8.36M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥ببینید|| شهید بهشتی: جامعه مسلمانها جامعه فضولهاست!
جایگاهشناسی «امر به معروف و نهی از منکر» در کلام شهید آیتالله بهشتی
🔸حاشیه روزنه
در روزهای اخیر با موجی از تولیدات رسانهای مواجه بودیم که تلاش داشتند چهرهای تحریفآمیز از شهید بهشتی ارائه دهند و این مجتهد مجاهد را در چارچوب جنبش اباحیگری مصادره و تفسیر نمایند.
بازخوانی نصوص و محکمات اندیشه و سیره آیتالله بهشتی بهترین راه مبارزه با این تحرکات مرموزانه است.
#روزنه؛ دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:👇
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
هدایت شده از KHAMENEI.IR
7.32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📣 بازنشر
🎥 #کلیپ_نوشت | شهیدان الگویند
✏️ رهبر انقلاب، صبح امروز در دیدار خانواده شهدا فرمودند: اینها همه الگویند. جوان احتیاج به الگو دارد. اینها الگوهای زندهی کشور ما و جوانهای ما محسوب میشوند.
🗓 رسانه KHAMENEI.IR به همین مناسبت نماهنگ "شهیدان الگویند" را بازنشر میکند.
💻 Farsi.Khamenei.ir
هدایت شده از هفته نامه ۹ دی
مساله پردازی راهبردی برای حجاب.pdf
466.6K
🔰مسالهپردازی راهبردی حجاب و عفاف
🔸۳۰ سرفصل و ۱۸۰ نکته درباره مقوله حجاب و عفاف در جامعه امروز ایران
✍ علیرضا معاف
🔹کلان مساله پیچیده، چندوجهی، چندمنبعی و چند ضلعی حجاب و عفاف، بی شک به یکی از اصلی ترین موضوعات، چالش ها، مشکلات، مستحدثات و مسائل نظام جمهوری اسلامی در ماه های اخیر تبدیل شده است. نگارنده معتقد است ابر مساله و کلان مساله حجاب، عفاف، پوشش و مسائل پیرامونی آن قابل حل و قابل تدبیر است و امکان عبور از این چالش سخت و پیچیده برای نظام اسلامی وجود دارد؛ به شرط آنکه به جامعیت، تضلع، تنوع، تلوّن و تکثرِ موضوع، توجه و تفتن لازم صورت گیرد.
🔹در ادامه ۳۰ سرفصل مختلف در ابعاد متنوع و متکثر مساله حجاب و عفاف مطرح شده و ذیل هر یک از نکات، مبتنی بر آیات قرآن، روایات اهل بیت و اسناد بالادستی نظام و مطالعات معرفت شناختی و مردم شناسانه گزاره های راهبردی و زیرشاخه های عمده هر یک شرح داده شده است.
🔹مساله (Problem) حجاب و عفاف قابل تدبیر و قابل حل است؛ به شرط آنکه برنامه راهبردی و راهکنشی متناسب با پیچیدگی و اضلاع متکثر این مساله طراحی و با جدیت اجرا شود.
📃متن کامل یادداشت را در فایل بالا بخوانید👆
🔻به کانال هفتهنامه ۹دی بپیوندید🔺
http://eitaa.com/joinchat/389742592Cfbd77cc21a
شهادت امام باقر علیه السلام شاهد واقعههای جانسوز عاشورا تسلیت باد
@rozaneebefarda
هدایت شده از 🌄 مهمانان خدا 💕
🏴🏴مولانا الإمامُ الباقرُ عليه السلام:
🏴أمَا إنّهُ ليسَ عندَ أحدٍ من النّاسِ حقٌّ
🏴و لا صوابٌ إلاّ شَيءٌ أخَذوهُ مِنّا أهلَ البيتِ ،
🏴و لا أحدٌ مِن النّاسِ يَقضي بحقٍّ و لا عَدلٍ
🏴إلاّ و مِفتاحُ ذلكَ القضاءِ و بابُهُ و أوّلُهُ و سَنَنُهُ أميرُ المؤمنينَ عليُّ بنُ أبي طالبٍ عليه السلام .
