💥دیدار مسئولین فضای مجازی و خبرگزاری حوزه با جناب آقای #سیدجواد_شهرستانی
▪️راه اندازی #خبرگزاری_شفقنا از جمله اقدامات رسانه ای وی در حوزه قم است.
کارنامه شفقنا قابل مطالعه و نزد اهل اطلاع روشن است.
◽️گرچه برخی ناظران بیرونی این دیدار را نقطه آغازی برای همگرایی رسانه ای عنوان می کنند، اما برای قضاوت قطعی نباید عجله کرد. آینده بهترین گواه برای تحلیل واقعیت هاست...
🔸خبرگزاری حوزه ارگان رسمی شورای عالی و مرکز مدیریت حوزه قم است و با توجه به شعارهای مسئولان عالی حوزه نسبت به #انقلابی_ماندن_حوزه و ارتقای #رابطه_متقابل_با_نظام_اسلامی، در دوره جدید این مجموعه انتظارات ویژه ای را باید برآورده کند.
🔶حاشیه روزنه
1)از مسئولین محترم خبرگزاری حوزه انتظار می رود جهت تنویر افکار عمومی حوزویان، متن و صوت و فیلم کامل این جلسه را منتشر سازند.
با توجه به اقتضائات ابتدائی فعالیت رسانه ای، این درخواست، چندان سخت و غیرمنطقی به نظر نمی رسد.
2)پیش از این برخی دیگر از مراکز و فعالان رسانه ای حوزوی نیز جلسات مشابهی داشته اند که البته هرگز رسانه ای نشد!
@rozaneebefarda
پیام تسلیت رهبر انقلاب اسلامی به مناسبت درگذشت حجتالاسلام روح الله حسینیان
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به شرح ذیل است:
بسم الله الرحمن الرحیم
درگذشت روحانی مبارز و انقلابی جناب حجةالاسلام آقای حاج شیخ روحالله حسینیان رحمةاللهعلیه را به خاندان مکرم و بازماندگان و دوستان و همکاران ایشان تسلیت عرض میکنم.
#مقاومت و #خستگیناپذیری و #صراحت این #روحانی_مجاهد در #مواضع_بحق_انقلابی، برجسته و #نمایان بود. رحمت و رضوان الهی بر او باد.
سیّدعلی خامنهای
۵ شهریور ۱۳۹۹
@rozaneebefarda
روضه غریبانه، اقدام حکیمانه؛ جلوه ای دیگر از فرزند فاطمه(س)
رهبر معظم انقلاب اسلامی به دلیل مراعات تمهیدات ستاد ملی مقابله با کرونا به صورت انفرادی به اقامه عزای سیدالشهدا(ع) در حسینیه امام خمینی پرداختند.
@rozaneebefarda
قانون مداری در سیره امام خامنهای
💥اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
◽️از خصوصیات بارز رفتاری در سیره عملی رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیتالله خامنهای است. معظمله در بازههای مختلف سیاسی و حدوث اتفاقات خاص همواره رعایت قانون را مورد تاکید قرار داده و خود ایشان نیز بر انجام و رعایت قانون پیشقدم بودهاند. برای روشتر شدن این مساله، ذکر چند نمونه خالی از لطف نیست:
۱. فتنه۸۸
در انتخابات سال ۸۸ و با انحرافات قانونی برخی از جریانات سیاسی که با اردوکشی خیابانی تلاش داشتند کشور را به هرج و مرج کشانده و با ایجاد فتنهای ۸ماهه در کشور قانونشکنی کردند. رهبر انقلاب با سعهصدر مثال زدنی همراه با شنیدن دیدگاه های نمایندگان کاندیداهای معترض، رعایت مر قانون را مورد تاکید قرار دادند.
معظمله همچنین در دیدار با استانداران سراسر کشور فرمودند:
منطق این است که قانونِ بد بهتر از بیقانونی و نقض قانون است. اینکه ما قانون را هرجا طبق میل ما از آب درمیآید، قبول داشته باشیم؛ هرجا نتیجهاش طبق میل ما از آب درنمیآید، قبول نداشته باشیم، منطقی نیست.
