eitaa logo
روزنه
6.2هزار دنبال‌کننده
4.1هزار عکس
2.1هزار ویدیو
256 فایل
دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر ارتباط با ادمین @M_shahidani
مشاهده در ایتا
دانلود
هو الشهید بار دیگر تعدادی از پاره‌های جگر این ملت به دست اشقیای عالم به شهادت رسیده‌اند. چون وجود این عزیزان، ادامه حیات رژیم مجعول کودک‌کش صهیونیستی را به مخاطره انداخته بود و برای دشمن خطر داشتند، هدف قرار گرفتند چون در خط مقدم نبرد حق و باطل بودند بدن های شان آماج حملات دشمن خبیث واقع شد چون مؤثر بودند چون شهیدانه زیستند چون ... آری! شهادت را به بها دهند.... ما کجای این جبهه ایم و چرا جان ما هرگز در تهدید و تیر رس دشمن نیست؟ خداوند ما را با این شهیدان تا ابد زنده محشور فرماید.... @rozaneebefarda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تشییع پیکر مطهر شهیدان علی آقازاده نژاد و سعید کریمی از حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها به سمت گلزار شهداء انشالله خون پاک این شهیدان افق‌گشای فتح قدس خواهد بود. حمد و صلواتی میهمان شان کنیم. @rozaneebefarda
آیت الله العظمی نوری همدانی: وزارت ارشاد رسیدگی به فرهنگ را از یاد برده و به تذکرات توجه نمی‌کند! @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 موضوع فرهنگ بسیار مهم است، متأسفانه در این زمینه کم کاری هایی می‌شود و وزارت فرهنگ و ارشاد رسالت اصلی خود را از یاد برده و به تذکرات توجه ندارد و اخبار خوبی نمی‌رسد. به هر حال همه باید برای حفظ این انقلاب جدی باشیم و تلاش کنیم و قدردان این مردم باشیم و مشکلاتشان را رسیدگی کنیم و بدانیم با توکل به خدا و حضور مردم در صحنه دشمن کاری از پیش نخواهد برد.(چهارشنبه 4 بهمن 1402 در پایان درس خارج فقه در مسجد اعظم) https://www.hawzahnews.com/news/1133930/ @rozaneebefarda
نه مراست قدرت آنکه دم زنم از جلال تو یا علی مدح حضرت امیرالمؤمنین علی(علیه‌السلام) [صفحه ۱ از ۲] فؤاد کرمانی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 نه مراست قدرت آنکه دم، زنم از جلال تو یا علی نه مرا زبان که بیان کنم، صفتِ کمال تو یا علی شده مات عقل موحدین، همه در جمالِ تو یا علی چو نیافت غیر تو آگهی، ز بیانِ حالِ تو یا علی نبرد به وصف تو ره کسی، مگر از مقالِ تو یا علی هله ‌ای مُجلّیِ عارفان، تو چه مطلعی تو چه منظری که ندیده‌ام به دو دیده‌ام، چو تو گوهری چو تو جوهری هله ‌ای مولّه عاشقان، تو چه شاهدی تو چه دل بَری چه در انبیا چه در اولیا، نه تو را عدیلی و هم‌سَری به کدام کس مَثلت زنم که بُوَد مثالِ تو یا علی توئی آنکه غیر وجود خود، به شهود وغیب ندیده‌ای فَقرات نفس شکسته‌ای، سُبحاتِ وَهم دریده‌ای همه دیده‌ای نه چنین بود شه من تو دیده‌ی دیده‌ای ز حدودِ فصل گذشته‌ای، به صعودِ وصل رسیده‌ای ز فنای ذات به ذاتِ حق، بُوَد اتّصال تو یا علی چو عقول و افئده را نشد، ملکوتِ سرّ تو مُنکشف همه گفته‌اند و نگفته شد ، ز کتابِ فضل تو یک الف ز بیانِ وصف تو هر کسی، رقم گمان زده مختلف فصحای دهر به عجز خود، ز ادایِ وصف تو معترف بُلغای عصر به نطقِ خود، شده‌اند لالِ تو یا علی تویی آن که در همه آیتی، نگری به چشم خدای بین شده از وجودِ مقدّست، همه سرّ کَنزِ خفا مبین تویی آن که از کُشِفَ الغطا، نشود ترا زیاده یقین ز چه رو دَم از أنا ربکّم نزنی، بزن بدلیل این که به نورِ حق شده منتهی، شرفِ کمال تو یا علی تو همان درخت حقیقتی، که در این حدیقه‌ی دنیوی أنا ربّکم تو زنی و بس، به لسان تازی و پهلوی ز بروق نورِ تو مُشتعل، شده نارِ نخله‌ی موسوی ز تو در لسانِ موحّدین، بُوَد این ترانه‌ی معنوی که انا الحق است به حقِ حق، ثمرِ نهالِ تو یا علی تویی آن تجلّیّ ذوالمنن ، که فروغ عالم و آدمی هله ‌ای مشیّتِ ذاتِ حق ، که به ذات خویش مُسلّمی ز بروز جلوه ما‌خلق، به مقام و رتبه مقدّمی به جلالِ خویش مُجلّلی، ز نوالِ خویش مُنعّمی همه گنج ذاتِ مقدّست، شده مُلک و مالِ تو یا علی تو چه بنده‌ای که خدائیت، ز خداست منصب و مرتبت احدی نیافت ز اولیا، چو تو