هدایت شده از MESBAHYAZDI.IR
شما از ما شیعه تر هستید
🔹️شهید شیخ الاسلام نماینده مجلس خبرگان از استان کردستان بود. [در یکی از اجلاسیههای خبرگان بین جلسات] رفتیم در اتاقی استراحت کنیم ایشان هم آمد آنجا طبعاً یک سلام علیک و احوال پرسی و گفتگویی شد.
🔹️...ایشان شروع به صحبت کرد و گفت: پدر من قطب نقش بندیه در ایران بود و بسیاری از شخصیتهای علمی، سیاسی، اقتصادی از جاهای مختلف حتی خارج از ایران هم میآمدند و به ایشان احترام میگذاشتند.
🔹️...میگفت: پدر من در مقابل هیچ کدام از اینها از جایش بلند نمیشد؛ هرقدر عالم باشد، شخصیت سیاسی باشد، پست و مقام مهمی داشته باشد، نظامی باشد، او سرجای خودش نشسته بود و آنها هم میآمدند به او احترام میکردند و سپس میرفتند.
🔹️...فقط اگر فرزندان حضرت زهرا سلام الله علیها وارد میشدند تمام قد از جایش بلند میشد؛ دیگر همه فهمیده بودند که ایشان فقط در مقابل سادات از جایش بلند میشود و الا برای احترام هیچ کس دیگر از جایش بلند نمیشود.
🔹️... آخر عمرش دیگر مریض شده بود درست نمی توانست از جایش بلند شود اگر سیدی وارد مجلس می شد میگفت: زیر بغل من را بگیرید، من را بلند کنید او را بلند می کردند به احترام اینکه سید وارد مجلس شده مقید بود که بلند شود بایستد.
🔹️...من به او با زبان ساده گفتم: « [با این توصیفات] شما از ما شیعهتر هستید؛ همه ما شیعیان، به این میزان برای سادات احترام قائل نیستیم.»
۱۳۹۸/۰۶/۲۲
#احترام_سادات
#عید_غدیر
#حکایت_ها
🌸 @mesbahyazdi_ir
روزنه
انتصاب مسئول جدید مرکز رسانه حوزه جناب حجت الاسلام رضا رستمی به عنوان سرپرست مرکز رسانه و فضای مجا
سردبیر جدید خبرگزاری حوزه معرفی شد/ خداقوت و آرزوی توفیق برای جناب آقای حسن صدرایی عارف
🔹 جناب آقای مرتضی سعیدی از سوی حجت الاسلام رستمی سرپرست مرکز رسانه و فضای مجازی حوزههای علمیه به عنوان سردبیر جدید خبرگزاری حوزه منصوب و معرفی شد.
برای ایشان آرزوی توفیق روزافزون داریم.
🔸 از زحمات و خدمات برادر ارجمند و متعهد جناب آقای صدرایی عارف تقدیر میکنیم و برای ایشان موفقیت در سایر سنگرهای خدمت و مجاهدت را آرزومندیم.
دوران پرحادثه حضور آقای صدرایی در خبرگزاری حوزه، تجربه موفقی از وسعت مشرب و درایت و تعهد در مدیریت رسانهای حوزوی بود.
انشالله همیشه در تعمیق باورهای انقلابی حوزویان موفق باشند.
@rozaneebefarda
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📣 پویش روایت «#مهمونی_غدیر» آغاز به کار کرد
🌷 به مناسبت سالروز غدیر، عیداللهالاکبر و آغاز ولایت امیرالمومنین علی (علیهالسلام)، پویش روایت «#مهمونی_غدیر» برگزار میشود.
✏️ حضرت آیتالله خامنهای سال گذشته با اشاره به برگزاری مهمانی غدیر در تهران فرمودند: «این جشن غدیر در تهران خیلی چیز عجیبی بود! نمیدانم شما دیدید یا خیر؛ من خودم در تلویزیون نگاه کردم دیدم؛ بعضیها هم که رفته بودند، آمدند برای ما تعریف کردند. دیدید چه جوری در این جشن میلیونی، همه جور آدمی شرکت کردند؟ اینها طرفدار دینند، اینها دوست دارند دین را.» ۱۴۰۱/۵/۵
📱 رسانه KHAMENEI.IR همگام با آحاد ملت ایران برای برگزاری مهمانیهای عید غدیر در قالب پویش روایت #مهمونی_غدیر از کاربران شبکههای اجتماعی دعوت میکند تا تصاویر و فیلمهای حضور خود در مهمانی عید غدیر در اقصی نقاط ایران و جهان را به صفحه پویش ارسال یا با هشتگ روایت #مهمونی_غدیر در فضای مجازی منتشر کنند.
🔹 مهمانی امسال عید غدیر در شهرهای مختلف کشور برگزار خواهد شد. این برنامه در تهران روز جمعه ۱۶ تیرماه از ساعت ۱۸ الی ۲۲ در مسیر ۱۰کیلومتری میدان امام حسین(ع) تا میدان آزادی برگزار میشود.
نشانی صفحه پویش:
📥 farsi.khamenei.ir/ghadir1402/
نه مراست قدرت آنکه دم زنم از جلال تو یا علی
مدح حضرت امیرالمؤمنین علی(علیهالسلام)
[صفحه ۱ از ۲]
فؤاد کرمانی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
نه مراست قدرت آنکه دم، زنم از جلال تو یا علی
نه مرا زبان که بیان کنم، صفتِ کمال تو یا علی
شده مات عقل موحدین، همه در جمالِ تو یا علی
چو نیافت غیر تو آگهی، ز بیانِ حالِ تو یا علی
نبرد به وصف تو ره کسی، مگر از مقالِ تو یا علی
هله ای مُجلّیِ عارفان، تو چه مطلعی تو چه منظری
که ندیدهام به دو دیدهام، چو تو گوهری چو تو جوهری
هله ای مولّه عاشقان، تو چه شاهدی تو چه دل بَری
چه در انبیا چه در اولیا، نه تو را عدیلی و همسَری
به کدام کس مَثلت زنم که بُوَد مثالِ تو یا علی
توئی آنکه غیر وجود خود، به شهود وغیب ندیدهای
فَقرات نفس شکستهای، سُبحاتِ وَهم دریدهای
همه دیدهای نه چنین بود شه من تو دیدهی دیدهای
ز حدودِ فصل گذشتهای، به صعودِ وصل رسیدهای
ز فنای ذات به ذاتِ حق، بُوَد اتّصال تو یا علی
چو عقول و افئده را نشد، ملکوتِ سرّ تو مُنکشف
همه گفتهاند و نگفته شد ، ز کتابِ فضل تو یک الف
ز بیانِ وصف تو هر کسی، رقم گمان زده مختلف
فصحای دهر به عجز خود، ز ادایِ وصف تو معترف
بُلغای عصر به نطقِ خود، شدهاند لالِ تو یا علی
تویی آن که در همه آیتی، نگری به چشم خدای بین
شده از وجودِ مقدّست، همه سرّ کَنزِ خفا مبین
تویی آن که از کُشِفَ الغطا، نشود ترا زیاده یقین
ز چه رو دَم از أنا ربکّم نزنی، بزن بدلیل این
که به نورِ حق شده منتهی، شرفِ کمال تو یا علی
تو همان درخت حقیقتی، که در این حدیقهی دنیوی
أنا ربّکم تو زنی و بس، به لسان تازی و پهلوی
ز بروق نورِ تو مُشتعل، شده نارِ نخلهی موسوی
ز تو در لسانِ موحّدین، بُوَد این ترانهی معنوی
که انا الحق است به حقِ حق، ثمرِ نهالِ تو یا علی
تویی آن تجلّیّ ذوالمنن ، که فروغ عالم و آدمی
هله ای مشیّتِ ذاتِ حق ، که به ذات خویش مُسلّمی
ز بروز جلوه ماخلق، به مقام و رتبه مقدّمی
به جلالِ خویش مُجلّلی، ز نوالِ خویش مُنعّمی
همه گنج ذاتِ مقدّست، شده مُلک و مالِ تو یا علی
تو چه بندهای که خدائیت، ز خداست منصب و مرتبت
احدی نیافت ز اولیا، چو تو این شرافت و منزلت
رسدت ز مایهی بندگی، که رسی به پایهی سلطنت
همه خاندانِ تو در صفت، چو توأند مشرقِ معرفت
شده ختم دورهی عِلم و دین، به کمالِ آل تو یا علی
تو همان مَلیکِ مُهیمنی، که بهشت و جنّت و نه فلک
پیِ جستجوی تو سالکان، به طریقت آمد یک به یک
شده ذکرِ نام مقدّست، همه وِردِ اَلسنهی مَلَک
به خدا که احمدِ مصطفی، به فلک قدم نزد از سَمَک
مگر آنکه داشت در این سفر طلبِ وصالِ تو یا علی
تویی آنکه تکیهیِ سلطنت، زدهای به تخت مؤبّدی
ز شکوه شأن تو بر مَلا، جَلَواتِ عِزِّ ممجّدی
به فرازِ فرقِ مبارکت، شده نصب تاج مُخلّدی
متصرّف آمده در یَدَت ، ملکوتِ دولتِ سرمدی
تو نه آن شهی که ز سلطنت، بود اعتزالِ تو یا علی
به می خُمِ تو سِرشته شد، گِل کاس جانِ سبوکشان
به پیالهی دلِ عارفان ، شده ترکِ چشمِ تو میفشان
ز رَحیقِ جام تو سرگران، سِر سرخوشان، دل بیهُشان
نه منم ز بادهی عشق تو ، هله مست و بیدل و بینشان
همه کس چشیده به قدرِ خود، ز میِ زُلالِ تو یا علی
منم آن مجرد زنده دل که دم از ولای تو میزنم
ره کوه و دشت گرفتهام قدم از برای تو میزنم
به همین نفس که تو دادیم نفس از ثنای تو میزنم
شب و روز حلقه التجا بدر سرای تو میزنم
