بیانیه مهم #شورای_عمومی #مجمع_دانشجویان_عدالتخواه #دانشگاه_تهران(آرمان) پیرامون نامه نابهنگام خطاب به مقام معظم رهبری
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔸ولایت منهای عدالت دروغگویی، عدالت منهای ولایت انحراف است.
🔺لحن نامه می توانست شفاف تر نوشته شود، تا مورد سوءاستفاده ی غرض ورزانه ی جریانات ضد عدالت و ضد انقلاب قرار نگیرد. البته ضمن بی تأثیر ندانستن برخی کوتاهی های فردی و تشکیلاتی، این نکته را پذیرفته ایم که بهتر بود شیوه مناسب تری برای این امر انتخاب می شد
🔺جماعتی که خود، عامل بخش اعظمی از فضای موجود اند، حال با حذف جمهوریتی که از راه آن به قدرت رسیدند، در تلاش برای ارجاع کم کاری های خود و دیگران به رهبری هستند
🔺جنبش عدالتخواه دانشجویی، عدالتخواهی و مبانی خود را از امامین انقلاب می گیرد و شکل گیری این جریان دانشجویی برخواسته از بیانات و هدایت های حضرت آیت الله خامنه ای در اواخر دهه 70 و اوایل دهه 80 می باشد
🔺افتخار مان این بوده که در برابر مطالبات و دغدغه های رهبر انقلاب، پیگیر ترین مجموعه دانشجویی بوده ایم، و ولایتمداری مان را نه در شعار که در عمل و اجرا اثبات نموده ایم
🔹شورای عمومی مجمع دانشجویان عدالتخواه دانشگاه تهران (آرمان)
تصویر بیانیه در:
👇
@rozaneebefarda
خبرگزاری قرآنی ایکنا به محل رپرتاژ اخبار جناب آقای هادوی تبدیل شده است!!
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
«خبرگزاری بین المللی قرآنی ایکنا» ظاهرا باید در موضوع قرآن کریم فعال باشد اما تقریبا از بدو تأسیس تا کنون به محلی برای رپرتاژ اخبار شخصی مربوط به جناب آقای #هادوی_تهرانی از سران تشکل حوزوی موسوم به #نشست_اساتید تبدیل شده است.
به عنوان نمونه در آستانه ۱۷ ربیع٬ در خبری با عنوان «برگزاری جشن میلاد پیامبر(ص) از سوی مراجع م علما» بعد از معرفی مراسم مربوط به دفتر حضرت آیت الله مکارم٬ مراسم دفتر آقای هادوی تبلیغ شده و پس از آن مراسم حرم مطهر ذکر شده است!
تیتر جهت دار مندرج در خبر که جناب آقای هادوی را ذیل عنوان مراجع و علما مطرح کرده٬ بسیار ناشیانه انتخاب شده است.
گفتنی است سران تشکل #نشست اکنون با چالش #مرجع_سازی مواجه هستند و این قبیل خبرسازی ها گمانه های چنین مساله ای را افزایش می دهد!
مدتی است که برخی از سران نشست اقدام به #انتشار_رساله و #پاسخ_به_استفتائات نموده اند که با وجود حیات اساتید آنان و مراجع عظام طراز اول قم و نجف٬ این اقدامات نوعی #سنت_شکنی محسوب می شود و طبعا موجب بروز واکنش ها و حساسیت های منفی در دل حوزه علمیه قم شده است.
خبر مربوط به آقای هادوی را در لینک ذیل بخوانید:👇
http://yon.ir/xDNdA
@rozaneebefarda
آقای #غفاری(عباسی) که چندی است جلساتش با چالش و جنجال مواجه شده٬ و اعتراض برخی دیگر از شاگردان آیت الله پهلوانی را در پی داشت٬ از امامت جماعت مسجد رضائیه قم استعفا داد و از تعطیلی تمام جلسات اخلاق و مشاوره خود خبر داد.
@rozaneebefarda
روزنه
آقای #غفاری(عباسی) که چندی است جلساتش با چالش و جنجال مواجه شده٬ و اعتراض برخی دیگر از شاگردان آیت ا
دفتر نشر آثار آیت الله بهجت٬ هرگونه ادعای شاگردی خصوصی آیت الله بهجت را #تکذیب کرد.
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔸متن #پرسش: باتوجه به ادعای افراد مختلف به شاگردی خصوصی خدمت فقیه عارف، حضرت آیتاللهالعظمی بهجت، خواهشمندیم شاگردان خصوصی معظمله را در عرفان معین فرمایید.
🔻متن جوابیه بیت آیت الله بهجت:
🔹عارف بزرگ؛ حضرت آیتالله بهجت قدسالله نفسالزکیه بیش از ۶٠ سال اقامت در قم، کسی ندید ایشان جلسه درس اخلاق داشته باشند؛ یا بر مسند تدریس نشسته و ادعای استادی کنند، گرچه تمام رفتار و اعمال و گفتارشان درس بود باعمل؛
🔹البته در طول دهها سال، صدها نفر در جلسات درس خارج فقه و اصول ایشان در منزل و مسجد شرکت داشتهاند و آنچه در طی مسیر، از معظمله در مشکلات و امراض صعبالعلاج خود جویا میشدند با یک جمله و یا چند کلمه پاسخگو بودهاند و همینگونه با نامه؛ و از پذیرفتن افراد به غیر از بزرگان علماء معذور بودند.
🔹دائما روش ایشان هدایت عملی انسانها به سعادت ابدی و دوری از شقاوت بود.
🔹بنابراین هیچ تدریس عرفانی و حتی خصوصی هم نداشتهاند.
🔹و میفرمودند: کسی را نیافتم که آنچه به ما به امانت سپرده بودند، به ایشان بسپاریم.
🔹بنابراین #ادعای #شاگرد #عرفان_خصوصی آقا هم #دروغ_محض است.
تصویر تکذیبیه و اخبار مرتبط دیگر را در روزنه مشاهده کنید.
خبرهای داغ حوزوی را در روزنه بخوانید؛👇
@rozaneebefarda
تصویر تکذیبیه بیت آیت الله بهجت پیرامون ادعای برخی افراد مبنی بر شاگردی خصوصی عرفان ایشان!
خبرهای داغ حوزوی را در روزنه بخوانید:👇
@rozaneebefarda
🔻دیدار برخی از اعضای اصلی #نشست_اساتید با حضرت آیت الله #جوادی_آملی که با عنوان «دیدار جمعی از اساتید سطوح عالی با آیت الله جوادی» در #خبرگزاری_حوزه بارگذاری شده است!