۲. فتنه بنزینی
در جریان اجرای غلط و سؤال برانگیز دولت تدبیر! در خصوص اصلاح قیمت بنزین، باز هم جریاناتی با سواستفاده از فضای پیش آمده در صدد کشاندن کشور به صحنه درگیریهای خیابانی بودند و حتی مجلس نیز با دستپاچگی و البته پس از گذشت چند روز از اتفاقات تلخ در سطح کشور در صدد چارهاندیشی! بر آمد که باز هم رهبری معظم انقلاب با اشاره به قانونی بودن این تصمیم فرمودند:
وقتی یک چیزی مصوّبهی سران کشور است، آدم باید با چشم خوشبینی به آن نگاه کند؛ بنده در این قضیّه سررشته ندارم، یعنی تخصّص این کار را ندارم، به آقایان هم گفتم -چون نظرات کارشناسها هم در این قضیّهی بنزین مختلف است، بعضیها آن را لازم و واجب میدانند، بعضیها مضر میدانند؛ بنابراین من هم که صاحبنظر نیستم در این قضایا- که من صاحبنظر نیستم، لکن اگر سران سه قوّه تصمیم بگیرند من حمایت میکنم؛ من این را گفتهام، حمایت هم میکنم. سران قوایند، نشستهاند با پشتوانهی کارشناسی یک تصمیمی برای کشور گرفتهاند، باید عمل بشود به آن تصمیم.(۹۸/۸/۲۶)
۳.حادثه هواپیما
در جریان حادثه تلخ سقوط هواپیمای اوکراینی و مشخص شدن اشتباه انسانی در این حادثه نیز رهبری معظم در تاریخ ۹۸/۱۰/۲۱ در فرمانی به ستاد کل نیروهای فرمودند:
به ستاد کل نیروهای مسلح مؤکداً دربارهی پیگیری کوتاهیها یا تقصیرهای احتمالی در این حادثهی دردناک سفارش می کنم.
این پیام نشانگر اهمیت رعایت قانون حتی درباره مهمترین ارکان نظامی-امنیتی کشور است که رهبر معظم انقلاب اسلامی روی آن تاکید داشتهاند.
۴. کرونا و رعایت دستورالعملهای ستاد
با شیوع ویروس منحوث کرونا در کشور، همواره رهبر معظم انقلاب اسلامی با رهنمودهای خویش بر رعایت قوانین بهداشتی ارائه شده از سوی ستاد مبارزه با کرونا داشتهاند.
در این خصوص نیز خود معظمله با رعایت پروتکلهای بهداشتی پیشقدم بودهاند که عدم برگزاری عمومی عزای سیدوسالار شهیدان و اقامه مجلس عزا به صورت انفرادی، از جمله آنهاست.
@rozaneebefarda
6.02M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
خاطره مقام معظم رهبری از نذر مرحوم الهی قمشه ای برای امام حسین(ع)
@rozaneebefarda
روضه حضرت عباس.mp3
14.15M
🔴مقتلخوانی #مقام_معظم_رهبری برای حضرت عباس علیهالسلام
◾️أحقُّ الناس أن یُبکی علیه // فتیً أبکی الحسینَ بکربلاءِ
◾️أخوه و ابن والده علیٍّ // أبوالفضل المضرَّجِ بالدماءِ
◾️و من واساه لایُثنیه شیءٌ // و جادله علی عطشٍ بماءٍ
#تاسوعای_حسینی تسلیت باد!
@rozaneebefarda
13.35M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 درخواست مرحوم آیتالله العظمی بهجت برای زیارت نیابتی حضرت عباس علیهالسلام
«تو به خون خفته و من بیکس و یارم اخا // بیمعین و سپه و زار و دلافگارم اخا
در کف یک سپه و لشکر خونخوارم اخا // خیز و کن چاره این لشکر و این قوم دغا
تیر بیدادِ که بر چشم شریفت خورده؟ // تیغ ظلم که چنین بازوی تو افکنده؟»
🔺گزیدهای از مرثیه والد مرحوم آیتالله العظمی بهجت در وصف اباالفضل العباس علیهالسلام🔺
#تاسوعای_حسینی تسلیت باد!
@rozaneebefarda
روضه در قطار مشهد/قم
اختصاصی/ #دلنوشته_عاشورایی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
روزهای آخر دهه چسبیده بود به روزهای شروع درس و بحث و مدرسه. به زیارت رفتهها و اهل تبلیغ باید برمیگشتند قم. من هم یکی از این هزار.
با تجربهها که هفتهها پیش بلیتشان را رزرو کرده بودند و چهار درصدیها هم مثل همیشه بدون غم سر میکردند.