🏴🏴مولانا حضرت امام محمد بن علی الباقر عليهما السلام:
🏴بدانيد كه هيچ سخن حق و درستى نزد هيچ كس نيست،
🏴جز اينكه آن را از ما اهل بيت گرفته است
🏴و هيچ فردى نيست كه به حق و عدالت داورى مى كند،
🏴مگر آن كه در و كليد و آغاز و شيوه آن اَمير المؤمنين على بن ابى طالب عليهما السلام است.
الأمالي للمفيد: 96/6 .
🏴🏴🏴🏴🏴
شهادت جانسوز پنجمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت مولانا حضرت امام محمد بن علی الباقر علیهما السلام تسلیت باد.
🏴🏴🏴🏴🏴
هدایت شده از KHAMENEI.IR
پیام_رهبر_انقلاب_به_حجاج_بیتالله_الحرام.pdf
702.1K
📝 پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی به حجاج بیتالله الحرام منتشر شد.
🖼 #حج۱۴۴۴ | #وحدت_و_معنویت | #الکعبة_تجمعنا
💻 Farsi.Khamenei.ir
هدایت شده از بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
بهشتی
پرونده ویژه بنیاد تاریخپژوهی به مناسبت سالروز شهادت آیتالله بهشتی و یاران
🎥شهید بهشتی: جامعه مسلمانها جامعه فضولهاست!
🎥همه باید در خط امامت باشند
علت تأسیس حزب جمهوری اسلامی چه بود؟
هدف تشکیل حزب جمهوری اسلامی
🎥 کوتاهنما | بهشتی، استوار بر اصول
🎥استکبارستیزی و توجه به محرومان به روایت شهید بهشتی
شهدای هفتم تیر
بیانیه اعلام موجودیت حزب جمهوری اسلامی/١
بیانیه اعلام موجودیت حزب جمهوری اسلامی/٢
صوت | شهید بهشتی: شهادت برای ما معشوق است
صوت | 72 نفر از شایستگان روزگار
🎥شهید بهشتی: فقیهی که روحیه انقلابی ندارد جامعالشرایط نیست.
پیام امام خمینی در پی شهادت شهید بهشتی و یارانش/١
پیام امام خمینی در پی شهادت شهید بهشتی و یارانش/٢
📷اطلاعنگاشت: روند تأسیس حزب جمهوری اسلامی
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
5.31M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 ببینید|| یادی از طلبه مجاهد مرحوم استاد فرجنژاد که در غروب عرفه آسمانی شد....
صلوات و حمدی هدیه کنیم
@rozaneebefarda
روز ترویه و بانگ "فلیرحل معنا"
یادداشتهای حج/۹
[صفحه ۱ از ۲]
اختصاصی|| حجتالاسلام حمید احمدی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
امروز درمکه روز هشتم ذیحجه است، روز ترویه!
روز ترویه اگر مکه باشید حال و هوای تغییر شهر را لمس می کنید. موج بزرگ زائران بعد از طلوع آفتاب بعد از محرم شدن در مسجدالحرام سمت منا درحرکت اند.
صحنههای زیبا از انبوه جمیعت سفید پوش که آرام آرام در سکوتی با هیمنه و پر ابهت و زیبا قدم بر میدارند تا طبق سنت نبوی شب نهم یا همان شب عرفه را در منا بگذرانند.
پیرمردانی از شبه قاره که ریش های بلندشان را با حنا به رنگ آتشی در آورده اند با لباس سفید جلوه خاصی به جمیعت داده اند. زنان هم همراه مردان ،آرام و با وقار، کوله ای بر سر یا دوش در رفتن اند همه توجه ها از اطراف بریده فقط رو به جلو در اندیشه ایام پیش رواند.