نروم اگر بکشی مرا ز صف نعال تو یا علی
تویی آنکه سِدرهی مُنتهی، بُودَت بلندیِ آشیان
به مکان نیائی و جلوهات، به مکان ز مشرقِ لامکان
رسد استغاثهی قدسیان، به درت ز لانهی بینشان
چو به اوج خویش رسیدهای ، ز عِلوّ قدر و سُموشّان
همه هفت کرسی و نُه طبق، شده پایمال تو یا علی
نه همین بس است که گویمت ، به وجودِ جود مکرّمی
تو مُنزّهی ز ثنای من ، که در اوجِ قُدس قدم نَهی
نه همین بس است که خوانم اَت ، به ظهورِ فیض مقدّمی
به کمال خویش معرّفی ، به جلالِ خویش مُسلّمی
نه مراست قدرت آنکه دم ، زنم از جلال تو یا علی
تویی آن که میم مشیّتت ، زده نقشِ صورتِ کاف و نون
به کتابِ عِلم تو مُندرج ، بُوَد آن چه کان و مایکون
فلک و زمین به ارادهات ، شده بی سکون شده با سکون
تویی آن مُصوّرِ ماخَلَق ، که من الظّواهر و البطون
بُوَد این عوالم کُن فکان، اثرِ فعال تو یا علی
تویی آن که ذات کسی قرین ، نشده است با احدیتّت
نرسیده فردی و جوهری ، به مقام مُنفردیتت
تویی آن که بر احدیّتت ، شده مُستند صمدیّت
نشناخت غیر تو هیچکس ، ازّلیتت ابدّیتت
تو چه مبدأیی که خبر نشد ، کسی از مآلِ تو یا علی
تو که از علایق جان و تن ، به کمالِ قُدس مُجرّدی
تو که فانی از خود و مُتّصف ، به صفاتِ ذاتِ محمّدی
@rozaneebefarda
نه مراست قدرت آنکه دم زنم از جلال تو یا علی
مدح حضرت امیرالمؤمنین علی(علیهالسلام)
[صفحه ۲ از ۲]
تو که بر سرائرِ معرفت، به جمالِ اُنس مُخلّدی
به شؤنِ فانیِ این جهان، نه مُعطّلی نه مقیّدی
بود این ریاست دنیوی ، غم و ابتهالِ تو یا علی
تو همان تجلّیِ ایزدی، که فراز عرشی و لا مکان
خبری ز گردش چشم تو، حرکات گردش آسمان
دهد آن فؤاد و لسان تو ، ز فروغ لوح و قلم نشان
تو که ردّ شمس کُنی عیان ، به یکی اشارهی ابروان
دو مُسخّر آمده مِهر و مَه ، هله بر هلالِ تو یا علی
هلهای موحّدِ ذاتِ حق، که به ذات ، معنی وحدتی
به تو گشت خِلقتِ کُن فکان ، که ظهورِ نورِ مشیّتی
هله ای ظهورِ صفاتِ حق، که جهان فیضی و رحمتی
چو تو در مداینِ علمِ حق ، ز شرف مدینهی حکمتی
سَیَلانِ رحمت حق بُوَد ، همه از جِبال تو یا علی
بنگر [فؤاد] شکسته را ، به دَرَت نشسته به التجا
اگرش بِرانی از آستان ، کُند آشیان به کدام جا
به سخا و بذل تواش طمع ، به عطا و فضلِ تواش رجا
ز پناهِ ظلِّ وسیع تو ، هم اگر رود برود کجا
که محیط کون و مکان بُوَد فلکِ ظلالِ تو یا علی
@rozaneebefarda
هژبر سالب غالب علی بن ابی طالب(ع)
هاتف اصفهانی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
سحر از کوه خاور تیغ اسکندر چو شد پیدا
عیان شد رشحهٔ خون از شکاف جوشن دارا
دم روحالقدس زد چاک در پیراهن مریم
نمایان شد میان مهد زرین طلعت عیسی
میان روضهٔ خضرا روان شد چشمهٔ روشن
کنار چشمهٔ روشن برآمد لالهٔ حمرا
ز دامان نسیم صبح پیدا شد دم عیسی
ز جیب روشن فجر آشکارا شد کف موسی
درافشان کرد از شادی فلک چون دیدهٔ مجنون
برآمد چون ز خاور طلعت خور چون رخ لیلا
مگر غماز صبح از بام گردون دیدشان ناگه
که پوشیدند چشم از غمزه چندین لعبت زیبا
درآمد زاهد صبح از در دردیکش گردون
زدش بر کوه خاور بیمحابا شیشه صهبا
برآمد ترکی از خاور، جهان آشوب و غارتگر
به یغما برد در یک دم، هزاران لل لالا
نهنگ صبح لب بگشود و دزدیدند سر، پیشش
هزاران سیمگون ماهی در این سیمابگون دریا
برآمد از کنام شرق شیری آتشین مخلب
گریزان انجمش از پیش روبهسان گرازآسا
چنان کز صولت شیر خدا کفار در میدان
چنان کز حملهٔ ضرغام دین ابطال بر بیدا
هژبر سالب غالب علی بن ابی طالب
امام مشرق و مغرب امیر یثرب و بطحا
@rozaneebefarda
غدیریه
محیط قمی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
گرفت عهد زاشیا، دو روز، رب قدیر
یکی به روز الست و یکی به روز غدیر
گرفت عهد ز ذرات، بر خدایی خویش
نخست روز و دویم روز بر خلاف میر
شه سریر ولایت، علی عمرانی
که از فزونی نتوان، فضائلش تقریر
نخست روز الست بربکم فرمود
بدون واسطه ای، بعثت رسول و سفیر
الست اولی بالمؤمنین من انفسهم
سرود روز دوم زامر حق، رسول و بشیر
ولی به روز دوم یافت دین حق تکمیل
به نصّ آیه ی اکمال و بیّنات کثیر
گشای گوش حقیقت، نیوش تا برتو
زشرح روز دوم، شمّه ای کنم، تقریر
به حکم نصّ صریح و تواتر و اجماع
ثبوت یافته در نزد عالمان خبیر
که روز ثامن عشر دوم ز ذی لاحجّه
که از الست بعید غدیر، گشته شهیر
پس از فراغت اعمال حجّ، باز پسین
رسید خواجه ی لولاک چون، به خمّ غدیر
بُدند ملتزم موکب شرف زایش
زسر فرازان، جمعی کثیر و جمع غفیر
به حضرت نبوی جبرئیل شد نازل
به امر بار خدا، ایزد سمیع و بصیر
به خواند آیه ی یا ایّها الرّسول بر او
که هست امر به نصب، امیر خیبر گیر
مفاد آیه که اصلی، غرض رسالت را
بود رساندن و تبلیغ این مهم خطیر
نکرده ای تو رسالات خویش را تبلیغ
گر این رسالت ماند، به پرده ی تستیر
مدار بیم زمردم که حفظ یزدانت
نگاه دارد از شرّ منکران شریر
رسول اکرم، ابلاغ امر یزدان را
فرود آمد، در آن مقام بی تأخیر
نمود انجمنی آن چنان که مانندش
ندیده است و نبیند، دگر سپهر اثیر
شمار خلق زسبعین الف افزون بود
سخن کنم زکمی، درگذشتم از تکثیر
برای آن که تمامیّ خلق بینندش
که کس نگوید، تبلیغ را شده تقصیر
نمود منبری آماده از جهاز شتر
فراز عرشه برآمد، رسول عرش سریر
به خواند آیت تبلیغ را به صوت بلند
پس از ستایش یزدان بی شریک و نظیر
بلی به پاسخ گفتند، اهل انجمنش
تمام متّفق القول، از کبیر و صغیر
گرفت عهد از ایشان چو بر رسالت خویش
نمود آمدن جبرئیل را تقریر
گرفت دست علی را به دست و کرد بلند
چنان که در نظر ناظران نماند ستیر
به گفت هر که منش مقتدا و مولایم
علی است او را مولا، علی بر او است امیر
چنان که هارون از بهر موسی عمران
علی مرا است وصیّ و علی مرا است وزیر
نمود از پی اتمام حجّت و تبلیغ
مر این کلام فرح بخش جان فزا تقریر
سپس سرود که یا رب، والِ مَن و والاه
ظهیر و ناصر، او را، ظهیر باش و نصیر
نخست تابع او را عزیز دار مدام
حسود و منکر او را، نمای خوار و حقیر
نزول آیه ی الیوم را پس از این امر
به گفت از پی تکمیل امر حق، تکبیر
سه روز کرد در آنجا وقوف و از مردم
گرفت بیعت بهر، امیر خیبر گیر
زبان به بخ بخ گشود، بن خطاب
برای تهنیت میر بی عدیل و نظیر
ازین قضیه برآشفت، حرث بن نعمان
که بُد منافق و کافر دل و خبیث و شریر
بر رسول خدا آمد و گشود، زبان
ز روی کینه ی خصمانه، برکشید نفیر
به خشم گفت که ما را، بهر چه کردی امر
به ظاهر از تو شنیدیم، چون نبود گزیر
کنون به گویی باشد علی پسر عم من
امیر بر همه ی خلق از صغیر و کبیر
خدای گفته چنین یا تو خویش می گویی
رسول اکرم فرمود: گفته حیّ قدیر
سرود حرث: خدایا گر این سخن صدق است
به من فرست عذابی، در آن مکن تأخیر
فرود آمد سنگی، زآسمان به سرش
زخشم ایزد و شد رهسپار، سوی سعیر
«محیط» را خط بطلان کشیده شد به گناه
به دست شوق چه کرد، این حدیث را تحریر
@rozaneebefarda
شراب پاک خورم زین سپس ز خم غدیر
قاآنی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
شراب تاک ننوشم دگر ز خمّ عصیر
شراب پاک خورم زین سپس ز خم غدیر
به مهر ساقیکوثر از آن شراب خورم
