💥تبلیغ کارگزینی مرکز اطلاعاتی مرتبط با #رژیم_صهیونیستی در بخشهای مختلفی از سایت به ظاهر علمی «المکتبة الوقفیة»
یادداشت مرتبط را در روزنه بخوانید:
@rozaneebefarda
روزنه
💥تبلیغ کارگزینی مرکز اطلاعاتی مرتبط با #رژیم_صهیونیستی در بخشهای مختلفی از سایت به ظاهر علمی «المکت
آشنایی با سایت المکتبة الوقفیة و ارتباط آن با #المکتبة_الشاملة
💥اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔸سایت «المکتبة الوقفیة» با عرضه بسیاری از کتب مرجع اهل سنت به صورت پیدیاف برای بسیاری از دانشپژوهان حوزوی آشناست اما در کمال تعجب برخلاف سایتهای مشابه هیچ معرفی از خود ارائه نداده است و معلوم نیست این تارنما با این حجم از کتب ارائه شده از چه سالی آغاز به کار کرده، هیئت گرداننده آن چه کسانی هستند و از طرف کدام کشور پشتیبانی میشوند.
🔸این سایت برای معرفی خود تنها به چند بیانیه کلی در خصوص تعداد صفحات ثبت شده و هدف آن(رسیدن به مرجعیت علمی در علوم دینی) اکتفا کرده است و در تاریخ 2013.1.10 اعلام کرد تعداد صفحات ثبت شده در این سایت به 10میلیون رسیده است.
بیانیه دوم این سایت در همان روز منتشر شد و المکتبة الوقفیة به صورت رسمی اعلام کرد به پاسخدهی و مناظره نخواهد پرداخت و در سکوت کار خود را دنبال خواهد کرد و امکان مراسله و مکاتبه مستقیم را فراهم نخواهد نمود.
🔸در تاریخ 2013.12.5 صفحه رسمی المکتبة الوقفیة در فیسبوک تأسیس شد. گفتنی است این تارنما در تاریخ 2014.10.2 به صورت ویژه کتب شیخ البانی را منتشر نمود.
این تارنما در حال حاضر نیز فعال است و آخرین اضافات خود را در تاریخ 2020.8.5م. (1399.5.15 ه.ش.) انجام داده است.
▪️ارتباط با #المکتبة_الشاملة
این تارنما به صورت ویژه با مجموعه «المکتبة الشاملة» ارتباط ارگانیک دارد. گردانندگان این سایت توضیح یا تصریحی در این رابطه ندارند اما برخی از کتب ارائه شده در این سایت، لینکش ویژهای برای استفاده مستقیم در نرمافزار المکتبة الشاملة دارد.
نرمافزار المکتبة الشاملة یکی از نرمافزارهای مرجع جهت استفاده از کتب اهلسنت است که سالهاست در مجامع پژوهشی قم عرضه و استفاده میشود. این نرمافزار علاوه بر کتب ثابتی که در آن ثبت شده است، قابلیت به روزرسانی از طریق اینترنت را نیز دارد.
◽️نکته پایانی
سایت «المکتبة الوقفیة» و نرمافزار و سایت «المکتبة الشاملة» هردو مورد استفاده فضلای ایرانی حوزه علمیه قم است و به همین خاطر زمینه سوءاستفاده امنیتی و اطلاعاتی از این سایت بسیار قابل توجه و مخاطرهانگیز خواهد بود. به ویژه در فضای فعلی که کشورهای مرتجع منطقه به عادیسازی علنی با رژیم غاصب صهیونیستی رو آوردهاند و بر تهدیدات امنیتی علیه جمهوری اسلامی ایران حساب ویژهای باز کردهاند.
سامان دهی به وضع آشفته #فضای_مجازی و عمل به فرامین راهبردی رهبری معظم انقلاب اسلامی، یک ضرورت مغفول در دولت روحانی است که هر لحظه و هر روز #خسارتی به منافع ملی وارد می سازد.
گرچه هنگامه حساب کشی حقوقی و قانونی از کارشکنی ها بر سر راه شبکه ملی اینترنت و سایر جرائم مرتبط، چندان دور نخواهد بود اما تا آن زمان نمی توان مسئله را رها کرد. امید است با اجماع نخبگانی برای پیگیری مطالبات رهبری، گره کور این امر باز گردد.