رفتن به منا و اقامت در آن در شب نهم از رسوم زائران اهل تسنن است که از سنت نبوی در حجه الوداع گرفته شد.
که امامیه هم آن را از سنت می شمارند.
▪️اما برای شیعیان روز ترویه یاد آور یک واقعه عبرت آموز و به یاد ماندنی تاریخی و روز دعوت انسان نورانی است برای انقطاع از جاه ، مقام ، نان ، نام و منافع شخصی . روز خروج حضرت سید الشهدا علیه السلام همراه یارانش از مکه به سمت عراق که حدود یک ماه بعد واقعه دردناک و تارخ ساز و فراموش نشدنی عاشورا رقم می خورد.
در مکه باشید پژواک این صدا هنوز در بلندای شهر به گوش می رسد.
"فلیرحل معنا "
چند روزی این مساله ذهنم را به خود مشغول داشته است که جدای از مباحث فقهی آن ، از اینکه امام قصد حج کرده یا نکرده و حج نیمه تمام گذاشته یا نه و از ابتدا در ماه غیر حج با احرام عمره مفرده وارد مکه شدند و یانه؟ از بیم ترور حکومت مکه را ترک کردند یا نه؟
اما هر مسلمانی از پاداش حج گزاری و اهمیت آن در اسلام و جایگاه بی بدیل این عبادت فاخر و جاذبه های معنوی آن آگاه است و مراسم و آیینی که هر مسلمان دلداده خداوند و معنویت را شیدای خود می سازد.
امام حسین علیه السلام که ترنم نیایش قدسی عرفه اش هنوز جانها و عقول آدمی را متحیر می سازد ومی نوازد و مناجات عرشی حضرتش از تراث معنوی گرانسنگ و از منابع بی نظیر عرفان اسلامی است ، چگونه از این حضور و شرکت در این آیین قدسی دل کندند و به سوی عراق رفتند ؟! فهم این مسئله و درکش سخت است!
و این همان چیزی است که نهضت و راه و سلوک حسینی را برجسته و ممتاز ساخته است.
انگیزه خالص و الهی و اتصال او به عالم معنا و ملکوت است که در هنگامه دوران امر بر انجام یک فریضه اهم و سخت ، انتخاب جانب مصالح امت و منافع و یا لذایذ شخصی حتی معنوی آن. از همه لذایذ معنوی و مصالح شخصی عبور کرد و گذشت و لحظه ای در این حرکت و تصمیم تردید نکرد!
نه در تشخیص تکلیف و مصالح امت و نه در عمل به آن ! دنبال تکلیف تراشی و مصلحت بافی برای موجه سازی حضور در مراسم حج و درک ثواب آن هم نرفتند.!
اما ما مدعیان هر وقت پست و مقام سراغ ما آید و یا حتی بویش به مشام رسد، احساس تکلیف می کنیم و برای در آغوش کشیدنش ایثار می کنیم و به گرمی پذیرایش می شویم و همیشه برای این نوع تکالیف آماده بذل مال خود و خرج عرض دیگران هستیم!
برای رفع عطش قدرت و شهرت، همه ایام برای ما یوم الترویه است ، چون این عطش سیراب شدنی نیست و با آب برداشتن در یک روز سیراب و به کفایت تامین آب نخواهد شد.!
اما هر وقت بحث گذشتن از آبرو ، لذایذ ، شهرت و بحث جهاد باشد برای صیانت از دین و آیین ، تردید دامنگیر ما می شود و آن قدر در تردید سیر می کنیم و به استخاره واستشاره با هم مسلکان و مصلحت جویان وقت می گذرانیم که صدای ساز و دهل پایان معرکه به گوش می رسد و پایان فجر دهم هم اعلام می شود.