این شرافت و منزلت رسدت ز مایه‌ی بندگی، که رسی به پایه‌ی سلطنت همه خاندانِ تو در صفت، چو توأند مشرقِ معرفت شده ختم دوره‌ی عِلم و دین، به کمالِ آل تو یا علی تو همان مَلیکِ مُهیمنی، که بهشت و جنّت و نه فلک پیِ جستجوی تو سالکان، به طریقت آمد یک به یک شده ذکرِ نام مقدّست، همه وِردِ اَلسنه‌ی مَلَک به خدا که احمدِ مصطفی، به فلک قدم نزد از سَمَک مگر آنکه داشت در این سفر طلبِ وصالِ تو یا علی تویی آن‌که تکیه‌یِ سلطنت، زده‌ای به تخت مؤبّدی ز شکوه شأن تو بر مَلا، جَلَواتِ عِزِّ ممجّدی به فرازِ فرقِ مبارکت، شده نصب تاج مُخلّدی متصرّف آمده در یَدَت ، ملکوتِ دولتِ سرمدی تو نه آن شهی که ز سلطنت، بود اعتزالِ تو یا علی به می خُمِ تو سِرشته شد، گِل کاس جانِ سبوکشان به پیاله‌ی دلِ عارفان ، شده ترکِ چشمِ تو می‌فشان ز رَحیقِ جام تو سرگران، سِر سرخوشان، دل بیهُشان نه منم ز باده‌ی عشق تو ، هله مست و بی‌دل و بی‌نشان همه کس چشیده به قدرِ خود، ز میِ زُلالِ تو یا علی منم آن مجرد زنده دل که دم از ولای تو می‌زنم ره کوه و دشت گرفته‌ام قدم از برای تو می‌زنم به همین نفس که تو دادیم نفس از ثنای تو می‌زنم شب و روز حلقه التجا بدر سرای تو می‌زنم نروم اگر بکشی مرا ز صف نعال تو یا علی تویی آن‌که سِدره‌ی مُنتهی، بُودَت بلندیِ آشیان به مکان نیائی و جلوه‌ات، به مکان ز مشرقِ لا‌مکان رسد استغاثه‌ی قدسیان، به درت ز لانه‌ی بی‌نشان چو به اوج خویش رسیده‌ای ، ‌ز عِلوّ قدر و سُموشّان همه هفت کرسی و نُه طبق، شده پایمال تو یا علی نه همین بس است که گویمت ، به وجودِ جود مکرّمی تو مُنزّهی ز ثنای من ، که در اوجِ قُدس قدم نَهی نه همین بس است که خوانم اَت ، به ظهورِ فیض مقدّمی به کمال خویش معرّفی ، به جلالِ خویش مُسلّمی نه مراست قدرت آنکه دم ، زنم از جلال تو یا علی تویی آن که میم مشیّتت ، زده نقشِ صورتِ کاف و نون به کتابِ عِلم تو مُندرج ، بُوَد آن چه کان و ما‌یکون فلک و زمین به اراده‌ات ، شده بی‌ سکون شده با سکون تویی آن مُصوّرِ ما‌خَلَق ، که من الظّواهر و البطون بُوَد این عوالم کُن فکان، اثرِ فعال تو یا علی تویی آن که ذات کسی قرین ، نشده است با احدیتّت نرسیده فردی و جوهری ، به مقام مُنفردیتت تویی آن که بر احدیّتت ، شده مُستند صمدیّت نشناخت غیر تو هیچ‌کس ، ازّلیتت ابدّیتت تو چه مبدأ‌یی که خبر نشد ، کسی از مآلِ تو یا علی تو که از علایق جان و تن ، به کمالِ قُدس مُجرّدی تو که فانی از خود و مُتّصف ، به صفاتِ ذاتِ محمّدی @rozaneebefarda
نه مراست قدرت آنکه دم زنم از جلال تو یا علی مدح حضرت امیرالمؤمنین علی(علیه‌السلام) [صفحه ۲ از ۲] تو که بر سرائرِ معرفت، به جمالِ اُنس مُخلّدی به شؤنِ فانیِ این جهان، نه مُعطّلی نه مقیّدی بود این ریاست دنیوی ، غم و ابتهالِ تو یا علی تو همان تجلّیِ ایزدی، که فراز عرشی و لا مکان خبری ز گردش چشم تو، حرکات گردش آسمان دهد آن فؤاد و لسان تو ، ز فروغ لوح و قلم نشان تو که ردّ شمس کُنی عیان ، به یکی اشاره‌ی ابروان دو مُسخّر آمده مِهر و مَه ، هله بر هلالِ تو یا علی هله‌ای موحّدِ ذاتِ حق، که به ذات ، معنی وحدتی به تو گشت خِلقتِ کُن فکان ، که ظهورِ نورِ مشیّتی هله ای ظهورِ صفاتِ حق، که جهان فیضی و رحمتی چو تو در مداینِ علمِ حق ، ز شرف مدینه‌ی حکمتی سَیَلانِ رحمت حق بُوَد ، همه از جِبال تو یا علی بنگر [فؤاد] شکسته را ، به دَرَت نشسته به التجا اگرش بِرانی از آستان ، کُند آشیان به کدام جا به سخا و بذل تواش طمع ، به عطا و فضلِ تواش رجا ز پناهِ ظلِّ وسیع تو ، هم اگر رود برود کجا که محیط کون و مکان بُوَد فلکِ ظلالِ تو یا علی @rozaneebefarda
🖥مستند «فیلسوف متخلق» 🔰 مستندی در مورد آیت الله غلامرضا فیاضی پنجشنبه پنجم بهمن ماه ساعت ۱۹:۰۰ شبکه چهار سیما 🔸کانال نشر آثار آیت الله فیاضی 🆔@Fayazi_ir