#برجامیان_عاشق_آمریکا
#شبکه_ملی_اطلاعات
#نفی_وابستگی
@rozaneebefarda
19.63M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
واکنش حوزویان به سخنان آقای #سیدمحمدجواد_علوی/21
جناب آقای محمدکاظم رجایی
دکترای اقتصاد
بخش نخست: ضرورت و ماهیت #اقتصاد_اسلامی
💥اختصاصی روزنه
@rozaneebefarda
26.36M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
واکنش حوزویان به سخنان آقای #سیدمحمدجواد_علوی/21
جناب آقای محمدکاظم رجایی
دکترای اقتصاد/ عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی
بخش دوم: سیر تخصصی آموزشی_پژوهشی #اقتصاد_اسلامی
حوزه و دانشگاه چرا سراغ تربیت محقق اقتصاد اسلامی نرفته اند؟
💥اختصاصی روزنه
@rozaneebefarda
28.05M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
واکنش حوزویان به سخنان آقای #سیدمحمدجواد_علوی/21
جناب آقای محمدکاظم رجایی
دکترای اقتصاد/ عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی
🔹بخش سوم: #شهيد_صدر چه می گوید و چرا #تهمت چپگرایی به او وارد نیست؟
🔻شهید صدر عامل تحول در علوم اسلامی بود.
🔻در فهم بیان بزرگانی چون شهید صدر باید تلاش کنیم؛ نمی توانیم تاثیرپذیری از سوسیالیسم را به ایشان نسبت بدهیم.
🔻تحلیل مدرنیسم از زبان برخی آقایان، خیلی #ساده_انگارانه است!
🔻در مسائل به #متخصص مراجعه کنیم!
💥اختصاصی روزنه
@rozaneebefarda
روزنه
سخنان چالش برانگیز و عجیب جناب آقای #سیدمحمدجواد_علوی درباره قلمرو دین و علم و نسبت آن با سیاست! 💥ق
واکنش حوزویان به سخنان آقای #سیدمحمدجواد_علوی/22
جناب آقای حسن آقانظری
رئیس سابق پژوهشگاه حوزه و دانشگاه/ رئیس مؤسسه دائرةالمعارف فقه اسلامی بر مذهب اهل بیت(ع)
کسی می تواند در #اقتصاد_اسلامی طرح بحث کند که یک #مقاله_علمی در این موضوع نوشته باشد!
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
#گزیده:
🔸مکتب اقتصاد اسلامی را کسی میتواند مطرح کند و در خصوص کیفیت و تحقق آن در اسلام بحث کند که یک مقاله علمی پژوهشی در این حوزه بنویسد. یا استاد این مبحث باشد یا از طریق یک رساله علمی، #علمیت خود را در این مسأله به دیگران #ثابت کند.
مثلا اگر بنده بگویم که اقتصاد اسلامی وجود ندارد باید یک مقاله بنویسم و آن را در اختیار #اقتصاددانان قرار دهم و نظر آنها را جویا شوم. در این زمینه هم باید #توان_استدلال داشت و با متخصصان به بحث نشست.
▪️تا زمانی که مقالهای در خصوص مدعی خودم ارایه نکردم، صاحبان علم میگویند این مسأله #صرفا یک #ادعا است. زمانی میتوانیم در مجامع روی این گزاره که مکتب اقتصاد اسلامی وجود دارد یا ندارد، بحث کنیم که روی یک متن به توافق برسیم یا یک متن را از خود به جای گذاریم.
🔸شهید صدر ۶۵ سال پیش کتابی به نام اقتصادنا نوشت که قسمت اول آن معرفی مکتب مارکسیسم و قسمت دوم نیز مرتبط به سرمایهداری و در بخش سوم مکتب اقتصادی اسلام را مد نظر قرارداده است.
شاید ایشان در همان زمان حس میکردند که باید چنین #استوار صحبت کنند که در آینده کسانی که میخواهند روی نظریات اقتصاد اسلامی کار کنند چنین متن قوی را در اختیار داشته باشند. ایشان از آنجا که حس میکردند شاید در #آینده کسانی بیایند و از عدم وجود مکتب اقتصادی اسلام صحبت کنند جزوه ای با عنوان “از اقتصاد اسلامی چه میدانیم” را نوشت. وی در این جزوه سه سوال مطرح کرد.