که دُرد ساغر او خاک را کند اکسیر
از آن شرابکزان هرکه قطرهیی بچشد
شود ز ماحصل سرّ کاینات خبیر
به جان خواجه چنان مست آلیاسینم
که آید از دهنم جای باده بوی عبیر
دوصد قرابه شراب ار به یک نفس بخورم
که مستتر شوم اصلا نمیکند توفیر
عجب مدار که گوهرفشان شوم امروز
که صد هزارم دریا ست در درون ضمیر
دمیده صبح جنونم چنانکه بروی دم
ز قل اعوذ برب الفلق دمد زنجیر
بر آن مبین که چو خورشید چرخ عریانم
بر آن نگر که جهان را دهم لباس حریر
نهفته مهر نبیگنج فقر در دل من
که گنج نقره نیرزد برش به نیم نقیر
فقیر را به زر و سیم و گنج چاره کنند
ولی علاج ندارد چو گنج گشت فقیر
اگر چه عید غدیرست و هر گنه که کنند
ببخشد از کرم خویش کردگار قدیر
ولیک با دهن پاک و قلب پاک اولی است
که نعت حیدر کرّار را کنم تقریر
نسیم رحمت یزدان قسیم جنت و نار
خدیو پادشهان پادشاه عرش سریر
دروغ باشد اگر گویمش نظیری هست
ولیک شرک اگر گویمش که نیست نظیر
لباس واجبی از قامتش بلندترست
ولیک جامهٔ امکان ز قد اوست قصیر
اگر بگویم حق نیست گفتهام ناحق
وگر بگویم حقست ترسم از تکفیر
بزرگ آینهیی هست در برابر حق
کههرچه هست سراپا دروست عکسپذیر
نبد ز لوح مشیت بزرگتر لوحی
که نقشبند ازل صورتشکند تصویر
دمی که رحمتش از خلق سایه برگیرد
هماندم از همه اشیا برون رود تاثیر
زهی به درگه امر تو کاینات مطیع
زهی به ربقهٔ حکم تو ممکنات اسیر
چه جای قلعهٔ خیبر که روز حملهٔ تو
به عرش زلزله افتد چو برکشی تکبیر
تویی یدالله و آدم صنیع رحمت تست
کهکردهایگل او را چهل صباح خمیر
گمانم افتد کابلیس هم طمع دارد
که عفو عام تو آخر ببخشدش تقصیر
به هیچ خصم نکردی قفا مگر آندم
که عمروعاص قفا برزد از ره تزویر
شد از غلامی تو صدر شه امیر جهان
بلی غلام تو بر کاینات هست امیر
خجسته خواجهٔ اعظم جمال دولت و دین
که کمترین اثر قدر اوست چرخ اثیر
به دل رؤوف و به دین کامل و به عدل تمام
به کف جواد و به رخ ثاقب و به رای بصیر
هزار ملک منظمکند به یکگفتار
هزار شهر مسخر کند به یک تدبیر
نظیر ضرب کسورست سعی حاسد او
که هر چه کوشد تقلیل یابد از تکثیر
به خواب صدرا دیشب بهشت را دیدم
بهشت روی تو بودش سحرگهان تعبیر
به مصحف آیت یحیی العظام برخواندم
به زنده کردن جود تو کردمش تعبیر
مدیح رای منیرت زبر توانم خواند
ولی نیارم خواندنگرشکنم تحریر
از آن سبب که چو خورشید سطر مدحت آن
به هیچ چشم نیاید ز بسکه هست منیر
به عید قربان از حال این فدایی خویش
چرا خبر نشدی ای ز راز دهر خبیر
تو آفتابی و بر آفتاب عاری نیست
که هم به ذره بتابد اگر چه هست حقیر
همیشه تا که به پیری مثل بود عالم
فدای بخت جوان تو باد عالم پیر
@rozaneebefarda
motie-1.mp3
3.83M
یاعلی، یاعلی، مالک ملک دلی...
نام زیبای تو شد، رافع هر مشکلی
#میثم_مطیعی
@rozaneebefarda
هدایت شده از تاملات حقوقی
🔴 #شعبه_های_ویژه_رسیدگی_به_جرائم_نهی_از_منکر را اطلاع رسانی کنید.
به دستور دادستان کل کشور، #شعبه_های_ویژه_رسیدگی به جرائم موضوع ماده ۱۱ #قانون_حمایت_از_آمران_به_معروف و ناهیان از منکر در شهرهای مختلف تشکیل شده است.
📣خوب است مسئولان قوه رسماً در صدا و سیما و مطبوعات سراسری این شعبات را اطلاع رسانی کنند.
📣رهبر معظم انقلاب اخیرا به ضعف اطلاع رسانی قوه قضاییه و صدا و سیما اشاره فرمودند.
⭕️متن کامل #قانون_حمایت_از_آمران به معروف و ناهیان از منکر
https://rc.majlis.ir/fa/law/show/930343
#قوانین_موجود را پاس بداریم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ریاست دستگاه قضایی: امروز جلسهٔ سران قوا درمورد عفاف و حجاب برگزار میشود.
🔸ما در حوزهٔ مقابله با ناهنجاریهای اجتماعی و مظاهر آن قانون داریم و نباید منتظر لایحهٔ مجلس دراینخصوص باشیم چون ممکن است این مقوله زمانبر باشد.
🔸با همین قوانین موجود میتوان با ناهنجاریهای اجتماعی مقابله کرد. رئیسجمهور هم از این موضوع استقبال کرد و قرار است امروز جلسهای در همین راستا برگزار شود تا بتوانیم با حضور مقامات و مسئولان مربوط تصمیمگیری کنیم.
🔶حاشیه روزنه
از ابتدا نیز بارها بر همین اصل تکیه شد که قوانین موجود در عرصه عفاف و حجاب نباید معطل تصویب قوانین جدید شود.
این خلأ موجب سوءاستفاده افراد شرور و باندهای سازمانیافته حجابزدایی خواهد شد.
ضمن آنکه زمینه فضای شکاف اجتماعی و تنازع خیابانی را فراهم میکند.
@rozaneebefarda
مدینه و یک جهان خفته در آن
یادداشتهای حج
[صفحه ۱ از ۲]
حجتالاسلام حمید احمدی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔸مدینه که باشید دلتنگی هات بر مزارهای بی آلایش و پاک بقیع بیشتر است .
هر روز و شب منتظر نماز صبح مسجد نبوی می مانی تا بعد آن میان انبوه جمیعت روانه بقیع شوی. و از لحظه لحظه های سکوت و نگاه و توقف های کوتاه وچشم دوختن بر زاویه ای از یک جهان معنا با یک تاریخ و فرهنگ زنده همراه و هم آهنگ شوی.
منظری که همه را متوجه خود می کند که چرا این همه چشم های اندوهگین و اشکبار بدان خیره شده اند!
این قرار زائران شیعه است که هر روز صبحگاهان با گشودن درهای این بهشت جوار پیامبر خدا همه به سوی آن روی می آورند.
اما دلگویه ها و شکوه ها در این حرم ، از جنس کلام نیست بلکه دلی و نگاه های معناداری است که بر یک تاریخ با شکوه از جهاد و معنویت و توحید نظاره گر ند.
برای شیعیان ، بقیع یک تاریخ ، یک تراث فرهنگی ، یک جهان هویت و جهان خفته در مدینةالرسول و تاریخ یک ملت مظلوم ، پیروز و مقاوم است .
بقیع خلاف القای برخی صاحب تریبونها برای ما یک تراژدی و غمنامه نیست !
یک تاریخ و فرهنگ باشکوه ، با عظمت و مقدس است
مقدس است به دلیل آنکه جای پای
حبیب خدا و محل مناجات اوست!
مقدس است چون محل حضور پاره های تن رسول الله ست .
با شکوه و با عظمت است چون حسن بن علی نور چشم مصطفی و فاطمه زهرا و امیر مؤمنان ، آن مرد شجاع و امین پدر در آن آرمیده است! یک تاریخ و فرهنگ باعظمت است چون رهبرانی بزرگ که از یک عده مردان و زنان انگشت شمار با تدبیر و جهاد فکری و فرهنگی به یمن خون های پاک سالار شهیدان و شهدای بزرگ عاشورا یک ملت بزرگ باپشتوانه قوی فرهنگی و فکری افتخار آمیز
ساخته اند و بزرگترین گفتمان های معنوی را در قالب دعا و نیایش و خالق و مبدع گسترده ترین و عمیق ترین هویت و گفتمان کلامی و حقوقی و سیاسی را در سخت ترین شرایط بر بستر علوم و ارزش های وحیانی اند .
بقیع در خود بزرگ زنی دارد که هیچ مادری در هستی همانند او تکرار نخواهد شد و شانس پسری
چون علی را ندارد !
دختر اسد که خود شیر زنی بی مانند است . آری شیر زنی شایسته مادری شیر مردی چون پسر ابیطالب است!
حضور در آستان رفیع در همان حال که اشک شوق تشرف را جاری می کند، شکوه عظمت این مردان خدا خضوع و خشوع را بر تن و جان آدمی مستولی می سازد و در همان حال باعث مباهات و افتخار شیعه و محب اهل بیت است . که راهبرانی چون این ستارگان پر افتخار و صاحبان انديشه است از این رو
حضور در بقیع با احساس شوق و شعف، مجد ، عظمت ودر همان حال با حزن
و اندوه همراه است. چون در کنار این بزرگان نمی توان بیت الاحزان را از خاطره ها محو کرد !