👇
http://hawzahnews.com/detail/News/469703
گفته می شود این دیدار حاوی برخی #تذکرات_اخلاقی بود که بنا به #مصالحی تا کنون #متن_کامل آن منتشر نشده است!
شنیده ها حاکی است این دیدار مقدمه دعوت آیت الله جوادی برای سخنرانی در مجمع عمومی نشست دوره ای بوده است.
در روزهای آتی همه چیز مشخص خواهد شد. اما نکته جالب ماجرا پیچیده تر شدن عملکرد #نشست و گردش تاکتیکی به سمت #علمای_انقلابی است که تا چندی پیش اصلا مورد التفات سران این تشکل حوزوی نوپدید قرار نداشتند!
@rozaneebefarda
🔴 آیا #نشست_دورهای_اساتید با پول زنده است؟
✔️ به بهانه برگزاری اجلاس جدید نشست دوره ای اساتید
🔸نشست دورهای اساتید حوزه علمیه قم، تشکلی حوزوی است که مدتهاست، ابهامات گوناگونی گريبانگير آن میباشد. منتقدان، ابهامات و اشکالاتی همچون، حرکت در جهت به دستگرفتن نبض مرجعیت دینی وتغییر بافت هویتی حوزه علمیه و تقابل با نهادهای انقلابی حوزوی همچون جامعه مدرسین را از جمله دلایل مخالفت خود با آن ذکر میکنند. ابهاماتی که با اقدامات برخی از اعضای اصلی نشست (مثل توزیع شهریه در بین اساتید سطح عالی و...) بر آن افزوده شده است. علاوه بر این، سرباز زدن این نشست از پیشنهاد آیت الله مکارم شیرازی برای قرار گرفتن این تشکل در ذیل جامعه مدرسین و همچنین موضعگیری نه چندان هوشمندانه آن (با توجه به شرایط خاص سیاسی و هجمههای شدید رسانههای غیر همسو با دین، انقلاب و روحانیت) در ماجرای نامه آیت الله یزدی به حضرت آیت الله شبیری زنجانی (دامت برکاته)، گمانهزنیها درباره نسبت نشست اساتید و جامعه مدرسین را تقویت کرد.
🔸اما آنچه مقصود نوشتار حاضر است، انتقاد از تسلط مطلق این تشکل بر امور مالی اساتید معظم میباشد. امری که میتواند به عنوان ابزار فشار بر اساتید به منظور حرکت در جهت اهداف تشکل قرار گیرد. به عنوان نمونه یکی از اقدامات نادرست این تشکل، توزیع مبلغی اندک (حدود سیصد تا چهارصد هزار تومان) به عنوان هدیه به اساتید شرکت کننده در نشست دورهای اساتید است و طبعا حضور در جلسه شرط پرداخت این هدیه (بخوانید وجوهات شرعیه) به اساتید معظم میباشد. حال بجاست، بپرسیم آیا درست است که تشکلی که از ابتدا برای حمایت از اساتید حوزه علمیه برپا شده است، با سوء استفاده از وضعیت بد معیشتی اساتید، اموالی را که به تصریح خود آنها، وجوهات شرعیه و مال مبارک حضرت صاحب الزمان (عج الله تعالی فرجه الشریف) بوده است، برای تحکیم جایگاه تشکل خود در میان طبقه اساتید، تنها به شرکت کنندگان در جلسه اختصاص دهد و اساتید مخالف خود را نیز –که برای گذران زندگی خویش نیازمند به همین مبلغ اندک هستند- به حضور در جلسه وادارد؟ آیا حضرت ولی عصر (عج) از این نحوه توزیع اموال مبارک خود، رضایت دارند؟ آیا این تشکل، این چنین میخواهد از عزت و احترام اساتید سطوح عالی حفاظت کند؟
@motaleatehawzavi
روزنه
🔻دیدار برخی از اعضای اصلی #نشست_اساتید با حضرت آیت الله #جوادی_آملی که با عنوان «دیدار جمعی از اساتی
نشست پرحاشیه!
مروری بر حواشی اجلاسیه مجمع عمومی تشکل موسوم به #نشست_اساتید
💥اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
این جلسه سه شنبه ۹۷/۷/۸ در مدرسه مبارکه آیت الله گلپایگانی٬ با سخنرانی آیت الله #جوادی_آملی برگزار شد.
چندی قبل برخی سران نشست به دیدار آیت الله رفته و تصاویر جلسه را بدون اشاره به نام تشکل نشست٬ #رسانه_ای کرده بودند.
قرار بود در این جلسه آیات الله #شبیری_زنجانی و #سبحانی نیز حضور داشته باشند که بعد از برخی رایزنی های روشنگرانه در #سطوح_عالی٬ حضرات از حضور در جلسه نشست استنکاف ورزیدند!
گفته می شود این حرکت هوشمندانه٬ برنامه ریزی هدفمند برخی سران تشکل مذکور مبنی بر دامن زدن به #گسل_های_اختلاف و خصوصا احیای حواشی مربوط به #نامه_ناصحانه #آیت_الله_یزدی را برهم زده است.
این اتفاق ضمن از بین بردن زمینه سو استفاده #لشکر_سایبری #سکولارهای_غیرانقلابی٬ موجبات عصبانیت برخی کانون های #اختلاف_طلب را فراهم کرده است.
نکته جالب ماجرا٬ دعوت از آیت الله جوادی آملی از فحول #فلسفه_اسلامی در عصر حاضر برای سخنرانی در محلی است که #تدریس_فلسفه در آن #جایز_نیست! و جالب تر آنکه جناب ایشان در پاسداشت #علامه_طباطبایی سنگ تمام گذاشته اند.
پیشتر خبرگزاری #اصلاح_طلب #شفقنا که به طور انحصاری به پوشش اخبار طیف خاصی از حوزویان می پردازد٬ نام جناب آقای #هادوی_تهرانی را نیز به عنوان یکی از سخنرانان جلسه اعلام کرده بود که به دلایل نامعلومی(!)، ایشان سخنرانی نکرد.
اداره جلسه را جناب آقای #سیدمفیدالدین_حسینی_آملی برعهده داشت که در سخنان مقدماتی خود فرازهایی گزینش شده و خاص از رهنمودهای امام و مقام معظم رهبری پیرامون حوزه علمیه را قرائت کرد که در نوع خود جالب توجه و قابل تامل است.