مانده بودم با ردیف قرمز قطارهای بعدظهر عاشورا. بلیتهای روز عاشورا تقریباً همه پر بود. باقی ماندهها هم سرکشتر از جیب من بود.
چارهای نبود. مانده از مراسم شب عاشورا، تنها بلیت روز تاسوعا را خریدم.
دلم یک گوشه از مشهدالرضا توی خیمه حسین ماند و راهی شدم.
•••
توقف همیشه ۲۰ دقیقهای نماز مغرب تمام شده بود و تلق و تولوق قطار کمکم زیاد میشد. صدایی که به زحمت شنیده میشد انگار زیارت عاشورا میخواند. سرم را از در کوپه بیرون بردم که بهتر بشنوم. قسمت امشبام شاید همین ته صدای زیارت عاشورا باشد.
چند کوپه دیگر هم باز شد. جوانی بود شاید که جرأت کرد و طوری که صدایش توی همهی واگن پیچید گفت: بلندتر بخون ما هم استفاده کنیم.
تقریباً وسط سالن بود کوپه ۵ یا ۶. در باز شد یک روحانی نشست وسط راهرو. سرش را بلند نکرد، دست روی سینه، سلام زیارت را داد و شروع کرد به مرثیه خوانی. شعری از حسان بود:
امشب شهادتنامهی عشّاق، امضا میشود
فردا ز خون عاشقان، این دشت دریا میشود
دلنشین بود صدایش یا در آن لحظه خیرالموجودین، درهای باقی کوپهها هم کمکم باز شد. چند نفری هم نشستند توی راهرو.
•••
نزدیک کوپه مهماندار ایستاده بودم. چندباری بیرون آمد. نگاهی میکرد و دوباره میرفت داخل. منتظر بودم بگوید: که اینجا جایش نیست، که ولمان کن وسط بیابان، که مأمورم و معذور و جمع کند بساط روضهمان را که تازه گرم شده بود. دوباره آمد، با یک سینی که لیوان آب جوش وسطش جا خوش کرده بود، رفت طرف روحانی روضه خوان. انگار هیاتی باشد و چاره صدای گرفتهی روضه خوانمان را خوب بداند.
خیمه عزایمان با تمام کوتاهیاش، کسری نداشت؛ وعظ و مدح و مرثیه و سنگین و شور. دعا که کرد، هر کس رفت تو کوپه خودش. با همان سینی برای همه چای روضه هم آورد.
#ما_ملت_امام_حسینیم
@rozaneebefarda
May 11
💥دیدگاه جالب جد اعلای #آیت_الله_سیستانی پیرامون ترک #تقیه در مقابل عوامل طاغوت
(منبع: خاطره های آموزنده، محمدی ری شهری)
@rozaneebefarda
#محرم_و_انقلاب_اسلامی/(۷)
#زیست_عاشورایی
💥اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
▫️فلسفه تاريخ از جمله رشته های پرمناقشه و پردامنه است که بسیاری از تولیدات فکری در حوزه علوم انسانی را متأثر کرده است. در تمام سالهای پس از شکل گیری «نهضت امام خمینی»، مواجهه با مکاتب فکری مختلف، امری رایج بوده است و بسیاری از این مناقشه ها، به چگونگی و ماهیتِ روایت تاریخی از هستی، باز می گردد. از جمله استفاده های جریان های فکری اسلامی، از مقوله روایت تاریخی، مسئله «تطبیق تاریخی» و یا «عبرت های تاریخی» بوده، که گاه دامنه آن به مقوله «تکرار تاریخ» کشیده شده است. گرچه سایر مکاتب فکری نیز گاه و بی گاه از این ادبیات استفاده کرده و می کنند، اما در ادبیات سیاسی رهبرانِ دینی، مقوله های پیشگفته، جایگاه محوری دارد که در حقیقت معبری است برای استفاده از سیره سیاسی-اجتماعی حضرات معصومین(ع) و تطبیق آن بر موضوعاتِ روزمره. همچنین استفاده از مسئله «تطبیقات تاریخی» در حقیقت استفاده از ذهنیت عمومی مردم در یک اجتماعِ دینی است و القای مفاهیم و مرادات را سهل الوصول تر خواهد کرد.