تکرار یک توسط محمد مهاجری یار غار حسن روحانی! 🔸مدتهاست حسن روحانی از سخنرانی مسجد ارک در سال ۵۶ نان می‌خورد و طیفی از اعتدالی‌ها تلاش می‌کنند کاربست تعبیر برای رهبر کبیر انقلاب اسلامی را مرهون آن سخنرانی جا بزنند! این ادعاها در حالی تکرار می‌شود که بر اساس اسناد تاریخی متقن؛ اولا این تعبیر مدتها قبل از این در ابتدای دهه چهل در آثار برخی نویسندگان(از جمله کتاب سرود جهش‌ها نوشته مرحوم حکیمی و در اشعار نعمت آزرم) به کار رفته بود و در محافل انقلابی رواج یافته بود. ثانیا در دوران تبعید امام در نجف برخی آثار ایشان از جمله دروس ولایت فقیه و جهاد اکبر با تعبیر امام خمینی منتشر شده بود. ثالثا در فصلنامه ۱۵ خرداد(که تا سال ۵۴ در نجف منتشر می‌شد) و نیز در کتاب بررسی و تحلیلی از نهضت امام خمینی(انتشار در سال ۵۶ در لبنان) نیز بارها تعبیر امام استفاده شده است. از همه اینها که بگذریم؛ اصولا استفاده از تعبیر توسط مردم به نحو تعینی و تدریجی صورت گرفت.گرچه سخنرانی مسجد ارک نیز در رواج بیشتر لفظ امام بی‌تاثیر نبود اما نمی‌توان و نباید از این قبیل امور سابقه مبارزانی تراشید و صرف تکرار لقبی که بیش از یک دهه در محافل انقلابی مطرح بوده را نشانه شجاعت ویژه نامید! لذا جناب مهاجری و سایر رفقای اعتدالی آقای روحانی اگر سند دیگری برای اثبات انقلابی‌گری وی دارند، بهتر است به همان‌ها اشاره کنند تا مردم با مبارزات ایشان در دوره پهلوی(!!!) آشنا شوند! ▫️در شجاعت فقهای شورای نگهبان همین بس که در مقابل جنگ احزاب دشمنان خارجی و داخلی اسلام و انقلاب مردانه ایستاده‌اند. @rozaneebefarda
رحلت جانسوز بانوی کربلا حضرت زینب کبری سلام الله علیها تسلیت باد @rozaneebefarda
جان خواهر در غمم زاری مکن... عمان سامانی پس زجان بر خواهر استقبال کرد تا رخش بوسد، الف را دال کرد همچو جان خود در آغوشش کشید این سخن آهسته بر گوشش کشید: کای عنان گیر من آیا زینبی؟ یا که آه دردمندان در شبی؟ پیش پای شوق زنجیری مکن راه عشق‌ست این عنانگیری مکن با تو هستم جان خواهر، همسفر تو بپا این راه کوبی من بسر خانه سوزان را تو صاحبخانه باش با زنان در همرهی مردانه باش جان خواهر در غمم زاری مکن با صدا بهرم عزاداری مکن معجراز سر، پرده از رخ، وامکن آفتاب و ماه را رسوا مکن هست بر من ناگوار و ناپسند از تو زینب گر صدا گردد بلند هرچه باشد تو علی را دختری ماده شیرا کی کم از شیر نری؟! با زبان زینبی شاه آنچه گفت با حسینی گوش، زینب می شنفت با حسینی لب هر آنچاو گفت راز شه بگوش زینبی بشنید باز گوش عشق، آری زبان خواهد زعشق فهم عشق آری بیان خواهد ز عشق با زبان دیگر این آواز نیست گوش دیگر، محرم این راز نیست ای سخنگو، لحظه‌یی خاموش باش ای زبان، از پای تا سر گوش باش تا ببینم از سر صدق و صواب شاه را، زینب چه می‌گو‌ید جواب گفت زینب در جواب آن شاه را: کای فروزان کرده مهر و ماه را عشق را، از یک مشیمه ازاده‌ایم لب به یک پستان غم بنهاده‌ایم تربیت بوده‌ست بر یک دوشمان پرورش در جیب یک آغوشمان تا کنیم این راه را مستانه طی هر دو از یک جام خوردستیم می هر دو در انجام طاعت کاملیم هر یکی امر دگر را حاملیم تو شهادت جستی ای سبط رسول من اسیری را به جان کردم قبول   @rozaneebefarda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ببینید|| بیانات صریح در محکومیت جنایات رژیم غاصب ضرورت جهاد فی سبیل الله در مقابله با جنایات اسرائیل ▫️[نخست‌وزیر رژیم اسرائیل] این گرگ بی‌نظیر دوران تاریخ را ببینید که اسم نجسش را نمی‌خواهم روی منبر بیاورم که جلسه آلوده شود! ▫️او سگ رها شده بایدن است؛ او از بایدن بدتر و بایدن از او خبیث‌تر است! 🔸[شما ببینید او در ] چه جنگی را انجام داده است؟! رحم به صغیر و کبیر نشده! رحم به بچه در رحم نشده! رحم به بچه در گهواره نشده! تا دیشب[روز چهارشنبه ۴بهمن ۱۴۰۲] نزدیک به ۲۶ هزار زن و مرد و بچه را کشته و نزدیک به ۷۰ هزار زخمی بر جا گذاشته! ▫️قرآن می‌گوید . اگر با دشمن هم روبرو می‌شوی با قید فی سبیل الله روبرو شو. ▫️با اقتدا به علی علیه السلام یقینا هم مملکت‌مان آباد می‌شود و هم آخرت‌مان. 🔻بخشی از بیانات حجت‌الاسلام‌والمسلمین استاد شیخ حسین انصاریان در جشن روز ۱۳ رجب در دفتر مقام معظم رهبری در قم. 