الله العظمی
بروجردی
💥اختصاصی روزنه
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔹اشاره
پیرامون #سیره_سیاسی آیتالله العظمی بروجردی نقلهای مختلفی در محافل حوزوی مطرح میشود که در برخی موارد منجر به برداشتهای کاملاً غلط و دور از حقیقت نسبت به سلوک سیاسی و فکری آن زعیم فقید در اذهان برخی حوزویان شده و میشود.
طرح این بحث در برخی گروهها و کانالهای حوزوی، بهانه خوبی شد برای مطرح کردن برخی اقوال کمتر شنیده شده پیرامونآیتالله العظمی بروجردی.
پیشتر در یادداشتی با عنوان «یادکردی از زعیم عظمای قم»، ضمن پرداختن به مسئله ریاستگریزی آیت الله بروجردی و عدم تمهید مقدمات برای رسیدن به مقام مرجعیت و زعامت و مقایسه آن با برخی دیگر از رجال حوزوی مانند مرحوم سیدکاظم شریعتمداری، نسبت به ظهور پدیده #نوشریعتمداریها در حوزه مقدسه قم نکات و تذکراتی داده شد.
این یادداشت در محافل مختلف حوزوی (خاصه در فضای مجازی) مورد بحث واقع شد و در خلال بحثها، توسط برخی از فضلای جوان مورد نقد تاریخی قرار گرفت که تکیه و پایه تحلیل خود را نقل قولهایی از بعضی شخصیتهای علمی و عالیمقام حوزوی قرار داده بودند. گرچه آن نقدها میتواند به عنوان یک پیوست تکمیلی در بازکاوی ابعاد مختلف سیره سیاسی آیتالله العظمی بروجردی مفید فایده باشد، اما متأسفانه در دامن زدن به برخی تلقیهای ناصحیح نیز مؤثر است و لذا زمینه برای نگارش این یادداشت تفصیلی فراهم شد.
متن کامل را در فایل پیوستی بخوانید.
روزنه؛ دریچه ای به تحولات حوزوی؛👇
@rozaneebefarda
💥پست ویژه/ به مناسبت سالگرد همهپرسی جمهوری اسلامی ایران
🔸 #آیتاللهالعظمی_مرعشی_نجفی در بازبینی پیشنویس قانون اساسی، پیشنهاد اضافه کردن برخی اصول را داده اند که در صدر این پیشنهادات، #اصل_ولایت_فقیه بود.
🔶 #سکولارهای_حوزوی با سوءاستفاده از فقدان حافظه تاریخی نسل جوان حوزه، تلاش میکنند وارد کردن اصل ولایت فقیه در قانون اساسی را سیاسی جلوه دهند و خاستگاه دینی و حوزوی آن را کم رنگ جلوه دهند؛ در حالی که این مسئله، مطالبه مشترک و مورد اطباق و اتفاق بزرگان قم بوده است.
ضدانقلاب های مفلوک متاثر از رسانه ملکه پیر انگلیس خبیث، در مواجهه با چنین اسنادی سرسام میگیرند و حرفی برای گفتن ندارند.
🔴اختصاصی روزنه
@rozaneebefarda