🔹در آغاز نهضت امام خمینی، یکی از بحث های پردامنه، تطبیق زمانه(مجموعه شرایط و اقتضائات زمانی و مکانی و اجتماعی) بر عصر ائمه(ع) بوده است؛ مسئله مهم که در تعیین سیره سیاسی علما نیز دخالت مستقیم داشت، این بود که آیا مجموعه مختصات محیطی در دهه 40 به هنگامه عاشورای سال 61 هجری و عصر امام حسین(ع) نزدیک است و یا به عصر صلح امام حسن(ع) و یا عصر صادقین(ع) که مبارزه فرهنگی و علمی در آن اولویت دارد! امام خمینی را باور آن بود که هنگامه عاشورایی دیگر است و نباید برکنار ماند و در مقابل برخی دیگر از بزرگان نظر دیگری داشتند.
🔸مذاکره و محاجّه امام با آیت الله حکیم در پائیز 1344، گوایای این اختلاف دیدگاه در تحلیل اوضاع و شرایط عصری و تاریخی است؛
«آیت الله...: [اگر] اقدام حاد کنیم مردم از ما تبعیت نمی کنند، مردم دروغ میگویند، آنها پی شهوتند، برای دین سینه چاک نمیکنند.
امام: چطور مردم دروغ میگویند؟ این مردم که جان دادند، زجر دیدند، حبس کشیدند، تبعید شدند، اموالشان به غارت رفت. چطور مردم بقال و عطار سر محل که سینه جلو گلوله دارند، دروغ میگویند؟
آیت الله...: تبعیت نمیکنند، مرید شهوات و اغراض مادیه هستند!
امام: عرض کردم که مردم در 15 خرداد جوانمردی و صداقت خود را نشان دادند.
آیت الله...: اگر قیام کنیم و خون از بینی کسی بریزد، سر و صدایی بشود، مردم به ما ناسزا میگویند و سر و صدا راه میاندازند.
امام: ما که قیام کردیم از احدی به جز مزید احترام و سلام و دستبوسی ندیدیم و هر که کوتاهی کرد، حرف سرد شنید و مورد بیارادتی مردم واقع شد!.... مگر قیام حسین بن علی-علیهماسلام- به تاریخ خدمت نکرد؟ و چه بهره بزرگی از قیام آن حضرت می گیریم؟
آیت الله...: راجع به امام حسن(ع) چه می فرمایید؟ ایشان که قیام نکردند.
امام: اگر امام حسن هم به اندازه شما مرید داشت قیام می کرد. در اول امر قیام کرد دید مریدها فروخته شده اند، لذا فتح نکرد. اما شما در تمام ممالک اسلامی مقلد و مرید دارید.
آیت الله...: من که نمی بینم کسی را داشته باشم که اگر اقدامی کردیم تبعیت نماید.
امام: شما اقدام و قیام نمایید من اولین کسی خواهم بود که از شما تبعیت خواهم کرد!»
◽️پس از روزهای پرآشوب فتنه 78، بازهم نزاع بر سر تحلیل شرایط زمانه ای و تطبیق آن بر تاریخ صدر اسلام بالا گرفت و رهبری معظم با اعلام تحلیل راهبردی خود از اوضاع، این نزاع را اینگونه خاتمه داد: « من به شما عرض کنم که... امروز به برکت ملتِ هوشیاری مثل ملت ایران، به برکت افکار برانگیختهای مثل افکار ملت ایران، به برکت انقلاب بزرگی مثل انقلاب اسلامی ایران، نه امریکا و نه بزرگتر از امریکا - اگر در قدرتهای مادّی باشد - قادر نیستند حادثهای مثل حادثه صلح امام حسن(ع) را بر دنیای اسلام تحمیل کنند. اینجا اگر دشمن زیاد فشار بیاورد، حادثه کربلا اتّفاق خواهد افتاد»(1/2/79)
▪️بعدتر در کوران تحریم های ظالمانه نیز، برخی شرایط را به «شعب ابی طالب» تشبیه کردند و در مقابل، ایشان موقعیت ایران اسلامی را «موقعیتِ بدر و خیبر» نامید. در هنگامه مذاکرات هسته ای بار دیگر برای آماده سازی شرایط برای انعقاد یک پیمان بین المللی غیر شفاف(برجام)، برخی از دولتمردان در تحلیلی بی سابقه، حتی عاشورا را هم «مکتب درس آموزی مذاکره» نامیدند!
@rozaneebefarda