🆔 @KHAMENEI_QOM ؛ دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:👇 https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🌷«تکبیر گفتن روی پشت‌بام» ابتکار تهرانی‌ها بود 🔹️رهبر انقلاب: سال ۵۷، تهران الهام‌بخشِ دیگرِ شهرها شد؛ هم در راه‌پیمایی‌ها، هم در تولید شعارها. این شعارهای هماهنگی که میدیدید در همه‌جای کشور پخش میشود، از تهران الهام داده میشد. 🔹️این تکبیر روی پشت بام را تهرانی‌ها ابتکار کردند و به جاهای دیگر خبر دادند. بنده خودم در مشهد نشسته بودم، شب یکی از دوستان تهرانی که جزو مبارزین بود، تلفن کرد گفت «بشنو»؛ تلفن را گرفت به سمت صدا، من دیدم صدای «اللّه اکبر» می‌آید؛ گفت -شما هم- «اللّه اکبر» بگویید، بنده هم با بچّه‌هایمان ــ کوچک بودند ــ رفتیم بالای پشت بام و شروع کردیم «اللّه اکبر» گفتن. 🔹️بخشی از بیانات رهبر انقلاب در دیدار اعضای کنگره ملی بزرگداشت ۲۴ هزار شهید تهران. ۱۴۰۲/۱۱/۳ 🔹️ 💻 Farsi.Khamenei.ir
یوم الله ۱۲ بهمن سالروز ورود شکوهمند امام به میهن مبارک باد @rozaneebefarda
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌷 چرا انقلاب کردیم؟ | ۱. برقراری حاکمیت اسلام 🎥 مجموعه نماهنگ درباره دلایل قیام ملت ایران ✏️ حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: «نگاه کنید این مسائل تکرار شونده‌ی در فرمایشات امام را پیدا کنید، مبانی انقلاب اینهاست؛ مسئله‌ی مردم، مسئله‌ی استقلال کشور، مسئله‌ی تدین، مسئله‌ی پایبندی به مبانی اسلامی، مسئله‌ی مبارزه با استکبار و با زورگویی، مسئله‌ی فلسطین؛ این مسائلی که زیاد تکرار شده، مسئله‌ی معیشت مردم، مسئله‌ی مستضعفین، رفع فقر؛ مسائل این‌جوری، اینها ستونهای انقلاب است، اینها خطوط اصلی ترسیم کننده‌ی انقلاب است، هندسه‌ی انقلاب را با ترکیب این خطوط میتوانید شما به دست بیاورید.» ۱۳۹۴/۱۱/۱۴ 🔹️ بخش درس و عبرت رسانه KHAMENEI.IR در ایام عید انقلاب، بیانات رهبر انقلاب درباره‌ی دلایل قیام ملت ایران برای انقلاب اسلامی را در قالب مجموعه نماهنگ «چرا انقلاب کردیم؟» منتشر می‌کند. 🌷 🌷 Farsi.Khamenei.ir
شهادت مظلومانه امام کاظم علیه السلام تسلیت باد @rozaneebefarda
در شب عید بزرگ مبعث خبر شهادت فرماندهان مقاومت عراق تکان‌دهند بود خون این عزیزان مظلومانه بر زمین ریخت.... انشالله روح مطهر این شهدای عزیز خیزشی جدید علیه استکبار جهانی و آمریکای جنایت‌کار رقم خواهد زد آمریکایی‌ها آستانه حساسیت مقاومت را می‌سنجند و اقدام می‌کنند... چون سگ دله و ترسو، اگر احساس کنند طرف مقابل شان قصد تهاجم و درگیری ندارد، پیش‌روی و پاچه‌گیری می‌کنند. خداوند روح مطهر این شهدای عزیز را با سیدالشهدا علیه السلام محشور فرماید. خوشا بحال شان که در این ایام نورانی به ارواح طیبه امام و شهدا ملحق شدند. مقاومت در سراسر منطقه و خصوصا در عراق با این اتفاق تلخ انگیزه مضاعفی خواهد گرفت برای مقابله مؤثر و مستقیم با آمریکا. آنان اگر امروز در این منطقه احساس نا امنی می‌کنند، در آینده نزدیک در خانه خودشان در معرض نابودی خواهند بود.... @rozaneebefarda
الله اکبر..... امشب بر پشت بام‌ها دوباره صدای روح‌بخش الله اکبر طنین‌انداز می‌شود به یاد روزهای حماسه و قیام به یاد امام عزیزمان مردم نجیب و متدین ایران پای انقلاب‌شان ایستاده‌اند صدای الله اکبر امشب و حماسه حضور فردا شهادت می‌دهد.... @rozaneebefarda
حکم تغییر ناپذیر پرونده ویژه بنیاد تاریخ‌پژوهی به‌مناسبت تلاش مسلمانان برای اجرای حکم ارتداد سلمان رشدی سلمان رشدی كيست؟ سرحلقه اسلام‌ستیزی در عصر جمهوری اسلامی نمونه‌ای از کاریکاتورهای رسم شده علیه سلمان رشدی واکنش قاطع امام نسبت به اقدام موهن سلمان رشدی اطلاع‌نگاشت بازتاب بین‌المللی فتوای اعدام سلمان رشدی تأکید مقام معظم رهبری بر استمرار حکم ارتداد سلمان رشدی در سال 1383 صدور فتوای ارتداد سلمان رشدی و توقف توطئه‌ مستکبرین اجرای حکم ارتداد سلمان رشدی؛ وظیفه همگانی اجرای حکم ارتداد سلمان رشدی؛ امری غیرقابل معامله حکم تغییر ناپذیر تأثیر جهانی حکم ارتداد سلمان رشدی مقاله پیامدهای صدور حکم اعدام سلمان رشدی حکم اعدام و قتل سلمان رشدی، به مسلمانان جهان اطلاعیه دفتر امام خمینی در مورد وجوب قتل سلمان رشدی، و تکذیب شایعات آیا برای بهبود روابط دیپلماتیک می‌توان حکم اعدام سلمان رشدی را متوقف کرد؟ پاسخ مقام معظم رهبری به رسانه‌های اروپایی در خصوص حکم ارتداد سلمان رشدی حکم ارتداد سلمان رشدی؛ غیرقابل معامله حکم ارتداد سلمان رشدی؛ غیرقابل تغییر انگیزه‌های شیطانی؛ پشت پرده آیات شیطانی تنها راه حل برای مختومه شدن پرونده سلمان رشدی متن کم‌تر دیده شده خطبه تاریخی آیت‌الله العظمی خامنه‌ای در اولین نماز جمعه بعد از صدور حکم ارتداد سلمان رشدی/1 متن کم‌تر دیده شده خطبه تاریخی آیت‌الله العظمی خامنه‌ای/2 متن کم‌تر دیده شده خطبه تاریخی آیت‌الله العظمی خامنه‌ای/3 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
پرونده ویژه به مناسبت انتخابات ۱۴۰۲ @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 مثل همیشه دیدگاه‌های سازنده مخاطبان فرهیخته را بر چشم می‌گذاریم. شبهات و نکات مهم مرتبط با این روزها و فضا را برایمان بفرستید گزارش مجاهدت‌های خاموش و خودجوش گروه‌های جهادی در اقصی نقاط کشور با افتخار در روزنه بازنشر می‌شود مسیر پرونده ویژه بسته به پیشنهادات شما تنظیم خواهد شد البته به اندازه بضاعت اندک. انشالله همگی دست به دست هم دهیم و در جهت هر چه با شکوه‌تر شدن حماسه بزرگ انتخابات و سهیم باشیم. زیاده عرضی نیست یا علی مدد پ.ن: چند روزی است علاوه بر ایتا اینترنت آی پی های برخی دوستان انقلابی نیز با اختلال مواجه است!!! در دوران دولت قبل این اختلال‌های عجیب و غریب و مرموز برای مان عادی بود، علتش هم اجمالا معلوم(!) اما این روزها معلوم نیست چه دست‌هایی در کار است که در مسیر روشنگری جریان انقلابی اختلال ایجاد می‌شود. انشالله که اینها اتفاقی باشد. اگر ماجرا ادامه دار باشد باید بیشتر واکاوی کرد.... @rozaneebefarda
ویژگی‌های نماینده مطلوب در نگاه امام خمینی توصیه‌های انتخاباتی امام خمینی در آستانه برگزاری || پرونده ویژه روزنه/ ۱ @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 ▫️اشاره سال ۵۸ از جهات مختلف سالی مهم و پرحادثه و سرنوشت‌ساز در تاریخ جمهوری اسلامی بود. در ابتدای این سال برگزار شد و علیرغم آنکه اغلب کابینه و رئیس دولت موقت با امام هم‌نظر نبودند، مردم با رای قاطع ۹۸ درصدی به نظر امام، همه مخالفان داخلی و خارجی را شوک‌زده کردند! در گام دوم انتخابات مجلس خبرگان قانون اساسی در مردادماه ۵۸ برگزار شد که آنهم خالی از حوادث و حواشی نبود. تدوین پیش‌نویس قانون اساسی و انتشار عمومی آن به امر امام و سرازیر شدن دیدگاه‌های متنوع آحاد ملت و نهایتا فرایند تصویب آن در مجلس خبرگان نیز واقعه مهمی بود که البته نهایتا در آذرماه ۵۸ متن مصوب در یک همه‌پرسی به تأیید مردم رسید. نخستین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در فاصله حدود دو ماه بعد از تسخیر لانه جاسوسی و استعفای دولت موقت در ۵ بهمن ۵۸ برگزار شد. در این ایام امام در بیمارستان قلب بستری بود لذا مراسم تنفیذ حکم ریاست‌جمهوری نیست در ۱۵بهمن ۵۸ در بیمارستان برگزار شد! انتخابات نخستین دوره مجلس شورای اسلامی نیز در اسفند ۵۸ برگزار شد. با توجه به نکات مذکور، سال ۵۸ را باید بهار انتخابات در تاریخ جمهوری اسلامی بدانیم. برگزاری این تعداد از انتخابات آن‌هم در نخستین سال پیروزی انقلاب اسلامی، در تاریخ انقلاب‌های جهان بی‌سابقه است. این رویکرد نشان‌گر اهمیت و جایگاه ویژه در عرصه است. صد البته این رویه و ریل‌گذاری نقش حداکثری مردم در حکمرانی بیش از هر چیز مرهون اندیشه و سیره سیاسی امام خمینی بود که برای مردم و انتخاب آنان جایگاهی ویژه و بی‌بدیل قائل بودند. 