طبق گزارش های تصویری منتشر شده٬ تعداد جمعیت اساتید شرکت کننده در جلسه به نسبت جلسات قبل با #ریزش همراه بود و در گزارش رسمی سایت نشست اشاره ای به تعداد شرکت کنندگان نشده است.
گفتنی است این جلسه با #غیبت_معنادار و کم سابقه برخی #چهره_های_معروف و ثابت از #سران این تشکل برگزار شد.
علی رغم انتظار و تمایل طیفی از حوزه پژوهان٬ #متن_کامل همه سخنرانی ها منتشر نشده و امید است جهت تسهیل #قضاوت_شفاف عموم حوزویان٬ متن و صوت جلسات در اختیار عموم قرار گیرد تا همگان در جریان مطالب مطروحه پیرامون مسائل راهبردی و جاری مهم حوزه مقدسه قم قرار گیرند.
🔸خبرهای داغ حوزوی را در #روزنه بخوانید
👇
@rozaneebefarda
درنگی در اظهارات جدید جناب آقای فاضل لنکرانی
محمدعلی افضلی
💥اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔸جناب آقای محمد جواد فاضل لنکرانی که مدّتهاست دیدگاه خود را در خصوص نظامسازی اسلامی در علوم انسانی مطرح کرده، در دوسالگرد مرحوم آیتالله موسوی اردبیلی فرصت را مناسب دیده؛ بار دیگر به طرح دیدگاه خود در این زمینه پرداخته است. خلاصه کلام این مدرس حوزوی این بود که در اسلام چیزی به نام نظام اقتصاد و نظام سیاست و نظام قضائی و... وجود ندارد.
🔸ایشان در این زمینه گفتند:
« ما این مقدار که در فقه کار کردیم چیزی به نام نظام نداریم، نظام اقتصادی، نظام سیاسی، نظام قضایی، نباید این عنوان چشم و گوش ما را پر کند که بگوئیم اسلام نظام دارد، نه، اسلام در هر زمینهای احکام جزئی دارد، قواعد دارد، اما بگوئیم حالا نظام آقایانی که قائل هستند که ما نظام اقتصادی داریم، میگویم هر موضوعی در نظام اقتصادی با هم ارتباط تنگاتنگ دارد، در نظام اقتصادی موضوعات را منفرداً و مستقلاً نمیشود دید، در فقه فردی هر موضوع مستقلی را فقیه استنباط میکند ولی در اقتصاد باید همه موضوعات را با هم و در کنار هم، و چیزهای عجیبی آدم در این مقالات میبیند.»
🔸بحث تفصیلی و دقق پیرامون مطالب پیشگفته فضا و مجال خاص خود را میطلبد امّا از فرصتی که ایشان ایجاد کردند استفاده کرده؛ به نکاتی اشاره میشود:
1. فقه اسلام فقه بریده از حیات روز بشریت نیست بلکه فقه زندگی است و باید به گونهای باشه که بتواند به صورت جامع و کامل به مسائل زندگی پاسخ دهد.
همانطور که اصل زندگی مجموعهای از اجزاء به همپیوسته است و جدا از هم و متشتت نیست، فقهی که قرار است زندگی را اداره کند نمیتواند و نباید مجموعهای از مسائل بیربط باشد. و اگر فقهی، فقه متشتت بود به طور جامع و کامل نمیتواند پاسخگوی نیازهای بشریت باشد و خود؛ یا گرفتار کمبودها خواهد شد یا تناقضها.
۲. با اندکی مطالعه میبینیم که نظام حاکم بر علوم انسانی موجود، نظام اومانیستی و سکولاریستی است و روح و بستر اومانیسم و سکولاریسم در سرتاسر رشتههای علوم انسانی حاکم و حاضر است. پذیرش اینکه ما نظام علم اسلامی نداریم به این معناست که به مسائل روز با ابزار فقه و آیات و روایات در بسترهای اومانیستی و سکولاریستی پاسخ دهیم.
چیزی که امروز در دانشگاهها و سطح جامعه شاهد هستیم و اساتید و مسؤولینی را میبینیم که ظاهرالصلاحاند و در مراکز دانشگاهی مؤمنانه هم درسخواندهاند و از قضا اهل مراجعه استفتاءمحور از فقیه هم هستند، ولی نظم حاکم بر ذهنشان نظمی غیر اسلامی است و در جایجای تصمیمگیری و تصمیمسازیهایشان این نکته مشهود میشود.
۳. همانطور که « لا تری في خلق الرحمن من تفاوت » ثابت میکند که تکوین الهی نظام و انسجام مشخصی دارد و صدر و ذیلش بیربط نیست و یکدیگر را نقض نمیکند، تشریع الهی را نیز نمیتوان بیربط و پراکنده دانست. مگر اینکه اصل تشریع را امری الهی ندانیم و آن را عرفی ببینیم که در این صورت گرفتار فقه سکولار شدهایم.
۴. لازمه این سخن آن است که اسلام را یک مکتب منسجم و جامع که صدر و ذیلش به هم مرتبط باشد ندانیم و خداوند متعال را معاذ الله آنقدر غیرحکیم و بینظم و شلخته ببینیم که برای علوم حساسی که زندگی دنیا و آخرت به آن وابسته است، مجموعهای از مسائل بیربط و غیرنظاممند را به سمت بشر پرت کرده است و خود را از تبیین نظام مسائل رها دانسته است. « تعالی الله عما یصفون ».قطعاً چنین چیزی را به یک دانشمند معمولی نیز نمیتوان نسب داد چه برسد به خداوندی که سرچشمه حکمت و نظمبخشی است.
🔹سخن آخر آنکه در گذشته و حال؛ برخی به نفی «علوم انسانی اسلامی» و حتّی تمسخر آن پرداختند. حال باید به این طیف فکری نفی «نظام علم اسلامی» را هم اضافه نمود چراکه اولّی به #سکولاریسم_عریان منتهی میشود و دومی به #سکولاریسم_پنهان!
روزنه را به فرهیختگان فرهنگ و سیاست دعوت فرمایید👇
@rozaneebefarda
چند پرسش طلبگی پیرامون سخنان بحث برانگیز آقای فاضل لنکرانی
ف.م
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
#یادداشت_وارده
🔹جناب حجت الاسلام والمسلمین #محمدجواد_فاضل_لنکرانی در مراسم نکوداشت آیت الله موسوی اردبیلی با اظهار نظری که البته مسبوق به سابقه هم بود٬ فرموده اند که اسلام فقه نظامات و اصلا در هیچ زمینه ای نظام ندارد!