نمی توان تصویر پیکر دوخته به تابوت با تیر عصبیت و حقد و کینه نور چشم رسول الله را از ذهن ها زدود !
🔸 من هم پی
هزاران نفر بعد اقامه نماز صبح در مسجد نبوی عازم بقیع شدم .
حس غریبی است که با تشرف به حرم نبوی زائر را برای کمال زیارت به سمت بقیع می کشاند .
مثل همیشه در خیل جمیعت روان به سمت بقیع شریف از ملیتها و
اقوام و پیروان مذاهب اسلامی فراوان دیده می شوند که به صورت گروهی و جمعی در حال ورودند ، اما از نگاهها و راه رفتن ها می توان شیعه ها را تمیز داد.
از زمزمه هایش در بین الحرمین، از نگاهش از پشت نرده ها به مزار نورانی ستارگان
بقیع،از ادای ادب و احترام به مرقد پیامبر خدا قبل ورود به بقیع تا دنبال زیارت نامه از گوشی تلفن همراه و کتابچه آداب الحرمین گشتن شان و از چهره محزون و متاثر از وضیعت مدیریت و برخورد نگهبانان و نظمیه ها و از نگاه های پرسش گرانه شان !
در مسیر ،چهره های پر از غم و اندوه زنانی که نگاه حسرت شان به دیوار بقیع دوخته شده و یا زنان هند و کشمیر و پاکستان که دستان خود را به پیراهن مردانشان گره زده تا وارد بقیع شوند وقتی با سد ماموران مواجه می شوند اصرار و التماس شان برای ورود به بقیع آه و اندوه را افزون می کند.
🔸پله های بقیع را با اشک و آه طی کردم ، نگاه به گنبد سبز رسول خدا و نگاهی به نرده های مشبک بقیع ! و جمیعت خاموش و آرام !
هوا هنوز کامل روشن نشده است اما می توان چشم های نمناک زائران را دید .برخی کنار ورودی سر برنرده ها گذاشته دقایقی به نجوا مشغول ، اما بانگ ماموران
حرکتشان می دهد.
اشکها امانم نمی دهد ، پاها سست و بی رمق ، نای رفتنم نبود اما با گام های آرام تا به درب بقیع رسیدم .
ای کاش می شد در و دیوار آن را بوسید و خاک های آن را به چشم کشید! اما افسوس که گفتند چنین نکنید که نگهبانان و میزبان نپسندند !
اندکی جلوتر رفتم و نگاهم را به چهار مرقد بی سایه بان و بی در و دیوار دوختم و اشکهایم بی امان جاری.
@rozaneebefarda
مدینه و یک جهان خفته در آن
یادداشتهای حج
[صفحه ۲ از ۲]
حجتالاسلام حمید احمدی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
یاد صدای محزون و دردمندانه مادری افتادم که هنگام عبوراز بین الحرمین با صدای بغض کرده جلو آمد و گفت : آقا ما را نمیذارن وارد بقیع بشیم ترا بخدا از طرفم سلامی بدید به بچه هام قول دادم که سلام شان برسانم، ولی خودم پشت در موندم ! هنوز طنین بغض آلود صداش تارهای گوشم را می نواخت. سلامی به رسم ادب و احترام از جانب خودم و آن مادر و بچههاش هدیه کردم .
مونده بودم نگاهم را بر این تربت های پاک ادامه بدم یا زیارت نامه ای بخوانم .صدای دلنشین روضه ای آرام با زمزمه اشعار سوزناک مردی در جمع کوچکی که دور او حلقه زده بودند، مرا با خود همراه کرد. این روضه در آن جمع حلاوت و سوز دیگری داشت، شاید در مجاورت بیت الاحزان ، این حزن دائمی جاری در این محیط
قلب مؤمنان را تسخیر و منقلب می کند !
مرد میانسالی با قد متوسط، هق هق گریه های جمع با ترنم روضه اش که با اشعاری آهنگین می خواند ،در هم می پیچید و باحالی وصف نشدنی ، عقده های خفته جمع وا می کند.
روضه مادر می خواند و از شال سبزش که به گردن آویخته بود پیدا بود که از سادات است.
▪️اگر از گریه اش همسایگان را شکوه بر لب بود
دل شب ها نمی زد پلک و آنان را دعا می کرد.
به چشم خویشتن دیدم که بشکستند بازو و بستن
ولی مادر مگر دامان حیدر را رها می کرد.
هم از سینه و هم بازویش خون می رفت در آن روز
و لیکن می دوید و باز بابم را صدا می کرد.
این زمزمه های دردناک جان و دل همه را با خود روانه پشت دیوار خانه علی کرد .
با معرفت بود از همه یاد کرد از امام تا شهیدان مدافع حرم و سرداران شهید و از ملتمسین دعا . اشعارش دنیایی از غم و غربت را بر جانمان نشاند و فقط باید آرام می گریستیم تا قراولان شهر نبی که در کسوت نگهبانی وحفظ نظم و امنیت مهمانان مراقب منافع میزبانان،
مراقب همه چیز و همه کس بودند، مانع نشوند و مشکل ایجاد نکنند !
اما صدای بی محل و پی در پی یکی شان بلند " حرک زایر" تند و پر شتاب امر به حرکت و عدم توقف می داد.
یکی از ماموران به این جمع کوچک خیره شده بود ، روضه را مثل همیشه ناتمام گذاشت ! اما تا هنگام خروج از حرم شریف ، اشکها مهمان چشم ها و صورتها بود و غم ها تا همه ایام حضور !
چند باری با سوال زائران که در بهت و حیرت از مکشوف بودن مرقدهای این بزرگان و بدتر از آن بی ادبی و برخورد
ماموران و
بی خردی و جهالت
بانیان ، نشان از مرقدهای چهار امام و فاطمه بنت اسد را گرفتند.با اشاره نشان شان دادم ،
می شد فهمید که باورش برایشان سخت بود که قبور این بزرگان چنین باشد!
سخت تر پرسش و کنجکاوی مسلمانانی بود که با نگاه و احترام و خضوع شیعیان در مقابل این قبور مطهر می پرسیدند این قبرها متعلق به چه کسانی ؟
فقط پاسخ می دادی فقط با نام امام حسن بن علی آشنا بودند و بقیه بزرگ زادگان را باید با توضیحاتی تفهیم شان می کردی!
جمیعت را به سمت خروجی هدایت می کنند اما هنوز زائران پی جوی قبر دیگری اند،از مزار ام البنین!
این علاقه و محبت شیعیان به مادر علمدار دشت نینوا خود حال و شور دیگری دارد .اگرچه اجازه توقف نمی دهند اما کسی بدون ادای احترام و ادب رد نمی شود وبر او و پسر رشدیش با سینه ای پر از درد و آه زیر لب و آهسته سلام می دهد و نگاه خیره و متعجب شان گویا علت سخت گیری و عدم اجازه احترام به این بانو را نمی فهمد !
شاید با مرور داستان نینوا در ذهنش پاسخی یافته است ،چون سر به زیر و اشکهای جاریش حکایت ماجرای این بانوی بزرگ و فرزندانش و ارادتشان به حسین بن علی داغ نهاده بر جانش تازه می شود و خموش و آرام می گذرد و ذهن و جانش روانه شط فرات و کربلاست !
▪️اللهم حبب الینا مشاهدهم و الحقنا بهم و اجعلنا معهم فی الدنیا و الآخره
حمید احمدی
مدینه منوره
ذیقعده ۱۴۰۲
@rozaneebefarda
مطالبات بیست ساله رهبر از حوزه و روحانیت
نگاهی اجمالی به 70 مطالبه مقام معظم رهبری از حوزه و روحانیت در بیست سال گذشته
[صفحه 1 از 13]
#اختصاصی_روزنه|| پرونده ویژه به مناسبت دیدار حوزویان با آیتالله العظمی خامنهای (۲۱تیرماه۱۴۰۲)
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
مقدمه
روز 21تیر1402 روزی تاریخی و ماندگار برای حوزویان است؛ روز دیدار با رهبر معظم انقلاباسلامی.
اصل این دیدار در شرایط فرهنگی و اجتماعی فعلی، بهویژه انتخاب روز 21تیر-روز حجاب و عفاف، برای همه تحلیلگران و کنشگران سیاسی داخلی خارجی معنای خاصی دارد.
جامعه انقلابی حوزه علمیه و عموم متدینین و دغدغهمندان منتظر بیانات تاریخی مقام معظم رهبری هستند و طبعا انتظار آن است اشتیاق وصف ناپذیر حوزویان برای دیدار با رهبر، همچنان تا تحقق کامل مطالبات و رهنمودها و فرامین ایشان، پایدار بماند و روزافزون باشد.
در کنار تمرکز ویژه جامعه متدینان و پیروان جبهه حق به بیانات تاریخی مقام معظم رهبری در این دیدار، اتاق فکرهای دشمن نیز طبیعتا آماده عملیات روانی و انتشار تحلیلهای مغرضانه و حاشیهساز هست و از این رو، قوه عاقله حوزه باید از هماکنون خود را برای دو امر آماده کند؛
۱. تحلیلهای جامع و عمیق از بیانات و ارائه راهبردهای عملیاتی و طراحی نقشه اقدام برای تحقق فرامین و مطالبات ایشان از حوزویان.
۲. فهم نقشه دشمن در خنثیسازی تأثیر بیانات و مبارزه با هر نوع تلاش خصمانه رسانهای برای به حاشیه کشاندن دیدار و ارائه تحلیلهای مغرضانه.
برای نقشآفرینی فعال پیرامون بیانات رهبر فرزانه انقلاب اسلامی، #بازخوانی_حافظه_تاریخی، امری ضروری و راهگشاست.
از این رو بر آن شدیم در آستانه دیدار حوزویان با رهبر عزیزتر از جان، مطالبات بیست ساله ایشان از حوزه و روحانیت را مرور کنیم.