🔻آنچه در پی می‌آید گزیده‌ای از بيانات امام خمینی پیرامون انتخابات مجلس شورای اسلامی است که چند روز قبل از برگزاری انتخابات و ساعاتی قبل از ترخیص اژ بیمارستان، در جمع کارکنان بیمارستان قلب (در تاریخ‏‏ 12 اسفند 1358) بیان شده است. ▫️من‏‎ ‎‏امیدوارم که همۀ ما در این بُرهه از زمان و در این موقع حساسی که بر مملکت ما می گذرد‏‎ ‎‏و توطئه هایی که برای ملت و مملکت ما در دست اجرا است، همۀ ملت، همۀ قشرهای‏‎ ‎‏ملت، دست به دست هم بدهند و توطئه ها را خنثی کنند. ▫️یک کلمه ای که در این موقع لازم است به آن توجه بشود قضیۀ انتخابات است. این‏‎ ‎‏قدم آخری است که ملت ما باید با شایستگی هر چه تمامتر این قدم را بردارند و توجه‏‎ ‎‏داشته باشند که دوره های سابق که دورۀ طاغوت بود، برای انتخابات در عین حال که‏‎ ‎‏انتخاباتی در کار نبود، لکن کارهای طاغوتی انجام می گرفت. 🔻و حالا باید همۀ آقایان‏‎ ‎‏متوجه باشند که دولت اسلامی است. جمهوری اسلامی است و مجلس، مجلس اسلامی‏‎ ‎‏است. و باید اخلاق همه در انتخابات، همه اخلاق اسلامی باشد. 🔻و افرادی را انتخاب کنید‏‎ ‎‏که متعهد به اسلام، شرقی و غربی نباشند. بر صراط مستقیم انسانیت و اسلامیت باشند. 🔻و‏ من امیدوارم که این مرحله را هم به شایستگی و به طوری که دلخواه همۀ ملت ماست، و‏‎ ‎‏دلخواه ماست عمل بکنند. 🔻و وکیل‌هایی که آراسته هستند به اخلاق خوب، متعهد هستند به‏‎ ‎‏اسلام، وفادار هستند به کشور خودشان، خدمتگزار هستند به شما و به کشور، آن‏‎ ‎‏اشخاص را انتخاب کنند و در مجلس بفرستند، که ان شاءالله این قدم آخر هم با شایستگی‏‎ ‎‏برداشته بشود، و ایران ان‌شاءالله سروسامان پیدا بکند، و از آن فشارها و اختناق‌ها که خارج‏‎ ‎‏شده است تا آخر خارج باشد. ▫️من دعاگوی همه هستم، و در این چند روز آخر عمر به‏‎ ‎‏همۀ شما دعا می کنم، و هر چه خدمت از من برآید با حالی که دارم مضایقه ندارم و‏‎ ‎‏خدمتگزار همه هستم.‏ ‏‏والسلام علیکم و رحمة الله ‏ ▫️‏‎صحیفه امام، ج۱۲، صص ۱۶۹_۱۶۸. ؛ دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:👇 https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
هدایت شده از KHAMENEI.IR
48.74M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 مستند غیر رسمی۶؛ 🖥 روایتی از انس رهبر انقلاب با کتاب و اهالی فرهنگ ☝این مستند آبانماه امسال و همزمان با هفته کتاب در کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران رونمایی شد و پس از نمایش برای مخاطبان تخصصی، اکنون به قاب تلویزیون رسیده است. 💻 Farsi.Khamenei.ir
حضور یکپارچه علما و در همه‌پرسی قانون اساسی در ۱۲فروردین۱۳۵۸ اختصاصی|| @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔹مشارکت علما و مراجع تقلید در همه‌پرسی قانون اساسی در ۱۲ فروردین ۱۳۵۸ 🔻علمای اعلام و آیات عظام: گلپایگانی، مرعشی نجفی،طباطبائی قمی، شریعتمداری، اراکی، روحانی، وحیدی شبستری، شیرازی، بروجردی، خادمی، دستغیب، صدوقی و دیگران. ؛ دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:👇 https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
📚 پاسخ تفصیلی به شبهات «انتخابات»، «مجلس خبرگان» و «شورای نگهبان» مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه‌های علمیه با انتشار ویژه نامه "دفع و رفع" به شبهات درباره «انتخابات»، «مجلس خبرگان رهبری» و «شورای نگهبان» پاسخ تفصیلی داده است. برای دریافت PDF بر روی لینک های زیر کلیک کنید🔻 📎 انتخابات 📎 مجلس خبرگان 📎 شورای نگهبان @HawzahNews / خبرگزاری‌حوزه
پاسخی به تحریف دیدگاه امام خمینی در رابطه با نظارت استصوابی شورای نگهبان اختصاصی|| /3 صفحه [1] @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 ▫️بعد از گذشت ۴۵ سال از پیروزی انقلاب اسلامی با نگاهی به عملکرد شورای نگهبان به آسانی می‌توان چنین قضاوت کرد که این شورا توانسته است انقلاب را از بسیاری از مخاطرات احتمالی نجات دهد و نمره قبولی در عمل به توصیه‌های امام خمینی و فرامین رهبری به‌دست آورد و اگر چنین نبود اصحاب تشنه به قدرت چنین سخت به این نهاد اصیل نمی‌تاختند. 