◽️جا دارد که محققان اقتصاد اسلامی بیایند بگویند که پس از همه این مباحث آیا علم اقتصاد اسلامی داریم یا خیر؟
با توجه به نظرات شهید صدر جواب این سوال کاملا آری است، زیرا ایشان با ارایه کامل نظام فکری و معرفتی و روایی و متنی اسلام قواعد این حوزه را بیان می کند و اشاره می کند که چه زمانی و چگونه علم اقتصاد اسلامی بوجود می آید. سپس دو راه را مطرح کرده است که از این دو راه می توانیم به اقتصاد اسلامی برسیم.
▪️در این میان اهل سنت با فقه خودشان و کسانی که با فقه امامیه بانکداری اسلامی را اجرا کردند با این شیوه به کار ادامه می دهند که البته هنوز در مسیر اجرا نیازمند رفع نقایص است. مثل ما که بانکداری اسلامی داریم که باید با تغییرات میدانی مشکلات آن را حل کنیم.
◽️ هر کسی اقتصادنای شهید صدر را خوانده باشد قطعا دیگر نمیگوید که ما اصلا اقتصاد اسلامی نداریم. در بانکهای غربی ربا میخورند و وقتی هم سپرده میگیرند بر اساس بهره است. رکن اول آنها تجهیز منابع و دوم تخصیص منابع است. تجهیز منابع بر اساس بهره است و تخصیص منابع هم بر اساس بهره است.
🔸اگر ما در اسلام این مبنا را قبول نداریم باید از روشهای فقهی استفاده کنیم، ولی در میدان عمل مشکلاتی داریم زیرا کار علمی نکردیم که این خود، یک بحث دیگر است. وقتی جریان پول و پول وسعت یابد، معاملات نیز ربوی میشود ولی وقتی این جریان به پول و کالا و سپس پول یا ثروت مبدل شد دیگر خبری از ربا نیست.
🔸اسلام از ما میخواهد که پول وارد جریان تولید کالا و خدمات شود، از این روی وقتی این پول به جریان پولسازی بدون استفاده از ابزارهای ذکر شده رسید جریان ربوی شکل میگیرد و اقتصاد ما را متاثر میکند و به سمت سود بیشتر و سود مبادلات حرام میرود. تفاوت نظام اقتصادی اسلامی و نظام ربوی از زمین تا آسمان است.
▪️ با مراجعه به اقتصادهای لیبرالی مثل آمریکا این سوال مطرح شد که چرا همین بانکها با همین شیوه تمام ثروت این کشور را در اختیار یک درصد قراردادهاند و شرکت های چند ملیتی چگونه سرمایه های مردم را درون خود هضم کردند.
@rozaneebefarda
💥ماجرای #مصاحبه_جنجالی؛ سلوک علمای سلف و یک پرسش از #سران_نشست_اساتید
#تلنگر
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
مصاحبه یکی از مؤسسان تشکل حوزوی موسوم به #نشست_اساتید با یک رسانه اقتصادی (ارگان خرده جریان #لیبرالیسم_ایرانی) حاوی مطالب چالش برانگیزی بود که نقد و نظرهای علمی فراوانی را در دل حوزه علمیه قم به دنبال داشت.
#سکوت معنادار مصاحبه شونده محترم در مقابل اشکالات علمی و استدلالی متکثر استادان فنان حوزوی و دانشگاهی، برخلاف سیره رایج در حوزه مقدسه است؛ چه اینکه سلف صالح، اولاً اشکالات عالمانه را هرگز بدون پاسخ نمی گذاردند و خود مستقیما بدان پاسخ می گفتند. ثانیاً در صورت وارد بودن اشکالات، از پذیرش آن و پس گرفتن مدعا و اذعان به نادرستی طرح بحث، ابایی نداشتند و آن را لازمه حریت حوزوی می دانستند.
از این بگذریم که #ورود_بدون_علم به عرصه های تخصصی، اساسا مورد نهی شدید قرآنی و روایی قرار گرفته است.
وقتی بزرگان تشیع، از پاسخگویی به اشکالات علمی استقبال می کردند و آن را وظیفه خود می دانستند، طبعا انتظار اقدام مشابه از معممین و معمرینی که داعیه پیروی از سلوک همان بزرگان را دارند، امر غریبی نیست.
چه اینکه پذیرش خطا و تلاش برای تدارک و جبران، و تجلیل از مجاهدت های خاموش محققان عرصه اسلامی سازی علوم، و تصحیح انگاره ها و نسبت های نادرست به بزرگانی چون شهیدین مطهری و صدر، نه در سلوک بزرگان که در سیره عموم متشرعه و بلکه در #سیره_عقلا، از #بدیهیات است!