از رهگذر این مطالعه سریع و نسبتا جامع، کارنامه سطوح مختلف حوزویان در مواجهه با بیانات راهگشای این ولی خدا، مشخص خواهد شد؛ هم نقاط غفلت و ضعف و احیانا کمکاریها عیان میگردد و هم پیشرفتها و توفیقات و نقاط قوت شناخته میشود.
پیش از این دیدار در طول سالیان رهبری آیتالله العظمی خامنهای مجموعهای از مطالبات از جانب ایشان خطاب به جامعه حوزوی اعم از مدیران، فضلا و عموم طلاب مطرح شده است که بازخوانی اجمالی آن پیش از گوش فرادادن به بیانات ارزشمند آن رهبر سیاسی-الهی از جهات متعدد مفید خواهد بود و زمینهای است برای سنجیدن کارنامه حوزه و روحانیت و شناخت قرابتها و فاصلهها با افق نگاه رهبری.
در این یادداشت تفصیلی، عناوین مطالبات مقام معظم رهبری را بهصورت گذرا و بدون شرح و بسط میخوانیم:
1. تضمین جهتگیری معنوی جامعه
«اگر شما که برای روشن نگهداشتن فروغ معنویت و فضیلت و دین کمر بسته اید، غایب باشید، همه ی این پیشرفتها[ی مادی] بی ارزش خواهد شد؛ بلکه به ضد ارزش تبدیل خواهد شد. اهمیت حوزههای علمیه، این جا معلوم می شود. با این نگاه، کار شما از همه ی کارهایی که انجام می گیرد، مهمتر است. وجود یک مجموعه ی روحانىِ عالم، روشن بین، روشنفکر، شجاع، پارسا، پاکدامن، دارای آگاهی وسیع و برخوردار از خشیت الهی، در جامعه یی که در حال پیشرفت است، نویدبخش این است که این پیشرفتها در جهت گمراهی و ضلالتِ هر چه بیشتر، و در فرآیند تاریخی در جهت سقوط به کار نخواهد رفت؛ این نقش شما جوانهای طالب علم و محصل علوم دینی است؛ این را قدر بدانید؛ خیلی مهم است. »(1383.3.22)
«اگر این کشور توانست در میدانهای تحرک و پیشرفت مادی به موفقیتهایی دست پیدا کند؛ اگر توانست علم و فناوری و صنعت پیدا کند؛ اگر توانست یک سیاست بین المللی و یک دیپلماسی قوی پیدا کند؛ اگر توانست اقتصاد جامعه را سر و سامان دهد؛ اگر توانست از منابع عظیم ثروت در زیر زمین و روی زمین، اعم از معدن و کشاورزی و امثال اینها استفاده کند؛ اگر توانست از سرزمین وسیع و متنوع ایران و موقعیت مهم سوق الجیشی آن استفاده کند؛ و خلاصه، اگر توانست با معیارهای پیشرفت جهانی و مدنی خودش را همراه کند، این اولین کشور و دولتی خواهد بود که توانسته است پیشرفت مادی را در زیر روشنىِ چراغ برافروخته ی فضیلت و معنویت به دست آورد؛ این می شود یک تمدن جدید؛ این در تاریخ کم سابقه است و در مقابل تمدن غربی یک پدیده ی بشدت هشداردهنده است. اگر در این مجموعه، شما نقش روحانیت را برجسته کردید، ببینید چقدر به این مدنیت خدمت کردهاید.»(1383.3.22)
ادامه مطالب:
صفحه دوم
صفحه سوم
صفحه چهارم
صفحه پنجم
صفحه ششم
صفحه هفتم
صفحه هشتم
صفحه نهم
صفحه دهم
صفحه یازدهم
صفحه دوازدهم
صفحه سیزدهم
#روزنه؛ دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:👇
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
مطالبات بیست ساله رهبر از حوزه و روحانیت
نگاهی اجمالی به 70 مطالبه مقام معظم رهبری از حوزه و روحانیت در بیست سال گذشته
[صفحه 2 از 13]
#اختصاصی_روزنه|| پرونده ویژه به مناسبت دیدار حوزویان با آیتالله العظمی خامنهای (۲۱تیرماه۱۴۰۲)
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
2. التزام به تحصیل عمیق
«عزیزان من! درس را هم خوب و عمیق بخوانید؛ این را من به جوانها عرض میکنم. همهی آنچه برای یک روحانی از شؤون مختلف لازم است، متوقف است بر این مایهی علمی.»(1383.4.15)
3. تعلیم دین در ابعاد مختلف
«اشتغال و چالش اصلی روحانیت - که در ادوار مختلف، حوزههای علمیه و علمای ما با آن مواجه بودند - تبیین و تعلیم دین به معنای واسع کلمه بوده است؛ تعلیم فقهاللَّه، فقهالدین. فقه فقط فروع نیست؛ فقه اکبر، توحید و معارف است؛ چیزهایی است که با غور در مسائل عقلی باید آنها را به دست آورد و فهمید و با تهذیب نفس آنها را صیقل داد. میخواستند دین را فرابگیرند و آن را به مخاطبان خودشان تعلیم بدهند. تعلیم دین هم ابعادی دارد؛ یکی از ابعاد، رشد دادن فکر و عقل مردم است - که «و یثیروا لهم دفائن العقول» - یکی دیگر از آن ابعاد، رفع شبهات است. »(1383.4.15)
4. زبان گویا در برابر استکبار
«اینها با یکیک شما نه تنها مخالفند، بلکه دشمناند. به هر کدام از شماها به چشم منبعی برای روشنگری و افشاگری نگاه میکنند؛ که اگر این منبع فعال شود و کار بکند و باطن و استعداد و ظرفیت خودش را بروز دهد، کار بر استکبار دشمن دشوار خواهد شد. از نظر آنها هر یک از شما بالقوه یک امام خمینی هستید. اینها با یکیک عمامه به سرها و طلبهها و روحانیون دشمناند؛ چرا؟ چون بنای کار آنها بر ظلمات، بر چشمبندی و بر کتمان حقیقت و پرده روی کار کشیدن است. ..آنها از زبان گویا میترسند. اگر این زبان گویا پشتوانهی فکر و اندیشهی عمیق و غزیر اسلامی هم داشته باشد، آنهابمراتب بیشتر میترسند؛ آن وقت مثل مطهری را شهید میکنند.» (1383.4.15)
5. ورود به کارزارهای فکری روز
ـامروز ما در یک میدان جنگ و کارزار حقیقىِ فکری قرار داریم. این کارزار فکری بههیچوجه به زیان ما نیست؛ به سود ماست. اگر وارد این میدان بشویم و آنچه را که نیاز ماست - از مهمات تفکر اسلامی و انبارهای معارف الهی و اسلامی - بیرون بکشیم و صرف کنیم، قطعاً بُرد با ماست؛ لیکن مسأله این است که ما باید این کار را بکنیم.»(1384.2.11)
6. استفاده از ابزار نوین تبلیغی در عین حفاظت از ابزارهای سنتی
«امروز حوزههای علمیه وظیفهی هدایت قشرهای گوناگون را در سطوح مختلف بر عهده دارند. البته من اعتقاد دارم که تبلیغ سنتی ما - که مسجد و منبر و سخنرانىِ روبهروست - بدیل ندارد؛ این را باید حفظ کنیم. اینکه شما بنشینید بایک نفر روبهرو صحبت کنید؛ نگاه شما به او بیفتد، نگاه او به شما بیفتد و نفس گرم شما به او برسد، این چیز خیلی خوبی است؛ این را باید حفظ کنیم؛ لیکن این کافی نیست. امروز وسایل تبلیغ نوشتاری و گفتاری بهقدری متنوع و زیاد است که اگر روحانیت دین از این قافله عقب بماند، قطعاً یک خسارت بزرگ تاریخی برای او پیش خواهد آمد»(1384.2.11)
@rozaneebefarda
مطالبات بیست ساله رهبر از حوزه و روحانیت
نگاهی اجمالی به 70 مطالبه مقام معظم رهبری از حوزه و روحانیت در بیست سال گذشته
[صفحه 3 از 13]
#اختصاصی_روزنه|| پرونده ویژه به مناسبت دیدار حوزویان با آیتالله العظمی خامنهای
(۲۱تیرماه۱۴۰۲)
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
7. شناخت زمانه