در مرحله اول این سخنان کاملا با #سکولاریسم مرتبط می باشد چرا که این سکولارها هستند که می گویند دین در زمینه های اجتماعی حرفی برای گفتن ندارد.
🔹نویسنده با کمال احترام از آن جناب سوالاتی را مطرح کرده امید است که شاگردان ایشان این وجیزه را به سمع و نظر ایشان برسانند:
1- چگونه می توان قائل ختمیت دین مبارک اسلام در میان ادیان بود ولی در عین حال این دین را بدون نظام سیاسی و اقتصادی و غیره دانست؟
مگر حضرتعالی قائل حکومت اسلامی نمی باشید( حال چه حکومت ولی فقیه یا معصوم علیه السلام) این حکومت چگونه بدون پشتوانه فکری در فقه، اقتصاد، و غیره فصل الخطاب خواهد بود؟
2- ایشان بهتر می داند که مذهب حقه شیعه بر خلاف اشاعره قائل تصویب نبوده و احکام الهی را یکی دانسته! حال اگر مجتهدین در احکام فتاوای مختلفی می دهند این اسلام نیست که احکام مختلفی داشته بلکه مجتهد است که یا به حکم واقعی رسیده یا نه! پس اینکه شما فرمودید: اگر اسلام نظام فقهی داشته باشد بنابرهر مجتهد این نظام مختلف می شود سخن ناصوابی است.
3- شما اگر قائل به فقه فردی باشید که ملزومات چنین دیدگاهی به توالی فاسدهای متعدد می انجامد اما اگر در کنار آن قائل به فقه اجتماعی هم باشید ناگزیر باید برای این فقه اجتماعی منظومه ای درنظر بگیرید که بر خلاف فرموده شما می باشد!
مگر منشور روحانیت امام راحل که عصاره تفکر ایشان در حوزه می باشد را ملاحظه نفرموده اید!
ایشان در منشور روحانیت می فرمایند:
حکومت در نظر مجتهد واقعی فلسفه عملی تمامی فقه در تمامی زوایای زندگی بشریت است، حکومت نشان دهنده جنبه عملی فقه در برخورد با تمامی معضلات اجتماعی و سیاسی و فرهنگی است، فقه، تئوری واقعی و کامل اداره انسان از گهواره تاگور است.
آیا بدون داشتن نظام فکری فقهی، سیاسی، اجتماعی می توان این معضلات را پاسخ داد؟
🔹 و در آخر سخنی با شماحضرت حجت الاسلام لنکرانی چگونه است که قائل به فقه فردی می شوید ولی ابوی محترم که حقا در فقیه و با تقوا بودن ایشان شکی نبود که خدایش بیامرزد برای دولت فتوا صادر کرده و در برهه ای از زمان قائل به حرمت ورود زنان به ورزشگاه شده اما شما با چرخش 180 درجه در سال 97 هیچ سخنی نفرموده که لااقل به احترام ایشان کاش مخالفت ظاهری می فرمودید؟
آیا فتوا تغییر کرده که خلاف است یا آن جناب بخاطر پرهیز از تضعیف دولت مطلوب سخنی به میان نیاورده اید؟
@rozaneebefarda
نقدی بر سخنان آقای فاضل لنکرانی پیرامون نفی فقه نظامات
محمد لواسانی
💥اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
♦️♦️ باید ایشان جواب دهند اینکه امام راحل فرمود: فقه تئوری اداره جامعه از گهواره تا گور است،
آیا صرفاً شعار بود یا حاصل عمری تلاش علمی؟
و ثانیاً: ایده "تئوری اداره جامعه" اگر نظام نیست، پس چیست؟!
♦️♦️ اینکه ایشان مدّعی است ما این مقدار که در فقه کار کردیم چیزی به نام نظام نداریم،
اوّلاً: انسان برداشت شخصی خود را تا در بوته نقد و نظر قرار ندهد، که نمیتواند حکم قانونی کلی بر آن پیاده نماید؛
و ثانیاً: آیا قواعد عمومی و سیّال اصولی در همه ی ابواب فقه، و همچنین قواعد عامّ فقهی مانند قاعده سوق و ید و امثال انها در سرتاسر ابواب فقه بیانگر نگرش نظام مندی فقه نیست؟!
ثالثاً: ادعای بی ارتباط بودن ابواب فقه و جزئی دانستن صرف احکام جز به جزیره ای بودن فقه نمی انجامد! که کسی معتقد به آن نیست!!
♦️♦️ قیاس نظام اقتصادی با فقه فردی، قیاس مع الفارق است؛ زیرا دامنه ی اقتصاد تنها بخشی از فقه معاملات ماست.
مضافاً بر آنکه ایشان بایستی به این پرسش هم پاسخ گویند که آیا مگر در اقتصاد هم نظرات مستقلّ و مخالف وجود ندارد که ایشان وجود آراء مختلف در فقه را دالّ بر فردی بودن آن دانسته اند؟!
آیا فتاوا و نظرات مختلف فقها کاملاً متباین از هم هستند، یا آنکه این نظرات و آراء ماهیّتاً تحت یک موضوع قرار دارند؟!
♦️♦️ بر خلاف نظر ایشان، باید بدانند شهید صدر (رحمة الله علیه) قائل به سیستم مرجعیّت واحد بود؛ چیزی که حوزه های شیعی نخواسته اند به آن بپردازند و اما دلیل آن چیست، در جای خود.
شهید صدر معتقد است به نگاه فعلی حاکم بر فقه، به همان چیزی میرسیم که جناب آقای فاضل لنکرانی به آن رسیده است!!
اما آن شهید معتقد بود اگر سیستم مرجعیت واحد با نگاه اجتماعی در حوزه های شیعه حاکم شود (چیزی شبیه امام و امّت)، پیامد چنین نگاهی شکل گیری نظام های جدید پولی و اقتصادی و بیمه و غیره بر پایه ی فقه خواهد بود.
آقایان محترم نمیخواهند از سر سفره پهن شده مرحوم شیخ اعظم (قدس الله سرّه) و آخوند خراسانی(قدس الله سرّه) تکانی بخورند، قهراً معتقد به حفظ وضع موجود و نفیِ نگاههای نو در فقه خواهند بود!!
♦️♦️ آری اختلاف نظر فقها قابل کتمان نیست، ولی سخن این است که آیا فقه هم مختلف است؟! آیا نظام سازی را از فقه طلب کنیم یا از فتاوای مختلف فقها؟!
آیا غیر از وضع موجود، احتمال نمیدهند ابتکار جدیدی بشود کرد که در فقه بتوان نظام تشکیل داد؟!