🔻جایگاه ویژه شورای نگهبان در اندیشه و سیره امام خمینی را در برخی سخنان ایشان می‌توان به وضوح دید. شورای نگهبان برای حضرت امام آنچنان اهمیت داشت که مخالفت همراه با شانتاژ و هوچی‌گری در مقابل رای مجلس شورای اسلامی و البته شورای نگهبان را مساوی با فساد فی الارض قرار می‌دهند و می‌فرمایند: «و من تکرار می‌کنم مجلس بالاترین مقام است در این مملکت. مجلس اگر رأی داد و شورای نگهبان هم آن رأی را پذیرفت، هیچ کس حق ندارد یک کلمه راجع به این بگوید. من نمی‌گویم رای خودش را نگوید؛ بگوید؛ رای خودش را بگوید؛ اما اگر بخواهد فساد کند، به مردم بگوید که این شورای نگهبان کذا و این مجلس کذا، این فساد است، و مفسد است یک همچو آدمی، تحت تعقیب مفسد فی الارض باید قرار بگیرد.»(1) 🔻میزان هجمه دشمنان خارجی و دنباله‌روهای داخلی آن‌ها در مسئله نظارت شورای نگهبان بر انتخابات‌ها به حدی بود که رهبر معظم انقلاب در ادوار مختلف به حمایت از این شورای پرداختند و نسبت به این نکته چنین هشدار می‌دهند: «همه توجّه بکنند! شورای نگهبان جزو آن مراکز اصلی‌ای است که از اوّل انقلاب، استکبار خواسته آن را تخریب بکند. یکی از چند مرکز مهمّی که از اوّل انقلاب سعی دستگاه تبلیغات اهریمنیِ صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها و استکبار بر این بوده است که آن را تخریب بکنند، شورای نگهبان است. ما نباید کمک کنیم و شورای نگهبان را تخریب کنیم به‌خاطر این [ردّ صلاحیّت]»(2) ◽️به جهت در میان بودن منافع اصحاب قدرت و ثروت در انتخابات‌ها بیشترین خط تخریب شورای نگهبان مربوط به احراز صلاحیت‌ها و شکل می‌گیرد. شورای نگهبان که همیشه در خط مبارزه با نفوذ نااهلان در مناصب حساس قدرت، انجام وظیفه می‌کند در این خط بیشترین تخریب را به جان می‌خرد اما بخاطر تصریح قانون اساسی بر مرجعیت شورای نگهبان در تفسیر قانون اساسی بهانه‌تراشی حقوقی بر نظارت استصوابی برای مخالفین آن سخت شده است. به همین جهت برخی از چهره‌های سیاسی و جناحی، روایت‌های تاریخی از اصل 99 قانون اساسی(3) مربوط به نظارت استصوابی شورای نگهبان را برای غیر قانونی جلوه دادن و یا ایجاد چالش و بن‌بست قانونی مطرح می‌کنند. 🔸علی ربیعی که سوابق روشنی در دولت موسوم به اعتدال داشت می‌گوید: «وقتی ناظرین انتخابات مجلس اول در اسفند ۵۸، هیچ یک از احزاب و جریان‌های سیاسی جامعه را در معرض حذف قرار ندادند چه مفهومی از «نظارت» را در ذهن داشتند؟ در آن روزها مرکب قانون اساسی هنوز خشک نشده بود و هنوز پدران قانون اساسی در میان ما بودند. بنابراین طبیعی است که فکر کنیم آن ناظرین چنانچه در قانون اساسی نیز منعکس شده حق نظارت وحاکمیت بدون قید و شرط را از آن خود ملت می‌دانستند»(4) 🔸همچنین آقای سیدهادی خامنه‌ای مدعی شده نظارت استصوابی در زمان امام وجود نداشته است: «شاید الان وقت آن باشد که مدافعان نظارت استصوابی بدون نگاه‌های جناحی و سلیقه‌ای بررسی کنند این نوع نظارت که در زمان امام جاری نبود، تا چه اندازه در بهبود روند انتخابات و مشارکت مردم تأثیر داشته است؟»(5) 🔸موسوی لاری از اعضای رادیکال مجمع روحانیون مبارز نیز نظارت استصوابی را نوعی بدعت بعد از ارتحال امام جلوه می‌دهد و آن را مشکل‌ساز عنوان می‌کند: « بعد از جنگ ما با پدیده ای به نام نظارت استصوابی مواجه شدیم؛ این موضوع اتفاقی بود که از سال ۱۳۶۹ الی ۱۳۷۰ با تفسیر شورای نگهبان از قانون اساسی شروع شد و بعد هم به قانون تبدیل شد. در اینجا بود که ما با مشکل مواجه شدیم.»(6) 🔸مصطفی معین نیز در مصاحبه با سایت جماران (1402/2/27) می‌گوید: «این جمله معروف ️امام است که «میزان رأی مردم است». ... به همین دلیل انتخابات سه دوره اول مجلس که در زمان حیات ایشان برگزار شد انتخاباتی آزاد و بدون نظارت استصوابی شورای نگهبان بود.»(7) اما ماجرا چیست؟! ___________ [1] صحیفه امام خمینی، ج14، ص369 [2] https://khl.ink/f/32587 [3] اصل 99 قانون اساسی قبل از بازنگری: شورای نگهبان نظارت بر انتخاب رئیس جمهوری، انتخابات مجلس شورای ملی و مراجعه به آراء عمومی و همه‌پرسی را بر عهده دارد [4] khabaronline.ir/xfrwC [5] khabaronline.ir/xgCGd [6] isna.ir/xdHD3y [7]https://www.jamaran.news/fa/tiny/news-1594409 ◽️نشانی دیگر صفحات: صفحه[2] صفحه[3] صفحه[4] صفحه[5] ؛ 👇 @rozaneebefarda