آن عبد صالح ، عارف متأله و زاهد و انسان کامل شیدای مناجات با خداوند و مستغرق در ذکر و دعا ، شجاعانه ایستاد و همه مصلحت جویی ها را به کنار نهاد و به آنچه به مصلحت اسلام و امت بود و نه مصلحت خود و منافع خویش، اندیشه کرد و تصمیم گرفت و عزم بی خلل و بی تردید خویش را بر آن جزم نمود و با صدای رسا برای همیشه در تاریخ و همه زمان ها ندا در داد :
🔸"من کان باذلاً فِينَا مهجتَه، وموطِّناً على لِقَاء الله نفسه، فلْيَرْحَل مَعَنا"
《هر کس آماده است خون خود را در راه ما نثار کند و خود را آماده لقاى خداوند سازد، با ما رهسپار شود.》
رغم انتظار مصلحت اندیشان ، زاهدان قشری ، مرفهان دنیا طلب و دشمنان کینه توز، او برای عرفات مشک ها را از آب پر نساخت، بلکه حتی حسرت نگاه را بر دل آب گذاشت و به مصارع عشاق نینوا شتافت !
همگان را دعوت به آبیاری نهال تشنه اسلام و درخت عدالت نمود.
#روزنه؛ دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:👇
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
روز ترویه و بانگ "فلیرحل معنا"
یادداشتهای حج/۹
[صفحه ۲ از ۲]
اختصاصی|| حجتالاسلام حمید احمدی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
تا ترویه برای همیشه برای هجرت و حرکت برای بقای شجره طیبه اسلام نام یابد و بماند.
همه در مقابلش ایستادند تا او را از مسیرش باز دارند، از مصلحت جویان تا دلسوزان ، رقیبان ، دنیاگرایان و دشمنان ! اما او باز نمی ایستد !
او را از مرگ و از آوارگی خانواده اش بیم دادند، با ایمان به راهش فرمود: آیا مرا از مرگ می ترسانید؟! "فیا سیوف خذینی! "
شمشیرها مرا بگیرید!
اراده او تکیه به جای دیگر داشت. چیزی را خواست و اراده کرد که " او " می خواست و اراده اش بر آن مقدر شده بود!
از این رو روز ترویه روز عزم و اراده مؤمنانه و الهی و گذر از منافع و مصالح شخصی و لذایذ معنوی برای یک امر مهم و حیاتی هرچند بسیار سخت و پر هزینه ، که دفاع از دین خدا و صیانت از مصالح ملت و عمل به تکلیف، در حیات و تاریخ اسلام مانا شد.
و اسلام و حریت از او حیات گرفت و ماند. او فقط به تکلیف و مسئولیت تاریخی و الهی خویش اندیشید و غیر این هیچ ندید و نخواست.
چقدر زیبا و روشن آن پیر عارف گفت؛ "سید الشهدا تکلیف همه مارا روشن کرده است. "
برایم همیشه روز هشتم ذیحجه با حس غریب و نگرانی همراه است. وقتی به آن فکر می کنم که
اگردر چنین موقعیتی قرار بگیریم چه خواهیم کرد؟ آن قدر سبک بال و از فراخی اندیشه و روح برخورداریم که تصمیم درست بگیریم و اساسا تکلیف مان را درست فهم کنیم ؟!ودرست و بهنگام حرکت و عمل کنیم یا عمل به ظواهر و فرایض دیگر را بهانه فرار از مسئولیت اصلی و درست می کنیم؟
باید به خداوند پناه برد و از او خواست تا شناخت شعور ،اراده ، عزم ، و شجاعت لازم را برای تصمیم درست و اقدام بهنگام به آن را عنایت کند .
وا اسفا از تشخیص و تصمیم نادرست ! از مصلحت اندیشی های منفعت طلبانه و خود خواهانه!
حمید احمدی
مکه مکرمه
۸ ذیحجه ۱۴۴۴
#روزنه؛ دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:👇
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
جبل الرحمه، تجلی مجد و طلعت نورانی خداوند!
یادداشتهای حج/۱۰
[صفحه ۱ از ۲]
اختصاصی|| حجتالاسلام حمید احمدی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
♦️از صبح خیابان های منتهی به جبل الرحمه شاهد رفت و آمد جمیعت سفید پوش بود.