چرا نمونه ولایت فقیه حاکم که نوعی نظام سازی توسط امام راحل (ره) بود، و خودِ آقای فاضل لنکرانی هم قبول دارند را نمونه نظام سازی در سایر بسترهای زندگی اجتماعی قرار ندهیم؟!
♦️♦️ امام راحل تئوری اداره جامعه از گهواره تا گور را ارائه نمود، و تبیین این تئوری را به امثال جناب فاضل لنکرانی احاله نمود که ماشاءالله همچون ایشان هزاران طلبه فاضل و مجتهد در کمال امنیت و فراغ بر سر خان گسترده ی وجوهات حضرت حجّت ارواحنا لتراب مقدمه الفداء نشسته اند و مشغول بحثهای علمی و فقهی هستند!
روزنه؛ دریچه ای به تاریخ٬ سیاست و اندیشه دینی
@rozaneebefarda
واکنش اولیه متولیان #نجم توأم با #تهدید و ارعاب!!
🔻🔻🔻
نجم:
با سلام و احترام مطلبی امروز در کانال روزنه پیرامون مؤسسه نجم بارگذاری شده است که جوابیه ای تا دقایق دیگر برای شما ارسال می شود
مستدعی است که جوابیه مذکور به طور کامل در کانال روزنه بارگذاری شود
بدیهی است عدم درج جوابیه تا ساعات آینده پیگیری نجم از سوی مراکز قانونی و قضایی را در پی خواهد داشت
از لطف شما سپاسگزارم
🔶حاشیه روزنه
اگر جواب مستدل و مستندی در کار باشد نیاز به تهدید و ارعاب نیست!
حتمن جواب مستند متولیان نجم در معرض مخاطبان فرهیخته روزنه و عموم حوزویان قرار خواهد گرفت.
یادداشت روشنگرانه روزنه که حاصل حساسیت ستودنی برخی نخبگان انقلابی حوزه علمیه قم بود٬ زمینه خوبی است که حوزویان توضیحات قانع کننده ای پیرامون اقدامات مشکوکی که به نام مجموعه نجم صورت پذیرفته را دریابند.
@rozaneebefarda
روزنه
واکنش اولیه متولیان #نجم توأم با #تهدید و ارعاب!! 🔻🔻🔻 نجم: با سلام و احترام مطلبی امروز در کانال
بعد التحریر
اگر زبان تهدید به زبان توضیح بدل شود مسائل زود به نتیجه خواهد رسید
🔻🔻🔻
در پی گفتگوی برخی متولیان تشکیلات #نجم با یکی از ادمین های روزنه٬ قرار شد در ایام آتی زمینه برای اطلاع رسانی شفاف پیرامون فعالیت ها انجام گیرد که مطلوب و قابل تقدیر است.
طبعا درج اسامی برخی افراد در خبر اولیه دلالت قطعی بر وقوع عمل مجرمانه ندارد و صدالبته ادمین کانال نجم در توضیحات آتی خود بدان خواهد پرداخت اما نکته مهم که نباید در لابلای حواشی گم شود٬ دقت و حساسیت نسبت به اقدامات سوال برانگیز افراد متشکل در برخی عرصه های خطیر است که ای بسا با استدلال های ظاهر فریب محاسبات برخی چهره های متعهد را برهم زده ریل گذاری های خطیری را بانی شوند.
اعتقاد به گردش اطلاعات و شفافیت در خبررسانی و پرهیز از اقدامات پوششی و پنهان٬ زمینه هر نوع سو ظن را از بین خواهد برد و طبیعی است که راه درست٬ اطلاع رسانی بهنگام است نه تلاش برای هدم و حذف پرسشگر!
ضمن تقدیر از همه زحمات فعالین عرصه تربیت نخبگانی حوزه مقدسه قم٬ پایش اقدامات این مراکز یک وظیفه عمومی رسانه های حوزوی است. امید است باب اطلاع رسانی دقیق و گسترده در این زمینه باز شود.
🔶حاشیه
اطلاعات شخصی روحانیان و طلاب در برخی مراکز که ماهیت قضایی و امنیتی ندارند٬ #امانت است. مراعات آن ضامن امنیت پایدار و اعتماد عمومی طلاب و سرک کشیدن بدان و احیانا استفاده نابجا و بدون طی مراحل حقوقی٬ ناپسند است.(باقی بماند برای بعد)
@rozaneebefarda
مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی به #پایگاه_اصلاحات تبدیل شده است؟!
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔻نشست علمی چرائی عدم مشروعیت حکومت ها
در موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی قم برگزار شد:
سخنرانان:
۱-داود فیرحی
۲-مسیح بروجردی
۳-کاظم قاضی زاده
۴-صادق حقیقت
گزارش کامل را در لینک ذیل بخوانید؛
https://fa.shafaqna.com/news/668994/
🔶حاشیه
در سخنان نواده امام تصریحا به ماجرای نامه آیت الله یزدی اشاره شده و بر مبنای پاسخ به ایشان بحث شده است!
@rozaneebefarda
4_5769336342156674095.pdf
551.8K
فقه حکومتی از دیدگاه #شهید_صدر با مروری بر ویژگی های #فقه_نظامات
مقاله ای از استاد میرباقری
🔶حاشیه
چندی پیش جناب آقای فاضل لنکرانی اصل وجود فقه نظام را نفی فرموده بودند. این مقاله دقیقا در جهت مقابل بحث می کند.
🔻تحولات حوزوی را از #روزنه پی بگیرید
👇
@rozaneebefarda
یمن در غربت و فراموشی
🔻🔻🔻
کمک به مردم #یمن از طریق سایت مقام معظم رهبری قسمت وجوهات، بعد انتخاب قسمت کمک ها و انتخاب قسمت کمک به یمن 👇👇👇
سایت leader.ir
دفتر مقام معظم رهبری
#یمن_تنهاست
─┅═ঊঈ🌸ঊঈ═┅─
@rozaneebefarda
روزنه
مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی به #پایگاه_اصلاحات تبدیل شده است؟! @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔻نشست علم
بازتاب
🔻🔻🔻
محمد همدانی
مسیح بروجردی عنوان کرد: اصل جمهوری اسلامی و رهبری و ولایت فقیه وابسته به فتاوایی است که در این زمینه وجود دارد و این فتوا متعلق به فقیه است.