پاسخی به تحریف دیدگاه امام خمینی در رابطه با نظارت استصوابی شورای نگهبان اختصاصی|| /3 صفحه [2] @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔸حسن روحانی نیز در سخنانی جنجالی عنوان می‌کند: «بهترین مجلس در طول تاریخ انقلاب اسلامی مجلس اول بود. در آن مجلس، نظارت به این شکل وجود نداشت و حتی شورای نگهبان و این همه دفاتر نظارتی وجود نداشت و همه از جناح‌های مختلف آمدند و ثبت نام کردند؛ حتی منافقین هم در آن انتخابات ثبت نام کردند. همچنین گروه‌هایی مانند دفتر هماهنگی، نهضت آزادی و جبهه ملی نیز ثبت نام کردند و بهترین انتخابات و بهترین مجلس ثمره آن بود.» (8) ▫️این روایت‌های تحریف‌آمیز تاریخی بر دو ادعا استوار است: 🔹مراد نویسندگان قانونی اساسی از این اصل نظارت استصوابی شورای نگهبان بر انتخابات‌ها نبوده است. 🔹نظارت استصوابی شورای نگهبان در دوران حیات امام خمینی وجود نداشته و ایشان نیز بر این مسئله صحه نگذاشته‌اند. ▫️در حقیقت این تحریف تاریخی، امام خمینی و نویسندگان قانون اساسی را در مقابل نظر شورای نگهبان درباره این اصل قانون اساسی و نظارت استصوابی قرار می‌دهد. تحریف نگاه امام و نویسندگان قانون اساسی نسبت به اصل 99 آنچنان شایع شد که به تفسیر حقوقی شورای نگهبان از این اصل نیاز پیدا شد. در حالی که با بازخوانی تاریخی این اصل می‌توان به وضوح دید که هم امام خمینی به نظارت استصوابی در مرحله احراز صلاحیت‌ها معتقد بودند و هم تدوین‌کنندگان قانون اساسی مرادی جز این نوع نظارت از اصل 99 قانون اساسی نداشتند. 🔸بی‌شک از موثر‌ترین افرادی که در دمیدن به این تحریف جلودار بوده است آقای منتظری است؛ کسی که ریاست خبرگان قانون اساسی را عهده‌دار بوده و دیر زمانی از روحانیان مبارز محسوب می‌شد. وی در اینباره مدعی است نویسندگان قانون اساسی منظورشان از نظارت، جلوگیری از دخالت مسئولین اجرایی در انتخابات بوده است و نظارت استصوابی را بدعت معرفی می‌کند: «این نظارت استصوابی یک چیز من درآوردی است. من خودم از خبرگان قانون اساسی بودم. اصل 99 که تصویب شد منظور این بود که چون در زمان شاه دولت دخالت می‌کرد و برای مردم وکیل تحمیل می‌کرد، برای این‌که جلوگیری بشود از این معنا که مجریان و دولت بخواهند نماینده به مردم تحمیل کنند و جلوی آزادی را بگیرند این اصل را تصویب کردند که شورای نگهبان نظارت کند که مجریان نماینده به مردم تحمیل نکنند. حالا آقایان آمدند به عکس معنا کردند، که شورای نگهبان بیاید جلوی آزادی مردم را بگیرد و هر کسی را پسندید مردم به او رای بدهند، که انتخابات را دو مرحله‌ای بکنند. این برخلاف هدفی است که اصل 99 برای آن تصویب شد.»(9) 🔸وی این نگاه به اصل 99 را مانند دیگر سیاسیون غرب‌گرا، در دهه شصت ساری و جاری می‌داند و برگزاری انتخابات بدون نظارت استصوابی را موافق نظر امام جلوه می‌دهد: «در آغاز انقلاب، انتخابات – باحضور حضرت امام – آزادانه انجام می‌شد و همه ملت ایران در آن شرکت می‌کردند و صحبت از نظارت استصوابی در بین نبود»(10) 🔸به تبع وی دست‌پرورده‌های آقای منتظری در گروهک رادیکال موسوم به مجمع محققین اینگونه به تحریف تاریخ می‌پردازند و به تخریب جایگاه حقوقی شورای نگهبان می‌پردازند: «از روزهای نخست انقلاب که مرحوم امام (ره) بر جمهوریت نظام تاکید می‌کرد و واژه "جمهوری اسلامی" را نه یک کلمه کم و نه یک کلمه زیاد می‌دانست، برخی با رأی مردم و جمهوریت نظام سر سازگاری نداشتند و حاکمیت را انتصابی می‌دانستند؛ با این حال جرأت اظهار آن را نداشتند و یا نظرشان مغلوب قانون اساسی و آرای امام (ره) شد. محدود کردن رای مردم و جمهوریت نظام زمانی آغاز شد که شورای نگهبان به اعمال نظارت استصوابی روی آورد و آن را رویه غالب خود ساخت.» (11) ____________________________________ [8] پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری | 17مهر1398 [9] دیدگاه‌ها، ج2، ص 41 [10] رجوع شود به کتاب دیدگاه‌ها، ج1، ص 224 [10] https://www.jamaran.news/fa/tiny/news-1511119 ؛ دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:👇 https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053 ادامه👇