خیمه ما فاصله زیادی با جبل الرحمه ندارد و به خوبی از خیابان کناری اش قابل مشاهده است.
انبوه جمیعت سفید پوش روی جبل الرحمه، آن را شبیه کوه برفی کرده است.
جمع زیادی با گرمای هوا در حال برگشت به چادرها هستند
نزدیکتر که بروی جمیعتی از ملیت های مختلف به طور پیوسته در حال بالا رفتن و یا برگشت به پایین هستند .
با افزایش گرما که هنگام ظهر به ۴۴ درجه رسید و در ساعت ۳ بعد از ظهراز ۴۶ درجه هم گذشت، از انبوه جمیعت کاسته شد .
🔹حدود سه ساعتی از ظهر گذشته است از خیمه بعثه بیرون آمدم تا نزدیک جبل الرحمه دعای آسمانی عرفه را با مهمانان کوی دوست همنوا شوم با طی مسیری کوتاه به نزدیکی جبل الرحمه رسیدم .
چشم و ذهنم به
تصویر حضورش در کنار کوه رحمت دوختم ، تلاش کردم تصویری از آن جلوه جمال الهی در لحظه های سرمست حضور در محضر دوست و معشوق را بر اساس گزارش شاهدان آن روز فراموش نشدنی آن منظره جمال حبیب در محضر و معاشقه با محبوب را ترسیم کنم .
باید نگاه را به عمق تاریخ دوخت و از ژرفای کلمات و معانی،حالات و جلوه های آن صحنه به یاد ماندنی به ذهن آید و در قلم ترسیم گردد و در جانها مصور شود .
تمرکز یافته تا تصویری هرچند نیم رخ ، کم رنگ ، کوتاه و اندک از رخ رعنا و ماه نشان حبیب خدا را که هم وجودش مستغرق در گفتگوی محبوب بود را به قلم آورده و رسم نمایم !
گرچه قطرات اشک از شوق و عظمت این صحنه نگاهم را تیره و تار می سازد اما لذت نگاه بر ساحل این کرانه بی انتهای رحمت و ادب ، شائقم می کند تا نزدیکتر روم و لختی درنگ نکرده و چشم بر ندارم !
رو به کعبه در جانب چپ کوه کم ارتفاع در لباس سفید احرام در حالی که خانواده و
یاران و دوستانش در کنارش با فاصله ای کم ایستاده اند
دستها را بالا آورده و با ابتهال و صورت بر افروخته از درخشش این ملاقات ،زمزمه مناجاتش آغاز می شود.
🔸 می بینم کوهی در کنار رحمت گسترده و بلند و مواج ایستاده بلکه به تواضع سر خم کرده است!
حال می فهمم که چرا به این تل، جبل رحمت می گویند
چون این تل بر کوه رحمت تکیه زده است و در دل خود نجوا و شکوهای مظهر تجلی جمال و جلال خداوند را دارد !
🔹بر گونه هایش خیس اشک است و شانه هایش در ذکر نام یار لرزان !
آغاز آهنگ او در گفتگو با محبوب با حمد شروع می شود و او را به کرم بی انتهایش می خواند
"هوالجواد الواسع"
و بر فرصت استماع سخن و نجوا یش او را می ستاید
"هو للدعوات سامع"
از نعمتهای پرشمار می گوید
نه تنها به حمد و ثنا می خواندش ، شکوه هایش را نیز وا میگوید .
" اشکو الیک غربتی و بعد داری"
از این شکوه او بیمناک شدم!
او که در جوار عز و قربش مقام دارد از غربت و دوری بنالد ما درمانگان و بی خانمان چه گوییم!
سخن استاد اهل معنا و بصیر مرحوم آیه الله میرزا علی آقا احمدی میانجی به ذهن خطور کرد که می گفت بعد و دوری را کسی فهم کند که قرب و وصال چشیده باشد !