او با اشاره به نامه اخیر آیت الله یزدی به حضرت آیت الله شبیری زنجانی گفت: اینکه اخیرا یزدی گفت احترام شما در سایه جمهوری اسلامی است اتفاقا عکس است و همه چیز وابسته به فتوای فقیه است حتی مرجعیت. یک مساله ای را القا کردند به مردم که کار صد درصد اشتباهی است و ما نباید مسیر را وارونه کنیم.
پ.ن:
۱) نتیجه این سخن آن است که مشروعیت حکومت دینی منوط به فتوای همه فقها است. آیا باید جمهوری اسلامی از تک تک فقیهان، فتوا داشته باشد؟ مثلا فتوای امام خمینی کافی نیست؟ بله ملاک مشروعیت، اذن امام معصوم است که فقیه آن را از روایات استنباط می نماید. ولی مشروعیت حکومت یک فقیه وابسته به فتوای فقیه دیگر نیست، او خود فقیه و حاکم اسلامی است.
۳) احترام مراجع در سایه جمهوری اسلامی بیشتر محفوظ است یا حکومتی که به دین بی اعتنا است و مشروعیت خود را در جای دیگر جستجو می کند؟
@rozaneebefarda
روزنه
مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی به #پایگاه_اصلاحات تبدیل شده است؟! @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔻نشست علم
#بازتاب
🔻🔻🔻
محمدرضا کرمپور:
در این نشست تحریف آشکار آراءامام در بحث بقاءحکومت اسلامی صورت گرفته است.
تمام استناد یکی از سخنرانان به نقل قول کوتاه حاج احمد آقا ست، با این استنادات میخواهند تئوری سازی کنند.
معلوم نیست آقای مصباح کجا گفته می شود اکثریت رو سرکوب کرد؟ اتهام زنی به بزرگان تا این حد واقعا نوبر است!
فهم حقیر این است که عده ای در قم روی #مبانی_دینی #تغییر_نظام کار می کنند.
@rozaneebefarda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#فرهنگی
حرفهای خلاف شرع این خانم قابل تحمل نیست
این خانم همان کسی است که بعد از سخنان رهبر معظم انقلاب درباره #سند_۲۰۳۰ حدود ۲۰ جلسه در سایت آپارات درباره آموزشهای جنسی با رویکرد خلاف دین صحبت کرد
او باید از صدا و سیما اخراج شود و برنامه های ناسالم او از سایت آپارات حذف گردد
چرا نظارتی بر این برنامه ها وجود ندارد و حرفهای غیر علمی و خلاف شرع این افراد به اسم کارشناس از رسانه ملی پخش میشود؟؟
🔻🔻🔻🔻🔻
❗️خود ارضایی سالم،خود ارضایی نا سالم!
در برنامه (حال خوب ۵ آذر )
🔻🔻🔻🔻🔻
راههای ارتباطی با صدا وسیما
تهران👈تماس با 162
شهرستانها👈0212781
سامانه ی پیامکی👈3000025
شبکه ی سلامت👈02127861900
شورای نظارت بر صدا و سیما 👈02164040
@salmanraoofi
نگارش #نامه_نابهنگام دوم #عدالت_خواهان_عرفی خطاب به مقام معظم رهبری
💥اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
نامه ای به امضای دبیر مجمع دانشجویان عدالتخواهان دانشگاه های شیراز در تاریخ ۹۷/۹/۱۰ منتشر گردید.
همانگونه که در نامه نیز تصریح شده٬ بعد از اصلاحیه هوشمندانه مجمع عدالتخواهان دانشگاه تهران پیرامون نامه نخست که زمینه سو استفاده دشمنان و ضد انقلاب را از بین برد٬ این بار عده ای در شیراز تلاش کرده اند به این شبه گفتمان بی سر٬ تنفس مصنوعی بدهند!
ادبیات نامه در بستر نامه نگاری های لجوجانه #محمود_احمدی_نژاد و #سیاهه_سیصد_امضایی قابل تحلیل است که تلاش دارند همنوا با #ضدانقلاب داخلی و خارجی٬ همه کمبودها و آسیب های واقعی و توهمی را به گردن شخص مقام معظم رهبری بیاندازند!
جمود این جماعت بر ظاهر برخی آیات و روایات٬ به سلوک #خوارج شبیه است که شخص حضرت علی(ع) (اسوه ابدی عدل) را هم عادل نمی پنداشتند و در ادبیات شان بر کلام الله تمسک می جستند اما تعبیر تاریخی امیر بیان بهتر از هر کسی وصف شان کرد؛ چنانکه در ماجرای حکمیت و بعد از جمود خارجی ها بر ظاهر یک آیه٬ آنهم در مقابل #قرآن_ناطق٬ فرمودند:
کلمة حق یراد به الباطل!
@rozaneebefarda
روزنه
نگارش #نامه_نابهنگام دوم #عدالت_خواهان_عرفی خطاب به مقام معظم رهبری 💥اختصاصی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 ن
بیانیه شورای عمومی #اتحادیه_جنبش_عدالتخواه_دانشجویی_کشور پیرو برخی تحرکات #انحرافی صورت گرفته به نام جنبش عدالتخواهی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
⭕️با سوء استفاده کنندگان از نام #عدالتخواهی با #قدرت #مقابله خواهیم کرد
🔸پیرو تحرک صورت گرفته در روزهای اخیر به نام جریان #عدالتخواهی خطاب به رهبر معظم انقلاب اسلامی، تشکل های عضو اتحادیه جنبش عدالتخواه دانشجویی به عنوان بخشی از بدنه جریان عدالتخواهی موارد زیر را اعلام می نمایند:
🔻1. تشکل های عضو جنبش عدالتخواه اساسا با نگاه حاکم بر این تحرکات هیچ قرابت فکری ندارند و جنبش عدالتخواه دانشجویی و جریان عدالتخواهی خود را برخاسته از منظومه فکری امام و رهبری و گفتمان انقلاب اسلامی می داند. این تشکل ها طرح یک چنین مباحثی را در شرایط کنونی انقلاب، تلاش برخی جریان های سیاسی برای به انحراف کشاندن جریان عدالتخواهی می داند که فرصتی مناسب برای پیگیری نیات سیاسی و قدرت طلبانه خود یافته اند.
🔻2. تشکل های عضو جنبش عدالتخواه هیچ گاه حضور یک چنین تفکرات و تشکل های انحرافی را در بدنه خود تحمل نکرده و با هر جریان و تشکیلاتی که به نام جنبش عدالتخواهی یک چنین انحرافاتی را دامن زده اند برخورد کرده است.