«یکی از اشکالات کار ما، نشناختن وضع زمانه است. بعضیها علم و تقوا هم دارند، اما در عین حال نمیتوانند جایگاه و سنگری را که باید در آن بایستند و کار کنند، بشناسند؛ مثل کسی که در بین جبههی خودی و دشمن، سنگر و جایگاه خودش را گم میکند و جهت دشمن را اشتباه میکند؛ آتش هم میگیرد، اما گاهی آتش را روی سر دوستان میریزد.» (1384.2.11)
8. تبلیغ مؤثر
«تبلیغ یعنی چه؟ تبلیغ یعنی رساندن؛ باید برسانید. به کجا؟ به گوش؟ نه؛ به دل. بعضی از تبلیغهای ما حتی به گوش هم درست نمیرسد! گوش هم حتی آن را تحمل و منتقل نمیکند! گوش که گرفت، میدهد به مغز؛ قضیه اینجا نباید تمام بشود، بلکه باید بیاید در دل نفوذ و رسوخ کند و به هویت ما هویت مستمع - تبدیل شود.»(1384.11.5)
9. داشتن تحلیل سیاسی
«اینکه ما میگوییم روحانیون - حالا روحانیونی که درگیر کار سیاسی هم نیستند؛ روحانی است، مدرّس است، پیشنماز است، مشغول یک شأنی از شئون روحانی است - سیاسی باشند، یعنی چه؟ این، آن نکتهی اساسی است؛ یعنی قدرت تحلیل سیاسی داشته باشد. من همیشه به دانشجوها و طلبهها میگویم، به شما هم عرض میکنم، و این به همهی روحانیت مربوط میشود: باید سیاسی باشید؛ منتها نه به معنای ورود در باندها و جناحهای سیاسی؛ نه به معنای ملعبه و آلت دست شدن این یا آن حزب یا گروه سیاسی، یا سیاستبازان حرفهای؛ این مطلقاً مورد نظر نیست؛ بلکه به معنای آگاهی سیاسی، قدرت تحلیل سیاسی، داشتن قطبنمای سالم سیاسی که جهت را درست نشان بدهد.»(1385.8.17)
10. حفظ قداست روحانیت
«یک چیز دیگری که در باب روحانیت شرط و لازم است که ما دقیقاً و جداً به آن توجه کنیم، مسئلهی حفظ قداست روحانی است. روحانیت دارای قداست است. مردم به من و شما که نگاه میکنند، به خاطر لباسمان، شأنمان و شغلمان، حساب خاصی برای ما باز میکنند و یک تقدسی قائلند. بعضی از گناهانی که خودشان میکنند، خیال میکنند ماها نمیکنیم؛ بعضی از کارهای خیری که خودشان انجام نمیدهند، خیال میکنند ما انجام میدهیم؛ خیال میکنند ماها دائم در حال ذکر الهی و توجه به پروردگار - که غالباً از آن غفلت میشود - هستیم؛ یک چنین تصوراتی دربارهی ما دارند. البته این تصورات را نباید تقویت کرد. امام سجاد (سلاماللَّه علیه) در یکی از ادعیهی صحیفهی ثانیهی سجادیه از خدای متعال شش چیز میخواهد، که یکیاش این است: «و لبّاً راجحاً»؛ باطنم از ظاهرم بهتر باشد. ماها در این زمینه گرفتاریم. باید باطنمان از ظاهرمان بهتر باشد. این قداست را چگونه حفظ کنیم؟ حفظ قداست با سلامت مالی، سلامت اخلاقی و حفظ زىّ طلبگی است. نمیگوییم عبای پاره به دوشمان بیندازیم؛ معنای زىّ طلبگی این نیست. معنایش این است که در دنیاطلبی مثل دنیاطلبان عمل نکنیم؛ هر چه هوس کردیم، بخواهیم. من قبلها روایتی دیدم که هر کس هر چه دلش خواست بپوشد، هر چه دلش خواست بخورد و هر مرکوبی که دلش خواست سوار شود، این شخص پیش خدای متعال ملعون است. این شأن پولدارها و پولپرستهاست. ما هم فلان چیز را هوس میکنیم، اما حالا پول نداریم، بهمجردی که پول گیرمان آمد، فوراً میرویم آن را تهیه میکنیم؛ منتظریم که از این صد جزء اشرافیگری، وقتی این یک جزئش فراهم شد، نود و نه جزء دیگر را هم در فرصتهای دیگر همینطور بتدریج فراهم کنیم. این شأن طلبگی نیست. شأن طلبگی این است که انسان یک زىّ متوسطی همراه با قناعت، سلامت مالی و سادگی به طور نسبی برای خودش نگه دارد. سلامت اخلاقی، خیلی مهم است. آن وقت قداست حفظ خواهد شد.» (1385.8.17)
11. تحول عمیق، وسیع و همهجانبه در کیفیت تدریس و تدرس
«باید یک تحول عمیق و وسیع و همهجانبهای در کیفیت تدریس و تدرّس ما در سطح حوزههای کشور به وجود آورد»(1385.8.17)
12. مبارزه با خرافات
«در کنار ترویج و تبلیغ معارف اصیل دینی و اسلام ناب، باید با خرافات مبارزه کرد.» (1385.8.17)
13. صیانت از آزادفکری و عقلانیت
«آزاد فکری و عقلانیت شیعه، این دو عنصرِ در کنار هم، مایهی افتخار ماست. تفکرات شیعه، عقلانی است. ما از اول تشیع در تعالیم ائمه (علیهمالسّلام) به سوی عقل، منطق و استدلال سوق داده شدیم و همینطور هم باید عمل بکنیم؛ حتّی در فقه» (1385.8.17)
@rozaneebefarda
مطالبات بیست ساله رهبر از حوزه و روحانیت
نگاهی اجمالی به 70 مطالبه مقام معظم رهبری از حوزه و روحانیت در بیست سال گذشته
[صفحه 4 از 13]
#اختصاصی_روزنه|| پرونده ویژه به مناسبت دیدار حوزویان با آیتالله العظمی خامنهای (۲۱تیرماه۱۴۰۲)
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
14. آیندهنگری مدیریتی
«اگر امروز ارکان حوزه یعنی مدیران، صاحبنظران، اساتید، برجستگان همت بکنند، درست فکر کنند و برنامهریزی کنند، حوزه بیست سال دیگر از لحاظ سطح و عمق و عرض و طول و توسعهی نفوس، از حالا بمراتب بهتر خواهد بود. اگر حالا ما پیشبینی نکنیم، نه؛ هیچ معلوم نیست حوزهی قمی در آینده با همین عرض و طول فعلی هم وجود داشته باشد. بزرگانی، محققینی، علمای خوبی، فقهائی، فلاسفهای از حوزه گرفته میشوند؛ میروند - ننقصها من اطرافها - جای اینها باید شخصیتهائی رشد کنند، ببالند؛ جای اینها را پر کنند و بیش از آنچه که آنها انجام دادند، انجام بدهند. اگر این کار شد، این آیندهنگری انجام گرفت، فردا خوب خواهد بود. اگر این آیندهنگری امروز در حوزهی قم انجام نگیرد و به وضع موجود راضی باشیم؛ به همینی که حالا حوزه را یک جوری اداره کنیم؛ به این اگر قناعت کنیم، فردا یا حوزهای نداریم یا حوزهای رو به انحطاط خواهیم داشت.»(1386.9.8)
15. مدیریت تحول
«یک مسئله این است که تحول را مدیریت کنید. ببینید آقایان و خواهران عزیز! تحول اجتنابناپذیر است. تحول، طبیعت و سنت آفرینش الهی است؛ این را بارها من مطرح کردهام، گفتهام. تحول رخ خواهد داد. خوب، حالا یک واحدی را، یک موجودی را فرض کنیم که تن به تحول ندهد؛ از یکی از دو حال خارج نیست: یا خواهد مُرد یا منزوی خواهد شد. یا در غوغای اوضاعِ تحول یافته مجال زندگی پیدا نمیکند، زیر دست و پا له میشود، از بین میرود؛ یا اگر زنده بماند، منزوی خواهد شد... تحول حتمی است، منتها تحول دو طرف دارد: تحول در جهت صحیح و درست، تحول در جهت باطل و غلط. ما باید مدیریت کنیم که این تحول در جهت درست انجام بگیرد. این وظیفهی مؤثرین در حوزه است. مدیران حوزه، فضلای حوزه، صاحبنظران حوزه باید همتشان این باشد. از تحول نباید گریخت.» (1386.9.8)
16. تمرکز مدیریتی
«همانطور که در مسائل کشور چشمانداز بیست ساله تدوین شد، بیائید یک چشم انداز بیست ساله، ده ساله برای حوزه تشکیل بدهید. این کارِ شورای عالی حوزهی علمیه است.