🔸شکوه نیایش او کوه و دشت و فضا را به تسخیر در آورده ، اما ادب او در مکالمه و مواجهه با خداوند با شکوه تر و زیباتر است !
کلیمی که لحظه ای در این معاشقه طولانی ننشست و تمام ساعات ترنم زبور عرشی به ادب ایستاد!
و طنین صدایش حکایت از خشیعت مشاهده جلال دوست دارد .
او چه دید که چنین ادب کرد و سوز و طنین صدایش در فرازهای بلند زبور آهنگین و ملکوتی اش، جبل الرحمه را به آستان بلند و مقدس و تلاقی امر قدسی بدل نمود؟
و محل تجلی طلعت نور حق شد و ساعیر تجلی حق گردید و قرن ها چشم ها و دلها و اذهان را مجذوب خود ساخته است.
#روزنه؛ دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:👇
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
جبل الرحمه، تجلی مجد و طلعت نورانی خداوند!
یادداشتهای حج/۱۰
[صفحه ۲ از ۲]
اختصاصی|| حجتالاسلام حمید احمدی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
اگر گوییم جبل الرحمه جبل طور حسین است که درخشش نور خداوندی با زمزمه های قدسی اش
درخشید سخن به گزاف نگفتیم.
بله کوه طور است و باید خلع اغیار از نفس کرد و اذن ورود گرفت. چنانچه کوه طور به تجلی نور حق محل مناجات کلیم خدا شد و ساعیر محل مناجات حضرت مسیح کلمه الله و جبل فاران با تجلی خداو ند معبد پیامبر خاتم گردید.
بِمَجْدِكَ الَّذِي ظَهَرَ عَلَى طُورِ سَيْنَاءَ فَكَلَّمْتَ بِهِ عَبْدَكَ وَ رَسُولَكَ مُوسَى بْنَ عِمْرَانَ
و به مجد و بزرگيت كه در طور سينا ظاهر نمودى و به آن با بنده خود و رسولت موسى بن عمران سخن گفتى
وَ بِطَلْعَتِكَ فِي سَاعِيرَ وَ ظُهُورِكَ فِي جَبَلِ فَارَانَ بِرَبَوَاتِ الْمُقَدَّسِينَ
و بطلعت نورانيت كه در ساعير (جايگاه مناجات عيسى) بر او آشكار نمودى و بظهورت كه در كوه فاران (بقرب مكه بر خاتم رسولانت) تجلى كردى (و آن تجلى با عظمت) در مقامات عاليه قدسيان
وَ جُنُودِ الْمَلاَئِكَةِ الصَّافِّينَ وَ خُشُوعِ پیامبران شد.
🔹به همین جهت جبل نور و رحمت در روز عرفه درخشش نورش متفاوت و جذبه رحمانی و جمال الهی اش پر فروغتر است
چون حاجیان در میقاتی حد اقل برخی نشان های دنیا دور افکنده و بعضی خلع تعلقات ما سوی الله کرده اند، لذا تشرف شان بی نعل مقام و جاه و طمع به اغیار است. و امید به قبس نوری از آن برچینند.
🔹هنوز ایستاده ودست هایش بالاست و گونه های مبارکش در باران اشک خیس و آهنگ مناجات و نغمه های دلکش نیایش تکرار نشدنی اش به تسبیح محبوب و تضرع و استغاثه ادامه دارد:
▪️سبحانک انی کنت من الموحدین
▪️سبحانک انی کنت من الخائفین
▪️سبحانک انی کنت من الوجلین
▪️سبحانک انی کنت من الراجین.
همرهان نیز چنین کردند و همدلانه برای بزمی بزرگ در موسمی دیگر آماده شدند و میوه اجابت از ادعیه چیدند و سرود رضایت خواندند بر عهد خویش وفا کردند .
حمید احمدی
صحرای عرفات
نهم ذیحجه
#روزنه؛ دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:👇
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053