🔺3. مشخصا در مورد نامه منتشر شده با عنوان مجمع عدالتخواه شیراز اعلام می شود، مجمع مذکور مدت هاست که از حالت دانشجویی خارج شده و تابع هیچ قاعده تشکیلاتی دانشجویی نیست.
🔺4. از این پس نیز هر مجموعه ای بخواهد با سوء استفاده از نام جریان عدالتخواهی و جنبش عدالتخواه دانشجویی یک چنین مباحث انحرافی را مطرح کرده و جریان ضد انقلاب را تقویت کند مقابل او با قوت خواهیم ایستاد.
والسلام علی من اتبع الهدی
1.مجمع دانشجویان عدالتخواه دانشگاه تهران
2.مجمع دانشجویان حزب الله دانشگاه علم و صنعت ایران
3.مجمع دانشجویی آرمان(عدالتخواه) دانشگاه شیراز
4.انجمن اسلامی دانشجویان عدالتخواه دانشگاه حکیم سبزوار
5.مجمع دانشجویان عدالتخواه دانشگاه باهنر کرمان
6.مجمع دانشجویان عدالتخواه دانشگاه گیلان
7.مجمع دانشجویان عدالتخواه دانشگاه فرهنگیان کرمان
8.تشکل امام حسن مجتبی(ع) دانشگاه باهنر کرمان
9.مجمع دانشجویان عدالتخواه دانشگاه فرهنگیان یزد
10.تشکل عدالتخواه قسط دانشگاه صنعتی شاهرود
11.کانون قرآن دانشگاه صنعتی شاهرود
12.مجمع دانشجویان عدالتخواه دانشگاه قوچان
13.مجمع عدالتخواه دانشگاه یاسوج
14.مجمع دانشجویان عدالتخواه دانشگاه زابل
15. مجمع دانشجویان عدالتخواه دانشگاه فسا
@rozaneebefarda
عدالتخواهی اجتماعی یا جلوه فروشی فردی-وحید جلیلی.pdf
4.83M
⭕️ #عدالتخواهی_اجتماعی یا #جلوه_فروشی_فردی؟
🔺مروری بر فساد در آرمانخواهان و عدالتخواهی های ظالمانه
🔶تحلیلی بر جریانات مدعی عدالت، که بیشترین ظلم را به عدالتخواهی روا داشتند
#عدالتخواهی_قبیله_ای
🔹متن تکمیل شده ی سخنان جناب آقای #وحید_جلیلی در سی و ششمین نشست سراسری جنبش عدالتخواه دانشجویی
🔶اخبار مرتبط با تکاپوی اخیر #عدالت_خواهان_عرفی را در روزنه بخوانید
👇
@rozaneebefarda
میرزا کوچکخان در کلام مقام معظم رهبری
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔻 رهبرانقلاب: میرزا کوچک - همین طور که اشاره کردید - یک روحانی است، یک طلبه است. البتّه من شنیده بودم، نقل شد برای ما از سالها پیش که ایشان مرحوم میرزای شیرازی را درک کرده، لکن خیلی باورکردنی نیست.
🔸️ این را مرحوم پدرم نقل میکرد از مرحوم آ سیّد علیاکبر مرعشی - که شوهر خواهر پدر ما بود، یعنی باجناق مرحوم شیخ محمّد خیابانی بود - که او از بزرگان علمایی بود که منزوی بود در تهران؛ او گفته بود که #میرزا_کوچک درس میرزا را درک کرده.
🔹️ به نظرم نمیآید این خیلی قابل تأیید باشد، زیرا که سنّ میرزا کوچک در وقتی که میرزای شیرازی از دنیا رفته، چهارده پانزده سال بیشتر نبوده، بعید به نظر میرسد که ایشان توانسته باشد درک کند مرحوم میرزای شیرازی را؛ لکن در اینکه طلبه بوده، در اینکه روحانی بوده، هیچ شکّی نیست؛ در حوزهی خودِ رشت، بزرگانی هم در آن وقت بودهاند که میتوانسته از آنها استفاده کند، در این هیچ تردیدی نیست.
🔺️ بنابراین منشأ حرکت میرزا کوچک خان یک منشأ صددرصد دینی و اعتقادی است. ۱۳۹۱/۰۸/۲۹
🔍مشروح بیانات رهبرانقلاب در دیدار اعضای ستاد برگزاری کنگره بزرگداشت میرزا کوچکخان جنگلی را در لینک ذیل بخوانید👇
http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=21663
@rozaneebefarda
روزنه
بعد التحریر اگر زبان تهدید به زبان توضیح بدل شود مسائل زود به نتیجه خواهد رسید 🔻🔻🔻 در پی گفتگوی
#بازتاب
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔻تمار:
👇
سلام
با تشکر از شما بابت روشنگری درباره نجم
اگه ممکنه جوابیه نجم رو هم اطلاعرسانی بفرمایید ببینیم بالاخره پاسخ قانع کننده ای دارند یا نه...
آخه ما مبتلا به هستیم..اگه این سوالات درست پاسخ داده نشن، باید از مراجعی ک اطلاعات ما رو اینقدر راحت درز میدن بازخواست کنیم!
🔻Rezpm:
سلام
وقت به خیر
ببخشید در مورد «نجم» به نتیجه خاصی رسیدید؟!
🔻اویس:
سلام علیکم
قضیه مجموعه نجم به کجا کشید؟
🔶پاسخ روزنه
کانال روزنه مجموعه ای حوزوی است که تحولات حوزه و روحانیت را بر مدار اطلاعات و اخبار کاملاً آشکار پی گیری و تحلیل می نماید (مگر شذ و ندر)، لذا در بسیاری موارد اخبار منتشر شده تنها با هدف ایجاد شفافیت و حساسیت حوزویان ارجمند نسبت به تحولات نامرئی صورت می پذیرد و در مورد اخیر نیز دقیقاً همین اتفاق افتاده است.
طبعاً تبعات مطالب، در واکنش های کوتاه مدت و بلندمدت بعدی بر همگان عیان خواهد شد و حتمن متولیان نجم در درجه اول و ثانیان همه نهادها و مراکز مربوطه در آینده به شفاف سازی عملکردها خواهند پرداخت لذا تحریریه روزنه نیز مانند همه نخبگان ارجمند حوزوی، تا هنگامه انتشار گزارشات شفاف از عملکرد مراکز مرتبط، در انتظار خواهد نشست.