خوب، کِی میتواند شورای عالی این کار را انجام بدهد؟ وقتی که افراد محترم شورای عالی برای این کار فرصت کافی بگذارند؛ متفرغ باشند؛ یعنی عضویت در شورای عالی حوزه یک شأنی در کنار شئون اصلی به عنوان شأن فرعی نباشد. خوب شما ببینید یک دانشگاه مدیریتش، یا فرض کنید که دستگاه سیاستگذارش چه جوری عمل میکنند؟ حوزهی علمیهی به این عظمت - حالا چه حوزهی قم، چه حوزهی مشهد، چه حوزهی اصفهان - نمیتواند به صورت حاشیهای اداره بشود. باید وقت بگذارند»(1386.9.8)
17. لزوم استفاده از بدنه کارشناسی
«اید یک بدنهی کارشناسی بسیار قوی داشته باشند. خوشبختانه در حوزه ما این بدنهی کارشناسی را - همین شماها؛ آقایانی که امشب صحبت کردند و بسیار دیگر از شماها که صحبت نکردید و شاید افراد زیادی در حوزهی علمیه از این فضلای جوان و خوشفکر - داریم. اینها یقیناً یک بدنهی کارشناسی خودکفا را تشکیل میدهند. ما از جهت مسائل حوزهای، هیچ احتیاجی به کس دیگری نداریم و میتوان از این فضلا استفاده کرد. البته این بدنهی کارشناسی باید کار کنند، تلاش کنند. اینها یکی از کارهائی است که شورای عالی میتواند انجام بدهد.» (1386.9.8)
18. تشکیل کرسیهای آزاداندیشی
«یکی از موضوعاتی که حتماً لازم است من عرض بکنم، مسئلهی آزاداندیشی است که در بعضی از صحبتهای آقایان بود. چرا این کرسیهای آزاداندیشی در قم تشکیل نمیشود؟ چه اشکالی دارد؟ حوزههای علمیهی ما، همیشه مرکز و مهد آزاداندیشىِ علمی بوده »(1386.9.8)
19. انتقال تجربیات مدیران
«از جملهی پیشنهادهایی که شد و من خوشم میآید و میپسندم، این است که مدیران مدارس از سرتاسر کشور - مدارس حوزههای علمیه - سمیناری تشکیل بدهند، دور هم جمع بشوند، تجربیات را منتقل کنند؛ اینها خیلی خوب است.» (1386.9.8)
20. تشکیل مؤسسه تبلیغ بینالملل
«یکی از پیشنهادهائی که آقایان کردید و من میپسندم، تشکیل یک مؤسسهی آموزشی است برای تبلیغات بینالمللی.» (1386.9.8)
@rozaneebefarda
مطالبات بیست ساله رهبر از حوزه و روحانیت
نگاهی اجمالی به 70 مطالبه مقام معظم رهبری از حوزه و روحانیت در بیست سال گذشته
[صفحه 5 از 13]
#اختصاصی_روزنه|| پرونده ویژه به مناسبت دیدار حوزویان با آیتالله العظمی خامنهای (۲۱تیرماه۱۴۰۲)
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
21. بیطرف نبودن در مسائل اجتماعی و سیاسی
«علماء دین در اسلام، پیشروان اصلاح و ترقی و پیشرفت ملتند. این مسئولیت بر عهدهی عالمان دین گذاشته شده است. اینکه در خطبهی نهج البلاغه هست که: «و ما اخذ اللَّه علی العلماء ان لا یقارّوا علی کظّة ظالم و لا سغب مظلوم»؛ یعنی عالم دین در مقابل ظلم، بیعدالتی، تجاوز انسانها به یکدیگر نمیتواند ساکت و بیطرف بماند. بیطرفی در اینجا معنا ندارد. »(1388.2.23)
مقام معظم رهبری در پاسخ به شبههای رایج، که منزوی و بیطرف ماندن حوزه را مساوی حفظ احترام آن معرفی میکند، فرمودند:
«در اینجا یک مغالطهای هست که باید به آن اشاره کنم. ممکن است بعضی بگویند اگر حوزههای علمیه وارد مسائل جهانی، مسائل سیاسی، مسائل چالشی نمیشدند، اینقدر دشمن نمیداشتند و محترمتر از امروز بودند. این مغالطه است. هیچ جمعی، هیچ نهادی، هیچ مجموعهی باارزشی به خاطر انزوا و کنارهگیری و گوشهنشینی و خنثی حرکت کردن، هرگز در افکار عمومی احترامبرانگیز نبوده است، بعد از این هم نخواهد بود. احترام به مجامع و نهادهای بیتفاوت و تنزهطلب که دامن از مسائل چالشی برمیچینند، یک احترام صوری است؛ یک احترامِ در معنا و در عمق خود بیاحترامی است؛ مثل احترام به اشیاء است، که احترام حقیقی محسوب نمیشود؛ مثل احترام به تصاویر و تماثیل و صورتهاست؛ احترام محسوب نمیشود. گاهی این احترام، اهانتآمیز هم هست؛ همراه با تحقیر باطنىِ آن کسی است که تظاهر به احترام میکند. آن موجودی که زنده است، فعال است، منشأ اثر است، احترام برمیانگیزد؛ هم در دل دوستان خود، و هم حتّی در دل دشمنان خود. دشمنی میکنند، اما او را تعظیم میکنند و برای او احترام قائلند.
اولاً حاشیهنشین شدن حوزهی علمیهی قم و هر حوزهی علمیهی دیگری به حذف شدن میانجامد...
ثانیاً اگر روحانیت میخواست در حاشیه و در پیادهرو حرکت کند و منزوی شود، دین آسیب میدید. روحانیت سرباز دین است، خادم دین است، از خود منهای دین حیثیتی ندارد. ..
ثالثاً اگر حضور در صحنه موجب تحریک دشمنیهاست، این دشمنیها در یک جمعبندی نهائی مایهی خیر است. آن دشمنیهاست که غیرتها و انگیزهها را تحریک میکند و فرصتهائی برای موجود زنده میآفریند. هر جا به مجموعهی روحانیت یا به دین یک خصومتورزی و کینورزیای انجام گرفت، در مقابل، حرکتی سازنده از سوی بیداران و آگاهان انجام گرفت...
رابعاً با بیطرف ماندن روحانیت در مسائل چالشىِ اساسی، موجب نمیشود که دشمن روحانیت و دشمن دین هم بیطرف و ساکت بماند؛ «و من نام لمینم عنه»...»(1389.7.29)
22. آگاهی از آخرین روشهای نفوذ در ذهن جوانان
«زمان پیش رفته، تغییر زیاد شده، راههای نفوذ در ذهن جوانها زیاد شده. این راهها را باید بشناسید و بخصوص باید مواجههی با دشمن را در حوزهی تفکر و احساس جوانها اهمیت بدهید و بدانید که دشمن اولین نقطهای را که مورد توجه قرار میدهد، آن نقطهی فعال است که یکی از بخشهای آن، عبارت است از نسل جوان»(1388.2.23)
23. وحدت حوزه و دانشگاه
«ارتباط مجموعهی عظیم دانشجوئی کشور با علمای دین، با جوانان شاغل در راه معرفت دینی و تبلیغ دینی، چیزی است که مطلوب در این مناسبت است؛ یعنی این مناسبت برای آن هست. وحدت حوزه و دانشگاه یعنی این. والّا مراد وحدت عینی و خارجی که نبود. این که معنا ندارد. حوزه، حوزه است، دانشگاه، دانشگاه است؛ یعنی این پیوند حقیقی بین دو مجموعهی اثرگذار و مهمی که تا آن روز که از سوی امام عزیز بیان شد و ابراز شد، سیاستها بر این بود که این دو را از هم دور نگه دارند و جدا نگه دارند: دانشگاه از اسلام دور بماند، حوزه از تحولات جهانی و پیشرفتهای علمی فاصله بگیرد؛ اینها از هم دور بشوند؛ یعنی این دو بال با هم تلاش نکنند، هماهنگ نباشند. »(1388.9.22)
24. تبلیغ با بصیرت
«اصل مسئلهی تبلیغ، ناظر است به عمل، همراه با بصیرت و یقین. باید بصیرت باشد. یقین، یعنی همان ایمان قلبی متعهدانه، وجود داشته باشد و بر پایهی این بصیرت و یقین، حرکت انجام بگیرد. اگر بصیرت بود، یقین بود، اما کاری انجام نگرفت، این مطلوب نیست؛ تبلیغ نشده است. اگر چیزی تبلیغ شد، اما بدون بصیرت و بدون یقین - هر کدام از اینها کم باشد - یک پایه خراب است و مطلوب به دست نخواهد آمد. »(1388.9.22)
@rozaneebefarda
مطالبات بیست ساله رهبر از حوزه و روحانیت
نگاهی اجمالی به 70 مطالبه مقام معظم رهبری از حوزه و روحانیت در بیست سال گذشته
[صفحه 6 از 13]
#اختصاصی_روزنه|| پرونده ویژه به مناسبت دیدار حوزویان با آیتالله العظمی خامنهای (۲۱تیرماه۱۴۰۲)
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
25. تبلیغ جریانساز
«تبلیغ باید جریان ساز باشد، تبلیغ باید گفتمان ساز باشد، تبلیغ باید فضا ایجاد کند؛ گفتمان ایجاد کند. گفتمان یعنی یک مفهوم و یک معرفت همهگیر بشود در برههای از زمان در یک جامعه. آنوقت، این میشود گفتمان جامعه. این، با کارهای جدا جدای برنامهریزی نشده، حاصل نخواهد شد؛ این کار احتیاج دارد به برنامهریزی و کارِ فعال و مثل دمیدن پیوستهی در وسیلهی فشاری است که میتواند آب یا مایهی حیات یا هوا را به نقاط مختلفی که مورد نظر است، برساند. باید دائم با این دم دمید، تا این اشتعال همیشه باقی بماند. این کار هیچ نباید متوقف بشود و به برنامهریزی احتیاج دارد.» (1388.9.22)
26. نظریهپردازی در همه ابعاد اداره کشور
«نظریهپردازی سیاسی و نظریهپردازی در همهی جریانهای ادارهی یک ملت و یک کشور در نظام اسلامی به عهدهی علمای دین است. آن کسانی میتوانند در باب نظام اقتصادی، در باب مدیریت، در باب مسائل جنگ و صلح، در باب مسائل تربیتی و مسائل فراوان دیگر نظر اسلام را ارائه بدهند که متخصص دینی باشند و دین را بشناسند. اگر جای این نظریهپردازی پر نشد، اگر علمای دین این کار را نکردند، نظریههای غربی، نظریههای غیردینی، نظریههای مادی جای آنها را پر خواهد کرد.»(1389.7.29)
27. تولید علوم انسانی اسلامی