بزرگان تشیع همچون شهیدین مطهری و صدر و همه عالمان مبارزی که در کلام مصاحبه شونده به آنان اتهام #چپ_روی و یا العیاذ بالله اتهام #وهابیگرایی زده شده، سرمایه های معنوی اسلام اند و طبعا نباید این سرمایه را با برخی برچسب های خلاف واقع و بدون #مستند، بر باد داد. مگر آنکه افراد، بتوانند مدعاهای خود را با شواهد محکمه پسند، اثبات کنند! که تا کنون چنین نشده است.
گذشته از انکار علوم انسانی اسلامی و خاصه اقتصاد اسلامی، انکار شؤون سیاسی-اجتماعی و علمی نبی مکرم اسلام(ص) و فروکاهی جایگاه رسالت به #مرشد_معنوی، #شبهه مهمی است که حوزه های مقدسه را با چالش جدی مواجه کرده است.
در چنین شرایطی، طبعا بدنه اساتید ارجمندی که با ملاحظات مسائل صنفی، در تشکل نوپدید #نشست_اساتید نام نویسی کرده اند، حتما با این رویکردها و مواضع چالش برانگیز و نادرست(که در نادرستی اش، در همین چند روز اخیر ده ها مقاله علمی نوشته شده) #موافقت_ندارند و بعضا این مواضع مخالف را در برخی محافل بیان فرموده و امید است به صورت علنی نیز مطرح سازند اما:
پرسش اساسی متوجه جمع محدودی است که آنها را با عنوان #سران_نشست می شناسیم که غیر از اکثریت غالب جمع یازده نفره اتاق فکر، برخی چهره های پشت پرده این تشکل را نیز شامل می شود که البته مجموعا متجاوز از 20 نفر نیست!
این آقایان که تا کنون خود را به عنوان مدافع حقوق صنفی اساتید حوزه و طرفدار احیای شعائر شیعی معرفی فرموده اند، اکنون نمی توانند در مقابل این مواضع چالش برانگیز، با #سکوت_تاکتیکی بگذرند!
بدنه اساتید حوزه قم حق دارند بدانند، چه کسانی و با کدامین انگاره های علمی و عقیدتی، پرچمداری نمایندگی از آنان را برعهده گرفته اند!
مصاحبه مزبور در #مقام_بیان انجام شده و محتوای آن به صورت عمومی و به طور گسترده انتشار یافته و چنانچه ولو یک مطلب خلاف واقع و ناسازگاز با مبانی دین مبین و معارف اهل بیت علیهم السلام در آن باشد، تکلیف شرعی است در روشنگری نسبت به آن اقدام شود.
با این مقدمات، انتظار موضع گیری از سران نشست، امری عادی و بلکه ضروری است؛ طبعاً دعوت به پیوستن به این فضای گفتگوی آزاد، لزوما به معنای اعلان مخالفت با قائل محترم نیست و هر کسی می تواند دیدگاه خود را مطرح سازد؛ چه اینکه تا کنون برخی سران نشست به اظهارنظر در این باب پرداخته اند. اما باید به حوزویان حق داد نسبت به #سکوت حضرات معترض باشند و آن را غیرقابل پذیرش و بلکه سؤال برانگیز تلقی کنند؛ چنانکه امیرالمؤمنین(ع) فرموده اند: «السکوت اخ الرضا...»!
#صیانت_از_گفتگوی_آزاد
#آزاداندیشی_حوزوی
#اقتصاد_اسلامی
#نشست_اساتید
#سکولاریسم_حوزوی
#فقه_سرمایه_سالاری
#محرومین_و_مستضعفین
@rozaneebefarda
May 11
هدایت شده از اندیشکده فقهی مناط
📚 ویژهنامه #چالش_های_فقهی_کرونایی منتشر شد.
این مجموعه حاوی ۱۱ گفتار از اساتیدِ مشارکتکننده در پرونده چهارم مناط است و با نگاهی فقهی به مباحث و چالشهای متاثر از ویروس کرونا به رشته طبع درآمده است. در این ویژهنامه مسائلی همچون تعارض اقتصاد و سلامت، قاعده لاضرر، قاعده احسان، ضمان حاکمیت و … مورد بررسی قرار گرفته است.
برای دریافت ویژه نامه کلیک کنید:
manaatt.ir/elementor-2559/
https://eitaa.com/joinchat/3630628888Cb5c14d9f58