بدیهی است که بر فرض اطلاع از برخی جوانب، در این مقطع ورود بیشتر به مسئله و سلب فضای آزاد برای شفاف سازی را خارج از وظیفه حرفه ای خود می دانیم. وانگهی، هیاهوی رسانه ای گاه به جای برخورد منطقی با مسئله برای رفع آسیب ها، به پاک کردن صورت مسئله می انجامد که اصلاح به صلاح جامعه نخبگانی حوزه مقدسه نیست.
حوزه مقدسه نهادی خودپالایش است و نظارت همگانی بر وقایع آن، در تعالی هرچه بیشتر، اثر مستقیم دارد.
پیجویی های مستمر نخبگان ارجمند که فقط چند نمونه از آن در اینجا بازتاب یافته، نشانه حیات و حساسیت بایسته عزیزان است انشاءالله باقی و برقرار باشند.
@rozaneebefarda
روزنه
نگارش #نامه_نابهنگام دوم #عدالت_خواهان_عرفی خطاب به مقام معظم رهبری 💥اختصاصی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 ن
چرا نامه فعالین شیرازی در چارچوب گفتمانی جنبش عدالتخواه نیست؟
🔸امیر تفرشی/عضو موسس «جنبش عدالتخواه دانشجویی»
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
✅ انتشار نامهای از سوی مجمع دانشجویان عدالتخواه دانشگاه تهران مبنی بر دعوت از رهبری برای حضور در آن دانشگاه، واکنشهای نسبتا وسیعی در فضای مجازی به همراه داشت. تشکل تهرانی در این نامه از رهبر انقلاب دعوت کرده بود تا با حضور در آن دانشگاه، #توضیح و #تحلیل خود را در خصوص کارنامه جمهوری اسلامی در چهلمین سالگرد انقلاب ارائه کند.
✅ نامه - آن گونه که در برخی واکنشها منعکس شد - دارای لحنی غیرمودبانه نبود. نقدهای جدیتر اما، در خصوص عدم #اولویتسنجی از سوی نگارندگان آن بود. منتقدان بر این عقیده بودند که رهبری، از معدود مسوولین جمهوری اسلامی است که دارای مرتبترین جلسات دانشجویی طی چند دهه گذشته با تشکلها و فعالین دانشجویی بوده و همواره از دریافت نقطهنظرات #انتقادی دانشجویان استقبال کرده است. در حالی که، متن نامه دانشجویان تهرانی با شروعی بدین شکل که «بیست سال از تنها حضور دانشجومحور حضرتعالی به عنوان رهبر نظام در دانشگاه تهران گذشته است»، واقعیت را به نوعی #پنهان کرده است.
✅ #ناپختگی دانشجویان عدالتخواه دانشگاه تهران در نحوه نگارش و عدم اولویتسنجی صحیح آنها، زمینه سوءاستفادۀ بعضی #فرصتطلبان داخلی و خارجی و همچنین برخی جریانات #رقیب جنبش عدالتخواه دانشجویی را فراهم آورد. انعکاس این نامه در شبکههای معاند جمهوری اسلامی، زمینهساز حملات شدید به این تشکل دانشجویی شد؛ به گونهای که گردانندگان مجمع عدالتخواه دانشگاه تهران در بیانیه دیگری، ناچار به توضیح درباره #مواضع_اصولی خود شدند.
✅ اما هنوز جوهر نامه اول خشک نشده بود که نامهای بی مهر و امضاء در سربرگ تشکل دانشجویان عدالتخواه شیراز، در فضای مجازی منتشر شد. با وجود تردیدها درباره صحت آن نامه، از آنجایی که در کانال رسمی تشکل مذکور نشر یافته بود، شبههها درباره اعتبار آن پایان یافت. به علاوه، افراد منتسب به تشکل شیرازی، به دفاع از آن متن پرداختند.
✅ نامه اخیر با لحنی نسبتا #پرخاشگرانه، آیتالله العظمی خامنهای را، نه در جایگاه رهبر انقلاب اسلامی، که به عنوان «رهبر جمهوری اسلامی» خطاب قرار داد؛ ادبیاتی که از ابتدای تاسیس جنبش عدالتخواه، هیچگاه در خصوص رهبران انقلاب بکار برده نشده بود.
✅ نویسنده یا نویسندگان این نامه، در همان جملات آغازین، دوستان خود در مجمع عدالتخواه دانشگاه تهران را با تعابیر و توصیفات کنایهآمیز به کنار رانده و خود را مردِ میدان "پاسخخواهی" از «مهمترین فرد در بدنه حاکمیت» نمایاندند.
✅ پایان پاراگراف اول کافی بود تا خوانندگانِ نامه اطمینان یابند که فضای ذهنی حاکم بر متن، #متفاوت از چارچوب گفتمانی جنبش عدالتخواه دانشجویی است. آنچه در نامه تشکل شیرازی دیده نمیشد، اعتنا به مفهوم ارتباطِ «امام» و «امت» بود که از بدو تاسیس جنبش به عنوان راهبرد هدایتگری انتخاب شده بود. جوانان شیرازی با ترکیبی از ادبیات نیروهای مخالف جمهوری اسلامی، در صندلی #اپوزیسیون نشستند و نماینده پوزیسیون و #حاکمیت را به پاسخگویی فراخواندند.
✅ اما #تضاد_اصلی نویسندگان نامه با گفتمان جنبش عدالتخواه، در پرده پایانی آن نمایان میشود. جایی که آنها در پوشش #برند_عدالتخواهی - در کنار چند موضوع تکرار شده - خواستار توضیح آیتالله خامنهای درباره #بارزترین نقطه قوت جمهوری اسلامی در دوران رهبری وی میشوند. پاسخخواهی درباره «اهداف حضور جمهوری اسلامی در منطقه» که کلیدواژهای شناخته شده در ادبیات سیاسی است، به روشنی مسیر نویسندگان نامه را در معرض قضاوت قرار میدهد.
✅ این بار، جنبش عدالتخواه دانشجویی #ارکان_اصولی خود را در معرض خطر میبیند. تضاد و تقابل با #نظام_سلطه و دفاع از جریان #مقاومت، هویت جنبش عدالتخواهی است. اکنون تشکلی بر آمده از این سازمان دانشجویی، پنجه به صورت جنبش کشیده و #سردرگم در وسط خاکریز، بین جبهه خودی و #دشمن ایستاده. کلمات قابل فهمی از آن میان به گوش میرسد. پیام اما واضح نیست. یکی از این طرف فریاد میزند: آنجا جای ایستادن نیست برادر... بیا پایین!
بامداد سهشنبه 13 آذر – تهران
@rozaneebefarda