«اینکه بنده دربارهی علوم انسانی در دانشگاهها و خطر این دانشهای ذاتاً مسموم هشدار دادم - هم به دانشگاهها، هم به مسئولان - به خاطر همین است. این علوم انسانیای که امروز رائج است، محتواهائی دارد که ماهیتاً معارض و مخالف با حرکت اسلامی و نظام اسلامی است؛ متکی بر جهانبینی دیگری است؛ حرف دیگری دارد، هدف دیگری دارد. وقتی اینها رائج شد، مدیران بر اساس آنها تربیت میشوند؛ همین مدیران میآیند در رأس دانشگاه، در رأس اقتصاد کشور، در رأس مسائل سیاسی داخلی، خارجی، امنیت، غیره و غیره قرار میگیرند. حوزههای علمیه و علمای دین پشتوانههائی هستند که موظفند نظریات اسلامی را در این زمینه از متون الهی بیرون بکشند، مشخص کنند، آنها را در اختیار بگذارند، برای برنامهریزی، برای زمینهسازیهای گوناگون.» (1389.7.29)
28. پاسخ به شبهات در ابعاد مختلف
«امروز شبهههائی مطرح میشود که آماج آن شبههها نظام است. شبهات دینی، شبهات سیاسی، شبهات اعتقادی و معرفتی در متن جامعه تزریق میشود - بخصوص در میان جوانان - هدفش فقط این است که یکی را از یک فکری منتقل کند به یک فکر دیگری؛ هدفش این است که پشتوانههای انسانی نظام را از بین ببرد؛ مبانی اصلی نظام را در ذهنها مخدوش کند؛ دشمنی با نظام است. لذا برطرف کردن این شبههها، مواجههی با این شبههها، پاک کردن این غبارها از ذهنیت جامعه - که به وسیلهی علمای دین انجام میگیرد - این هم یک پشتیبانی دیگر، یک پشتوانهی دیگر برای نظام اسلامی است.» (1389.7.29)
29. صیانت از اجتهاد جواهری
« چند سال است که مسئلهی تحول در حوزههای علمیه، بخصوص در حوزهی مبارکهی علمیهی قم مطرح است. این تحول یعنی چه؟ حوزه میخواهد چه کار کند که اسمش تحول باشد؟ اگر تحول را به معنای تغییر خطوط اصلی حوزهها بدانیم - مثل تغییر متد اجتهاد - قطعاً این یک انحراف است. تحول است، اما تحول به سمت سقوط. شیوهی اجتهادی که امروز در حوزههای علمیه رائج است و علمای دین به آن متکی هستند، یکی از قویترین و منطقیترین شیوههای اجتهاد است؛ اجتهاد متکی به یقین و علم، با اتکای به وحی؛ یعنی از ظن به دور است و استنباط ما استنباط علمی و یقینی است»(1389.7.29)
@rozaneebefarda
مطالبات بیست ساله رهبر از حوزه و روحانیت
نگاهی اجمالی به 70 مطالبه مقام معظم رهبری از حوزه و روحانیت در بیست سال گذشته
[صفحه 7 از 13]
#اختصاصی_روزنه|| پرونده ویژه به مناسبت دیدار حوزویان با آیتالله العظمی خامنهای (۲۱تیرماه۱۴۰۲)
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
30. تهذیب
«مسئلهی دیگر در نظام رفتاری و اخلاقی حوزهها، فیض بردن از معنویات است، تهذیب است؛ این خیلی مهم است. جوان امروز حوزه بیش از گذشته به مسئلهی تهذیب نیازمند است. کسانی که رشتههای رفتارشناسی عمومی را مطالعه میکنند و کار میکنند، این را تأیید میکنند. امروز در همهی دنیا اینجور است که وضع نظام مادی و فشار مادی و مادیت، جوانها را بیحوصله میکند؛ جوانها را افسرده میکند. در یک چنین وضعی، دستگیر جوانها، توجه به معنویت و اخلاق است. علت اینکه میبینید عرفانهای کاذب رشد پیدا میکند و یک عدهای طرفشان میروند، همین است؛ نیاز هست. جوان ما در حوزهی علمیه - جوان طلبه؛ چه دختر، چه پسر - نیازمند تهذیب است. ما قلههای تهذیب داریم.» (1389.7.29)
31. صیانت از گرایش انقلابی
«یک مسئلهی دیگر در زمینهی نظام رفتاری و اخلاقی حوزه، مسئلهی گرایشها و احساسات انقلابی در حوزه است. عزیزان من! فضای انقلابی در کشور دشمنان عنودی دارد، دشمنان کینهورزی دارد. با حاکمیت فضای انقلابی در کشور مخالفند؛ میخواهند این فضا را بشکنند. شما دیدید در یک دورهای شهادت را زیر سؤال بردند، جهاد را زیر سؤال بردند، شهید را زیر سؤال بردند، نظرات امام را زیر سؤال بردند، پیغمبران را زیر سؤال بردند! مسئله این نیست که فلان زیدی با این مفاهیم مخالف است؛ مسئله این است که این مخالفت از نظر دشمن باید در جامعه مطرح شود؛ فضاسازی شود و فضای انقلابی بشکند. در حوزهی علمیه همه باید به این مسئله توجه کنند. در متن جامعه اینجور است، طبعاً در حوزههای علمیه هم اینجور است. میدانند که شُمای روحانی فقط یک فرد نیستید؛ مستمع دارید، علاقهمند دارید؛ بنابراین در محیط پیرامون خودتان اثر میگذارید. میخواهند فضای انقلابی را بشکنند، روحانی انقلابی را منزوی کنند. تحقیر بسیج، تحقیر شهید، تحقیر شهادت، زیر سؤال بردن جهاد طولانی این مردم اگر خدای نکرده در گوشه و کنار حوزه به وجود بیاید، فاجعه است. بزرگان حوزه بایستی مواظب و مراقب باشند و مانع بشوند.» (1389.7.29)
32. پرهیز از افراط
«یک نکته هم خطاب به جوانان پرشور و انقلابی حوزه است، که متن حوزه غالباً همین جوانهای پرشور و طلاب انقلابی هستند. عزیزان من! آینده مال شماهاست، امید آیندهی کشور شماها هستید؛ باید خیلی مراقبت کنید. درست است که جوان طلبهی انقلابی اهل عمل است، اهل فعالیت است، اهل تسویف و امروز به فردا انداختن کار نیست، اما باید مراقب باشد؛ نبادا حرکت انقلابی جوری باشد که بتوانند تهمت افراطیگری به او بزنند. از افراط و تفریط بایستی پرهیز کرد. » (1389.7.29)
33. صیانت از پرچمداری حوزه علمیه در فلسفه
«اهمیت فقه و عظمت فقه نباید ما را غافل کند از اهمیت درس فلسفه و رشتهی فلسفه و علم فلسفه؛ هر کدام از اینها مسئولیتی دارند. رشتهی فقه مسئولیاتی دارد، فلسفه هم مسئولیتهای بزرگی بر دوش دارد. پرچم فلسفهی اسلامی دست حوزههای علمیه بوده است و باید باشد و بماند. اگر شما این پرچم را زمین بگذارید، دیگرانی که احیاناً صلاحیت لازم را ندارند، این پرچم را برمیدارند؛ تدریس فلسفه و دانش فلسفه میافتد دست کسانی که شاید صلاحیتهای لازم را برایش نداشته باشند. امروز اگر نظام و جامعهی ما از فلسفه محروم بماند، در مقابل این شبهات گوناگون، این فلسفههای وارداتی مختلف، لخت و بیدفاع خواهد ماند. آن چیزی که میتواند جواب شماها را بدهد، غالباً فقه نیست؛ علوم عقلی است؛ فلسفه و کلام. اینها لازم است.» (1389.7.29)
34. لزوم پرداختن به دانش تفسیر
«رشتهی مهم دیگر، تفسیر است؛ انس با قرآن، معرفت قرآنی. ما نباید از تفسیر محروم بمانیم. درس تفسیر مهم است»(1389.7.29)
@rozaneebefarda
مطالبات بیست ساله رهبر از حوزه و روحانیت
نگاهی اجمالی به 70 مطالبه مقام معظم رهبری از حوزه و روحانیت در بیست سال گذشته
[صفحه 8 از 13]
#اختصاصی_روزنه|| پرونده ویژه به مناسبت دیدار حوزویان با آیتالله العظمی خامنهای (۲۱تیرماه۱۴۰۲)
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
35. اعتماد به نفس علمی
« حوزه و فضلای حوزه و محصل حوزه بایستی به اعتماد به نفس علمی برسد و اتکاء به نفس داشته باشد؛ این خیلی اهمیت دارد. »(1389.8.2)
36. انصاف علمی
«از جمله چیزهایی که جزو لوازم حوزه علمیه است و اخلاق علمی حوزه آن را اقتضاء می کند، عبارتست از انصاف در برخورد با مسائل علمی؛ انصاف علمی باید داشت.» (1389.8.2)
37. ارتباط با جامعه ملی و فراملی
«از جمله چیزهایی که لازمه حوزه علمیه است، ارتباط فعال با جامعه ملی درون کشور و جامعه فراملی است، »(1389.8.2)
38. استفاده نکردن از روشهای غیرعلمی در نقد اندیشه مخالفان
«در حوزهی علمیه، از روشهای غیرعلمی برای رد نظر مخالف نباید استفاده شود. روش علمی چیست؟ استدلال و پاسخگویی و جواب؛ اقناع عقلی یا لااقل استدلال. روش غیر علمی چیست؟ تکفیر؛ تفسیق. این درست نیست. »(1389.8.2)
39. همراهی آموزش با تفکر، تکرار و تحقیق
«نکتهی دیگری که باز از لوازم علمی بودن است، این است که آموزش در حوزه باید با تفکر، تکرار و تحقیق همراه باشد. این هم از همان مواردی است که نظام آموزشی جدید وارداتی از اروپا فاقد آن است؛ بر مبنای حفظ است. ما نباید به این سمت بغلتیم. هر برنامهای که ما را به این سمت بغلتاند، برنامه نادرستی است. در برنامه ریزیهای خودمان نگاه کنیم، ببینیم چه چیزی طلبه را به سمت حفظگرایی میراند و از تفکر و تحقیق و مطالعه باز میدارد. حفظگرایی درست نیست، مفید نیست. »(1389.8.2)
40. پژوهشمحوری
«پژوهش محور بودن حوزه هم نکتهی بعدی است. حوزهی نظام پژوهشی متناسبی لازم دارد. »(1389.8.2)
41. صیانت از منزلت علمی اساتید رشتههای گوناگون
«در رشته های گوناگون، اساتیدی داشته باشیم. منزلت علمی اینها باید محفوظ بماند. نباید اینجور باشد که اگر کسی یک رتبهای از فقه را - ولو نه رتبه اعلی را - پیدا کرد، او در جامعه محترم باشد؛ اما اگر کسی رتبه اعلای فلسفه را پیدا کرد، به قدر او احترام نداشته باشد. اینجوری نیست؛ علم است، علم اسلامی است، مورد نیاز حوزه است.» (1389.8.2)
@rozaneebefarda